Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XVI-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Înțelepciune 12,13.16-19
Romani 8,26-27
Matei 13,24-43

Matei 13,24-43

În acel timp, Isus a spus mulțimii această parabolă: “Împărăția cerurilor este asemenea unui om care a semănat sămânță bună în ogorul său. Dar în timp ce toți dormeau, a venit dușmanul său și a semănat neghină printre grâu și s-a dus. Când a crescut paiul și a dat în spic, atunci s-a văzut și neghina. Servitorii au mers la stăpân și i-au spus: «Stăpâne, n-ai semănat oare sămânță bună în ogorul tău? De unde are atunci neghină?» El le-a răspuns: «Un dușman a făcut aceasta!» Servitorii i-au zis: «Vrei să mergem să o plivim?» Dar el a răspuns: «Nu, ca nu cumva plivind neghina să smulgeți o dată cu ea și grâul. Lăsați-le să crească împreună până la seceriș. În timpul seceratului voi spune secerătorilor: Pliviți întâi neghina, legați-o în snopi ca să o ardem, iar grâul adunați-l în hambarul meu». Isus le-a mai spus o altă parabolă: “Împărăția cerului este asemenea unui grăunte de muștar pe care un om l-a semănat în ogorul său. Acesta este cel mai mic dintre toate semințele, dar după ce a crescut este mai mare decât celelalte plante și se face un pom, încât păsările cerului își fac cuiburile în ramurile lui”. Le-a mai spus și o altă parabolă: “Împărăția cerului este asemenea cu plămădeala pe care o femeie o pune în trei măsuri mari de făină, ca să dospească tot aluatul”. Toate acestea le-a spus mulțimii în parabole și nimic nu le spunea fără să se folosească de parabole, ca să se împlinească cele spuse de profetul care zice: “Voi vorbi în parabole și voi vesti cele ascunse de la începutul lumii”. Apoi, părăsind mulțimea a venit acasă. Ucenicii lui s-au apropiat de el și i-au spus: “Explică-ne parabola neghinei din ogor”. El le-a zis: “Cel care seamănă sămânța bună este Fiul Omului. Ogorul este lumea; sămânța bună sunt fiii împărăției; neghina sunt fiii Celui Rău. Dușmanul care a semănat-o este diavolul; secerișul este sfârșitul lumii, iar secerătorii sunt îngerii. Așa cum se adună neghina și se arde în foc, așa va fi la sfârșitul lumii. Fiul Omului va trimite pe îngerii săi și vor culege pe toți cei care au dus pe alții la păcat și pe cei care săvârșesc răul și îi vor arunca în cuptorul aprins. Acolo va fi plâns și scrâșnire din dinți. Atunci cei drepți vor străluci ca soarele în împărăția Tatălui lor. Cine are urechi să audă!”

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Șerban Tarciziu
pr. Felix Roca jr
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu

 

* * *

 

Răbdarea lui Dumnezeu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Cea mai mare ispită a omului dintotdeauna a fost, este și va fi aceea de a trăi prin forțele proprii, de autosuficiență, fără să se mai gândească la Dumnezeu, știind toate, așa cum i-a sugerat Șarpele viclean în Eden (Gen 3,6).

Răbdarea este răspunsul lui Dumnezeu la această ispită.

În confruntările sale, fie cu poporul cu ceafă dură, fie cu națiunile păcătoase, Dumnezeu se revelează ca ființă cu răbdare infinită, izvorâtă din iubirea sa față de tot ce a creat, față de mântuirea tuturor. Răbdarea lui Dumnezeu este cel mai mare dar cu care răspunde la rătăcirea omului.

Dacă omul crede că poate trăi pe picioarele proprii, Dumnezeu îl lasă să se convingă de propria slăbiciune prin propria experiență, pe care făcând-o, ajunge, oricât de greu, la convingerea că trebuie nu numai să recurgă la ajutorul Domnului, ci chiar el însuși să fie pentru semenii săi ceea ce Dumnezeu este față de dânsul: plin de răbdare și caritate.

Isus ne-a dat exemplul suprem de răbdare. Privindu-l, sfântul Paul nu înceta să îndemne pe credincioșii din Efes: Deveniți, așadar, imitatorii lui Dumnezeu ca niște copii dragi și trăiți în iubire, precum și Cristos ne-a iubit și s-a dat pentru noi ca ofrandă și jertfă de bună mireasmă lui Dumnezeu (Ef 5,1-2). De fapt, Isus este cel dintâi care ne cere să fim răbdători asemenea Tatălui, zicând: Rugați-vă pentru cei care vă prigonesc, ca să fiți fiii Tatălui vostru din ceruri, căci el face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni, iar ploaia o dă peste cei drepți și peste cei nedrepți (Mt 5,45).

Răbdarea duce la desăvârșire. Poporul nostru a sintetizat această învățătură în dictonul: Încetul cu încetul se face oțetul. Isus compară împărăția cerurilor cu răbdarea semănătorului care așteaptă până la seceriș, cu grăuntele de muștar până să devină arbust, cu drojdia care dospește aluatul pentru pâine etc. Fără răbdare nu se face nimic mare. În încercări, necazuri, ispite etc. Duhul Sfânt se roagă în noi cu suspine negrăite (lectura a II-a), adică pune în om temelia răbdării prin suspine.

Sfântul Paul concepe perioada Vechiului Testament ca pe un timp în care Dumnezeu a suportat și a răbdat păcatele poporului său și pe ale tuturor neamurilor spre a-și manifesta dreptatea sa mântuitoare în timpul de față. Prin păsuirea păcatelor făcute în trecut se vădește dreptatea lui în timpul de față, ca să se manifeste îndreptățirea celui care crede în Cristos (Rom 3,26). Dreptatea lui Dumnezeu, proporționată cu iubirea sa față de oameni, este harul care îl face pe om părtaș al naturii divine (2Pt 1,4), căreia trebuie să-i corespundă dreptatea omului: împlinirea voinței lui Dumnezeu, precum Isus. Deși Dumnezeu voia să-și arate mânia și să-și facă cunoscută puterea – spune sfântul Paul – el a răbdat cu multă mărinimie vasele mâniei, gata să fie nimicite, spre a face cunoscută bogăția măreției sale față de vasele îndurării, pe care le-a sortit măririi, pe noi, pe care ne-a chemat, nu numai dintre iudei, dar și din mijlocul păgânilor (Rom 9,23-25).

În decursul istoriei sale milenare, poporul lui Dumnezeu a luat mereu la cunoștință, tot mai profund, cum răbdării lui Dumnezeu trebuie să-i corespundă împlinirea voinței lui. În descoperirea făcută lui Moise, Iahve proclamă sus și tare că el este îndelung răbdător; arată milă față de neamuri și iartă vinovăția, răzvrătirea, păcatul. Dar pe acela care abuzează de răbdarea lui și nu se străduiește să-i cunoască voința și s-o împlinească: Pentru păcatele părinților pedepsește pe copii și pe copiii copiilor lor până la al patrulea neam (Ex 34,6-7; Num 14,18). Deși ni se pare o pedeapsă dură, dar față de răutatea păcatului ea este ușoară, spun psalmistul David și Ben Sirah, fiindcă Dumnezeu știe din ce material suntem făcuți și nu ne pedepsește conform (cu răutatea) fărădelegilor noastre (Ps 103,8; Sir 18,8-14). Dacă poporul se convertește și caută să-i împlinească voința, lui Dumnezeu nu numai că îi pare rău de pedepsele și amenințările făcute, ci își revarsă bunătatea cu o abundență peste așteptări (cf. Il 2,13; Iona 4,2).

Răbdarea divină nu este nicidecum o slăbiciune, ci o chemare plină de iubire la convertire (cf. Il 12,13; Is 55,6). Cu greu, dar încetul cu încetul, poporul evreu începe să înțeleagă că nu este singurul beneficiar al răbdării divine. Și neamurile păgâne sunt opera mâinilor divine și au dreptul la răbdarea Creatorului. Exemplu grăitor este profetul Iona trimis la Ninive.

În Noul Testament, Isus, cu trăsăturile sale caracteristice față de cei păcătoși și cu învățăturile minunate, ilustrează și întruchipează însăși răbdarea lui Dumnezeu. El dojenește pe ucenicii nerăbdători și răzbunători. Când samaritenii n-au voit să-l primească, Iacob și Ioan, fiii lui Zebedeu vor trăsnete și foc din cer pentru a-i nimici. Isus le recomandă răbdarea. Răbdarea de pe cruce față de dușmani și răbdarea după înviere se arată prin aceea că nu amenință pe cei care l-au dat morții. Răbdarea ne dovedește caracterul divin al lui Isus în calitate de Fiu al lui Dumnezeu, Tatăl milostivirilor.

