Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXIII-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Ezechiel 33,7-9
Romani 13,8-10
Matei 18,15-20

Matei 18,15-20

Dacă fratele tău greșește împotriva ta, mergi și mustră-l numai între patru ochi. Dacă te ascultă, l-ai câștigat pe fratele tău. Dacă nu te ascultă, mai ia cu tine unul sau doi pentru ca orice hotărâre să fie întemeiată pe declarația a doi sau trei martori. Dacă nu vrea să-i asculte nici pe ei, spune-l Bisericii. Iar dacă nu vrea să asculte nici de Biserică, să fie pentru tine ca un păgân și un vameș. Adevăr vă spun: Tot ce veți lega pe pământ va fi legat și în cer și tot ce veți dezlega pe pământ va fi dezlegat și în cer. Iarăși vă spun: Dacă doi dintre voi pe pământ se vor uni să ceară orice lucru, le va fi dat de Tatăl meu care este în ceruri. Căci unde doi sau trei sunt adunați în numele meu, sunt și eu acolo în mijlocul lor”.

 

Autori

pr. Raniero Cantalamessa
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ștefan Ciubotaru

 

* * *

 

Îndreptarea fraternă

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Oana Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Traiul în comun al oamenilor este marcat de diferențe de opinii, conflicte și nedreptăți reciproce, datorate faptului că avem temperamente, puncte de vedere și gusturi diferite. Evanghelia are ceva de spus și despre acest aspect foarte comun al vieții zilnice. Isus prezintă cazul cuiva care a făcut ceva cu adevărat rău în sine: “Dacă fratele tău greșește împotriva ta…”

El nu se referă doar la o greșeală comisă împotriva noastră. În acest din urmă caz, ar fi aproape imposibil să știm dacă ceea ce ne motivează este fervoarea față de adevăr sau, de fapt, iubirea de sine rănită. Oricare ar fi situația, ar fi vorba mai mult de auto-apărare decât de mustrare fraternă.

De ce spune Isus: “mergi și mustră-l numai între patru ochi”? Înainte de toate, din respect pentru fratele nostru, pentru demnitatea lui. El spune: “între patru ochi” pentru a da persoanei posibilitatea să se apere pe sine și să își explice acțiunile în deplină libertate. De multe ori, ceea ce dintr-o perspectivă exterioară pare a fi greșit nu este ceea ce a intenționat persoana care a comis acel lucru. O explicație sinceră risipește multe neînțelegeri. Dar acest lucru nu este posibil atunci când problema este adusă la cunoștința tuturor.

Care este, potrivit Evangheliei, motivul final pentru care este necesar să practicăm mustrarea fraternă? În mod sigur nu este mândria, a le arăta celorlalți greșelile lor pentru a evidenția superioritatea noastră. Nici a ne ușura conștiința prin faptul că putem spune: “Ți-am spus eu. Te-am avertizat. Treaba ta dacă nu m-ai ascultat”. Nu, obiectivul este acela de a-l câștiga pe fratele tău. Adică a căuta binele real al celuilalt, pentru ca el să devină mai bun și să nu aibă de înfruntat consecințe neplăcute. Dacă este o problemă legată de o greșeală morală, trebuie să acționăm astfel încât el să nu își compromită călătoria sa spirituală și mântuirea veșnică.

Rezultatul mustrării nu depinde întotdeauna de noi (în ciuda bunelor noastre intenții, celălalt poate să nu o accepte, și să devină mai neînduplecat); dimpotrivă, rezultatul care depinde întotdeauna și exclusiv de noi este acela când vine vorba de a accepta o mustrare. Există mustrări atât active cât și pasive. Nu există doar datoria de a corecta, ci și cea de a permite să fim corectați. Și aici se vede dacă suntem suficient de maturi pentru a-i corecta pe alții. Oricine dorește să corecteze pe cineva trebuie să fie dispus să accepte să fie la rândul lui corectat. Atunci când auzim că o persoană răspunde simplu la o mustrare: “Ai dreptate, îți mulțumesc că mi-ai spus!”, ne aflăm în fața unei persoane curajoase.

Învățătura lui Cristos despre mustrarea fraternă trebuie întotdeauna să fie citită împreună cu ceea ce a spus cu o altă ocazie: “De ce, așadar, vezi paiul din ochiul fratelui tău, însă nu iei în seamă bârna din ochiul tău?” (Luca 6,41-42). În unele cazuri, nu este ușor să știi dacă este mai bine să corectezi sau să lași lucrurile așa cum sunt, să vorbești sau să taci. De aceea, este important să ținem minte regula de aur, valabilă în toate cazurile, pe care Apostolul Paul o oferă în cea de-a doua lectură a acestei duminici (Romani 13,8-10): “Să nu datorați nimic nimănui, decât să vă iubiți unii pe alții. … Iubirea nu face nici un rău aproapelui”.

Este necesar să fim siguri, mai presus de toate, că în inima noastră există deschiderea de a accepta persoana. Apoi, indiferent ce decidem, fie să mustrăm fie să tăcem, va fi bine, deoarece iubirea “nu face nici un rău”.

 

* * *

 

Să ajungem la cei care trăiesc în greșeală

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Uneori în Biblie ajungem la unele pasaje care sunt la fel de relevante și de practice pentru viața noastră astăzi, ca acum mii de ani, când au fost scrise pentru prima oară. Lecturile de astăzi sunt un bun exemplu de astfel de pasaje. Împreună, ele ne amintesc că este responsabilitatea noastră, a credincioșilor creștini, să ajungem la frații și surorile care nu sunt tocmai apropiați de credință, și să îi aducem înapoi în turmă. Mai mult, aceste pasaje ne indică pași concreți pentru a face aceasta.

O tânără femeie, Lidia, s-a îndepărtat de Biserică pe când era o puștoaică. După nouă ani în care a experimentat ateismul, apoi spiritismul și în final curentul new age, a găsit drumul înapoi spre Biserică, cu ajutorul lui Dumnezeu. Povestindu-și istoria rătăcirii, Lidia spunea că ceea ce a durut-o cel mai mult în acești nouă ani de exil spiritual a fost faptul că nimeni de la biserică nu i-a dus dorul. Nimeni nu a telefonat-o, și nici nu a vizitat-o să o întrebe ce este cu ea. “Aveam impresia că Biserica nu mă mai dorește”, spunea ea. Desigur că Biserica își vrea întotdeauna lângă ea fiii și fiicele. Dar ce facem noi pentru a-i ajuta pe oamenii care se află în situații ca a ei, pentru a găsi drumul înapoi spre deplina comuniune cu Biserica? Lectura de astăzi ne invită să ne revizuim atitudinea mie-nu-îmi-pasă relativ la cei care s-au îndepărtat de Biserică, amintindu-ne că – da! – trebuie să fie sarcina noastră să ajungem la ei.

De ce ar trebui să ne pese nouă dacă cineva se decide să nu îl mai aleagă pe Dumnezeu, ci altceva? Ca membri ai Bisericii, nu suntem doar un neam preoțesc ce oferă jertfă, ci suntem și neam profetic, ceea ce înseamnă că suntem “purtători de cuvânt” ai lui Dumnezeu. Prima lectură de astăzi este de fapt “fișa de post” pe care Dumnezeu i-a dat-o profetului Iezechiel, despre ce înseamnă a fi o persoană profetică. Pentru a trăi mai adânc această lectură, să citim din nou textul, însușindu-ni-l (a se vedea indicațiile din paranteză):

“Și pe tine, fiul omului (spune numele tău), te-am pus Eu străjer casei lui Israel (spune comunitatea ta, parohială de exemplu) și tu vei auzi cuvânt din gura Mea și îl vei vesti din partea Mea. Când Eu voi zice păcătosului: ‘Păcătosule, vei muri’, și tu nu-i vei grăi nimic, ca să vestești pe păcătos să se abată de la calea lui, atunci păcătosul acela va muri pentru păcatele sale, iar sângele lui îl voi cere din mâna ta. Iar dacă tu ai vestit pe păcătos să se abată de la calea lui și să se întoarcă de la ea, și el nu s-a abătut de la calea lui, atunci el va muri pentru păcatele lui, iar tu ți-ai scăpat viața.” (Iezechiel 33,7-9)

Ei? Nu este mesajul suficient de clar? El este preluat, completat cu indicații practice, în Evanghelie, unde nu ni se spune doar ce să facem, ci și cum să facem:

“Dacă fratele tău greșește împotriva ta, mergi și mustră-l numai între patru ochi. Dacă te ascultă, l-ai câștigat pe fratele tău.” (Matei 18,15)

Unele manuscrise vechi nu aveau partea cu “împotriva ta”. Ar putea fi deci două cazuri: fie că un credincios ți-a greșit ție personal, fie că un credincios a greșit la modul general. În oricare din aceste cazuri, directiva este aceeași, și clară: cei care sunt tari spiritual (partea ofensată) trebuie să aibă inițiativa de a ajunge la cei care sunt slabi spiritual (partea ofensatoare, care a greșit). Scopul urmărit este aducerea membrului rătăcit înapoi în turmă, reconcilierea și comuniunea totală cu Dumnezeu și cu noi. Motivația acestui mod de acțiune creștin este “câștigarea” fratelui, pentru a reface relația ruptă, și în nici un caz denunțarea lui sau clasificarea în drepți și răi.

