Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XV-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Isaia 55,10-11
Romani 8,18-23
Matei 13,1-23

Matei 13,1-23

În ziua aceea Isus a ieșit din casă și s-a așezat pe malul lacului. În jurul lui s-a adunat o mulțime așa de mare de oameni, încât el s-a urcat și s-a așezat în barcă iar mulțimea stătea pe mal. El le-a spus multe lucruri în parabole: “Iată, semănătorul a ieșit să semene. În timp ce semăna, o parte din semințe au căzut lângă drum, unde au venit păsările cerului și le-au mâncat. Altele au căzut pe pământ pietros, unde era numai puțin pământ; ele au încolțit îndată pentru că pământul nu era destul de adânc, dar când s-a ridicat soarele le-a dogorât și, pentru că nu aveau rădăcină, s-au uscat. Altele au căzut între spini iar spinii au crescut și le-au înăbușit. În sfârșit, altele au căzut în pământ bun și au dat roade, care o sută, care șaizeci, care treizeci. Cine are urechi să audă!” Ucenicii s-au apropiat de Isus și i-au spus: “Pentru ce le vorbești în parabole?” El le-a răspuns: “Pentru că vouă vi s-a dat să cunoașteți tainele împărăției cerului, dar lor nu li s-a dat. Celui care are i se va mai da și-i va prisosi, dar celui care nu are și ceea ce are i se va lua. De aceea le vorbesc în parabole, pentru că, deși văd, nu văd, pentru că, deși aud, nu aud și nu înțeleg. Astfel se împlinește în ei profeția lui Isaia care zice: “Cu urechile veți auzi, dar nu veți înțelege; cu ochii veți privi, dar nu veți vedea. Acest popor și-a împietrit inima, și-a astupat urechile și-a acoperit ochii, pentru ca ochii lor să nu vadă, urechile lor să nu audă și inima lor să nu înțeleagă, ca nu cumva să se convertească și eu să-i vindec”. Dar fericiți sunteți voi, căci ochii voștri văd și urechile voastre aud. Căci vă spun adevărul: mulți profeți și drepți au dorit să vadă ceea ce vedeți voi și n-au văzut, și să audă ce auziți voi și n-au auzit. Ascultați ce vrea să spună parabola semănătorului. Când cineva aude cuvintele împărăției fără să le înțeleagă, vine Cel Rău și răpește cea ce s-a semănat în inima lui; în cazul lui, sămânța a căzut lângă drum. Sămânța a căzut în pământ pietros la acela care aude cuvântul și-l primește îndată cu bucurie; dar în inima lui nu prinde rădăcini, căci el este nestatornic și, când este strâmtorat și prigonit din cauza cuvântului, îndată se poticnește și cade. Între spini sămânța a căzut la acela care, ce-i drept, aude cuvântul, dar apoi grijile acestei lumi și pofta de avere înăbușă cuvântul și-l împiedică să aducă roade. În pământ bun a căzut sămânța la acela care aude cuvântul și-l înțelege, apoi aduce roade, care o sută, care șaizeci, care treizeci”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Alessandro Pronzato
pr. Șerban Tarciziu
pr. Ernest Munachi Ezeogu

 

* * *

 

Cuvântul Domnului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Sfântul Paul afirmă că speranța creștină cunoaște un viitor luminos pentru întreg universul (cf. Rom 8,19-22). Aceasta înseamnă că întreg cosmosul are un viitor, merge către ceva și este angajat într-un proces care încă n-a ajuns la deplina dezvoltare, spre un ceva care este mai mult decât spațiul static al omenirii. Acela care l-a înțeles mai bine pe apostolul neamurilor a fost Teilhard de Chardin care spune că întreaga evoluție cosmică se îndreaptă, nu către ceva, ci spre cineva – spre Dumnezeu – având menirea de a trece prin punctul culminant Omega. Într-aceasta viitorul cosmosului și istoria lui sunt în strânsă legătură cu mântuirea umanității. Lumea noastră și omul sunt unite sub aspectul speranței creștine și această lume nu va fi completă și nici glorificată fără om (Memorator scriptural). Preamărirea finală a universului se va realiza numai prin învierea omului.

Pentru a se ajunge la glorificarea finală a cosmosului, este necesar ca omul să primească el însuși cuvântul lui Dumnezeu; el transformă omul și omul transformă natura.

Voința omului, în urma păcatului strămoșesc, a slăbit. Slăbește însă și mai mult prin fiecare păcat actual. Voința lui Adam a slăbit după primul păcat. A continuat să slăbească și mai mult prin fiecare neascultare față de cuvântul lui Dumnezeu. O legendă spune că văzând Domnul cât de mult se chinuie Adam cu pământul care îi producea mai mult spini și pălămidă, i-a spus: Trage numai o brazdă și aruncă în ea sămânța și vei avea recoltă suficientă. A ascultat și a avut. Când Eva a născut pe Cain și apoi pe Abel, a venit Ispititorul și i-a spus: De ce trage numai o brazdă? Acum sunteți mai mulți și aveți trebuință de mai multă hrană. Spune-i să are mai mult. Eva a insistat și Adam a început să tragă din greu la plug pentru mai multe brazde. Domnul i-a zis: Om nesătul și neascultător, mi-a fost milă de tine și am voit să te cruț. De acum tu poți să ari și să semeni cât vrei, dar eu îți voi da cât voi vrea. De atunci omul muncește mult și culege puțin.

Scurt timp după păcatul lui Adam, oamenii au început să păcătuiască mult, iar Dumnezeu i-a pedepsit cu potopul (cf. Gen 7,1-24). Oare potopul a întărit voința omului de a nu mai păcătui? Nu. Nici potopul, nici ploaia de foc și pucioasă care a nimicit Sodoma și Gomora (cf. Gen 19,1-28), nici cele zece plăgi căzute asupra Egiptului (cf. Ex 7) și nici o altă pedeapsă n-a dus la întărirea voinței. Numai cuvântul lui Dumnezeu, acționând din interior, a realizat adevărate minuni. De la apostoli și până la copii, mai ales la tinere fecioare precum Cecilia, Agata, Agneza, Maria Goretti etc. au uimit lumea prin statornicia lor în credință.

Inima noastră însetează după mângâiere. Unde o poate găsi? Tot în cuvântul lui Dumnezeu. Păgânii și mulți necredincioși ai zilelor noastre se scufundă în tristețe, melancolie, descurajare și ajung la spitalele de neuropsihiatrie și nu rareori chiar la sinucidere. Creștinul adevărat – sărac sau bogat, bolnav sau sănătos, muncitor sau intelectual etc. – își soarbe din cruce mângâierea inimii și spune: Bucuros vreau, Isuse al meu, să sufăr și să mor din iubire față de tine!

După cum voința are trebuință de întărire și inima de mângâiere, tot așa și mintea, rațiunea umană dorește mereu adevărul. Tot omul, de la mic la mare, dorește să știe, să afle adevărul. Filozofii și savanții se zbat zi și noapte pentru adevăr și nu rareori se întreabă nedumeriți ca Pilat din Pont: Ce este adevărul? (In 18,38). Răspunsul nu poate fi decât unul: adevărul este cuvântul lui Dumnezeu. Numai omul întărit în voință, luminat de adevăr în rațiune și mângâiat în inimă de cuvântul lui Dumnezeu dispune de forța vitală care poate imprima universului un marș precis către destinația finală, spre o deschidere spre infinit, printr-o reînnoire realizată prin foc, focul iubirii ca rezultat al învierii obținute de credința în cuvântul dătător de viață (cf. In 6,63-68).