Apostolii, în aparenta întârziere a venirii a doua a lui Isus, văd o manifestare a mărinimiei divine pline de răbdare: Ceea ce unii socotesc întârziere – spune sfântul Petru – nu este întârzierea făgăduinței din partea Domnului, ci el își arată răbdarea față de voi, deoarece nu vrea să se piardă vreunul, ci toți să ajungă la convertire. Ziua Domnului vine ca un hoț. În acea zi cerurile vor dispărea cu vuiet, stihiile încinse de foc se vor topi, iar pământul și făpturile lui vor arde. Noi însă, după făgăduința lui, așteptăm alte ceruri și un pământ nou în care să locuiască dreptatea (împlinirea voinței divine). De aceea, în așteptarea acestora, străduiți-vă ca el să vă găsească fără pată și fără vină, în pace. Răbdarea Domnului nostru socotiți-o ca o mântuire (2Pt 3,9-15).

Dacă omul disprețuiește sau tratează cu indiferență aceste comori de bunătate, de răbdare, de mărinimie ale lui Dumnezeu, își adună singur un noian de ură pentru ziua mâniei în care omul se va nimici singur prin propria ură izvorâtă din păcatele proprii, fiindcă aceasta se va întoarce asupra lui precum bumerangul, fiindcă Dumnezeu nu urăște pe nimeni, numai cei răi sunt capabili de ură, ei își adună ură împotriva lor înșiși, iar în ziua venirii Domnului se va descoperi dreapta judecată a lui Dumnezeu (Rom 2,5). Ceea ce omul adună în această viață, de aceea va avea parte în viața de dincolo. Dreapta judecată a lui Dumnezeu se arată aici, în avertismentul dat prin Isus Cristos, prin revelație.

Dat fiind faptul că și azi durează răbdarea lui Dumnezeu și a chemării sale la dreapta judecată, la convertire, la împlinirea voinței sale, trebuie să-i ascultăm cuvântul și să ne străduim să intrăm în odihna lui Dumnezeu (Evr 3,7; 4,11), ca să ajungem și să strălucim ca soarele în împărăția Tatălui (cf. Mt 13,43).

Tolstoi, marele scriitor rus, ne descrie într-o nuvelă minunată familia unui pantofar sărac, cu șapte copii. Cu toate greutățile vieții, toți erau veseli și cântau de dimineață și până seara târziu, acompaniind loviturile surde de ciocan. Într-o zi cântările au încetat și loviturile de ciocan păreau mai puternice, mai surde, mai nervoase, mai sinistre. Ce s-a întâmplat? Un vecin bogat, fără copii, i-a cerut tatălui pe unul dintre cei șapte fii ai săi. Voia să-l înfieze și astfel să-i ușureze povara. Pantofarul i-a promis unul, dar a cerut răgazul necesar să se poată hotărî pe care să-l dea. A spus fiilor dorința vecinului. Cine ar dori să plece? Nu se decide nici unul. Tatăl, cui să-i spună: Mergi tu! fiindcă ar fi însemnat că ține mai puțin la acela. I se părea nedrept să se arate astfel. Frământarea a durat câteva zile. Toți se priveau pe furiș și bănuitori: Oare de cine vrea tata să scape? Care dintre noi l-a supărat mai mult vreodată? În cele din urmă, tatăl și-a luat inima în dinți, a mers la vecinul său și i-a spus răspicat: Îmi pare rău, dar nu am copil de dat! Când fiii au aflat, s-au umplut de bucurie și l-au sărutat pe tatăl lor cu tot focul inimii. Îndată au izbucnit cântările și munca făcută cu veselie le aducea tot mai mare bucurie, chiar dacă nu reușeau să iasă din sărăcie.

Cu atât mai iubitor este Tatăl nostru ceresc. El nu are nici un copil de dat diavolului. Dar acesta îi răpește, nu unul, ci tot mai mulți. Din acest motiv se aud pe pământ tot mai mult loviturile de tun și tot mai puțin cântările melodioase și argintii ale copiilor. Ne întrebăm uimiți: Cât va mai răbda Tatăl răpirea fiilor săi și oferta pe care mamele însele o fac Satanei prin nimicirea vieții din sânul lor? Ce credeți, mai este mult până se va umple paharul mâniei?

Răbdarea ta, Doamne, să fie mântuirea noastră. Amin.

 

* * *

 

Credincioși învățăturilor divine

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Intenția primei rugăciuni de la începutul sfintei Liturghii de azi este aceea de a obține de la Dumnezeu bogăția harului, ca printr-o credință, speranță și iubire arzătoare să rămânem credincioși poruncilor sale.

Ca să obținem bogăția harului, spre a rămâne credincioși poruncilor și învățăturilor divine, trebuie să creștem în credință, să ne umplem de speranță în bunurile veșnice și să ne înflăcărăm de iubire față de Dumnezeu și față de aproapele.

Liturgia cuvântului ne ajută să realizăm aceste trei deziderate.

Evanghelia ne oferă trei parabole spre învățătură.

Prima este parabola lanului de grâu și a neghinei. Grâul constituie credința curată. Neghina constituie întunecimile care însoțesc credința, fiind semănată în timpul nopții, pe întuneric. De acest întuneric profită semănătorul neghinei, diavolul. El seamănă îndoiala în credință prin rațiunea umană. Așa a procedat cu Eva, zicând: “Oare este adevărat că a spus Dumnezeu să nu mâncați din toți pomii grădinii?”.. “Nu veți muri deloc. Dar Dumnezeu știe că în ziua când veți mânca din pomul care este în mijlocul grădinii, vi se vor deschide ochii și veți fi ca Dumnezeu, cunoscând binele și răul” (Gen 3,1.4-5).

Stăpânul secerișului, Dumnezeu, va spune secerătorilor, îngerilor, în ziua judecății, ca mai întâi să smulgă neghina, adică să înlăture dubiile, întunericul, din rațiunea umană, adică să pună în lumină deplină adevărurile credinței. Neghina, dubiile, va fi aruncată în foc. În focul iadului? Acel foc menit să ardă orice îndoială este focul iubirii: “Foc am venit să aduc pe pământ și cât aș vrea ca acum să ardă” (Lc 12,49), este Duhul Sfânt. Orice sămânță bună: gând, cuvânt și faptă, fiind opera cuvântului lui Dumnezeu, nu poate fi risipită, ci adunată în hambare. Chiar faptele bune ale celor răi vor fi adunate în hambare și vor rămâne ca hrană pentru cei aleși din împărăția lui Dumnezeu, spre mai marele necaz al celor ce le-au făcut și nu se vor putea bucura de ele, ci vor arde chiar datorită faptelor rele, pe care cei buni le-au făcut în viață, dar s-au lepădat de ele.

“Acum este judecata acestei lumi; acum stăpânitorul acestei lumi va fi aruncat afară” (In 12,31).

Învățătură practică: să smulgem neghina din noi, fiindcă acum este timpul secerișului. Să ardem îndoielile prin focul iubirii!

A doua parabolă este cea a seminței de muștar. Ea pune în evidență speranța mică, pe care omul o are în bunurile veșnice, deoarece nu le percepe cu simțurile. Această sămânță crește numai sub acțiunea cuvântului divin, care îi dă capacitatea de a produce arborele care se înalță spre soare, spre cer, și care devine capabil de a primi între ramurile lui păsările cerului, adică inspirațiile Duhului Sfânt, care își fac locuință aici, cuiburi în care își perpetuează existența. Pentru aceasta ne îndeamnă Isus: “Priviți păsările cerului, că nu seamănă, nici nu seceră, nici nu adună în hambare, și Tatăl vostru cel ceresc le hrănește. Oare nu sunteți voi mult mai presus de ele?” (Mt 6,26).

Să primim inspirațiile lui Isus, care ne vin pe aripile Duhului Sfânt, și speranța noastră nu ne va da nicicând de rușine (cf. Fil 1,20).

A treia parabolă este cea a drojdiei.

Drojdia, pe care femeia o amestecă în trei măsuri mari de făină (cf. Lc 13,18-21) exprimă caritatea divină. Isus ne sugerează aici acțiunea Preasfintei Treimi: făina este una în natura ei, dar este luată în trei măsuri mari. Cuvântul lui Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt este frământat de aceeași iubire care ni se dă ca hrană, pâine cerească, hrană substanțială care ne face părtași ai naturii divine (cf. 2Pt 1,4), adică o componentă de bază a împărăției lui Dumnezeu. Femeia care lucrează acest amestec de făină și drojdie, de uman și divin, este mama lui Isus, Maria, căreia îi spune de pe înălțimea Crucii: “Femeie, iată, fiul tău!” (In 19,26). Prin aceste cuvinte Isus o invită să facă din fiecare om un ucenic al Iubirii, asemenea sfântului Ioan.

Caritatea este adevărata drojdie care face să dospească frământătura acestei lumi. Caritatea este aceea care face comuniunea între oameni, fiindcă Dumnezeu a revărsat-o în inimile noastre prin Duhul Sfânt (cf. Rom 5,5). Când faci bine celor din jur, nu-i nevoie să spui că ești creștin, o spune iubirea care unește pe oameni și-i stabilește în împărăția păcii.