Pasajul ne recomandă un proces în trei pași: (1) Să ne apropiem de fratele sau sora cu pricina, pentru o discuție de la persoană la persoană. (2) Să mergem a doua oară însoțiți de unul sau doi prieteni de încredere. (3) Să aducem cazul în fața Bisericii locale. Sună descurajator acest proces, dar vestea bună este că în cele mai multe cazuri s-ar putea să nici nu trebuiască să trecem la al doilea pas. Dacă ne apropiem într-o manieră personală și respectuoasă de cineva care a greșit, el va fi fericit să revină asupra greșelii fără prea mare rezistență. Să îi mulțumim lui Dumnezeu pentru mesajul clar și practic din lecturile de astăzi. Ca buni ascultători ai Cuvântului lui Dumnezeu, următorul pas este să mergem acum și să punem în practică ce am învățat.

 

* * *

 

Corijarea frățească

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Dragostea față de aproapele este o lege generală. Ea cuprinde o mulțime de aspecte ale vieții. Lecturile de azi se încadrează în această lege, dar se axează pe un aspect parțial: datoria de a dojeni pe cel care greșește.

Din lectura I reținem: Dacă tu nu vei dojeni pe cel păcătos, sângele lui îl voi cere din mâna ta. În legătură cu această datorie, Isus spune: Dacă îți va greși fratele tău, mergi și-l mustră. Din felul în care sfântul Paul privește lucrurile aflăm că păcatul nu este slăbiciune, ci îngroparea propriilor talente, în loc de a le distribui. Azi, de exemplu, ne arată că în contul iubirii nu am pus niciodată destul, ci mereu rămânem datori. Unul dintre talanți, (sau talentele) pe care îl are fiecare om și îl poate pune în contul iubirii, este dojana frățească. Legea iubirii creștine o mai putem formula și așa: Dacă mântuiești pe altul, te mântuiești; dacă nu mântuiești pe altul, nu te mântuiești nici pe tine însuți.

Dojana frățească este de două feluri: una care obligă din dreptate și alta din iubire. Prima este aceea la care sunt ținuți toți acei care au primit o autoritate și o putere de la Dumnezeu asupra altora, cum sunt: părinții, tutorii, stăpânii, superiorii bisericești, autoritățile civile etc. A doua obligație de a dojeni – din iubire – privește pe toți oamenii, de orice condiție sau stare. Despre aceasta vom medita în minutele următoare, fiindcă ea apare clar din Liturgia cuvântului.

Toți sunt de acord că superiorii sunt datori să dojenească pe supușii lor când greșesc și, dacă nu o fac, în fața lui Dumnezeu se fac vinovați de păcate străine, de cele ale celor pe care nu au căutat să-i corijeze.

Când este vorba de a dojeni pe alții, față de care cineva nu are nici o responsabilitate legală, se găsesc o mulțime de scuze prin care cineva își declină competența.

Datoria corijării aproapelui izvorăște din însăși firea omenească. Toți avem aceeași natură și toți suntem datori să luptăm pentru apărarea ei. Păcatul, fie el oricât de mic și de ascuns, nu dăunează niciodată numai unuia singur, ci întotdeauna are urmări triste și asupra altora, mai ales asupra Bisericii lui Cristos, fiindcă fiecare este un mădular al unui întreg. Un singur dinte de la rotița unui ceasornic de este rupt, strâmb sau uzat, este suficient ca să nu mai arate ora exactă.

Datoria de a corija pe aproapele când greșește își are rădăcina mai ales în învățătura lui Isus: Dacă îți va greși fratele tău, mustră-l! fiindcă orice greșeală pune în joc onoarea Tatălui ceresc și respectul față de aproapele.

Regele Cresus, fiind bătut de Cirus, a fost prins și un soldat a ridicat sabia asupra lui ca să-l ucidă. Fiul lui Cresus, deși era mut, înspăimântat că tatăl său va fi omorât, a depus un efort atât de mare încât i s-a rupt legătura limbii și a strigat: Oprește-te, nenorocitule! Nu lovi! Este tatăl meu. Efortul apărării tatălui i-a redat glasul. Noi vom dobândi glasul îngerilor, dreptul de a cânta în împărăția lui Dumnezeu, în măsura în care ne vom strădui să-i apărăm onoarea dojenind pe cei care îi încalcă legile.

Dar nu numai onoarea lui Dumnezeu ne cere aceasta, ci și respectul și dragostea față de aproapele. A spune cu nelegiuitul Cain: Sunt eu oare păzitorul fratelui meu? (Gen 4,9), înseamnă a ne atrage blestemul lui Dumnezeu. Mântuirea sufletului este supremul bine al omului. Dar, a-l lăsa pe cineva să meargă spre osândă constituie suprema răutate, suprema lipsă de iubire.

Este adevărat că a-l dojeni pe aproapele este un lucru penibil, dar greutatea nu-i motiv suficient pentru omiterea datoriei, ci impune doar găsirea mijloacelor necesare de îndulcire a dojanei. Sfântul Toma de Aquino spune că dojana este totdeauna îndulcită când este făcută cu iubire și nu cu patimă, fiindcă iubirea dă înțelepciune și prudență. Dojana frățească bine făcută cu dragoste este deosebit de folositoare, ne asigură sfântul Paul. Este folositoare în primul rând celui care o face: Cel ce va întoarce pe păcătos de la calea cea rea, va acoperi multe păcate; și apoi celui dojenit. Sfatul sfântului Augustin este acesta: Iubește și fă ceea ce-ți place! Dacă taci, taci din dragoste; dacă vorbești, vorbește din dragoste; dacă îl corijezi pe cineva, corijează-l din dragoste; dacă ierți, iartă din dragoste! Să ai în inimă rădăcina dragostei, fiindcă din această rădăcină nu poate odrăsli decât binele!

Renumitul medic De Borg, întorcându-se odată de la un bolnav, a trecut printr-o pădurice. Un tânăr îi ieși în cale cu pistolul în mână, somându-l să-i dea banii. Medicul, fără a-și pierde cumpătul, a scos banii și i-a dat, zicându-i cu bunătate: Prietene, de ce te ocupi cu această meserie atât de urâtă, care, mai devreme sau mai târziu, te va duce la ștreang și apoi, gândește-te, vei fi pedepsit și de Dumnezeu. Nu te gândești că odată va trebui să mori? Nu-ți pasă de sufletul tău? Ești botezat și vei ajunge de rușine atât pe pământ cât și dincolo. Tâlharul a pus capul în pământ și a plecat. După șapte ani, pe când De Borg se afla într-un oraș, simți o mână pe umăr. Întorcându-se, a văzut un domn bine care l-a salutat cu gentilețe și l-a poftit acasă la el. Acceptând, a găsit o casă bine pusă la punct, soția cu pruncul în brațe îi poftește la masă. Înainte de a se așeza, stăpânul casei cade în genunchi la picioarele medicului zicând: Stimate domnule, ceea ce vedeți aici, după Dumnezeu, vă datorez. Vă mai amintiți de acel sfat dat unui tâlhar care v-a luat banii acum șapte ani în urmă? Eu sunt. Poate v-aș fi ucis, dar acele cuvinte pline de dragoste nu le-am uitat niciodată; ele m-au întors la Dumnezeu. După ce i-a restituit suma, au luat masa împreună plini de fericire. Nu este minunat?

Dar nu trebuie să credeți că în toate ocaziile, în care vedeți pe cineva greșind, trebuie să dojeniți. În multe cazuri nici nu este prudent de făcut această dojană.

Suntem scutiți de a dojeni pe cel care greșește când nu avem toată certitudinea că acela a săvârșit greșeala, fiindcă i-am da motiv de supărare și de tulburare din cauza unor bănuieli închipuite și neîntemeiate. Ca să merite dojană, greșeala trebuie să fie mare, sau chiar dacă este mică în cazul în care ar fi scandal mare. Nu este prudent a face dojană mare pentru greșeală mică sau nesigură.

Mai suntem scutiți de această datorie când dojana ar fi zadarnică, spre exemplu unui om beat, unuia care deja s-a corectat sau altuia care deja a fost dojenit.

Cu atât mai mult ne putem dispensa de această datorie când avem o siguranță morală că, în loc să-i fie de folos, ar provoca un rău mai mare.

Dacă de multe ori dojana este inutilă, rugăciunea făcută pentru convertirea păcătosului este de mare folos, fiindcă, spune Isus: Dacă nu ascultă nici de Biserică, să-ți fie ca un păgân și un vameș, adică impune o grijă și mai mare, o iubire și mai înflăcărată, asemenea cu cea a lui Cristos însuși, care a venit să caute și să mântuiască prin propriul sânge ceea ce era pierdut, cerându-se o jertfă deosebită.

Dacă totuși mustrarea este necesară pentru a apăra cinstea lui Dumnezeu sau reputația aproapelui, ori pentru a împiedica scandalul, nu trebuie să o lăsăm nici în cazul în care nu am avea nici o speranță că îi va fi de folos celui dojenit, dar va fi de folos acelor persoane care sunt martore la delict.

Simpla frică de a supăra pe aproapele sau de a-l întrista nu constituie o scuză valabilă. Mă bucur că v-am întristat, zice sfântul Paul Corintenilor, nu pentru întristare, dar pentru că întristarea v-a adus la pocăință (2Cor 7,9).