Demostene (384-322 Î.C.) pleda în Areopag cauza unui condamnat la moarte. Membrii tribunalului erau plictisiți și au adormit. El rupe firul discursului și începe să povestească cum s-au certat doi oameni pentru umbra măgarului. Juriul a făcut ochii mari. Demostene indignat i-a apostrofat: Domnilor judecători, adineaori vă pledam salvarea unui om și v-ați plictisit, iar acum când spun nimicuri, vă arătați atât de interesați. Să vă fie rușine! Când la o predică preotul pledează pentru mântuirea sufletului prin cuvântul Domnului, creștinii se plictisesc, cu excepția voastră, dar când se spune o poveste toți sunt ochi și urechi. Numai că azi cele mai multe certuri sunt, nu despre umbra măgarului, ci despre burta lui; fiecare țipă că moare de foame; nimeni nu-și plânge osânda. N-ar trebui să uităm niciodată ceea ce a spus sfântul Paul credincioșilor din Tesalonic: Luând voi cuvântul ascultării de Dumnezeu de la noi, nu ați luat cuvânt omenesc, ci precum este adevărat cuvântul lui Dumnezeu (2Tes 2,13). Împăratul Constantin cel Mare asculta mereu predica stând în picioare, fiindcă zicea: Nu se cade a primi solia dumnezeiască șezând.

Predica de fiecare duminică și sărbătoare de poruncă este un talant și o sămânță care au menirea să rodească. Dumnezeu ne va cere cont de felul în care am primit și am colaborat cu sămânța și talantul primit. La trimiterea ucenicilor să predice, Isus le-a spus: În orice cetate veți intra și nu vă vor primi, ieșind în piețele ei, ziceți: Și praful de pe picioarele noastre din cetatea voastră vi-l scuturăm. Mai ușor va fi Sodomei în ziua judecății decât cetății aceleia (Lc 10,10-12).

Sfânta Biserică ne-a poruncit, sub pedeapsa păcatului de moarte, să participăm la sfânta Liturghie în fiecare duminică și sărbătoare de poruncă, dar nu ne-a poruncit să ascultăm predica. Cu toate acestea, sfântul Bernardin de Siena spune: Dacă din aceste două lucruri tu nu ai putea împlini decât unul, Liturghia sau predica, este mai primejdios pentru sufletul tău să lași predica. De fapt, ai crede tu în Taina altarului dacă n-ai afla-o din propovăduirea cuvântului dumnezeiesc? Toată credința vine din ascultarea cuvântului.

Chiar dacă cele spuse la predică sunt simple, știute, repetate, plictisitoare sau adânci și prea grele pentru tine, ai răbdare, vor rodi când te vei aștepta mai puțin și când vei avea mai mare trebuință: Duhul Sfânt vă va aminti toate și va da mărturie pentru mine (In 15,26).

Parabola ne mai pune în evidență și alte învățături. Este bine să luăm aminte la faptul cum semănătorul aruncă sămânța cu atâta dărnicie în diferite locuri prielnice și neprielnice recoltei. Aceasta dovedește că Dumnezeu, având totul la dispoziție, își poate permite și risipa ca dovadă a dărniciei și carității sale. Dintr-un alt punct de vedere putem observa cum semănătorul riscă să piardă mult numai să obțină ceea ce vrea. Este oare mai important un suflet decât o sută de cuvinte divine? Apoi sămânța multă, aruncată în atâtea locuri diferite și ostile vieții arată amploarea jertfei semănătorului Cristos. Cineva a spus: Sămânța este cu adevărat pierdută numai atunci când rămâne în pumnul strâns al semănătorului șovăielnic (egoist, zgârcit, lacom, descurajat etc.), care nu aruncă în brazdă de teamă să nu o piardă. Încă un punct de atenție: omul este pământul care, fără suflarea lui Dumnezeu, fără acțiunea Duhului Sfânt, rămâne nerodnic. Pământul tare ca drumul pietros sau plin de spini este omul lipsit de acțiunea Duhului Sfânt.

Aș aminti aici acțiunea slujitorilor unui episcop care, pentru că ieșeau afară la predică și se întorceau după ce se termina, pe motiv să nu piardă timpul fiindcă nu înțeleg, i-a trimis să aducă apă cu coșarca. După ce au turnat în zadar mai multe găleți, au venit și i-au spus că nu se poate aduce apă în felul acesta. Episcopul le-a replicat: Într-adevăr, coșarca nu ține apa, dar aceasta trece prin ea și o spală; tot așa și voi, nu rețineți predica, dar ea trece prin suflet și îl spală. Nu e minunat? N-au mai lipsit din acea zi.

Isus și-a îmbrăcat învățătura sa despre importanța primirii cuvântului lui Dumnezeu în parabola atât de minunată a semănătorului. Parabola depășește limita timpului prezent și devine veșnic actuală; depășește limita personală și devine universală, valabilă pentru fiecare; depășește granițele oricărei împărății lumești și devine internațională, un bun ecumenic menit să ducă la unitatea credinței pe toți oamenii.

Datoria noastră față de cuvântul lui Dumnezeu este să-l primim, să-i oferim inima ca loc prielnic pentru a se dezvolta și a aduce roade îmbelșugate; să ne rugăm pentru ca toți oamenii să-și găsească hrana spirituală în el și să ajungem toți la împărăția lui Dumnezeu. Amin.

 

* * *

 

Cuvântul Domnului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Întotdeauna a dezvăluit Dumnezeu
Comorile înțelepciunii
Și ale spiritului său
muritorilor.
Acum însă când răutatea
Își arată și mai tare fața,
el își dezvăluie și mai mult comorile
.
(Sfântul Ioan al Crucii, Ed. ARC București 1955, p. 18)

De ce își dezvăluie Dumnezeu mai mult comorile? Ca să obțină din partea oamenilor o convertire: cunoașterea lui Dumnezeu, a iubirii sale.

Spune Psalmistul despre zeii păgânilor că: “Au gură și nu vorbesc” (Ps 113b, 5). Această ironie la adresa zeilor muți subliniază, prin contrast, cea mai profundă caracteristică de iubire a Dumnezeului celui viu: el vorbește oamenilor; se dezvăluie, nu numai prin limbajul tăcut al naturii și prin semnele celor create, el vorbește prin intervențiile istorice ale mântuirii și ale milostivirii, prin apeluri repetate și chiar prin pedepse; el vorbește în Vechiul Testament prin profeți, tălmacii săi privilegiați; vorbește prin vise și viziuni (cf. Num 16,6), prin inspirații personale (cf. 2Reg 3,15), lui Moise îi vorbește gură la gură (cf. Num 12,8); dar mai ales la “împlinirea timpului ne-a vorbit prin Fiul” (Evr 1,2). Azi ne vorbește și mai mult prin Biserică, trupul său mistic, pe toată fața pământului (cf. Messale dell’Assamblea Cristiana, Festivo, Ed. O.R. – Queriniana, p. 697).

Parabola, pe care am ascultat-o, arată obstacolele pe care le întâmpină împărăția lui Dumnezeu în desfășurarea ei pe pământ, deoarece sămânța cade în bună parte pe drum, între spini, pe pământ pietros. “Oamenii pot citi (asculta) Sfânta Scriptură ca orice altă carte scrisă (citită) în limba maternă. Se pot instrui, datorită ei, asupra istoriei lui Israel și asupra vieții lui Isus, se pot informa despre orice tip de doctrină morală și religioasă expuse aici; dar nu înseamnă că prin aceasta o înțeleg. Înțelege această carte în unitatea intenției sale divine numai acela care realizează mișcarea internă de convertire la care îl invită Dumnezeu prin intermediul cuvântului. Numai Biserica înțelege Scriptura, Biserica, adică acea parte a omenirii care se convertește la Domnul. Interpretare spirituală a Scripturii este interpretarea pe care Duhul Sfânt a dat-o Bisericii” (H. De Lubac, Storia e Spirito, Ed. Paoline, Roma 1971, p. 451-452).

Chiar dacă unii nu găsesc această cale de înțelegere prin Biserică, sfântul Grigore cel Mare spune că: Spiritus tangit, Duhul Sfânt lucrează în orice om, atinge și face profeți și oameni credincioși (cf. NDS, p. 1144) și astfel Scriptura crescit cum legente (id. o.c., p. 1146) – Scriptura crește prin citire, meditare, rugăciune și contemplație până la viziune beatifică, fiindcă Scriptura este, după cum o numește Guigo Certozianul “Scara Paradisului”, astfel “Lectura (Scripturii) aduce hrana solidă în gură, meditația o mestecă și o macerează, rugăciunea îi simte gustul, contemplația este însăși dulceața care dă bucurie și recrează” (id. o.c.).