În cea de-a doua lectură (Rom 8,26-27), sfântul apostol Paul ne oferă învățătura comuniunii cu Dumnezeu prin rugăciunea Duhului Sfânt. Mai întâi ne arată slăbiciunea și ignoranța noastră: nu știm să ne rugăm, nu știm să cerem cele bune pentru noi. Suntem ca niște copii care vor lucruri strălucitoare, fără valoare și adesea periculoase, care, în loc de bine, ne pot provoca mult rău. Copilul vrea cuțitul, pe care mama nu i-l poate da, fiindcă știe că își poate scoate ochii, se poate răni. Deseori cerem lui Dumnezeu și nu primim, fiindcă cerem lucruri care ne pot face mult rău și Dumnezeu, în iubirea sa părintească, nu ni le dă. Ispititorul se folosește de acest lucru și ne strecoară îndoiala: Dumnezeu te-a uitat; nu te mai iubește; nu te aude și, poate, nici nu există.

Dar când Dumnezeu ne roagă, noi îi ascultăm ruga? Duhul Sfânt se roagă în noi cu suspine negrăite. Dumnezeu se roagă lui Dumnezeu? Duhul Sfânt se roagă în noi, nouă și pentru noi: Rămâi credincios! Nu-ți pierde speranța! Dumnezeu, care te-a creat, nu te poate uita. Mai degrabă își poate uita mama de copilul ei, pe care l-a născut, decât să te uite Dumnezeu…

Spune apostolul că acela care scrutează inimile, adică privește iubirea din inimile oamenilor, înțelege dorința Duhului Sfânt, că el mijlocește conform cu planurile lui Dumnezeu… Avem trebuință de caritate, de Duhul Sfânt, pentru a scruta inimile, fiindcă știința inimii este înțelepciunea care întrece rațiunea. Avem un exemplu grăitor în judecata lui Solomon față de cele două mame care își disputau dreptul asupra unui singur copil. Când acesta a decis să fie tăiat și fiecare să ia o jumătate din copil, mama adevărată n-a fost de acord, ci a preferat să fie dat viu celeilalte femei, pe când aceasta zicea: “Nici al meu, nici al ei, ci să fie tăiat!”. Solomon a scrutat înțelepciunea inimii și a dat copilul mamei adevărate care voia ca el să rămână întreg și viu (cf. 1Reg 3,16-28).

Să ascultăm de inspirațiile Duhului Sfânt și vom ajunge la înțelepciunea inimii!

Și prima lectură (Înț 12,13.16-19) ne călăuzește pe același drum. Iudeilor din diaspora, care trăiau în mijlocul popoarelor păgâne și vedeau nelegiuirile acestora și se întrebau cum de-i m ai rabdă Dumnezeu? Autorul amintește că Dumnezeu pedepsește păcatul, dar o face încetul cu încetul, spre a da tuturor posibilitatea de a se converti (cf. 12,1-10; Rom 2,4;9,22). Puterea sa este, de fapt, principiul dreptății, adică al salvării. Nu-i nici o cinste să-ți folosești forța spre a distruge, când o poți folosi spre a construi: Dumnezeu nu reduce la cenușă pe cele ce sunt, spre a face o lume nouă (ceea ce ar dovedi lipsă de înțelepciune când a creat-o) ci se folosește de cea care este, spre a o duce la desăvârșire. În acest scop l-a trimis pe Duhul Sfânt în inimile noastre, ca să-l recunoaștem pe Dumnezeu cu toții și să-i spunem “Tată” (cf. Rom 8,15). Noi suntem grăbiți și Graba strică treaba, spune dictonul, fiindcă suntem condiționați de timpul scurt al vieții pământești, dar Dumnezeu este răbdător, fiindcă are veșnicia la dispoziție.

În măsura în care vom crede mai mult, vom spera cu statornicie și vom iubi cu mai multă înflăcărare, în acea măsură vom îndura, vom ierta și vom vrea ca timpul să fie invadat tot mai mult de veșnica îndurare a lui Dumnezeu.

Dă-ne, Doamne, bogăția harului, ca să rămânem credincioși învățăturilor Tale! Amin.

 

* * *

 

Duminica a XVI-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

“Împărăția cerurilor se poate asemănă cu…”

Pe timpul lui Isus mulți așteptau ca Dumnezeu să-și restabilească “împărăția” sa în lume adunând în jurul lui Mesia un popor de “drepți” și înlăturând definitiv de pe fața pământului pe toți cei nedrepți, răi și păcătoși.

În schimb Isus, deși predica realitatea că “împărăția lui Dumnezeu este aproape”, invita pe auditori să interpreteze această “împărăție” în semnul răbdării lui Dumnezeu. “Împărăția cerurilor”, adică planul lui Dumnezeu în istoria lumii, presupune, prevede momente diferite: este timpul creșterii și va fi și cel al secerișului. Dar – cât va dura această lume – orice pretenție de separare netă între bine și rău, între adevăr și eroare în realitatea existențială a istoriei și în concretul fiecărei persoane, orice pretenție de separare netă între “buni și răi”, nu-și are locul.

Lumea este ca un câmp unde cresc împreună grâul cel bun și neghina. De asemenea și Biserica lui Cristos este la fel… Pentru că inima fiecărui om este așa. Și-i mulțumim bunătății lui Dumnezeu, care nu se grăbește să judece și să condamne pe nimeni!

Chiar și cel care face răul se poate converti la bine. Așa cum de fapt și cel care săvârșește binele poate face la rândul său răul… Așa cum spunea sfântul Petru Crisologul, “neghina de astăzi, se poate transforma mâine în grâu”; dacă nu ar fi fost răbdarea lui Dumnezeu, vameșul Levi nu ar fi devenit apostolul Matei și nici persecutorul Saul nu ar fi devenit sfântul Paul. Și lista exemplelor asemănătoare s-ar putea mult prelungi.

Dar în Evanghelia de astăzi mai avem încă alte două foarte scurte parabole: cea a bobului de muștar și cea a drojdiei: pentru a afirma certitudinea mare că “sămânța” împărăției lui Dumnezeu – în ciuda micimii și aparentei sale nesemnificații în mijlocul forțelor care domină lumea – va crește și se va dezvolta; pentru a arăta certitudinea că “drojdia” Evangheliei – în ciuda non-aparenței sale (de obicei Evanghelia trăită nu se dă în specatacol…) și a modului ascuns al acțiunii sale, precum și în ciuda chiar a contradicțiilor dintre cei care-i sunt purtătorii… – nu va înceta să facă să fermenteze toată “pasta” omenirii și a istoriei.

Însă, pe de altă parte, nici discursul despre răbdarea lui Dumnezeu și nici certitudinea că Împărăția lui Dumnezeu se va realiza, nu trebuie să ne facă să uităm de responsabilitatea pe care fiecare om o are înaintea lui Dumnezeu de a-și orienta propria existență spre bine sau spre rău.

Este apelul sever care ne vine din ultima parte a Evangheliei pe care am ascultat-o. Dincolo de judecățile sau indiferența oamenilor, rămâne pentru fiecare perspectiva judecății lui Dumnezeu: numai el este în stare să discearnă cu obiectivitate deplină și în adevăr ce “este valoros” și ce nu valorează, ce este drept sau eronat în viața fiecăruia.

De aceea, cuvântul lui Dumnezeu să fie “candelă pentru pașii noștri și lumină pe drumul nostru.

 

* * *

 

Duminica a XVI-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Predici.cnet.ro

Dumnezeu, în cadrul planului său de mântuire, are nenumărate căi cu ajutorul cărora el vrea să realizeze Împărăția sa pe pământ. Și de aceea el vine permanent în ajutorul omului, însă omul, la rândul său, trebuie să fie conștient că și el e responsabil în realizarea acestei Împărății, în funcție de rolul pe care-l are în Biserică și de capacitățile cu care este înzestrat.

Duminica trecută am început ciclul despre “parabolele Împărăției” din Evanghelia Sfântului Matei. Sunt numite “parabolele Împărăției” pentru că pun clar în evidență Împărăția lui Dumnezeu. Și ni s-a vorbit concret despre parabola “semănătorului” unde cuvântul lui Dumnezeu era sămânța ce trebuia să cadă în pământ bun ca să aducă roade. Duminica de astăzi continuă acest ciclu de parabole numite “ale Împărăției” și ne pune în față trei dintre ele: “parabola neghinei”, a “grăuntelui de muștar” și a “aluatului” care ne ajută să trezim în noi – ogorul lui Dumnezeu – o angajare spirituală în ceea ce privește primirea mesajului divin. În acest ogor, care este Biserica, Dumnezeu seamănă sămânța cea bună, dar cel rău intervine pe ascuns și seamănă neghina – sămânța rea, sămânță care nu este bună la nimic, din care cauză avem în Biserică, coexistența binelui și a răului. Și nu trebuie să ne mirăm că aceste realități trăiesc împreună; căci așa sunt ele orânduite în planul lui Dumnezeu. Judecata decisivă va fi doar la final. Până atunci trebuie să crească împreună.

Dar cu siguranță, involuntar, în fiecare dintre noi se naște această întrebare: pentru ce trebuie să existe răul în lume? E posibil ca din rău să iasă ceva bun? Sunt întrebări normale pentru noi oamenii. Însă în pedagogia lui Dumnezeu lucrurile stau altfel. Iar noi nu avem nimic altceva de făcut decât să încercăm să înțelegem, așa cum putem, voința sa. Trăim în lume, în ogorul lui Dumnezeu unde el seamănă binele cu mâinile pline, făcând să crească Biserica Sa, pe care o îmbogățește mereu cu harurile cerești. Dar, omul este liber, după cum citim în cartea Genezei: “Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră” (1,26). Din cauza înțelegerii greșite a libertății sale, din cauza patimilor și a ispitelor celui rău el contribuie la semănarea neghinei în ogorul lui Dumnezeu. Iată de ce rămânem uimiți în fața răului ce există în lume: pentru că nu înțelegem libertatea noastră de fii ai lui Dumnezeu.

