Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XIV-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Zaharia 9,9-10
Romani 8,9.11-13
Matei 11,25-30

Matei 11,25-30

În acel timp, Isus a luat cuvântul și a spus: “Te preamăresc pe tine, Părinte, stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai lăsat ascunse acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici. Da, Părinte, căci așa ai voit tu în bunătatea ta. Toate mi-au fost date de către Tatăl meu; și nimeni nu-l cunoaște pe Fiul, decât numai Tatăl; nici pe Tatăl nu-l cunoaște nimeni, decât numai Fiul și acela căruia Fiul vrea să-i descopere. Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă. Luați jugul meu asupra voastră și învățați de la mine căci eu sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre. Căci jugul meu e dulce și povara mea este ușoară”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Daniel Iacobuț

 

* * *

 

Învățați de la mine

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Mulți au fost, sunt și vor fi învățătorii lumii acesteia, acei care s-au străduit, se străduiesc și se vor strădui să aducă omenirii un dram de fericire pe acest pământ.

La vârsta de șapte ani copilul este trimis la școală și acolo primește primele noțiuni, primele cunoștințe de literatură, matematici, geografie, botanică, zoologie, fizică, chimie astronomie etc. toate menite să-l facă înțelept și fericit. Cu toate acestea nu se află nici măcar un singur loc pe pământ unde oamenii să fie total mulțumiți și fericiți, oricât de multe cunoștințe ar avea.

Altfel decât învățații acestei lumi, Isus ne spune: Învățați de la mine! Atât ucenicii, cât și oamenii de rând, ba chiar și dușmanii, l-au numit: Învățător (cf. Mt 19,16; 22,16 etc.).

Dar învățătura Mântuitorului cine a pătruns-o? Cine a înțeles-o deplin? Cine a trăit-o? Numai acela care a înțeles predica de pe munte, cele opt fericiri. Dar, cine-i? Desigur, numai acela care se străduiește să fie, asemenea lui Isus, blând și smerit cu inima.

În prima lectură de azi avem o profeție despre învățătura lui Isus, luată din profetul Vechiului Testament, învățătura profetului Zaharia. Acesta spune fiicei Sionului să-i pregătească lui Mesia aceeași primire triumfală care este rezervată lui Iahve (2,14). Din păcate, Israelul n-a înțeles îndemnul profetului și, refuzându-l pe Isus ca Mesia, credea că va rămâne la școala spiritualității ca înainte vreme. Din cauza acestui refuz, Isus plânge asupra Ierusalimului (cf. Lc 19,41) deoarece n-a știut să deslușească profeția lui Zaharia (9,9), ziua în care aceasta s-a împlinit în Cristos.

Evreii așteptau un Mesia după placul lor: frumos, bogat, puternic, autoritar, de neam arhieresc etc. nu pe acest călător cu traista-n băț mergând din sat în sat însoțit de câțiva pescari ignoranți și admirat de vameși și păcătoși, și mai ales că nu le promitea mari lucruri pe lumea aceasta, ceva palpabil: o eliberare grabnică de sub jugul roman și o împărăție ca în povești. Cu toate acestea, pretindea așa de mult: să lași tot ce ai și să-l urmezi, să te lepezi chiar de tine însuți, să-ți urăști propria viață, să iei crucea de fiecare zi etc.

Iudeii se înșelau când se gândeau și credeau că vor putea ajunge la cunoașterea lui Dumnezeu fără el. Cu toate acestea numai Isus era în stare să le arate cine și cum este Dumnezeu, fiindcă numai el singur este Fiul Tatălui; numai el singur putea distruge bariera ignoranței dintre om și Dumnezeu; numai el avea puterea să ierte păcatele, să facă o punte peste prăpastia iadului care separa omenirea de Creatorul său. Fiindcă ei ignorau importanța spirituală și refuzau cu încăpățânare învățătura lui Isus, acesta s-a aplecat cu precădere spre cei săraci și umiliți, mereu disponibili să primească ceva care să-i ridice la o demnitate de care erau conștienți că o pot primi.

Admiterea unei cunoașteri superioare naturii noastre este dovada că Duhul lui Dumnezeu n-a încetat niciodată să lucreze în om, n-a încetat să conștientizeze propria noastră slăbiciune și faptul că cineva ne poate ajuta să fim mai oameni, să pătrundem în învățătura lui Isus cât mai bine, așa cum este cuprinsă ea în evanghelia de azi.

Isus este acela care ne face să fim conștienți de propria noastră ignoranță și chiar să facem din ea un obiect din care să putem scoate mai multă fericire. Să-l ascultăm!

Fericiți cei săraci cu duhul, căci a lor este împărăția cerurilor (Mt 5,3).

În natură sunt atâtea lucruri pe care ar trebui să le știm, dar le ignorăm; sunt atâtea pe care le-am putea afla, totuși nu le vom ști niciodată din diferite motive personale, de vinovăție sau nu, dar a nega existența lui Dumnezeu sau a tainelor sale, sau, ceea ce este și mai rău, a-l admite, și totuși a trăi fără el, este culmea mândriei, culmea prostiei.

Dar cum să-l cunoaștem? Marele cugetător, Blaise Pascal, spunea: Dacă omul l-ar cunoaște pe Dumnezeu, sau omul ar fi Dumnezeu, sau Dumnezeu n-ar mai fi Dumnezeu. Sfântul Toma de Aquino, cu toată ascuțimea minții lui, recunoștea: Ceea ce putem spune mai precis despre Dumnezeu este că nu știm ce este. Dar știm că este, fiindcă el însuși s-a revelat lui Moise spunând: Eu sunt cel ce sunt (Ex 3,14). Trebuie s-o recunoaștem: omul este superior animalelor prin știința neștiinței proprii. Omul știe că nu știe ce este Dumnezeu, pe când animalul nu știe că nu știe ce este omul, nu este conștient de neștiința sa și astfel trăiește numai după trup, condus de instincte, pe când omul, numai prin faptul că gândește, prin faptul că își cunoaște neștiința, se ridică, printr-un simplu gând, deasupra întregului univers material. Emilio D’Angelo spune că numai cunoașterea implică o egalitate de natură. Cristos s-a făcut om ca să ne facă mai conștienți de ignoranța noastră, să ne trezească pasiunea după cunoașterea lui Dumnezeu pentru a ajunge la o oarecare asemănare de natură, ca să ne facă părtași de natura divină, după cum ne spune sfântul Petru (2Pt 1,4). Este mare lucru să știi că nu știi. Admiterea propriei ignoranțe este smerenie și aceasta este temelia fericirii, a sfințeniei, fiindcă dă garanția cunoașterii împărăției lui Dumnezeu. Inconștienți de ignoranța lor, strămoșii noștri Adam și Eva s-au lăsat amăgiți de Șarpele viclean (cf. Gen 3,1-7). Isus, pentru a ispăși vina lor și spre a ne deschide ochi asupra propriei noastre ignoranțe, a trebuit să se facă părtaș de firea noastră omenească, pentru a ne cunoaște ignoranța din interior. Așa se explică de ce el însuși, ca Fiu al Omului, a trebuit să crească în cunoaștere, în înțelepciune și har înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor (Lc 2,52), să se lupte împotriva ei cu armele înțelepciunii Duhului Sfânt pe tot timpul ispitirii din pustiu (cf. Mt 4,1-11), să se plângă ca ultimul ignorant pe lemnul crucii de părăsirea aceluia pe care îl numea Tată (cf. Mc 15,34). De fapt, prin toate acestea, ne-a arătat calea spre izvorul a toată știința și ne-a dobândit harul iertării pentru ignoranța noastră: Părinte, iartă-le lor, că nu știu ce fac! (Lc 23,34).

Cel conștient de neștiința sa nu refuză jugul lui Cristos, fiindcă el crede că va veni ziua când va ști ceea ce acum nu știe. Prin această credință povara vieții devine mai ușoară, fiindcă se trăiește după duh, pe când cel mândru trăiește după trup, ca animalul care ignoră propria ignoranță.