Chiar dacă o mare parte din sămânță se pierde, din cea rămasă se naște speranța. Puteau fi și alte cauze care să facă sămânța fără rod: grindina, focul, inundațiile etc, însă cea rodnică poate compensa pierderile, fiindcă o parte dă 30, alta 60, alta 100 la 100. Figura este mesianică, știut că în Palestina, oricât de bună ar fi recolta, dintr-un bob de grâu nu pot da mai mult de 10 fire. Parabola pune în evidență eficacitatea cuvântului care stă la baza Impărăției lui Dumnezeu, depășind orice închipuire. Începutul este modest, dar, fiind vorba de o “sămânță divină”, recolta nu poate fi decât miraculoasă.

Semănătorul cuvântului trebuie să înfrunte și el o serie de dificultăți, care par să zădărnicească orice speranță umană: superficialitatea și indiferența ascultătorilor (cf. Mc 6,5-6), opoziția deschisă față de Impărăției (cf. Mc 3,6), șovăiala în confruntările inerente problemelor de credință (cf. In 6,60). Cu toate pierderile și cu toată opoziția, Împărăția lui Dumnezeu se stabilește pe pământ cu un rezultat disproporționat față de începutul umil și contrastant.

Ca noi să ne înscriem în rândul celor din împărăție, trebuie să înlăturăm o înțelegere neclară a textului. Isus folosea parabole cu intenția de a nu fi înțeles? “Ca văzând să nu vadă și auzind să nu înțeleagă?”

S-au ivit două teorii: a dreptății și a milostivirii. Teoria dreptății susține că parabola ascunde adevărul ca să poată fi pedepsită infidelitatea poporului care a respins cuvântul Domnului chiar când acesta a fost expus cu cea mai mare claritate. Teoria milostivirii susține că parabola nu vorbește cu claritate spre a diminua vinovăția acelora care nu cred. Ambele teorii sunt false. Isus vorbește cu claritate și chiar cu duritate, mai ales împotriva acelor care păcătuiesc împotriva Duhului Sfânt (cf. Mt 12,31-32). Spre a rezolva problema, trebuie ținut cont de cuvântul parabolă – în ebraică mashal, care poate însemna atât parabolă cât și mister, sentință, enigmă, proverb, învățătură. Reconstituind textul în limba aramaică, iese așa: “Vouă v-a dat Dumnezeu să cunoașteți misterul împărăției; dar celor dinafară, totul este misterios și astfel (după cum este scris) privesc și nu văd, aud și nu înțeleg. Totuși se vor converti și Dumnezeu îi va ierta”, adică situația celor dinafară de voi nu-i disperată.

În întâmpinarea acestei idei vine și sfântul Paul (Lectura a II-a: Rom 8,18-23). Omul este prezentat ca “sensul” dat de Dumnezeu întregii creații (cf. Gen 1-3) și el este responsabil de creație, deoarece trebuie să ducă la bun sfârșit, prin muncă, opera începută sub dependența lui Dumnezeu, “Acela care a supus-o” omului și a legat-o de riscul libertății cu care l-a înzestrat. Cu toate acestea, această supunere față de destinul uman decretat de Dumnezeu este fondată pe o condiție: pe speranța eliberării viitoare. Metafora luată din durerile celei care naște arată că destinul transcendental, dat de Dumnezeu creației, nu este un lucru ieșit din comun și prefabricat, ci este în strânsă legătură cu realitatea evolutivă a unei lumi care poartă în sânul său o altă lume, care nu va fi total diferită de această lume, dar o va întrece în plinătate, fiindcă la baza a tot ce există stă cuvântul lui Dumnezeu care este viu și lucrător. Omul, deci trebuie să se mântuiască cu creația și prin creație. Sfântul Paul arată, în final, că această misiune mântuitoare pe plan cosmic, ce apasă pe umerii creștinului este grea, dar măreață. Ceea ce ne întărește este cuvântul Domnului.

Prima lectură (Is 55,10-11) insistă asupra necesității de a asculta, de a da atenție, deoarece izvorul vieții stă în cuvântul lui Dumnezeu făcut poruncă, alianță, om. Cei care au urechi să asculte, vor trăi o viață plină, identificată în Noul Testament cu viața veșnică, cu viața în Dumnezeu, viață care s-a manifestat în Cristos, Cuvântul Întrupat.

Noi credem că Euharistia este acel “Cuvânt coborât din cer” menit să dea viață lumii. Euharistia este aceea care aduce mulțumirea supremă adusă lui Dumnezeu pentru cuvântul său. A asculta cuvântul, fără a primi Euharistia, fără a aduce mulțumirea supremă lui Dumnezeu, constituie o tentativă de zădărnicire a împărăției lui Dumnezeu, o ingratitudine, fiindcă “cine nu știe să mulțumească, nu merită să trăiască. Cuvântul devine rodnic în noi numai atunci când ne face părtași ai naturii divine prin Euharistie”. (cf. Commento della Bibbia Liturgica, Ed. Paoline, Roma 1981).

 

* * *

 

Duminica a XV-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

“Cine are urechi de auzit, să audă”!

Știm foarte bine că deseori Isus vorbea în “parabole”, adică folosind scurte istorisiri, pentru a spune ceva pe care ascultătorii trebuiau să-l ghicească și să-l înțeleagă singuri. Era o modalitate de a învăța care provoca pe ascultători să nu rămână pasivi, să nu stea pur și simplu “să asculte”, dar să devină personal interesați în a se întreba asupra sensului lucrurilor și cuvintelor, și să caute activ adevărul lucrurilor…

“Cine are urechi de auzit, să audă”!

Această invitație valora în primul rând pentru cei care-i ascultau direct cuvintele lui Isus. Și pentru a înțelege parabola semănătorului trebuie să ținem cont de momentul istoric în care însuși Isus a relatat-o. După primele entuziasme trezite de predica și minunile sale din Galileea, Isus a început să întâlnească opoziție, neînțelegere și multă indiferență… În comparație cu așteptările “triumfaliste” ale multora, misiunea lui Isus părea să se termine cu un faliment.

În schimb, prin parabola semănătorului Isus afirma că – în ciuda tuturor obstacolelor și insucceselor – sămânța împărăției lui Dumnezeu răspândită de el însuși, cu siguranță că va încolți și va aduce rod. Așadar semnificația originară a parabolei apare destul de apropiată de cuvintele profetului Isaia care sunt citite în prima lectură: cuvântul lui Dumnezeu nu rămâne fără efect, așa cum ploaia și zăpada care cad din cer fac fecund pământul astfel încât “dă sămânță semănătorului și pâine de mâncat”.

Atunci când “Evanghelia după Matei” a fost scrisă în mod definitiv, trecuseră deja câțiva ani de la moartea și învierea lui Isus. Predicarea credinței făcuse deja ceva pași, întâlnind la rândul său indiferență, opoziție sau primire pozitivă. Parabola lui Isus a fost remeditată pe fundalul experienței și situației pe care comunitatea o trăia în acel moment.

Astfel, în “explicarea” parabolei atenția se mută de la semănător (Isus) și de la certitudinea “succesului”misiunii, la diferitele dispoziții ala acelora cărora le este adresat mesajul împărăției lui Dumnezeu și prin urmare la diferitele reacții față de cuvântul Evangheliei.

Un discurs care se poate aplica la multe nivele, în raportul: Evanghelie – necredință – indiferență – credință… Dar un discurs pe care în tot cazul fiecare dintre noi este chemat să-l aplice la el însuși: cum am primit noi mesajul Evangheliei în viața noastră? Cum primim cuvântul lui Dumnezeu pe care-l ascultăm, de exemplu atunci când venim la sfânta Liturghie? Cu câtă atenție și cu câtă disponibilitate?

Poate că ne-am obișnuit prea mult să auzim expresii cum ar fi “cuvântul lui Dumnezeu”, “cuvântul Domnului”… Realitatea este că nu ne prea mai emoționăm; toate acestea nu ne determină să “ne ciulim urechile”, ca și când am auzi vorbindu-se despre ceva care ne interesează îndeaproape; sau ca și când în sfârșit auzim glasul cuiva pe care-l iubim și pe care-l așteptam de mult…

Cuvântul lui Dumnezeu riscă să cadă asupra noastră ca pe un teren arid și dur, în care nu poate încolți; sau ca într-un ogor plin de buruieni și spini (multe cuvinte zadarnice, multe gânduri și preocupări chinuitoare…) unde nu mai este loc pentru ca el să poată încolți, dezvolta și aduce rod.