Dumnezeu permite aceasta și are răbdare. Tocmai aceasta este tematica duminicii de astăzi: mila lui Dumnezeu, răbdarea lui Dumnezeu față de noi oamenii.

“Dar, în timp ce toți dormeau, a venit dușmanul și a semănat neghină printre grâu și s-a dus” – am auzit în Evanghelie. Scena, în continuare, pare foarte plastică: neghina crește odată cu grâul, imediat se vede deosebirea dintre grâu și neghină; slugile vin la stăpân; îi propun să o smulgă. Dar stăpânul îi oprește și le spune clar: “Nu, ca nu cumva culegând neghina să smulgeți cu ea și grâul; lăsați să crească împreună până la seceriș”. Un agricultor ar raționa astfel: el ar plivi grâul până ar scăpa de neghină. Însă aici nu e vorba de o lecție de agricultură, ci de a arăta atitudinea lui Dumnezeu față de cei buni și față de cei răi. Pentru a explica parabola trebuie să înțelegem că “țarina” este lumea în care Isus, Fiul lui Dumnezeu, seamănă “Împărăția cerurilor”. “Sămânța bună” sunt fiii acestei Împărății. Neghina sunt fiii celui rău, iar dușmanul care a semănat-o este diavolul. În această lume, “Împărăția cerurilor” este în fază de evoluție, de creștere, de dezvoltare așa cum o prezintă și parabola “grăuntelui de muștar”, de aceea nu există separare între cei buni și cei răi. Dumnezeu permite ca aceștia să trăiască unii lângă alții; fie pentru a le da timp celor răi să se întoarcă, fie pentru a vedea perseverența celor buni. După cum în această viață nimeni nu este în mod definitiv fiul celui rău, la fel, fiul Împărăției nu este în mod definitiv în această stare. Semințele se pot amesteca între ele și se pot contamina foarte ușor.

Parabola conține, pentru toți un îndemn la meditație, pentru a nu lăsa să treacă zadarnic ceasul harului, dar să fim gata pentru seceriș.

Milostivirea lui Dumnezeu se va schimba într-o zi în judecată irevocabilă. Însă până atunci, “fiii Împărăției” sunt chemați să imite mila Tatălui ceresc acceptând cu răbdare dificultățile ce provin din conviețuirea cu dușmanii binelui, tratându-i cu bunătate, cu fraternitate în speranța că într-o bună zi vor fi cuceriți de iubire și-și vor schimba comportarea. E adevărat, ne vine foarte greu, în schimb, cât de ușor ne vine să judecăm și să condamnăm atunci când ne confruntăm cu răul. Se ridică imediat tribunalul interior care chiar fără răutate și spontan judecă totul și pe toți pentru a condamna și a nimici. Și adesea judecata formulată în interior este exprimată în exterior care duce apoi la vorbire de rău, la ceartă, la calomnie și în sfârșit, duce la creșterea răului, adică a neghinei. Stăpânul acestei împărății nu ne vrea așa. Să cultivăm dimpotrivă în noi gânduri de milă, de iertare după exemplul Tatălui ceresc.

“Fericiți cei milostivi, căci ei vor avea milă” (Mt 5,7) – ne spune Cristos.

Dumnezeu are răbdare cu răul din lume, și dă celor răi mijloace și timp de a se converti, ca astfel să aducă slavă milostivirii sale. Putem oare să-l oprim pe Tatăl ceresc să facă aceasta și să cerem pedepsirea imediată a celui care face răul? Și dacă ar fi urmat logica noastră, oare noi am deveni mai buni? Desigur că nu! Adevărata dragoste este răbdătoare, iertătoare, indulgentă și numai în modul acesta se pot cuceri inimile celor răi ca în cele din urmă să obținem pacea, căldura, bunătatea, înțelegerea, lumina.

Această temă a “milei lui Dumnezeu” o găsim deja în prima lectură, luată din cartea Înțelepciunii – unde adevăratul Dumnezeu este preamărit pentru mila și răbdarea sa pe care o are față de păcătoși, pentru că le dă posibilitatea de a se căi. Adesea, între oameni, forța distruge dreptatea și sufocă mila. La Dumnezeu nu e așa. Puterea lui Dumnezeu este în egală măsură izvor de dreptate și de milă și se identifică cu ele. Astfel el va calcula pedepsele cu o blândă dreptate pentru a da oamenilor “posibilitatea de a se căi de păcate” (Înț 12,19).

Sfântul Paul, în a doua lectură vorbește despre Duhul Sfânt care este absolut necesar, pentru că numai el vine în ajutorul slăbiciunii noastre și mijlocește pentru noi cu gemete negrăite conform cu planul lui Dumnezeu. Pentru aceasta noi trebuie să apelăm la rugăciune, rugăciune prin care să-i cerem lui Dumnezeu să oprească răspândirea răului și să-i ferească pe fiii săi de contaminare. Sf. Paul continuă și subliniază dezordinea noastră: nu știm cum să ne rugăm, ce să cerem. Și are dreptate. Căci atunci când suntem într-un moment de necaz, de necesitate, imediat știm să ne plângem cu fața ascunsă între mâini și să-i cerem ajutorul, iar apoi când ne merge bine, de multe ori, suntem superficiali în rugăciune, credința este moartă; imediat așteptăm să se termine rugăciunea, care eventual o spunem dintr-o obligație. Nu știm să ne rugăm. Sfântul Paul spune că trebuie să ne încredințăm Duhului Sfânt, care lucrează în noi, și numai astfel Duhul Sfânt lucrează în noi; rugăciunile noastre pot fi de folos și pentru aproapele nostru.

La rândul său, fiecare membru al Bisericii are datoria de a se lăsa condus de inspirațiile Duhului Sfânt pentru a conlucra la creșterea și sfințirea poporului lui Dumnezeu. Fiecare trebuie să ajute la schimbarea neghinei, reprezentată de fiii întunericului și de a fi captat de fiii luminii.

Timpul liturgic de peste an tocmai acest lucru îl urmărește: ca toți să trăim din prezența Duhului Sfânt ce acționează în Biserică, toți să formăm un singur trup sub același Duh. Așa să ne ajute Dumnezeu!

Daniel Bulai

 

* * *

 

Duminica a XVI-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Astăzi, de ziua Domnului, ne-am adunat în casa lui să celebrăm din nou misterul mântuirii noastre și să ne întărim în credință, speranță, dar mai ales în dragoste. Trăim o perioadă marcată de ample fluxiuni la nivelul orgoliului, în care oamenii se pipăie între ei prin ură și pun capăt diferendului cu celălalt prin jefuirea sufletului; este o perioadă a intereselor declarate în care avem eventual cu Dumnezeu cel mult un comerț familiar de opinii. De multe ori, imoderați și orgolioși, ne grăbim să ne credem trimișii lui Dumnezeu pe pământ pentru a instaura dreptatea. De la această nebunie de a te crede mai bun au plecat unii teologi, desemnând această duminică drept duminica toleranței.

Mesajul Cuvântului lui Dumnezeu din această duminică ne interpelează direct, categoric și suav. Nu este necesară o explicare a parabolei centrale din evanghelia de astăzi deoarece Isus însuși ne-a dat o explicație: “câmpul este lumea”, “cel care seamănă este Fiul Omului”, “dușmanul care seamănă neghina este diavolul”, “sămânța bună sunt fii împărăției”, iar “neghina sunt fii celui rău”. Fiecare om trăiește în această lume cu speranța că, de-a lungul timpurilor, păcatul va dispare. Unii gândesc că sărăcia este izvorul păcatului și dacă reușim să oprim sărăcia păcatul nu va mai exista. Acestui optimism temerar, Isus îi opune un realism profund. El ne arată că păcatul va petrece lumea până la sfârșit. De ce? Pentru că, chiar dacă împrejurările se schimbă, omul rămâne întotdeauna același, cu virtuțile și păcatele sale.

Din prima lectură reiese cum Dumnezeu a pregătit Împărăția sa în timp și ne-a inserat pe fiecare cu o grijă aparte în economia mântuirii sale. Mai mult decât cel atotputernic, cel viteaz și de temut, omul l-a simțit pe Dumnezeu ca pe un Tată iubitor și milostiv. Dumnezeu este absolut imparțial, drept și binevoitor, armonizând admirabil în el forța și răbdarea, puterea nemăsurată și clemența nesfârșită. Atitudinea lui Dumnezeu este o lecție pentru poporul său care trebuie să fie iubitor de oameni; el dă în același timp posibilitatea ca în toți oamenii să se aprindă speranța și ca cei păcătoși se să întoarcă la el. “Prin astfel de lucruri ai învățat poporul tău că cel drept trebuie să fie iubitor de oameni și ai dat fiilor tăi speranța că le lași timp să se întoarcă la tine” (Înț 12,19).

