Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XIV-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Ezechiel 2,2-5
2Corinteni 12,7-10
Marcu 6,1-6

Marcu 6,1-6

Apoi a ieșit de acolo și a venit în locul lui natal, iar discipolii îl urmau. Fiind sâmbătă, a început să învețe în sinagogă și mulți dintre cei care îl ascultau se mirau, spunând: “De unde are el toate acestea? Și ce este această înțelepciune care i s-a dat și aceste fapte minunate care se fac prin mâinile lui? Nu este oare acesta lemnarul, fiul Mariei, fratele lui Iacob, al lui Ioses, al lui Iuda și Simon? Și surorile lui nu sunt oare aici, la noi?” Și erau scandalizați de el. Dar Isus le-a zis: “Un profet nu este disprețuit decât în patria lui, printre rudele sale și în casa lui”. Și nu a putut face acolo nici o minune, decât doar și-a pus mâinile peste câțiva bolnavi și i-a vindecat. Și se mira de necredința lor. Apoi, cutreiera satele din jur învățând.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Joseph Pellegrino
pr. Anton Dancă
pr. Raniero Cantalamessa
Diverși alți autori
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Pietro Righetto
pr. Claudiu Budău
FSC
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Isus nu poate

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Un bătrân se întreba dacă soția lui avea probleme cu auzul. Așa că într-o seară, pe când soția stătea în fotoliu, s-a apropiat ușor prin spatele ei și i-a spus încet: “Dragă, mă auzi?” Nu a primit nici un răspuns. S-a apropiat mai mult de ea și i-a spus din nou: “Dragă, mă auzi?” Din nou nimic. S-a dus atunci chiar lângă ea și i-a spus: “Dragă, mă auzi?” De data aceasta ea s-a uitat la el cu surprindere și i-a răspuns: “Pentru a treia oară, Henry, da, te aud!” Suntem prea repede gata să îi învinovățim pe ceilalți pentru o ruptură în comunicare, când se poate ca noi înșine să fim principalii responsabili pentru situație. În Evanghelia de astăzi, citim despre o gravă ruptură în comunicare între Isus și oamenii din orașul Său. A fost atât de gravă încât Isus nu a putut să facă nici o minune aici. “Și nu a putut face acolo nici o minune, decât doar și-a pus mâinile peste câțiva bolnavi și i-a vindecat” (Marcu 6,5).

Aceasta este una dintre cele mai șocante declarații din toate Evangheliile: Isus să nu poată să facă miracole? Nu că nu ar fi vrut, ci nu a putut! Poate exista oare ceva care să fie imposibil pentru Isus? Evanghelia de astăzi spune că da. Este imposibil pentru Isus să facă miracole într-un context în care nu există credință. Isus ar putea face și ar dori să facă totul pentru poporul Său. Dar are nevoie de credința noastră pentru a-și putea dezlănțui puterea. Să ne amintim de Evanghelia de duminica trecută, cu femeia cu hemoragie. Mulți îl atingeau pe Isus, dar nu li s-a întâmplat nimic pentru că nu îl atingeau cu credință. Însă în momentul în care femeia l-a atins cu credință, puterea vindecătoare a ieșit din El. Pe cât de puternic este Isus, noi avem totuși capacitatea de a-l inactiva prin lipsa de credință. Credința este ca un comutator care îl pornește pe Dumnezeu, iar lipsa de credință îl oprește.

Oamenii din Capernaum s-au supărat pe Isus din cauza incapacității sale de a face miracole în mijlocul lor. Sunteți uimiți uneori de tăcerea lui Dumnezeu și de aparenta sa inactivitate într-o lume a corupției și a nedreptății? Însă lucrul cu adevărat uimitor, în ceea ce îl privește pe Isus, este lipsa de credință între cei de un neam cu El. “Și se mira de necredința lor” (Marcu 6,6). Când îl acuzăm pe Dumnezeu pentru că nu face nimic în timp ce noi suferim atâta aici pe pământ, oare nu cumva Dumnezeu ne mustră pentru necredința noastră care l-a pus în imposibilitatea de a acționa?

De ce oamenii nu au avut credință în El? Isus spune că poate pentru că “Un profet nu este disprețuit decât în patria lui, printre rudele sale și în casa lui” (Marcu 6,4). O zicală moderă echivalentă ar fi: “Familiaritatea duce la dispreț”. Oamenii din Capernaum credeau că știu tot ce era de știut despre Isus. Îi cunoșteau familia și educația primită, și de aceea nu erau impresionați de El. Oamenii care se convertesc mai târziu sunt adesea mai buni decât cei mai vechi în credință, deoarece există între aceștia din urmă de a crede că ei știu tot ceea ce trebui să se cunoască despre credință. Acest fapt devine un obstacol care ne împiedică să experimentăm mila și puterea lui Dumnezeu care este oferită în fiecare zi prin același vechi păstor, prin aceleași vechi predici, aceleași sacramente. Familiaritatea nu aduce cu adevărat dispreț. Însă Evanghelia de astăzi ne provoacă să ne străduim în fiecare zi să descoperim acel ceva nou pe care Dumnezeu ni-l oferă prin aceleași modalități vechi și familiare.

La final, câte ceva despre frații lui Isus amintiți nominal aici. Pentru catolici și pentru ceilalți creștini care cred în fecioria Mariei înainte și după nașterea lui Isus, această pomenire ar putea ridica o problemă. Pe scurt putem spune următoarele: 1) În aramaică, precum în majoritatea limbilor africane, cuvântul “frate” are un înțeles mult mai larg decât în română, desemnându-i și pe frații vitregi, pe verișori și pe ceilalți apropiați prin legătură de rudenie. 2) Scriptura nu face referirea nicăieri la acești “frați ai lui Isus” ca fiind fii ai Mariei. Dacă Maria ar fi avut alți copii, de ce Isus pe moarte ar fi încredințat-o discipolului Său Ioan? 3) Unii dintre cei menționați aici ca fiind frații lui Isus – Iacob și Ioses – apar în altă parte menționați ca fiii unei alte femei, tot Maria (Marcu 15,40). Să ne amintim că Marcu încearcă să ne arate cât de mult greșeau oamenii din Capernaum când credeau că știu totul despre Isus, când de fapt nu știau cu adevărat cine este El. Noi ar trebui să îl cunoaștem mai bine.

Evanghelia de astăzi este o poveste tristă despre niște oameni care l-au întâlnit pe Isus și au plecat fără să primească vreo binecuvântare. Noi, întâlnindu-l astăzi pe Isus în Cuvânt și Euharistie, să nu plecăm din biserică până nu vom primi binecuvântarea Sa. Să ne reînnoim credința în El.

 

* * *

 

Acceptarea profeților și acceptarea noastră

Autor: pr. Joseph Pellegrino
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

În următoarele patru săptămâni, prima lectură va fi luată din profeți: Ezechiel săptămâna aceasta, Amos săptămâna viitoare, apoi Ieremia și în fine Eliseu. De fapt toate cele trei lecturi din duminica aceasta gravitează în jurul profeției.

Să începem cu Ezechiel. Cartea profetului Ezechiel vine din perioada de început a captivității babiloniene, în jurul anului 580îC. După ce poporul lui Israel a căzut în practici păgâne, crezând în tratate militare cu vecinii păgâni mai degrabă decât să creadă în Dumnezeu, Domnul și-a luat mâna de pe el. Asemenea faraonului în zilele lui Moise, poporul evreu a devenit mai îndărătnic, refuzând să îi asculte pe Ieremia și pe ceilalți. “Sunt nerușinați și cu inima împietrită” – așa îi descrie Domnul în prima lectură. Evreii au fost cuceriți de babilonieni și duși în exil în Irakul de astăzi. La începutul exilului poporul lui Israel se simțea părăsit. Unii credeau că sunt pedepsiți pentru păcatele lor. Dar cei mai mulți refuzau să mai creadă în Dumnezeu. “Dacă Yahwe există, nu ar fi permis să ni se întâmple acestea”, pretind ei. În loc să se apropie de Dumnezeu în nevoile lor, ei îi resping însăși existența. Dar Dumnezeu a dat darul profeției unuia dintre exilați. Numele lui era Ezechiel. El le-a spus că Dumnezeu l-a ridicat în picioare. Într-un popor căzut la pământ, Dumnezeu a ridicat un om în picioare. Unii l-au ascultat, alții nu. Un lucru este sigur: ei știau că au un profet între ei.

Dumnezeu, prin Ezechiel și prin alți profeți, a folosit unul dintre ei pentru a le vorbi oamenilor. Umilul a putut accepta, dar semețul nu. Această mândrie distructivă atinge culmea în cei care l-au respins pe Isus tocmai pentru că era unul de-al lor, unul prea cunoscut lor. Faptele Lui, miracolele Lui, înțelepciunea Lui, toate dispar pentru oamenii care nu reușesc să vadă în fața lor decât pe fiul tâmplarului. Este o greșeală omenească pe care noi trebuie să ne străduim să nu o repetăm. Adesea aplicăm cel mai slab argument filozofic, argumentul ad hominem, ca justificare pentru a nu răspunde adevărului. Argumentul ad hominem este un atac la adresa persoanei. El spune în esență că dacă o persoană are un anume cusur sau o limitare, atunci nu trebuie să o ascultăm orice ar spune ea. Vedem acest comportament la scară națională sau la nivel individual. De exemplu reacția presei – de topor retezător – în contextul scandalului cu preoții acuzați de abuzuri sexuale: nu au mai publicat nici un text, indiferent care Episcop îl semna. Mesajul lor era de genul: “Nu mai ascultăm declarația nici unui cleric pe tema avortului sau homosexualității, pentru că unii dintre clerici au călcat pe lângă uneori.” Acesta este un argument ad hominem, un atac la persoană.