Nici imaginea jugului și nici cea a inimii nu par prea interesante pentru lumea de azi. Cuvântul la ordinea zilei, pentru omul modern, este libertatea. Unii strigă: Jos jugul cenzurii, impozitele absurde, restricțiile de circulație etc.! Alții: Lăsați inima în seama preoților, noi trebuie să producem, să realizăm planul menit să readucă paradisul pe pământ!

Isus continuă să ne spună: Învățați de la mine că sunt blând și smerit cu inima!

Ne întrebăm: cum să fim smeriți cu inima?

Inima caracterizează omul în totalitatea lui. Ea este considerată lăcașul iubirii. O iubire blândă și smerită? Da, ea este misterul lui Dumnezeu Tatăl. Dumnezeu este smerenie, spunea sfântul Francisc de Assisi; el este infinit de fericit pentru că inima sa, Fiul său Isus, s-a smerit până la moartea pe cruce (Fil 2,8) și în smerenia lui, Tatăl își află toată bucuria (Mc 1,11), de aceea ne cere să-l ascultăm pe Fiul, ca să fim smeriți ca dânsul și să ajungem fericiți ca Tatăl prin actul bunăvoinței sale în Isus.

Avea dreptate necredinciosul Nietzsche când a spus că el a căutat cea mai mare greutate și a aflat că este el însuși pentru sine: Am căutat cea mai mare greutate și am aflat că aceasta sunt eu însumi.

Când Isus ne invită să învățăm de la el, când Tatăl ne cere să-l ascultăm pe el, vor să ne elibereze tocmai de această greutate, de noi înșine pentru a ne transpune în știința iubirii. Știința iubirii este jugul lui Isus, aceasta este povara dulce care duce la fericire.

Invocația din Litaniile inimii preasfinte a lui Isus – Isuse cu inima blândă și smerită, fă inimile noastre asemenea cu inima ta – să fie mereu pe buzele noastre. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XIV-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Agitația cotidiană a lumii de astăzi, în care suntem prinși cu toții, ne face să uităm că răspunsul la problemele noastre cele mai importante se află în Sfânta Scriptură.

Bogăția de semnificație a textelor sacre, pe care ni le propune Biserica în ziua de astăzi spre meditare, sunt într-adevăr o provocare la interiorizare, la oprirea din acest ritm alert al vieții, pentru a ne odihni în pacea oferită de Cristos.

Prima lectură, luată din cartea profetului Zaharia, ne prezintă una din profețiile acestuia făcute cu privire la Mesia. Profeția face parte din a doua parte a cărții, scrisă probabil la puțin timp după campania militară a lui Alexandru cel Mare în Siria, Fenicia și Palestina în 332 î.C. Ca și în multe alte circumstanțe istorice, sosirea lui Alexandru cel Mare a suscitat speranța unei noi reluări a planului lui Dumnezeu cu poporul evreu. Dar pentru acest plan era nevoie de un rege, un rege total diferit de cei pe care îi avusese Israelul până atunci. Mesajul lui plin de speranță va readuce bucuria în tot Ierusalimul. Nu trebuie să uităm că expresii ca “regele tău, Sioane”, în scrierile biblice antice, se referă la Iahve, la sosirea și domnia sa. Așadar, în regele din timpurile de pe urmă va fi actualizată regalitatea divină a lui Iahve.

Primele cuvinte ale lecturii sunt o invitație la bucurie, deoarece profetul aduce o veste bună locuitorilor Ierusalimului. Epitetele pe care le primește viitorul rege sunt pline de semnificație. Va fi drept, adică va îndeplini cu fidelitate voința Tatălui. Va fi victorios, adică protejat de către Dumnezeu și eliberat de dușmani. Dar în același timp va fi umil, modest, unul care nu se va servi de putere pentru a se autoexalta. De aceea, el va refuza să vină călare pe un cal, caii fiind folosiți mai mult în campaniile militare și la paradele din zilele de sărbătoare. În schimb, va veni călare pe un măgar, un animal de povară, vrând să arate caracterul său umil și pacifist. Deși sărac, fără mijloace și fără prestigiu, Regele-Mesia va demonstra o eficacitate deosebită împotriva războiului, aducând pacea pentru toate popoarele.

Dacă în această primă lectură avem doar o profeție, în evanghelie ne este prezentată împlinirea acestei profeții în însăși persoana lui Isus Cristos.

Contextul care precede acest paragraf descrie eșecul predicii lui Isus. Generația sa nu vrea să o primească pentru că e prea săracă pentru bogați, prea simplă pentru persoanele culte, prea laxă pentru oamenii religioși. Totuși el vede că nu toți o refuză: cei săraci, cei umili, ascultând-o, își deschid inima cu mult interes. Cuprins de indignare în fața refuzului fariseilor, Isus își îndreaptă gândul către Tatăl ceresc, adresându-i acest imn de laudă prin care își arată profunda bucurie interioară pentru că Tatăl i-a făcut pe cei mici să aibă parte de darul de a intra în Împărăția Cerurilor.

Cei mici, la care se referă Isus aici, nu sunt copiii: Isus vorbește adulților și propunerea sa este pentru adulți care o pot accepta cu responsabilitate. Aici termenul vrea să indice săracii, fragilii, păcătoșii; cei care contează puțin sau deloc din punct de vedere social; cei care sunt victime ușoare ale samavolniciei și ale egoismului uman; cei care sunt asupriți, cei care nu sunt luați în seamă. Isus nu vrea să ne reîntoarcem în condiția și mentalitatea copiilor, dar să ne punem în poziția celui care se încredințează, așa cum procedează copilul încredințându-se altuia pentru a crește, care se lasă condus pentru a învăța să meargă, care acceptă entuziast o inițiativă și participă la ea, care știe să răspundă unui bine al altuia din toată inima, fără rezerve. Simplitatea care îl caracterizează pe copil îl face să distingă lucrurile fără prejudecăți sau tergiversări și să fie receptiv la orice apel din partea iubirii. La această atitudine se referă Isus când exprimă poziția Tatălui care dezvăluie sensul iubirii sale celor mici și nu celor pe care opinia ebraică îi considera înțelepți.

Știm cu toții de aprecierea de care s-au bucurat copii în predicile lui Isus. Atunci când Isus spune: “Dacă nu vă veți schimba și nu veți deveni ca pruncii nu veți intra în Împărăția cerurilor” (Mt 18,3) nu ne cere o întoarcere fizică la copilărie, dar o dispoziție a sufletului comparabilă cu simplitatea copilului.

Obosiții și împovărații, la care face referire Isus aici, sunt cei care se supuneau fără condiție legii mozaice și interpretărilor minuțioase propuse de farisei. Isus este odihna definitivă a omului, de aceea, îi cheamă pe toți aceștia la sine. Jugul său corespunde sentimentului inimii sale: este iubirea, suficientă pentru a uni omul cu Dumnezeu și cu aproapele. Observarea noii legi a iubirii nu depinde atât de efortul uman, dar derivă din darul gratuit al lui Dumnezeu făcut celor care se deschid Cuvântului său.

Ce poate să semnifice astăzi, într-un context de autosuficiență, a fi mici în sens evanghelic? Și mai ales: cum se poate deveni mic într-un asemenea context ce proclamă și pretinde o afirmare de sine, o realizare din toate punctele de vedere? Astăzi, când prosperitatea noastră depinde atât de mult de datele concludente ale științei, ne întrebăm: se opune Isus celor înțelepți pentru că cei simpli sunt mai ușor de manipulat? Nu este cazul să umblăm cu prejudecăți. Isus nu îi apreciază pe cei simpli datorită naivității lor și pentru că ei ar fi un material moale, amorf, asupra căruia un artist și-ar putea exterioriza imaginația dându-i forma dorită de el, dar pentru disponibilitatea lor de a renunța la vechile păcate pentru a îmbrățișa viața harului propovăduită de el. Dacă umilința și simplitatea nu mai sunt virtuți la modă acest lucru se datorează faptului că ne-am îndepărtat de Dumnezeu a cărui esență este simplă prin excelență.

