Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XVI-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Ieremia 23,1-6
Efeseni 2,13-18
Marcu 6,30-34

Marcu 6,30-34

Apostolii s-au adunat la Isus și i-au povestit toate câte au făcut și ce au învățat. Atunci el le-a spus: “Veniți voi singuri, într-un loc retras, și odihniți-vă puțin”; pentru că mulți veneau și plecau și nu aveau timp nici măcar să mănânce. Au plecat cu o barcă spre un loc retras, ei singuri. Mulți i-au văzut plecând și și-au dat seama. Au alergat, deci, pe jos, din toate cetățile, și au ajuns înaintea lor acolo. Coborând, [Isus] a văzut o mare mulțime și i s-a făcut milă de ei pentru că erau ca oile care nu au păstor și a început să-i învețe multe.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Raniero Cantalamessa
Diverși alți autori
pr. Șerban Tarciziu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
FSC

 

* * *

 

Strictețe versus Compasiune

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Un preotul este chemat să vină la patul de moarte al unui membru al parohiei lui, un criminal notoriu căruia nu îi păsa absolut deloc de Dumnezeu sau de viața spirituală. Preotul ajunge la el și spre surprinderea sa îl vede răsfoind agitat paginile unei Biblii mari. Gândindu-se că îl poate ajuta, îl întreabă: “Ce cauți?” Iar muribundul îi răspunde rece: “Contradicții”.

Evanghelia de astăzi este una potrivită pentru cei care citesc Biblia căutând contradicții. Ne oferă două imagini aparent opuse ale lui Isus. Vedem mai întâi imaginea lui Isus ca un om ferm, ce nu acceptă compromisurile, insensibil chiar, care își întoarce spatele la poporul nevoiaș care are nevoie de ajutorul Său: în schimb El alege să ia o scurtă “vacanță”. Apoi avem imaginea lui Isus ca un om grijuliu, atent, milostiv, care își anulează odihna binemeritată pentru a se ocupa de turma zgomotoasă, atunci când aceasta ar trebui să îl lase în pace. Deci, Isus este un om sever și inflexibil, un om al principiilor și al disciplinei, care merge după program? Sau este un om receptiv și disponibil la schimbări de ultim moment, după nevoile tocmai apărute?

De regulă, în fața acestei dileme, cititorii Bibliei tind să îl vadă pe Isus după propria lor personalitate. Adepții disciplinei vor vedea în Isus un profesor sever; cei blânzi vor vedea în El un om blând. Este atunci Biblia o oglindă în care cititorul își vede reflecția? Oare Biblia există pentru ca să ne ofere o scuză pentru prejudecățile noastre și pentru stilul nostru de viață? Dacă da, atunci nu suntem cu nimic mai buni decât criminalul care cerceta scripturile în căutarea de contradicții.

De fapt Biblia există pentru a ne susține dar și pentru a ne provoca. Dacă citim Biblia așteptând ca cuvântul lui Dumnezeu să ne provoace stilul de viață, atunci este simplu să vedem că ceea ce strălucește în Evanghelia de astăzi este imaginea lui Isus ca om milostiv. “Coborând, [Isus] a văzut o mare mulțime și i s-a făcut milă de ei pentru că erau ca oile care nu au păstor și a început să-i învețe multe” (Matei 6,34). Deși Isus venise aici pentru o scurtă și bine meritată odihnă, deși oamenii nu aveau nici un drept să îl deranjeze, totuși El s-a aplecat asupra lor, le-a văzut nevoile, și drept urmare și-a schimbat programul pentru a fi alături de ei. Desigur, avea dreptul la odihnă; desigur, oamenii nu trebuiau să îl bâzâie. Dar Isus nu este interesat de drepturile Lui. El știe că oamenii îi strică odihna din disperarea pe care o simt. În această situație alege să examineze și să trateze disperarea oamenilor.

Cum am reacționa noi într-o situație similară? Probabil am striga la mulțime, acuzând-o de insensibilitate. Le-am spune discipolilor noștri: “mergeți și alungați-i pe aceștia, apelați la poliție dacă este nevoie”. Am deveni irascibili, mai degrabă criticându-i pe oameni decât înțelegându-i. În nici un caz nu am încerca să ne punem în locul lor, să vedem lucrurile în modul în care ei le văd. Un proverb indian spune: “Nu îți critica semenul până nu ai umblat o milă în mocasinii lui”.

Și atunci, dacă Isus este atât de atent și de milostiv, de ce la începutul Evangheliei a vrut să se îndepărteze de mulțime? Chiar și acest gest poate fi văzut ca unul de milă, nu față de mulțime, ci față de discipolii Săi, care cu siguranță aveau nevoie de odihnă. “El le-a spus: ‘Veniți voi singuri, într-un loc retras, și odihniți-vă puțin’; pentru că mulți veneau și plecau și nu aveau timp nici măcar să mănânce” (v. 31). Decizia lui Isus a fost motivată de atenția lui față de discipoli, iar schimbarea de program de atenția lui față de mulțime.

Să îi cerem astăzi lui Isus să ne dea harul de a fi sensibili și disponibili la nevoile oamenilor de lângă noi, asemenea Lui. Și să ne pregătim să ne trăim viața gata oricând pentru o schimbare de plan, când va fi nevoie, indiferent că este vorba despre planul de vacanță sau despre planul pentru restul vieții noastre.

 

* * *

 

Dărâmători de ziduri

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Oamenii sunt oameni și uită. Cel mai des uită de datoriile față de suflet. Dar Domnul Dumnezeu nu uită că omul nu poate trăi și nu poate avea viață veșnică fără îndeplinirea datoriilor sufletești, de aceea se îngrijește și-i trimite mereu câte un ceas deșteptător, care

să-i trezească din somnul uitării, nepăsării, negljenței și al păcatului, așa cum se deduce clar din prima lectură.

Eli, marele preot de la templul din Ierusalim, avea doi fii, pe Ofni și Fineas, preoți și ei, dar răi, adormiți în păcate grele. Dumnezeu îi cere lui Eli să ia măsuri, să-și povățuiască fiii în frica lui Dumnezeu, să-i trezească la datoriile sfinte ale Legii. Eli întârzie și scandalul dat de feciorii săi crește. Iahve intervine cu putere și îi spune cu asprime: Voi tăia brațul tău și brațul casei tatălui tău, așa încât nu va mai fi nici un bătrân în casa ta. Vei vedea un potrivnic al tău în lăcașul meu. Voi lăsa să rămână la altarul meu numai unul dintre ai tăi, ca să ți se topească ochii de durere și să ți se întristeze sufletul; iar toți ceilalți din casa ta vor muri în floarea vârstei. Ofni și Fineas vor muri amândoi în aceeași zi (1Sam 2,31-34). Într-o luptă cu filistenii se adeverește ceea ce Dumnezeu îi spusese tatălui lor, iar el, când a aflat vestea tristă, a căzut de pe scaun și a murit (1Sam 4,12-18). Trei, Doamne, și toți trei, în aceeași zi, cum spune poetul George Coșbuc.

De ce l-a pedepsit Dumnezeu atât de aspru pe Eli și casa sa? Răspunsul este: ca turma să-și cunoască și să-și prețuiască valoarea pe care o are în fața Domnului.