Dacă pentru o dojană făcută din iubire vom avea de suferit, să ne amintim de cuvântul lui Isus: Fericiți cei prigoniți pentru dreptate, căci a lor este împărăția cerurilor (Mt 5,10).

Ca dojana să aibă efect, cel ce o face trebuie ca el însuși să fie vrednic de laudă, fără greșeala dojenită.

Să-l rugăm pe Domnul să ne învețe această formă dificilă a dragostei, care știe să corijeze fără să descurajeze, care știe să lupte fără să ofenseze, știe să vindece prin atotputernicia lui divină pe toți acei pe care nu-i pot vindeca slabele noastre mustrări. Amin.

 

* * *

 

Fratele meu…

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

“Să iubești pe Domnul, Dumnezeul tău,
cu toată inima, cu toată puterea ta șicu tot cugetul tău, și pe aproapele tău
ca pe tine însuți. Fă așa și vei avea
viață veșnică” (Lc 10,27-28).

Fiecare creștin trebuie să fie conștient de datoria ce-i revine de a corecta pe aproapele său. Dar, a avea această capacitate, nu-i lucru ușor… Este ușor să muștruluiești, să dojenești, să ameninți sau chiar să pedepsești pe cineva, dar aceasta nu înseamnă că ne-am făcut datoria creștinească și că l-am adus pe infractor pe calea cea bună, nu înseamnă că l-am convins de necesitatea convertirii lui interioare spre Dumnezeu…

În primul rând, fiecare creștin trebuie să aibă credința neclintită că Isus, prin patima, moartea și învierea Sa, ne-a făcut frați: “Voi toți sunteți frați” (Mt 23,8); “Nu mai există nici iudeu, nici grec; nu mai există nici sclav, nici liber; nu mai există nici bărbat, nici femeie, căci toți una sunteți în Cristos Isus” (Gal 3,28).

În al doilea rând, fiecare creștin trebuie să aibă convingerea că răul cel mai mare dintre toate relele este păcatul. Acesta este cauza tuturor relelor, el a adus moartea și pierzarea veșnică…

A-l ajuta pe aproapele din punct de vedere material, așa cum ne-o arată parabola samariteanului milostiv, este o datorie de caritate destul de dificilă, fiindcă îți cere să învingi prejudiciile de rasă, sociale, etice, religioase etc, ceea ce nu-i ușor; a-i oferi untdelemn și vin pentru răni, a-l lua în spate și a-l așeza pe cal, măgar sau în propria mașină de lux, a-l transporta la spital, a-i plăti spitalizarea și a-i asigura convalescența, nu-i ușor. Datoria ne vine din porunca lui Isus: “Mergi și fă și tu la fel!” (cf. Lc 10,29-37).

Datoria de a corecta defectele morale și dogmatice ale aproapelui, de a-l vindeca din punct de vedere spiritual, este mult mai grea și nimeni nu se poate achita de ea decât în cea mai strânsă unire cu Cristos, cu ajutorul harului său. A-l dojeni între patru ochi înseamnă a avea aceeași atitudine pe care Cristos, în calitate de bun Păstor, o are față de oaia pierdută: de a o lua în spate și de a o duce la staul. Comportamentul lui Isus, față de femeia prinsă în adulter, ne este grăitor. Datoria de a mai lua alți martori înseamnă a recunoaște propria incapacitate, înseamnă a învinge egoismul și de a recunoaște în aproapele pe unul sau pe altul superior sieși; ceea ce este și mai greu. A-l aduce în fața autorității bisericești înseamnă a admite a recunoaște autoritatea instituită de Cristos spre a lega și dezlega, și față de care tu însuți nu trebuie să ai nici o datorie, adică să ni ți se poată reproșa nimic și să poți fi calificat cu numele de “sfânt”, așa cum se numeau creștinii din Biserica primară: “sfinții din Roma” (Rom 1,7), “sfinții toată Ahaia” (2Cor 1,1), “sfinții din Efes” (Ef 1,1) etc; de a fi perseverent în ascultarea cuvântului și la Frângerea Pâinii, de a exercita în mod conștient preoția comună, conform cu îndemnul apostolului Petru: “Zidiți-vă voi înșivă ca pietre vii ale casei spirituale, să deveniți o preoție sfântă și să aduceți jertfe spirituale, plăcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos” (1Pt 2,5); prezența individuală la scaunul de spovadă, pe lângă faptul că este o convertire la Dumnezeu, este întotdeauna și o reconciliere cu frații, este o chemare la biserică a celor rătăciți, este sacramentul în care fiecare comunitate creștină reface, sub acțiunea lui Cristos, unitatea care a fost frântă de păcat. Trebuie să redescoperim semnificația comunitară a păcatului și apoi pe cea a pocăinței. O comunitate de iubire dintre oameni este întotdeauna o comunitate de reconciliere și de corijare fraternă. Nici o comunitate nu-i perfectă, ci ea tinde mereu spre perfecțiune. De aceea nici o comunitate nu are dreptul să-l trateze “de sus” pe cel greșitor, ci să-l încurajeze spre a se încadra în efortul comun de a cuceri perfecțiunea. A-l avea pe cel încăpăținat în greșeală ca pe un păgân și publican înseamnă a avea culmea perfecțiunii, asemănarea totală cu Cristos, care n-a venit să caute pe cei drepți, ci pe cei păcătoși, a venit să-și dea viața pentru vameși, publicani, desfrânate, pentru păgâni… ca toți să ajungă la mântuire.

Deși la prima vedere s-ar părea că Isus pune Bisericii drept normă o regulă sinagogală, sinagoga fiind o adunare din care era exclus orice evreu care nu ar fi acceptat iudaismul ca unic mijloc de mântuire și cei care ar fi gândit altfel erau considerați păgâni și publicani, vrednici de dispreț. În realitate Mântuitorul arată că norma Bisericii față de cei considerați răi – păgâni și publicani – trebuie să fie norma supremă a iubirii: jertfa de sine. Isus nici într-un caz n-a pus ca normă disprețul față de greșitori, pe care i-a considerat întotdeauna, nu ca delincvenți, ci ca bolnavi (cf. Mt 9,12).

După această problemă legată de corectarea fraternă, Isus pune problema rugăciunii comune, făcute într-un loc destinat cultului, acolo unde se adună doi sau trei în numele lui, arătând că adevărata putere a comunității stă în rugăciune (cf. Rom 15,30; 1Tes 5,25; Col 4,3). Această putere a comunității în rugăciune este dedusă și din cuvintele lui Isus: “Cereți, căutați, bateți” (Mt 7,7-11). Se înțelege că rugăciunea trebuie să poarte trăsăturile specifice pe care Cristos le-a consemnat în rugăciunea “Tatăl nostru”.

În a doua lectură (Rom 13,8-10), sfântul apostol Paul ne arată că iubirea aproapelui trebuie modelată după iubirea față de sine. Aceasta vrea să spună că nu-i permis să jertfim în mod irațional “eu” -ul propriu pe altarul unui ipotetic “bine comun”. De atâtea ori s-a vânturat ideea, ca și cum ar fi fost aprobată de morala creștină că: este permis să te sinucizi pentru alții (kamikazi sau altă formă de protest). Aproapele nu este o abstracție filozofică sau literară, ci o realitate concretă care stă în fața mea și care nu are întotdeauna toate calitățile vrednice de a fi iubite și de a se jertfi cineva pentru ele. Morala creștină denunță folosirea idealistă a cuvântului popor, cu care să se identifice un tiran, un partid politic, o minoritate care își arogă drepturi care nu i se cuvin.

Datoria față de aproapele, în concret, este ilustrată și de prima lectură (Ez 33,7-9). După ce israeliții au fost duși în exil și Ierusalimul distrus, timp în care Ieremia și Ezechiel au tăcut și ca și cum însuși Iahve ar fi asistat ca un simplu spectator la tragedia poporului său, acum Ezechiel vorbește, privind spre viitor, despre reconstrucție și reînnoire spirituală, religioasă. Din acest moment Profetul va fi mai mult decât profet, va fi o santinelă pentru poporul lipsit de apărare (ziduri, cetăți, armate), fiindcă apărarea va veni din partea lui Iahve. Primul chemat să ia seama la responsabilitatea ce-i incumbă este profetul însuși. Trebuie să spună “da” sau “nu” în mod conștient la cuvântul pe care îl va auzi din partea celui Preaînalt. În misiunea sa el trebuie să se îndrepte atât spre cei drepți, cât și spre cei nelegiuiți; spre primii, ca să-i întărească, și spre ceilalți, ca să-i convertească.

Ezechiel și-a înțeles rostul misiunii din datoria pe care o avea santinelele de pe înălțimile munților, de a avertiza apropierea sau ivirea oricărui pericol…

Datoria față de aproapele ne îndeamnă să privim cu mai multă atenție asupra noastră și nu asupra greșelilor altora. Fii corect și vei face corect pe altul, fiindcă Exempla trahunt, verba movent – “Exemplele atrag, cuvintele doar mișcă”.