Se spune că un filozof care traversa un fluviu cu o barcă, dorind să înceapă o conversație, îl întrebă pe barcagiu:

“Cunoști matematicile?”

“Nu. E grav?”

“Foarte grav. Ai pierdut un sfert din viața ta. Cunoști măcar astronomia?”

“Nici nu am auzit de așa ceva”.

“Incult mai ești! Ai pierdut cel puțin jumătate din vița ta! Dar astrologia, o cunoști?”

“Nici pe asta!”

“Ești un nenorocit. Ai pierdut trei sferturi din vița ta”.

În acel moment barca a început să se scufunde; barcagiul îi strigă filozofului:

“Știi să înoți?”

“Nu”, răspunse filozoful.

“Atunci ai pierdut patru sferturi din viața ta”.

Nu vrem să subliniem prin acest exemplu pragmatismul de care dă dovadă barcagiul, ci faptul că filozoful nostru s-a străduit probabil mulți ani ca să cunoască atâtea lucruri interesante, dar care în situația de mai sus nu i-au fost de nici un ajutor.

La fel se întâmplă de mult ori cu noi, creștinii. Ne străduim să adunăm cât mai multe bunuri, cât mai multe cunoștințe, cât mai multe lucruri interesante, și uităm că de fapt scopul nostru nu sunt acestea ci dobândirea, păstrarea și sporirea harului prin care ne putem mântui. Iată pentru ce se poate vorbi despre o înțelepciune a celor mici. Este o înțelepciune care nu echivalează cu cultura și nici măcar cu prudența omului de bun simț, dar nici nu le exclude. O găsim calitativ pe o altă dimensiune. Înțelepciunea înseamnă, după Isus, a face voința Tatălui, înseamnă a fi în lume pentru a salva, adică pentru a elibera pe oricine este asuprit și obosit, și a nu condamna sau judeca fără milă sau a critica răuvoitor, înseamnă a purta bucuria, adică o speranță fermă prin care totul poate fi suportat în mod pozitiv, chiar și moartea. “Afabilitatea, bunătatea cordială și umilința câștigă în mod minunat inimile și îndeamnă oamenii să consimtă voluntar sacrificiilor celor mai dificile pentru natura noastră săracă” (Sf. Vincențiu de Paul).

Înțelepciunea celor mici este, în sfârșit, capacitatea de a surprinde și de a aprofunda cu ochi noi, curați și limpezi, adevărul și frumusețea realității și a lumii. Și această înțelepciune, o admirabilă înțelepciune a crucii, de multe ori nu poate fi înțeleasă de înțelepții aceste lumi pentru care toate trebuie să treacă prin micile scheme ale propriei rațiuni. Când știința se transformă în mândrie și îngâmfare și îl face pe om autosuficient sieși, când îl satură și îi dă siguranța de sine, atunci rămâne aproape imposibilă o primire a Cuvântului lui Dumnezeu, deoarece de pe piedestalul autosuficienței cu greu se poate recunoaște că sunt multe lucruri care îți lipsesc.

De aceea, încurajați de cuvintele lui Isus, să ne străduim a păstra sufletul nostru în acea disponibilitate continuă față de inspirațiile Duhului Sfânt, pentru ca astfel să ne bucurăm de odihna reconfortantă a sufletului promisă de Isus celor care își deschid cu simplitate inima în fața mesajului divin.

Sebastian Bilboc

 

* * *

 

Duminica a XIV-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Deși ne aflăm în duminica a 14-a de peste an, vă invit să ne întoarcem cu gândul la evenimentele din noaptea Crăciunului; Cristos, Fiul lui Dumnezeu privește spre firea noastră slabă și luând chip de om, se naște într-o sărăcie cumplită. Primii oameni la care se arată în această noapte, nu sunt înțelepții lumii, care îl așteptau ca pe un rege glorios care să le apere interesele personale, ci niște păstori simpli și pașnici.

Iată că încă de la nașterea sa pe pământ, îl găsim pe Isus plin de umilință și cu o predilecție pentru cei mici și săraci ai lumii.

În pericopa evanghelică de azi, Isus confirmă acest lucru spunând: “Te preamăresc pe Tine, Părinte, stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai lăsat ascunse acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici”. Ce anume a ascuns Dumnezeu celor înțelepți și a descoperit celor umili, aflăm din textul care urmează. Acest text este una din perlele cele mai prețioase ale evangheliei lui Matei. El oferă o lumină asupra misterului personal al lui Cristos, asupra relațiilor sale intime cu Tatăl.

Dumnezeu îi refuză pe cei înțelepți și încrezuți în propria lor știință, care sunt convinși că știu totul, și se revelează celor umili care i se deschid cu o simplitate de copil, conștienți de propria lor neștiință. Ei au parte de acea cunoaștere care are loc între Isus și Tatăl ceresc, pe care numai Dumnezeu o poate comunica omului: “Nimeni nu cunoaște pe Fiul decât numai Tatăl, nici pe Tatăl nu-l cunoaște nimeni decât numai Fiul și cel căruia va voi Fiul să-i descopere”. Această cunoaștere reciprocă indică faptul că, Isus întrupat, în profunzimea ființei sale este egal cu Tatăl. De aici apare clar afirmată divinitatea lui Cristos. În timp ce înțelepții – fariseii și cărturarii – contemporani cu Isus și chiar mulți învățați de azi, nu văd în Isus decât un om: “fiul lemnarului”, cei simpli, de atunci și din totdeauna, știau să recunoască în El pe Fiul lui Dumnezeu: “Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu”, avea să spună Petru, care nu era decât un simplu pescar. Tocmai lor, Isus se revelează pe sine însuși și-l revelează și pe Tatăl.

Mulți spun că religia nu poate fi o mișcare de mase căci aceasta presupune cultură, interiorizare, sensibilitate; dar nu este așa. Religia nu este un apanaj al celor culți. De ce? Pentru că ea nu constă în concepte ci în fapte, iar evanghelia este toată un șir de fapte care trebuiesc văzute și totodată trăite.

Isus nu numai că s-a adresat cu învățătura sa celor simpli, dar cu o dragoste deosebită trata pe cei necăjiți, pe bolnavi, pe păcătoși, pe călătorii obosiți ai vieții. El nu este căutat de bogătași, ci de săraci ca Lazăr. Pe ei îi cheamă pentru a-i “înviora” și pentru a-i “mângâia”. Dar oare mai există și azi astfel de oameni? Dacă ne uităm în jurul nostru putem observa foarte ușor că există, și încă mai mulți decât ne-am fi așteptat. În zadar atâtea cuceriri ale științei și tehnicii, în zadar atâtea institute sociale; numărul oamenilor “sătui” de viață, descurajați, părăsiți, este din ce în ce mai mare. Ce binecuvântare ar fi dacă mulți dintre aceștia ar primi invitația lui Isus: “Veniți la mine…”. Desigur, omul este liber, își poate căuta consolarea oriunde, dar o găsește numai la Dumnezeu.

Este la modă, de exemplu, în zilele noastre să se vorbească mult despre “libertate”. Mișcări culturale și partide politice fac o adevărată risipă de vorbărie în acest sens. Totuși, așa cum amintește și Conciliul Vatican II: “Niciodată oamenii nu au avut un simț atât de acut al libertății ca astăzi, însă, în același timp, apar noi forme de aservire socială și politică” (GS 4). În numele libertății însăși, se instaurează dictaturi feroce. Și nu trebuie să căutăm prea mult în istorie. Cu toții ne amintim de lozinci ca: “Trăiască comunismul și libertatea”, lozinci care deși evident contradictorii și îndreptate împotriva omului, erau fluturate cu atâta obrăznicie și “curaj”.

