Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XVI-a după Rusalii
Evanghelia: Matei 25,14-30
Apostolul: 2Corinteni 6,1-10

Matei 25,14-30

Și mai este împărăția cerurilor ca un om care, plecând departe, și-a chemat slugile și le-a dat pe mână avuția sa. Unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi, altuia unul, fiecăruia după puterea lui și a plecat. Îndată, mergând, cel ce luase cinci talanți a lucrat cu ei și a câștigat alți cinci talanți. De asemenea și cel cu doi a câștigat alți doi. Iar cel ce luase un talant s-a dus, a săpat o groapă în pământ și a ascuns argintul stăpânului său. După multă vreme a venit și stăpânul acelor slugi și a făcut socoteala cu ele. Și apropiindu-se cel care luase cinci talanți, a adus alți cinci talanți, zicând: Doamne, cinci talanți mi-ai dat, iată alți cinci talanți am câștigat cu ei. Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună și credincioasă, peste puține ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău. Apropiindu-se și cel cu doi talanți, a zis: Doamne, doi talanți mi-ai dat, iată alți doi talanți am câștigat cu ei. Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună și credincioasă, peste puține ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău. Apropiindu-se apoi și cel care primise un talant, a zis: Doamne, te-am știut că ești om aspru, care seceri unde n-ai semănat și aduni de unde n-ai împrăștiat. Și temându-mă, m-am dus de am ascuns talantul tău în pământ; iată ai ce este al tău. Și răspunzând stăpânul său i-a zis: Slugă vicleană și leneșă, știai că secer de unde n-am semănat și adun de unde n-am împrăștiat? Se cuvenea deci ca tu să pui banii mei la zarafi, și eu, venind, aș fi luat ce este al meu cu dobândă. Luați deci de la el talantul și dați-l celui ce are zece talanți. Căci tot celui ce are i se va da și-i va prisosi, iar de la cel ce n-are și ce are i se va lua. Iar pe sluga netrebnică aruncați-o întru întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea și scrâșnirea dinților.

 

Autori

pr. Gheorghe Neamțiu
pr. Ilie Cleopa
IPS Andrei Rymarenko
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
pr. Vasile Rob

 

* * *

 

Practica Pocăinței

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața creștină

Meditând, duminica trecută, asupra motivelor care ne obligă să facem pocăință, adică să reparăm și să ispășim păcatele, am încheiat arătând că nu numai creștinii începători, adică aceia care se întorc la Dumnezeu din calea păcatului de moarte, trebuie să facă pocăință, și că această pocăință nu este numai pentru o perioadă de timp, ci orice creștin adevărat trebuie s-o practice toată viața. Din clipa în care el a înțeles ce monstruozitate este păcatul, ce nemărginită ofensă este el la adresa lui Dumnezeu și ce dezastru spiritual produce în suflet, creștinul adevărat se simte obligat să-și trăiască viața în spirit de ispășire, conștient că o viață de om e prea scurtă pentru a repara un rău infinit și că, fiind, prin însăși infirmitatea înnăscută a firii sale, supus căderilor în păcat, omul are nevoie de o permanentă primenire, reînnoire, reîntoarcere, la Dumnezeu. Aceasta înseamnă a trăi în spirit de pocăință.

Spre a încheia șirul de meditații asupra virtuții pocăinței, ne vom opri, azi, asupra practicii acestei virtuți, adică asupra faptelor prin care reparăm stricăciunile păcatului odată iertat. Pentru început însă e nevoie să reamintesc și să accentuez un lucru esențial și deci extrem de important. Căința, pentru a ne împăca cu Dumnezeu și a însufleți și imprima valoare de ispășire a faptelor de penitență despre care vom vorbi, este absolut necesar să fie supranaturală, cea naturală neputându-ne împăca cu Dumnezeu. Naturală ar fi când păcătosului i-ar părea rău pentru că prin păcat și-a pierdut un bun natural, bunăoară: sănătatea, averea și reputația în fața oamenilor. Părerea de rău supranaturală, adică izvorâtă dintr-un motiv supranatural, este de două feluri: perfectă și imperfectă. Perfectă este când ne doare pentru că prin păcat L-am ofensat pe Dumnezeu care este bunătatea însăși, nemărginită, vrednică în sine de a fi iubită. Aceasta, izvorând dintr-o iubire dezinteresată, desăvârșită, ne împacă, singură, cu Dumnezeu, în clipa când am avut-o, chiar fără spovedanie, rămânând totuși obligația de a ne și mărturisi. Fiind ea greu de trezit, nu este necesară în Taina Sfintei Spovedanii, dar este absolut necesară în cazurile când, aflându-ne într-un pericol grav, nu avem posibilitatea de a ajunge la un preot. În Spovedanie este suficientă și numai cealaltă căință supranaturală, numită imperfectă, adică aceea în care păcătosul urăște păcatul pentru că prin el L-a pierdut pe Dumnezeu, care e fericirea sa veșnică, deci urgisește păcatul pentru un motiv egoist, pentru paguba supranaturală pe care și-a pricinuit-o sieși; cu alte cuvinte, motivul căinței este tot supranatural, Dumnezeu, dar nu considerat ca bunătatea însăși, în sine demnă de iubire, ci considerat ca fiind binele, fericirea noastră supranaturală pe care am pierdut-o. Deși este imperfectă – fiind inspirată de o iubire imperfectă, egoistă -, ea este suficientă, întrucât are în vedere ordinea supranaturală, scopul nostru ultim. Totuși trebuie să ne străduim ca și în spovedanie să ne stârnim o căință perfectă, care, când este intensiv perfectă, adică atunci când produce o zguduire afectivă în toată ființa, ea iartă, odată cu păcatele și pedepsele. O astfel de căință intensiv perfectă, au avut marii convertiți: Maria Magdalena – care a spălat cu lacrimi picioarele lui isus în casa lui Simon fariseul -, Zacheu vameșul, Petru după întreita lepădare de Isus, David, care, la mustrarea profetului Natan pentru adulteriu și omicidiu, a făcut să țâșnească din inima sa căită psalmul 50, cel mai vibrant dintre cei șapte psalmi penitențiali. Este psalmul cel mai potrivit spre a ne inspira și nouă gama de sentimente trăite de regele Profet: durerea, smerenia, încrederea profundă în mila și iertarea lui Dumnezeu, în ajutorul său pentru a rămâne statornici în viitor, juruința de a învăța și pe alții Legea lui Dumnezeu.