Grăitor ne este exemplul celor doi frățiori care s-au dus să viziteze un parc de distracții și la intrare, cel mai mare și-a scrântit piciorul și a început să plângă, nu numai de durere, dar și pentru faptul că nu mai avea cum să vadă minunățiile de acolo. Atunci cel mai mic l-a luat în cârcă pe frățiorul mai mare și, transpirând, suflând din greu, îl ducea prin fața exponatelor… Când alți vizitatori îl compătimeau pentru efortul depus, el le spunea cu un zâmbet nevinovat: “Nu e greu, e fratele meu”.

O, dacă am înțelege și noi că în Cristos orice om rănit de păcat este fratele nostru și că datoria noastră este de a-l lua în spate spre a-i da posibilitatea să vadă minunile Domnului!

 

* * *

 

Duminica a XXIII-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Pericopa Evangheliei pe care am ascultat-o ar putea să apară destul de misterioasă pentru urechile noastre: ne este greu să ne imaginăm cum se poate pune în practică concret, această învățătură în comunitățile sau societățile noastre.

În schimb credem că era destul de clară primilor cititori ai Evangheliei lui Matei, care găseau în aceste cuvinte o regulă practică de comportament în raporturile lor reciproce din cadrul comunității creștine. Pe atunci aceste comunități nu erau prea numeroase, toți se cunoșteau… Și dacă se întâmpla că cineva nu se comporta bine – adică nu se comporta ca un creștin – ceilalți erau invitați să-i aducă la cunoștință comportamentul incorect, cu multă politețe (în loc să-l critice pe la spate).

Ideea era aceea a ajutorului reciproc în căutarea de a fi fideli Evangheliei. Numai acela care ar fi refuzat orice observație și ar fi ajuns în contrast cu ceea ce întreaga comunitate creștină (“adunarea”) considera corect și bun, de abia atunci era exclus din viața comunității (“să fie pentru tine ca un păgân și un vameș”), datorită incompatibilității ideilor și comportamentului față de “Biserică” (adică față de comunitatea creștină).

În ziua de astăzi lucrurile sunt mult mai complicate.

În societatea noastră toți suntem foarte susceptibili în ceea ce privește libertatea noastră personală. Trăim într-o cultură “pluralistă”, cum se spune, unde fiecare este liber să gândească și să facă ceea ce vrea fără a privi la alții, unde fiecare “își face alegerile sale” fără a se simți condiționat de nimeni, nici chiar de familia proprie.

Apoi în general, atunci când se vorbește despre “libertate”, aceasta este înțeleasă mai ales în sens negativ: a nu fi obligat la ceva…, a nu fi constrâns sau împiedicat de la… una sau alta. Și, pe scurt “libertatea este înțeleasă în termeni individualiști și egoiști: “Fac cum mi se pare și-mi place; alții să facă ce vor…”.

Însă, de fapt, nu suntem singuri pe lume. Începând de la familie până pe stradă, de acasă până la birou sau la fabrică, toți suntem condiționați unii de ceilalți, fie că ne place sau nu ne place. Astfel “ceilalți” apar adesea ca un obstacol sau o piedică adusă libertății noastre (“Iadul sunt ceilalți”, spunea J. P. Sartre). “Libertatea” fiecăruia adesea se confruntă cu “libertatea” unuia sau altuia; și până la urmă suntem constrânși să recunoaștem că libertatea pe care noi am dori-o este un fel de himeră imposibilă, un vis irealizabil în această lume.

Pentru a ieși din acest cerc orb, trebuie să punem altfel problema libertății. De fapt, privind cu atenție, libertatea înseamnă responsabilitate. Suntem liberi, adică responsabili de ceea ce facem: trebuie “să răspundem de ea”, nouă înșine și celorlalți; și în ultimă analiză, lui Dumnezeu.

Nu există libertate fără responsabilitate: este o pură iluzie. În societatea noastră poate că se vorbește prea mult despre libertate și despre drepturi, dar prea puțin despre responsabilitate și datorii. În timp ce – oricât s-ar părea de paradoxal – spațiul de libertate al tuturor se lărgește cu cât se exercită mai concret sensul responsabilității fiecăruia. Și tocmai în această direcție ne invită să ne îndreptăm Evanghelia: lărgind sensul nostru de responsabilitate unii față de ceilalți.

Raționând ca și creștini, noi nu putem spune niciodată: “Ei bine: sunt responsabil de mine însumi. Mă gândesc la mine, ceilalți îi privește”. Și aceasta tocmai pentru că Evanghelia mă învață: dacă observi că fratele tău greșește, spune-i și ajută-l să se îndrepte (cf. și prima lectură).

Nu este vorba de a o face pe moraliștii cu orice preț, ca și cum am voi să impunem celorlalți ceea ce ni se pare nouă corect. Este vorba mai degrabă de a depăși egoismul indiferenței și de a avea unii față de ceilalți acea grijă și acel simțământ de responsabilitate care se nasc din iubirea reciprocă (cf. lectura a doua).

Nici Matei și nici Paul nu pretind ca acest discurs să fie înțeles și acceptat de cei care nu cred în Cristos. Dar pentru noi care ne lăudăm că suntem creștini, sfântul Paul ne spune că iubirea reciprocă este ca o datorie pe care o avem unii față de ceilalți. Ca și cum ar spune: ceilalți au dreptul să fie iubiți de noi, din moment ce ne numim creștini.

În loc de a visa o “libertate” iluzorie, înțeleasă ca o exonerare și fugă de orice angajament și responsabilitate, Evanghelia ne invită să găsim o libertate interioară mai înaltă în atenția și ajutorarea unora față de ceilalți. În felul acesta vom descoperi cum adevărata libertate coincide cu “deplina împlinire a legii” – legea lui Dumnezeu – care este iubirea (cf. lectura a doua).

 

* * *

 

Duminica a XXIII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Motivul dominant al textelor liturgice din această duminică este iubirea, iubire care ne face solidari unii cu alții și responsabili unii față de alții. Iubirea înțeleasă în sens creștin este ca “un meridian care întretaie toate paralele vieții”.

În societatea noastră de astăzi se vorbește foarte mult despre iubire; se vorbește în mod drept sau nedrept. Oare nu riscăm să facem același lucru și noi, creștinii, care știm că iubirea este principiul, centrul și scopul activității noastre de ucenici ai lui Cristos?

Alături de iubire, liturgia cuvântului de astăzi ne vorbește despre corectarea fraternă: corectarea nu înseamnă numai să dai ajutor, să ridici pe cel care a căzut în mâinile tâlharilor, ci mai înseamnă și ajutorul pe care îl putem da sub o formă sau alta – punându-ne în gardă împotriva eventualelor pericole care amenință pe aproapele nostru. Corectarea fraternă este acțiunea cea mai convingătoare și eficace de îndreptare în bine, deoarece este exercitată în numele iubirii. Aceasta, chiar când ridică glasul pentru a dojeni sau reproba, este totdeauna intenționată de o voință în bine. Aproapele nu se simte judecat, cenzurat, condamnat, dar susținut, corectat, îndreptat. Numai în iubire corectarea este fraternă.

În cadrul comunității, corectarea este un eveniment reciproc, deoarece nimeni nu poate avea pretenția de a fi perfect, imun de greșeli și de căderi, e necesară corectarea, dar să fie sinceră și din toată inima, dar nu numai în disponibilitatea de a corecta, dar și în a accepta corectarea. În biserica apostolică corectarea fraternă era expresia privilegiată și primordială a iubirii. Ea apare ca responsabilitate pentru integritatea morală și mântuirea aproapelui, fiind practicată activ prin avertisment, îndemn, edificare. Toți sunt chemați să se corecteze unul pe altul și aceasta din dragoste față de Dumnezeu.

Responsabilității fiecăruia de a corecta frățește pe ceilalți trebuie să-i corespundă responsabilitatea de a accepta corectarea în spirit de încredere și umilință. Din păcate orgoliul care este în noi, tinde să ne facă tot mai refractari față de orice observație făcută la adresa noastră. Dar numai cu condiția de a ne elibera de ea și încrezători în iubire, cu suferință desigur vom progresa în bine și vom putea favoriza progresul comunității noastre. “Pentru moment orice corectare, nu pare să aducă bucurie, dar numai tristețe, dar după aceea, celor instruiți de ea le dă rodul păcii și al dreptății” (Ev 12,11).

Isus spune deschis: este necesară avertizarea, uneori și mustrarea, dar aceasta trebuie să se facă în spirit de dragoste și frăție. Nu trebuie să strigăm pe stradă împotriva greșelilor semenilor noștri, nici să le discutăm cu alții. Critica atunci este constructivă când nu vrem să-l blamăm, să-l înjosim pe celălalt, ci să-l ridicăm, să-l îndreptăm. În principiu este incorectă atitudinea de condamnare, de disprețuire prin care nu-l ridicăm pe semenul nostru, ci mai mult, îl cufundăm în mocirla greșelilor și a slăbiciunilor lui. Noi nu putem uita niciodată, nici măcar pentru o clipă că suntem fiii unui Dumnezeu milostiv. Suntem ucenicii acelui Isus, care nu a aruncat cu piatra nici în femeia adulteră, nici în fiul risipitor, nici în Maria Magdalena, nici în Zaheu cel disprețuit, nici în Petru care l-a tăgăduit, dar a aruncat către ei “furia” salvatoare a iertării. Isus se bucură împreună cu creștinul pentru drahma găsită, pentru oaia care fusese pierdută, pentru fiul risipitor care se întoarce la casa părintească. El se unește cu îngerii cerului în bucuria pe care o simte la întoarcerea păcătoșilor, la convertirea oamenilor.