Isus, Adevărul care eliberează (In 8,32), prezintă în schimb celor “obosiți” și “oprimați” un “jug“: “Luați jugul meu asupra voastră!” Deja, numai acest gest de sinceritate îl pasează pe Cristos în afara tagmei demagogilor tuturor timpurilor și de orice culoare. Cristos, nu ne duce în eroare cu cuvinte amăgitoare. El nu vrea să-i apese pe oameni cu legi grele, dar dă o singură lege: aceea a iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele în vederea împlinirii voinței Tatălui ceresc, voință iubitoare, pentru că e Tată, și totuși exigentă, dar totdeauna amabilă pentru cel ce știe să o îmbrățișeze așa cum a îmbrățișat-o Isus, cu iubire și cu blândețe: “Luați jugul meu asupra voastră și învățați de la mine căci sunt blând și smerit cu inima și veți afla odihna sufletelor voastre. Căci jugul meu este bun și povara mea este ușoară.” Aceasta este soluția dată de Isus pentru a ieși din mizeria în care am fost târâți.

În acest fel Isus se prezintă ca Mesia profețit de Zaharia: rege blând și umil care nu se impune cu puterea și luxul celor mari ai pământului, așa cum am auzit în prima lectură de azi. El nu face dreptate cu sabia, dar aduce pacea peste tot: “Va vesti pacea printre popoare” și îi va învăța pe oameni să se comporte ca și El, cu blândețe și cu umilință, plecându-se sub “jugul” voinței Tatălui, după cum El însuși s-a plecat sub povara crucii.

Pentru a putea acționa astfel este necesar, să mortificăm tendințele trupului care se ridică împotriva nedreptății și a suferinței și să trăim după Duhul lui Cristos. Acest lucru este posibil tuturor credincioșilor, după cum spune Sf. Paul în lectura a doua: “Voi nu sunteți în trup ci în duh. Iar dacă cineva nu are duhul lui Cristos acela nu este al lui.” În mod evident, pentru a aparține lui Cristos nu ajunge să primim duhul în botez, dar trebuie să învingem impulsurile naturale pentru a putea trăi după duhul lui Cristos. La auzul acestor cuvinte s-ar putea ca, gândurile noastre să o ia pe un făgaș greșit, socotind că Sf. Paul condamnă “viața după trup“. S-ar părea că învățătura lui Cristos este dușmana trupului și bucuriilor trupești. Însă chiar din însăși învățătura lui Cristos reiese că nu este așa. El promite trupurilor noastre învierea și viața veșnică.

Din nefericire, au existat și în Biserică curente care au condamnat trupul și au calificat lumea ca fiind “rea”. Dar Biserica, inspirată de Duhul Sfânt, s-a opus întotdeauna unor astfel de tendințe. Cum am putea noi creștinii să condamnăm trupul omenesc, odată ce mărturisim că “pentru noi, Cuvântul s-a făcut trup”? Cum am putea condamna această lume pe care Fiul lui Dumnezeu a luat-o asupra sa ca pe o haină, iubind-o și dorind să o răscumpere? Așadar, când Sf. Paul vorbește în termeni critici despre viața după trup, el nu vrea să subestimeze trupul. El vrea doar să ne pună în gardă în fața pericolului că viața omului se poate restrânge ușor la lumea aceasta, ușor se poate închide în temnița plăcerilor păcătoase.

Cine își consideră viața ca o existență destinată exclusiv morții, cine în mod egoist se caută numai pe sine, cine se sperie de orice sacrificiu, cine se sustrage legilor lui Dumnezeu, despre acela spunem că trăiește după trup. O astfel de atitudine nu vrea să recunoască faptul că, viața am primit-o în dar și că ea se împlinește numai atunci când o și dăm în dar. Noi nu suntem ai noștri, ci îi aparținem Cuiva.

Întrebarea este: cum se poate realiza acest obiectiv? Sau cuvintele Sf. Paul: “Cine ne va elibera de acest trup destinat morții”? Cum am putea să înlăturăm granițile stabilite de trup pentru a ne ridica pe piscul materiei la Dumnezeu? Răspunsul creștin este pe cât de simplu pe atât de clar: atașându-ne de Cristos. De El, care a pătruns materialitatea noastră și a unit dumnezeirea cu “carnea păcatului” pentru a o purifica și a o sfinți. Mai mult încă prin învierea sa, El a fundamentat și acea speranță a noastră, că punctul terminus al vieții noastre nu este moartea, căci harul lui Dumnezeu este mai puternic decât legea firii. Prin urmare, cu Cristos și noi vom învia cu un trup glorificat.

Iată, cât de bogată este învățătura lui Cristos. Ea ne oferă rezolvarea tuturor problemelor pe care și le pune omul.

Pentru ce Doamne, te-ai bucurat că ai fost revelat celor mici? Fă, o Doamne, să fim mici, dacă voim să fim cu adevărat mari. Cei mari zicând că sunt înțelepți au dovedit nechibzuință. Fă Doamne, să spun că sunt nechibzuit și voi fi înțelept, dar să spun, nu de ochii lumii, ci din tot sufletul pentru ca să pot intra în numărul celor aleși de tine în fericirea veșnică.

Eugen Tîmpu

 

* * *

 

Duminica a XIV-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

În centrul liturgiei din această duminică stau cuvintele lui Isus: “Te binecuvântez pe tine Părinte, Stăpânul cerului și al pământului… Veniți la mine voi toți cei osteniți și împovărați…(Evanghelie). Ar fi bine ca întreaga celebrare să se organizeze pe tonalitatea caracteristică acestei pagini evanghelice. Toate acestea sunt facilitate de însuși Misalul și Lecționarul, întrucât diferite elemente ale Liturghiei de astăzi sunt deja per se în armonie cu temele Evangheliei: cf. prima lectură, psalmul responsorial, rugăciunea după Împărtășanie și mai ales colecta alternativă din anul A.

“Veniți la mine, toți cei osteniți și împovărați… Luați jugul meu asupra voastră…”.

La primă vedere, cuvintele lui Cristos par contradictorii: pe de o parte îl invită pe cel care se simte “obosit și împovărat” să caute odihnă și ușurare în el; iar pe de altă parte îndeamnă să ia asupra sa “jugul” lui…

În perioada tractoarelor și computerelor, imaginea “jugului” nu este chiar așa de familiară nici chiar pentru cel care trăiește la țară. Totuși nu este greu să-i intuim semnificația. Ba chiar ne vin în minte anumite fraze gata confecționate, cum ar fi atunci când se vorbește despre “jugul sclaviei”, sau ceva similar. Oricum, este vorba despre o imagine care trezește în noi o reacție instinctiv negativă, întrucât face aluzie la ideea unei poveri sau a unei privări de libertate.

“Libertatea” este unul din marile cuvinte-simbol ale timpului nostru.

Toți ne invită să “ne eliberăm” de tabuuri și prejudecăți, de sclavie și condiționări, de poveri și lanțuri de orice fel; toți ne dau sfaturi, ne fac propuneri, ne oferă produse pentru “a ne simți liberi” (…și fericiți!).

În schimb Isus pare că ne invită la un fel de sclavie voluntară în raport cu el; într-un anumit fel ca și cum ar voi să pună pe spatele nostru o povoară în plus pe care să o purtăm pe drumul vieții, peste toate pe care le avem deja, într-un mod sau altul: preocupări și probleme de sănătate, familiare, de muncă etc.

După câte se pare, în lumea modernă, viața devine pe zi ce trece tot mai complicată. În ciuda tuturor “cuceririlor noastre de libertate”, poate că niciodată ca astăzi nu a existat în realitate atâta lume obosită și trudită.

Desigur că odinioară viața era mai dură și mai obositoare ca astăzi (cel puțin pentru marea majoritate a lumii). Dar era o trudă care provenea “din afară”, o trudă suportabilă. Astăzi există multă lume care se simte obosită și apăsată “dinăuntru”… Chiar dacă în extern avem multe lucruri și ne bucurăm de multe “libertăți” pe care generațiile trecute nu le aveau.

De aceea nouă, chiar nouă oamenilor de astăzi, Isus ne adresează cuvintele sale de invitație: “Veniți la mine… și eu vă voi reface puterile”.