Dumnezeu a semănat în lume cuvântul său. Acest cuvânt este Isus însuși, “Cuvântul” făcut trup: o sămânță plină de promisiuni și speranțe pentru întreaga omenire. Sămânță înghițită de pământ în Vinerea Sfântă, dar care a încolțit și răsărit miraculos în dimineața Paștelui. Sămânță zdrobită de greutatea întregului rău din lume, dar devenită rodnică, prin puterea Duhului, în toți aceia care cred în logica iubirii.

Întrucât “adevărurile din Evanghelie sunt în potență, pământul sufletului oamenilor este acela care trebuie să dea rod. Și cu cât crește în aceștia iubirea, cu atât mai mult adevărurile Evangheliei devin mai evidente… (M. Pomilio, Il quinto evangelio)

 

* * *

 

Duminica a XV-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Astăzi, în duminica a XV-a de peste an, Sfânta Maică Biserică ne propune ca subiect central al Liturgiei puterea și eficacitatea Cuvântului lui Dumnezeu, Cuvânt care produce întotdeauna ceea ce exprimă. Cristos a expus oamenilor învățătura sa în limbaj simplu, prin parabole care erau la îndemâna ascultătorilor săi. Divinul Învățător pornind de la o idee centrală, expune un adevăr de credință determinându-i pe ascultătorii săi să-i sorbească Cuvântul.

Marele personalități ale istoriei atrăgeau în jurul lor mulțimi de oameni cu simpla lor prezență. Istoria bimilenară a Bisericii este plină de asemenea exemple. În timpurile apuse ca și în cele prezente în jurul acestor personalități se adunau mulțimi impresionante, începând din pustiul Tebaidei Egiptului (Sf. Anton Pustnicul), continuând cu Evul Mediu (Sf. Anton de Padova) ajungând până la noi (să ne gândim doar la vizita Sf. Părinte într-o țară catolică). Actualmente lumea nu se mai adună în jurul oamenilor Bisericii, dar își caută fericirea chiar și în locurile unde legea morală e mai puțin respectată. Ne întrebăm ce-l determină pe omul de astăzi să frecventeze stadionul, cinematograful, teatrul, discoteca și alte asemenea locuri? Să fie oare vina societății parțial sau total secularizată? Nu putem oare să vedem în aceasta o lipsă a persoanelor consacrate lui Dumnezeu? Desigur cauzele pot fi căutate în diverse moduri, dar răspunsul este mereu același: lipsa cunoașterii și a trăirii Evangheliei, Cuvântul viu al lui Dumnezeu.

Evanghelia zilei exprimă în manieră familiară un adevăr de credință expus de Cristos în forma unei parabole. Ascultătorii lui Cristos cunoșteau cu siguranță problemele agricole ale Israelului. Toți știau din experiența proprie sau din auzite cum se seamănă cum sunt îngrijite plantele pentru a ajunge la maturitate. Luând acest exemplu din viața de fiecare zi, Cristos trece la expunerea învățăturii sale în mod simplu dar deosebit de elocvent. El vorbește la toți, deși știa că mulți vor refuza sămânța Cuvântului său. În fața acestui Cuvânt ne găsim unul fiecare dintre noi, dar putem fi în două ipostaze diferite: semănători sau teren. În primul caz anunțăm Cuvântul și o facem cu o deosebită responsabilitate folosind mijloace și moduri accesibile tuturor. În al doilea caz îl primim cu intenții bune indiferent cine ni-l transmite și de modul în care-l prezintă.

Pentru a pătrunde mai profund înțelesul acestei parabole trebuie să ținem cont de ambientul în care se află Cristos și ascultătorii săi, de locul unde este așezată Palestina. Cel care a ieșit să semene este Semănătorul prin excelență Cristos, iar sămânța aruncată de El este Cuvântul lui Dumnezeu. Acest Cuvânt, EL îl posedă din veșnicie și îl oferă gratuit oamenilor. Această sămânță a Cuvântului său, este capabilă de a înflori spre mântuire, sfințenie și viață veșnică. Prima lectură, luată din cartea profetului Isaia, prezintă Cuvântul lui Dumnezeu în legătură cu ploaia și zăpada care au nevoie de timp pentru a uda pământul și a-l face mai fertil. Asemenea acestor precipitații Cuvântul lui Dumnezeu are nevoie, la rândul său, de timp pentru a produce efectele sale salvifice. Ploaia și ninsoarea pătrund treptat în pământ. La fel și Cuvântul lui Dumnezeu, intră puțin câte puțin, aproape pe neobservate în inima omului pentru a aduce rod bogat. Ploaia și zăpada sunt fecunde și redau fertilitatea pământului. Ele produc băutura necesară pentru viața omului și a celorlalte ființe de pe acest pământ. Ce ar fi pământul fără apă, dacă nu o planetă pustie, după cum există milioane în tot cosmosul? La fel este Cuvântul lui Dumnezeu, El asigură hrana spirituală despre care vorbește destul de clar profetul Amos: “Vor muri de foame oamenii lipsiți de Cuvântul lui Dumnezeu” (Am 8,11-12).

Ploaia și zăpada pot fi considerate ca mesageri ai lui Dumnezeu pentru că au rolul de a da fertilitate pământului. La fel Cuvântul, este un mesager activ al lui Dumnezeu, purtător al unei energii dătătoare de putere și de misiune. Acest Cuvânt, numai după ce și-a exercitat misiunea și a împlinit ceea ce a spus se întoarce la Dumnezeu. Printr-un ciclu vital capacitat de medierea lui Dumnezeu, Cuvântul vine la om și apoi încărcat de roade se reîntoarce la Dumnezeu. Să-1 rugăm, pe Dumnezeu să ne pătrundă și pe noi cu ploaia binefăcătoare a harului său pentru ca acest cuvânt al său să ne facă mai buni pe zi ce trece.

Psalmul responsorial, pe care l-am intonat la liturgia cuvântului, se inspiră din prima lectură și cere lui Dumnezeu să viziteze pământul și să-i binecuvânteze roadele sale. Dă-ne Doamne ploaie bună și curată, precum și cer senin la timpul potrivit pentru ca, având cele necesare trupului, să ne înălțăm mintea spre cele sufletești. Apostolul neamurilor vorbește despre suferințele sale prezente și nu neagă faptul că trăim într-o lume care suferă, se vaietă, suspină. Cine poate nega faptul că lumea, și în ea oamenii, își poartă crucea frământărilor zilnice. Dar aceste frământări devin insuportabile numai dacă în fața noastră nu avem imaginea victoriei.

Mama în durere își naște copilul, dar copilul odată născut răsplătește suferințele sale, pentru că în lume a apărut o nouă ființă. Dar Paul nu se oprește aici. Pentru el, ca și pentru noi de altfel, lumea nu se va elibera prin propria-i putere de lanțurile nedreptății. Nici natura și nici omul, nu vor da soluția de ieșire din capcana morții. În acest caz ne întrebăm: cine? Vom răspunde că lumea creată numai prin Cristos se reîntoarce la Tatăl. Rănile suferinței, numai prin rănile lui se pot tămădui. Numai conduși de El putem ajunge la strălucirea vieții glorificate.

Ar fi greșit să credem că eliberarea omului din starea de rob al păcatului ar fi un eveniment care va avea loc la sfârșitul lumii. Ea a fost deja realizată prin jertfa răscumpărătoare a lui Cristos, care ne-a adus mântuirea. Odată ce Creatorul a pus pământul sub stăpânirea omului l-a făcut pe om stăpân al naturii. De aici rezultă că omul, prin atitudinea sa rea, poate corupe și firea atunci când se abate de la orânduirea sa primară și nu utilizează bunurile pământești, așa cum dragostea lui Dumnezeu o cere. Pentru a ilustra acest adevăr să ne gândim la forța atomului, forță pe care omenirea o poate utiliza atât în folosul cât și în detrimentul său. Poetul român, Tudor Arghezi, în poezia sa “Omul”, din volumul “Cuvinte potrivite”, exprimă atât de plastic această idee: “El (Omul) poate omenirea în câteva secunde s-o întinerească pe veci sau s-o scufunde”. Însă noi creștinii împreună cu Sf. Apostol Paul nu ne pierdem speranța, pe care nu o alimentăm nici din prudență omenească, nici din înțelepciune sau știință, ci din dragostea lui Dumnezeu Tatăl care prin Cristos a venit la noi, iar prin Duhul Sfânt rămâne mereu cu noi.