Iuda Iscarioteanul, chemat să predice împărăția lui Dumnezeu, să hrănească turma Domnului cu mana cerească a cuvântului dătător de viață veșnică, uită de datoria sfântă și își leagă inima de cele pământești. Dar le pierde pe toate. Pierde viața pământească fiindcă s-a spânzurat (Mt 27,5); pierde arginții pe care i-a aruncat în templu; pierde cinstea de apostol și devine, așa cum a spus-o Isus însuși, un diavol (In 6,71); pierde viața veșnică, fiindcă, spune Isus: era mai bine de nu s-ar fi născut (Mt 26,24).

Dacă prin pedepsirea păstorilor răi, Dumnezeu ne arată grija sa față de poporul său și importanța misiunii apostolice, cu atât mai mult îi vom descoperi iubirea în rânduirea păstorilor buni. El spune: Voi aduna rămășițele turmei mele din toate țările. Voi pune peste acestea păstori care le vor paște și ele nu se vor mai teme și nici nu se vor mai pierde (lectura I-a).

În cine poate avea Tatăl mai multă încredere decât în Fiul său? Cui îi poate încredința oile decât Fiului? Fiul, venind în lume, nu micșorează, ci nimicește, distruge distanța dintre Dumnezeu și om. El spune: Eu sunt păstorul cel bun. Păstorul cel bun își dă sufletul pentru oile sale. Am și alte oi care nu sunt din staulul acesta. Trebuie să le aduc și pe acestea și ele vor asculta glasul meu și va fi o turmă și un păstor (In 10,11-16). Și când a văzut acea mulțime, i s-a făcut milă, fiindcă era ca o turmă fără păstor. A uitat de oboseală și a reînceput munca apostolică, a început să-i învețe pe toți cei veniți să-l caute.

După ce a învățat mulțimile timp de trei ani, a rânduit celor de pe pământ care îl caută cu bunăvoință, un păstor al iubirii sale: Petre, mă iubești? Paște mielușeii mei! Paște oile mele! (In 21,15-17). Și Isus s-a rugat să nu scadă credința acestui păstor (Lc 22,32), să nu adoarmă în nepăsare, dar să-i întărească pe frații săi ca să nu se teamă.

Prin Cristos Isus, omul devine făptură nouă și trăiește pacea, se bucură de liniște, se odihnește sufletește, este fericit, nu se mai teme, fiindcă a fost dărâmat zidul: dintre trup și suflet, dintre om și Dumnezeu, dintre om și oameni, dintre om și om, dintre popoare și popoare, dintre frate și frate, dintre părinți și copii.

Un mare artist a fost întrebat: Care este cel mai nebunesc lucru pe care l-ai văzut în viață? El a răspuns: Zidul din Berlin. Acesta, slavă Domnului, a căzut, a fost dărâmat. Dar celelalte când vor cădea? Când va cădea zidul scandalos dintre Bisericile creștine? Când vor cădea zidurile închisorilor? Când vor cădea gardurile ghimpate ale lagărelor? Când vor cădea bornele care marchează granițele păzite de cazemate? Când? Când oamenii vor cunoaște puterea crucii lui Isus! Prin crucea lui Cristos omul se cunoaște pe sine. Teama de propria față, prin crucea lui Cristos, îl poate duce pe om la o mai mare încredere în bunătatea și atotputernicia divină, așa încât să poată spune cu sfântul Paul: Când sunt slab, atunci sunt tare (2Cor 12,10). Iar când ghimpele cărnii îl biciuiește, ca nu cumva să se poată mândri cu darurile Domnului, poate auzi glasul dulce care șoptește: Îți este suficient harul meu, fiindcă puterea mea se desăvârșește prin slăbiciune (2Cor 12,9). Atotputernicia divină lucrează opere mărețe prin slăbiciunea umană. Iată, acesta este un motiv de bucurie și nu de teamă!

Prin crucea lui Cristos se dărâmă zidul dintre om și oameni. Cu toții suntem frați de cruce. Iubirea celui care ne îmbrățișează de pe cruce, Isus, ne dă tot mai multă încredere unul în altul, prin asigurarea pe care ne-a dat-o că acolo unde vor fi doi sau trei adunați în numele lui, va fi și el în mijlocul lor (Mt 18,20).

Pentru că suntem frați de cruce prin sângele lui Cristos, am devenit fii adoptivi ai lui Dumnezeu (In 1,12), moștenitori ai libertății și măririi lui (cf. Rom 8,17-21). Fiindcă Dumnezeu ne este Creator, Tată, (Mt 6,9), ni l-a dăruit pe Duhul Fiului său (Gal 4,6), prin care revarsă în inimile noastre iubirea cea mai curată și sfântă, prin care îl putem iubi așa cum este vrednic de iubire (Rom 5,5). Crucea ne unește, ca pe soldați sub drapel, nu de dragul unirii pentru a fi mulți, ci pentru a fi cât mai mulți, chiar toți, pentru a apăra valoarea divină: iubirea.

Dacă îl iubim pe Dumnezeu cu iubirea lui Dumnezeu, de cine ne-am mai putea teme?

Dat fiind faptul că mai sunt mulți dezbinați de multiple ziduri (rasă, religie, filozofie, politică etc.) și încă mai tremură de teamă, ca niște oi fără păstor, înconjurate de lupi răpitori deghizați în piei de oaie, Domnul vrea ca fiecare dintre noi să devină un dărâmător de ziduri, adică să ne găsim odihna sufletului în oboseala apostolatului: ministerial pentru preoți și laic pentru toți credincioșii.

Sfântul misionar Teofan Venard scria surorii sale, Melania, în septembrie 1875, următoarele rânduri: Dragă soră, în anul acesta inundațiile au fost extraordinare: apa a intrat în casa mea și s-a ridicat înaltă de un picior. Am văzut pești, broaște râioase, raci, șerpi furișându-se prin odaia mea, pe când eu stăteam pe câteva scânduri la vreo câțiva centimetri deasupra apei. Tu te îngrozești, surioară, dar se întâmplă și mai rău: șoarecii au venit să se culce pe salteaua mea și într-o noapte am avut nefericirea să strivesc unul. Răul m-a făcut să tresar, dar m-a scăpat de o primejdie și mai mare, pentru că, îndepărtându-l, am descoperit o viperă veninoasă cu dungi albe și negre care se urcase fără zgomot în sărăcăciosul meu pat și se aciuase într-un colț, tocmai acolo unde îmi întindeam eu picioarele.

Atâția misionari, asemenea lui Teofan Venard, se luptă azi cu zidurile despărțitoare dintre om și Dumnezeu, dintre om și oameni, dintre trup și suflet și simt trebuința unei odihne! Eu, tu, noi toți, prin rugăciunile, prin jertfele și prin toate faptele noastre bune, oferite pentru succesul misiunii lor, contribuim ca și chemare a lui Isus: Veniți și vă odihniți puțin și faptele bune le dau un nou avânt. Viața noastră să fie o rugă continuă spre odihna și puterea lor. Pentru aceasta și noi vom lua plata apostolului: coroana nemuririi, alături de toți apostolii, din mâna lui Isus, asemenea sfântului Paul, care spune: M-am luptat lupta cea bună; am ajuns la capătul drumului, am păzit credința. De aici încolo, îmi stă înainte cununa dreptății, pe care Domnul mi-o va da în ziua aceea, el, dreptul judecător, și nu numai mie, ci și tuturor acelora care au iubit arătarea lui (2Tim 4,7-8).