La aceste dispoziții sufletești care formează sufletul pocăinței, vom adăuga faptele de pocăință, care, oricât de grele și aspre ar fi ele, ne vor părea prea blânde și ușoare dacă ne vom spune mereu: eu sunt un evadat din iad, căci de atâtea ori am meritat iadul și, fără mila lui Dumnezeu, eu aș fi de mult acolo, suferind o pedeapsă meritată (Cf. Ad. Tanuerey, op. cit. pass.).

Cea dintâi faptă de pocăință va fi primirea, la început resemnată, apoi bucuroasă, a tuturor crucilor pe care Providența vrea să ni le trimită. Astfel, de pildă, dacă am de îndurat încercări fizice ori morale, ca: frig, ploaie, boli, nenorociri, insuccese, umiliri – în loc de a mă plânge, le voi primi pe toate fără murmur, convins că, le merit și că, prin ele, bunul Dumnezeu îmi oferă prilejul de a mă purifica aici pe pământ spre a-mi scurta purgatoriul sau chiar de a fi scutit cu totul de el, precum și de a mă asemăna, astfel, lui Isus, acceptând să-mi port crucea, cu El și ca El, supus cu totul voinței Tatălui ceresc. Cu cât această unire în spirit și voință cu Isus Răstignitul va fi mai desăvârșită, cu atât mă voi purifica mai mult.

Acestei răbdări în purtarea crucii, îi voi adăuga împlinirea cu fidelitate a îndatoririlor stării mele, în spirit de ispășire, de reparare. Poruncile divine sunt concretizate în indatoririle impuse, zi de zi și ceas de ceas, de slujba pe care o avem în locul pe care îl ocupăm în societate, astfel că nu există o altă cale spre sfințire decât împlinirea cu exactitate a acestor îndatoriri, conștienți că ele exprimă, în situația dată, porunca lui Dumnezeu față de mine și iubirea cu care eu trebuie să-I răspund. Or, aceasta înseamnă un lung șir de jertfe; renunțare la comoditate, la gusturile și preferințele mele, la vederile mele, suportarea firilor superiorilor, colegilor și subalternilor, deci o continuă stăpânire de sine, abnegație. Dacă nu voi cârti, nu voi judeca, nu voi fi nemulțumit, serviciul meu se va transforma într-un izvor de valori veșnice, de merite pentru cer. La toate acestea se adaugă restul zilei petrecut în sânul familiei, unde mi se îmbie nenumărate alte prilejuri de renunțare, înfrânare, toleranță, tăcere, pentru a-mi putea păstra pacea cu mine însumi și bunele relații cu ceilalți. Astfel, de dimineața până seara ni se oferă un șir aproape neîntrerupt de ocazii de a face pocăință prin deprinderea virtuților. De aceea, Ioan Berckmans spunea, pe bună dreptate: “Mea maxima poenitentia, vita communis.” (Pocăința mea cea mai mare este viața obișnuită.)

Un alt mijloc de ispășire, recomandat, și uneori impus de Biserică, este postul și ajunul, practicate atât în Legea Veche, cât și în Legea Nouă. Însuși Isus, înainte de a-și începe propovăduirea, a ajunat în pustiu patruzeci de zile, petrecând în rugăciune, pentru ca apoi să-i învețe pe ucenici că postul și rugăciunea sunt singurul mijloc de eliberare a celor îndrăciți. Deoarece multe păcate provin, direct sau indirect, dintr-o viață îmbuibată, unul din cele mai eficiente mijloace de a le preveni este cumpătul, abținerea de la anumite alimente, sau de la orice hrană pe un anumit timp, ținând astfel în frâu pornirile senzuale și ispășind trecutul. Cine e conștient de roadele postului și ajunului, se abține nu numai în timpurile prescrise de Biserică, ci trăiește în spiritul postului, păstrând cumpătul tot timpul și impunându-și singur anumite restricții în ale mâncării, ca o măsură de igienă spirituală.

La post și la ajun se adaugă elemosina sau milostenia trupească și sufletească. Această virtute are o dublă valoare, prin faptul că întâi ne lipsim pe noi înșine, de bună voie, de un bun, iar în al doilea rând dăruind acel bun unui lipsit, împlinim o faptă de dragoste creștinească. Or, când renunțăm la ceva spre a-l dărui lui Isus în persoana celui lipsit sau suferind, Isus nu se lasă întrecut în generozitate și ne iartă o parte mai mică sau mai mare din datoria pedepselor ce le avem de ispășit, în măsura iubirii cu care I-am dăruit. Dacă însuși El, Isus, ne-a asigurat că vom fi răsplătiți până și pentru paharul de apă dat aproapelui în nume de apostol, adică din iubire față de Isus, ce putem spune de răsplata ce ne așteaptă când dăruim bunuri ce ne costă, și când aceasta o facem nu din considerente omenești, ca de pildă spre a fi lăudați, ci din iubire dezinteresată, supranaturală, pentru Isus. Când însuși El ne-a spus că supremul criteriu după care va judeca lumea la a doua venire a Sa este măsura în care vom fi deprins milostenia față de cei aflați în mizerie, cu care El se identifică aici pe pământ, atunci ne dăm seama de imensa putere ispășitoare pe care o are mila creștinească, precum și de adevărul sentinței: “Ante portas gehenae stat misericordia. Înaitea porților iadului stă milostenia.” (Și ea nu lasă să intre acei care au deprins-o fiind în viață.)