La nivel individual, argumentul ad hominem ne împiedică să recunoaștem posibilitatea ca adevărul să vină din gura cuiva pe care îl știm. De exemplu comitetul parohial se întâlnește să stabilească planul de construcție pentru un oratoriu. La ședință vine și cineva care este antipatic tuturor, și care spune: “Ar trebui să facem în așa fel oratoriul încât și cei cu handicapuri fizice să poată să vină, să se simtă doriți.” Oare vom face scările astfel încât să aibă acces și persoanele cu handicap sau ne vom opune ideii doar pentru că cel care a expus-o ne este antipatic? Mai aproape: în chiar casele noastre soții și soțiile își cunosc unii altora defectele, care adesea îi opresc de la a auzi adevărul ce îl spune celălalt. Mulți copii nu pot să treacă de dimensiunea umană a părinților lor pentru a auzi și urma adevărul spus lor de mama sau de tata. Și invers: părinții nu reușesc să treacă peste imaturitatea copiilor lor, pentru a le recunoaște virtuțile.

Probabil cel mai distructiv caz este când aplică argumentul ad hominem nouă înșine. Adesea dorim să ne luăm un angajament de credință, de morală, dar simțim că nu suntem suficient de buni. Cineva din generația mea îmi spunea odată: “Cum aș putea să le spun copiilor mei să nu fumeze și să nu ia droguri când eu însumi mi-am consumat așa tinerețea?” Sau “Cum aș putea să le subliniez copiilor importanța primirii Sfintei Împărtășanii săptămânal, când eu când eram la școală eram departe de Biserică?” Sau “Cum aș putea să protestez împotriva a ce este imoral, când eu nu sunt nici pe departe sfânt?” Acestea sunt argumente ad hominem pe care le folosim împotriva noastră. Dacă mergem în această direcție, înăbușim adevărul.

Sfântul Paul era cu siguranță conștient de limitările lui. Auzim despre aceasta în a doua lectură. El vorbește despre un ghimpe în trup. Ce era acesta? Un păcat pe care nu reușea să îl evite. Oare din cauza acestui păcat ar fi trebuit să se oprească din predicarea lui Isus Cristos? Nu, mesajul era mai important decât persoana. Poate că el era slab, dar mesajul este puternic. “Poate”, spune Paul, “este mai bine așa pentru toți. Nu eu, ci mesajul este cel important. Eu sunt slab, dar Cristos este puternic. De fapt sunt bucuros că sunt slab, pentru că astfel atenția mea se concentrează pe adevărata tărie, pe puterea Domnului.” Așa trebuie să facem cu toții. Ne știm limitele și păcatele proprii. Dar îl dorim pe Dumnezeu în viețile noastre. Dorim împărăția Sa de pace și dreptate să vină. Trebuie să ne dăm seama că voia lui Dumnezeu răzbate chiar și în ciuda defectelor noastre.

Uneori când recit ritualul penitențial înainte de Liturghie, folosesc expresia: “Al Tău este adevărul care dă sens tocmai conceptului de adevăr.” M-ați auzit cu toții făcând aceasta. Adevărul Domnului vine de la El, nu din gura cuiva. Ce eroare gravă când ne concentrăm pe individul care proclamă adevărul, chiar dacă este vorba de propria persoană. Puterea lui Dumnezeu este asupra noastră. Prezența Sa este printre noi. Adevărul Său este în inimile și pe buzele noastre. Să ne rugăm astăzi să nu lăsăm problemele omenești să ne oprească din a auzi, proclama și trăi Adevărul Domnului.

 

* * *

 

Profetul disprețuit

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Lectura I-a (Ez 2,2-5) ne dă oarecum definiția profetului: este un trimis, un semn. Oamenii sunt răi. Dumnezeu este bun și trimite pe omul său ca pe un semn al iubirii sale: Ca să știe că este un profet în mijlocul lor, chiar dacă nu-l vor asculta.

Lectura a II-a (2Cor 12,1-10) ne dă definiția apostolului. Și el este un trimis, dar mai presus de profet, el suferă în trup ca să nu se mândrească în suflet, ca viața lui Isus, cel prezis de profeți, să se arate în viața proprie. Umilința este semnul adevăratului apostol, fiindcă poartă în sine smerenia lui Cristos făcut om, asemenea oamenilor, afară de păcat (Evr 4,15). Apostolul pune în evidență, prin propria viață, prezența lui Isus care susține și dă siguranță vieții printr-o viață nouă care se naște din chinurile crucii de fiecare zi și care dă bucuria adevărată a sufletului, precum spunea atât de frumos sfânta Bernadeta Soubirous: Când sunt înălțată pe cruce, mă simt mai fericită ca o regină înălțată pe tron.

Lectura a III-a este din Evanghelia după sfântul Marcu (8,1-6). Evanghelistul ni-l prezintă pe Isus disprețuit de cei mari din cauza originii sale nesănătoase – fiul tâmplarului – și al unor rude banale. Deși faptele sale sunt profetice, învățătura, plină de înțelepciune, semnele, pline de atotputernicie totuși nu este crezut, ci disprețuit. Tocmai datorită disprețului Isus face din misiunea sa, mai mult decât profetică, o operă mântuitoare pentru cei credincioși.

Profetul acelor vremuri avea misiunea încredințată de Iahve de a învăța pe oameni tainele lui Dumnezeu, de a apăra corectitudinea morală față de alianța cu divinitatea prevăzută de lege și deseori întărea cele spuse cu semne mari, minuni și preziceri pentru viitor.

Isus a fost profet? A fost un trimis? A fost un semn al iubirii divine?

Moise era considerat ca fiind cel mai mare dintre profeți și așa a fost. El prevestește totuși că Dumnezeu va ridica din rândul poporului ales un profet mai mare decât dânsul; este vorba de Mesia (cf. Dt 18,15). Când Isus l-a înviat pe fiul văduvei din Naim, poporul zicea: Profet mare s-a ridicat dintre noi și Dumnezeu a cercetat pe poporul său (Lc 7,16); iar pe când învăța în templu, auditoriul a spus: Acesta este cu adevărat profetul (In 7,40) prezis de Moise. Isus însuși afirmă despre sine că este trimis (de Tatăl), că este mai mult decât profet, mai mult decât apostol, deoarece el îi alege și-i trimite pe ucenici ca apostoli, fiindcă existența sa o depășește pe cea a lui Abraham: Înainte de a fi Abraham, eu sunt (In 8,58); este mai mare decât profetul Iona; mai mare decât înțeleptul Solomon (cf. Mt 12,41-42). El își dovedește măreția, mai presus de cea profetică, mai întâi prin faptul că este Fiul veșnic al Tatălui, că formează o unitate dumnezeiască împreună cu el (In 10,30) și cu Duhul Sfânt care i-a inspirat pe profeți (Evr 10,15). În al doilea rând Isus își arată măreția sa mai mult decât profetică prin aceea că desăvârșește Legea și profeții (cf. Mt 5,17; 7,12). Care dintre profeți a învățat cu o autoritate și cu o putere mai mare decât Isus? Care dintre profeți ne-a descoperit taine mai minunate din Ființa Supremă ca Isus? Dezvăluirea unui singur Dumnezeu în trei persoane, misterul întrupării Cuvântului, misterul prezenței euharistice, misterul învierii și al vieții veșnice etc. sunt opera lui Isus. Cine și-a întărit cele spuse prin minuni mai mult decât el? Care dintre profeți a învățat cu mai multă înțelepciune, care dintre profeți și-a învins dușmanii prin mai multă înțelegere și blândețe decât el? Care dintre profeți a înțeles mai bine decât Isus starea dramatică a celor păcătoși? Toți rămâneau uimiți, ascultându-l și ziceau: De unde are el toate acestea? Și ce este înțelepciunea ce i s-a dat? (v. 6), fiindcă el învăța ca unul care are putere de convingere, de pătrundere până în adâncul sufletului; și nu după cum învățau cărturarii și fariseii din pură meserie (cf. Mt 7,29).

Mai mult decât profet, Isus este cel care instaurează cultul divin cel mai curat și sfânt, agreat de Tatăl. Arată cum oamenii trebuie să-l cinstească pe Dumnezeu prin rugăciune și adorație, cerere, mulțumire și ispășire. Samariteana de la fântâna lui Iacob îi spune: Doamne, văd că ești profet. Părinții noștri s-au închinat pe muntele acesta (Garizim), iar voi ziceți că la Ierusalim este locul unde trebuie să ne închinăm. Isus îi răspunde: Femeie, crede-mă că vine ceasul când nici pe muntele acesta, nici la Ierusalim nu vă veți închina Tatălui, fiindcă închinătorii adevărați se vor închina Tatălui în duh și adevăr, fiindcă astfel de închinători caută Tatăl. Dumnezeu este duh și cei care i se închină în duh și adevăr trebuie să i se închine (In 4,19-24).

Isus a întărit învățătura sa despre cultul divin cu exemplul vieții sale: A început să facă și să învețe (Fap 1,1) până în ultima clipă: Exemplu v-am dat, ca precum am făcut eu, așa să faceți și voi (In 13,15). El s-a jertfit pe sine pentru noi până la moartea pe cruce.

Isus a întărit învățătura sa prin nenumărate minuni: vindecarea bolnavilor, înmulțirea pâinilor, învierea morților și mai ales prin propria sa înviere și înălțare la cer. Care dintre profeți a fost mai presus de Isus?

Fiind trimis direct de Tatăl (cf. Mt 28,18), s-a bucurat de toată știința, fără a avea trebuință să o învețe la vreo școală, după cum făceau profeții; de aceea îi uimea pe toți și-i determina să se întrebe: Cum de știe acesta Scripturile, dacă nu le-a învățat? (In 7,15).

Fiind mai mult decât profet, fiind Fiul Tatălui veșnic, acesta își manifestă voința în mod clar: Acesta este Fiul meu; pe el să-l ascultați (Lc 9,35), fiindcă unul singur este învățătorul vostru, Cristos (Mt 23,8) și cel care nu-l ascultă este sortit osândei (cf. Mc 16,15).

Isus profet, ba chiar mai mult, și totuși, disprețuit cel mai mult. De ce?