 

* * *

 

Veniți într-un loc retras și odihniți-vă

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

În pasajul evanghelic, Isus îi invită pe discipolii Săi să se îndepărteze de mulțime și de munca lor și să meargă cu El “într-un loc retras”. I-a învățat să facă ceea ce a făcut El însuși: să echilibreze acțiunea și contemplarea, să treacă de la contactul cu oamenii la dialogul intim și regenerator cu noi înșine și cu Dumnezeu. Tema este de mare importanță și actualitate. Ritmul vieții a dobândit o viteză care depășește capacitatea noastră de adaptare.

Scena din “Timpurile moderne” cu Charlie Chaplin absorbit de linia de asamblare este imaginea exactă a acestei situații. În acest fel ne pierdem capacitatea de separație critică ce ne permite să exercităm dominație asupra fluxului, adesea haotic și dezordonat, al circumstanțelor și experiențelor zilnice. Isus, în Evanghelie, nu dă niciodată impresia că ar fi agitat din cauza grabei. Câteodată chiar pare că pierde timpul: cu toții îl caută și El nu se lasă găsit, absorbit fiind în rugăciune. Uneori, ca în pasajul evanghelic de astăzi, El își invită și discipolii să piardă timpul împreună cu El: “Veniți voi singuri, într-un loc retras, și odihniți-vă puțin”. El le recomandă adesea oamenilor să nu se frământe. Trupurile noastre beneficiază atât de mult de pe urma acestor “pauze”!

Între aceste “pauze” se numără și vacanța de vară în timpul căreia ne aflăm. Pentru majoritatea oamenilor, ele sunt doar ocazia de a se odihni puțin, de a sta de vorbă relaxați cu soțul sau soția, de a se juca cu copiii, de a citi o carte bună sau de a contempla natura în liniște; pe scurt, de a se relaxa. A face din vacanțe un timp mai frenetic decât în restul anului ar însemna a-i distruge. La porunca: “Păzește ziua odihnei, ca să o ții cu sfințenie”, ei ar adăuga: “Păzește vacanța, ca să o ții cu sfințenie”. “Opriți-vă și cunoașteți că Eu sunt Dumnezeu” ne spune Domnul în psalmi. Un lucru simplu de făcut ar putea fi să intrăm într-o capelă sau bisericuță de munte într-un timp în care este goală, și să petrecem câtva timp acolo retrași, singuri cu noi înșine, înaintea lui Dumnezeu.

Această nevoie de momente de singurătate și ascultare se prezintă într-un mod special pentru aceia care proclamă Evanghelia și pentru animatorii comunității creștine, care trebuie să fie în contact permanent cu izvorul Cuvântului pe care ei trebuie să îl transmită fraților lor. Laicii trebuie să se bucure, nu să se simtă neglijați, ori de câte ori preotul lor pleacă pentru câtva timp pentru reîncărcare intelectuală și spirituală. Trebuie să spunem că vacanțele lui Isus cu apostolii Săi erau de scurtă durată, deoarece oamenii, văzându-l că pleacă, mergeau înaintea lui pe jos la locul unde urma să coboare din barcă. Însă Isus nu s-a enervat pe oamenii care nu îi dădeau pace, ci “i s-a făcut milă de ei”, văzându-i singuri, “ca oile care nu au păstor”, și a început “să-i învețe multe”. Aceasta ne arată că trebuie să fim gata să ne întrerupem chiar și odihna meritată în fața unei nevoi grave a aproapelui nostru.

Nu putem, de exemplu, să lăsăm în voia sorții, sau într-un spital, o persoană în vârstă de care avem grijă, pentru a ne bucura netulburați de vacanță. Nu putem uita numeroasele persoane care nu și-au ales singurătatea, și suferă, nu pentru o săptămână sau pentru o lună, ci pentru ani de zile, poate întreaga lor viață. De asemenea este loc și pentru o mică sugestie practică: să privim în jur pentru a vedea dacă este cineva pe care îl putem ajuta să se simtă mai puțin singur în viață, cu o vizită, un telefon, o invitație de a ne întâlni într-o zi în locul de vacanță – orice ne sugerează inima și circumstanțele.

 

* * *

 

Duminica a XVI-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Alois Bulai
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 23 iulie 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Duminica a XVI-a (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Întorși din prima lor misiune, apostolii s-au adunat în jurul lui Isus și i-au povestit tot ce au făcut și au învățat. El le-a spus: “Veniți într-un loc retras, ca să fim singuri și odihniți-vă puțin”. Căci era așa de multă lume care venea și pleca încât ei nu aveau timp nici să mănânce. Au plecat deci cu barca într-un loc retras ca să fie singuri. Lumea i-a văzut îndepărtându-se și mulți i-au recunoscut. Atunci din toate cetățile au alergat pe jos într-acolo și au ajuns înaintea lor. Coborându-se din barcă, Isus a văzut o mulțime numeroasă și a fost cuprins de mare milă față de ei, pentru că erau ca niște oi fără păstor. Atunci a început să-i învețe îndelung. (Marcu 6,30-34)

În tradiția sinoptică, acest episod introduce prima înmulțire a pâinilor. Evenimentul relatat, situat între prima misiune a celor Doisprezece și frângerea pâinii, este ocazionat de nevoia de odihnă a celor întorși din misiune. Mai mult, de vreme ce expresia într-un loc retras a sfântului Marcu se regăsește mai cu seamă în contexte mesianice, am putea considera această „retragere” drept o pregătire la evenimentul mesianic al frângerii pâinii, care este punctul culminant al activității lui Isus în Galilea.

În rezumat episodul aceste duminici relatează întoarcerea misionarilor la Isus, cel care i-a trimis, întoarcere urmată de un firesc „bilanț de activitate”. Acestui moment i-ar urma un altul, de odihnă. Atâta doar că odihna binemeritată este tulburată sosirea mulțimii, fără îndoială aceea care a auzit predica ucenicilor. Traversarea lacului de către Isus și de către ucenicii săi în căutarea unui loc singuratic nu reușit să țină mult timp mulțimea, „flămândă” de Evanghelie, la distanță. Or, acest aflux al mulțimii va stârni în Isus o mare milă, pentru că erau ca niște oi fără păstor.

Această ultimă reflecție a sfântului Marcu ne reține și nouă atenția. O mulțime flămândă de învățătură și de călăuzire este ignorată de responsabilii spirituali ai vremii și aceasta pentru cu ei nu sunt animați de Duhul lui Dumnezeu. Ferindu-ne de orice tip de comparație prea rapidă, nu am putea noi oare să reflectăm asupra responsabilității Bisericii în fața unei lumi în căutare de noi valori spirituale? Nu ar fi oare mai potrivit să facem un rapid examen de conștiință asupra vieții și mărturiei noastre creștine în sânul societății în care trăim, societate din ce în ce mai marcată nu doar de criza economică dar mai ales de criza de valori care ar trebui să stea la baza ei? Și astăzi mulțimile așteaptă să întâlnească adevărați martori care să le călăuzească într-o lume tot mai lipsită de repere spre valorile vieții.

 

* * *

 

Dă-ne, Doamne, un pic de odihnă nouă care suntem vii…

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Chemați să dea socoteală

Deci, apostolii, la întoarcerea din prima misiune, dau raportul lui Isus. Cel trimis trebuie să răspundă Celui care l-a trimis.

Nu ajunge să plece, să revendice originea divină a autorității proprii, a însărcinării, trebuie să dea cont. Cei doisprezece raportează: despre cele ce au făcut; despre ceea ce au învățat. Este destul de evident că conținutul misiunii lor a avut exact cele două componente ale ministerului Învățătorului. Isus, de fapt, în timpul zilei de la Cafarnaum, învățase în sinagogă, apoi a eliberat un posedat, a vindecat pe soacra lui Simon și pe mulți alți infirmi.