Ceea ce am spus despre milostenia trupească e valabil și cu privire la milostenia sufletească, prin care ajutăm pe aproapele în lipsurile sufletești, cu fapte care, cum știm, sunt în număr de șapte: a îndrepta pe păcătoși; a învăța pe neștiutori; a sfătui pe cei ce stau la îndoială; a mângâia pe cei intristați; a suferi cu răbdare nedreptățile; a ierta bucuros pe cei ce ne vatămă; a ne ruga pentru vii și pentru morți.

Atât faptele milosteniei trupești, cât și cele ale milosteniei sufletești – și mai ales acestea -, sunt caracteristica, semnul specific al iubirii creștinești autentice și a adevăratei pocăințe. Oricât ne-am supune înfrânării prin post, oricât ne-am ruga, câtă vreme inima noastră rămâne împietrită în fața mizeriei trupești ori spirituale a semenului nostru, câtă vreme ea nu se înmoaie în fața celui ce tremură de foame sau frig, ori la căința celui ce sincer ne cere să-l iertăm – toată asprimea canonului la care ne supunem trupul nu valorează nimic, deoarece Isus o spune categoric și răspicat: “Milă voiesc, nu jertfă!” Și tot El ne poruncește : “Dacă vrei să aduci darul tău la altar, și, pe cale, îți vei aduce aminte că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă darul tău și mergi de te împacă mai întâi cu fratele tău și apoi adu darul la altar” (Matei V,23-24).

Iată, iubiți frați, adevărata pocăință, precum și condițiile în care faptele de penitență, înșirate aici, au putere purificatoare, ispășitoare, mântuitoare. Să ne străduim a trăi zi de zi în lumina adevărurilor arătate, pentru ca printr-o continuă primenire și înnoire spirituală, să ne unim tot mai intim cu Isus, lumina, tăria și mângâierea noastră aici, și fericirea noastră deplină în Cer. Amin.

 

* * *

 

Despre înmulțirea talanților

Autor: pr. Ilie Cleopa
Copyright: Internet

Și a zis Domnul: Bine, slugă bună și credincioasă, peste puține ai fost credincioasă, peste multe te voi pune (Matei 25, 21)

Iubiți credincioși,

Una din învățăturile ce le putem trage din Sfînta Evanghelie de azi este aceea că fiecare dintre noi avem datoria de a înmulți talantul cel încredințat nouă de Dumnezeu. Fiecare om are talantul său de la Dumnezeu și nici unul nu este fără talant. Înmulțirea lui îi aduce mîntuirea cea veșnică a sufletului său, precum și intrarea lui în Împărăția Cerurilor, după cum zice Domnul în cuvîntul Său către cel ce a înmulțit talantul său: Bine, slugă bună și credincioasă, peste puține ai fost credincioasă, peste multe te voi pune, intră întru bucuria Domnului tău (Matei 25, 21).

Ce este “bucuria Domnului”, dacă nu Împărăția Cerurilor. La fel vedem că cel ce nu a înmulțit talantul său, s-a osîndit în munca cea veșnică, după cum ne arată iarăși Domnul zicînd: Iar pe sluga cea netrebnică aruncați-o întru întunericul cel mai de afară. Acolo va fi plîngerea și scrîșnirea dinților (Matei 25, 30). Iată deci, frații mei, cît de luminat și cît de clar ne arată Mîntuitorul nostru, că cel ce înmulțește talantul său, se mîntuiește și intră întru Împărăția Cerurilor, iar cel ce nu se silește a-și înmulți talantul său, se osîndește.

Poate va zice cineva: “Eu nu am talant!” Mare minciună spune unul ca acesta și nu trebuie nicidecum ascultat. Noi vedem din Sfînta Evanghelie de azi, că toți au primit talanți, unul cinci, altul doi, altul unul, dar nici unul nu a rămas fără de talant. Dacă ar fi fost vreunul fără de talant, ar fi zis Domnul că altuia nu i-ar fi dat nici un talant. Dar arătînd că toți au luat talanți, nimeni nu se poate încumeta a zice: “Eu n-am nici un talant!” Putem zice că nu toți au primit la fel talanții, că unii mai mulți, alții mai puțini și că nu toți au primit același fel de talant, aducîndu-se aminte de mărturia Sfintei Scripturi care zice: Duhul este unul, iar darurile felurite (Romani 12, 6; Efeseni 4, 7; I Corinteni 7, 7; 1, 24).

Iubiți credincioși,

Așa de exemplu, unul este patriarh, altul conducător de țară, altul mitropolit, altul episcop, altul preot, altul stareț de mînăstire,altul conducător de oști, altul mare dregător în societate, altul scriitor, altul judecător, altul dascăl bisericesc, altul pictor sau zugrav, altul filosof, altul mare cîntăreț, altul astronom, altul croitor, altul meșter dulgher sau tîmplar, altul cizmar, altul zidar, altul învățător, altul lucrător de pămînt, altul păzitor de vite sau de oi și așa mai departe. Dar să nu uite fiecare că, pe cît dregătoria lui este mai mare, cu atît mai mare răspundere are în fața lui Dumnezeu și a oamenilor, căci are datoria a-și înmulți talanții încredințați lui, aducîndu-și aminte de cuvîntul Domnului care zice: Căruia i s-a dat mai mult, mai mult se va cere de la dînsul (Luca 12, 48).

Marii dregători și păstorii de suflete trebuie să-și înmulțească talanții primiți spre folosul de obște al poporului, fie prin scris, fie prin cuvînt, dar mai ales prin pilda cea bună a vieții lor, deoarece mai mult zidește cineva pe alții prin trăire decît prin cuvînt. De aceea și Mîntuitorul a cerut mai înainte de învățătură, trăirea, lucrarea duhovnicească, zicînd: Cel ce va face și va învăța, acesta mare se va chema (Matei 5, 19), iar unul din sfinți a zis: “Taci tu, să vorbească lucrurile tale” (Filocalia X, Cuvîntul 23).

