Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XX-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Isaia 56,1.6-7
Romani 11,13-15.29-32
Matei 15,21-28

Matei 15,21-28

În acel timp, Isus s-a retras în ținutul Tirului și al Sidonului. Atunci o femeie canaaneană din acel ținut a venit la el și a început să strige: “Fie-ți milă de mine, Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este chinuită îngrozitor de diavol”. Dar el nu i-a răspuns nici un cuvânt. Ucenicii au venit la el și l-au rugat: “Împlinește-i dorința, căci strigă mereu în urma noastră!” Isus a răspuns: “Nu sunt trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel!” Dar ea a venit, s-a prosternat în fața lui, zicând: “Doamne, ajută-mă!” El a răspuns: “Nu-i drept să iei pâinea copiilor și s-o arunci cățeilor”. Atunci ea a replicat: “Da, Doamne, dar și cățeii mănâncă firimiturile care cad de pe masa stăpânilor lor”. Isus i-a răspuns: “Femeie, mare este credința ta! Să ți se împlinească dorința!” Și în același ceas fiica ei s-a vindecat.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Șerban Tarciziu
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Intrarea păgânilor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Se pare că Liturgia cuvântului de azi intenționează să ne facă misionari. Aceasta nu înseamnă că vrea să ne determine pentru a părăsi toate și a merge peste mări și țări, ci de a fi acolo unde suntem în virtutea Botezului primit și a misiunii pe care o are Biserica din care facem parte.

Dumnezeu vrea să-i primească în împărăția sa pe toți oamenii. Aici îi va face fericiți întreținând cu ei un dialog intim, scoțând în evidență cât de plăcute i-au fost jertfele și lupta lor de a-l găsi (lectura I-a).

De cine se folosește Dumnezeu pentru realizarea planului său? Odinioară s-a folosit de poporul evreiesc (lectura a II-a), dar azi vrea să se slujească de mine, de tine, de noi toți; vrea să fim poarta oilor în calitate de membre ale trupului mistic, având în vedere și pe evrei. Convertirea lor va fi ca o înviere din morți.

Ceea ce-i determină pe oameni să alerge unii în ajutorul altora sunt durerea și necazul. Femeia canaaneană avea o fiică posedată de diavol. Acesta o chinuia cumplit (lectura a III-a). Orice boală care nu avea leac în acea vreme era considerată drept o posedare din partea diavolului. Astfel erau epilepticii, nebunii, leproșii etc. Femeia canaaneană vine la Isus mânată de simțul credinței.

Necazuri și boli sunt și azi în lume destul de multe. Nu au leac: cancerul, sida și multe altele. Care dintre ele nu este opera păcatului? Și care păcat nu este opera diavolului?

Am eu ceva în mine care să-i atragă pe cei bolnavi în speranța vindecării?

Grija pe care o am față de cei bolnavi în care văd pe Isus (cf. Mt 25,36), trebuie să o vadă. Oricât ar fi oamenii de răi, cei mai mulți au simțul compasiunii față de cei care suferă. Trebuie să ne folosim de acest sentiment al inimii pentru a-i aduce la credință. Sfântul Ignațiu de Loyola spune că dacă vrem ca oaia să vină după noi, trebuie să-i luăm mielul în brațe, adică pe cel mic, pe cel bolnav, pe cel sărac etc.

Femeia canaaneană s-a îndreptat spre Isus, deși el trecea ca un necunoscut printr-un ținut străin, fiindcă avea în el ceva care nu era posibil să se ascundă: o seninătate în priviri care exprima numai bunătate, disponibilitate, amabilitate, nevinovăție, ceva care îi atrăgea în primul rând pe cei nevinovați, pe copii. Copiii, având acea kardiognosie (capacitatea naturală de a citi în inimi ca într-o carte deschisă), îl descopereau primii pe Isus și alergau în întâmpinarea lui; apoi cei care, prin înlăturarea păcatului, și-au redobândit nevinovăția. Isus nu voia să se afle de trecerea sa prin acel ținut, dar n-a fost posibil. De ce? Când a ținut frumoasa predică de pe munte, au fost de față și locuitori din ținuturile Tirului și Sidonului care l-au ascultat (cf. Mt 4,24-25) și prin ascultare și-au căpătat kardiognosia. Nu era greu de recunoscut acest chip unic în lume.

Prin ce mă poate cunoaște cineva că sunt omul lui Dumnezeu? Prin ce pot vesti lumii că Isus și-a făcut apariția în aceste ținuturi? Desigur o pot face prin viața corectă, participarea la sfintele taine, adică viața sacramentală, dar mai ales rugăciunea și atitudinea apostolică a ucenicilor: Doamne, ai milă de ea că strigă în urma noastră! Rugăciunea apostolilor părea refuzată, dar în realitate Isus aplica o metodă pedagogică pentru a le arăta că rugăciunea trebuie să fie nu numai insistentă, ci și plină de smerenie. Numai credința dă rugăciunii insistență și smerenie; și numai ea ne dă dreptul de a intra în lăcașul rugăciunii Celui Preaînalt, spre a întreține veșnicul dialog al iubirii (lectura I-a).

Contra ispitei asupra singurătății celui bun și a mulțimii celor răi avem următorul sfat: Este imposibil să-i poți ajuta pe toți, dar binele făcut unei singure persoane poate aduce la Dumnezeu un oraș întreg, poate converti un ținut întreg. Isus, de exemplu, vorbește unei singure persoane la fântâna lui Iacob; îi descoperă trecutul păcătos; îi revelează prezența sa mesianică; îi vorbește despre templu și rugăciune etc. Samariteana uită de toate, chiar și pentru ce a venit la fântână, lasă găleata și aleargă la ceilalți samariteni să le spună pe cine a aflat. Aceștia vin și îl invită pe Isus să rămână la ei și să-i învețe. Ceea ce s-a și întâmplat (cf. In 4,7-42).

Ce putem spune despre femeile de azi, despre mame? Sunt primele chemate să devină misionare. Căreia îi poate spune Isus: Femeie, mare este credința ta? Care mamă mai suferă că fiica ei este cumplit chinuită de diavolul necurăției, mândriei, lăcomiei după bani etc.? Care mamă mai insistă în rugăciune? Mai mult caută să le scuze și să le ascundă patimile. Mulțimea copiilor de pe străzi arată lipsa simțului matern din multe femei. Multe, din păcate chiar prea multe mame, nu numai că nu promovează credința în mediul lor de familie, ci chiar o distrug prin nepăsare, prin lăsarea copiilor să facă tot ce le place, mame care la necaz aleargă la practici superstițioase, de magie neagră etc. Când vezi tinere ieșite la drumul mare pentru prostituție, când vezi discoteci pline în miez de noapte, când le vezi așteptându-și rândul la cabinetul ginecologic pentru avort, nu poți să nu te gândești la întrebarea pusă de Isus: Când va veni Fiul Omului va mai găsi oare credință pe pământ? (Lc 8,8)). Cineva a spus: Credința se suge o dată cu laptele de la sânul mamei; și când o mamă plânge, lui Dumnezeu i se rupe inima. Sunt lacrimi misionare cele vărsate de mame pentru credința copiilor lor, sunt acele lacrimi cerute de Isus femeilor din Ierusalim care îl însoțeau pe drumul crucii, când le-a spus: Fiice ale Ierusalimului, nu mă plângeți pe mine, ci pe voi plângeți-vă și pe copiii voștri. Căci iată vin zile în care vor zice: Fericite sunt cele sterpe și pântecele care n-au născut și sânii care n-au alăptat! Atunci vor începe să spună munților: Cădeți peste noi; și dealurilor: Acoperiți-ne! (Lc 23,28-30). Da, îngrozitoare sunt statisticile anuale referitoare la avorturi, dar sunt unele crime care zguduie și pe aceste mame criminale. Așa a fost în anul 1965 la Roman. O femeie, rămasă cu o fetiță de vreo cinci-șase ani, a fost cerută în căsătorie de un bărbat, cu condiția să nu-i aducă în casă și fiica. Mama n-a găsit alt mijloc de a o înlătura decât prin moarte. A ieșit cu fetița ei la ocazie. A găsit un camion care mergea spre Hălăucești. Urcate în cabină, șoferul a auzit cum fetița i-a șoptit mamei: Mămică, nu-i așa că n-ai să mă omori? Mama a strâns-o la piept și i-a șoptit: Taci! Nu vorbi prostii! După un anumit timp i-a zis din nou: Mămică, nu mă omorî! Mama i-a zis: Fii cuminte, dragă și taci! Înainte de a ajunge la Hălăucești, mama și fiica au coborât. În apropiere este un pod. Șoferul și-a văzut de drum, dar bănuia că ceva nu-i curat. După ce și-a terminat treaba în sat, s-a întors în grabă spre Roman. În locul unde le lăsase pe cele două, acum era numai una, mama care i-a făcut semn să oprească. A luat-o și a dus-o direct la Postul de Miliție, unde și-a mărturisit bănuiala. Întorși la fața locului, sub pod au găsit fetița într-un lac de sânge. Murise. Judecată în public, a fost dusă în lanțuri pe străzile orașului Roman și obligată să strige: Cine va face ca mine, ca mine să pățească! O vecină de-a ei mi-a mărturisit că, dacă ar fi știut, ea i-ar fi luat fetița și ar fi crescut-o cu toată dragostea și a adăugat cu lacrimi în ochi: Era atât de frumoasă și cuminte! Fără comentarii. În acea perioadă eram vicar parohial la Săbăoani. Am fost marcat profund.