În acest context al răbdării și al iubirii, parcă, materne a lui Dumnezeu, prezintă și Isus parabola grâului și a neghinei. Structurată în manieră escatologică, este o provocare pentru a înțelege mai bine realitatea lumii în dimensiunea sa ambivalentă, adică dispusă să primească în același timp sămânța bună, dar și neghina. Evreii așteptau instaurarea Împărăției lui Dumnezeu și, în cadrul acestei împărății, un Mesia revoluționar care să adune în jurul lui un popor de drepți, separându-i definitiv pe cei buni de cei răi. Ne regăsim și noi în această atitudine preconcepută întrebând parcă ofensați: oare lumea nu a fost creată de Dumnezeu, de mâinile sale bune? De ce există atunci atâta rău în jurul nostru? Cum poate răbda Dumnezeu această lume păcătoasă? Isus invită să se interpreteze această Împărăție sub semnul răbdării lui Dumnezeu. Orice pretenție de separare între bine și rău în realitatea existențială a istoriei este exagerată. Dumnezeu spune “nu o smulgeți” și pentru a menaja grâul, dar și datorită faptului că este îndelung răbdător, nu se pripește; el este veșnic și adesea timpul dă dreptate răbdării lui.

Să ne închipuim că un tată și o mamă îi dau unicului lor copil educația cea mai aleasă și îi oferă toate posibilitățile pentru a crește din punct de vedere fizic, intelectual și spiritual. Însă el, crescând, devine un nerecunoscător, ba mai mult, un refractar, un mojic și un rău, înșelând toate așteptările părinților și coborându-se pe sine într-o adâncă mocirlă morală. În ciuda acestei drame, care va fi atitudinea părinților? Îl vor renega, îl vor spune tuturor vecinilor sau vor încerca, cu prețul epuizării lor, să-l reintroducă în unitatea spirituală a căminului, făcând uz de toată afecțiunea lor? Și mergând pe firul acestei idei ne putem închipui cât de mare va fi recunoștința acelui copil în momentul în care își va veni în fire și își va cere, plecat, iertare.

Lumea este un câmp unde cresc împreună grâul și neghina. Cel care face răul, însă, se poate converti, dar și invers. Sfântul Petru Crisologul spunea că “neghina de astăzi se poate transforma în grâul de mâine”. În acest sens putem privi, de exemplu, experiența vameșului Levi care devine apostolul Matei, a prigonitorului Saul care devine înflăcăratul apostol al lui Cristos, Paul, și a fiului risipitor care, încurajat de figura spirituală a tatălui, se căiește și se întoarce. În tot acest proces de transformare a neghinei în grâu și respectiv a grâului în neghină, Dumnezeu oferă libertate maximă; el ne-a creat liberi și de aceea nu ne împiedică să fim liberi, nu face din noi slugi, pentru că numai atunci are valoare fidelitatea noastră când putem fi și infideli, numai atunci are valoare eticheta noastră când putem fi și needucați. Deși ne-a creat din iubire, Dumnezeu așteaptă să ne întoarcem când rătăcim și își asumă chiar riscul să fie respins de noi.

Dumnezeu a aruncat în noi bunătatea Evangheliei; păcatul, însă, se înrădăcinează în om când bunătatea doarme, adică noaptea. Prezența răului nu trebuie să ne afecteze, ci să creeze în noi spații infinite de disponibilitate pentru că va exista cu siguranță și un moment al dreptății, când Dumnezeu va despărți grâul de neghină. Deci, ținta noastră, a creștinilor, este să ne coacem pentru seceriș și să ne pregătim pentru sentința finală. Permanent va trebui să ne gândim la demnitatea noastră în raport cu Dumnezeu și la modalitatea de a nu strivi în noi asemănarea cu chipul său.

Împărăția lui Dumnezeu, prezentă încă de pe acest pământ, ne determină să fim asemenea grăuntelui de muștar care crește, de-a lungul timpului, în răbdarea lui Dumnezeu și asemenea drojdiei. Aceste elemente-parabolă prezente de asemenea în evanghelia de astăzi, completează admirabil parabola grâului și a neghinei, pentru că ne ajută să privim istoria în sens creștin: pornind de la modul în care, de exemplu, un simplu credincios își trăiește cu demnitate și discreție credința până la mărturia universală despre Dumnezeu a misionarilor creștini. Profund ancorați în prezent, noi, creștinii, trebuie să fim ferment în pasta istoriei, fiecare păstrând specificitatea propriei vocații: Duhul Sfânt este cel care unește diversitatea darurilor în unitatea slujirii lui Cristos; el este cel care “vine în ajutor slăbiciunii noastre”, cum spune sfântul Paul în lectura a doua de astăzi, “pentru că noi nu știm să ne rugăm cum trebuie, ci însuși Duhul se roagă pentru noi cu suspine negrăite” (Rom 8,26).

Biserica, în realitatea sa ontologică, se vrea astăzi deschisă spre lume fiind pentru toți “semn și sacrament al unității mântuitoare” (LG 9). Mesajul pe care Dumnezeu îl transmite astăzi nu este doar un simplu apel la toleranță religioasă, ci este un imperativ în vederea cunoașterii fraților-neghină, în dezvoltarea acestui simț al coresponsabilității tuturor în drum spre mântuire. Răbdarea lui Dumnezeu nu trebuie să fie un motiv al indolenței noastre pentru că, deși este cutremurător, va veni inevitabil sfârșitul, judecata, veșnicia…

Să ne lăsăm, deci, interpelați de Cuvântul lui Dumnezeu, să devenim la acest sfârșit de mileniu oameni vii în mijlocul lumii, convertindu-ne eventual de la stadiul de oameni-neghină. Dumnezeu ne-a trimis pe pământ să ne trăim vocația în discreția edificatoare a virtuții și să dăm mărturie prin viața noastră despre Împărăția sa. Atașați așadar de el, să-l rugăm să ne asiste creșterea și, asemenea unui spic de grâu, să ne maturizăm în deschiderea spre Cristos, Soarele nostru, și spre ceilalți, spre semenii noștri.

George IVAN

 

* * *

 

Duminica a XVI-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a spus mulțimii această parabolă: “Împărăția cerurilor este asemenea unui om care a semănăt sămânță bună în ogorul său. Dar în timp ce toți dormeau, a venit dușmanul său și a semănat negină printre grâu și s-a dus. Cand a crescut paiul și a dat în spic, atunci s-a văzut și neghina… [Stăpânul a spus servitorilor]: Lăsați-le să crească împreună până la seceriș. În timpul secerișului voi spune secerătorilor: Pliviți mai întâi neghina, legați-o în snopi ca să o ardem, iar grâul adunați-l în hambarul meu…”. (Mt 13,24-43)

Ca o completare a înțelegerii naturii Împărăției cerurilor, cea de-a doua parabolă din Mt 13 își propune să ilustreze, în această duminică, problema coexistenței grâului și a neghinei semănate printre grâu de către dușmanul semănătorului. Această imagine ascunde în spatele ei o adevărată “competiție” între grâul angajat spre rodire bună și neghina care tinde să înăbușe rodirea grâului. Această competiție se prelungește până la seceriș. Abia atunci se va alege rodul spre a fi pus în hambar, în timp ce nerodnicia sau ceea ce a provocat-o este sancționată prin neacceptare în hambar.

Prin două alte parabole – cea a seminței de muștar care, deși mică, atunci când e semănată devine un arbust și cea a plămadei destinată să dospească aluatul unei femei – Isus ilustrează acea “vitalitate” pe care Dumnezeu o pune în toți cei angajați în programul de rodire bun. Aceste “precizări” sunt menite să cultive încrederea în sprijnul pe care Dumnezeu îl acordă celor care vor să facă Cuvântul să rodească în viața lor.

Fraților, Duhul Sfânt vine în ajutorul slăbiciunii noastre, căci noi nu știm să ne rugăm cum trebuie. Duhul Sfânt intervine pentru noi prin strigăte negrăite, iar Dumnezeu, care vede adâncul inimilor cunoaște gândurile Duhului Sfânt: el știe că, intervenind pentru credincioși, Duhul vrea ceea ce vrea Dumnezeu. (Rm 8,26-27)

În cele două versete ale celei de-a doua lecturi, sfântul Paul (Pavel) explică în mod și mai clar modul în care Duhul Sfânt consolidează lucrarea divină de rodire bună. Într-adevăr, noi suntem slabi și această constatare, uneori, ne deprimă. Duhul Sfânt, însă, susține orice inițiativă bună a credinciosului, chiar și atunci când el nu știe de ce are nevoi sau nu știe ce să ceară în rugăciunea lui.

Prin urmare, cei care înțeleg importanța trăirii Cuvântului evanghelic trebuie să știe că au în persoana Duhului Sfânt un aliat fidel și puternic care să îi susțină în asumarea responsabilităților zilnice, în “rodirea bună”.