Marele Apostol Pavel îndeamnă pe ucenicul său Tit să se facă în toate pildă bună de urmat, zicînd: Întru toate arată-te pe tine pildă de fapte bune (Tit 2, 7). Dacă cineva este păstor de suflete în Biserica lui Hristos, trebuie să predice neîncetat Sfînta Evanghelie (Marcu 16, 15; Fapte 15, 7); pe toți trebuie să-i învețe calea mîntuirii (Luca 1, 17; Fapte 13, 26; 16, 17); să-i convingă pe cei necredincioși și rătăciți de la adevăr (Fapte 20, 21; Romani 1, 5; 10, 8); să împrăștie întunericul necredinței (Matei 5, 14-16; Fapte 26, 18; II Corinteni 4, 6); să vegheze asupra sufletelor și să le călăuzească spre Hristos fără interes (I Corinteni 9, 18; II Corinteni 11, 7).

Păstorul de suflete are datoria de a predica cuvîntul Domnului cu stăruință și în toată vremea (II Timotei 4, 2); a învăța cu blîndețe (II Timotei 2, 25: I Timotei 5, 20; Tit 1, 13); a păstra cu scumpătate dreapta credință (I Timotei 6, 20; II Timotei 1, 14); a nu da nici o pricină de sminteală credincioșilor (II Corinteni 6, 3; Romani 14, 13-14; I Corinteni 8, 13); a suferi pentru credincioși (II Corinteni 1, 8; Coloseni 1, 24); a nu se rușina și a nu se înfricoșa de amenințările oamenilor (Ieremia 1, 8; 1, 17; Iezechiel 2, 7-9; 3-9; Fapte 4, 19-23); a opri pe femei să predice în Biserică (I Corinteni 14, 34-35); a păstra în întregime învățătura Sfintei Evanghelii (I Timotei 1, 3) și altele.

Acestea și încă multe altele, dacă le vor face păstorii și credincioșii Bisericii lui Hristos, atunci se vor afla în toată vremea lucrînd la înmulțirea talanților lor, pentru care vor primi plată de la Dumnezeu, în ziua cea mare a Judecății de apoi. Dacă toți se vor sili să-și înmulțească talantul lor dat de Dumnezeu, plată și răsplătire vor lua de la El și cinste de la oameni, care se vor folosi de hărnicia și dragostea lor de a lucra spre binele obștesc al tuturor.

Dar și în altfel poate creștinul și mai ales preotul a-și înmulți talantul său spre slava lui Dumnezeu și folosul de obște al oamenilor. De exemplu, dacă cineva are darul propovăduirii și predică Evanghelia după măsura credinței sale; dacă altcineva are slujbă și o săvîrșește cu evlavie; dacă altul are darul învățăturii și se sîrguiește a învăța cele sfinte pe alții; dacă unul face milostenie cu voie bună, dacă altul lucrează în orice fel spre binele aproapelui său, toți aceștia își înmulțesc talanții lor (Romani 12, 8).

Dacă unii se silesc a duce viață sfîntă în feciorie, în post, în rugăciune, în înfrînare de la toate, în privegheri și citirea Sfintelor Scripturi, unii ca aceștia se află înmulțindu-și talanții lor (Tit 2, 7). Dacă alții au darul răbdării, al tăcerii, al blîndeții și al smereniei, al îndelungatei răbdări și prin aceste fapte bune sînt pilde pentru cei din jurul lor, ca niște lumini în sfeșnicul Bisericii lui Hristos, spre folosul tuturor, și aceștia se află înmulțind talanții lor (Matei 5, 14-15). Dacă altul are darul trezviei, al bărbăției, al dragostei, al nerăutății, al evlaviei, al supunerii și al ascultării, slujind tuturor cu bucurie și cu dragoste, acesta luminează cu pilda vieții sale pe toți cei din jurul lui și plinește cuvîntul Domnului care a zis: Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, ca să vadă faptele voastre cele bune și să slăvească pe Tatăl vostru Cel din cer (Matei 5, 16). Astfel, cei ce luminează și zidesc pe alții prin viața lor, unii ca aceștia pururea se află înmulțind talanții lor, spre slava lui Dumnezeu (I Corinteni 10, 3-10; Filipeni 1, 11).

Dacă altul are credință tare și nefățarnică și lucrează cu dragoste spre mîntuirea și folosul tuturor oamenilor; dacă rabdă cu vitejie de suflet toate necazurile, ispitele, bolile, scîrbele și pagubele, fără a cîrti împotriva lui Dumnezeu și mulțumește în toate încercările cele grele Preabunului Dumnezeu, unul ca acesta aduce Domnului roadă prin răbdarea sa, după cuvîntul Domnului (Luca 8, 15), și în toată vremea vieții sale își înmulțește talanții dați lui de Dumnezeu, spre dobîndirea fericirii veșnice în Împărăția Cerurilor.

Dacă alții își petrec viața în frică și în dragoste de Dumnezeu, în smerenie și blîndețe, dacă nasc și-și cresc copiii în dreapta credință și evlavie, în post și rugăciune, în umilință și nerăutate, unii ca aceștia dau pildă bună celor care îi văd, și așa se află înmulțind talanții lor, spre slava lui Dumnezeu și spre folosul oamenilor (Matei 11, 29; 21, 5; Coloseni 3, 12; Isaia 66, 2).