Evanghelia de astăzi se adresează nu numai acelora care se angajează la această mustrare frățească. Din ea pot învăța și cei către care este îndreptată mustrarea, avertismentul frățesc. Respingerea criticii înțelepte și juste este semnul aroganței și al incapacității de a progresa. În fața criticii, trebuie să ne deschidem mintea și inima, trebuie să deschidem larg porțile mândriei noastre. Sf. Augustin, notează în Confesiunile sale: “Prietenii lingușitori ne fac rău; în timp ce dușmanii gălăgioși, de obicei ne corectează”. Un om poate ocoli capcana măgulirii numai dacă lasă loc în inima sa pentru critică. Este posibil ca un avertisment dur și serios să rănească sensibilitatea noastră, dar este ca și bisturiul chirurgului care ne vrea numai binele. Nu există faptă bună mai mare, decât a elibera pe alții de lanțul păcatelor, și a-i face se fie oameni mai buni, mai deosebiți.

În prima lectură vedem cum profetul Ezechiel a trăit marea criză religioasă provocată de ruinarea națiunii și exilul babilonian (587-538). Viața lui spirituală se situează în contextul unei crize a credinței, cu atât mai înverșunată cu cât puterile totalitariste au adus-o și au menținut-o în această noapte fără speranță. Profetul descoperă un aspect al chemării sale, el va supraveghea și va sta la pândă pentru credincioșii săi ca acele santinele care trebuie să dea alarma la apropierea dușmanilor.

Lectura a doua luată din scrisoarea către Romani ne vorbește despre iubirea cu care suntem datori unii față de alții. În capitolele precedente, Sfântul Paul vorbise despre plătirea tributului și a datoriilor: nu vrea să audă de creștinii care se sustrag de la îndeplinirea datoriilor. Dacă de la unele datorii se mai pot sustrage creștinii, de la iubirea unuia față de alții nu se poate sustrage nimeni pentru că aceasta este legea fundamentală a creștinului. Sf. Paul spune că există un cont deschis care nu va fi închis și nici nu-l va putea închide creștinii: acesta este contul iubirii.

Nimeni nu poate să spună: am iubit destul pe aproapele meu; am făcut tot ceea ce am putut din partea mea; să facă și alții cât am făcut eu. Cu siguranță nu putem spune așa ceva, așa cum nu putem spune că am iertat destul.

Nu suntem datori la vreo bancă sau vreunui creditor, și nu suntem datori cu bani ci cu mult mai mult. După spusele Sfântului Paul, suntem datori cu dragoste reciprocă, această dragoste are o istorie deosebită și sângeroasă. Când Isus își predica dragostea și cu faptele sale o dovedea, mulți oameni au răspuns cu ură. Ucenicii săi se adresau oamenilor cu aceeași dragoste pe care o învățase de la Isus și din această cauză au terminat viața lor ca martiri.

Ce să-i spunem noi omului modern care-și laudă bomba atomică și care nu este dispus să-și achite datoria de dragoste? Aceasta este de fapt tragedia cea mai mare a lumii de astăzi: este îndatorată. Putem auzi la radio sau televiziune cutare țară are datorii și că prin diferite țări, care au imense bogății naturale, dispun de o industrie modernă, dar în același timp sunt fatal îndatorate în dragoste. Ei sunt datori față de popoarele asuprite, năpăstuite pe care ar trebui să le sprijine nu cu armament, ci cu dragoste.

Dar să nu mergem așa departe, să privim în jurul casei noastre! Un proverb chinezesc spune: “Mai mult contează să fii bun acasă, decât sfânt undeva departe”. Datoria dragostei trebuie să ne-o achităm în primul rând față de cei care trăiesc în preajma noastră. Noi trebuie să iubim nu omenirea îndepărtată, ci pe omul care trăiește lângă noi. Dacă seară de seară am privi în interiorul sufletului nostru, ne-am da seama cât bine am realizat astăzi, cu câtă zgârcenie am împărțit aurul bunătății, deși uneori este suficient atât de puțin pentru a face un dar semenilor noștri! Acest lucru îl ilustrează și întâmplarea următoare. Un domn, pe nume Schwann, care locuia la țară, călătorește la oraș. Negăsind la hotel o cameră cu un pat, este nevoit să accepte una cu două paturi: deci, să aibă un coleg de cameră. Lângă patul colegului vede un baston: sărmanul încă din război rămăsese șchiop. Acesta îl roagă pe domnul Schwann să nu aprindă lumina căci el ar vrea să doarmă. Înainte de a adormi au stat puțin de vorbă:

- Ați venit să participați la vreun congres – îl întreabă șchiopul.

- Nu, cu totul altceva m-a făcut să vin la oraș.

- Vreți poate să vă sinucideți?

- Nu, Doamne ferește! Dar dacă vă interesează, vă spun: am un copil la școală și pentru el am venit. Este un copil robust, dar psihic este foarte sensibil; chiar și numai o umbră care cade asupra lui îl poate întrista. Acum este amărât pentru că dimineața când merge la școală și ajunge la barieră, de obicei trece trenul de dimineață. El stă și așteaptă ca să facă din mână la călători, dar nimeni nu-i răspunde. Eu îi înțeleg pe călători; nu poți sili pe nimeni ca să răspundă la semnul unui copil. Iar copilul, din cauza aceasta este atât de amărât că nu are chef nici de învățat, nici de joacă.

- Acum înțeleg pentru ce ai venit în oraș. Mâine dimineață, ca un tată bun, vei urca în trenul de dimineață pentru ca făcând din mână să răspundeți la semnul copilului de la barieră.

- Exact!

- Știți domnule – continuă șchiopul, eu nu-i iubesc pe copii. Și aceasta pentru că soția mea a murit la nașterea unui copil. Eu, chiar că n-aș răspunde la semnul unui copil, deoarece cu aceasta l-aș înșela.

- Nu spuneți așa ceva – zice domnul Schwann – doar o fac din dragoste… Cu aceasta se termină conversația și amândoi adorm. Dimineața, când tatăl se trezește și se uită la ceas, constată că dormise mai mult și pierduse trenul de dimineață. Dar, iată, colegul de cameră, nu mai este, a plecat. La prânz, când domnul Schwann îl întâlnește pe copil, acesta radiind de bucurie îi spune: – Închipuie-ți tăticule, cineva din tren mi-a făcut semn. Era probabil un nene șchiop pentru că și-a legat de baston batista și așa îmi facea semn.

Poate că această întâmplare este o creație imaginară a scriitorului, dar ea ne învață un adevăr important: anume, că de multe ori și un gest neînsemnat, mărunt, este suficient pentru a ne plăti datoria față de semenii noștri însemnați de dragoste. În decursul istoriei s-a vărsat foarte mult sânge pentru ca unii să poată domni peste câte o porțiune de pământ. Și astăzi se întreabă mulți: a cui va fi lumea? Putem răspunde împreună cu parohul de Ars: a aceluia care o va iubi mai mult. Cu dragostea putem cuceri familia noastră, pe colegii noștri, lumea cea mică în care trăim. Pentru aceasta nu trebuie fapte senzaționale, ci numai un dram de dragoste.

Să-l rugăm pe Mântuitorul, care se află în mijlocul nostru în această adunare sfântă să ne dea și nouă un dram de dragoste, pentru ca astfel să ne putem arăta dragostea unii față de alții, pentru că numai El știe ce și cum trebuie să iubim.

Mihai Iștoc

 

* * *

 

Duminica a XXIII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Cu siguranță sunt puțini cei care, în această săptămână, nu au răsfoit paginile unei reviste sau ale unui ziar. Tot la fel de puțini sunt cei care nu au urmărit emisiunile de știri difuzate de radio sau televiziune. Dacă am trage astăzi o linie asupra celor citite și auzite, vom observa cât de des sunt mediatizate păcatele împotriva iubirii.

Cine nu a auzit ciocniri între grupuri de tineri? Cine nu a citit despre piața de stupefiante din licee? Unde nu am întâlnit schimburi de calomnii între politicieni? Și toate acestea se petrec într-o țară, în care, conform statisticilor, creștinii reprezintă mai bine de 90% din populație, iar Biserica se bucură de cea mai mare credibilitate.

Dar poate că statisticile înșală… sau poate că, pentru unii, a fi creștin se rezumă doar la a veni la biserică de Paști și de Crăciun. Și chiar dacă ar fi așa, un creștin este totdeauna chemat să iubească. Tocmai această chemare stă în centrul lecturilor de astăzi. De câte ori nu am auzit vorbindu-se despre această temă. Cu toate acestea Biserica o reia deseori. Dintre multiplele ei manifestări, astăzi va fi aprofundată tema iubirii față de aproapele, mai exact aspectul corectării frățești.