Să sărutăm cu evlavie cartea Sfintei Scripturi, Cartea Revelației lui Dumnezeu, conștienți fiind că prin Ea, Cuvântul lui Dumnezeu a ajuns la noi nealterat și în integritatea mesajului său. Așadar să-I mulțumim lui Dumnezeu Tatăl, că prin Cuvântul Fiului continuă opera sa în lume și să-1 lăsăm pe Duhul Sfânt să pătrundă inimile noastre pentru a avea o trăire autentică a Evangheliei. Această caritate să inspire cât mai clar dimensiunea orizontală a iubirii, adică semen-semen neuitând totodată de dimensiunea verticală a iubirii om-Dumnezeu.

Astăzi să luăm hotărârea ca fiecare dintre noi să încerce să nu treacă nici o zi din viața sa fără a citi măcar o pagină din Cartea Cărților tradusă astăzi în peste 2000 de limbi și să-i acordăm locul cuvenit în viața noastră.

Iulian Pascaru

 

* * *

 

Duminica a XV-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Ne-am adunat din nou astăzi în Biserică pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu. Momentul privilegiat în care o comunitate se confruntă cu acest cuvânt al lui Dumnezeu este liturghia duminicală, la care participăm și noi în aceste momente. Este important, de aceea, să știm să-l interpretăm în mod corect pentru a-l putea aplica în viața noastră cotidiană, ca astfel să fie un izvor de inspirație pentru mărturia noastră despre iubirea infinită a lui Dumnezeu.

Lecturile pe care Biserica ni le propune pentru duminica de astăzi ne vorbesc tocmai despre această ascultare a cuvântului lui Dumnezeu. Noi, în ascultare. Prin urmare, ne putem întreba dacă înțelegem cuvântul lui Dumnezeu și dacă avem curajul să-l punem în practică.

Isus Cristos a expus oamenilor învățătura sa într-un limbaj simplu, prin parabole care erau la îndemâna ascultătorilor săi. Pornind astfel de la o idee de bază, el expune un adevăr de credință. Cuvântul lui Dumnezeu este un cuvânt creator și eficace, care lucrează în lume încă de la început și va lucra până la sfârșitul ei. Acest lucru reiese clar din prima lectură luată din cartea profetului Isaia, lectură care, putem spune că este un cântec despre ploaie și extraordinarele ei efecte. Ploaia devine astfel un mesager divin, căci așa cum ploaia care coboară din cer face pământul să rodească și se întoarce înapoi, tot așa și cuvântul lui Dumnezeu nu se întoarce la el înainte de a-și fi îndeplinit misiunea sa specială în inimile oamenilor. Oare ce ar fi pământul fără apă, dacă nu o planetă pustie? Dar ce ar fi inimile oamenilor fără cuvântul lui Dumnezeu? El asigură acea hrană spirituală despre care profeții din Vechiul Testament spuneau: “vor muri de foame oamenii lipsiți de cuvântul lui Dumnezeu” (Am 8,11-12). Și Isus se referă la această hrană spirituală atunci când afirmă că “nu numai cu pâine va trăi omul, dar cu tot cuvântul ce vine din gura lui Dumnezeu” (Mt 4,4). Desigur, această viață pe care omul o dobândește prin cuvântul lui Dumnezeu este viața dumnezeiască, pe care cel drept o trăiește încă de pe acum, dar în chip tainic și imperfect, ne învață sfântul Paul în lectura a doua. Ea se va descoperi pe deplin doar în veșnicie. Suferințele din această lume sunt nimic pe lângă gloria ce ni se va descoperi atunci. Apostolul neamurilor ne prezintă răscumpărarea într-o dimensiune cosmică: după cum întregul univers a suferit de pe urma păcatului omului, tot așa va lua parte la măreția omului mântuit, devenit fiu al lui Dumnezeu. Înfierea definitivă a omului nu are loc decât odată cu încheierea în harul lui Dumnezeu a călătoriei sale pământești. În forma ei desăvârșită cuprinde și trupul omului, care va beneficia de acest har la înviere. Însă această măreție nu o vor primi decât cei care acceptă cuvântul lui Dumnezeu și aduc roade prin conformarea vieții lor cu acest cuvânt.

În evanghelia pe care am ascultat-o, Isus tocmai acest lucru vrea să ne învețe: că este necesar a asculta cuvântul lui Dumnezeu și a-l pune în practică, pentru a intra în împărăția cerurilor. Evanghelistul Matei ne prezintă astăzi un fragment din al treilea discurs al lui Isus, conform evangheliei sale, numit și Discursul parabolelor, deoarece Isus îi învață pe discipoli folosindu-se de șapte parabole sugestive despre împărăția cerurilor. Parabola semănătorului sau parabola cuvântului lui Dumnezeu este prima dintre acestea și cea mai semnificativă. Este alcătuită din trei părți: după ce în prima parte (vv. 3-9) Isus redă parabola semănătorului, în partea a doua (vv. 10-17) intră într-un dialog cu discipolii, urmând ca în partea a treia (vv. 18-23) să explice el însuși parabola. Astfel că parabola nu prezintă dificultăți de înțelegere, ceea ce face ca textul să interpeleze cu putere pe credinciosul care ascultă cuvântul lui Dumnezeu. În fața acestui cuvânt ne aflăm fiecare dintre noi, dar în situații diferite: semănător sau teren. În prima situație suntem responsabili de proclamarea cuvântului, iar în a doua trebuie să avem intenția dreaptă de a-l asculta. Parabola nu tratează despre diferitele atitudini ale omului în fața acestui cuvânt al lui Dumnezeu, cum ar fi: superficialitatea, indiferența, suficiența, ipocrizia sau disponibilitatea și ascultarea. Dar totul este văzut după cele trei tipuri de teren, care primește sămânța. Astfel, parabola se referă insistent la rezistențele pe care omul le opune darurilor divine, împiedicându-le să aducă roade. Știm bine că Dumnezeu nu intervine în sufletul omului în mod forțat; respectă totdeauna libertatea acestuia. Oferă, propune, dar nu obligă. În acest sens, sfântul Augustin spunea foarte frumos: “Qui creavit te sine te, non salvabit te sine te”, adică “Cel care te-a creat fără tine, nu te va mântui fără tine”.

Un tânăr călugăr s-a plâns odată abatelui său că nu poate fi atent la predică din diferite motive și că ar fi mai bine pentru el să nu o mai asculte. Abatele luă atunci două găleți și-i spuse tânărului: “Ia-le, pune apă în ele, spală-le și apoi aruncă apa”. După ce a făcut astfel, abatele îl întrebă: “Care din cele două găleți este mai curată?” Tânărul răspunse: “Aceea pe care am spălat-o cu apă mai multă”. Atunci abatele adăugă: “Tot așa se întâmplă și cu sufletul tău. După cum găleata este totdeauna curată dacă este spălată cu apă, la fel cuvântul lui Dumnezeu este acea apă curată prin care sufletul omului devine tot mai frumos. Dacă îl asculți cu atenție, sufletul tău va fi spălat de păcate, întărit în bine și plăcut în ochii lui Dumnezeu”. Unii pot spune că aceste îndemnuri sunt valabile numai pentru cei care trăiesc retrași de lume și nu pentru noi, care trăim în mijlocul lumii. Dar oare există un surd mai rău decât cel care nu vrea să audă? Cuvântul lui Dumnezeu se adresează tuturor și toți suntem chemați să-l ascultăm cu intenția dreaptă și să-l punem în practică, indiferent de aspectul sau calitatea celui care îl proclamă, indiferent de ambientul sau situația în care ne aflăm, căci Dumnezeu poate să scrie drept chiar și pe rânduri strâmbe. Isus însuși ne spune: “cine ascultă cuvântul meu are viața veșnică” (In 5,24). Însă a asculta este o artă. Înseamnă mai mult decât a auzi. Putem spune, fără să exagerăm, că a asculta cuvântul lui Dumnezeu înseamnă a pune în practică ceea ce auzim și înțelegem. Depinde, deci, numai de noi dacă se va bucura sau nu cuvântul de un teren bun pentru a crește, a se dezvolta și a se maturiza.