Cei ce ostenesc și îngrijesc de bolnavi, de bătrîni și neputincioși, sprijinindu-i cu dragoste și jertfindu-se prin răbdare și osteneală, pentru ajutorul și sprijinul lor, purtîndu-le neputințele și îngrijind de sănătate și nevoile lor, unii ca aceștia împlinesc cuvîntul Domnului, care a zis: Bolnav am fost și M-ați cercetat (Matei 25, 36; Iov 22, 6-7). Astfel și aceștia se află înmulțind talanții lor, spre slava lui Dumnezeu și a lor mîntuire (I Corinteni 10, 31; Filipeni 1, 11). Dacă altul este bogat și se milostivește să ajute din dragoste pe săraci, pe bolnavi și neputincioși, împărțindu-le cu dragoste cele de trebuință, și acesta își înmulțește talantul său prin milostenie și va cîștiga mila lui Dumnezeu în ziua cea de apoi, dobîndind fericirea veșnică de la Hristos, Care a zis: Fericiți cei milostivi, că aceia se vor milui (Matei 5, 7).

Iubiți credincioși,

Am arătat că toți oamenii au primit talanți de la Dumnezeu și că fiecare este dator a-și înmulți talantul său spre a intra în bucuria Împărăției Cerurilor. Am arătat și ce pedeapsă vor lua cei leneși și nelucrători care nu s-au silit în viață la înmulțirea talanților lor.

Noi știm că toți sfinții și drepții lui Dumnezeu de la începutul zidirii lumii s-au silit fiecare, prin cuvînt și fapte bune, a-și înmulți talanții lor. Dacă vom citi cu atenție dumnezeiasca Scriptură și învățăturile Sfinților Părinți, vom înțelege luminat că patriarhii, proorocii, apostolii, ierarhii, mucenicii, mărturisitorii, cuvioșii și toți sfinții Vechiului și Noului Testament s-au silit în viața lor să împlinească cu toată sîrguința poruncile lui Dumnezeu spre slava Lui și spre mîntuirea sufletelor lor. Astfel cu osteneală, prin lucrarea faptelor bune ei și-au înmulțit talantul dat lor de Dumnezeu. Ei aveau pururea în minte că Preabunul Dumnezeu, în ziua cea mare a judecății de apoi, va răsplăti fiecăruia după faptele lui, precum scrie: Că toată fapta o va aduce Dumnezeu la judecată, cu tot lucrul trecut cu vederea, ori bun, ori rău (Eclesiast 12, 14). Și iarăși că: Fiul Omului va să vină întru slava Tatălui Său cu îngerii Săi și atunci va răsplăti fiecăruia după faptele sale (Matei 16, 27).

Deci nimeni să nu creadă că îl va mîntui credința cea moartă, care nu este urmată de fapte bune. Ci avînd în vedere că este muncă și pedeapsă pentru nelucrarea faptelor bune, precum și mare răsplată pentru cei care se îngrijesc de mîntuirea sufletului, înmulțind talanții dați lor de Dumnezeu, fiecare să se silească cu toată sîrguința în această viață trecătoare, la lucrarea poruncilor lui Dumnezeu și la toată fapta bună.

Spre sfîrșitul acestei predici, vă spun o istorioară adevărată, din care fiecare poate înțelege cît de mare bucurie și fericire are în ceasul morții și în ziua Judecății de apoi, cel ce s-a silit în viață la înmulțirea talantului său, spre folosul sufletesc al altora și spre slava lui Dumnezeu.

A fost un dascăl și propovăduitor al cuvîntului lui Dumnezeu, care în toată viața sa predica, învăța și îndemna pe oameni la părăsirea păcatelor și la lucrarea faptelor bune. Pe unii îi îndemna să se ducă la spovedanie, pe alții îi îndemna să facă milostenie, pe alții care erau învrăjbiți îi sfătuia să se împace cu frații lor; pe alții îi îndemna să meargă regulat la biserică și să citească sfintele cărți, iar pe alții îi îndemna la post, la rugăciune, la curățenie și înfrînare. Astfel, bunul dascăl nu se lenevea la mîntuirea sa și a fraților săi creștini.

Ajungînd la bătrînețe și în clipa morții era ca orice om în mîhnire și frică de ceasul acela, în care și Mîntuitorul S-a întristat, zicînd: Întristat este sufletul Meu pînă la moarte (Marcu 14, 34). Dar, pe cînd își dădea sufletul, fiindcă se silise toată viața la îndreptarea și mîntuirea multora, deodată a văzut o ceată mare de șaizeci de mii de suflete, strălucind ca soarele, care l-au întîmpinat cu mare veselie și i-au spus: “Fratele nostru iubit, tu ne-ai luminat pe noi cu cuvîntul lui Dumnezeu și prin tine am părăsit păcatul și ne-am îndreptat a sluji lui Hristos Care cu a Sa milă și îndurare ne-a trecut din moarte în viață. Acum am fost trimiși de Dumnezeu să te întîmpinăm întru ieșirea ta din această viață, și să călătorim cu tine, petrecîndu-te pînă la cer, după cum avem porunca Ziditorului nostru”. Această mare ceată de suflete mîntuite, au însoțit la cer cu mare bucurie pe cel care s-a ostenit la mîntuirea sufletelor lor.

Iată deci, fraților, cum și-a înmulțit talantul acest dascăl fericit și cîtă bucurie a avut în vremea sfîrșitului său, pentru osteneala ce a depus-o la mîntuirea atîtor suflete. Și cu dreptate s-a întîmplat acest lucru, că iată ce zice Apostolul Iacob: Frații mei, dacă unul din noi va rătăci de la adevăr și îl va întoarce cineva, să știe că cel ce a întors pe păcătos de la rătăcirea căii lui, își va mîntui sufletul său de moarte și va acoperi mulțime de păcate (Iacob 5, 19-20).

Vedeți, frații mei, dascălul mai sus amintit nu a întors numai un suflet la calea mîntuirii, ci după cum ați auzit, șaizeci de mii de suflete care, după mila și dreptatea lui Dumnezeu, au fost trimise să-l întîmpine în vremea ieșirii lui din viață și să-l conducă pînă la cer.