Dacă în sinagoga din Nazaret a fost disprețuit de concetățenii săi din cauza originii umile – fiul tâmplarului – și a neînțelegerii față de înălțimea științei și a înțelepciunii, ceea ce i-a făcut bănuitori că și-ar fi însușit-o pe căi necinstite, prin vrăjitorie și magie, printr-o alianță cu Belzebul (Mt 12,24) etc. Conaționalii îl disprețuiesc pentru faptul că își avea originea dintr-o regiune rău famată, din Galileea. Când Nicodim îi ia apărarea, învățătorii din Israel se ridică împotriva lui și zic: Nu cumva ești și tu galileean? Cercetează Scripturile și vezi că din Galileea nu s-a ivit profet (In 7,52). Mințeau, ca să intimideze; sau nu știau Scripturile? Din Galileea, înainte de Cristos, au fost profeții Nahum, Iona și Malahia. Pentru această răutate sau ignoranță avea Isus să-i dojenească: Vai vouă, cărturarilor, care zidiți mormintele profeților, pe care părinții voștri i-au ucis, încuviințând faptele lor; dar vi se va cere sângele tuturor profeților, pe care l-a vărsat neamul acesta de la începutul lumii, de la sângele lui Abel și până la sângele lui Zaharia, care a pierit între altar și templu (Lc 11,46-51).

Câți dintre noi nu înmormântăm adevărul și preferăm să trăim mai ușor pe baza minciunii? Să nu uităm: diavolul este tatăl minciunii (In 8,44). Orice păcat mare face viața o minciună. Ceea ce nu este trăit în Cristos pentru Tatăl, este minciună.

Pentru cei care preferă să trăiască din minciună, având de tată pe Satana, Isus a profețit: Aceștia vor merge în chinurile veșnice (Mt 25,46).

Pentru cei care îl ascultă și-i primesc mesajul, Isus a profetizat: Cel ce primește pe profet în nume de profet, plata profetului va lua (Mt 10,41), împreună cu cel care este mai mult decât profet: Veniți binecuvântații Tatălui meu și moșteniți împărăția pregătită vouă de la întemeierea lumii (Mt 25,34).

Profetul Ilie cere văduvei din Sarepta Sidonului pâine, apă și găzduire în numele lui Iahve. Ea îi dă și primește plata profetului: făina din oală nu a scăzut și untdelemnul din urcior n-a secat până în ziua în care Domnul a dat ploaie pe pământ după trei ani și șase luni; ba mai mult, când fiul ei a murit, Ilie l-a înviat (cf. 3Rg 17,9-22).

Isus vrea să vină și în lăcașul sufletului nostru, nu ca să ne ceară mâncare și băutură, ci ca să ne hrănească el însuși cu propriul trup și sânge, cu sfânta Euharistie, ca să avem parte de cea mai mare plată a Fiului lui Dumnezeu: învierea din morți și viața veșnică (cf. In 6,54). Amin.

 

* * *

 

Și erau scandalizați de El

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Când Isus era deja popular și faimos datorită minunilor și învățăturii Sale, s-a întors într-o zi în locul Său de origine, Nazaretul, și ca de obicei, a început să învețe în sinagogă. Totuși, de această dată nu a existat entuziasm, nu s-a strigat Osana! În loc să asculte ceea ce spune el și să îl aprecieze în consecință, oamenii au început să emită judecăți negative. “Ce este această înțelepciune care i s-a dat și aceste fapte minunate care se fac prin mâinile lui? Nu este oare acesta lemnarul, fiul Mariei…?” “Și erau scandalizați de el”, adică aveau dificultăți în a-l crede, deoarece îl cunoșteau bine.

Isus a comentat cu amărăciune: “Un profet nu este disprețuit decât în patria lui, printre rudele sale și în casa lui”. Aceste cuvinte au devenit proverbiale în forma abreviată: Nemo propheta in patria, nimeni nu este profet în țara sa. Pasajul evanghelic ne dă și un avertisment implicit, pe care îl putem rezuma astfel: fiți atenți să nu comiteți aceeași greșeală ca oamenii din Nazaret! Într-un anumit sens, Isus se întoarce în patria Sa de fiecare dată când Evanghelia Sa este proclamată în țările care au fost, la un moment dat, leagănul creștinismului. Europa în general este pentru creștinism ceea ce Nazaretul a fost pentru Isus: locul unde a crescut. Creștinismul s-a născut în Asia, dar a crescut în Europa, așa cum Isus s-a născut în Betleem, dar a crescut Nazaret. Astăzi europenii riscă să facă același lucru ca nazarinenii: să nu îl recunoască pe Isus. Carta Constituțională a noii Europe unite nu este singurul loc din care El este “alungat” în prezent.

Episodul evanghelic ne învață ceva important. Isus ne lasă liberi; el propune darurile Sale, nu le impune. În acea zi, în fața respingerii consătenilor săi, Isus nu a formulat amenințări și invective. Pur și simplu a plecat în alte părți. O dată nu a fost primit într-un anumit sat. Discipolii indignați au sugerat să ceară să se coboare foc din cer ca să îi mistuie, dar Isus i-a dojenit și a plecat de acolo (Luca 9,54). Tot astfel acționează și astăzi. El are mai mult respect pentru libertatea noastră decât avem noi înșine pentru libertatea celorlalți. Aceasta creează o mare responsabilitate. Sf. Augustin spunea: “Mi-e teamă de Isus care trece ” (Timeo Jesum transeuntem). El ar putea, într-adevăr, să treacă fără ca eu să îi dau seama de acest lucru, fără ca ființa mea să fie gata să îl primească.

Trecerea Sa este întotdeauna o trecere de har. Marcu spune pe scurt că, ajungând sâmbăta în Nazaret, Isus “a început să învețe în sinagogă”. Evanghelia lui Luca, însă, precizează și ce a învățat și spus El în acea sâmbătă. Luca spune că El a venit “să duc săracilor vestea cea bună; … să proclam celor închiși eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de îndurare al Domnului” (Luca 4,18-19). Ceea ce Isus a proclamat în sinagoga din Nazaret a fost, așadar, primul jubileu creștin din istorie, primul mare “an de îndurare”, pentru care fiecare jubileu și fiecare “an sfânt” este o comemorare.

 

* * *

 

Duminica a XIV-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Iosif Antile
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 9 iulie 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

A rămas uimit de necredința lor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

După scriitorul creștin Hegesip, împăratul Domițian a adus la Roma pe unii descendenți ai lui Iuda, frați ai lui Isus, ca să-i dea informații despre evenimentele petrecute la Ierusalim în legeătură cu Mântuitorul; dar, o adată primite informațiile de la rude, împăratul s-a convins că din punct de vedere politic, economic și militar nu-i nici un pericol și i-a lăsat să se întoarcă la casele lor (cf. CBL p. 1048).

Nu știm ce informații au dat lui Domițian și cum au tălmăcit activitatea lui Isus la Nazaret. Ceea ce ne interesează, ne oferă evanghelistul Marcu (6, 1-6) adică punctul de vedere teologic. Isus nu-i acceptat de concetățenii săi din următoarele motive: 1) este unul mult prea simplu din punct de vedere social: tâmplarul, fiul Mariei și fratele lui Iacob, Iosif, Iuda și Simon. Trebuie să notăm că textul evanghelic nu pune problema nici pro și nici contra fecioriei Mariei. Faptul că se vorbește despre frații lui Isus poate indica foarte bine o adaptare la uzanța biblică, conform căreia orice grad de rudenie putea fi desemnat cu termenul de «frate» (Gen 13, 8). Rudele și concetățenii poate l-ar fi acceptat cu plăcere, dacă El s-ar fi prezentat ca un supraom, în haine de șef carismatic pornit la luptă contra romanilor. 2) Păcatul este întotdeauna un refuz al comuniunii cu Dumnezeu și care duce inevitabil și la dezbinarea dintre oameni. Lipsa de credință în Iahve era dovada neîncrederii dintre ei și Isus. Păcatul în toate formele lui are această consecință tristă: înstrăinarea omului de om. 3) Cu cât credința este mai slabă, cu atât se formează clanuri mai multe care se încheagă pe baza familiei, strămoșilor, ocupațiilor, religiei și chiar a urii față de alții și nu vor să accepte nimic de la ceilalți, considerându-i ca periculoși. 4) Pe lângă acestea, înstrăinarea concetățenilor nazareteni de Isus s-a produs și datorită greșelilor lor de interpretare a legii lui Moise. Legându-se de litera Legii, ei au sufocat un document plin de tensiune escatologică; au redus misiunea și chipul lui Mesia la dimensiunile unui cadru mult prea uman și prea naționalist; chiar și cultul a fost deformat de formalism și templul devenise un loc de prestări de cult fără nici un fel de angajare personală (cf. MAC p. 894). Ori, învățătura lui Isus le cerea o deschidere față de toți oamenii, chiar și față de dușmani și o angajare totală în slujba credinței. 5) Faptul că Isus lipsise mult din mijlocul lor și acum venea înconjurat de o mulțime de ucenici, pe când ei îl știau ca pe un simplu fiu al Mariei, s-au scandalizat de faptul că așa, peste noapte, li se prezintă ca un rabi. De aceea nu va trece mult și-l vor considera nebun: Și-a ieșit din minți (In 7, 5). A avut dreptate sf. Paul când a spus că un Mesia ca Isus este nebunie pentru greci și scandal pentru iudei (1Cor 1, 23).

Dacă idolatria caracterizează națiunile păgâne, necredința lovește în însuși poporul lui Dumnezeu. Toată istoria Israelului este punctată de nebuloase ale necredinței, de refuzuri, de nostalgie după chipuri turnate sau cioplite, de întoarcere la idoli, de încredere în zeii popoarelor vecine sau de încredere în marile alianțe cu popoarele păgâne. Nu-i de mirare că Isus a rămas surprins de necredința lor. Expresia evanghelistului Marcu: El a rămas uimit de necredința lor are un substrat teologic profund.