După ziua marelui discurs în parabole, săvârșise o serie de minuni mereu în preajma lacului: furtuna domolită, alungarea legiunii de demoni din sărmanul din Gherasa, vindecarea femeii lovite de hemoragie, fetița rechemată la viață… “A face” nu se referă la o activitate generică. Privește precis puterea dată asupra duhurilor necurate și asupra bolilor. Și noi vom fi în stare să povestim lui Isus tot ce am făcut. Teritoriul acțiunii noastre apare nemărginit. Activitatea noastră nu cunoaște opriri și ia formele cele mai diverse.

Cristos, însă, dorește să vadă ce am produs cu acțiunea noastră. Ce a determinat, provocat munca noastră neobosită. Aș îndrăzni să spun: este vorba de a documenta ceea ce am făcut cu acțiunea noastră (și nu este un joc de cuvinte). Vrea să verifice dacă autoritatea învățăturii noastre a fost susținută de puterea acțiunilor, de eficacitatea gesturilor.

O relație care pune în încurcătură

Fără îndoială această reuniune de muncă cu El pune în încurcătură. Să nu ne înșelăm că ieșim din ea povestind ceea ce ne exaltă pe noi. Trebuie să verificăm ce Îl interesează să știe cu adevărat. Este riscul, într-adevăr, că am făcut ceea ce voiam noi, și nu ceea ce pretindea și aștepta El. Sunt acțiuni, pe care le săvârșim în numele lui, și cu care El nu are de a face pentru nimic, și pe care chiar le dezaprobă. Putem să facem, atâtea lucruri, chiar foarte multe, mai puțin cele pe care El le-ar fi dorit.

Îi prezentăm, cu o oarecare plăcere, cartea de conturi, revistele, jurnalele care ilustrează realizările noastre, succesele, recunoștințele pe care le-am colecționat. Cifre, date, nume, onoruri. Și el răsfoiește distrat acele pagini și caută ceea ce nu este. – Vezi câte lucruri am făcut pentru Tine! Și El pare absent, ca și cum acele lucruri nu îl privesc. Insistăm: – Poate e prea puțin?… Știi, nu puteam ajunge la toți… El replică: – Nici prea mult, nici prea puțin. Este diferit. Eu mă așteptam la altceva.

Ar trebui cel puțin să bănuim, că din moment ce Dumnezeu este “Total Altul”, este și Cel care vrea… altceva de la noi. Adesea ne arătăm foarte ascultători în a împlini ordinele pe care nu le-am primit, foarte zeloși în câmpurile care Îi sunt străine. Contrariul ascultării nu este în mod necesar refuzul. Uneori poate să fie pretenția de a face după capul nostru ceea ce ar trebui să-i fie Lui plăcut, fără a ne preocupa de a verifica la izvor, fără a ne confrunta cu Cel care ne-a Trimis. Întâlnesc persoane religioase care, pentru a documenta fidelitatea proprie, îți povestesc tot ceea ce gândesc, spun, practică și evită. Și ai impresia că a fi creștini este ceva radical diferit față de acel cadru, care în Evanghelie nu are nici o urmă din acea afacere pe care ei o afișează cu o satisfacție evidentă.

Dumnezeu știe să numere până la unu

Păstorii care risipesc oile, ruinează turma – care apar în oracolul lui Ieremia – nu sunt în mod necesar perverși sau corupți. Adesea sunt păstori – ai căror descendenți au ajuns până la noi – care acționează după capul lor, se încred în meserie, interpretează în felul lor misiunea primită, exercită autoritatea după criteriile pe care le-au stabilit ei cu prezumția de a obține automat girul de sus. Dar Dumnezeu nu permite aceste delegații absolute (adică “aleși” de controlul său). Nu dă niciodată nimănui cartea albă. Pentru simplul fapt că sunt la mijloc oile, sau persoanele.

Și, când riscă să meargă din mijlocul persoanelor, Păstorul vrea să vadă clar, pretinde să controleze cu grijă, și cu o severitate maximă. Cu numerele mari nu sunt probleme. Le socotim liniștiți. În fața Lui, însă, se riscă să se împiedice de cifra unu. Dumnezeu stă locului la cifra unu, adică la fiecare persoană. Pare să nu aibă nici o intenție să continue numărătoarea, și nu face nici un gest de mișcare. Apare dubiul că știe să numere numai până la unu. Sau, poate, unul pentru El reprezintă totalul, cifra maximă, valoarea absolută. Dacă am întreba pe Păstorul suprem câte oi compun turma sa, probabil îl vom auzi spunând că El vede mereu și numai una.

Totul începe de la compătimire

“Veniți de o parte, într-un loc pustiu, și odihniți-vă puțin…” “Coborând din barcă, a văzut o mulțime mare și i s-a făcut milă de ei…” În ambele cazuri, apare compătimirea Învățătorului: pentru discipoli și pentru mulțimea lipsită de păstori, să aibă păstori greșiți este ca și cum nu ar avea, și mai rău… Am auzit recent afirmându-se că “cu compătimirea nu se rezolvă nimic… Trebuie altceva…” De acord: compasiunea nu este suficientă. Trebuie mai mult. Eu consider că compasiunea constituie punctul de pornire la toate. Prin compătimire eu sufăr oboseala altuia, lipsurile și nevoile altuia.

Atitudinea lui Isus revelă, înainte de toate, umanitatea sa, gingășia, sensibilitatea, delicatețea sa. Cristos cere totul de la prietenii săi, le impune o alegere dificilă și o cale aspră. Nu le cruță oboseli, lipsuri, dificultăți, și nici persecuții. De altă parte, El însuși merge în mod obișnuit înainte. Totuși Isus nu este dur, insensibil, obosit, impasibil, incapabil de a înțelege și de a compătimi. Dimpotrivă, se arată atent, grijuliu. Înțelege când au nevoie de odihnă. Ține cont de slăbiciunea lor (a noastră), de limitele, cedările, de oboseala noastră. Ca și cum ar spune: – Acum opriți-vă puțin… Aveți dreptul la aceasta… Nu afirmă: “Vă veți odihni apoi în Împărăția cerurilor” Și pentru că știe că, dincolo, nu va mai fi nevoie de odihnă. Aici pe pământ trebuie să ne odihnim cel puțin un pic… Și odihna face parte integrantă din misiune. Isus nu ezită să ceară imposibilul. …Dar în chip uman.

La întoarcere, este mama

Mi se pare ciudat că nici un exeget nu a avansat cel puțin bănuiala. Și trebuie spus că acei tipi scot afară interpretările cele mai incredibile chiar și o virgulă. Pun în discuție verificarea, confruntarea experiențelor, exercițiile spirituale, chiar și formarea permanentă. Nimeni, din câte știu, nu a pus în evidență faptul că cei Doisprezece s-au întors pur și simplu acasă. Și la întoarcere nu l-au găsit numai pe Învățătorul, cât și o mamă grijulie. Atitudinea lui Isus, într-adevăr, apare tipic maternă.