Vreau să închei cu un exemplu mai optimist. Pe când o mamă trecea pe străzile orașului Antiohia cu singurul ei fiu în brațe, a fost ridicată pe neașteptate de misiții prefectului păgân Asclepiade și dusă în sala tribunalului. Aici se judeca procesul unui diacon creștin care refuza să se închine idolilor. În apărarea sa, diaconul a spus: Chemați aici un copil simplu și nevinovat și să ascultăm de la el dacă trebuie să ne închinăm lui Dumnezeu sau idolilor! Primul copil întâlnit a fost Barulo, pe care mama îl ducea în brațe. Barulo, îi zise Asclepiade cu glas măgulitor, vrei să-i oferi lui Zeus trandafirul pe care îl ai în mână? Barulo răspunde răspicat, deși până atunci aproape nu vorbise decât câteva cuvinte: Nu, fiindcă numai Dumnezeul creștinilor este Dumnezeu adevărat. Aprinzându-se de mânie, prefectul Asclepiade îl întrebă din nou: Cine te-a învățat să vorbești așa? Răspunsul lui Barulo a fost și mai surprinzător: Mama, iar pe mama a învățat-o Dumnezeu. Crudul Asclepiade dă poruncă să fie spânzurat de grindă și biciuit în fața mamei. De sus, pe când sângele îi curgea în șuvițe purpurii din trupul fraged, Barulo spune: Mamă, te rog, dă-mi o picătură de apă! Mi-e tare sete. Mama înlăcrimată, dar eroică, îi răspunde: Fiul meu, cine bea din această apă însetează din nou. Mai îndură puțin și vei bea din izvorul cu apă care potolește setea pentru totdeauna! Copilul a oftat și a crezut în iubirea mamei. N-a trebuit să rabde mult, deoarece călăul i-a retezat căpușorul bălai cu o singură lovitură de sabie, care a căzut în brațele mamei, care l-a urmat împreună cu diaconul.

Nici dacă ar fi fost martirizat un papă, n-ar fi avut atâta influență binefăcătoare asupra celor prezenți, păgâni care s-au convertit mai apoi, cum au avut cuvintele încurajatoare ale acestei mame.

Dă-ne, Doamne, mame credincioase și lumea se va mântui! Amin.

 

* * *

 

Căldura dragostei divine

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

“S-a împlinit vremea, și
Împărăția lui Dumnezeu este
aproape. Pocăiți-vă, și credeți
în Evanghelie” (Mc 1,15).

Multe definiții se pot da omului, dar cea mai completă, cred, este aceasta: ființa care se roagă Creatorului său cu credință.

Ne-am afirmat această calitate de oameni, la începutul sfintei Liturghii, rugându-ne Creatorului nostru: “Revarsă în inimile noastre căldura dragostei tale!”, deși știm că “Dumnezeu și-a revărsat iubirea sa în inimile noastre prin Duhul Sfânt, care ne-a fost dat” (Rom 5,5), totuși insistența este voită de Invățătorul divin (cf. Lc 21.36).

Căldura dragostei divine din lecturile duminicii de azi nu este greu de găsit, este mai greu s-o primim în inimile noastre mici, mici din cauza credinței mici și a opoziției față de inspirațiile Duhului Sfânt.

Lecția, care ne poate lărgi inima, ne-o oferă femeia cananeancă din Evanghelia zilei (Mt 15,21-28), care constă din rugăciune, post și pomană. Cananeanca se roagă cu perseverență; postește, întru cât știe să se mulțumească cu firimiturile care cad de pe masa stăpânilor; dăruiește, întru cât știe să se umilească cerșind, pentru a da alteia: sănătatea fiicei care era greu chinuită de diavol.

Căldura dragostei divine din Evanghelie.

Isus inaugurează timpurile din urmă (cf. Mc 1,15). De la el se aștepta să deschidă larg și fără întârziere porțile unui universalism fără limite, așa cum fusese prezis: “templul meu se va numi casă de rugăciune pentru toate popoarele” (Lectura I). Indubitabil: Templul lui Dumnezeu este Isus Cristos în care a ascuns toate comorile înțelepciunii și ale științei (cf. Col 2,3). Dar, din contra, cuvintele și comportamentul lui sunt contrastante: nu iese din hotarele Palestinei ca să predice și să facă minuni: “Nu sunt trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel”, “Nu-i bine să iei pâinea fiilor și s-o arunci cățeilor” (Evanghelia). Apostolilor, pe care îi trimite în misiunea, le recomandă: “Să nu mergeți la păgâni!” (Mt 10,5). “Să mergeți mai degrabă la oile pierdute” (Mt 10,6).

Dar, pe lângă aceste aspecte parcă atât de exclusiviste ale lui Isus, se mai află o altă serie de texte care exprimă admirația sa față de acei străini care cred în el, cum sunt: centurionul din Cafarnaum (Mt 8,10), leprosul din Samaria (Lc 17) și femeia cananeancă, despre care ne vorbește Evanghelia de azi. Aceștia sunt ca o prevestire a unei mulțimi de popoare care vor primi cale liberă de intrare în Templul care are toate comorile înțelepciunii și ale științei, după ce se vor fi confruntat cu necredința poporului ales, și chiar a ucenicilor săi, a căror corifeu este Petru și totuși, am auzit în duminica trecută dojana lui Isus: “Om de puțină credință… “, pe când în fața cananencei exclamă: “Într-adevăr, femeie, mare este credința ta”. Astfel ne dăm seama că ne aflăm în fața unui principiu general izvorât din iubire: cei care nu sunt iudei au aceleași privilegii pe care iudeii cred că le posedă în exclusivitate. Principiul va servi la stabilirea condiției de apartenență la noul popor al lui Dumnezeu: credința. Cananeanca se adresează lui Isus cu același titlu mesianic, care îi va fi dat în viitor, de “Rege al lui Israel”: “Fiul lui David”; iar cererea ei: “ai milă de mine!” este aceea care se aude mereu în Psalmi și continuă să fie atât de des folosită de creștini în cadrul cultului. Rugăciunea pornește dintr-o convingere profundă că Dumnezeu – în acest caz Isus – poate face ceea ce îi cere, deoarece el însuși dorește nimicirea celui rău și fericirea făpturilor sale. Lupta, pe care această femeie o duce cu Isus, care o respinge de mai multe ori, este drept model: este conformă total cu ceea ce Isus însuși a recomandat: “Cereți, căutați, bateți!”. Acest lucru îl definește cu adevărat pe om: perseverența în rugăciune. După cum spunea și sfântul Grigore cel Mare: “Puterea lăuntrică a unei fapte bune este statornicia”. Cananeanca a obținut ceea ce a voit, fiindcă s-a menținut în această luptă pe caracteristica esențială a celui care se roagă: smerenia izvorâtă din cunoașterea propriei sărăcii. Ea a avut înaintea ochilor cuvântul iubirii divine: “Veți primi, veți găsi, vi se va deschide” (Mt 7,7). Urmașă demnă a cananencei este sfânta Monica, căreia soțul Patriciu i-a spus de pe patul de moarte: “Monica, tu nu ești un om, tu ești un înger” și fiul ei, Augustin, va spune: “mama m-a născut de două ori: o dată pentru acest pământ și a doua oară pentru Cer”, prin perseverența ei în rugăciune.