Credința este nu numai un dar al lui Dumnezeu, ci și un mister al libertății omului. Marcu vrea să arate libertatea pe care o respectă Isus: nu forțează conștiințele arătându-se ca unul care știe toate și găsește soluția magică a schimbărilor rapide din mentalitatea oamenilor. Necredința nu-i întotdeauna un păcat, dar întotdeauna este o boală spirituală. Isus este medicul bolnavilor. Boala necredinței îi trezește o compătimire unită cu uimirea și El știe că ea nu se vindecă prin minuni, ca bolile trupești, ci prin suferința acceptată cu iubire.

Sf. Tereza a Pruncului Isus în ziua de Vinerea Mare 1896 a vomitat sânge, primul indiciu serios al tuberculozei. Credința a făcut-o să se bucure: Cerul mă cheamă, și-a zis ea. Iată-i mărturia: Am avut o credință foarte vie și lucidă deoarece gândul la Cer era încununarea întregii mele fericiri. Nu puteam crede că existau într-adevăr oameni fără Dumnezeu, lipsiți de orice credință. În zilele următoare Paștelui situația s-a schimbat: Isus m-a învățat – spune ea – să-mi dau seama de existența «sufletelor care nu au credință». Ce a experimentat sf. Tereza fără credință? O suferință groaznică. Dacă ai ști - spune ea superioarei – ce gânduri groaznice au năvălit asupra mea tot timpul! Minte îmi este înșfăcată de argumentele celor mai răi dintre materialiști. Întreaga mulțumire dată de credința de altădată acum devine ireală în așa măsură încât Tereza a ajuns să afirme că începe să înțeleagă câte ceva din chemarea la sinucidere. Nu mai cred în viața veșnică; îmi pare că nu se mai află nimic dincolo de viața asta trecătoare. Totul are un sfârșit. Numai iubirea rămâne. (M.P.GALLAGHER S.I. Ajută necredinței mele, Ed. Ars Longa, Iași 1996, p. 20-21).

Fericit omul care are credință. Dar necredința generează suferință numai atunci când se naște din păcat. Acest păcat se ispășește prin suferința necredinței. Oare când Isus s-a plâns pe cruce: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit? (Mc 15, 34), suferința sa sufletească nu s-a datorat necredinței lumii?

Un alt aspect: credința îl face pe om fericit, dar fiindcă în viața veșnică nu va mai fi trebuință de credință, fiindcă îl vom vedea pe Dumnezeu așa cum este (1In 3, 2), față la față (1Cor 13, 12), în ultima clipă omul se separă dureros de ea, fiindcă în viață i-a dat o siguranță și o bucurie lăuntrică, acum însă rămâne în pace numai acela care a transformat credința în iubire, deoarece simte că numai iubirea îl însoțește în viața veșnică. De fapt iubirea nu-i altceva decât desăvârșirea credinței prin speranța care nu ne face de rușine (Fil 1, 20).

În ultimă instanță lipsa de iubire i-a făcut pe concetățenii lui Isus de rușine în fața istoriei, fiindcă nu mai sperau nimic de la Lemnarul lor. Noi, îmbrățișând credința care lucrează prin caritate (Gal 5, 6), vom putea învinge, nu numai noaptea necredinței, dacă vom ajunge în escatologie, despre care Isus se întreabă: Când va veni Fiul omului, va mai găsi oare credință pe pământ? (Lc 18, 8), ci și teama de moartea cea mai crudă.

O mare parte dintre evrei nu l-au acceptat pe Cristos, nu numai concetățenii Lui. Rațiunile care stau la baza acestui refuz ne ating și pe noi: și noi suntem mereu în pericol de a încerca să ne mântuim singuri, de a ne pune speranța în mijloace umane, de a pune cultul nostru mai mult în formalism decât în interiorizare, de a respinge prin interperetările noastre prea umane și prea legate de un ambient particular, restrângând astfel universalitatea religiei creștine, chiar și noi suntem într-o ispită continu㎠de a-i face pe profeți, pe preoți, să tacă, fiindcă ne clatină comoditatea și nepăsarea față de suflet (cf. MAC p. 895).

Lectura I-a (Ez 2, 2-5) este o încurajare pe care Dumnezeu o dă nu numai profetului: Fiul omului, eu te trimit la israeliți ca să știe că este un profet în mijlocul lor, vrând să spună că nu i se poate întâmpla nimic rău, ci și pentru tot omul credincios sau necredincios: chiar dacă omul păcătos îl părăsește pe Dumnezeu, Dumnezeu rămâne fidel omului, nu-l părăsește. Însuși numele profetului – Ezechiel – ne spune ceea ce vrea Dumnezeu de la om: «Domul stăpânește cu putere», nu peste trupuri, ci peste suflete. Ca Domnul să stăpânească în suflet este greu, fiindcă mai întâi omul trebuie să intre în sine, lucru dificil; apoi trebuie să se deschidă sufletește pentru alții, lucru și mai dificil; apoi să pătrundă prin caritate în sufletul închis al altora, lucru deosebit de dificil; în sfârșit, pătrunzând în sufletul altuia, să-l deschidă pe acesta pentru alții, pentru întreaga lume, ceea ce pare aproape imposibil.

Și totuși este posibil fiindcă Dumnezeu a ales cele mici ale lumii ca să pătrundă acolo unde își dorește.

Iată-l pe sf. Paul! (Lectura a II-a: 2Cor 12, 7-10). El se simte incapabil de misiunea sa apostolică din cauza atâtor dificultăți pe care le întâmpină. În acestă situație Dumnezeu îl face să înțeleagă că nu trebuie să ceară înlăturarea dificultăților, ci numai harul de a le învinge; fiindcă dacă cel slab învinge, va apare mult mai evident că puterea mântuitoare vine numai de la Dumnezeu (cf. MAC p. 897).

Sf. Paul nu recurge la fenomenul extatic spre a-și demonstra credința, ci vrea să spună credincioșilor săi că și el a avut experiențe religioase înafara celor obișnuite, dar acestea nu-i oferă motive de mândrie spre a se crede deasupra altora, fiindcă cu permisiunea lui Dumnezeu satana i-a înfipt un ghimpe în carne, care îi înlătură orice ispită de egocentrism religios. Paul știe de la Cristos că nu minunea înlătură necredința, ci suferința; de aceea acceptă ghimpele cărnii.

În spirit de credință să acceptăm crucea zilnică pășind pe urmele lui Isus când nu găsim înțelegere din partea celor care ne înconjoară, ba chiar și atunci când ghimpele satanei se înfige tot mai mult în trupul nostru și ne duce spre inevitabilul mormânt.

Cu mai multă credință să repetăm rugăciunea de la începutul acestei sfinte Liturghii, căreia, poate, la început nu i-am dat toată atenția, necunoscându-i semnificația profundă: Dumnezeule, prin înjosirea Fiului tău tu ai ridicat omenirea căzută; te rugăm, dăruiește credincioșilor tăi bucuria sfântă că au fost eliberați de robia păcatului și călăuzește-i la fericirea veșnică (LR). Amin.

 

* * *

 

Duminica a XIV-a (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a venit în patria sa și ucenicii săi l-au însoțit. În sâmbăta următoare, a început să învețe în sinagogă. Mulțimea de oameni care îl asculta, cuprinsă de uimire, spunea: “De unde îi vin lui toate acestea? Ce-i cu înțelepciunea care i-a fost dată și cu aceste mari minuni care se fac prin mâinile lui? Nu este el tâmplarul, fiul Mariei, vărul lui Iacob, al lui Iosif, al lui Iuda și al lui Simon? Și verișoarele lui nu sunt aici printre noi?” Și erau profund scandalizați din cauza lui. Isus le-a spus: “Un profet nu-i disprețuit decât în locul natal, în familia lui și în propria lui casă”. Și nu a putut face acolo nici o minune; a vindecat numai câțiva bolnavi, punându-și mâinile peste ei. Era uimit de necredința lor. De acolo a cutreierat satele dimprejur, învățând. (Marcu 6,1-6)

Episodul revenirii lui Isus la Nazaret (în patria sa), după ce în prealabil a fost consacrat prin Botez drept Mesia și după ce a activat deja în mai multe locuri predicând și înfăptuind vindecări care manifestau prezența Împărăției lui Dumnezeu în lume, încheie cea de-a doua etapă a Evangheliei sfântului Marcu. Concluzia episodului nostru anunță că Isus va părăsi Nazaretul pentru a se dedica unei noi călătorii misionare prin satele dimprejur.

Ceea ce ne surprinde în acest episod este modul în care concitadinii săi îl întâmpină pe Isus și mai ales mesajul învățăturii sale. E drept că, mai întâi, mulțimea de oameni care îl asculta este cuprinsă de o uimire admirativă de vreme ce nu cunoștea nici originea și nici sensul acțiunilor lui Isus (De unde îi vin lui toate acestea?). Mai apoi, însă, cei care l-au ascultat, având impresia că Îl cunosc prea bine, se lasă cuprinși de un blocaj (se împiedică în a accepta învățătura evangheliei, acesta este senul prim al verbului a se scandaliza) care foarte curând se va transforma în necredință. Această necredință nu este altceva decât urmarea firească uimirii și a scandalizării încolțite în niște inimi care, în loc să se deschidă cu bunăvoință Cuvântului lui Isus, preferă să-l judece. Or tocmai această atitudine îl va determin pe Isus să evoce acel proverb care spune că: Un profet nu-i disprețuit decât în patria sa

Misterele divine revelate de Isus sunt, pentru cei cu inima smerită, lumină și viață în timp ce, pentru cei care pretind să le judece din înaltul orgoliului lor, se transformă într-un văl care îi orbește. Această scenă ilustrează foarte bine cuvintele adresate de Isus Tatălui: Tu ai ascuns acestea celor înțelepți și isteți… (Mt 11,25). Atunci când omul dorește să „adapteze” revelația la modul său de a gândi, nici o înțelepciune și nici o putere manifestată de Cristos nu va fi percepută ca un semn al lui Dumnezeu. Relatând acest episod din viața lui Isus, evanghelistul îl invită pe cititor să ia act de marea dramă pe care o reprezintă refuzul Mesiei. Contrar nazarinenilor, noi suntem chemați să ne deschidem către Cristos printr-o ascultare atentă și plină de bucurie și printr-o adeziune de credință mereu mai profundă.