O mamă nu primește muncitorul, țăranul obligându-l să se întoarcă la muncă. Și nici pe un școlar, un călător, un medic, un trimis special, un misionar. Primește mereu un fiu. Am impresia că Marcu, în episodul de față, are numai constatarea inițială: – Cine știe cât de obosiți sunteți…

A fi luați din centru

Fără îndoială, a merge de o parte împreună cu Isus nu este numai în vederea odihnei în sens fizic. Este necesar să fie consolidat raportul cu El pentru a aprofunda sensul și a garanta eficacitatea misiunii. A sta cu El este modul cel mai sigur pentru a nu înșela așteptările oamenilor. Avem nevoie să ne retragem de o parte mai ales când ne considerăm indispensabili, credem că lumea se oprește dacă noi ne oprim sau dacă numai ne oprim răsuflarea. Cine își dă aere de protagonist, fac-totul, cine este obișnuit să fie la centru și foarte sus, trebui să găsească curajul să se retragă la o parte în rugăciune, în contemplație, în tăcere, în ne-indisponibil.

Sunt apostolii agitați, mereu foarte ocupați, care, în preocuparea de a găsi pe alții, ca să-i ajute, nu se găsesc pe ei înșiși, nu au o minimă milă față de ei înșiși. Nu observă că ceea ce poartă alături este personajul, idolul, masca, contrafigura, monumentul. Ființa lor cea mai adevărată a fost abandonată de mult timp cine știe unde, și nu mai știu de ea, nici nu intenționează s-o primească. Și consecințele acestei frenezii le plătesc și alții. Trebuie să recunoaștem că avem nevoie de odihnă atunci când cultivăm iluzia de a nu ne putea permite, cu tot ceea ce avem de făcut…

Dar odihna, un loc izolat cu Învățătorul, devine remediul cel mai urgent în special când ne-am oprit, am pierdut elanul, ne regăsim reci, apatici, nemotivați, “demisionari”. El ne scutură, făcându-ne tocmai să ne odihnim în intimitatea sa.

Noi, zidarii

Paul (lectura a doua), scriind creștinilor din Efes, îl prezintă pe Cristos care a desfășurat o operă universală de reconciliere cu Dumnezeu, de unitate și pacificare, “surpând zidul despărțitor”. Referirea, probabil, este la zidul care, în templul din Ierusalim, separa pe iudei de păgâni. S-ar spune că noi ne-am grăbit să reconstruim acel zid. Mai mult, am înălțat atâtea altele. Un pic de toate. Pare că omul nu reușește să trăiască fără ziduri. Este zidul discriminărilor rasiale, religiei, al ideologiilor, al politicii, al culturii, al virtuților, al clanului, al invidiei, al cluburilor privilegiate, până și al carității.

Și este, nu mă abțin s-o spun, zidul trasat de egoismul nostru pentru a împiedica pe aproapele nostru neplăcut să invadeze spațiul nostru sacru al bunăstării individuale. Fără zid de protecție nu se pot dezvolta “practicile noastre digestive”, riturile somnolenței. Observând anumite atitudini, ne vine să ne gândim că un oarecare creștin nu a apreciat mult asigurarea dată de Isus care se reîntoarce la Tatăl pentru a ne pregăti un loc. de ce nu ne-a promis, mai degrabă, că a mers să înalțe un zid, sau cel puțin un perete despărțitor? Poate să fie fericire dacă nu este exclus cineva?

Se pare că vocația înnăscută a omului este cea de zidar. Abil, însă, numai să fabrice zidurile urii, ale indiferenței, ale antipatiilor. Și incapabil de a le dărâma. Și nefericirea sa stă în faptul că nu găsește din belșug pietre… Este posibil că nu am învățat încă să distrugem, cum a făcut Isus, dușmănia? Că nu mai avem poftă să construim prietenia?

 

* * *

 

Și a început să-i învețe multe

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

În duminica trecută (a XV-a) Isus ni s-a revelat ca profet și chiar mai mult: desăvârșitorul profeților. Azi Isus ni se revelează ca păstor și chiar mai mult, ca Rege al regilor și desăvârșitorul păstorilor.

Ce este un păstor? Nu avem trebuință de dicționar, ci de ochi spre a-l vedea pe acela care merge în fruntea oilor. În Liturgia cuvântului de azi sensul este figurativ; aici este vorba de acela care stă în fruntea unei comunități umane.

Conform învățăturii Vechiului Testament, păstorul este – sau mai bine zis ar trebui să fie – un om foarte capabil să-și apere turma împotriva fiarelor sălbatice (1Sam 17, 34-37) și a hoților; este total dăruit turmei sale, cunoscându-și fiecare oaie în parte, îngrijindu-se de sănătatea lor, purtându-le chiar în brațe (Is 40, 11), iubindu-le cu gingășie atât pe cele sănătoase cât și pe cele bolnave ca pe o fiică (2Sam 12, 3). Autroritatea lui trebuie să fie indiscutabilă, bazată pe devotament și iubire (cf. MAC p. 906).

Așa și-a dorit fiecare popor păstorul; dar, din păcate, lucrurile n-au stat întocmai, fiindcă puterea rău folosită devine drog și pe mulți conducători laici și chiar religioși îi înstrăinează de misiunea lor, uitând că orice putere vine numai de la Dumnezeu, vine de sus (In 19,11), și folosesc darul spre a-și câștiga onoruri, bogății și plăceri.

Israeliții au cerut lui Samuel un rege ca toți regii popoarelor înconjurătoare. Profetul este nemulțumit de inițiativa lor, deoarece știa că nu știu ce cer, fiindcă un rege, un păstor, afară de Iachwe, este supus erorilor față de supuși; dar le împlinește dorința, după ce a cunoscut permisiunea lui Dumnezeu (1Sam 8, 5-7). Primul rege a fost Saul, al doilea a fost David, al treilea a fost Solomon, care n-au fost fără de păcat, dar urmașii lor, începând cu Roboam și Iaroboam (1Rg 12, 1-24), au depășit orice limită a răutății, rupând regatul în două părți antagoniste care vor duce la multe războaie fratricide. Alegerea oamenilor se dovedește falimentară.

Viziunea lui Ieremia (Lectura I-a: 23, 1-6) și prezicerile sale nefaste erau pe punctul de a se împlini. Sunt ultimii ani ai lui Sedecia. Ierusalimul este deja asediat. Fiindcă încrederea și speranța erau necesare în acele momente tragice, când totul părea pierdut, Ieremia face o prezicere atât de mare și uimitoare încât unii exegeți, cam extremiști ce-i drept, o consideră drept singurul oracol mesianic al profetului.

Începe cu un Vai de amenințare la adresa regilor și a poporului dus la idolatrie și amenințat de exil. De acum încolo numai Iachwe se va îngriji de poporul său, de acel rest rămas credincios și-i va da un păstor adevărat care să-l călăuzească pe calea prudenței și a dreptății izvorâte din iubire. O mlădiță ridicată de Iahve va instaura adevărata teocrație în care Iahve singur va fi adevăratul “Domn” și poporul, Iuda și Israelul reunite, se vor bucura de adevărata pace. Va fi restaurată dinastia davidică, nu atât pe baze politice, pe înțelegeri provenite din extern: legi, comerț, cultură, cât mai ales pe bază religioasă și morală, pe o alianță liberă, conștientă, responsabilă, pornită din intern, prin care caritatea să învingă lăcomia de onoruri, averi și plăceri, egoismul să fie învins, fiindcă numai “Iahve singur va fi dreptatea noastră.

În Cristos realitatea a depășit infinit prezicerile lui Ieremia, deoarece Iahve a devenit Emanuel, Dumnezeu cu noi (cf. CBL p. 664-665).