Parabola semănătorului ne prezintă trei momente ale cuvântului lui Dumnezeu asemănate cu evoluția seminței în pământ: mai întâi ascultarea, asemănată cu momentul când pământul primește sămânța; apoi înțelegerea, când pământul face sămânța să încolțească, și în ultimul rând punerea în practică, asemănată cu sămânța care, deja încolțită, crește și aduce rod. Aceasta este situația ideală. Dar oare așa se întâmplă întotdeauna? Ar trebui, dar Isus ne arată că nu totdeauna este așa. După cum sămânța luată de vânt ajunge pe diferite tipuri de teren, unde dă mai mult sau mai puțin rod, tot astfel și oamenii, în mijlocul necazurilor și plăcerilor acestei lumi, recepționează diferit cuvântul lui Dumnezeu. Așadar, se poate întâmpla să nu acordăm ascultare; sau să ascultăm, dar să nu înțelegem; sau să ascultăm și să înțelegem, dar să nu punem în practică; dar de asemenea, se poate întâmpla și să ne hotărâm să aducem roade: care o sută, care șaizeci, care treizeci.

Să ascultăm în acest sens de invitația Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea: “Călăuziți de Sfânta Scriptură, veți putea recunoaște în zilele voastre prezența Domnului și atunci, chiar și pustiul va putea să devină o grădină, în care creatura poate vorbi în mod familiar cu Creatorul său”.

Să-l rugăm așadar, pe bunul Dumnezeu, împreună cu psalmistul, să ne binecuvânteze și pe noi cu ploaia binefăcătoare a harului său, pentru ca acest cuvânt al său să ne facă mai buni pe zi ce trece. Fericiți sunt cei care ascultă și păstrează cuvântul lui Dumnezeu!

Cornel-Adrian BENCHEA

 

* * *

 

Surprinși de cuvânt

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Acea zi în care Isus nu pregătise predica…

Îmi place, înainte de toate, să subliniez un fapt particular care aproape totdeauna trece neobservat. Comentariile asupra parabolei semănătorului și cererea care urmează de a fi explicată desigur că nu lipsesc. Sămânța, diferitele tipuri de teren, diferite recolte, Cristos într-un echilibru precar pe un amvon neobișnuit cum este barca legănată pe apă.

Este neglijată scena introductivă, care mi se pare mai degrabă sugestivă. “În acea zi Isus a ieșit din casă și a stat pe malul mării…” Se pare că nu avea nici un program precis de respectat, nici o întâlnire, nici o obligație deosebită. S-a așezat să contemple panorama familiară a lacului “său”. Mi se pare că și aceasta este o trăsătură semnificativă a umanității lui Cristos. Ioan ni-l prezintă pe Cristos, aflat în călătorie, care se odihnește lângă o fântână. Marcu relatează despre un Isus care doarme într-o barcă lovită de valuri furioase, cu capul rezemat pe o pernă. Matei ne oferă acest tablou surprinzător al Învățătorului într-un moment de destindere, pe malul mării. Poate îl laudă pe Tatăl pentru acea minune ieșită din mâinile sale. Sau, pur și simplu, își lasă ochii invadați de frumusețea care îl înconjoară, rămânând în tăcere.

“Au început să se adune în jurul lui atâta lume încât a trebuit să se urce într-o barcă și să se așeze în ea, în timp ce lumea a rămas pe plajă…” Nu ne este dat să știm cât a durat acea singurătate extatică. Evanghelistul reduce intervalele, legând secvențele fără a ne da posibilitatea de a măsura timpul. Totuși totul pare să se desfășoare cu maxima naturalețe, cu semnul neprevăzutului, aproape ca o improvizație. Isus, în acea zi, poate nu a pus la socoteală întâlnirea cu publicul, chemat acolo cine știe de cine și cine știe cum.

Vrem să spunem că nu era pregătit pentru predică? Atâtea circumstanțe ne permit să presupunem. Însă trebuie să recunoaștem că, în evanghelie, Isus aproape totdeauna ia cuvântul cu spontaneitate, stimulat de împrejurări, provocat de evenimentele cele mai întâmplătoare, așa cum se întâmplă și acolo unde se întâmplă. Nu are timpuri și locuri privilegiate. Poate să fie în ambientul templului, sau într-o oarecare locuință, în cadrul unei sinagogi, sau – ca astăzi – pe o plajă. Surpride faptul că, în această imprejurare, aproape tot discursul “în parabole” are loc într-un ambient țărănesc: se vorbește de semănătură, de ogoare, de grâu și de neghină.

Numai la sfârșit, când a reintrat în casă, Învățătorul folosește o imagine legată de lac (pescarii care, trăgând la mal mrejile, așezați, aleg peștii). E posibil să fie vorba de o scenă care a avut loc dimineața, înainte ca singurătatea sa să fie întreruptă de sosirea publicului neașteptat. Am vrea să tragem îndată o concluzie modestă în cheie practică? Iat-o. O formă esențială de pregătire constă în capacitatea de a observa realitatea. Se “întâlnesc” persoanele numai dacă se întâlnește lumea care le este familiară lor și se cufundă în ea.

Mulțimea îl înconjoară pe Isus, pe neașteptate, aproape îl constrânge să vorbească, chiar dacă El nu și-a propus aceasta, pentru că îl simte părtaș la problemele lor, cunoscând viața tuturor, nu străin, nu departe de situațiile concrete ale existenței “comune”. Nu numai Isus se face ascultat. Înainte de toate, este lumea care vrea să-l asculte pentru că se recunoasște în ceea ce spune El. Problema limbajului este și o problemă de capacitate de “a se așeza”, ca și Isus, pe malul mării (și, în locul mării, s-o înlocuim cu oricare altă panoramă, inclusiv cea lipsită de conținut poetic), și și să ne oprim să privim…

Învățătorul, în acea dimineață, nu a mers pe plajă să pregătească predica. Avea numai dorința de singurătate, de contemplație. Dorea să facă un popas. Să stabilească un contact cu natura, cu o anumită lume, fără nici o preocupare imediată… Din întâmplare, problema limbajului, nu este oare o problemă de ochi deschiși înainte de cea a limbii?

Eficacitatea și riscul Cuvântului

Tema fundamentală a liturgiei de astăzi s-ar putea enunța astfel: eficacitatea și, împreună, riscul Cuvântului lui Dumnezeu. Perspectiva în care îl putem interpreta este dublă: din partea predicatorului, și din partea ascultătorului. Isaia ne informează că Dumnezeu trimite la noi “tot cuvântul său”, însărcinat să obțină un scop precis, un efect bine determinat. Nu putem face sau scoate din Cuvântul lui Dumnezeu ceea ce vrem sau hotărâm noi. Numai Cuvântul însuși trebuie să producă ceea ce Dumnezeu a stabilit.

Dacă obține rezultate diferite, nu se întoarce în cer “fără efect”. Numai dorințele lui Dumnezeu contează, nu intențiile noastre (chiar și cele mai lăudabile). Nu este în puterea vestitorului să stabilească de la început, după perspectivele și gusturile proprii, consecințele predicii sale. Nici, cu atât mai puțin, îi este permis să profite de Cuvânt pentru a da drumul la resentimente îndelung reprimate, sau să lanseze “avertismente” bine țintite, să se răzbune pe adversarii pe care îi știe el… Cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi niciodată un pretext… pentru altceva.

Și mai îngrijorător este cazul în care predicatorul primește, pentru a spune așa, îndemnul despre ce să spună, și aduce argumente, zdrobește, rănește inimi, accentuează motive sau motivații, ajunge – chiar forțând un pic lucrurile – la concluzii care pot să facă plăcere suflerului sau directorului de orchestră de serviciu, sau de-a dreptul apărarea intereselor cuiva, dar care nu au nimic comun cu Cuvântul lui Dumnezeu. Așa este necinstit de a chema în ajutor evanghelia pentru lucruri sau probleme – sau rezolvarea problemelor – pe care evanghelia nici nu le-a atins.