 

* * *

 

Duminica a XIV-a de peste an (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Mulți nu îi ascultă pe “profeți”, adică pe cei care vorbesc în numele lui Dumnezeu.

2. Tema

Isus vestește evanghelia, dar este refuzat chiar și de ai săi.

3. Mesajul zilei

Fiecare acțiune de educație, de învățare și de eliberare, cere efort în toate domeniile: școlar, social, familiar. Este suficient să ne gândim la sacrificiile părinților pentru a-i educa pe copii.

Și pentru Isus a fost grea vestirea evangheliei:

- evanghelia este o “veste bună”;

- o predica celor care erau ai “săi”, din patria sa;

- toată viața Isus a fost neînțeles de preoți, de scribi, de farisei, chiar și de consătenii săi, de rudele sale;

- toată viața Isus a fost refuzat: la Betleem, la Nazaret, la Ierusalim, pretutindeni.

Dar dacă Isus a venit ca să aducă iubirea lui Dumnezeu, de ce este refuzat, de ce nu este ascultat?

- Pentru că iubirea lui Dumnezeu cere dreptate, respect, ospitalitate, fraternitate, libertate etc.: lucruri care cer eforturi pentru a fi realizate.

- Isus învăța că Dumnezeu este părintele tuturor, chiar și al credincioșilor altor religii; că îi iubește pe toți oamenii, fără distincții; că are grijă și îi iubește și pe cei păcătoși, bolnavi, pe dușmani etc. Toate acestea nu le erau plăcute consătenilor lui. Și apoi, proclama Biblia cu autoritate, spunea că este Mesia, Fiul lui Dumnezeu venit să mântuiască oamenii.

- Chiar dacă pare ciudat, Isus este refuzat datorită bunătății sale și a dorinței unei religii mai adevărate și mai concrete: iubirea față de Dumnezeu trebuie demonstrată prin iubirea față de oameni!

- Isus și-a dat viața pentru evanghelie.

Și apostolii au trudit mult și au murit pentru a duce evanghelia lumii întregi.

Și cateheții noștri fac eforturi pentru a vesti evanghelia.

Și noi trebuie “să renunțăm la noi înșine” și să ne angajăm să vrem ca iubirea lui Isus, prin noi, să ajungă la toți.

4. Exemple

a) Sfântul Ioan Bosco le-a povestit într-o seară copiilor săi o istorioară cu o semnificație profundă.

Doi călugări obișnuiau ca, înainte să meargă să recite rugăciunea de dimineață în cor, să se spovedească unul altuia. Într-o noapte, diavolul a vrut să își bată joc de ei, așa că la ora fixată s-a dus să bată la ușa unuia dintre cei doi frați, invitându-l să coboare în biserică. Fratele, crezând că a fost chemat de coleg, s-a dus și, ajuns în cor, a văzut pe cineva care, ciudat la înfățișare, în îmbrăcăminte, în mers, părea a fi în întregime colegul său și se îndreptă spre confesional. S-a apropiat de ferestruică pentru a se spovedi, așa cum obișnuia. În timp ce mărturisea niște păcate, spre uimirea lui a auzit răspunzându-i-se: “O! Nu-i nimic, nu-i nimic!” Totuși, continuând mărturisirea și spunând o lipsă mai semnificativă, a auzit glasul confesorului care continua să repete: “Nu-i nimic, nu-i nimic!” Atunci, gândindu-se să nu fie o cursă, și-a făcut semnul crucii și imediat glasul confesorului s-a stins. A pus o întrebare, dar nu i-a răspuns nimeni. A privit confesorul, adică diavolul, dispăruse. Copilașii mei, țineți minte că obișnuitul cuvânt pe care îl folosește diavolul când vă împinge la rău este: “O, nu-i nimic!” Despre unele prietenii periculoase pe care superiorii nu le aprobă spune: “O, nu-i nimic!” Uneori se fură ceva, iar diavolul repetă: “O, nu-i nimic!” Despre acele neascultări la unele porunci: “O, nu-i nimic!” Când unele dubii grave pe care le avem în privința unor acțiuni sau a unor gânduri și pe care ne este rușine să le spunem preotului: “O, nu-i nimic!” Nu vă spun să considerați grave lucrurile ușoare, ci vă pun în gardă: nu îl ascultați pe diavol când vă repetă că nu-i nimic.

b) A fost o dată o grădină foarte frumoasă, minunată. Domnul avea obiceiul de a se plimba prin ea în fiecare zi, când căldura zilei era mai puternică. În această grădină era un bambus cu aspect nobil. Era cel mai frumos dintre toți pomii grădinii și Domnul îl iubea mai mult decât pe toate celelalte plante. An de an, acest bambus creștea și devenea tot mai frumos și mai mare. Știa că Domnul îl iubea, și se bucura pentru aceasta.

Într-o zi, Domnul s-a apropiat de pomul iubit și acesta și-a plecat fruntea cu mare venerație. Domnul i-a spus:

- Dragă Bambusule, am nevoie de tine.

I se păru bambusului că a sosit ziua pentru care se născuse. Cu mare bucurie, dar cu voce slabă, bambusul a răspuns:

- Doamne, sunt gata! Fă cu mine ce vrei!

- Bambusule, spuse Domnul cu o voce serioasă, pentru a te folosi trebuie să te dobor.

Bambusul s-a speriat, s-a speriat tare:

- Să dobori pomul pe care l-ai făcut cel mai frumos din toată grădina?

- Dragul meu Bambus, a spus Domnul, iar glasul lui a devenit și mai serios, dacă nu te pot doborî, nu te pot folosi.

Încet, foarte încet, bambusul i-a plecat capul minunat. Apoi a șoptit:

- Doamne, dacă nu poți să mă folosești fără să mă dobori, fă cu mine ce vrei.

- Dragul meu Bambus, a spus Domnul din nou, nu trebuie doar să te dobor, ci și să-ți tai crengile și frunzele.

- Doamne, a spus bambusul, nu-mi fă aceasta.

- Dacă nu te pot tăia, nu te pot folosi.

Bambusul a tremurat și a spus cu o voce abia perceptibilă:

- Doamne, taie-mă!

- Dragul meu Bambus, trebuie să îți fac și mai mult. Trebuie să te despic în două și să-ți smulg inima. Dacă nu pot să fac aceasta, nu pot să te folosesc.

Bambusul nu mai putea vorbi. S-a plecat până la pământ. Astfel, Domnul a tăiat bambusul din grădină, i-a curățat crengile și frunzele, l-a despicat în două și i-a scos inima. Apoi a dus bambusul la izvorul cu apă rece din apropierea câmpiilor sale uscate de secetă. Acolo, cu delicatețe, a pus iubitul bambus pe pământ; un capăt al trunchiului l-a legat de izvor, celălalt l-a orientat spre câmpul uscat. Izvorul dădea apă, apa se revărsa prin inima bambusului spre câmpul care așteptase atât de mult. Apoi a plantat orez, zilele treceau, sămânța a crescut și timpul recoltei a sosit. Astfel, minunatul bambus a devenit realmente o mare binecuvântare prin sărăcia și umilința sa.

Când era încă mare și frumos, trăia și creștea doar pentru el însuși și își iubea propria frumusețe. Dimpotrivă, în starea sa săracă și distrusă, a devenit un canal pe care Domnul îl folosea pentru a face fecund câmpul său.

c) Poate fi utilă organizarea sărutării Evangheliei de către copii.

 

* * *

 

Vreau o minune, vreau o minune-n viața mea…

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

Nu vă fie teamă. Nu vreau să vă fredonez nimic din Holograf acum. Aș dori în schimb să facem un alt exercițiu. Uneori este bine ca să recitim sau să re-ascultăm o poveste, dintr-un alt punct de vedere. Pentru că e posibil, ca dintr-o dată, să apară ceva nou, să irupă un gând deosebit care nu ne-a trecut până atunci nici prin antecamera minții. Aș dori ca în minutele următoare să reiau și să vă relatez Evanghelia ce tocmai a fost proclamată dintr-o cu totul altă perspectivă.

În acel timp (începutul este același, după cum ați observat!), Isus a venit în patria sa și ucenicii săi îl însoțeau. Vestea a zburat ca fulgerul și a făcut ocolul tuturor străzilor și aleilor. Se auzea din gurile tuturor doar exclamația: “Vine Isus! E Isus al nostru! Este cel care, în urmă cu câțiva ani, a plecat dintre noi, s-a rupt de satul nostru pentru a deveni predicator! Haideți să vedem ce are de spus!”

După cum vedeți, toți știau și auziseră deja multe despre el. Ecoul minunilor și vindecărilor sale a ajuns mai repede în acest sat, decât chiar persoana însăși. Aceste lucruri vorbesc de la sine și se răspândesc ca vântul și ca gândul. Și, cu siguranță, predicatori buni și renumiți erau întâlniți și pe vremuri tot atât de rar ca și astăzi. Isus al lor devenise între timp un om celebru, cu notorietate. Și nu era un lucru oarecare că unul dintre ai lor, unul din acest sat numit Nazaret, beneficia de un asemenea renume, el care nu părea înainte prea dotat și nu dădea semne despre asemenea perspective glorioase, demne de invidiat pentru orice muritor de rând.