Iată cum ni-l prezintă evanghelistul Marcu pe acest Păstor divin! După ce Isus i-a înzestrat pe ucenicii săi cu taina cuvântului său și cu darul de a face minuni, aceștia au plecat și au împlinit tot ceea ce li s-a încredințat; apoi s-au întors și i-au povestit tot ce au făcut. Isus i-a ascultat și s-a bucurat.

Ne aflăm pentru prima dată în fața unei vizite Ad Limina a acelora care aveau responsabilitate asupra Bisericii. (Episcopii până azi sunt ținuți să facă această vizită în mod periodic și să prezinte în scris starea poporului păstorit de ei). Ca ucenicii să nu se mândrească cu rezultatele obținute, Isus vrea să-i ducă într-un loc retras spre a se odihni puțin, fiindcă mult mai multe sunt cele de făcut decât cele care au fost făcute.

Ucenicii veniți la Isus n-au prezentat situații scrise, ci au atras după ei mulțimi de oameni dornici să-l cunoască în persoană. Orice predică rămâne zadarnică, dacă nu se înlesnește credinciosului întâlnirea personală cu Isus și orice ascultare a predicii rămâne zadarnică, dacă omul nu pornește în căutarea Mântuitorului aflat în acel loc retras din Taina euharistică.

Isus i-a învățat multe, în primul rând pe ucenici prin exemplul său, ca atunci când văd omul necăjit, flămând, bolnav, dezorientat de păcate etc, să le fie milă, să-l iubească, să se jertfească, să renunțe chiar la odihna meritată spre a-l ajuta. Astfel vor conduce din intern prin puterea Duhului Sfânt și nu ca acei conducători de popoare care păstoresc cu bâta (cf. Mt 20, 25-28). Orice preot și episcop este sfințit mai întâi diacon, ca să slujească prin smerenie și iubire. Biserica occidentală sfințește preoți numai pe acei care se hotărăsc să rămână celibi pentru o mai bună disponibilitate în slujba fraților conform exemplului dat de Cristos (cf. MAC p. 906-907).

În lectura a II-a (Ef.3, 13-18) sf. Paul îl numește pe Isus pacea noastră, adică el singur ne oferă din intern garanția că aparținem lui Dumnezeu și puterea necesară spre a ne putea desfășura activitatea specifică.

Scrisoarea către efeseni pe drept a fost numită Magna charta libertatum - (Marea carte a libertății) – sau a ecumenismului creștin, în care sf. Paul amintește de faptul că el însuși a fost constrâns să trăiască în iudaism ca într-un ghetou relogios și naționalist, în care se propovăduia disprețul și ura față de păgâni, considerați drept cei de departe, îndepărtați de Dumnezeu și de poporul său. Despre acest ghetou, acestă redută considerată inexpugnabilă, după cum reiese dintr-un document iudaic – Scrisoarea lui Arsite – se spune cu emfază: Legislatorul nostru înțelept, ținând cont de toate particularitățile, înzestrat de Dumnezeu cu cunoașterea tuturor lucrurilor, ne-a înconjurat cu un gard de netrecut, ca nu cumva să ne amestecăm în ceva cu vreun alt popor, spre a rămâne necontaminați în trup și suflet, liberi de falsele opinii și adorând pe singurul și adevăratul Dumnezeu superior întregii creații. Ceva mai înainte Ariste spune că «acest gard de netrecut» era construit din purificările referitoare la mâncăruri, băuturi, contacte, la cele auzite și la cele văzute. Acest «gard», numit de sf. Paul drept zidul despărțitor dintre evrei și păgâni a fost distrus prin moartea lui Cristos, dând o lovitură mortală legalismului îngust. De acum încolo nu mai este permis de stabilit vreo discriminare între oameni: toate naționalismele religioase și toate religiile naționaliste vor trebui considerate adevărate sacrilegii, fiindcă nu mai există decât un singur om nou și toți împreună sunt chemați să fie concetățeni și oasepeți ai aceleiași case a lui Dumnezeu (cf. CBL p. 1672-1673). Mai presus de toate este dragostea lui Dumnezeu care a creat toate și pe aceasta trebuie s-o punem între noi toți, deoarece ea este legătura desăvârșită, ca pacea lui Cristos să domnească în toate inimile, fiindcă la aceasta am fost chemați de iubirea divină din veșnicie ca să fim un singur Trup (Col 3, 14-15). Dragostea din inimi este Duhul Sfânt; pacea este Cristos Domnul nostru; unitatea este în Tatăl ceresc la care ne conduce Cristos însuși prin Duhul Sfânt.

Poate cineva realiza ceva mai mult, mai sfânt și mai plin de fericire?

Numai Cristos singur este Păstorul divin, Emanuel – Dumnezeu cu noi.

Ca toți să ne găsim pacea în Cristos, să ne înălțăm ruga smerită cu intreaga Biserică: Privește cu îndurare, Domane, la slujitorii tăi și înmulțește cu bunătate asupra lor darurile harului tău, pentru ca, înflăcărați de speranță, credință și iubire, să străruie cu grijă pururi trează în împlinirea poruncilor tale (LR), mai ales în porunca iubirii care le cuprinde pe toate, fiindcă numai prin credință, speranță și iubire putem simți că Isus este Păstorul divin și Rgele regilor. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XVI-a de peste an (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Cu mult timp în urmă, un feroviar care bea și înjura foarte mult l-a dus într-o zi pe fiul său pe calea ferată. Văzând un steag roșu, copilul a întrebat:

- Tată, ce înseamnă?

Tatăl i-a răspuns:

- Este semnul de pericol, pentru a evita dezastrele. Mecanicul de locomotivă, văzându-l, oprește trenul.

După câteva zile, la masă, văzându-l pe tatăl său beat și auzindu-l înjurând, copilului i-a venit o idee: a pus în fața tatălui o bucată micuță de stofă roșie, fixată pe un bețișor… Tatăl, văzând acel gest isteț al copilului, a înțeles că era un pericol de dezastru și a încercat să își înfrâneze limba, gâtul și caracterul (B.M. Maroni).

2. Tema

Domnul este păstorul meu: nu voi duce lipsă de nimic.

3. Mesajul zilei

Una dintre cele mai vechi reprezentări ale lui Isus (care a trăit într-o perioadă în care nu existau încă aparatele de fotografiat și în medii unde era interzisă reprezentarea persoanei umane, pentru a evita pericolul idolatriei) este cea a Bunului Păstor: Isus duce cu iubire pe umeri oița regăsită.

- Să ne imaginăm astăzi, dragi copii, că fiecare dintre noi este acea oaie și, de pe umerii lui Isus, să privim chipul care zâmbește, gura care ne vorbește, să ascultăm bătăile inimii sale care ne iubește.

Isus este Bunul nostru păstor.

- Psalmul responsorial recitat ne scoate în evidență delicatețea lui Isus față de noi. El este Bunul păstor

$care nu lasă să ne lipsească nimic, conducându-ne la pășuni verzi și la ape liniștite;

$care ne călăuzește pe drumul cel bun;

$care ne întărește, ne eliberează de orice teamă, ne dă siguranță;

$care ne pregătește o masă; ne umple de bucurie; ne dă fericire și iubire…

$care face să locuim cu el!

- Este frumos să locuim cu Isus: iubirea sa ne face viața senină și sigură. Dacă suntem oițe bune, ne simțim bine în turma sa; dacă suntem oițe rătăcite, să ne lăsăm găsiți: vom merge pe umerii săi!

Isus îi educă pe păstorii turmei sale.

- Din Evanghelia citită l-am văzut pe Isus care se emoționează în fața mulțimii de oameni ce îl urmează: sunt ca niște oi fără păstor.