Punctul de referință al lecturilor îl găsim la sfântul Paul, în fragmentul ascultat din Scrisoarea către Romani. Știm cu toții că destinatarii acestei scrisori sunt păgânii convertiți la creștinism din Roma, creștini care, după Tacitus (Annales 15,44), erau foarte numeroși în timpul domniei Împăratului Nero. Sfântul Paul rezumă împlinirea Legii la dragostea față de aproapele. Dar vă veți întreba desigur, ce este Legea? Să fie oare vorba despre legile statului? Nu. Ca și creștinilor din Roma, și nouă astăzi ne sunt enumerate câteva din cele zece porunci:

“Să nu comiți adulter, să nu ucizi, să nu mărturisești strâmb…” (Ez 33,9), dar și porunca cea mare care rezumă toate poruncile Decalogului: “Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot cugetul tău și din tot sufletul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuți”. Cele două părți ale acestei porunci, iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele, erau și sunt foarte strânse între ele. Sunt asemenea unei bancnote. Dacă o rupem în două și apoi ne prezentăm la magazin pentru ca a cumpăra ceva, nu vom reuși, nu ne va lua nimeni în seamă.

Prima lectură adâncește deja aspectul corectării fraterne. Profetul Ezechiel a trăit în perioada primilor ani ai exilului din Babilon. Înzestrat de Dumnezeu cu puterea de a prevedea viitorul, el le vestea celor din exil că înapoierea lor în Țara Promisă este foarte departe. De aceea, cu toții erau îndemnați să se pocăiască și să urmeze poruncile Domnului pentru ca astfel să reintre în grația divină. Dar nu a fost ascultat și Ezechiel s-a retras în sinea lui. Dumnezeu condamnă lipsa sa de comunicare cu aproapele, izolarea. El face din profet o santinelă pentru israeliți: aceștia au rupt alianța cu Domnul, dar el nu-i părăsește și îl trimite pe profet ca să le ofere împăcarea. Dumnezeu îi spune profetului: “Dacă eu îi voi spune celui nelegiuit «Vei muri» și tu nu-l vei înștiința, el va muri, dar responsabil vei fi tu” (Ez 33,8). Nimeni nu se poate mântui singur. Suntem, cu alte cuvinte, ca și spițele unei roți. Cu cât ne apropiem de osie, de Dumnezeu, cu atât semenii noștri, prietenii noștri, razele roții se apropie între ele. Trebuie să remarcăm de asemenea că divinele cuvinte nu reprezintă o sentință finală: “Dacă tu îi vei atrage atenția celui nelegiut să se întoarcă de la calea lui cea rea și el nu se întoarce, va muri…” (Ez 33,9).

Pe aceeași linie, în Evanghelia după sfântul Matei, Isus ne prezintă un caz: un frate a comis o greșeală pe care o repetă necontenit. Cum ați reacționa dumneavoastră într-o astfel de situație? Un om fără credință în Dumnezeu ar reacționa prompt spunând: “Nu mai am ce discuta cu tine! Pleacă! Să nu te mai văd!” Isus însă ne amintește că: “Tatăl său nu vrea să se piardă nici unul dintre aceștia mici” (Mt 18,14).

Sfântul Matei, când și-a scris evanghelia sa, a voit-o ca pe un manual pastoral la îndemâna creștinilor. Iar capitolul 18, din care este luat fragmentul pe care l-am ascultat, are drept scop soluționarea unor probleme din cadrul unor comunități: ordinea ierarhică în împărăția cerurilor, corectarea între frați, scandalul, iertarea păcatelor. Pentru toate aceste probleme, evanghelistul a căutat în învățătura lui Isus o rezolvare. În ceea ce privește aspectul corectării frățești, metoda cuprinde patru etape. Mai întâi, spune Isus, “du-te și mustră-l între patru ochi” (Mt 18,15). Corectarea presupune așadar discuții private, între patru ochi, nu în piață, nu semănând în cele patru zări păcatele adevărate sau presupuse ale fraților. Dacă persistă în greșeală, pentru a garanta respectarea libertății, dezinteresul și obiectivitatea, Isus spune: “Mai ia cu tine una sau două persoane” (Mt 18,16).

A treia etapă are o formă solemnă și ultimă: “spune-l Bisericii” (Mt 18,17). Din acest moment, fratele rătăcitor devine un păgân, un străin pentru fiecare în parte, nu însă și pentru comunitate. Mai mult încă, intervine convalidarea cerească. Decizia comunității devine decizia lui Isus însuși: “Orice veți lega pe pământ va fi legat și în ceruri și orice veți dezlega pe pământ va fi dezlegat și în ceruri” (Mt 18,18). Corectarea frățească face parte din responsabilitățile de la care nimeni din sânul Bisericii nu se poate sustrage. Cum am putea să ne iubim într-adevăr aproapele dacă nu ne străduim să-l abatem de la calea păcatului prin care el se depărtează de adevăratul bine?

Starea progresivă dată de Isus – “avertizează-l…, ia cu tine una sau două persoane…, spune-l comunității” – sună ca și o maladie. Când apare, mai întâi bolnavul este consultat de către medicul de familie. Urmează apoi medicul specialist și, în cele din urmă, ca și un remediu extrem, chirurgul. Amputarea unui mădular, știm bine, salvează viața în cele mai multe din cazuri, nu însă și eficiența organismului.

La fel este și în Biserică. Sfântul Paul ne învață că Isus și-a întemeiat Biserica pe asemănarea cu trupul omenesc (cf. Ef 4,11-14): el, Cristos, este Capul, iar noi, creștinii, suntem membrele. Așa cum fără cap un trup moare și se descompune, tot astfel, cel care se desparte de Cristos și de Biserica sa este sortit morții sufletești și pieirii veșnice. Un organ se poate îmbolnăvi, dar atât timp cât rămâne în trup sub comanda creierului și în legătură cu celelalte organe, se poate vindeca. La fel orice creștin, oricât de păcătos și de nevrednic ar fi, atât timp cât nu se leapădă de Dumnezeu, el beneficiază de toate harurile pe care Isus le revarsă Bisericii și poate fi vindecat, asigurându-și astfel viața cea veșnică.

Chiar exclus de la comuniunea eclezială, fratele căzut nu este lăsat la întâmplare. Isus mai dă o soluție: rugăciunea pentru cei păcătoși. Acest lucru l-a făcut sfânta Monica timp de mai bine de treizeci de ani pentru convertirea fiului ei, Augustin, marele sfânt Augustin de mai târziu. La fel a procedat timp de cincisprezece ani sfântul paroh de Ars, Ioan Maria Vianney, pentru credincioșii săi. Inspirându-se din exemplul dat de mama sa, la câțiva ani de la convertire, sfântul Augustin scria în cartea sa, Confesiuni: Noi trebuie să-l iubim pe aproapele nostru fie pentru că este bun, fie pentru că va deveni bun“. Iar rugăciunea ne ajută să avem mai multă încredere că aproapele va deveni bun.

Se spune că un tată l-a pus într-o zi pe fiul său să mute o vază cu flori dintr-o cameră în alta. Acum stătea și se uita la el. Vaza era grea, iar copilul se străduia, încerca o metodă sau alta, dar nu reușea să miște vaza nici măcar un centimetru. Tatăl l-a întrebat: “Ți-ai folosit toate puterile, fiule?” “Da”, a răspuns copilul printre picăturile de sudoare. “Ba nu, pentru că nu m-ai rugat să-ți dau ajutorul”.

Care trebuie să fie atitudinea noastră? Ne zbatem zi de zi să facem una sau alta, dar de ce nu cerem ajutorul celorlalți, al prietenului, al vecinului, al tatălui ca în exemplul de mai sus? De ce nu sărim noi în ajutorul celor nevoiași sau păcătoși? În prima lectură am auzit cum Dumnezeu ne cheamă să devenim supraveghetori, santinele pentru cei din jurul nostru. Și care este datoria acestora? Datoria lor este aceea de a fi atenți ca nici o primejdie să nu tulbure liniștea celor care li s-au încredințat. Numai fiind santinele unii altora vom putea răspunde invitației psalmistului care ne îndeamnă astăzi: “Veniți să cântăm cu bucurie Domnului și să strigăm de bucurie către Stânca mântuirii noastre. Să mergem înaintea lui cu cântece de laudă și în cântări de psalmi să îl preamărim” (Ps 95,1-2).

Cristian BOGDAN

 

* * *

 

A-l câștiga pe fratele

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Ce răspundere?

Este prea ușor de spus: coresponsabilitate în Biserică. Dar despre ce responsabilitate este vorba? Trebuie curățat terenul de lucruri echivoce și de evitat orice viziune reductivă sau strâmbă a unei astfel de responsabilități. De exemplu, nu este vorba pur și simplu de a asigura ordinea, disciplina, unitatea exterioară, uniformitatea, funcționarea, consensul de fațadă. În această privință va fi oportun să fie prezente întrebările pe care Dumnezeu le pune lui Cain: “Unde este fratele tău?… Ce i-ai făcut?” (Gn 4,9-10).

Suntem chemați să răspundem despre o persoană, nu despre o structură. Preocuparea trebuie să fie cea de a asigura binele unui frate, de a garanta viața sa, de a apăra libertatea sa, nu de a face să funcționeze un aparat birocratic. Dumnezeu nu ne întreabă dacă totul este în ordine, ci unde este celălalt, locul pe care îl ocupă în inima noastră. Și atunci este necesar să avem prezent îndemnul lui Paul (a doua lectură): “Să nu aveți nici o datorie față de nimeni, decât aceea a dragostei reciproce…”

Fratele, chiar și mai ales acela care a greșit, sau pe care îl consider că a greșit, este unul căruia îi datorez iubirea. Oricare frate are dreptul să ceară de la mine iubire, și nu să încaseze numai mustrări, amenințări, avertismente. Caritatea nu este tactica de adoptare pentru a avea mai ușor dreptate împotriva altuia, să cedeze voinței mele, să-l fac să reintre în rânduri, să-i impun proiectul meu. Caritatea este conținutul mesajului, oferta principală, “demonstrația” fundamentală.