În sâmbăta următoare, sinagoga era plină până la refuz. Și ultimul locușor era ocupat. Toți erau nerăbdători să-și dea seama ce ar fi reușit el să învețe în tot acest timp și care-i era carisma, ce trick-uri sau elucubrații oratorice folosea, ce tehnici stăpânea, de reușise să devină atât de cunoscut și celebru. Se făcuse o tăcere de mormânt, nimeni nu mai respira în timp ce, la momentul oportun, Isus a venit încet în față să țină predica. Și într-adevăr, nu a înșelat așteptările nimănui, când a strigat: “Iubiți locuitori ai cetății Nazaret, dragi rude, prieteni și cunoscuți, mă bucur nespus că mă pot afla din nou în propriul sat natal după atâta timp. Voi sunteți cei care m-ați făcut să cred că aș putea deveni un Rabin și m-ați sprijinit dintotdeauna, pentru a-mi împlini acest vis, această misiune. Voi ați fost întotdeauna cei care, din spate, din umbră, m-ați susținut și mi-ați fost alături. Tot ceea ce sunt eu astăzi, sunt doar datorită vouă, și pentru lucrul acesta vă sunt profund recunoscător…”

Toți au rămas uimiți și au început să murmure atunci, printre aplauze: “Câtă dreptate are!” Alții spuneau: “Super! Ce bine a spus-o! Chiar se pricepe la cuvinte! Ce frumos! De ce n-ar fi toți predicatorii ca el?!” Unii chiar avea lacrimi în ochi. Fuseseră emoționați, atinși până la lacrimi! Toți se bucurau și erau mândri de celebrul fiu al satului lor și de ei înșiși. Cine mai avea unul ca el? Iată că a putut să iasă ceva bun și din Nazaret! Îl băteau aprobator pe umăr și-l felicitau, îi cereau autografe și voiau toți măcar să-l salute. Ba chiar a fost numit imediat cetățean de onoare al satului și chiar strada pe care se afla casa părintească a primit, în semn de prețuire, numele său.

Iar în final Isuse le spuse acest cuvânt, pe care nu l-au uitat niciodată și care a fost inscripționat pe o placă uriașă la intrarea în sat: “Adevăr, adevăr vă spun, nu am mai găsit atâta entuziasm și atâta credință în tot Israelul!”

Da. Sună aproape ca o primiție… Cu siguranță, în stilul acesta le-ar fi plăcut tuturor locuitorilor din Nazaret. Dar, din păcate, nu a fost chiar așa… Sunt sigur că predica lui Isus din localitatea sa natală nu a făcut excepție de la arta sa directă, obișnuită de a predica. Nu a apelat la cuvinte mieroase, prefăcute, nu a incenzat pe nimeni, ci a rostit același mesaj pe care l-a predicat pretutindeni: “Întoarceți-vă! Împărăția lui Dumnezeu este aproape. Convertiți-vă și credeți în Evanghelie! Credeți în Dumnezeu, credeți și în mine, căci prin mine a venit deja împărăția lui Dumnezeu la voi, și toate semnele și minunile săvârșite dau mărturie despre acest fapt”.

Ne putem ușor închipui reacția, pe care Marcu o surprinde într-un mod unic: “De unde îi vin lui toate acestea? Îl cunoaștem doar de mult timp, știm ce-i poate capul. Nu-l știm noi de când era mic? Ce-i cu tupeul acesta pe capul lui? A fost un motălău tot timpul. Cum de i-a venit acum să deschidă gura? Se crede acum altfel, mai bun decât noi? A uitat de unde a plecat? Și mai are și curajul să ne spună nouă ce trebuie să facem și cine trebuie să fim! I-auzi la el! ar trebui să se întoarcă el în fața propriei uși, când se mai hotărăște să iasă cu asemenea gânduri! După ce că și-a părăsit casa natală, a lăsat-o pe mama lui și pe toate rudele la greu, acum când și atelierului tatălui său abia mai merge de pe o zi pe alta (parcă ar fi fost și ei în vreme de criză!) și a plecat ca vagabondul, umblând aiurea prin împrejurimi, cică să ajungă mare predicator, se întoarce acum să ne dea lecții. Chiar el! Nu-l cunoaștem noi mai bine ca oricine altcineva? Și mai poartă și banda asta de neisprăviți care-i târâie după el, ucenicii săi. I-a înșelat pe toți să lase tot ce aveau și să-l urmeze. Ce om sănătos la cap ar face acest lucru? Și acum stau pe capul altora și prostesc pe toți că asta e voința lui Dumnezeu. Și unde-i sunt minunile? Cu siguranță nu e mai bun ca ceilalți impostori care au mai trecut pe aici”.

Căci, într-adevăr, Isus nu a putut face acolo nici o minune, ca să revenim pentru un moment la relatarea inițială. Și atunci Isus le-a spus: “Un profet nu este nicăieri mai disprețuit decât în locul natal, în familia lui și în propria lui casă”.

De aceea nu poate să-i meargă bine mult timp unui profet, unui preot acasă sau oriunde a reușit pentru un anumit număr de ani să se simtă ca într-o familie și ca acasă: pentru că tulbură, provoacă neliniște prin modul său de a lucra, de a gândi, de a vorbi, cât timp nu mai face toate acestea pentru sine, ci în numele Altuia care l-a ales și l-a trimis, nu să fie pe plac tuturor, ci să ajute pe cât mai mulți să-i fie pe plac lui Dumnezeu. Dacă ar fi un om normal ca toți ceilalți, poate ar funcționa celelalte mijloace de aducere la tăcere, de transformare într-unul obișnuit ca ceilalți din turmă, unul supus vocii și moravurilor majorității.

Dar nu! Chiar de a plecat dintr-o familie obișnuită, dintr-un cerc ca toate celelalte, a ajuns să fie unul neobișnuit, pentru că nu se mai încadrează în tiparul obișnuit, e ca un spin în ochi uneori, unul care deranjează ordinea prestabilită pentru că are alte priorități, îl are pe El mereu în atenție și știe că nu poate avea liniște dacă nu gândește, vorbește și face ceea ce vrea El, cel care l-a chemat să nu mai fie doar un simplu om, ci preot, păstor, profet… Cum ar putea el oare explica toate acestea alor săi, indiferent că înseamnă rude, familie sau cei care i-au devenit în câțiva ani de pastorație mai dragi ca o familie?

Orice preot trăiește cu teama că odată va veni momentul confruntării cu ceea ce, pentru cei care nu cred în Dumnezeu, Biserică, sacramente, va rămâne doar un imens mister inefabil. “Cine te crezi să gândești, să vorbești și să faci altfel decât cum ne place nouă? Știm noi cine ești…” Și atunci începe șirul de apostrofări, mizerii, calomnii, minciuni, se scot de la naftalină toate metehnele și tot noroiul care a fost adunat în cei 2000 ani de existență a Bisericii, trupul mistic al lui Cristos, și al ministerului Preoțesc de către toți cei care nu au vrut să înțeleagă niciodată că aici e mai mult vorba despre ceea ce face Dumnezeu în noi și prin noi, simple instrumente imperfecte, decât ceea ce am putea noi oamenii realiza. Sunt aceia care cred că știu, cunosc cine este acest Isus care vine și astăzi în diferite forme între noi, în bisericile și parohiile noastre, dar în realitate le-a fost și le-a rămas mereu doar un străin, după cum străin le-a rămas și sensul vieții lor. O adunătură de numeroși “nimeni” va striga întotdeauna celui care a reușit să devină “Cineva” doar “Cine te crezi? Las că te știm noi”. Păcat că esențialul l-au pierdut de mult timp printre degete…

De două mii de ani încoace s-a folosit Dumnezeu de oameni imperfecți ca mine, ca tine pentru a-și face cunoscut Cuvântul, Evanghelia. Alegerea pentru o asemenea vocație devine, din păcate, din ce în ce mai rară, iar unul din motivele care generează această scădere este cu siguranță teama de vocea majorității. Astăzi nu se mai practică. Preoții sunt niște ciudați singuratici. Dacă nu sunt pe placul majorității, se aruncă cu roșii stricate în ei. Iar majoritatea din cei care fac acest lucru nu sunt cei cu care ne putem mândri pe plan uman. Ne este prea teamă de vocea majorității și de suportarea consecințelor temerarei dorințe de a fi altfel, de a provoca prin modul diferit de a fi, de fi mai întâi cu Dumnezeu și apoi cu ceilalți.

Oare de cine ne temem mai mult? Un părinte care-și bârfește și își denigrează copiii se face pe sine de rușine, după cum e valabil și pentru copiii care-și necinstesc părinții. Unii nu-și dau seama că atunci când scuipă sau aruncă cu noroi spre Biserică, de fapt gestul se întoarce împotriva vieții proprii. Nu noi suntem împreună Biserica cea vie, iar Cristos este capul? Este ca și cum ai face acest lucru în fața oglinzii, dar oglinda respinge și aruncă totul înapoi, mărind consecințele și gravitatea la dimensiuni inimaginabile. De aceea nu a putut face Isus nici o minune.

Oare astăzi de ce nu se mai înfăptuiesc minuni? Evanghelia de astăzi vrea să fie o oglindă critică în care suntem obligați să ne aruncăm privirea. Ce anume vedem în ea? Nu cumva pe noi înșine? Nu cumva noi suntem cei care facem imposibile minunile lui Dumnezeu în noi?

 

* * *

 

Duminica a 14-a de peste an (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 6,1-6

Isus la Nazaret

1 Isus a venit în patria sa și ucenicii săi l-au însoțit.

2 În sâmbăta următoare, a început să învețe în sinagogă. Mulțimea de oameni care îl asculta, cuprinsă de uimire, spunea:

- De unde îi vin lui toate acestea? Ce-i cu înțelepciunea care i-a fost dată și cu aceste mari minuni care se fac prin mâinile lui? 3-4 Nu este el tâmplarul, fiul Mariei, vărul lui Iacob, al lui Iosif, al lui Iuda și al lui Simon? Și verișoarele lui nu sunt aici printre noi?

Și erau profund scandalizați din cauza lui. Isus le-a spus:

- Un profet nu-i disprețuit decât în locul natal, în familia lui și în propria lui casă.