- De aceea, Isus pregătește păstori buni pentru turma sa (cf. prima lectură).

- Îi educă să meargă în mijlocul oilor, îi cheamă la raport, îi duce la odihnă.

- Vrea să fie în slujba sa nu pentru plată, ci din iubire.

- Vrea să țină unite oile, să meargă în căutarea oilor rătăcite, să le apere de lupi, să le panseze pe cele rănite, să le conducă ușor pe oile mame.

- Vrea să-și dea viața pentru binele oilor sale. Așa cum a făcut el.

- Păstorul cel Bun își iubește atât de mult oile încât se face împreună cu ele Mielul lui Dumnezeu!

Cum trebuie să corespundă oile iubirii Păstorului celui Bun?

- Recunoscându-l și mergând la el.

- Ascultându-l și învățând din cuvântul lui.

- Iubindu-l și încrezându-se în el.

- Urmându-l și comportându-se după cum le indică el pentru binele lor propriu.

Să ne examinăm cu sinceritate:

- Facem acestea?

- Răsplătim iubirea și atenția Păstorului celui Bun?

- Ce trebuie să promitem astăzi că vom schimba în comportamentul nostru?

4. Exemple

a) Știți ce fac jucătorii de fotbal în zilele care preced o partidă importantă? Merg în cantonament. Antrenorul îi duce într-o ambianță senină, îi pregătește fizic și psihic, studiază împreună planurile de joc. Cam așa face Isus cu apostolii săi, după cum ne povestește Evanghelia citită astăzi.

Poate fi utilă astăzi comunicarea copiilor câtorva experiențe de exerciții spirituale sau reculegeri făcute în parohie sau să se vorbească despre casele pentru exercițiile din împrejurimi și cum se desfășoară, pentru ca oile, și mai ales păstorii, să fie pe pășunile liniștite ale lui Isus.

Și preoții voștri, dragii mei copii, trebuie deseori să dea raportul în fața lui Isus, pentru a învăța să fie mai buni. În fiecare zi se roagă pentru oițele lor, rămân împreună și primesc ordine de la Isus. Vă povestesc un exemplu.

Fostul meu paroh petrecea ore întregi în biserică, rugându-se. Într-o zi, având cam 14 ani, i-am spus:

- Aș vrea și eu să învăț să mă rog, părinte paroh.

Probabil că s-a întâmplat atunci ceva extraordinar, pentru că a zâmbit într-un mod pe care nu voi putea să îl uit. Iată răspunsul lui:

- Când stai de vorbă cu Dumnezeu, privește-l cu iubire și spune-i: Doamne, mă pun la dispoziția ta!

În acea zi am învățat să mă rog. Și au trecut deja patruzeci de ani de când mă rog în fiecare zi, punându-mă la dispoziția lui Dumnezeu! (H. Caffarel).

b) Ajutoarele lui Isus. Oaia nu va deveni niciodată păstor. În schimb, un om bun, un copil cuminte, încet-încet poate și trebuie să încerce să devină ajutorul lui Isus, un fel de asistent al păstorului. Să vedem un exemplu pe care l-am citit într-un ziar.

Într-un parc se jucau mulți băieți și fete. Se ascundeau în spatele copacilor și apoi se căutau. Alergau și strigau. Cuprinși de joc, nu și-au dat seama că aproape era o fetiță infirmă, în căruciorul ei, care îi privea tristă. Nu putea merge. Dar i-ar fi plăcut mult să stea împreună cu ei, să vorbească și să râdă. După puțin timp, a văzut-o Roberta, una dintre fetițe. Și-a părăsit imediat prietenele și s-a apropiat de cărucior. Au început să vorbească. Roberta voia să o înveselească puțin pe fetița bolnavă, să descopere ceva frumos în viața ei. A privit-o și i-a spus: “Ce păr frumos ai! Cât de lung este!” Fetița bolnavă a zâmbit. Într-adevăr avea un păr frumos. Dar ceilalți copii, ocupați cu jocul lor, nu și-au dat seama. Au vorbit încă puțin. Probabil – dar ziarul nu o spune – Roberta s-a oferit să o ducă la plimbare prin parc. Ar fi fost foarte frumos din partea ei.

Acea fetiță sănătoasă, în timp ce se juca, văzuse căruciorul și a auzit diferite voci. Una dintre ele, în spatele ei, spunea: “Continuă să te joci, ai în jurul tău atâtea prietene vesele”. Era glasul egoismului, a iubirii dezordonate față de sine. Auzea și voci ale prietenelor: “Ce te uiți, ce cauți, nu te simți bine cu noi?” Erau glasurile unor fete nepăsătoare, care nu văd nimic în afară de joacă. Și auzea și o a treia voce, cea mai ștearsă, cea a conștiinței: “Mergi, ocupă-te de fetița bolnavă”. Era glasul lui Cristos, Păstorul cel Bun. A recunoscut-o, le-a respins pe toate celelalte și l-a urmat. Roberta era nu doar o bună oiță care a recunoscut glasul păstorului, dar și o colaboratoare a lui, o micuță oaie ajutătoare. Isus așteaptă de la noi toți tocmai un comportament de acest gen (S.J. Klimek).

c) Sfat practic

A sosit astăzi momentul potrivit pentru a înțelege și a gusta cântarea psalmului 22, pe care îl folosim deseori în liturgie: “Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic”.

 

* * *

 

Duminica a 16-a de peste an (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 6,30-34

Isus dă de mâncare la multă mulțime

30 În acel timp, întorși din prima lor misiune, apostolii s-au adunat în jurul lui Isus și i-au povestit tot ce au făcut și au învățat. 31 El le-a spus: «Veniți într-un loc retras, ca să fim singuri și odihniți-vă puțin». Căci era așa de multă lume care venea și pleca încât ei nu aveau timp nici să mănânce.

32 Au plecat deci cu barca într-un loc retras ca să fie singuri. 33 Lumea i-a văzut îndepărtându-se și mulți i-au recunoscut. Atunci din toate cetățile au alergat pe jos într-acolo și au ajuns înaintea lor.

34 Coborându-se din barcă, Isus a văzut o mulțime numeroasă și a fost cuprins de mare milă față de ei, pentru că erau ca niște oi fără păstor. Atunci a început să-i învețe îndelung.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

După episodul pe care l-am meditat duminica trecută, trimiterea misionară a celor doisprezece, Marcu intercalează relatarea morții sfântului Ioan Botezătorul de la versetul 14 la 29. Liturgia Bisericii omite acest text în lectura semi-continuă din duminici și-l rezervă pentru sărbătoare martiriului sfântului Ioan Botezătorul. Pentru asta “facem un salt” și astăzi medităm Mc 6,30-34 care relatează întoarcerea apostolilor după activitatea lor misionară, și este ca o introducere și pentru relatarea înmulțirii pâinilor pe care Marcu o va face de la versetul 35 la 44.

Textul spune că apostolii îi povestesc Domnului tot ceea ce “au făcut și au învățat”. Aceste două cuvinte, aceste două verbe, a face și a învăța, sunt foarte importante pentru că marchează continuitatea misiunii apostolilor față de misiunea lui Isus, Mesia care revelează Împărăția prin “fapte și cuvinte”, “făcând și spunând”, “eliberând de cel rău și proclamând Evanghelia”. Misiunea discipolilor și misiunea Bisericii lui Isus pentru toate veacurile este aceeași: să facă prezentă Împărăția prin fapte și cuvinte. Nu numai fapte și nu numai cuvinte ci cuvinte care “să explice” faptele, fapte care să dea autoritate cuvintelor. În definitiv, aceasta este cheia misiunii pe care ne-o învață Isus.