Dacă las să lipsească iubirea, nu sunt în stare să “dovedesc” nici o vină a fratelui meu. Ci “dovedesc” greșeala mea. Tocmai lipsa mea de iubire.

“Cine iubește pe semenul său a împlinit legea”, ne avertizează tot Paul. Împlinirea legii este garantată atunci când este practicată iubirea. Eu asigur salvarea fratelui meu când îl “așez la adăpost” în inima mea.

Meseria dificilă de santinelă

Precizând aceasta, putem să examinăm cele două forme de responsabilitate, care sunt indicate de Ezechiel (prima lectură) și de evanghelie: – rolul de santinelă; – corectarea fraternă. Cele două perspective pot, în multe cazuri, să meargă împreună. Să punctăm câteva cazuri.

1. Chiar dacă sunt santinele, pentru a spune așa, instituționale, nu înseamnă că oricare credincios nu poate, în Biserică, în anumite timpuri și în anumite situații, să desfășoare o astfel de îndatorire la solicitarea puternică a Duhului Sfânt, și să lanseze alarmele necesare când este cazul. Santinela, de obicei, primește o însărcinare de sus (vreau să spun că de la autoritatea constituită).

Dar uneori se poate întâmpla ca cineva, de jos, fără vreo investitură oficială, doar cu cea fundamentală a iubirii pentru Biserică și evanghlie, să înalțe vocea pentru a avertiza, îndemna, neliniști, și chiar de a protesta. Paul a denunțat deschis, în fața lui Petru, o linie de conduită care i se părea contradictorie. Ecaterina de Siena, Bernard din Chiaravalle, Petru Damiani nu au ezitat să se adreseze Papei pentru a exprima, chiar cu o sinceritate aspră, mustrările lor. O călugăriță “nepregătită” ca Orsola Benincasa a mers de la Napoli în 1582 și s-a prezentat în fața lui Grigore XIII pentru a-i adresa un mesaj nu prea măgulitor: Dumnezeu nu mai putea suporta păcatele creștinilor, seculari bisericești și de orice ordin și grad (deci Dumnezeu se pare că dădea dreptate, cel puțin în parte, lui Luter…).

2. Santinela, la toate nivelele, este expusă la o oarecare deformație profesională. Obiceiul de a supraveghea pe alții poate să-l ducă, pe nesimțite, la a nu ține ochii deschiși asupra sa, asupra propriului teritoriu domestic, să nu se îngrijească de păcatele proprii, să creadă că, prin motivul său propriu de a acționa, totul merge spre bine. Și atunci ar trebui să se arate recunoscător față de acela care, chiar dacă este puțin obositor, avertizează că, pentru a descoperi răul, nu este totdeauna necesar să privească departe…

3. Santinela, apoi, riscă să observe numai un singur fel de pericole. Și deci de a avea aproape o obsesie de a le denunța ca un maniac. Astfel, cu totul cuprinsă de furia sacră împotriva indocilității, amenințările la adresa ortodoxiei, “infidelitățile”, nu observă că ar fi cazul de a lansa alarme viguroase chiar și împotriva servilismului, adulației, venerației false, a carierismului, a aplatizării adevărului, a conformismului, a afacerilor celor mai fără scrupule sub acoperișul unei slujiri față “de cauză”, a ipocriziei izvorâte dintr-o ascultare formală sau din declarații solemne de fidelitate care fac paravan la comportamente în contrast strident cu evanghelia, lipsa de modestie în revendicarea unor drepturi de întâi-născuți, climatul de suspiciune creat în jurul acelora care se abțin de la aplauzele făcute la comandă.

4. Încă: santinela poate să considere că a împlinit datoria sa, nu când a strigat, a tras de sirena rituală, a exprimat disprețul, a deplâns, ci atunci când a reușit să trezească și conștiința altuia. Rolul santinelei nu se poate înlocui. Ca și cum: eu veghez în locul tău, sau cel puțin hotărăsc eu în locul tău, mă scandalizez în locul tău, îți prezint ideile și dezgusturile “drepte”, îți pregătesc pe dușmanii deja gata de a fi înghițiți. Trebuie, mai degrabă, să facem ca fiecare să fie santinela sa. Să-i responsabilizăm. Să activăm apărarea în interiorul fiecărui individ. Să educăm simțul critic. Să facem să înțeleagă că și credința este compatibilă cu un cap care gândește, că ascultarea nu este dușmana creativității, fidelitatea este și un risc, căutare, capacitate de a străbate căi noi.

5. Santinela ar trebui să simtă datoria și bucuria de a semnala binele (sau cel puțin să facă să simțim prezența lui), și nu numai răul. Să ne ajute să descoperim germenii adevărului prezenți și pe tărâmul adversarilor. Santinela nu se poate reduce la o “alarmă”, să acuze, să condamne, să ne pună în gardă împotriva dușmanilor (să nu-i confunde cu fantasmele proprii sau cu fobiile proprii), să examineze, să se corecteze. Datoria sa este și cea de a încuraja, de a susține, de a întări, de a prețui, de a favoriza viața, să respecte diversitatea. Nu este vorba numai de “a sufla în trâmbiță” (Os.8,1), ci de a “reda suflarea” persoanelor.

6. Și mai este o probă extremă pentru cel care are responsabilitatea. Nu este suficient de face totul pentru a evita ca fratele să se piardă. Trebuie să fie dispus să “se piardă pe sine” pentru ca fratele să fie salvat. Paul (Rom 9,3) își mărturisește dorința de a fi considerat el însuși “blestemat”, despărțit de Cristos, numai să salveze pe israeliți.

7. Oricine are o datorie de a veghea (adică fiecare dintre noi) ar trebui să se supună la controale frecvente ale vederii. Pentru a evita ca anumite bârne prezente în ochii noștri să ia proporții atât de gigantice încât să nu mai fie percepute, și ca paiele minuscule adăpostite sau imaginate în ochii fraților să provoace distorsiunile optice ale unui inchizitor de profesie. Mai ales este necesară purificarea privirii noastre cerând ajutor inimii. Ochiul cel mai limpede și pătrunzător este cel luminat și călăuzit de inimă.

Antidot față de murmurare

Sugestiile oferite de Cristos pentru a ajunge la recuperarea fratelui căzut în vreun păcat, nu indică desigur o procedură de tip juridic de urmat ad litteram. Fără îndoială, însă, slujesc să pună în evidență ca aceea să fie o operație necesară și delicată de făcut cu discreție, blândețe, răbdare, tact. Este vorba de o practică care, cu toată evidența, este opusul murmurării, din păcate mult mai răspândită în “corectarea fraternă”.

Adesea vorbăria ia locul acelui limbaj – sincer și caritabil împreună – care ar trebui să caracterizeze raporturile în interiorul comunității în special la verificarea vreunui fapt neplăcut. “Mustră-l între tine și el singur”. Trebuie să admitem că nu totdeauna avem sinceritatea de a vorbi, înainte de toate, cu cel direct interesat. Preferăm să schițăm bârfe, inutile și dăunătoare, să răspândim suspiciuni, să formulăm insinuări, să facem procese sumare, să condamnăm, asigurându-ne că în publicul curios nu este prezent cel cu care, dimpotrivă, ar trebui să ne înfruntăm față în față.

“Dacă te va asculta, l-ai câștigat pe fratele tău”. Iată răsplata, iată recompensa cea mare, incomparabilă! Nu este vorba de a se impune asupra celuilalt, sau de a-l umili. Este vorba, mai degrabă, de “a-l câștiga” pe fratele întrucât este frate. Nu satisfacția meschină de a fi avut dreptate, ci bucuria de a constata că este răsplătită credința. Credința în altcineva, pe lângă credința în Dumnezeu. “Dacă nu te va asculta, ia cu tine una sau două persoane…” Trebuie să mobilizăm, în acțiunea de a recupera pe care nu reușim să o facem singuri, un grup de persoane capabile de a respecta, de a înțelege, de a asculta motivele celuilalt, de a-l iubi. Încă odată: nu este un proces, și nici un interogatoriu, ci o încercare pasionată de a clarifica lucrurile, de a împrăștia neînțelegerile, de a restabili o comuniune, de a mărturisi împreună grija pentru un frate, demonstrându-i că este un bine prețios, un tezaur de neînlocuit la care comunitatea nu vrea să renunțe.

Mai ales atitudinea acestor “două sau trei persoane” nu trebuie să fie cea de judecători, ci aceea care lasă să se vadă: că și noi suntem păcătoși ca și tine. Vina este și a noastră. Avem și noi ceva pentru care și tu trebuie să ne ierți. Dacă se poate vorbi de un proces, acesta trebuie să fie un proces de revizuire, de convertire, din ambele părți. Nimeni nu rămâne pe pozițiile proprii. Toți sunt puși în discuție. Toți ies transformați. “Dacă fratele tău face un păcat…” Dar mișcă-te, fii prezent (singur sau cu alții), chiar și în cazul în care fratele se simte singur, descurajat, obosit, neapreciat, lovit de judecăți defavorabile, “bârfit”, umilit ca urmare a unui tratament lipsit de respect față de demnitatea sa. Toți membrii comunității trebuie să împiedice ca să se facă un gol în jurul unei persoane care, din orice motiv, se află în dificultate.