 

* * *

 

Nu pierde o viață… pentru o viață perfectă…

Autor: pr. Felix Roca jr
Copyright: Predici.cnet.ro

Cred că fiecare dintre noi ne confruntăm în viață cu un conflict interior care, deși ne-am dori să fie doar acesta, nu este doar prezența răului în lume, cât mai ales prezența răului în cei care ne sunt apropiați și, mai ales, în noi înșine. Ne-am dori ca răul să nu existe, ca noi să nu fim atinși și afectați de prezența acestui rău în mijlocul oamenilor. Însă experimentăm de atâtea ori faptul că nu este așa; experimentăm prezența și efectele răului în viața noastră și asta ne face să luptăm împotriva lui.

Și până aici nu este nici o problemă. Este normal să luptăm împotriva răului și să încercăm să-l biruim! Însă, în lumină Evangheliei de astăzi, stau și mă întreb ce înseamnă a lupta împotriva răului, în ce sens trebuie dusă această luptă și cum suntem chemați noi, creștinii, să ducem această luptă?

Chiar și subiectul principal al Evangheliei de astăzi ne transmite cu claritate faptul că lupta împotriva răului trebuie să fie dusă, căci doar astfel se va instaura Împărăția Cerurilor, acea împărăție pe care astăzi Cristos a asemănat-o cu un semănător care seamănă sămânță bună care va fi chemată să se dezvolte și să se maturizeze chiar și în prezența răului! Însă vedem că Cristos nu s-a oprit la această primă asemănare ci a continuat să ne învețe și modul cum această împărăție a binelui poate într-adevăr să se dezvolte tot mai mult și să ajungă să copleșească prezența răului, căci Cristos a mai asemănat această împărăție și cu un grăunte de muștar, cel mai mic dintre toate semințele, însă chemat să devin un pom în care să-și găsească loc toate viețuitoarele. Iar dacă ne întrebăm cum suntem noi, creștinii, chemați să ducem această luptă, răspunsul îl găsim în cea de-a treia asemănare pe care Cristos o face astăzi asemănând Împărăția Cerurilor cu o plămădeală pe care o femeie o pune în aluat pentru ca acesta să dospească.

Cu siguranță ceea ce ne-a surprins în toate aceste asemănări a fost cea dintâi parabolă și mai ales faptul că acel semănător deși ajunge la conștientizarea prezenței semințelor rele, alege să nu îndepărteze plantele încolțite din ele ci să le lase să se dezvolte împreună cu plantele bune. Motivarea semănătorului este clară: pentru ca nu cumva îndepărtând răul să ucidă și plantele cele bune! Cu siguranță nu avem de-a face cu o învățătură despre agricultură, căci răspunsul ar fi fost cu totul altul, dar avem o învățătură de viață: binele și răul coexistă până în momentul în care ele vor fi răsplătite pentru roadele lor. Deci trebuie să ajungă la acel moment al rodirii și abia atunci soarta lor va fi decisă.

Papa Ioan Paul al II-lea, în ultima sa carte-interviu ” Memorie și identitate” încercând să răspundă provocării prezenței răului în lume scria: În diferite epoci și în diferite sensuri, “grâul” crește împreună cu “neghina”, iar “neghina” cu “grâul”. Istoria omenirii este “teatrul” coexistentei binelui și răului. Ceea ce înseamnă că, dacă răul există alături de bine, binele perseverează alături de rău și crește, ca să spunem așa, în același pământ, care este natura omenească. (Memoria și identitate, p. 12) Iar cu câteva rânduri mai sus afirmă: Cum crește și se dezvoltă răul pe pământul sănătos al binelui e un mister. Tot un mister este și acea parte a binelui pe care răul nu a reușit să o distrugă și care se întinde în ciuda răului, ba chiar înaintând pe același teren. Așadar avem de-a face cu un mister, dar un mister pe care trebuie să-l trăim în viața de zi cu zi, un mister a cărui prezență ne dovedește odată în plus că binele este cel chemat să învingă răul și că poate face acest lucru!

Însă ce înseamnă a duce o astfel de luptă? Cum trebuie să ducem o astfel de luptă de vreme ce nu putem îndepărta cu radicalitate răul și nu îl putem stârpi luptând direct contra lui???

Privind la celelalte două asemănări folosite de Isus în Evanghelia de astăzi putem înțelege cu ușurință că Împărăția cerurilor este o realitate vie și dinamică; o realitate care este chemată să crească și să se extindă tot mai mult, făcând astfel ca binele să crească și să îndepărteze răul. Doar ducând o astfel de luptă vom reuși și noi să ieșim învingători în lupta împotriva răului și să facem ca binele să triumfe în noi înșine dar și în cei din jurul nostru!

Trebuie așadar să învățăm că în viața aceasta binele și răul coexistă, iar ceea ce putem noi face pentru ca într-adevăr grâul să fie acela care să aducă roade mai bogate este să luptăm mereu făcând cât mai mult binele și nu înmulțind răul! Însă o tendință care stă in calea unei astfel de lupte este aceea a perfecționismului. Nu putem avea pretenția de a fi perfecți! Nu putem avea pretenția de a trăi într-o lume perfectă! Căci dacă vom crede și vom dori toate astea vom risca să avem mereu imaginea unei vieți perfecte, dar nu vom avea cu adevărat o viață; vom avea perfecțiunea, dar nu vom avea ce să facem cu ea! Și acest lucru îmi amintește de o istorioară scrisă de Oscar Wilde despre un pictor care avea o soție atât de minunată încât a dorit să o imortalizeze într-un tablou care urma să devină cea mai mare capodoperă a sa, un tablou perfect. Nu a stat mult pe gânduri și a început să lucreze la acest tablou străduindu-se să fie perfect. Dar cu cât tabloul prindea formă, cu atât pictorul avea mai puțin timp pentru soția sa, pentru a-i acorda atenție și pentru a-i admira frumusețea. Nu trecu mult timp și deja soția pictorului se schimbă: deveni palidă și privirea i se întunecă. În sfârșit veni și ziua în care pictorul trase ultima linie de penel pe tablou și se și grăbi să arate soției acea capodoperă. Însă apropiindu-se de patul ei o găsi fără viață. În acel moment își dădu seama de ceea ce făcuse: avea acum imaginea perfectă a iubirii sale, dar nu avea iubirea; avea perfecțiunea, dar nu mai avea viața în care să se bucure de ea!

Așa este și în viața noastră: perfecțiunea ucide inima și ucide sufletul! Suntem chemați să tindem spre perfecțiune, însă nu putem face din ea un scop al vieții noastre! Suntem chemați să tindem spre perfecțiune însă nu eradicând răul, ci făcând să se înmulțească binele! Să nu uităm că suntem creaturi și perfecțiunea o vom dobândi atunci când vom fi în Dumnezeu, iar calea pe care trebuie să o urmăm este doar una: să facem să crească binele!

Se spune că într-o bună zi și diavolul a vrut să creeze un om, un om pur, perfect care să nu fie contaminat de prezența răului. Și după ce a creat acest om l-a privit și a început să se gândească: dar omul are ochii și prin privire se poate contamina atât de ușor cu ceea ce este rău. “Nu se poate așa ceva!” și-a spus el, și a scos ochii omului. Apoi a văzut că omul are mâini și imediat s-a gândit că ar putea să-i rănească pe cei din jur cu aceste mâini și să le facă rău. “Nu se poate așa ceva!” și-a spus el, și a tăiat mâinile omului. A observat că omul are o minte și s-a gândit că acea minte poate să gândească lucruri rele și să-l determine pe om la rele. “Nu se poate așa ceva!” și-a spus el, și a lăsat omul fără cap, căci fără a avea mintea în el, nici capul nu mai avea rost. În cele din urmă a văzut că omul avea o inimă și s-a gândit că aceea inimă poate trezi atâtea trăiri, pasiuni și ură. “Cu siguranță inima este cea mai periculoasă pentru om!” și-a spus el, și a scos inima omului. Și astfel nu a mai rămas nimic … absolut nimic! Astfel diavolul dorind să salveze omul de eventualele porniri spre rău, l-a ucis!

Suntem chemați așadar să ducem lupta împotriva răului însă nu oricum ci așa cum însuși Cristos ne învață:

- nu luptând împotriva neghinei, ci făcând să se dezvolte grâul;

- nu eliminând ceea ce este negativ, ci alegând și împlinind ceea ce este pozitiv;

- nu eliminându-i pe dușmani, ci înconjurându-ne de prieteni cât mai adevărați!

Dacă ne punem toate forțele în a combate răul, ce putere vom mai avea să alegem și să înfăptuim binele?

 

* * *

 

Incredibil: Dumnezeu nu ne permite să extirpăm răul…

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Chemarea noastră “incurabilă” de judecători

S-ar vrea, dacă nu chiar de a-l acuza de a fi un “judecător nedrept”, cum îndrăznește cineva, cel puțin să discute criteriile cu care Dumnezeu administrează dreptatea. Avem impresia că uneori exagerează în pedepsirea celui care se comportă bine. În multe împrejurări, în schimb, îl considerăm excesiv de indulgent, în special cu cel care merită o pedeapsă exemplară.