Misiunea de a proclama Împărăția prin fapte și cuvinte este intensă, foarte intensă până acolo încât poate să fie extenuantă. În felul acesta Domnul, văzând că nu-i rămâne timp nici ca să mănânce, pentru a face ceea ce este fundamental și indispensabil pentru a susține viața, îi invită pe discipolii săi să se odihnească. Fraza este foarte sugestivă: “Veniți într-un loc retras ca să fim singuri și odihniți-vă puțin”.

Discipolii acceptă invitația Învățătorului și merg cu barca spre un loc singuratic. Totuși, mulțimea, care-l urmează pe Isus și pe discipolii săi observă mișcările și ajung înaintea lor în locul spre care se îndreptau. Ce face Isus?

Când coboară din barcă vede mulțimea cu ochi de milostivire profundă, cu ochii lui Dumnezeu. Spune relatarea că Isus a fost cuprins de mare milă pentru că erau ca niște oi care nu au păstor. În acest moment începe din nou misiunea sa. Nu știm dacă au putut să se odihnească… Fapt este că Isus se comportă ca un păstor autentic și are grijă de necesitățile mulțimii, ale poporului.

Pentru a ține cont: Termenul “compătimire” pentru unii are o anumită încărcătură peiorativă. S-ar părea că este sinonim cu “milă” într-un sens superficial al termenului. Totuși etimologia termenului ne semnalează altceva. Compătimire vine din latină care ar însemna literalmente ceva cam “a trăi cu pasiune cu celălalt”, “a pătimi cu celălalt”. Acest lucru este profund deosebit. A-l compătimi pe fratele înseamnă a voi să-l însoțești în “pătimirea” vieții sale, în crucile, suferințele și dificultățile sale.

Alte texte biblice pentru a confrunta: In 10,1-18; Ps 23[22]; Ez 34.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea într-un dicționar biblic cuvântul “Milostivire, milostiv”.

Întrebări pentru lectură

- De unde se întorc apostolii?

- Ce fac cu Isus? Ce îi povestesc?

- Ce se întâmplă în acel loc?

- Pentru ce nu au timp?

- Ce le spune Isus?

- Ce fac ei după aceea?

- Unde și încotro merg?

- Ce face mulțimea?

- Ce vede Isus când coboară din barcă împreună cu discipolii săi?

- Cum reacționează Domnul în fața acestei priviri?

- Cu ce atitudine răspunde?

- Ce imagine biblică folosește pentru a exprima situația mulțimii?

- Cum se termină relatarea?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Mă “adun” cu Isus atunci când sunt convocat să fiu parte a unui grup, a unei comunități a Bisericii?

- Îi “povestesc” lui Isus ceea ce este în inima mea?

- Îi “povestesc lui Isus” ceea ce realizez în umila mea misiune misionară?

- Îi povestesc “binele” și “răul”? Împărtășesc cu El “reușitele” și “eșecurile”?

- În ce formă am evanghelizat? Cui i-am vestit evanghelia?

- Ce lucruri “am făcut” sau “am spus” în numele lui Isus?

- În activitatea mea misionară sunt capabil să echilibrez faptele și cuvintele; mărturia și vestirea?

- Este așa de intensă activitatea misionară încât eu nu am timp “nici ca să mănânc”?

- Cu ce îmi ocup timpul? Pierd timpul în lucruri care nu sunt importante?

- Ce cred despre invitația lui Isus făcută apostolilor?

- Ce înseamnă pentru mine astăzi că Isus ne spune: “Veniți într-un loc retras, ca să fim singuri și odihniți-vă puțin”?

- Descopăr zilnic mila lui Isus față de mine, îndeosebi atunci când sunt dezorientat, asemenea oilor care nu au păstor?

- Îl las ca “să mă învețe” Cuvântul său?

- Sunt capabil să privesc “mulțimile” din timpul nostru cu aceeași privire a Domnului?

- Cine sunt parte din aceste “mulțimi” actualmente?

- Simt milă în inima mea? Sunt capabil să trăiesc “cu celălalt” crucea sa, drama sa, “pătimirea sa”?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru rugăciune poate fi utilă citirea vreunui număr de la începutul Constituției Dogmatice “Dei Verbum” a Conciliului al II-lea din Vatican. Este un document promulgat în decembrie 1965 și care reflectează asupra temei revelației lui Dumnezeu: Dumnezeu care se manifestă, Dumnezeu care se face cunoscut. În acest context prezintă diferite teme care au de-a face cu Cuvântului lui Dumnezeu și cu Scriptura. În primele numere Dei Verbum va insista mult asupra modului în care Isus se face cunoscut, se revelează în “fapte și cuvinte”. Să citim numărul 4 pentru ca să lumineze rugăciunea noastră.

Cristos, culmea revelației

4. După ce, de multe ori și în multe chipuri, Dumnezeu ne-a vorbit prin profeți, “în zilele acestea din urmă ne-a vorbit prin Fiul său” (Ev 1,1-2). L-a trimis, așadar, pe Fiul său, Cuvântul cel veșnic, care luminează pe toți oamenii, ca să locuiască între oameni și să le descopere cele ascunse ale lui Dumnezeu (cf. In 1,1-18). Isus Cristos, Cuvântul făcut trup, trimis “Om între oameni”1, “vorbește cuvintele lui Dumnezeu” (cf. In 3,34) și duce la bun sfârșit lucrarea mântuirii pe care i-a încredințat-o Tatăl (cf. In 5,36; 17,4). Cine îl vede, vede și pe Tatăl (cf. In 14,9). Prin toată prezența și manifestarea sa, prin cuvinte și fapte, prin semne și minuni, dar mai ales prin moartea sa și prin glorioasa înviere din morți și, în sfârșit, prin trimiterea Duhului adevărului, El împlinește și desăvârșește Revelația și o întărește cu mărturia divină: Dumnezeu este cu noi pentru a ne elibera de întunericul păcatului și al morții și a ne învia spre viața veșnică.

Așadar, economia creștină a mântuirii, fiind legământ nou și definitiv, nu va trece niciodată și nu mai este de așteptat nici o nouă revelație publică înainte de arătarea în glorie a Domnului nostru Isus Cristos (cf. 1Tim, 6,14; Tit, 2,13).

Să ținem cont de această caracteristică a revelației lui Cristos, “cuvinte și fapte”, pentru a o regândi și a ne ruga în realitatea vieții noastre.

1 Epist. ad Diognetum, c. VII, 4: Funk, Patres Apostolici, I, p. 403.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a face interiorizarea noastră să folosim versetul 31 pe care trebuie să-l imprimăm în mintea noastră și în inima noastră. Să-l repetăm cu pauze și în mod ritmic:

“Veniți într-un loc retras, ca să fim singuri și odihniți-vă puțin”

“Veniți într-un loc retras, ca să fim singuri și odihniți-vă puțin”

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Să redimensionez viața mea de rugăciune învățând să am o relație mai cordială cu Domnul “povestindu-i” tot ceea ce se întâmplă în viața mea.

Propunere comunitară

- În rândul tinerilor: care sunt în mod deosebit “mulțimile” care sunt rătăcite, ca niște oi fără păstor? Provocare: ce puteți face voi ca tineri pentru ca, în numele lui Isus, să orientați evanghelic pe acești frați?