Căldura dragostei divine (Lectura a II-a: Rom 11,13-15.29-32).

Sfântul apostol Paul intenționa să convingă pe romani că nici alegerea unui popor nu se extinde benefic și nici reprobarea altui popor nu se extinde fatal asupra tuturor celor care fac parte din acel popor. Dumnezeu iubește universal prin particular.

Pe de altă parte, pedagogia divină se vede cu claritate: când cineva crede că are și este mulțumit cu ceea ce are, Dumnezeu îi arată că nu este suficient și n-are de ce să se mulțumească, fiindcă omul, creat de Dumnezeul cel nemărginit și infinit, poartă și trebuie să fie conștient de necesitatea de a-l căuta continuu pe cel infinit cu disponibilitate infinită de a intra în fericirea lui infinită.

Sfântul Paul are toată convingerea în iubirea lui Dumnezeu, care a făcut ca reprobarea Israelului să fie spre învățătura păgânilor, spre mântuirea lor, dar lecția are intenția și de a stimula invidia sfântă a Israelului. Când acesta se va trezi din amorțeala auto-suficienței sale și își va da seama de iubirea pe care Dumnezeu i-o poartă și-i vrea binele veșnic, chiar și atunci când îl pedepsește, revenirea lui la credință va fi ca o înviere din morți, adică motiv de bucurie pentru întreaga făptură, întreaga natură, “așteptarea zidirii este așteptarea dezvăluirii fiilor lui Dumnezeu, căci zidirea a fost supusă deșărtăciunii nu de voia ei, ci din voința Aceluia care a supus-o, cu speranța că va fi și ea eliberată de sclavia stricăciunii, să aibă parte de libertatea plină de mărire a copiilor lui Dumnezeu” (Rom 8,19-21), știut fiind că: “Pe cine îl iubește Dumnezeu, îl bate cu varga”. Dacă întreaga zidire va fi eliberată, cu atât mai mult va fi eliberat Israelul de sclavia stricăciunii.

Căldura dragostei divine (Lectura I: Is 56,1.6-7).

După exil (spre sfârșitul sec. al V-lea a.C.), când începea un timp în care naționalismul polariza tot mai mult viața multor iudei și devenea tot mai exclusivist (cf. Ezd 4,1-3; Neh 13,3), acest text profetic, împreună cu cărțile Rut și Iona, afirmă cum chiar eunucii și străinii pot aparține poporului Alianței, cu condiția să țină legea. Credința este aceea care deosebește adevăratul popor al lui Dumnezeu de altele și nu rasa. Cuvântul profetic insistă, deci asupra unei observări, nu legaliste, ci spirituale și interioare: de a-l iubi pe Domnul (v. 6; Ier 2,2; Oz 3,1). Aceasta este dreptatea pe care o vrea și o caută Domnul: iubirea. Practica iudaică împământenise ideea că dreptatea stă în împlinirea voinței lui Dumnezeu până în ultimele amănunte ale legii – până la observarea riguroasă a repausului sabatic, a circumciziunii, excluderea contactului cu păgânii, îndepărtarea eunucilor de la cult etc – ca fiind semne externe ale fidelității adevărate față de Iahve. Acest aspect ducea la scăderea credinței, fiindcă externul prima față de intern, ceea ce constituia un fel de izvor al fariseismului, pe care Cristos îl va combate cu toată vigoarea.

Orice om, fiind creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, prin Cristos, Templul sfânt al Tatălui, în care își află comorile și toată bucuria (cf. Mt 3,17)), devine un templu al Duhului Sfânt, casă de rugăciune în intimitatea sufletului cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Fericit este acela care citește pe fruntea fiecărui om întâlnit, chiar numai pentru o clipă în viață, aceste cuvinte: Casă de rugăciune sau Templul Duhului Sfânt. Dacă trupul omului, construit de mâna lui Dumnezeu nu-l respinge pe om de la intimitate cu Creatorul, cum ar putea un templu de piatră să-l respingă pe cel care vrea să intre și să-i aducă închinare lui Dumnezeu?

Casa de rugăciune – templul, biserica – are menirea să ne adune pentru a ne da conștiința iubirii ce ne leagă de Dumnezeu, de semeni și de noi înșine ca temple al Duhului Sfânt.

Deci, Revarsă, Doamne, în casa ta căldura dumnezeiască a iubirii!

 

* * *

 

Duminica a XX-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

În lecturile din această duminică nu este prea greu să descoperim o temă unitară. În toate cele trei lecturi se află o opoziție originară, între poporul lui Israel pe de o parte, și “cei străini” (prima lectură), “păgânii” adică non-evreii (lectura a doua), și “femeia canaaneană” (Evanghelia) pe de altă parte.

Dar în același timp în toate cele trei lecturi se întâlnește și depășirea acestei opoziții, în raport cu Dumnezeu sau cu Isus Cristos: Domnul “va umple de bucurie în casa lui de rugăciune” nu numai pe fiii lui Israel, dar și pe cei străini care-i cinstesc numele și-i păzesc alianța, spune profetul Isaia; în planul său de mântuire, Dumnezeu a dispus astfel lucrurile încât atât evreii cât și păgânii să poată experimenta milostivirea și harul său, spune sfântul Paul; iar Isus, deși spune că a fost trimis numai “pentru oile pierdute ale casei lui Israel”, de fapt ascultă rugăciunea umilă și încrezătoare a femeii canaaneene, datorită credinței sale “într-adevăr mare”.

Pericopa evanghelică pe care am ascultat-o, la primă vedere pare destul de descumpănitoare. Comportamentul lui Isus față de acea sărmană femeie, nu este acela pe care l-am fi așteptat: nu o ascultă, îi răspunde dur… Pare un Isus diferit de cel pe care ni-l prezintă de obicei Evanghelia: un Isus dur, insensibil, am putea spune cam “rău”. Un Isus “rasist”, care refuză să dea ascultare unei femei care-l imploră, numai pentru că acea femeie nu este evreică.

“Nu am fost trimis decât pentru oile pierdute ale casei lui Israel, spune Isus”. Dar oare nu am auzit mereu spunându-se contrariul, și anume, că Isus este mântuitorul tuturor oamenilor? Cum se poate explica acest comportament și aceste cuvinte ale sale?

În realitate, acest episod evanghelic ne poate ajuta să înțelegem mai bine, cu mai mult realism, personajul istoric al lui Isus, plasându-ne în ambientul, în situația și în mentalitatea de pe atunci.

Să nu uităm că Isus era un evreu adevărat, și încă un evreu din acel timp. Pe timpul lui Isus era ceva scontat, era un mod de gândire comună în rândul poporului său, că “Mesia” trebuie să fie trimis de Dumnezeu pentru poporul său, pentru poporul lui Israel și pentru nimeni altcineva. Și este fapt istoric că Isus și-a limitat prezența și acțiunea în ambientul ebraic-palestinian; practic nu a ieșit niciodată din acele hotare, din acea “lume” limitată geografic, cultural și religios.

Și totuși… În relatarea pe care am ascultat-o s-ar putea spune că la un moment dat Isus se simte cvasi constrâns să se contrazică pe sine însuși: “Femeie, mare este credința ta!”.