Această “refacere”, “ușurare” corespunde la ceea ce în alte pagini ale Bibliei este numită “pace”. Este seninătatea liniștită care se naște dintr-o încredere de fond în fața vieții și vicisitudinilor sale (aici înțelegându-se și moartea).

O încredere bazată tocmai pe Isus Cristos: cel care ne-a învățat să privim la Dumnezeu așa cum privește un copil la tatăl său care-l ține de mână. Nu un Dumnezeu care produce frică, dar un Dumnezeu care se face “mic” pentru a nu ne înspăimânta. Un Dumnezeu care într-adevăr este “de partea noastră” într-atât, încât ia asupra lui însuși povoara noastră, în persoana Fiului: Isus din Nazaret, un om fără bani și putere, care a trăit vreo treizecișitrei de ani, și a murit pe cruce… Dar care de fapt a împărțit istoria în două: ca un punct de referire pe care nimeni nu-l mai poate ignora.

“Învățați de la mine, căci sunt blând și smerit cu inima…”.

Isus nu este persoana care să pună poverile pe spatele altora. În realitate, a lua asupra sa “jugul său”, înseamnă eliberarea de ceea ce este mai apăsător în noi înșine, eliberarea de temerile, orgoliul și vanitățile noastre stresante… Să ne dea Domnul harul de a-l înțelege și experimenta!

 

* * *

 

La răscruce de drumuri

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

“Cuvântul lui Cristos să locuiască din belșug în voi în toată înțelepciunea. Și orice faceți cu cuvântul sau cu fapta, să faceți în numele Domnului Isus, și mulțumiți prin el lui Dumnezeu Tatăl (Col 3,16-17).

Îndată după descoperirea Americii (Cristofor Columb atinge coastele Americii 1492) în Europa ajunge zvonul că acolo sunt mari bogății, în special aur. Atunci, un general spaniol, numi Pizzaro, cu 170 de oameni bine înarmați au mers în lumea nouă s-o cucerească și să se îmbogățească. După ce au mers săptămâni și luni în șir, fără să găsească bogățiile râvnite, soldaților le-a slăbit speranța și erau gata să se revolte. Pizzaro i-a adunat în fața sa, și-a scos sabia și cu vârful ei a tras pe nisip, de la răsărit spre apus, o linie și, arătând cu sabia spre nord, a zis: “Cine vrea să rămână aici, acela va avea liniște, nu va mai înfrunta primejdii, dar nu se va bucura nici de bogății și nici de glorie”. Apoi a arătat spre sud și a zis: “Acolo ne așteaptă bogății și slavă. Cine vrea, să vină după mine!”. L-au urmat doar vreo doisprezece oameni. Pizzaro, urmat numai de câțiva, nu peste mult timp a găsit ceea ce a dorit.

Isus ne invită să-l urmăm și ne asigură că ne vom îmbogăți cu iubirea divină, care se vădește în ființa sa prin blândețe și smerenie. În pedagogia sa divină, Isus ne adresează invitația prin mai multe paradoxuri (opinii contrare opiniilor comune și care se pot demonstra); paradoxuri pe care le-am întâlnit mai ales în prima lectură (Zah 9,9-10).

Iată, primul paradox: Isus mulțumește Tatălui: “Te preamăresc pe Tine, Părinte, stăpânul Cerului și al pământului, că ai lăsat ascunse acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici”. În limba ebraică nu există cuvântul mulțumesc. Când cineva face bine unui semit, acesta îl “mărește” pe om și-l “preamărește” pe Creator pentru binele făcut.

Adevărul, “ascuns” unora și “revelat” altora, este: “cunoașterea misterului lui Dumnezeu” – Cristos – “în care sunt ascunse toate comorile înțelepciunii și ale științei” (Col 2,3).

Oare Cristos n-a venit să-i mântuiască pe toți oamenii? În acest caz cei numiți “înțelepți și pricepuți”, dacă Tatăl le-a ascuns adevărul mântuirii, ei nu au nici o vină că nu ajung la cunoașterea lui Cristos. Cei săraci au vreun merit, că Dumnezeu le-a revelat? Este Dumnezeu constrâns de sărăcia lor? Desigur că nu. Urmează că înțelepții n-au vină și săracii n-au nici un merit. Atunci, cum se demonstrează paradoxul?

În realitate, o știm, Dumnezeu vrea mântuirea tuturor (cf. 1Tim 2,4), dar cei care se cred “înțelepți” (raționaliștii) fac adesea ineficace și zădărnicesc descoperirile divine. Cei “pricepuți și înțelepți”, despre care ne vorbește Isus, sunt învățătorii religioși ai timpului: scribii, cărturarii, fariseii, arhiereii… adică toți cunoscătorii Legii și toți manipulatorii abili ai tradițiilor strămoșești. Având cunoașterea Legii, ei devin asupritori în numele Legii și impun poveri grele pe umerii celor săraci și ignoranți, dar pe care ei nu le ating nici cu degetul cel mic (cf. Lc 11,46). Isus, din contra, cheamă la sine pe cei obosiți și împovărați. Și Isus impune un “jug” și o povară, dar jugul său este dulce și povară sa “ușoară”. Este, oare, Isus mai puțin exigent și morala sa mai permisivă? Nu, dar Isus însuși îl ajută – “Eu vă voi da” – pune umărul la greu pentru cei care îl ascultă. El este primul dintre săraci, dintre cei umili, dintre cei simpli care a înțeles să-i ajute pe toți aceștia, nu cu vorbe, ci intrând “în pielea lor”, cum se spune: “El, care din fire este Dumnezeu… s-a despuiat pe sine însuși, a luat fire de sclav și s-a făcut de o asemănare cu oamenii” (Fap 2,6-7); el este primul care ia crucea pe umeri: adică el este “aproapele” (samariteanul milostiv) care face suportabilă și ușoară crucea celui care îl urmează. Stă în pedagogia divină de a alege lucrurile cele mici, ca să realizeze lucruri mari, de a alege “nimicul” spre a crea o lume nouă. Dacă grecii din Corint se arătau dornici de daruri mari și carisme răsunătoare, mari admiratori ai înțelepciunii lumești, sfântul apostol Paul îi avertizează: “Luați seama, mai degrabă, la chemarea voastră, fraților: nu sunt mulți între voi înțelepți după trup, nu sunt mulți puternici, nu sunt mulți nobili. Dar Dumnezeu a ales ceea ce este nebunie în lume spre a da de rușine pe cei înțelepți, Dumnezeu a ales ceea ce este slab în lume spre a da de rușine pe cei puternici, Dumnezeu a ales ceea ce în lume este fără valoare și disprețuit și ceea ce nu-i nimic spre a duce la nimic pe cele ce sunt, ca nici un om să nu se poată preamări pe sine în fața lui Dumnezeu” (1Cor 1,26-29).

Sigur, Isus a voit să spună că cei săraci, ultimii și marginalizații sunt în condiție ideală ca să primească mesajul său de libertate, dar și ei au trebuință, ca să-l poată trăi, de a trece prin procesul de eliberare pascală: prin botez, înmormântați în moarte cu Cristos, să învie la o viață nouă. Apoi, capacitatea de a primi mesajul evanghelic, ce-i drept, se leagă de o anumită libertate care decurge din a nu poseda, dar faptul în sine de a nu poseda nu dă naștere în mod spontan la cunoașterea evanghelică. Cei săraci au capacitatea “sufletului gol”, a “nimicului”, care îi fac disponibili pentru speranță la auzul cuvântului divin, pe când cei bogați au sufletul plin de sine, plin de cele materiale în care și-au pus speranța și și-au realizat-o. De aceea cuvântul lui Dumnezeu parcă nu le mai spune nimic… (cf. Messale dell’Assamblea Cristiana, Festivo, Torino 1980, p. 691-692). Un exemplu grăitor în această privință ne sunt păstorii de la Betleem, care s-au arătat atât de disponibili la vestea îngerului de a merge la iesle, spre a-l vedea pe Prunc, fiindcă vegheau, păzeau turmele, oile nu erau ale lor și de aceea vestea le-a dat o speranță. Faptul că magii s-au arătat la cei bogați, vrea să ne spună că Dumnezeu își trimite mesagerii săi la toată ființa omenească, dar cei bogați nu se deranjează să meargă și să caute, se mulțumesc să trimită pe alții să spioneze și să-și facă planuri viclene, fiindcă speranța lor realizată – bogățiile și plăcerile – pare amenințată; de aceea caută să și-o consolideze prin crimă și moarte.