Deci, la fel să facem și noi. Cel mai mult ne ajută la mîntuire și la înmulțirea talanților rugăciunea, postul, milostenia, smerenia, spovedania, Sfînta Împărtășanie și iertarea din inimă a tuturor. Să ne rugăm cel mai mult ca să ne ierte Dumnezeu păcatele. Să ținem cu rîvnă posturile în zilele rînduite, ca rugăciunea să aibă har și putere. Să fim smeriți și blînzi la inimă cu ce putem ca să fim și noi miluiți la cer. Să avem duhovnici buni și să ne apropiem cu mare evlavie de Trupul și Sîngele lui Hristos. Să iertăm din inimă pe toți cei ce ne fac rău și să ajutăm după putere la mîntuirea celor din jurul nostru.

De vom face așa, și păcatele ni se vor ierta, și anii vieții ni se vor binecuvînta, și talanții ni se vor înmulți, și sfîrșit bun vom dobîndi, iar în ceasul morții, îngerii cei buni și sufletele celor pe care i-am călăuzit la mîntuire ne vor întîmpina și la odihna cerească ne vor însoți, de care să ne învrednicească Hristos Dumnezeu, cu rugăciunile Preacuratei Maicii Sale. Amin.

 

* * *

 

Parabola talanților

Autor: IPS Andrei Rymarenko
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

“Fiind, dar, împreună-lucrători cu Cristos, vă îndemnăm să nu primiți în zadar harul lui Dumnezeu. Căci zice: ‘La vreme potrivită te-am ascultat și în ziua mântuirii te-am ajutat’; iată acum vreme potrivită, iată acum ziua mântuirii” (2Corinteni 6,1-2). Astfel ne vorbește lectura din Apostol din această zi. Și Evanghelia ne vorbește despre un domn care a dat talanți servitorilor săi: “Unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi, altuia unul, fiecăruia după puterea lui și a plecat… După multă vreme a venit și stăpânul acelor slugi și a făcut socoteala cu ele” (Matei 25,14.19).

Cum ni se aplică nouă această parabolă? Și nouă ne-a dat Domnul talanți. Și în esență talantul este unul. Care este acesta? Iată care este. Întreaga lege și profeții se concentrează într-o singură poruncă: “Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău… Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți” (Matei 22,37.39). Dumnezeu a venit pe pământ pentru a împlini această poruncă. Și a împlinit-o în întreaga sa viață și ne-a învățat cum să o împlinim. Dar mai presus de toate – în Sacramentul Euharistiei, în primirea Trupului și Sângelui Său – El ne-a dat puterea de a împlini această poruncă. Iată care este talantul: tăria dată nouă de Cristos în Preasfântul Său Sacrament pentru a împlini porunca cea mai mare a lui Dumnezeu: iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele.

Vedeți ce dar mare este ascuns în acest talant dat nouă de Dumnezeu. În parabolă, un slujitor și-a îngropat talantul, dar ceilalți doi l-au pus în aplicare în viața lor. Aceasta este ceea ce depinde de noi: dacă îngropăm talantul dat de Dumnezeu sau dacă îl punem în aplicare în viață. Jertfa de pe Golgota a fost oferită o dată pentru totdeauna, pentru întreaga lume. Depinde de noi să o acceptăm sau să o respingem. Și a o accepta înseamnă a trăi conform Evangheliei. Potrivit cuvintelor parabolei, aceasta ar însemna “să punem banii la zarafi” și să luăm pentru ei dobânda pe care o dă Dumnezeu. Și atunci, când va veni ziua socotelii, Dumnezeu va spune: “Bine, slugă bună și credincioasă, peste puține ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău” (Matei 25,23).

A nu accepta jertfa Golgotei, a respinge acest Pom al Vieții al Noului Testament, și așa cum spune Evanghelia, a îngropa talantul în pământ – aceasta înseamnă a-i spune Domnului: Nu o vreau; “Iată ai ce este al tău” (Matei 25,25). Atunci și Domnul ne va spune nouă: “Slugă vicleană și leneșă…”, și le va porunci slujbașilor Săi: “aruncați-l întru întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea și scrâșnirea dinților” (Matei 25,26-30).

Fraților și surorilor! Domnul a făcut totul pentru noi, ne-a dat fiecăruia dintre noi un talant. Alegerea este a noastră. Să alegem “partea bună” (Luca 10,42). Atunci și noi vom exclama cu Apostolul: “iată acum vreme potrivită, iată acum ziua mântuirii!”

 

* * *

 

Pilda talanților

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

Una din cele mai mari tragedii ale vieții constă în faptul că oamenii nu se folosesc de talanții oferiți lor de către Dumnezeu. Omul modern nu întrebuințează darurile naturale și supranaturale ale lui Dumnezeu. În pilda despre talanți, Dumnezeiescul Mântuitor arată cum stăpânul a pedepsit pe servitorul său pentru că a îngropat talantul pe care i l-a încredințat acestuia spre administrare. Trebuie precizat faptul că talantul, nu reprezenta o monedă, ci aproximativ 35 de kilograme de aur, argint sau bronz, având o valoare foarte mare, în funcție de metalul prețios pe care îl desemna. Să privim cu atenție: servitorul i-a dat înapoi stăpânului său talantul, dar s-a făcut vinovat că nu a folosit cum se cuvine talantul încredințat lui. Stăpânul l-a pedepsit aspru. «Slugă vicleană și leneșă!… Se cuvenea, ca tu să pui banii mei la zarafi, și eu, venind aș fi luat ce este al meu, cu dobândă» (Matei 25, 26-27). Servitorul a fost pedepsit pentru că nu a folosit talantul în nici un fel. El l-a îngropat. Câți talanți sau câte daruri ale lui Dumnezeu nu risipesc oamenii zilnic!