Iată: acesta este punctul decisiv. Nu mai contează dacă acea femeie este evreică sau nu: ceea ce contează este puterea și umilința credinței pusă în persoana lui Isus. Pentru oricine privește cu credință la el, Isus din Nazaret devine “Cristos Mântuitorul”, nu are importanță dacă este vorba despre evrei sau despre păgâni.

Chiar dacă personal, Isus nu a ieșit niciodată din Palestina, în realitate el “a venit”, a murit și a înviat pentru toți oamenii, fără excepție. După evenimentele Paștelui și Rusaliilor, apostolii și primii creștini, luminați și călăuziți de Duhul Sfânt, vor înțelege aceasta puțin câte puțin (chiar dacă cu oarece greutate… Cf. Acte cc. 10-11).

Și tocmai acesta este unul dintre aspectele centrale ale “Evangheliei”: este vorba despre “vestea cea bună” că nimeni nu este exclus din principiu de la prietenia cu Dumnezeu, de la “harul” său, oricare ar fi poporul căruia îi aparține sau limba pe care o vorbește. Pentru că Dumnezeu este numai unul, chiar dacă oamenii îl numesc cu nume diferite. Și Dumnezeu este în același timp “al tuturor” și “al nimănui” (în sensul că nimeni nu poate să aibă monopolul asupra lui).

Cu toate acestea, uneori a ieșit la iveală o nouă mentalitate excluzivistă de-a lungul istoriei chiar și printre creștini; până a gândi de exemplu că numai acela care este formal “în biserică” (= numai cine este botezat) se poate mântui. Dar conciliul ecumenic Vatican II a atenționat cu multă claritate că harul lui Dumnezeu nu are limite, hotare.

De fapt, dacă este adevărat că “Biserica este în Cristos ca un sacrament, adică semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc” (Lumen Gentium 1), și dacă este adevărat că “toți oamenii sunt chemați să formeze noul popor al lui Dumnezeu” (ibid 13), este de asemenea adevărat că “aceia care, necunoscând, fără vina lor, Evanghelia lui Cristos și Biserica Sa, îl caută totuși pe Dumnezeu cu inimă sinceră și se străduiesc, sub impulsul harului, să împlinească în fapte voia lui cunoscută prin glasul conștiinței, pot dobândi mântuirea veșnică…” (ibid 16).

Trebuie să cultivăm cu perseverență, în noi înșine și în comunitățile noastre, un spirit de catolicitate autentică: Biserica este totdeauna mai mare decât parohia sau grupul nostru; omenirea este mai mare decât regiunea sau națiunea noastră; planul divin de mântuire în Cristos este mai mare decât orice religie sau diviziune confesională.

 

* * *

 

Duminica a XX-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Operele minunate înfăptuite de Isus sunt însoțite de uimirea profundă a apostolilor și a popoarelor prezente și viitoare. În schimb, astăzi această uimire, exprimată prin acel strigăt de fericire, o întâlnim la Cristos însuși, surprins de marea credință întâlnită la femeia păgână.

Evanghelia de azi ne poartă în afara granițelor istorice și geografice ale Palestinei, dar această deplasare are un scop teologic: ea arată că Dumnezeu nu e Tatăl și Salvatorul unic al poporului evreu, moștenitorul vechii Alianțe, dar că e Dumnezeul tuturor popoarelor. Însăși viața și activitatea lui Isus anunță această întâlnire a lui Mesia cu femeia cananeancă.

Atitudinea lui Isus nu e lipsită de tulburare. La strigătul mamei plin de speranță, la chemarea “Doamne, Fiul lui David”, pentru vindecarea fiicei sale, Cristos nici nu răspunde. Se repetă parcă evenimentul de la nunta din Cana când Isus părea că o refuză până și pe mama sa. Se interpun apostolii pentru a o asculta: “Vezi că strigă în urma noastră”. Dar Isus are o logică în comportamentul său: desfășurarea misiunii pentru care a fost trimis de Tatăl este legată de viața pământească, “de oile pierdute ale casei lui Israel”. El nu răstoarnă planul care-și are timpurile și legile sale, în care se reflectă însăși voința Tatălui, Cristos fiind împlinirea alegerii lui Israel.

Credința și încrederea femeii însă nu cedează sub povara refuzului deși Domnul se manifestă foarte dur, aproape lipsit de milă. El își motivează atitudinea spunând că e trimis la oile pierdute ale casei lui Israel și nu e permis ca pâinea copiilor să fie dată câinilor… Nu ne-am mira dacă mama ar sări jignită și ar lua-o la fugă. Cum e posibil ca să asemeni cu un câine o mamă care apelează pentru copilul ei? Femeia însă nu renunță pentru că a înțeles probabil că reproșul dur nu era pentru umilirea ei, dar era un avertisment dat iudeilor.

Iată aici o femeie care tânjește după firimiturile acelei pâini pe care o refuză atât de mulți dintre evrei. Câți nu s-au scandalizat și l-au părăsit pe Isus după înmulțirea pâinilor! Nu, nu le trebuia lor pâinea cerească pe care le-o oferea Isus. Dar această femeie se umilește, cerșește firimiturile iar încrederea ei prinde și mai mult elan. Tocmai acest lucru l-a voit Isus. El a voit ca apostolii să înțeleagă că omul numai într-un singur mod poate influența pe Dumnezeu: cu credința și umilința sa.

Deschiderea Evangheliei mântuirii și spre lumea păgână e cerută cu insistență, oarecum invocată de răspunsul curajos și umil al femeii, care contrastează cu răspunsul dur al lui Isus. Această dramă a mântuirii a ajuns la actul său final, atinge intensitatea sa cea mai expresivă. Isus însuși se simte dezarmat de incomparabila credință a femeii păgâne. Recunoscut de ea de două ori Isus se arată în toată identitatea sa de Mesia eliberator. Credința solidă și profundă a cananeencei a obținut ceea ce voia și ceea ce inima ei de mamă atât de încercată crezuse și sperase. Această întâlnire uimitoare cu Isus, Mântuitor și al celor “străini”, se încheie cu exclamația lui Cristos: “Femeie, mare este credința ta! Facă-se după cum voiești”. Dorința femeii a întâlnit plinătatea dorințelor Tatălui; nu a obținut favoruri în sensul de firimituri neînsemnate, dar în sensul unei participări depline la ospățul mântuirii. Credința acestei femei – credință exemplară și pentru noi – e foarte asemănătoare cu cea a centurionului din Cafarnaum (Lc 7,1-10). Și pentru acel păgân răsună strigătul minunat al Domnului: “adevăr vă spun: nici în Israel nu am găsit o credință așa de mare. Mergi și fie după credința ta” (Mt 8,10.13).

Miracolul implorat se realizează deoarece această femeie a crezut în misterul lui Isus.

Cu umilința sa ea a înțeles că ceea ce îi cerea lui Isus era un har. Propria putere a credinței sale a determinat-o să spere împotriva oricărei speranțe. Și a fost răsplătită. Credința în Isus a femeii păgâne devine exemplu de credință pentru oricare dintre creștini. Tot ceea ce noi suntem și avem – în afară de greutatea păcatelor noastre – e darul lui Dumnezeu. El, prin Isus Cristos înviat, e mereu în drum spre noi, mai ales pentru cei care sunt “străini” și “îndepărtați” de harul lui Dumnezeu. O credință luminoasă în misterul lui Isus Cristos ne ajută în primul rând să cerem harul și milostivirea sa pentru noi, cei asaltați și chinuiți de rău, asemenea fiicei cananeencii. Credința ne va aminti mereu că Dumnezeu e Tatăl milostiv al tuturor oamenilor: credincioși și necredincioși, toți fiind chemați la mântuire.

Realizarea acestei “minuni” răstoarnă timpul rezervat încă poporului ebraic. Dar în virtutea credinței care se inserează în adevărata descendență a lui Avram, Isus acordă binecuvântarea divină. Contează mai puțin apartenența geografică și socială, dar recunoașterea lui Cristos și încredințarea totală Lui.