Isus preamărește pe Tatăl pentru realizarea planului său de mântuire a oamenilor, fiindcă, cu tot non-sensul – discordia și absurdul – care stă la baza lumii (nedreptăți între săraci și bogați, războaie între națiuni, revolte în sânul națiunilor), “odihna”, adică pacea, nu-i un cuvânt gol, este o opțiune fundamentală care tinde să se afirme tot mai mult, în ciuda egoismului separatist. Oamenii simt tot mai mult că nu pot supraviețui individual, nici ca inși și nici ca națiuni închise în sine. Concordia universală se impune tot mai mult pe zi ce trece. Biserica lui Cristos, biserica celor săraci, disponibili pentru cuvântul său plin de speranță, este “fiica Sionului” și are menirea să fie conștiința vie a lumii că numai în Cristos își pot găsi toate neamurile odihna, pacea.

Regele mesianic, al cărui “imperiu se va întinde de la o mare la alta”, adică până la marginile pământului (Lectura I), apare descris ca smerit și neajutorat, călărind un măgăruș și nu pe un cal aprig în luptă. “Apariția” sa nu-i strălucitoare și triumfală, ca a unui rege care se întoarce biruitor, urmat de coloana infinită a prizonierilor de război. El este regele păcii, care sfărâmă insignele și instrumentele de luptă. Persoana sa și programul de lucru amintesc mai degrabă de chipul servitorului lui Iahve care, după cum citim în Isaia 42,1-4, se prezintă ca model al “săracilor lui Iahve”. Este paradoxul unui rege umil și totuși stăpân al lumii. Ne reamintește, fără nici un dubiu, de Isus care, în ziua de Florii, și-a făcut intrarea triumfală în Ierusalim ca un rege aducător de pace, călărind pe o simplă măgăriță (cf. Lc 19,35).

Sfântul apostol Paul, cu învățătura sa ne arată că nu suntem datori cărnii, ca să trăim după carne (Lectura a II-a: Rom 8,9.11-13), nu condamnă trupul, ca și cum ar fi rău și ar veni de la diavol sau ar duce la diavol, ci vrea să ne spună două lucruri importante: 1) dacă nu ne străduim să ne spiritualizăm trupul, să-i redăm frumusețea cerească, de asemănare cu Creatorul prin adevărul și binele existenței, vom sfârși prin materializarea sufletului, lipsindu-l de odihna vieții veșnice și 2) noi suntem datori sufletului lui Cristos care și-a înviat trupul și ne-a adus speranța învierii noastre… Datoria noastră este să-l urmăm; cu atât mai mult cu cât Isus ne ajută cu harul Duhului Sfânt ca să trăim, ne dă harul smereniei care ne înalță și ne face “părtași ai naturii divine” (2Pt 1,4).

 

* * *

 

Un măgar de dezlegat

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Pentru Domnul nimic nu este prea puțin

Nu înseamnă că a trebuit să se mulțumească cu un măgar, din moment ce nu avea de ales, nu avea nimic mai bun. A vrut chiar măgarul, un animal de călărie modest, și a refuzat calul, de care nu se puteau lipsi principii războinici și cuceritorii orgolioși. Alegerea măgarului ia o semnificație precisă. Indică o orientare de fond: adoptarea unui stil de umilință de simplitate, și respingerea oricărui triumfalism, exhibiționism, manie de măreție, etalare de putere.

Acest rege, care deși este victorios, nu are nici o pretenție de a se impune, de a apărea ca stăpânitor, nici să intimideze.

Isus a realizat pe deplin profeția lui Zaharia, a îmbrăcat cu naturalețe absolută și convingere acea imagine care, conform măsurilor noastre, i-ar fi fost prea strâmtă. S-a simțit perfect în apele sale pe acel măgar.

Poate noi nu am înțeles încă acea alegere, care exprimă un gust deosebit al Domnului, care dorea să ne dăruiască o indicație precisă, o lecție mereu valabilă. Am prevăzut îndată să facem să dispară măgarul, l-am scos din circulație. Ca și cum ar fi fost o rușine. Prea jenant. “Nepotrivit” pentru slava Regelui nostru. Cine știe pentru ce, când este vorba de a da slavă Domnului, avem prezumția de a stabili noi ceea ce este “potrivit” și nu ținem cont de preferințele sale, pe care le-a manifestat, de mai multe ori, într-un chip irevocabil.

Să spunem: “Pentru Domnul nimic ni este prea mult”. “Pentru cauza credinței nimic nu este prea mult”. Și ambiția, vanitatea, neliniștea de a fi în competiție pe planul spectacolului ne sugerează efort, scenarii grandioase, mijloace zgomotoase, tehnici de avangardă. În schimb, măgarul ne amintește că pentru Domnul nimic nu este prea puțin… Cauza credinței nu progresează cu “prea mult”, ci cu “prea puțin”. Parada mijloacelor umane este o piedică și nu o posibilitate. Isus înaintează, câștigă teren în lume, în tăcere, încet, discret. El vrea să domnească “de la o mare la alta” fără nici o sforțare, fără nici o acțiune zgomotoasă, fără nici o bătălie (cu atât mai puțin publicitară).

Ritmul lent al măgarului îi vine bine. Măgarul spune și oboseală, răbdare, încăpățânare, îndatoriri ingrate, mortificații în serie. Oamenii nu sunt ajunși din urmă cu grabă. Distanțele nu se înving cu viteza supersonică. Victoria lui Cristos cere prețul tenacității, dăruirii zilnice, al jertfei, al muncii obscure. Stăpânirea sa este reală când este aparentă. Puterea sa se stabilește fără a se recurge la putere. Cuceririle sale sunt sigure atunci când nu sunt arătate cu ostentație.

El este mai puternic pentru că nu recurge la forță. Scena descrisă de Zaharia, este cea pe care Cristos o va interpreta cu fidelitate la intrarea sa (atât de puțin “triumfală”) în Ierusalim (dar nu numai în acea ocazie), ar trebui săpată definitiv în memoria istorică a Bisericii. Bocănitul modest al măgarului pe pământul moale poate fi în acea epocă de zgomot și huruit asurzitor, o muzică foarte frumoasă. Capabilă chiar de a deschide unele inimi. Desigur mai mult decât orice săgeată slobozită de arcul războiului (inclusiv acel arc în versiunea adusă la zi care se numește difuzor, de la care pleacă de multe ori invective, condamnări, proclamații, sfidări…)

Să-i prezentăm armele, sau să le facem să dispară din vedere

A venit astăzi, și a trebuit să facem pregătirile, cine știe dacă ne vine în minte să consultăm pagina lui Zaharia (prima lectură), de care Cristos s-a conformat în mod riguros. Cine știe dacă îi vom face unica declarație care îi place regelui nostru: renunțarea la orice vis de măreție în cheie pământească. Cine știe dacă ne va veni în minte să-i aducem omagiul promisiunii noastre de a merge pe aceeași cale de micime, discreție, lipsă de tupeu, modestie.

Cine știe dacă vom reuși să programăm un gest care să arate voința noastră de pace, depunând la picioarele sale toate armele pe care le avem în stăpânirea noastră (începând natural cu ale limbii), aprinzând în trecerea ei făclia care să distrugă animozitățile, ranchiunele, ura, suspiciunile, invidiile, ambițiile, polemicile. Cine știe dacă îi vom manifesta acea hotărâre esențială, accentuată de Paul (a doua lectură): a trăi conform Duhului său. Și de a combate unicul război care ne permite să ieșim învingători, cu capul sus, grație puterii învierii sale: cel împotriva păcatului.