Unul dintre cei mai prețioși talanți de pe pământ este timpul. Cât de mulți oameni risipesc timpul prețios. Tindem spre eternitate, spre nemurire, dar niciodată nu știm ce să facem cu timpul istoriei noastre personale, atât de scurt și irepetabil! Cât de des se gândesc oamenii prin ce să-și omoare timpul. Iar timpul nu se mai întoarce niciodată.

Alt talant este rațiunea. Este un talant prețios, mare comoară pe pământ. Cât de mulți oameni, mai ales tineri, și-l îngroapă, fără să-și îndeplinească îndatoririle legate de anii destinați învățăturii; vine un timp când regretă că au atâtea lacune și că nu au folosit cum se cuvine aceste daruri, însă ceea ce a fost irosit, irosit rămâne.

Talantul înseamnă și bani. În timpurile noastre milioane de oameni mor de foame, alte milioane de oameni nu au cu ce să se îmbrace, nu au un acoperiș deasupra capului, în timp ce bogații oferă mari sume de bani pentru lux, băutură și diferite lucruri care nu sunt neapărat necesare. Cât bine ar putea face unii oameni oferind bani pentru opere de caritate, pentru școli, biserici, presă religioasă, și alte opere destinate răspândirii Împărăției lui Dumnezeu pe pământ. Banul oferit pentru un scop bun, poate însemna un capital depus la banca cerească, unde el se înmulțește și pe care odată dreptul Dumnezeu îl va întoarce însutit.

Talanții reprezintă toate darurile supranaturale care le primim ca roade ale Sfintelor Sacramente. Acestea sunt tezaure, mană cerească, grații nesfârșite ale lui Dumnezeu, daruri pe care le primim prin meritele Fiului lui Dumnezeu care a plătit cu suferința, sângele și moartea Sa. Și cât de mulți creștini le neglijează și nu se folosesc de rugăciune, ignoră Sfânta Liturghie, nu primesc Sfintele Sacramente. Doar când se apropie de ora morții simt cu disperare cât de ignorantă și deșartă a fost viața lor.

Fiecare dintre noi are un anumit talant primit de la Dumnezeu, unii cinci, alții doi, iar o parte doar unul. Nu contează câte daruri am primit de la Dumnezeu, important este cum le folosim. «Oricui i s-a dat mult, mult i se va cere, și cui i s-a încredințat mult, mai mult i se va cere», spune Isus Hristos (Luca 12, 48). Dumnezeu ne dăruiește viața și o chemare spre a sluji Împărăției lui Dumnezeu, dăruindu-ne în același timp toate harurile necesare pentru a ne îndeplini misiunea pe care o avem aici pe pământ.

În pilda despre talanți, Hristos spune că Stăpânul a plecat pentru un timp îndelungat, acest lucru însemnând că darurile lui Dumnezeu ne sunt oferite nouă pentru toată viața. Acel “Domn”, se va întoarce în mod neașteptat. Nimeni dintre noi nu cunoaște când Domnul ne va chema la judecata Sa. «Privegheați, deci, căci nu știți nici ziua nici ora», zice Domnul (Matei 25, 13). Servitorul infidel nu s-a gândit la întoarcerea stăpânului său, el a îngropat talantul în pământ până ce în mod neașteptat s-a întors stăpânul și i-a cerut socoteala. Prin această pildă Hristos ne îndeamnă, să fim atenți și pregătiți la chemarea Domnului nostru. «De aceea, și voi fiți gata, că în ora în care nu gândiți Fiul Omului va veni» (Matei 24, 44).

În Statul Colorado (USA), se afla pe patul de moarte o fetiță de cincisprezece ani. Mama sa a murit, când această fetiță avea 10 ani. Pe lângă ea familia mai număra încă patru copii mai mici. Tatăl sărac nu avea bani, ca să angajeze o servitoare, și de aceea această fetiță, la cei zece ani ai săi, a început să lucreze din greu, a devenit ca o mamă pentru cei doi frați mai mici și pentru două surioare. Prepara mâncarea, spăla hainele, făcea curățenie în casă. Munca istovitoare atât de mult i-a afectat sănătatea, încât la cincisprezece ani a murit. În momentul în care preotul i-a adus fetiței muribunde Sfânta Euharistie, ea a spus cu mare durere în inimă preotului:

- Părinte, nu mă tem de moarte, dar sunt foarte amărâtă și tristă.

- De ce ești tristă? – a întrebat-o preotul.

- Din clipa în care mama mea a murit, am fost așa de mult ocupată cu munca de zi cu zi, încât nu am avut timp pentru Dumnezeu, nu am avut posibilitatea de a merge la Biserică, de asemenea pentru scurtul timp al vieții mele nu am făcut nimic. Ce îi voi spune lui Isus Hristos când mă voi afla înaintea judecății Lui? – a răspuns îndurerată fetița.

Preotul și-a pus cu blândețe mâinile sale pe mâinile muncite ale harnicei fetițe și i-a spus cu afecțiune:

- Fetițo, tu nu trebuie să-i spui nimic lui Isus Hristos; ajunge să-I arăți mâinile tale muncite, iar El îți va oferi cununa cerească pentru munca ta în familie. Splendide cuvinte, de mângâiere și de îmbărbătare!

Această fetiță și-a consfințit scurta sa viață pentru frații și surorile sale mai tinere. Ea putea să spună pe bună dreptate Domnului Hristos: “Isuse, Mântuitorule, Tu mi-ai oferit micul talant al unei vieți scurte trăită în sărăcie și nevoi, iar eu m-am străduit să-l folosesc pentru cei mai apropiați semeni ai mei.