Desigur, fiecare dintre noi are modul propriu de a comunica cu Dumnezeu. De cele mai multe ori însă, întâmpinăm dificultăți în rugăciune deoarece nouă ne lipsește simplitatea și încrederea. Evanghelia este școala rugăciunii, ea se adresează tuturor oamenilor, dar în mod special celor “străini” și “depărtați” de Dumnezeu.

Să ne rugăm cu toată simplitatea și cu credință, asemenea femeii din Evanghelia de azi pentru fiica sa bolnavă. Ea, o non-iudaică, se adresează Domnului cu expresiile curajoase ale celor credincioși: “Fiul lui David…, ai milă de mine” ca și cei zece leproși (Lc 17,13), ca orbul din Ierihon. Pentru ca rugăciunea noastră să fie simplă să ne adresăm lui Dumnezeu cu inima deschisă și sinceră, fără a folosi formule lungi și complicate.

Dar e posibil ca Isus să nu răspundă imediat la rugăciunea noastră din diferite motive. Aceasta presupune să facem încercarea perseverenței. În ciuda tăcerii indiferente a lui Isus, femeia continuă să-L roage, ca și Iair care stăruia în cererea sa (Lc 8,50). Ea deranjează apostolii; este ca prietenul inoportun. Însă perseverența e una din caracteristicile decisive ale rugăciunii. “Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Căci oricine cere primește, cine caută găsește, iar cui bate i se deschide” (Lc 11,9-10).

Femeia nu se descurajează de răspunsul dat de Isus apostolilor. În cuvintele pe care ea le înțelege știe să laude speranța care rămâne: …trebuie să cadă firimiturile de pe masă. Numai că de multe ori noi cedăm, ne descurajăm, iar flacăra speranței începe să se stingă. Să facem ca rugăciunea noastră să fie animată de forța speranței ca și cea a cananeencei.

Apoi în toată intervenția sa femeia se comportă cu simplitate. Ea își exprima toată sărăcia sa. Prin ea l-a recunoscut pe Domnul. Cu cât ia mai mult cunoștință de sărăcia sa, cu atât se încrede mai mult în Domnul.

Pentru credința și simplitatea rugăciunii sale, femeia a fost primită la masă. Și noi suntem invitați la masa Euharistică, să ne împărtășim cu “pâinea fiilor” – cum o numește Isus – care e însăși viața sa. Singura condiție e credința și curăția inimii. Participând la această masă, sărăcia noastră e îmbogățită de măreția lui Dumnezeu. Să intrăm la banchetul euharistic cu dispoziție și dorința femeii feniciene, cu foamea noastră susținută de credință.

Iubirea lui Dumnezeu față de oameni a culminat în misterul pascal și se perpetuează cu aceeași intensitate mai ales la jertfa euharistică. Dragostea sa se îndreaptă către toți oamenii.

Dar în mentalitatea religioasă a poporului evreu din Vechiul Testament, o linie de demarcație îl separa de celelalte popoare. Pe de o parte era Israel, poporul ales al lui Dumnezeu, moștenitorul Alianței; iar de cealaltă parte erau națiunile, adică popoarele păgâne care nu-l cunoșteau pe Jahwe, adevăratul Dumnezeu, Creatorul cerului și al pământului. Israel se considera adevăratul popor al lui Dumnezeu deoarece cunoștea și adora pe Unicul și Adevăratul Dumnezeu căruia îi dădeau cult în Templul din Ierusalim. În puterea alegerii divine, Israel se considera poporul luminii și considera celelalte națiuni ca popoare ale întunericului și ignorante.

Oracolul profetic din Isaia promite însă mântuirea și altor popoare. “Și pe străini îi voi aduce pe muntele meu cel sfânt, și-i voi bucura în lăcașul meu de rugăciune; căci Templul meu se va numi lăcaș de rugăciune pentru toate popoarele” (Is 56,6-7). “Străinii” sunt tocmai națiunile păgâne care nu vor mai fi excluși din poporul lui Dumnezeu. Încă din Vechiul Testament Jahwe se descoperă progresiv ca un Dumnezeu al tuturor popoarelor, fapt care va fi pe deplin afirmat de Isus Cristos în Evanghelie.

Totuși poporul Israelului nu l-a acceptat pe Isus Cristos și știm care a fost atitudinea și purtarea lor față de Cuvântul Întrupat, Fiul lui Dumnezeu. Sfântul Paul a mărturisit mereu că el aparține poporului ales al lui Dumnezeu. Ca dovadă a acestui atașament al său, ori de câte ori ajungea într-un oraș mai mare, căuta mai întâi sinagoga și vestea Evanghelia compatrioților săi. E drept că nu prea a avut succes, fiind primit nu numai cu indiferență, dar chiar cu ostilitate. Era considerat trădător și nu odată i-a fost primejduită viața, dar el vedea în atitudinea lor Voința lui Dumnezeu.

Pentru Sf. Paul încăpățânarea evreilor de a nu crede în Isus Cristos e “o mare durere și o suferință continuă”. În fața poziției de respingere a lui Cristos de care o mare parte din poporul ales, Apostolul neamurilor se întreabă: “Dumnezeu a repudiat oare pe poporul său?” Și răspunsul e foarte clar: Dumnezeu nu a respins pe poporul său. Poporul necredincios respinge absoluta fidelitate a lui Dumnezeu față de promisiunile sale. “Restul” – numărul mic de evrei care au crezut în Evanghelie – Sf. Paul fiind unul dintre aceștia – e zălogul restaurării viitoare.

Această speranță sigură din inima lui Paul se bazează pe misterul fidelității absolute a lui Dumnezeu: “Darurile și chemarea lui Dumnezeu sunt irevocabile”. Mântuirea păgânilor nu implică abandonul definitiv al lui Israel. Și pentru el Dumnezeu se va arăta Părinte milostiv.

Dumnezeu nu îndepărtează nici un om și nici un popor, nici pe cei care îi refuză iubirea. El are puterea de a salva și de a întoarce răul în bine. Acest adevăr merită să fie întipărit în inima noastră datorită faptului că adesea credința noastră în bunătatea lui Dumnezeu e contrazisă de experiențe negative.

Noi oamenii, închiși în limitele noastre, cu greu acceptăm că evenimentele considerate negative sunt ca un bisturiu în mâna lui Dumnezeu. Ori de câte ori Dumnezeu operează ceva în noi, ia ceva de la noi, o face pentru ca fiind mai liberi să putem primi darurile sale prețioase. Liturgia Cuvântului din aceasta duminică ne-a prezentat credința care precede umilința în fața lui Dumnezeu, atunci când ne adresăm Lui prin rugăciune, iar prin profetul Isaia ne-a vorbit despre iubirea universală a lui Cristos. Aceeași temă a iubirii, a milostivirii Tatălui fiind prezentată și în Sf. Paul.

Rugăciunea colectei împletește aceste motive și prezintă propria iubire ca și condiție pentru satisfacerea promisiunii, pentru primirea “bunurilor invizibile”. Să ne adresăm și noi lui Dumnezeu prin această rugăciune a Bisericii: “Dumnezeule care ai pregătit bunuri invizibile pentru cei care te iubesc, trezește în noi farmecul iubirii tale pentru ca iubindu-te în orice lucru și mai presus de orice lucru, să dobândim bunurile promise de tine care depășește orice speranță”.

Isus a ascultat dorința femeii cananeence pentru a-i vindeca fiica. Desigur va împlini și rugăciunea noastră dacă va fi umilă și plină de credință, pentru a dobândi “moștenirea glorioasă în cer cu Cristos”.

Alois Balint

 

* * *

 

Duminica a XX-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Ne-am adunat azi din nou în casa Domnului, în jurul altarului său pentru a celebra și pentru a participa la jertfa răscumpărătoare a lui Cristos care se înfăptuiește pe altar. Este duminică, este ziua Domnului, iar porunca a treia a decalogului și porunca întâi a Bisericii ne amintesc de datoria noastră de a participa la Sfânta Liturghie. Astăzi, aș vrea ca împreună, în lumina textelor biblice, să ne punem câteva întrebări și anume: de ce venim la biserică? Cine sau ce ne determină să facem acest lucru, astăzi când trăim într-o lume plină de atâtea posibilități pentru a ne umple timpul? Participarea noastră la Sfânta Liturghie, adunarea în casa Domnului, sunt ele acte de credință sau simple tradiții și obiceiuri? Noi, oamenii sfârșitului de secol XX, mai avem noi credință?