Probabil, în schimb, vom repeta rolul nostru de care am abuzat prea mult. Ne vom angaja să pregătim scenarii colosale, potrivite cu împrejurările (din punctul nostru de vedere). Nu vom scoate afară măgarul, dar nici calul. Am inventat ceva mult mai spectaculos (atât “vitrina” ca și mijlocul de transport). Nu vom cruța cheltuielile. Este mereu mai ușor de a pregăti lucrurile exterioare decât de a săvârși vreun aranjament interior. Decorurile, cu cât mai fastuoase, sunt mai puțin costisitoare decât puțină transparență.

Este mai ușor de a organiza o manifestare “de neuitat”, decât a uita o greșeală, o ofensă. Este mai mulțumitor de a face paradă cu numerele, operele, decât a reuși să stăpânești un cuvânt care umilește pe adversar. Este mai comod a te lăuda cu acțiuni glorioase decât a cere iertare. Și putem pune pariu că avem îndrăzneala să-l facem să defileze între două plutoane de soldați cu uniforme de gală, care prezintă solemn armele. Fără a fi atinși de dubiul că El ar prefera ca armele să fie prezentat în felul unic capabil de a-i da onoruri, adică dispărând din vedere, distrugându-le (“arcul de război va fi distrus…”). Nu sunt departe de Zaharia profetul, dar am motiv de bănuială că El, poate, ne-ar cere să mergem în final să eliberăm măgarul fidel.

Dacă nu ești capabil să joci, nu înțelegi nimic

Să încercăm să clarificăm problema. Nu înseamnă că cei înțelepți și inteligenți au oarecare dificultăți, nu reușesc să înțeleagă toate. Tocmai Dumnezeu a ascuns unele “lucruri”, le-a sustras și face în așa fel că nu le găsesc. Ei cel puțin se gândesc că sunt dificile. În realitate, nu sunt nici ușoare, nici dificile. Sunt pur și simplu ascunse. Văzând că anumiți indivizi își dau aere că știu totul, și se înșală că adevărul trebuie să aibă în mod necesar viza lor și să plătească impozitul obligatoriu pentru creierul lor, Tatăl, încurcând controalele lor riguroase și ridicole, a descoperit secretele proprii, celor “mici”.

Constatând cum acei pedanți se iau teribil în serios, Dumnezeu îi ia în derâdere. Nu există nici o explicație logică a unui astfel de comportament. Cristos recunoaște: “Da, Tată, căci așa ți-a plăcut ție”. Ca și cum ar spune: Pentru că vrei să te distrezi. Pentru că ai dorința de a te juca. Dumnezeu nu se lasă mișcat de “capetele gânditoare” (“când sunt numai capete gânditoare”) S-ar spune, mai mult, că simte plăcere să golească eforturile lor obositoare (și Cristos, ca Fiu care practică ascultarea, este convingător: “Te binecuvântez, Tată…”).

Dumnezeu se încredințează numai celor “curați cu inima”. Natural și cei învățați pot să ajungă la “acele lucruri”. Dar nu ajung prezentând certificatul de “înțelepți și inteligenți, ci devenind mici, umili, căutând să purifice inima lor și înflăcărând-o. Va fi oportun să ne amintim, în această privință, avertismentul sever pe care Sf. Bernard îl arunca în fața lui Abelard cel doct și subtil: “O inimă rece nu poate absolut de loc să înțeleagă un limbaj de foc”.

Stând disprețuitori de o parte, așa zișii “inteligenți” rămân în afara jocului. Nu sunt obligați, natural, să abandoneze cărțile și studiile serioase. Trebuie să învețe pur și simplu să se joace. Și să nu uite să se roage. Ar fi totuși greșit să tragem concluzia că cei înțelepți înțeleg mai puțin decât alții. Este vorba, mai degrabă, de a se convinge că pentru realitățile cele mai secrete din lumea divină nu este problema de eforturi intelectuale, studii făcute, ci de… altceva. Misterul își află în micime locul său (și manifestarea) cel mai sigur.

Este greu, totuși, de definit cine sunt cei mici, confidenții lui Dumnezeu. Micimea, din punct de vedere evanghelic, este lipsa de pretenții, naturalețea, absența complicațiilor, spontaneitatea, capacitatea de a se minuna, disponibilitatea de a primi, mulțumire, și încă altele. Personal nu aș neglija candoarea, ingenuitatea. Toate lucrurile care nu se învață pe băncile școlii și nu sunt scrise în textele oficiale. Dar Cristos nu a spus niciodată: “studiați, și apoi, când veți fi destul de mari, pregătiți pentru datorie, prezentați-vă în fața mea…” Ne-a făcut să înțelegem că, până când nu vom fi destul de “mici”, nu este nimic de făcut. Până ce nu am redus la minim dimensiunile orgoliului nostru și ale prezumției noastre, nu vom fi în stare de “a înțelege” (adică, de a primi).

Ceea ce nu putem învăța de la alții

Două materii, pe care le consideră evident fundamentale, le-a rezervat pentru sine. “Învățați de la mine, căci sunt blând și smerit cu inima”. Diferite virtuți le putem învăța și de la alți maeștri. Dar umilința și blândețea inimii sunt atât de importante în programa de formare creștină, încât Cristos pretinde să le învățăm de la el, maestrul și modelul în același timp. De aceea dacă vrem să știm ce este umilința, ce înseamnă a fi blânzi, trebuie să-l ascultăm și să-l vedem pe El. Și să repetăm mereu lecția.

Este inutil să cultivăm iluzii (chiar dacă astăzi nu lipsesc din păcate indicații în acest sens): umilința și blândețea nu sunt materii facultative, nici cu atât mai puțin depășite, neadaptate pentru situațiile pe care trebuie să le înfruntăm astăzi. Cineva, în domeniul creștin, pare că vrea să le înlăture din “planul de studii” – sau, mai bine, din viață -, făcând acest raționament înșelător: într-o lume, ca cea actuală, în care bântuie cei violenți, puternici, furioși, vai de cei care se lasă striviți, nu se pun în valoare, se arată docili. Dacă nu ne impunem, dacă nu inspirăm respect, vor ajunge să prevaleze forțele răului.

Faptul este cel definit de Cristos, în mod realist: societatea în care trebuie să lucreze apostolii săi este o lume de “lupi”. Totuși nu le-a spus: deoarece trebuie să înfruntați lupii, echipați-vă ca atare, căutați să nu fiți mai slabi, faceți un pic pe lupii și voi, mușcați înainte de a fi mușcați. A declarat în schimb: “Vă trimit ca pe oi în mijlocul lupilor”. Observând anumite comportamente, am impresia că cineva a înțeles greșit aceste cuvinte. Și a tradus, cu o oarecare obrăznicie și libertate, în limba curentă: “Vă trimit ca lupi travestiți în oi”. Și, uneori, s-a uitat până și travestirea.