Tot ceea ce îndeplinim pe pământ trebuie înfăptuit din dragoste, prin implicare responsabilă, pentru a ajunge oameni în deplinătatea potențelor umane. Munca – o îndatorire dată omului de către Dumnezeu în momentul creării sale: “stăpâniți pământul” – reprezintă modul prin care ne integrăm în lume și, chiar dacă apar greutăți, să nu uităm că și Isus Hristos le-a cunoscut ca om adevărat. Acesta este eroismul vieții sfinte, asemenea vieții Mântuitorului în Nazaret, întotdeauna în umilință, în liniștea și pacea lui Dumnezeu, însă neștiută de nimeni. Urmează îndatoririle de bărbat sau femeie, care ne obligă să ne mântuim ca “părinte” atunci când paternitatea sau maternitatea, în primul rând spirituală, este exercitată asupra celora pe care îi educăm și îi călăuzim în viață. Vom fi judecați după modul cum ne-am îndeplinit îndatoririle zilnice, aparent banale, însă care reprezintă de fapt opera vieții noastre.

Să ne folosim toate darurile oferite nouă, pentru preamărirea Domnului, pentru semeni, pentru a ajuta semenilor noștri, și în mod sigur vom auzi la sfârșitul călătoriei noastre cuvintele Sale:«Bine, slugă bună și credincioasă, peste puține ai fost credincioasă, peste multe te voi pune. Intră întru bucuria Domnului tău» (Matei 25, 21).

Rugăciune

O, Răscumpărătorul lumii, care Te-ai coborât din ceruri și ai împărțit grații oamenilor, oferind și discipolilor Tăi nenumărate daruri pentru binele lor și al Bisericii Tale, oferă-mi și mie pe Spiritul care purcede de la Tine, pentru a cunoaște darurile pe care mi Le oferi, căci dacă nu cunosc talanții primiți de la Tine, nu sunt în stare să-Ți fiu recunoscător pentru ei, nici să-i întrebuințez în mod înțelept. Așadar, oferă-mi harul că să-i cunosc, dar cu modestie, să nu mă înșel gândind că sunt mai mulți și numeroși decât sunt în realitate. Fă, să prețuiesc cum se cuvine ceea ce mi-ai oferit, ca să nu fiu cuprins de mândrie față de cei care au primit mai puțin decât mine, nici să fiu invidios în privința celor care posedă mai mult ca mine, ci să mă străduiesc să-ți fiu un servitor fidel, prin acest mai mult sau mai puțin pe care Tu mi l-ai dat. Fă ca întotdeauna să-mi amintesc de venirea Ta… și să folosesc cu conștiinciozitate ceea ce aș dori să fie întrebuințat…, iar când moartea mă va cuprinde, să fiu primit de Tine în împărăția Ta. Amin. (După L. da Ponte)

 

* * *

 

Caruia i s-a dat mult, mult i se va cere!

Autor: pr. Vasile Rob
Copyright: Predici.cnet.ro

Dumnezeu, dorind mantuirea tuturor oamenilor, ne acorda fiecaruia dintre noi, unul sau mai multi talanti. Nu lasa pe nimeni fara de talanti. Primind acest talant, omul, conform Evangheliei nu trebuie sa-l ascunda, ca sa se osandeasca, ci trebuie sa-l inmulteasca pentru ca sa se mantuiasca. Dobandirea Imparatiei cerurilor depinde si de modul in care am inmultit talanti, harurile, putine sau multe pe care le-am primit de la Dumnezeu.

Dar, tot Dumnezeu, fiind Preabun si Drept, a inzestrat tot omul si cu acel “liber arbitru”, adica posibilitatea fiecaruia de a decide intre bine si rau, intre mantuire sau osanda. dupa cum, tot asa, poate sa aleaga intre inmultirea si ingroparea acelor talanti. De fapt, numarul talantilor primiti de la Dumnezeu depinde si de dispozitia omului de a-i inmulti, pentru a se mantui sau a-i ascunde, ori folosi pentru propria osanda! Posibilitatile de inmultire a acestor talanti sunt multe si pentru a ne face o idee generala sa ne amintim ca Isus a spus ca si prin oferirea unui pahar cu apa unui om insetat ne putem mantui.

Dupa cum au primit mantuire: batrana din evanghelie care a pus bani ultimi sai banuti in visteria bisericii sau vaduva din Sarepta Sidonului, care l-a hranit pe Ilie Testiveanul numai cu un pumn de faina si putin untdelemn si noi ne inmultim talanti si atunci cand dam un sfat bun unui om necajit, cand facem rugaciuni pentru bolnavi sau necajiti si asa mai departe.

Talanti la care face referire sfanta Evanghelie sunt, printre altele: mintea, intelepciunea, talentul, sanatatea si asa mai departe, toate virtutile omului. Dar distribuirea acestora nu se face in mod egal, ci tocmai dupa putinta, dar si dorinta fiecaruia de a-i inmulti, prin punerea lor in slujba faptelor bune oferite aproapelui si Bisericii lui Cristos. Dupa cum, ingroparea lor sau refuzul de a-i inmulti este, pentru multi, calea scufundari in pacat si imposibilitatea propriei mantuiri.

Dupa ce, Dumnezeu ti-a oferit talantul, cu scopul de a-l inmulti si tu, in perioada de timp acordata, refuzi acest lucru, Dumnezeu o sa ti-l ia si o sa-l ofere altcuiva mai vrednic de inmultire. Iar peste tine si peste casa ta vor veni nevoile, grijile si poate chiar bolile si atunci te vei intreba; din ce cauza?

Asa dupa cum ne invata Evanghelia, cel zgarcit si cu inima rea, duce mereu lipsa de cate ceva, fiind si vesnic nemultumit si neimpacat cu lumea. Si care, dincolo, cand va realiza ca uni si-au inmultit harurile primite, in timp ce el nu, oare cum se va simti?! Va veni, insa, si ceasul cand cartile sufletului nostru vor fi deschise in fata tuturor, descoperindu-ni-se toate ocaziile de mantuire pe care le-am avut, dar si pe acelea pe care le-am neglijat sau chiar refuzat si pe care le-am ascuns cu multa dibacie, in fata oamenilor, cat am fost in viata.

De aceea nu o data, referindu-se la urechile sufletului nostru, Isus, a spus: “cine are urechi de auzit, sa auda!” Amin.