În prima lectură Dumnezeu ne vorbește prin gura profetului Isaia. Fiecare dintre noi este chemat să răspundă invitației Domnului de a face parte din poporul său. Și pentru aceasta, dacă citim cu atenție textul, observăm că este de ajuns să fim fiii lui Adam și nu trebuie să fim numaidecât ai lui Iacob. Adică nu mai este nevoie să facem parte din vechiul popor al lui Israel pentru a fi părtași la mântuirea Domnului. “Observați legea și practicați dreptatea”, ne spune Domnul, adică dați dovadă de credința voastră, și Eu vă voi conduce pe muntele meu sfânt și vă voi umple de bucurie în casa mea de rugăciune. Legea și dreptatea sunt calități divine prin excelență și împlinirea lor este izvorul bucuriei, iar bucuria este expresia cultului autentic. Invitația pronunțată prin gura profetului are o destinație universală. Fiecare om, din orice timp și din orice loc, este chemat să onoreze această invitație la bucurie, invitație pe care o face și Isus în evanghelia de astăzi, într-un mod indirect.

Evanghelistul Matei ni-l prezintă pe Isus într-un moment de schimbare al activității sale. După discuția pe care a avut-o cu fariseii despre tradițiile lor, Învățătorul abandonează poporul ales și se îndreaptă spre națiunile păgâne, se dezinteresează de mulțimi pentru a se dedica formării discipolilor săi. Isus s-a îndreptat spre ținutul Tirului și al Sidonului, notează evanghelistul. Iar noi trebuie să știm că Tirul și Sidonul erau două orașe locuite de păgâni. Și iată că o femeie cananeană vine și se aruncă la picioarele lui Isus strigând și implorând vindecarea fiicei sale posedată de diavol. El nu o ia în seamă. Ne surprinde atitudinea, reacția lui Isus care de obicei era atât de bun, de milostiv și receptiv în astfel de cazuri. Atunci intervin apostolii, însă această intervenție ilustrează tocmai incapacitatea lor de a-l înțelege pe Isus; ca și la frângerea pâinilor ei nu reușesc să treacă de planul material pentru a ajunge la realitatea spirituală. Ei nu se gândesc la ce ar însemna vindecarea unui păgân, ci vor doar să pună capăt gălăgiei pe care o făcea femeia. Apostolii au nevoie să învețe și de aceea, ca un adevărat Maestru, Isus îi provoacă spunându-le: Nu am fost trimis decât la oile pierdute ale lui Israel!” (Mt 15,24) Dar femeia se apropie și imploră dând dovadă de o credință puternică, de o credință care este încredere și de aceea obține ceea ce vrea. Observăm că miracolul nu este relatat și aceasta pentru că el nu prezintă nici un interes în acest context. Evanghelistul Matei se complace parcă să scoată în evidență credința femeii, care este o atitudine eminent-activă ce învinge toate obstacolele pentru a obține în final ceea ce ea dorește. De fapt, miracolul nu dă credința, dar este obținut de ea și, mai mult, este un semn care ajută să-l identificăm pe Isus ca Mesia.

Femeia cananeană dă dovadă de o credință autentică, profundă și puternică, ce conduce la bucuria de a fi obținut ceea ce căuta. Prin atitudinea sa de umilință și prin afirmațiile sale prompte, ea recunoaște divinitatea lui Isus ca Mesia, recunoaște drepturile lui Dumnezeu de a lucra cum crede el mai bine, recunoaște bunătatea lui Isus și tăria rugăciunii. Călugărul exeget, Andre Louf, în cartea sa Solo amore vi basteraŽ, spune că “umilința este cea care administrează Economia Mântuirii”, și făcând referință la femeia cananeană ne spune că ea prin credința și umilința sa a provocat miracolul la care nu avea nici un drept.

Cât privește atitudinea lui Isus, nu o putem privi decât în perspectiva pedagogiei divine. Prin modul său de a acționa, el vrea să scoată în evidență maxima credință a cananeenei și să ne dea un exemplu în acest sens. Ne învață că uneori purtarea lui Dumnezeu este obscură, dificilă și dureroasă, și de aceea ea cere maximum de credință, de încredere în voința divină, pentru că Dumnezeu știe să scoată binele din rău. În cele din urmă el le dă o lecție apostolilor, legați de ideile preconcepute și orgolioase ale iudaismului, anume că mântuirea este universală; toți suntem chemați la mântuire. Așadar, mesajul său este universalitatea mântuirii și necesitatea credinței.

Și nouă, oamenilor mileniului al III-lea, Isus ne adresează același mesaj. Trăim într-o lume lipsită de simțul păcatului care se ghidează după o morală permisivistă, o lume caracterizată de indiferentism religios, de dezorientare, de disperare; trăim într-o lume care caută soluții efemere pentru problemele sale, uită de Dumnezeu și de Împărăția sa și se agață de propriile iluzii. Într-o astfel de lume noi suntem chemați să respectăm legea și să împlinim dreptatea pentru a fi martori ai bucuriei; suntem chemați ca, asemeni femeii cananeene, să dăm dovada unei credințe profunde și autentice, a unei credințe plină de conținut real, plină de Cristos. O credință care să se manifeste în faptele iubirii, care să fie plină de speranță în fața viitorului. O credință care, caracterizată de o convertire perseverentă și purificată de toate elementele superstițioase, să ne angajeze într-un adevărat apostolat, care să creeze condițiile necesare instaurării Împărăției lui Dumnezeu în lume. Asemeni sfântului Paul, în cea de-a doua lectură suntem chemați să provocăm gelozia în frații noștri indiferenți, gelozie pentru faptul că ceea ce li se cuvenea lor este luat și dat altora, iar această gelozie o putem provoca cu acea credință care înseamnă a intra într-un raport de iubire cu Dumnezeu și aproapele, a face un salt în întuneric împinși de iubire, și nu acea credință care ar însemna să acceptăm în mod intelectual o doctrină, să cunoaștem abstract unele dogme sau să le disecăm cu bisturiul teologiei.

Un vestit convertit italian, Giuseppe Borsi, amintește în scrierile sale următoarea întâmplare: În timpul eclipsei de soare din 1842, un copil sărac din Sieyes își păștea turma. Necunoscând evenimentul ce se pregătea, observa cum se întunecă soarele din ce în ce mai mult, deși nu era nici un nor pe cer. Când lumina soarelui dispăru cu totul, sărmanul copil, în culmea spaimei, începu a plânge și a striga după ajutor. Lacrimile sale curgeau încă, în timp ce soarele își trimitea din nou razele pe pământ. Revenindu-și din spaimă și împreunându-și mâinile a exclamat: “O, frumosule soare!”

Borsi gândindu-se la eclipsa credinței care-i întunecase tinerețea, și la Cristos, Soarele care l-a luminat din nou, comenta întâmplarea de mai sus, cu un cuvânt simplu și sublim: “O Isuse, soare frumos!” Câtă bucurie și siguranță putem intui în această exclamație! Într-adevăr, într-o lume a întunericului avem nevoie de credință.

Mesajului lui Giuseppe Borsi i se adaugă și îndemnul Papei Paul al VI-lea din 21 noiembrie 1966: “Aveți credință, ne spune papa. Fără credință nu se poate da o orientare sigură propriei existențe individuale, familiale, profesionale; nu se poate menține integră propria tărie interioară a oamenilor, mai ales în fața crizelor și a tentațiilor vieții, dacă nu există o viziune creștină a lumii și a evenimentelor, dacă nu există o măsură sigură de judecată, și aceasta o poate da numai credința”.