Și apoi: pentru ce să ne punem în mișcare numai când cineva comite o greșeală, și nu și în cazurile în care “comite și ceva bun și frumos? Pentru ce să mergem la cel vinovat și să-i spunem că a greșit, că această comunitate are motiv să se plângă în privința sa, și să nu se îndrepte și la cel “vinovat” de generozitate, de oboseală obscură, de dăruire tăcută, slujire fidelă și modestă, să-i declarăm că suntem mulțumiți de el, să-i exprimăm recunoștința? Se întâmplă foarte des ca o persoană să fie marginalizată, “excomunicată”, pentru că a avut succes, a reușit ceva, să se scufunde pe tărâmuri care rămân neplăcute pentru alții.

Invidia produce efecte devastatoare în țesătura comunitară. Sunt unii care se descoperă, cu durere, izolați, ținuți la o parte, considerați cu suspiciune sau ostilitate fățișă, numai pentru că s-a făcut vinovat că a obținut roade indigeste pentru un stomac oarecare, capabil cel puțin de a absorbi neplăcerile altuia, dar îndărătnic de a se bucura din cauza binelui produs de el. Și din păcate, în aceste cazuri, este totdeauna cineva care se complace că a “pierdut” un frate.

“Dacă doi dintre voi se pun de acord…”

Despre tema frumuseții de a fi de acord între credincioși în rugăciune, aș vrea să citez câteva versuri ale unui poet: “O voce care cântă singură / întinerește casa sau pădurea, / dar se pot auzi și mai multe voci, / glasul a doi care cântă / pot deja să compună o melodie care să risipească orice singurătate, / dar numai glasul multora, corul cel mare, / umple cerurile și face să palpite stelele…” (D. M. Turaldo).

 

* * *

 

3:16 – Numerele deșteptării

Autor: pr. Ștefan Ciubotaru
Copyright: Predici.cnet.ro

Cel mai greu lucru pentru un om este să renunțe la confortul lui zilnic, la rutina lui. Fie că e bogat, fie că e sărac ar vrea să rămână la fel. Da, cel sărac ar vrea și să trăiască mai bine dar fără prea mare efort. Dacă are prea mult de făcut, ceva îl împinge să abandoneze. Spiritual vorbind, confortul păcatului e greu de abandonat. Păcate mici, păcate mari, obiceiuri, tradiții, parcă dacă le-ai făcut o viață întreagă, nu găsești motivația necesară pentru a renunța la ele. Ai nevoie de cineva care să îți demonstreze că se poate trăi și fără “cafeaua de dimineață” (mă refer aici simbolic la un lucru mărunt pe care îl facem încă de la începutul zilei și care pare inofensiv). Ești în primele zile când cineva îți arată cum e să nu trăiești în aceeași “groapă de gunoi” și plimbându-te prin “curățenia lui” apreciezi și ești uimit, dar te întorci printre prietenii tăi de o viață și nu le poți explica în cuvinte “curățenia luminii” când tu ești tot printre gunoaie, care până la urmă te străduiești să crezi, nu sunt așa de rele, sunt doar “lumina curățeniei tale”. Nici tu nu crezi asta. Degeaba încerci să te convingi. Cu mizerii sub unghii intri și a doua zi în “lumina curățeniei” prietenului tău diferit. Ești din nou uimit și îl umpli de aprecieri și complimente… dar… întotdeauna același dar… de ce să ieși tu din “lumina gunoiul tău”? Asta știi să faci…Tu oricum nu ești bun de nimic altceva. Nu ai putea fi la fel de diferit ca prietenul tău. Ești prea adânc ascuns între gunoaie.

Dumnezeu a pus în mintea ta gândul veșniciei. Conștiința ta îți spune că “Isus te iubește!” dar tu rămâi același om ascuns în lumina gunoiului tău. Ai de gând să ieși și să îți abandonezi confortul?

Lasă-te învins de conștiință, de gândul veșniciei alături de Isus Cristos, și vei câștiga!

O dată am vorbit cu un sectant. De fapt am vorbit de mai multe ori dar prima oară a fost unu zero pentru mine. Cum a fost. Din vorbă-n vorbă a vrut să mă închidă… “auzi părinte, care-i versetul de aur din Biblie?” Și chiar l-am știut că de doar atât tre’ să știe orice muritor. Unde mai pui că abia îmi cumpărasem despre acest subiect o carte care se cheamă chiar “3:16 Numerele speranței”. Concluzia: nu e de ajuns nici să știi care este versetul de aur, nici să tipărești cărți despre el pe coperta cărora “3,16″ să fie aurite, dacă te lasă rece faptul că atât de mult ne iubește Dumnezeu încât îl dă pe fiul său unic pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. “Da, părinte, aveți dreptate…” a zis într-un final omul. 1-0.

M-am întâlnit din nou cu el acum câteva zile. M-a egalat. 1-1. Cum a fost. Din vorbă-n vorbă din nou am ajuns la faza care pe care. Discursul lui era în jurul lui “Treziți-vă!”… “Azi, cei care sunt puși să fie ei treji și să-i trezească și pe alții, tocmai ei dorm ca pruncii…” Asta a fost. 1-1. Egalitate. Egalité. Duce.

Dacă fratele tău greșește împotriva ta, dacă adoarme împotriva ta sau dacă adormi împotriva lui mergi și mustră-l între patru ochi. Care ochi că-s pleoapă peste pleoapă? Dacă te ascultă… Ce să asculte că poți să tragi și cu tunul și nimic. Dacă nu te ascultă… Mai degrabă așa cred că stau lucrurile cu cei adormiți: nu te ascultă, nu te văd, nu vor să vadă și să asculte de nimeni. Când Isus s-a întors la cei doisprezece i-a găsit dormind. Și nu numai o dată. Cu atât mai greu este de îndreptat, de corectat o astfel de greșeală. Te gândești că o persoană care doarme este asemenea uneia care se roagă…și te mai gândești că persoana trezită este de cele mai multe ori cu fața la cearceaf, etc. Ce înțelegem din toate astea: că nu este suficient doar entuziasmul trezirii și al corectării, ci e necesară și responsabilitatea, este necesară învățarea din experiența altora, mai mult sau mai puțin adormiți, și chiar corectarea reciprocă, frățească, deșteptarea, atunci când este nevoie.

A fost o dată un om care avea în slujba lui un argat. Într-o zi îl trimise să măture o pânză de păianjen care se afla în biroul său. În ziua următoare trebui să repete aceiași poruncă. Ziua următoare de asemenea, iar cealaltă zi la fel.

În cea de-a cincia zi argatul îi spuse:

-«Da’ am curățat-o deja de cinci ori.»

-«Nu-i de ajuns să cureți pânza» – îi spuse stăpânul. «Ceea ce trebuie să faci este să omori păianjenul.»

Există multe greșeli pe care nu le înlături luptând pur și simplu cu ele. Trebuie atacată cauza care le produce.

La ce bun să spună cineva că se căiește de faptul că circulă cu 200 km la oră, dacă nu se trezește la realitate și nu ridică piciorul de pe accelerație?

Un tânăr îl întrebă pe un altul:

-«Da’ ce faci? De ce dai cu alifie pe perete?»

-«Nimic! Medicul mi-a spus să dau cu ea acolo unde m-am lovit.»

A scormoni și a apăsa pe rană, doare. Este mai ușor să tratezi în altă parte. Mai comod, dar și mai ridicol, mai de râsul lumii. Acolo unde trebuie să folosești bisturiul – ca în medicină – acolo doare.

Aceasta, însă, nu doar referitor la trup. Și în cele referitoare la suflet se aplică acest adevăr. Acolo unde trebuie să lupți pentru a te îndrepta, acolo costă, doare. Și cu cât mai mult costă, doare, cu atât acolo este mai necesară lupta.

A te opri asupra altor lucruri care nu costă, care nu dor, e ca și cum ai da cu alifie pe pereți.

Pe mine unde mă costă, unde mă doare mai mult să mă îndrept?

Sfântul Grigore cel Mare spunea: “Atunci când Domnul trimite un predicator, îl numește străjer. Străjerul stă mereu pe un loc înalt, pentru a putea vedea de departe orice lucru care se poate întâmpla. Oricine este pus străjer al poporului trebuie să stea sus prin viața sa, pentru a putea fi de folos prin prudența sa.”

Închei cu prezentarea cărții de care am spus mai sus.

“3:16″ O “rețetă”a speranței, a deșteptării: începe cu Dumnezeu, culminează cu viața și ne îndeamnă și pe noi să ne deșteptăm și să subscriem la ea. Este suficient de scurtă, încât să poată fi scrisă pe un șervețel sau să fie memorată într-o clipită, și totuși suficient de puternică, încât să îndure două mii de ani de furtuni și întrebări. Dacă nu cunoști deloc Biblia, începe de aici. Dacă cunoști toată Biblia, întoarce-te aici. Cu toții avem nevoie de această aducere aminte, de această deșteptare. “Inima” problemei umane este inima (adormită a) omului. Iar tratamentul lui Dumnezeu este prescris în Ioan 3:16.