Pe de altă parte, nu destinatarul (dar și predicatorul, evident, este un destinatar) care are dreptul de a alege propunerea care îi este pe plac. Aș îndrăzni să spun că propunerile nu le facem noi după ce am citit sau auzit predica. Propunerile le face Dumnezeu înainte de a începe predica! În sfârșit: dacă propunerile noastre – și, bineînțeles, îndeplinirea lor – sunt reductive, sau oricum ne la locul lor, Cuvântul este ineficace. Pe cât de paradoxal poate apărea, propunerile precedă ascultarea! Și nu sunt formulate pe pământ.

Dumnezeu “își propune” ceva în privința noastră când ne adresează Cuvântul. Orice cuvânt al său conține o dorință, o speranță, un proiect, o…intenție a lui Dumnezeu. Nu este important deci ca predicatorul să fie satisfăcut sau mai puțin când părăsește amvonul. Nici când credincioșii par mulțumiți sau decepționați, după cum au ascultat sau nu ceea ce așteptau, sau le plăcea, sau intra în ordinea de idei a lor sau în programul lor de viață. Ar fi interesant, în schimb, să verificăm dacă Cuvântul s-a întors la sediul său după ce “a împlinit” cele pentru care Dumnezeu l-a trimis.

Și trebuie exclus că dorința lui Dumnezeu se limitează la faptul că cineva exclamă: “Într-adevăr o predică frumoasă!” “Chiar ceea ce voiam”. Din păcate “ceea ce voiam” nu corespunde în mod necesar cu “ceea ce El voia”. Acesta este marele risc.

Cel mai rău dușman: obișnuința

Interpretările diferitelor tipuri de teren, mai mult sau mai puțin promițătoare, mai mult sau mai puțin productive, nu le-a oferit Cristos. Altele numeroase le-au adăugat comentatorii din toate timpurile. Aș vrea numai să accentuez pericolul cel mai mare pe care îl întâmpină Cuvântul lui Dumnezeu. Care nu este refuzul explicit, cât mai ales obișnuința. Fenomenul, încă odată, se verifică pe două laturi. Deasupra și sub amvon.

Din partea predicatorului, obișnuința ia forma de meserie, repetiție, cenușiul, lipsa de originalitate, discursuri scontate și abuzate, banalitate, neîncredere. Din partea ascultătorului, obișnuința înseamnă dezamăgire, plictiseală, a ști de mai înainte, neîncredere, interes superficial, indiferență, suportarea netăinuită. Atât dintr-o parte cât și din cealaltă, nu este o adevărată implicare, nici o vibrație interioară, nici o participare profundă. Nu ne vine desigur în minte că proclamarea Cuvântului lui Dumnezeu este în vederea convertirii. Nu ne mai dăm seama că acel Cuvânt – așa cum amintește Isaia, în fragmentul citat de însuși Cristos – trebuie să fie interesați ochii, urechile și mai ales inima. Da, este chiar problema de “a înțelege cu inima”.

Cineva poate să spună că a ascultat sau a vorbit numai dacă Cuvântul a fost prins de inimă. A rodit, a fost păzit, a pătruns în inimă, și a găsit complicitatea altor inimi. De-a lungul drumului spre Emaus, Cristos a descoperit celor doi ucenici decepționați înțelegerea Scripturilor practicând ermeneutica inimii (“Oare nu ne ardea inima în piept în timp ce ne vorbea cu noi de-a lungul drumului când ne explica Scripturile?”, (Lc 24,32). Mintea lor a fost trezită, luminată de un incendiu în teritoriul inimii. Personal mă întreb care este antidotul cel mai eficace împotriva împietririi obișnuinței (împietrire care lovește urechile și inima, și chiar vederea!). Și până acum nu am găsit alt remediu decât acesta: trebuie să ne apropiem de Cuvântul lui Dumnezeu, de o pagină din evanghelie, de o singură frază, ca și cum ar fi prima oară. Și, în realitate, este mereu prima oară, pentru că acel Cuvânt este viu, eficace, nou, inspirat și inspirator “în același moment”.

Preotul care, duminica, prezidă trei Euharistii, ar trebui să se apropie de fragmentul evanghelic de la ultima Liturghie cu atitudinea celui care “nu știe” încă ce este scris și ce va spune (chiar dacă s-a pregătit așa cum trebuie, și a meditat, “rumegat” toată săptămâna acel Cuvânt). Oricine deschide Cartea și se apucă de citi, trebuie s-o facă ca un ne-expert, ca un începător. Cuvântul este irepetabil, și de nereprodus. Și chiar dacă cineva l-a ascultat deja de mii de ori, nu este niciodată același lucru. A spune că acel Cuvânt este cu siguranță eficace, nu înseamnă că luminează mereu în același chip și produce aceleași roade, obține rezultate “standard”. Nu este vorba de un lanț de montaj, în care totul poate să fie calculat, prevăzut, și obținut “în serie”. Este vorba de creație.

Isus afirmă că este posibilă vederea Împărăției numai de nou-născuți. Și bătrânul și experimentatul și un pic nesimțitorul Nicodim rămâne uluit de acea revelație. Astfel ne este dat să vedem și să primim Cuvântul numai dacă renunțăm la experiența precedentă și ne apropiem cu atitudinea și prospețimea unui școlar care începe să citească, să înțeleagă, să descifreze și să silabisească doar câteva cuvinte. Impermeabilitatea se învinge cu vulnerabilitatea. Nu o lume sceptică, experimentată și resemnată. Ci indivizi lipsiți de apărare, receptivi, cu gustul explorării. Împietrirea poate să dispară numai recuperând sensul surprizei. Da, este vorba (de deasupra și de dedesubtul amvonului) de a ne lăsa surprinși de Cuvânt.

Durerile care anunță nașterea

Să adăugăm și faptul că suferința este un element necesar al rodniciei pentru Cuvântul lui Dumnezeu. În această perspectivă, putem citi fragmentul lui Paul (a doua lectură) unde se vorbește despre “suferințele momentului prezent”, și de o întreagă creație care “așteaptă cu nerăbdare revelația Fiilor lui Dumnezeu”. Da, acei fii care se nasc din Cuvânt și nu din vorbărie. Același Paul accentuează, realist, a propo de creație, despre “chinurile nașterii”.

Să ne înțelegem, nu este vorba despre preocuparea banală a preotului care trebuie să pregătească omilia duminicală. Și nici despre neplăcerea și plictiseala pe care o simt de atâtea ori parohienii la ascultarea unor predici. Nu: mai radical, este chiar Cuvântul care face să suferim, provoacă sfâșieri în carne vie, răvășește echilibrul normal, face să ne simțim rău. Și ne vine să strigăm: gata, Doamne, lasă-mă un pic liniștit, dă-mi un răgaz, nu mă chinui așa. Mulți dintre noi pretind exclusiv că gustă Cuvântul, se bucură de el, îi admiră frumusețea și parfumul, ca într-o grădină.

Dar Cuvântul nu aparține numai de domeniul mângâierii. Cu atât mai puțin de cel al plăcerii estetice (fie chiar și o estetică spirituală). Cuvântul este sămânță care produce viața. Și viața, prin naștere face să ne simțim rău… să murim.

Că acest cuvânt este viu înăuntrul meu observ nu din exclamațiile devote care înfloresc pe buzele mele, ci de junghiurile dureroase, aproape insuportabile, care se produc înăuntru. Isaia ne avertizează că pot fi și “dureri false” ale atâtor “nașteri false”: “Am conceput, am simțit durerile ca și cum ar fi trebuit să ne naștem: era numai vânt; nu am adus mântuirea țării și nu s-au născut locuitori în lume…” (26,18). Totuși e mai bine să observăm insuportabilitatea Cuvântului mai degrabă decât anesteticul obișnuinței (chiar travestit în familiaritate).