Marius MÎRȚ

 

* * *

 

Duminica a XX-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus s-a retras în ținutul Tirului și al Sidonului. Atunci o femeie canaaneană din acel ținut a venit la el și a început să strige: “Fie-ți milă de mine, Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este chinuită îngrozitor de diavol”… El a răspuns: “Nu-i drept să iei pâinea copiilor și s-o arunci cățeilor”. Atunci ea a replicat: “Da, Doamne, dar și cățeii mănâncă firimiturile care cad de pe masa stăpânilor lor”. Isus i-a răspuns: “Femeie, mare este credința ta! Să ți se împlinească dorința!” Și în același ceas fiica ei s-a vindecat. (Matei 15,21-28)

În evanghelia sfântului Matei, vindecarea fiicei femeii canaanene este unul din puținele gesturi salvatoare pe care Isus Cristos l-a făcut în favoarea unei persoane ce nu aparține poporului ales. Mai mult acea fată oropsită de diavol aparținea unui popor care, conform Dt 7,1-6 și 20,16-18, fusese exclus oricărei bunăvoințe divine de vreme ce a prigonit poporul ales. Și totuși, dacă Isus săvârșește vindecarea copilei, o face pentru mărturia admirabilă de credință a mamei în mesianitatea Lui atunci când i se adresează cu formule care aparțin patrimoniului religios iudaic și creștin: Doamne… sau Fiul lui David… și mai ales …și cățeii mănâncă firimiturile care cad de pe masa stăpânilor lor.

Credința femeii canaaneene este și mai elocventă (și de aceea merită răsplătită) dacă ținem cont că episodul citit în această duminică este precedat de o controversă destul de aprinsă cu bătrânii poporului (15,1-20) care nu sunt capabili să iasă dintr-o tradiție devenită nefuncțională și să recunoască noutatea mântuitoare a Evangheliei lui Isus Cristos. Or, tocmai că femeia păgână, prin cuvintele ei atât de înțelepte și atât de curat cristologice a dat dovadă că și-a însușit esențialul Evangheliei predicate de Mântuitorul.

Fraților, vă spun vouă, care erați păgâni: în măsura în care eu sunt apostol al păgânilor, în acea măsură va fi gloria slujirii mele să-i fac geloși pe confrații mei iudei și să-i aduc la mântuire cel puțin pe unii dintre ei. Dacă respingerea lor a adus împăcarea lumii cu Dumnezeu, ce se va întâmpla atunci când vor fi reprimiți? Va fi ca o înviere a morților. Darurile lui Dumnezeu și chemarea lui sunt date pentru totdeauna… (Rom 11,13-15.29-32)

Textul paulin citit în această duminică face parte din aceeași secțiune cu cel citit în duminica trecută, secțiune în care Apostolul exprimă profundul regret că poporul iudeu se arată atât de puțin receptiv față de Evanghelia lui Cristos dar și mirarea și admirație că păgânii au îmbrățișat-o și o trăiesc cu seriozitate. Or, această îmbrățișare a Evangheliei are drept efect pentru păgâni primirea în sânul “noului popor al lui Dumnezeu” constituit din cei care cred în Cristos, având în acest fel acces la tezaurul legămintelor și al binecuvântărilor de care ne vorbea sfântul Paul (Pavel) în textul duminicii trecute.

Această situație se dovedește a fi un adevărat mister al mântuirii care, citit în prisma mesajului evanghelic, poate fi exprimat prin refuz al bucatelor dătătoare de hrană din partea iudeilor și profit din partea păgânilor.

 

* * *

 

Pentru o religie a firimiturilor

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Dumnezeu îi privilegiază pe cei excluși

Tema excluderii caracterizează cele trei lecturi de astăzi. În capitolul 56 din Isaia (din care în liturgie este prezentat un mic fragment) Domnul încurajează două categorii de excluși: străinii și eunucii. Aceștia par să fie iremediabil în afara mântuirii, a binecuvântării. Ei înșiși socotesc că nu pot face parte niciodată la titlul deplin al poporului alianței. Privilegiații, membrii de drept, îi privesc cu suspiciune și dispreț.

Dar Domnul are grijă să inverseze pozițiile. Semnificativă este promisiunea către cei care nu-și pot asigura o descendență: “Către eunucii, care observă sâmbetele mele, preferă lucrurile care îmi plac și rămân tari în alianța mea, eu le voi dărui în casa mea și între zidurile mele un loc și un nume mai bun decât al fiilor și fiicelor; le voi da lor un nume veșnic care nu va fi șters niciodată…”

Căile de acces la “muntele sfânt” adesea sunt barate abuziv de oameni zeloși, care impun limite arbitrare, dictează condiții care nu sunt în mod necesar cele cerute de Domnul. Atunci Dumnezeu însuși îi ia de mână pe cei excluși, pe cei cărora li s-a închis ușa cu dispreț în față sau au fost ținuți la distanță, pentru a-i însoți de-a lungul drumului “interzis” și să-i introducă în “casa de rugăciune”, unde vor fi “copleșiți de bucurie”. Visul cel mare al Domnului rămâne mereu acela al unui templu “deschis”, care să devină nu un loc de discriminare, și nici de rușine (unde fumul de tămâie ascunde activitatea nu totdeauna compatibilă cu sfințenia lui Dumnezeu), ci “loc de rugăciune pentru toate popoarele”.

Da, cei excluși și cei privilegiați, cei practicanți și nepracticanți. Noi suntem cei care am inventat și pus la punct aceste categorii. Dar lui Dumnezeu îi place să-i facă privilegiați tocmai pe cei excluși! Și, foarte adesea, noi practicăm atâtea lucruri care nu intră în mod obligatoriu în plăcerea divină, și neglijăm alte “practici” pe care dimpotrivă El nu le ține ca absolut bune pentru un credincios: dreptatea, pentru a înșira numai una, care apare la începutul fragmentului din Isaia. “Observați dreptul și practicați dreptatea…” Mi-ar plăcea să văd la intrarea în anumite biserici o cartelă cu inscripția: “Sunt bine-veniți cei cărora le este foame și sete de dreptate”.

Paul (a doua lectură) ia act despre o schimbare de situație. A fost o “schimbare” decisivă. Poporul promisiunii, căruia îi era destinată “pâinea fiilor” s-a autoexclus. Și, în locul său, au intrat păgânii, care până atunci găsiseră barat accesul la templu. Biserica lui Cristos, dimpotrivă, fidelă deschiderii universaliste a Învățătorului, și la solicitarea puternică a lui Paul însuși, i-a primit chiar pe ei. Acum apostolul vrea să adopte o tactică care mizează totul pe “gelozie” și cere noilor sosiți consensul pentru a ține ușa deschisă și pentru israeliți. Rămâne mereu pericolul, de fapt, ca cei care au suferit excluderea, de îndată ce au posibilitatea, să devină la rândul lor “exclusivi”; cine a suferit discriminarea, abia reușește să dobândească integrarea, că se transformă în cel mai rău rasist; cine a obținut milostivirea, de abia convertit, să devină un fanatic, un intolerant, un inchizitor fanatic.

În fine, în evanghelie, este Cristos însuși care, într-un prim moment, pare ferm în a exclude femeia cananeancă de la masa rezervată fiilor. Dar femeia, determinată să obțină minunea în folosul fiicei sale, nu se lasă descurajată de atitudinea rece a Învățătorului. Dimpotrivă, devine mereu mai bătăioasă (un exemplu strălucit de umilință îndrăzneață și de îndrăzneală umilă). Reușește să forțeze ușa cu o armă pe care nu o posed mulți din cei care stau la masă: credința. “Femeie, mare este credința ta!”. Cristos este constrâns să cedeze, să-și plece fruntea la voința femeii: “Să fie cum vrei tu…”

A cere firimiturile firimiturilor

Femeia cananeancă ar fi în stare să ne explice ce înseamnă rugăciunea, pe lângă credință. Din fericire nu scrie cărți. Întreaga sa lecție este conținută într-un gest, într-o atitudine, din puține fraze. Nouă ne revine sarcina de a interpreta toate acestea.

Episodul, printre altele, ne poate face să intuim de ce Dumnezeu tace, refuză, neagă. Fapt este că ne vrea mai apropiați. Dorește să stăm alături de el cât mai mult. Nu admite ca să smulgem o minune în grabă și apoi să mergem pe cont propriu.