Ne-ar place să folosească mai mult mâna forte pentru a reteza insolența unor anumiți indivizi. În schimb El manifestă de obicei o blândețe insuportabilă, și atunci nu este de mirare ca cineva să profite de ea pentru a săvârși tot felul de fărădelegi. Și după ce păcătoșii cei mai nerușinați s-au pătat cu păcate foarte clare, El așteaptă cine știe ce motiv pentru a pronunța o sentință definitivă de condamnare, le dăruiește nelipsit o amânare, o dovadă de bunătate, și chiar dacă se arată recidiviști, nepocăiți, le oferă o posibilitate de mântuire, și încă o alta. “Tu oferi după păcate posibilitatea de a se căi…”

Nu vrea să se convingă că de la anumiți oameni nu se poate aștepta nimic bun. Aș vrea să-i sugerez, cu respectul cuvenit: gata, un pic de severitate, altfel treburile vor continua să meargă mereu mai rău. Ar trebui un frâu, nu se pot tolera anumite lucruri. Trebuie să intervină cu o mai mare hotărâre și oportunitate. Și dacă nu este suficientă convingerea, cum de fapt nu este suficientă, trebuie convins cu forța, să folosească acele argumente mai concrete pe care toți le înțeleg. Milostivirea, toleranța pot apărea ca slăbiciune.

Și dacă Tu nu o simți, vrei să-i păstrezi pentru sfârșit, permite-ne cel puțin ca să intervenim noi, aici, îndată. De altă parte au fost epoci istorice în care cele două puteri au căzut de acord, împărțindu-și îndatoririle: eu îi găsesc pe vinovați, mă îngrijesc să fie judecați și pronunț condamnarea, și tu procură surcele și foc și călău, pentru că eu nu vreau să-mi murdăresc mâinile… Și se pare că lucrurile au mers un pic mai bine decât astăzi, în ciuda faptului să în mod ipocrit cineva acum s-ar rușina de aceasta.

Mai ales, simțim o mare nevoie ca pozițiile să fie clare o dată pentru totdeauna: cei buni de o parte, și ticăloșii de cealaltă parte. Și nu ar trebui să se întâmple ca relele și nenorocirile în serie să se abată de regulă pe capul celui care se comportă bine, în timp ce celorlalți să le meargă toate cu pânzele umflate. Prima lectură și în special evanghelia de astăzi ajută să descoperim pretenția noastră incurabilă de a judeca, nerăbdările noastre, intoleranțele, simplificările abuzive, voința noastră încăpățânată de a pedepsi (în privința altora).

Niciodată, cine știe pentru ce, Cuvântul lui Dumnezeu nu încurajează vocația noastră de judecător. Dimpotrivă, o mortifică cu promptitudine, o face să dea greș. Și, cu o inversare a pozițiilor care este frecventă în Biblie, ne constrânge să scoatem toga magistratului care susține acuza publică, să părăsească impulsul de nestăpânit al polițaiului care nu vede decât ora de intrare în acțiune pentru a restabili ordinea, și a ne face să ne regăsim în pielea acuzatului.

Specializarea noastră contestată

Începe a doua lectură să ne facă imputații în câmpul specific al rugăciunii. Da, chiar în acest sector care este rugăciunea de cerere, în care ne considerăm un pic cu toții specialiști. Dar ce ne mai spui, Paule! Când ne rugăm, o facem aproape totdeauna pentru că avem bogății bine definite de supus atenției Domnului. Rugăciunea de cerere, în panorama noastră religioasă, din păcate, ia spațiul altor tipuri de rugăciune, care trebuie practicate și ele: laude, binecuvântare, mulțumire, adorație, oferire, contemplație.

Fapt este că avem atât de multe lucruri de cerut. Necesitățile sunt nenumărate. În afara celor obișnuite, sunt și cele neprevăzute, incidentele neplăcute care nu pot fi puse la socoteală în mod preventiv nenorocirile, întâmplările. De la mântuire, trecând prin problemele economice și familiare, lista “harurilor” pentru care batem la ușa Domnului se mărește în fiecare zi mai mult. Și nu totdeauna El (astfel ne gândim cel puțin…cu glas scăzut) este așa de prompt în a asculta așa cum este de bănuit, din care rezultă mereu mai multe înclinații care ne obligă, în ciuda noastră, să le solicităm.

Și Paul ne aruncă în față că “nici nu știm ce să cerem”. Probabil, când scria creștinilor din Roma, nu erau încă practicate anumite forme devoționale, și credincioșii nu descoperiseră încă locurile adaptate, modalitățile potrivite și oficiile competente pentru a prezenta cererile. Este de ajuns să ascultăm, astăzi, anumite “rugăciuni comune”. Complete, insistente, definitive, prevăzute cu o documentație minuțioasă, chiar un pic presupuse, nu arareori indiscrete, excesive în privința tonului, aș îndrăzni să spun chiar obraznice. Totul este specificat în chip amănunțit. Deoarece lucrurile stau așa și așa, din moment ce, și pentru că unica soluție, este aceea de: atunci Dumnezeu este obligat să ne asculte fiind atent cu scrupulozitate la informațiile și cunoștințele noastre.

În fond, îi ușurăm sarcina. Formularul deja l-am completat noi, în toate părțile sale, fără a lăsa nimic de o parte. El are de pus numai semnătura și timbrul: “se aprobă”. Necazul este că “nu știm ce trebuie să cerem”. Fără Duhul Sfânt, care se roagă în noi “cu gemete negrăite”, rugăciunile noastre nu vor ajunge niciodată la Tatăl. Mai mult, și mai radical, rugăciunea ar fi imposibilă.

El cunoaște trebuințele noastre, dar adesea nu le “recunoaște”

Trei observații. Înainte de toate. Nu înseamnă că Duhul Sfânt are o funcție de “stabilizator”, are o acțiune de filtru sau de raționalizare, pentru că noi exagerăm, pretindem prea mult, abuzăm de generozitatea Domnului. Poate fi contrariul. Rugăciunea noastră prea adesea face calcule excesiv de meschine. Este proporționată cu posibilitățile noastre, mai mult decât cu disponibilitatea lui Dumnezeu “stăpânul imposibilului”. Mai ales, rugăciunea noastră nu reușește totdeauna să dea cont de necesitățile noastre adevărate. Nu observăm lucrurile esențiale care ne lipsesc.

Duhul, de aceea, este mai mult decât un “moderator”, este un “instigator”. Ne solicită, ne încurajează să exagerăm, să cerem mereu mai mult. Și deoarece noi ne arătăm excesiv de timizi și prudenți, are El grijă să revendice ceea ce ne privește pe noi ca fii.

A doua. În fața unui obstacol, o dificultate, o piedică oarecare, de obicei cerem ca Dumnezeu să aibă grijă, să pregătească terenul, luând din el acele realități neplăcute. Noi ne dăm seama că, dimpotrivă, “este potrivit să cerem” ca Domnul să ne dea curaj, inteligență, fantezie pentru a înfrunta acea situație. Ne face să înțelegem că soluția depinde de noi. În sfârșit. Sarcina Duhului nu este aceea de a “sprijini” cererile noastre, să ne asigure o rezolvare favorabilă, și în scurt timp. Nu. Duhul trebuie să “inspire” rugăciunea noastră, cererile noastre, nu a le face pur și simplu proprii, să le recomande cu autoritate. Noi trebuie să intrăm în perspectiva Duhului, nu invers.

Eu cred că echivocul multor implicări ale Spiritului, chiar în ocazii solemne, este chiar acesta: am vrea ca Spiritul să se mulțumească, să asculte de sugestiile noastre, să ajute perspectivele noastre, în loc ca noi să ne încredem, să ne abandonăm total la “gemetele sale negrăite” și la jocul său imprevizibil. Invocăm Spiritul ca să ne ducă acolo unde am stabilit noi să mergem, să se manifeste liber… după alegerile pe care le-am făcut noi deja și prin care am folosit din belșug toate mijloacele (chiar și cele mai puțin clare…). Ar trebui să avem cel puțin suspiciunea că dacă Dumnezeu ne-ar asculta conform gusturilor noastre și nu după dorințele Spiritului, după proiectele noastre și nu după planurile sale, am avea de pierdut mai mult decât de câștigat.

În sfârșit, când este vorba de rugăciune, este necesar să ne retragem de o parte și să-i dăm glas Spiritului, rezistând ispitei de a-l sufoca cu cererile noastre insistente sau cu oarecare corectare. Unica manieră pentru a nu fi nesatisfăcuți din cauza ascultării rugăciunilor, este de a face în așa fel ca cererile noastre – grație sugestiilor Spiritului – să nu fie nesatisfăcute. Rugăciunile “nepotrivite” sunt acelea care sunt sub așteptările lui Dumnezeu… Sunt acelea în care Tatăl nu “recunoaște” trebuințele fiilor. Da, Tatăl cunoaște necesitățile noastre. Din păcate nu le “recunoaște” când le exprimăm în rugăciune.

Dar al cui este acel ogor?

Pozițiile noastre sunt date peste cap mai ales de evanghelie. “În timp ce toți dormeau…” Astăzi neghina este răspândită cu mâini pline sub ochii tuturor. Răul este expus, publicat, exaltat la lumina soarelui. Ar fi cazul, atunci, să semănăm binele în timpul nopții, în toate teritoriile unde pare să triumfeze opera dușmanului. Tăcut, dar cu tenacitate. Fără trebuința de a lansa sfidări arogante, dar cu deplină convingere.