 

* * *

 

Duminica a XV-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a ieșit din casă și s-a așezat pe malul lacului. În jurul lui s-a adunat o mulțime … mare de oameni… El le-a spus multe lucruri în parabole: “Semănătorul a ieșit să semene. În timp ce semăna, o parte din semințe au căzut lângă drum, unde au venit păsările cerului și le-au mâncat. Altele au căzut pe pământ pietros, unde era numai puțin pământ; ele au încolțit îndată pentru că pământul nu era destul de adânc, dar când s-a ridicat soarele le-a dogorât și, pentru că nu aveau rădăcină, s-au uscat. Altele au căzut între spini iar spinii au crescut și le-au înăbușit. În sfârșit, altele au căzut în pământ bun și au dat roade, care o sută, care șaizeci, care treizeci. Cine are urechi să audă!…” (Mt 13,1-23)

O bună parte din învățătura lui, Isus și-a transmis-o prin parabole, acele crâmpeie de viața cotidiană cu ajutorul cărora ilustra învățături profunde referitoare la Împărăția cerurilor. Sfântul evanghelist Matei a reunit o serie de parabole în capitolul 13, parabole pe care le vom medita în următoarele trei duminici.

În prima parabolă a capitolului Isus, deși nu folosește sintagma Împărăția cerurilor, se referă la modul în care ea se constituirea din cei care împlinesc programul de rodire a Cuvântului. Descriind ce se poate întâmpla cu semințele pe care un semănător le împrăștie cu generozitate, Mântuitorul atrage atenția asupra modului atât de variat în care este receptat și pus în practică Cuvântul evanghelic. De altfel, în partea a doua a textului mateian propus pentru această duminică Isus explică în detaliu această varietate de recepție și de punere în aplicare a Cuvântului divin. Într-adevăr, ceea ce s-a semănat poate fi răpit de Cel rău, lepădat în timp de strâmtorare, înăbușit de grijile acestei lumi și de pofta de avere, sau poate fi făcut să rodească (dar și aici rodirea nu este egală la toți).

Prin această parabolă Isus arată că știe deja ce se va întâmpla cu sămânța bună pe care El o împrăștie în mulțimea adunată în jurul lui (v. 2), dar și în cei care, de-a lungul timpului, se vor întâlni cu Cuvintele Împărăției cerurilor. În unii va rodi, iar în alții nu…

Fraților, eu sunt convins că suferințele timpului de față nu înseamnă nimic în comparație cu măreția care va fi descoperită. Toate creaturile așteaptă cu nerăbdare să vadă această descoperire a fiilor lui Dumnezeu. Toată făptura a fost supusă forțelor nimicitoarea… Cu toate acestea, ea și-a păstrat speranța de a fi eliberată de această sclavie… pentru a cunoaște libertatea și măreția copiilor lui Dumnezeu… (Rm 8,18-23)

Desi cu alte cuvinte, apostolul Paul (Pavel) confirmă învățătura Mântuitorului cu privire la chemarea tuturor oamenilor de a cunoaște și participa la libertatea și măreția copiilor lui Dumnezeu, a roditorilor Cuvântului (vezi textul evanghelic). În cazul de față, însă, copiii lui Dumnezeu au de înfruntat suferințe adevărate și mari care provin atât din persecuții cât și din asumarea responsabilităților zilnice (uneori atât de grele). Amintindu-le, totuși, că toate suferințele timpului de față sunt trecătoare, Apostolul îi încurajează pe destinatarii lui să fie perseverenți, bine știind că și celelalte creaturi așteaptă cu nerăbdare să vadă această descoperire a fiilor lui Dumnezeu și speră să fie eliberate de sclavia forțelor nimicitoare – ca și cum eliberarea lor depinde de dobândirea libertății copiilor lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Ascultarea și înțelegerea Cuvântului lui Dumnezeu

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Tânărul Eric dădea mărturie despre cotitura înregistrată în viața sa atunci când l-a acceptat pe Isus ca Domn și Mântuitor. Cu doi ani înainte, spunea el, nu avea poftă pentru Cuvântul lui Dumnezeu. În zilele de duminică obișnuia să sondeze bisericile din zonă pentru a găsi preotul ce ține cele mai scurte predici. Pentru el serviciul duminical ideal trebuia să consume cel mai puțin timp posibil. Cu cât mai puțin cu atât mai bine. Dar acum, că se născuse a doua oară, putea sta și asculta predicarea Cuvântului lui Dumnezeu și ore întregi. Dispoziția noastră relativ la Cuvântul lui Dumnezeu este un bun indicator al relației noastre cu Domnul. Evanghelia de astăzi este o invitație la revizuirea și înnoirea atitudinii noastre față de Cuvântul lui Dumnezeu.

Parabola Semănătorului aseamănă vestirea Cuvântului lui Dumnezeu cu plantarea semințelor. Semințele cad pe diferite tipuri de pământ: bătătorit, pietros, între spini și pământ bun. Întrebarea pe care trebuie să ne-o punem astăzi este: “Ce fel de pământ sunt eu pentru Cuvântul lui Dumnezeu? Sunt ca pământul bătătorit, unde sămânța nu poate nici măcar intra, sau ca cel pietros unde sămânța nu prinde rădăcini, sau ca cel cu spini unde Cuvântul lui Dumnezeu este în cele din urmă înăbușit, sau pământ bun, care aduce multă roadă? Comparația dispozițiilor noastre diferite cu tipurile diferite de pământ are o limitare crucială. Pământul nu poate să ajute la ceea ce este. Noi putem. Astfel că întrebarea care urmează este: “Cum pot eu îmbunătăți dispoziția inimii mele pentru ca Cuvântul lui Dumnezeu să poată să aducă rod în viața mea?” Pentru a răspunde la această întrebare să ne întoarcem la povestea lui Eric.

Înainte de convertire, Eric nu gusta Cuvântul lui Dumnezeu. Mulți tineri din ziua de astăzi – și nu numai tineri – sunt într-o situație similară. Responsabilitatea pentru această atitudine poate fi împărțită între cei care îl comunică și cei care îl primesc. Predicatorii se rezumă uneori la simpla expunere a lucrurilor. Dar faptul că Isus s-a folosit de povestiri și parabole pentru a ne învăța ne spune că nu este niciodată îndeajuns să spui doar lucrurile, așa cum sunt. Adevărul este amar și pilulele amare se iau adesea cu ceva dulce, pentru a aluneca mai ușor. Una dintre cele mai de succes misiuni de predicare a fost cea a profetului Natan în fața regelui adulterin David (2 Samuel 12) și succesul nu se datorează predicării verde în față ci folosirii unei parabole. Oamenii opun mai puțină rezistență Cuvântului lui Dumnezeu dacă predicarea se folosește de moduri mai delicate de comunicare a adevărurilor uneori amare.

Cum este comunicat Cuvântul este important, dar parabola de astăzi se concentrează mai mult pe cum este primit. În parabolă diferența crucială dintre cei care aud cuvântul cu spor și ceilalți stă în înțelegerea a ceea ce ascultă: “Când cineva aude cuvintele împărăției fără să le înțeleagă, vine Cel Rău și răpește cea ce s-a semănat în inima lui; în cazul lui, sămânța a căzut lângă drum. [...] În pământ bun a căzut sămânța la acela care aude cuvântul și-l înțelege, apoi aduce roade” (Matei 13,19.23). Ce face oare ca o persoană să înțeleagă Evanghelia iar alta nu? Isus a încercat să abordeze această problemă în special în Evanghelia lui Ioan. La Ioan 8,43 citim: “De ce nu înțelegeți vorbirea Mea? De fapt, voi nu puteți asculta cuvântul Meu”.

Noi presupunem adesea că oamenii vor accepta Vestea cea Bună doar dacă o pot înțelege, dar reversul este de asemenea adevărat, și anume că oamenii nu pot să înțeleagă cu adevărat Cuvântul lui Dumnezeu dacă nu îl acceptă mai întâi pe Dumnezeu în viețile lor. Aceasta o vedem în povestea lui Eric, care începe să guste și să înțeleagă Cuvântul lui Dumnezeu doar după ce s-a predat lui Dumnezeu și a intrat într-o relație personală cu El. Hotărârea fermă de a face voia lui Dumnezeu în viețile noastre este cea mai bună dispoziție pentru a asculta și înțelege Cuvântul lui Dumnezeu, deoarece “Dacă vrea cineva să facă voința Lui, va cunoaște învățătura” (Ioan 7,17).