Dar să fixăm punctul culminant al dialogului, încordat, chiar dramatic, între sărmană și Învățătorul.

“Nu este bine să iei pâinea copiilor și s-o arunci la căței”. Fraza lui Isus, în duritatea sa, pare o închidere definitivă. Femeia, însă, nu se dă învinsă, și replică prompt: “Este adevărat, Doamne… Dar și cățeii mănâncă firimiturile care cad de la masa stăpânilor…” Ea, care avea credință, se mulțumea cu firimiturile. Era sigură că putea să se sature cu ele. Și noi, ascultând elogiul uimit pe care îl face Domnul, ne surprindem că invidiem credința acestei femei. Și am putea chiar să-i cerem să ne ofere firimiturile firimiturilor.

Consider că astăzi ar trebui să regăsim o dimensiune a credinței plecând precis de la firimituri. Poate a sosit momentul de a opta pentru o religie a firimiturilor. Avem totul, “piața” este prea plină, este o multitudine de oferte care are ceva de necrezut, “pâinea” ia o varietate de forme așa încât poate să satisfacă toate gusturile, chiar și cele mai extravagante, totuși credința noastră, în loc să se întărească, pare că slăbește mereu mai mult. De aceea încercăm s-o sprijinim recurgând la miraculos, la senzațional, la devoționalele cele mai ambigui, chiar la practici esoterice. Este nevoie de apariții, evenimente miraculoase, acțiuni răsunătoare, fenomene extraordinare.

Personaje cel puțin bizare, prin mobilizări de tip emotiv, recrutează adepți entuziaști și veleitari. Interpreți umili ai unei evanghelii a milei sunt folosiți și uneori idolatrizați dincolo de limitele bunului simț. Se fac ample reduceri. Dar oferta, cu cât este mai ademenitoare prin mijloacele cele mai cinice, depășește cu mult cererea. Mai mult, se bănuiește de-a dreptul că tocmai excesul sfârșește prin a descuraja cererea.

Am uitat gustul pâinii

Uneori, străbătând orarele (mai degrabă închipuite) Sfintelor Liturghii festive la ușa unor biserici, și observând pasul și fețele multor participanți, mă gândesc la acea biserică-colibă în părțile Dodomei, în Tanzania. Misionarul sosește, când o face, la fiecare a treia duminică. Lumea trebuie să meargă pe jos chiar și zece, douăzeci de kilometri. Totuși toți își îmbrăcau o față de sărbătoare. Și Liturghia pe care o celebrau (durata: cel puțin două ore și jumătate) era printre lucrurile cele mai vii și bucuroase la care am asistat vreodată.

Ei au descoperit, ca femeia cananeancă, secretul firimiturilor. Noi, în schimb, avem pâinea fără prea multă trudă, livrată aproape de ușa casei, și nu știm ce să facem cu ea. Și adesea se sfârșește prin a o refuza.. Să ne înțelegem. Firimiturile, pe care aș vrea să le revendic, nu se opun pâinii. Sunt, mai degrabă, contrariul unei anumite lăcomii care determină fenomene de obișnuință, de indiferență. Excedența, cererea excesivă a celor de prisos, cedările la ceea ce are numai aparența credinței, chiar dacă este trecută prin contrabandă, sfârșesc prin a crea indivizi nehrăniți. Neglijând firimiturile, s-a pierdut și sensul și gustul pâinii. Prea multele produse sofisticate fac să uităm gustul hranei naturale. Tămâierile excesive devoționale acoperă mirosul pâinii.

Călugării antici, în deșerturile din Egipt și Siria, hrăneau credința lor, deja robustă, pe baza firimiturilor. Ajunge să ne gândim că mulți dintre ei, fiind practic analfabeți, erau constrânși să mestece , rumege într-o zi întreagă aceeași fărâmă, adică un singur verset dintr-un Psalm, o frază din evanghelie. Și terminau astfel să învețe pe de rost cărți întregi din Sfânta Scriptură.

Eu aș vrea să cer de la un preot, de la o călugăriță, dacă reușește să reproducă un verset din Psalmul pe care la recitat în această dimineață la Laude. Să întreb un credincios oarecare dacă este în stare să citeze un mic fragment din evanghelia pe care a ascultat-o în timpul Liturghiei din ziua respectivă…

În baza acelui puțin, am nutrit convingerea că atâția credincioși în țările din est, în perioada cea mai întunecoasă a dictaturii atee, au alimentat credința lor cu firimituri. Da, “rezistența” lor extraordinară nu este datorată decât minunii firimiturilor.

Cunosc personal preoți care au rămas pentru șapte, opt ani, în lagărul de concentrare, condamnați la muncă forțată. Biblioteca lor era redusă la un volum al breviarului. Și au ținut tare, ba mai mult credința lor a fost întărită, exclusiv datorită acelor pagini puține. Fidelitatea lor reprezintă un act greu de acuză pentru palatele noastre religioase foarte fine și un pic prea pretențioase (pretențioase pentru ceea ce nu este esențial), care, după ce a ciupit o cantitate incredibilă cu lăcomie, produc o credință fără viață, incapabilă de a rezista la cea mai mică furtună (chiar dacă numai… publicitară).

Când sunt prea multe jucării, devenim incapabili de a ne juca

Mă explic cu o imagine. Cunosc copii ale căror camere gătite sunt pline până la refuz de jucării foarte costisitoare și futuriste. Observ că adesea mulți dintre ei nu mai știu să se joace, să se distreze, plâng în continuare cerând cine știe ce altceva încă. Prezintă o față plictisită. Din partea mea îi caracterizez cu un adjectiv aproape intraductibil: “bolnav” (strâmbătură, leneș, apatic, indolent, dezgustat…). Și să spunem că ar fi suficientă numai cutia de ambalaj a unuia din aceste jucării prețioase pentru a face fericiți o ceată de copii africani. Sunt sigur că aceștia, cu bețișoarele, ar inventa vreun joc care i-ar înnebuni de bucurie cel puțin pentru o lună.

Știrile care sosesc pe insulă

O ultimă imagine. Dacă nu m-aș teme să păcătuiesc de lipsă de modestie, aș vorbi despre o parabolă. Câțiva oameni se află un timp pe o insulă îndepărtată, unde lipsesc comunicațiile. Au un noroc descoperă un ziar vechi mototolit, aproape ilizibil, unde cu greutate reușesc să descifreze o știre cu privire la țara lor. Și este o zi mare în care, printr-un radio bolnav de guturai, între o descărcare și alta, smulg o frântură de frază, un nume familiar, chiar rezultatul unei partide.

Acostează pe vizitatorii rari pentru a smulge de la ei o frântură de informații despre orice, chir dacă timpul a trecut mai mult sau mai puțin. Chiar și persoanele particulare cele mai neglijate devin foarte importante. Ei se uimesc de lucrurile cele mai comune. Apreciază realitatea cea mai ordinară. Normalul devine un eveniment minunat.

Dacă apoi sosește o scrisoare, este un eveniment istoric. Iată: existența credinței creștinului ar trebui să urmeze această experiență. În acea insulă învățăm să dăm valoare lucrurilor mici. Ne este suficient să observăm un semn îndepărtat, să captăm un mesaj făcut din puține, cuvinte simple, să schimbăm unele confidențe prețioase, să dăm atenție la urmele slabe lăsate de Cineva de-a lungul itinerariului nostru zilnic.

Neavând la dispoziție multe cărți de rugăciune, vom fi constrânși să descoperim, să inventăm, să creăm rugăciunea. Și, pentru a satisface nevoia vreunui eveniment miraculos, ne vom da întâlnire pentru a asista împreună, dimineața, când este încă întuneric, la apariția soarelui. Și vom rămâne uimiți. Având în inimă o nevoie puternică de a spune mulțumesc. Da, mulțumesc, o Doamne, pentru firimituri. Cine știe căutându-le, cerându-le cu insistență cu curajul umil al femeii cananeence, poate să revină pofta de pâine.