“De unde vine neghina?…” Și dacă ar veni de la noi? Dacă și noi am contribuit la producerea ei? De ce, când vorbim despre rău, și vrem să verificăm cauzele lui, ne punem mereu în afară lui, ca și cum n-am intra, n-ar fi și aportul nostru decât neglijabil, nu am fi cel puțin un pic responsabili de apăsarea lui și difuzarea lui în lume? Și poate este cazul și de a ne întreba: “De unde vine sămânța cea bună?” Probabil Domnul ne lasă să intuim că “sămânța bună” răsare pe ogoare nebănuite, este opera unor indivizi pe care nu-i luăm în considerație. …Și crește chiar și în teritoriul inamic. – Vrei să mergem să culegem neghina? – Nu.

Interzicerea stăpânului, totuși, nu înseamnă că nu trebuie să condamnăm răul, să numim păcatul păcat. “Nu”-ul hotărât nu înseamnă că trebuie să stăm să privim, resemnați, umiliți, neputincioși. Nu ne revine nouă să stârpim neghina – operație pe care am face-o cu plăcere – Totuși este permis, este obligatoriu, de a căuta să o smulgem în unicul chip eficace: angajându-ne, personal, să semănăm în răbdare și să cultivăm cu pasiune tot binele posibil. La sfârșitul lumii, Fiul omului va trimite pe îngerii săi, care vor aduna din împărăția sa toate scandalurile…” Mai degrabă neliniștitoare și jenantă acel cuvânt: “din împărăția sa…”

Neghina, deci, a fost semănată după. Este născută în interiorul Împărăției. Creștinul nu găsește răul în afara teritoriului propriu, în care exista dinainte. De altă parte, perspectiva parabolei se interesează de răul care crește în interiorul ogorului lui Dumnezeu. Deci în casa noastră, nu numai în ogorul adversarului, există scandaluri, și vor rămâne până la sfârșitul lumii. Vor fi mult mai multe decât cred apologeții din serviciul permanent efectiv, sau mai puține decât bănuim?

Inutil de a face previziuni în această privință. Oricum rămâne faptul, declarat de Cristos însuși, că răul se produce și în împărăția “sa”, în Biserica “sa”, in inima noastră. Numai îngerii sunt calificați să-l “culeagă”. Avem cel puțin onestitatea de a o recunoaște, de a nu o ascunde sub covorul vecinului.

Îngăduință în loc de intransigență

Noi am învățat intransigența. Nu suntem lipsiți de indignare. Suntem campioni în a fi indignați (care nu costă nimic). Dumnezeu, în schimb, cu exemplul său de indulgență, vrea să ne opunem hotărât răului și să-l combatem fără a-i da răgaz cu bunăvoința față de toți și cu “speranța dulce”. Sunt uimitoare, în această privință, expresiile din cartea Înțelepciunii, pe care ni le propune a doua lectură de astăzi:

“Tu, stăpânul puterii, judeci cu blândețe; / ne guvernezi cu multă indulgență… / Cu un astfel de mod de a acționa l-ai învățat pe poporul tău / Că cel drept trebuie să iubească pe oameni; / În plus ai făcut pe fii tăi plini de speranță dulce” Putem să dăm la toate acestea un nume deosebit: îngăduință. Nu trebuie confundată, natural, cu complicitatea cu răul.

Cine este, în practică, persoana “indulgentă”? Putem să spunem: este cineva care are o respirație lungă, respirație lentă și profundă.

Decis, are mereu prezente ținta și obiectivele, dar nu este grăbit, nu se lasă dominat de nerăbdare, amână nerăbdarea.

Știe să aștepte, alege timpuri lungi, caută să înțeleagă. Suportă cu seninătate contrastele, opozițiile, chiar și persecuțiile. Este sigur că Dumnezeu, chiar și atunci când tace, are mereu ultimul cuvânt. De aceea trăiește în pace, chiar și în timpul furtunii dezlănțuite. Nu adoptă tonuri apocaliptice, nici chiar în momentele dificile. Face, zi de zi, un pic de curățenie în casa proprie, fără a simți trebuința de a merge să măsoare murdăria altuia…

 

* * *

 

Lăsați-i să crească împreună

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Copyright: Predici.cnet.ro

Un fapt izbitor din parabola grâului și neghinei, care este prea adesea trecut cu vederea, este echilibrul și maturitatea slujitorilor. Pentru că dacă slujitorii ar fi fost imaturi sau neechilibrați, parabola ar fi putut avea un alt sfârșit, cam așa: Iar servitorii au mers la stăpân și i-au spus: “Stăpâne, n-ai semănat oare sămânță bună în ogorul tău? De unde are atunci neghină?” El le-a răspuns: “Un dușman a făcut aceasta!” Servitorii i-au zis: “Vrei să mergem să o plivim?” Dar el a răspuns: “Nu, ca nu cumva plivind neghina să smulgeți o dată cu ea și grâul.” Și unul dintre slujitori i-a spus: “Nu voi face așa, stăpâne, pentru că eu știu exact diferența dintre grâu și neghină.” Și a mers și a început să smulgă neghina, dar uneori s-a dovedit a fi grâu, așa după cum prezise stăpânul său.

Mulți creștini de astăzi sunt astfel de slujitori supra-zeloși, care nu pot tolera răul neghinei. În zelul lor de a-l sluji pe Dumnezeu merg într-o cruciadă împotriva la tot ce percep ei ca fiind rău, cu intenția de a curăți Biserica, națiunea ori chiar lumea întreagă. La sfârșit descoperă însă că au făcut o mare greșeală.

Imaginați-vă surpriza și șocul pe care trebuie să îl fi simțit slujitorii când au mers la stăpân pentru a-i raporta prezența neghinei și pentru a-i cere permisiunea de a o smulge. Din punctul lor de vedere acesta era lucrul cel mai bun de făcut, pentru ca recolta să fie cât mai bogată – o știe orice fermier. De ce atunci stăpânul s-a opus smulgerii neghinei? Putem să ne gândim la două motivații. În primul rând, stăpânul știa că grâul va supraviețui în ciuda prezenței neghinei. Neghina poate stânjeni o vreme grâul, dar nu îl poate sufoca. În al doilea rând, și aceasta e crucial, el știa cât de dificil este să distingi între grâu și neghină. Arată aproape la fel. Doar la momentul recoltei pot să fie diferențiate cu siguranță. Dacă ar fi fost posibil să se spună cu certitudine care e neghină și care grâu, probabil că stăpânul nu i-ar fi oprit. Dar el i-a oprit din acest motiv: “ca nu cumva plivind neghina să smulgeți o dată cu ea și grâul” (Matei 13,29).

Isus le-a explicat apoi discipolilor săi că “ogorul este lumea; sămânța bună sunt fiii împărăției; neghina sunt fiii celui rău” (v. 38). Această explicație ne lămurește că scopul parabolei este să le sublinieze creștinilor că nu trebuie să încerce să scape de oamenii răi din lume. Noi trebuie să lăsăm oamenii buni și cei răi să locuiască unul lângă altul în lume până în Ziua Judecății, când ei vor putea fi diferențiați cu certitudine, după roade. Trebuie să acceptăm ca oameni buni și răi să trăiască în aceeași casă, în același bloc, în același cartier, în aceeași țară și în aceeași lume, din simplul motiv că nu putem acum să determinăm la modul absolut, fără riscul vreunei erori, cine este omul cel bun și cine este omul cel rău. Evident că noi avem o idee despre cine e cel rău și cine cel bun, dar, asemenea servitorilor din parabolă, putem greși. Slujitorii ascultători sunt cei care își dau seama că există posibilitatea să greșească și sunt dispuși să își suspende judecata și acțiunea. Intoleranța, dorința de a scăpa de oamenii răi din jurul nostru, naște fanatici care sfârșesc a fi slujitorii neascultători ai Dumnezeului care “face să răsară soarele și peste cei răi și peste cei buni și trimite ploaie peste cei drepți și peste cei nedrepți” (Matei 5,45).

Exemple de astfel de slujitori prea zeloși, care vor să scape de oamenii pe care îi percep ca răi și care ajung să meargă împotriva la ceea ce vrea Dumnezeu, abundă. Putem să ne gândim imediat la tânărul Saul care a devenit Sf. Paul. El și-a pornit propria cruciadă împotriva rădăcinilor creștinismului deoarece considera că acesta reprezintă o idee rea. Ne putem gândi la acei “creștini zeloși” care merg la vânătoare după aborționiști și homosexuali. Ne putem gândi la Benjamin Smith, din Biserica Mondială Albă a Creatorului, care a ieșit cu arma să doboare evrei, negri și asiatici. Unor oameni ca aceștia li se adresează mesajul evanghelic de astăzi: dacă vreți să fiți slujitori fideli ai lui Dumnezeu trebuie să vă pregătiți să faceți loc și celor pe care voi îi percepeți ca fiind răi. Trebuie să ascultăm cuvintele Stăpânului: “Lăsați-i să crească împreună până la seceriș” (v. 30).