5 Și nu a putut face acolo nici o minune; a vindecat numai câțiva bolnavi, punându-și mâinile peste ei. 6 Era uimit de necredința lor. De acolo a cutreierat satele dimprejur, învățând.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Astăzi medităm începutul capitolului 6 din Evanghelia după sfântul Marcu. De la capitolul 3 versetul 7 până la episodul de astăzi inclusiv avem o secțiune a evangheliei care se caracterizează printr-o reflecție clară despre tema uceniciei. O ucenicie la care invită Isus și care generează un fel de dezbinare între oameni: cei care acceptă propunerea lui Isus și cei care nu acceptă această propunere. Între aceștia din urmă putem să-i încadrăm pe majoritatea personajelor din episodul de astăzi.

De la începutul Evangheliei după sfântul Marcu se observă că “lumea” este fascinată de puterea lui Isus și de cuvântul său plin de autoritate. Cu toate acestea, în manieră crescândă de-a lungul capitolelor se aud “voci” care resping prezența sa mântuitoare până la punctul culminant al Pătimirii sale.

Isus se naște la Betleem însă, după șederea în Egipt, se stabilește definitiv, cu Iosif și Maria, în nord, în Nazaret. Textul ne spune că Isus se întoarce în patria sa. Ucenicii lui îl însoțesc.

Sâmbătă dimineața merge la sinagoga din localitatea sa și, așa cum putea să facă orice bărbat adult din perioada aceea, învață și explică Scripturile. Cei care erau prezenți rămân uimiți de învățătura lui.

Cu toate acestea ei trec de la admirație la întrebări și de la întrebări la o implicită lipsă de credință. Nu înțeleg cum cineva care este contemporan cu ei, care trăiește printre ei și a cărui familie o cunosc, poate să dea învățături așa de profunde și să facă minuni așa de mărețe. Este incredibil că pierd din vedere ceea ce ei înșiși ascultă și văd (învățătura și minunile) și pun accentul pe faptul că ei “cunosc” originea lui.

Isus răspunde cu un fel de refren popular din acel timp: “Un profet nu-i disprețuit decât în locul lui natal, în familia lui și în propria lui casă”. Mai prescurtat astăzi obișnuim să spunem: nimeni nu este profet în patria sa. Această vorbă reflectă experiența istorică a poporului din Vechea Alianță care de mai multe ori i-a respins pe profeții săi pentru că erau bărbați sau femei din același popor, cu care împărtășeau viața și toate circumstanțele istorice.

“Marea dramă” a evangheliei din această duminică este că admirația nu se transformă în credință, în acceptare totală a persoanei și a cuvântului lui Isus. Libertatea pe care Dumnezeu le-a dat-o celor din Nazaret nu s-a transformat în răspuns de credință pentru a accepta drumul lui Isus.

Pentru a ține cont: Cuvântul “frate” care apare în versetul 3 este termenul grec adelfos care înseamnă frate în sensul trupesc și direct al termenului și poate fi folosit de asemenea în sensul mai generic al termenului în perspectiva unirii fraterne nu trupești. Mai există și alți termeni grecești pentru a face referință la rude.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 13,53-58; Lc 4,16-30.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea harta din Noul Testament, și căuta orașul Nazaret: Unde se află exact? Cam la ce distanță de lacul Galileii, de Betleem și de Ierusalim?

Întrebări pentru lectură

- Unde se afla Isus și încotro se îndreaptă?

- Cine îl însoțește?

- Ce face el în zi de sâmbătă?

- Ce experimentează cei care-l aud vorbind pe Isus în sinagogă?

- Ce întrebări își pun ei?

- Pentru ce își pun aceste întrebări?

- Ce se întâmplă cu admirația inițială pe care o aveau față de Domnul?

- În acest context: ce le spune Domnul?

- Cum se înțelege refrenul lui Isus?

- Pentru ce Isus nu poate să facă mai multe minuni? Unde se află obstacolul?

- Cum se termină relatarea?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- “Îl însoțesc” pe Isus ca bun discipol în drumurile sale?

- Îl ascult pe Isus, ascult învățăturile sale?

- Sunt admirat de ceea ce spune și învață, de asemenea de ceea ce face, de toate minunile?

- Rămân “numai admirat”?

- “Admirația” față de Isus, față de învățătura lui și față de minunile lui se transformă în viața mea în credință, în încredere?

- Mă scandalizez când mă gândesc că Isus este, în natura sa umană, un om obișnuit deoarece are o familie și un trecut comun cu alții?

- Accept în definitiv că Isus este om adevărat (cu tot ceea ce are un om) și Dumnezeu adevărat (cu tot ceea ce are și este Dumnezeu)?

- Percep puterea lui Dumnezeu care se revelează în limita naturii umane?

- Cine ar fi astăzi profeții lui Dumnezeu?

- Sunt mereu ascultați sau uneori nu sunt ascultați?

- Sunt capabil să-i ascult pe profeții lui Dumnezeu de la începutul secolului al XXI-lea?

- Sunt conștient că de la Botez eu sunt profet al lui Dumnezeu?

- Mă redescopăr ca profet al lui Dumnezeu?

- Învăț cuvântul lui, fac cunoscută puterea lui?

- Experimentez în viața mea neînțelegerea și refuzul pentru că sunt un profet autentic al lui Dumnezeu?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru rugăciunea noastră luăm un text profetic din Vechiul Testament. Este chemarea lui Isaia la începutul capitolului 6 al cărții sale:

Isaia are o viziune în templu

1 În anul morții regelui Osia, eu Isaia, l-am văzut pe Domnul stând pe un tron înalt și măreț; poalele mantiei lui umpleau templul. 2 Înaintea lui stăteau serafimi, fiecare având câte șase aripi: cu două își acopereau fețele, cu două picioarele, iar cu două zburau. 3 Ei strigau unul către altul, spunând:

«Sfânt, sfânt, sfânt

e Domnul oștirilor,

tot pământul e plin de mărirea lui!»

4 Când Domnul vorbea, ușorii ușilor au început să se zguduie, iar templul s-a umplut de fum. 5 Atunci am spus:

«Vai mie, căci sunt pierdut!

Sunt un om cu buze necurate

și locuiesc în mijlocul unui popor cu buze pângărite.

Și ochii mei l-au văzut pe Regele, pe Stăpânul universului».

6 Atunci a zburat spre mine unul dintre serafimi purtând în mână un cărbune aprins, pe care îl luase cu cleștele de pe altar. 7 El mi-a atins gura cu cărbunele și mi-a zis:

«Iată, ți-am atins buzele.

de aceea ți s-au șters toate păcatele

și fărădelegea ți-a fost iertată».

8 După aceea am auzit glasul Domnului care zicea:

«Pe cine îl voi trimite?

Cine va merge pentru noi?»

Și am răspuns:

«Iată-mă, trimite-mă pe mine!».

Să ținem cont de conștiința “limitei” pe care o experimentează profetul, însă și certitudinea profundă în împlinirea voinței lui Dumnezeu.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a contempla această evanghelie vă propunem să luăm imaginea care apare în primul verset și care se referă la “însoțirea lui Isus” (“ucenicii săi l-au însoțit”).

Repetați cu pauze și în șoaptă gândindu-vă la principalele episoade din viața lui Isus:

- În neînțelegere… vreau să te însoțesc, Isuse…

- În lipsa de credință… vreau să te însoțesc, Isuse…

- În moartea ta răscumpărătoare… vreau să te însoțesc, Isuse…

- În grădina Ghetsemani… vreau să te însoțesc, Isuse…

- În…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Caută să exerciți dimensiunea profetică a Botezului în condițiile obișnuite și zilnice ale vieții.

Propunere comunitară

- Gândește-te împreună cu grupul tău de prieteni sau de comunitate pentru ce oamenii în general și în toată lumea văd în Fericita Maica Tereza de Calcutta un “profet” din timpul nostru.

 

* * *

 

Știți că este un profet?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

A vorbi pentru cei care nu ascultă

“Fie că ascultă fie că nu ascultă…” Sunt dintre aceia care nu au pofta de a asculta. Și cei care se prefac că ascultă. Cei care spun că nu au nevoie, atât de mereu sunt aceleași lucruri, și ei le știu deja. Cei care ascultă, dar înțeleg în felul lor. Care sunt dispuși să asculte numai ceea ce confirmă ideile proprii, respingând orice cuvânt care îi pune în discuție, atacă siguranțele lor, contestă conduita lor. Care ascultă, dar se gândesc la cei apropiați (sau îndepărtați), cred că acea predică se potrivește bine pentru altcineva. Care ascultă, nu obosesc să asculte, nu fac altceva decât să asculte, și totul rămâne ca înainte în viața lor. Care spun: “O predică frumoasă!”, și se termină aici.

Sunt dintre aceia care ascultă maeștri cei mai diverși, lucrurile cele mai contradictorii, și fac o mare confuzie. Sunt persoane care nu ascultă pentru că sunt “rebeli”. Și alții care nu ascultă pentru că sunt indiferenți.

Chiar și unul singur

Din fericire sunt și dintre aceia care ascultă. Iau în serios Cuvântul, îl păstrează în inima lor, se lasă interpelați de el. Predicatorul, poate, nu observă nimic. Și chiar se plânge, spune că niciunul nu vrea să asculte predici, nu au nici un interes, televiziunea, jurnalele, distracțiile… Și acuzând mai departe. Profetul, adesea, îi nedreptățește pe ascultătorii “receptivi”. Ignorându-i, ne având știre, are impresia că este inutil, nu merită oboseala. În schimb, da, merită oboseala. Chiar și pentru puțini. Pentru unul singur.

Cuvântul este refuzat de “vizuina rebelilor”. Dar găsește pentru totdeauna, din orice parte, un cuib de primire. Chiar fără știința predicatorului. Pentru ce Cuvântul nu le aparține, și nici nu-l poate controla, să-i verifice efectele. Cuvântul, normal, nu se întoarce la profet sub formă de rezultate strălucitoare, roade coapte după scadențele fixe de nerăbdarea sa. Cuvântul face traseul său secret, imprevizibil, caută complicitatea unei inimi, să trezească pofta de speranță sub cenușa rece a anumitor existențe, aprinde o scânteie în cine știe ce noapte, susține un pas nesigur, luminează o stradă acelui sărman care dibuiește în întuneric…

Nu. Profetul, după ce l-a pronunțat nu mai regăsește Cuvântul. Dimpotrivă, are impresia că s-a pierdut. Predicatorul, adesea, este tentat să “dimisioneze”, să redacteze un certificat de “moarte presupusă” a Cuvântului (ucis de imagine, sugrumat de zgomot). Aceasta chiar când Cuvântul muncește, tăcut, în locuri și indivizi nebănuiți. Și el nu știe nimic. Cuvântul se revelează eficace când nu dă știri despre sine. Este de neînlocuit mai ales când pare inutil. Între toate minunile pe care le căutăm cu lăcomie, este una care este normal neglijată: minunea ascultării. O minune care provoacă o alta și mai senzațională: aceea a supunerii.

Profetul: un naiv

“Vor ști cel puțin că un profet se află în mijlocul lor…” Este important să se știe că rasa profeților nu s-a stins. Avem nevoie de unul care, în mijlocul hărmălaei de voci, se prezintă aruncându-ne în față acea frază incredibilă: “Spune Domnul Dumnezeu…” Unul care nu are titluri, nu se poate lăuda cu studii făcute în academiile autorizate (“Ce înțelepciune este aceasta care i-a fost dată?”, se miră concetățenii lui Isus), Nu pretinde sprijin și protecții, nu este recomandat de vreun personaj influent, nu are rădăcini culturale nici maeștri la care să se refere (“De unde îi vin aceste lucruri?”, se întreabă încă locuitorii din Nazaret).

În profet este un amestec de nebunie și de naivitate. Și de insolență (profetul este impertinent, în sensul că transmite un mesaj “im-pertinent” față de dorințele, interesele și așteptările comune). Mai ales, profetul este un intrus. Unul care ajunge, nedorit, în momentul mai puțin potrivit, spune lucruri neplăcute, îi jenează pe toți. Este prea ușor să-i închizi gura, să-i arunci în spate hohote de râs, zdrobindu-l sub greutatea disprețului, să-l defăimezi și să nu ai încredere în el, chemându-l la ordine, prezentându-l ca un rebel (chiar pe el care este trimis la “un neam de rebeli”, este acuzat de indisciplină), să invoci rațiuni de oportunitate pentru a-l înlătura. Totuși nu vom reuși niciodată să-l reducem la tăcere pe acel neliniștit: “Spune Domnul Dumnezeu…”

Profetul a pierdut numele propriu

“Fiul omului, eu te trimit la Israeliți…” Pare că Dumnezeu nu cunoaște numele profetului său. Ignoră că acesta este “fiul preotului Buzi”. În mod paradoxal, chiar în momentul chemării, Ezechiel nu se simte chemat pe nume. Dumnezeu se adresează la un oarecare “fiu al omului”, sau, dacă preferați, “fiului lui Adam”. Și să spunem că el posedă un foarte frumos și semnificativ nume. Ezechiel, de fapt, înseamnă “Dumnezeu îl face puternic”. În schimb trebuie să răspundă la apelul Unuia care îl pune în picioare apostrofându-l astfel: Fiul omului”.

Este surprinzător de notat că în toată cartea “fiul omului” se întâlnește de 93 de ori, în timp ce numele propriu Ezechiel apare numai în două ocazii. Suntem în fața unei ființe umane, a unui fiu al lui Adam, a unei creaturi fragile, muritoare, lipsite de apărare. Unul ca ceilalți. Ezechiel va trebui să manifeste forța lui Dumnezeu (conținută în numele său) prin slăbiciunea proprie. Și aceasta îl leagă de experiența lui Paul (lectura a doua): El mi-a spus: “puterea mea se manifestă pe deplin în slăbiciune”.

Ezechiel, în același fel ca și Paul, poate să spună: “Când sunt slab, atunci sunt puternic”. Când apar de neglijat, nu valorez nimic, sunt incapabil, mă simt slab, atunci Dumnezeu este puternic. Ar fi absurd dacă profetul după ce a pierdut numele propriu, să se preocupe să-și “facă un nume”. Profetul, de caută popularitatea, succesul, faima, consensul, nu mai are dreptul de a afirma: “Spune Domnul Dumnezeu…” Profetul trebuie să aibă grijă de prieteni. Cei mai temuți dușmani ai săi pot să fie chiar prietenii. Cei care îl aclamă, îl pun sub tutela lor, dacă îl anexează, fac din el un idol.

Cei ce repetă: “Astfel spune profetul…” Și ei se simt unicii interpreți autorizați al cuvântului său, depozitarii exclusivi ai secretelor sale. Când formula “Spune Domnul Dumnezeu” devine “Așa spune profetul”, se răstoarnă părțile, și este motiv de bănuială de înșelăciune. Vai când profetul uită să fie “fiu al lui Adam”, adică un om sărman ca toți, și pretinde să devină “cineva”. Dumnezeu pune în picioare ( “… m-a făcut să mă ridic în picioare”), dar nu pune pe piedestal.

Minunile pe care nu a putut să le facă

Dar ce s-a întâmplat, de fapt, la Nazaret? Este dificil de stabilit cu exactitate. Pare că ar fi voit să însușească pe profetul-taumaturg. Să-l manevreze după plăcerea proprie. Astăzi am spune “să-l instrumentalizeze”, probabil din motive de patriotism local. Se lăudau cu drepturile asupra Lui, inclusiv cel de a-l disprețui, de a-l face snob, considerându-l cu o anumită bunăvoință. L-au refuzat, și în același timp pretindeau să-l folosească în modul lor.

Ce naiba, știau totul despre el, cunoșteau rudele sale (neam așa…), și totuși: “Cine crede că este?” Intenționau să-l reducă la măsurile proprii, să-l readucă acasă. Într-un cuvânt: să-l redimensioneze. Numai, cel puțin, să se laude cu el în fața altora. Și cel puțin să-l oblige – admițând că este capabil, cum se flecărește în jur – să facă minuni așa cum vor stabili ei. Este pretenția, mereu actuală, de a închide misterul personal al lui Isus într-o oarecare formulă, definiție, titlu, schemă politică sau ideologică; reducându-l la proporțiile dorințelor noastre și ale așteptărilor noastre, ale intereselor noastre. Un fel de a pune mâinile pe El. Este Pătimirea care este perpetuată, cel puțin cu intenția de a-i aduce slavă și de a face să fie respectat.

Este ispita, care revine mereu, a unei religiozități incapabile de a primi trecerea lui Dumnezeu în mod obișnuit, în normalitate, adică de a accepta întruparea. Și Isus trebuie “să se mulțumească” să vindece puțini infirmi. Dar nu poate săvârși minunile pe care El le-ar vrea în acele suflete, oarbe din cauza… vizibilității tâmplarului. “Și s-a mirat de necredința lor”. Și Dumnezeu se obosește să creadă. S-ar spune că nu reușește să creadă din cauza necredinței noastre, a durității inimii, din cauza refuzurilor noastre încăpățânate. … Și spunem că îi oferim dovezi din belșug. Ar trebui să fie convins, de acum.

Desigur, este impresionantă această trăsătură particulară a lui Isus care, după ce a domolit furtuna, a triumfat asupra demonilor, a învins bolile și chiar moartea, se simte uimit, neputincios, în fața libertății și a voinței rele a oamenilor. “Ce este mai slab și mai dezarmant decât un Dumnezeu care nu poate nimic fără noi?” (P. Claudel). Totuși El străbate încă toate drumurile, se prezintă ca un cerșetor la toate porțile. Înfruntă riscul de a fi respins. De ceea ce se teme mai mult este primirea pe care i-o rezervă cei din casa…

Câți pași se pot face cu un spin înfipt în carne…

Aș vrea să închei tot cu Paul. Care nu ezită să prezinte semnele slăbiciunii proprii, dovezile micimii proprii. Se laudă cu ceea ce nu are, cu ceea ce nu posedă. Pune în evidență limitele proprii. Ne încredințează de umilirea ființei sale – literalmente – “pălmuit de Satana”. Să ne înțelegem. Paul nu prezintă o mistică a resemnării și a durerii. De fapt, a cerut să fie eliberat. Nu face un discurs de tip psihologic, cu riscul autocomplăcerii în suferință (în loc “să mă complac în infirmitățile mele”, Bultmann traduce “spun da…”)

Paul, pur și simplu, vrea să ne facă să înțelegem că apostolul nu este un supra om dotat cu calități excepționale, un erou invulnerabil. Dimpotrivă, el chiar prin intermediul fragilității proprii, devine martor a ceea ce Dumnezeu este capabil să facă. Cu această atitudine neobișnuită, Paul ne descoperă care este antidotul cel mai eficace împotriva autoexaltării de tip spiritual: a mărturisi că este “un fiu al lui Adam” (ca Ezechiel), adică un om sărman. Și, poate, “sărman” este prea mult. Rămâne totuși mortificată curiozitatea noastră în privința faimosului “spin în trup”. Paul nu spune în public cartela sa clinică.

Și atunci se dezlănțuie exegeții. Și iată apărând un rău fizic cronic neprecizat: poate la ochi, sau la limbă. Cineva, dând de crezut că a primit informații secrete, vorbește de malarie, reumatism, migrene chinuitoare, și chiar epilepsie. Nu lipsesc doctori spirituali care diagnostichează ispite chinuitoare împotriva castității. În sfârșit, pare că Paul a reușit în final să scoată spinul și să-l înfigă în pielea exegeților. Un chin adevărat pentru ei. În rest fiecare caută modul care îi convine pentru a face viața dificilă. Revenind pe tărâmul seriozității, închei cu o frază a Terezei de Avila, care exprimă în mod original gândul lui Paul: “Tereza, tu nu ești nimic. Tereza și 30 de ducați, este un pic. Tereza și Domnul, este totul”.