Poate este cazul de a deranja, împreună cu oile, și măgarul. …Care este mereu disponibil (și pentru că am impresia că nu a fost folosit mult din acea zi). Cine ar mai fi spus că zoologia este o branșă a teologiei? Și că, pentru a trece unele examene, este necesar să treci pe la grajd?…

 

* * *

 

Duminica a XIV-a de peste an

Autor: pr. Daniel Iacobuț

De multe ori copiii ne pun în încurcătură prin întrebările lor, mai ales atunci când ne întreabă: “de ce?” Un filosof faimos (Heidegger) spunea studenților săi: “dacă doriți să progresați, atât în filozofie cât și în religie, lăsați-vă întrebați de către un copil… nu va fi mereu posibil să dați un răspuns, dar cel puțin vă va ajuta să vă apropiați de adevăr”. Dumnezeu se descoperă celor mici… Întrebările copiilor sunt în același timp simple și profunde, fiind, în realitate, aceleași întrebări pe care adulții au încetat să și le pună, poate pentru că se gândesc că este inutil să cauți un răspuns și că sunt alte întrebări mai serioase în viață.
Din evanghelii știm că Isus era un om al rugăciunii, că de multe ori își petrecea noaptea rugându-se singur, că i-a învățat pe ucenici “Tatăl nostru”; totuși, cu excepția evangheliei sf. Ioan, celelalte trei evanghelii (Matei, Marcu și Luca), prea puțin ne vorbesc despre cum se ruga Isus Tatălui ceresc, despre ce spunea Isus în momentele sale de rugăciune. Unul dintre aceste rare pasaje este cel din grădina Ghetsemani, dar și cel pe care tocmai l-am ascultat în Liturgia Cuvântului din această duminică: “Te preamăresc pe tine, Părinte, stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai lăsat ascunse acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici”, adică celor simpli, celor săraci în duh.
Aceste puține dar esențiale cuvinte ale lui Isus ne revelează care era spiritualitatea sa, raportul profund familiar cu Dumnezeu, bucuria sa de a-l numi “Abba – Tăticule”. Isus ne este înfățișat ca un fiu care își laudă Tatăl când descoperă plin de uimire cum vede raportul său cu oamenii. Isus se roagă pornind de la experiența trăită zi de zi alături de oamenii cărora le anunța venirea împărăției lui Dumnezeu; iar această experiență era marcată de constatarea că sunt cei mici, săracii cu duhul, copiii, păcătoșii cei care primeau cu bucurie vestea cea bună a împărăției, în timp ce înțelepții și pricepuții timpului, adică scribii și fariseii, de pe piedestalul științei și al bogăției lor, refuzau evanghelia.
Înțelepții și pricepuții, precum și bogații și puternicii din orice timp, resping noutatea evangheliei pentru că au pretenția de a ști deja cine este Dumnezeu; iar bunăstarea lor socială și economică le dă iluzia că sunt autosuficienți, că nu au nevoie să își schimbe viața, și astfel nici de harul și iertarea lui Dumnezeu nu le sunt necesare. Cu această rugăciune a lui Isus este în perfectă sintonie și rugăciunea care caracterizează sufletul Sfintei Fecioare, Magnificat: “Sufletul meu preamărește pe Domnul, pentru că a privit la smerenia slujitoarei sale… i-a dat jos de pe tron pe cei puternici și i-a înălțat pe cei smeriți, pe cei lipsiți i-a umplut de bunuri, iar pe cei bogați i-a lăsat cu mâinile goale…”.
Una din întrebările care ne-ar putea apropia de ipostaza “celor mici” cărora li se descoperă venirea împărăției ar putea fi aceea care indică o inimă mereu deschisă: “cum să îl cunosc pe Dumnezeu?”. Din cuvintele lui Isus pe care le-am ascultat rezultă cum cunoașterea lui Dumnezeu nu este o cucerire a științei; misterul profund al lui Dumnezeu nu poate fi ajuns numai cu rațiunea umană, pe care Dumnezeu ne-a dăruit-o, dar care e atât de limitată. Evanghelia acestei duminici ne spune că pentru a ajunge la cunoașterea lui Dumnezeu trebuie să intrăm într-o relație profundă cu Fiul, cu Mântuitorul Isus, unicul căruia Tatăl i s-a descoperit din veșnicie: “pe Tatăl nu-l cunoaște nimeni, decât numai Fiul și acela căruia Fiul vrea să-i descopere”. Nu trebuie să înțelegem această expresie drept o excludere pentru că toți oamenii sunt chemați la mântuire prin cunoașterea adevărului, care este Dumnezeu însuși. Ceea ce este cerut în schimb pentru o autentică cunoaștere a lui Dumnezeu este atitudinea de umilință și dorința vie de a primi cunoașterea adevărului prin Cuvântul lui Dumnezeu și prin acel dialog interpersonal fără de care nici un credincios nu poate trăi, rugăciunea.
Și atunci ce este umilința? Iată o altă întrebare simplă și profundă pe care un copil ne-ar putea-o adresa. Cuvântul “umilință” vine din cuvântul latin “humus”, adică acel teren bogat de substanțe vegetale în descompunere care este într-un mod particular potrivit să primească și să facă să crească sămânța… A fi umili nu înseamnă a se disprețui sau a se anula …ci a recunoaște cum suntem într-adevăr: să ne amintim că suntem humus, cu alte cuvinte suntem “pământ și în pământ ne vom întoarce”- cum spune Biblia (3,19) – și că acest humus, însă, este terenul potrivit să primească și să facă să rodească sămânța Cuvântului lui Dumnezeu. Eșecurile noastre, greșelile și chiar păcatele noastre – dacă sunt recunoscute și asumate: iată umilința – pot deveni terenul care să primească darul cel mai important al lui Dumnezeu, milostivirea sa.
Există un episod în viața unui sfânt austriac din sec. al XIX-lea, Sf. Clement, care ne prezintă într-un mod sugestiv trăirea umilinței: odată mergea să cerșească pentru orfanii de care avea grijă și trecând prin fața unui han, unul din clienții aflați acolo văzându-l l-a scuipat în față: ” Ceea ce mi-ai făcut mie este drept” i-a spus sf. Clement, “acum însă dă-mi ceva și pentru orfanii mei…”. Biografii ne spun că acest om a fost atât de impresionat de umilința sfântului că și-a schimbat viața și a devenit un binefăcător generos.
Umilința este într-adevăr fundamentul tuturor virtuților creștine, căci chiar dacă le-am avea pe toate, dar nu am avea umilința, nu am fi plăcuți în fața lui Dumnezeu. Și această umilință o putem învăța: de la Cristos însuși, așa cum ne spune Evanghelia de astăzi: “învățați de la mine căci sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre”. Iată de ce Isus ne invită să mergem la El: să înțelegem, să experimentă și să imităm blândețea și smerenia, umilința inimii sale. Aceste două virtuți ne arată atitudinea lui Isus față de Dumnezeu și față de oameni. Față de Dumnezeu apare atitudinea de încredere, ascultare și docilitate. Față de oameni are o atitudine de deschidere, de răbdare, discreție, disponibilitate la iertare și chiar la slujire. Aceste atitudini, prin apropierea față de Isus, pot și trebuie să devină definitorii și pentru inima oricărui creștin.
În cadrul invitației sale, Isus adaugă o frază care poate să pară surprinzătoare: celor osteniți și împovărați Isus le spune să ia jugul său asupra lor: “Luați jugul meu asupra voastră”. Dacă aceste persoane sunt deja ostenite și împovărate, de ce le propune Mântuitorul o greutate în plus, un alt jug? Dar din următoarele cuvinte spuse de Isus putem înțelege că e vorba de un jug care face toate celelalte lucruri mai ușoare: “veți găsi odihnă pentru sufletele voastre. Căci jugul meu e dulce și povara mea e ușoară”. Jugul lui Isus este cel al iubirii, iar iubirea face ca lucrurile să devină ușoare, după cum spunea și sf. Augustin: “Unde este iubire nu este chin, trudă; iar dacă este aceasta e iubită”.
Un misionar ne povestește că pe o cărare de munte periculoasă și plină de pietre a zărit o fetiță care își purta în cârcă fratele mai mic. “Dragă fetiță”,încercă să o compătimească misionarul pe aceasta, “ce greutate porți în spate!”. Ea însă i-a răspuns: ” Nu este o greutate, părinte. Este fratele meu!”
Atunci când suntem obosiți și în dificultăți de tot felul, trebuie să ne amintim de aceste cuvinte ale lui Isus care ne ajută se ieșim din noi înșine pentru a trăi în iubire. Încercările vieții pot avea efectul închiderii în noi înșine, egoismului. Isus ne invită să luăm jugul său cu iubire, adică să primim totul în unire cu El și pentru binele fraților noștri. De ce mai este ușor acest jug? Pentru că Isus nu face să aibă întâietate legea, porunca, ci harul său și bucuria primirii iubirii lui Dumnezeu. Aceasta este noutatea lui Isus: mai întâi uimirea în fața Evangheliei și primirea sa și numai apoi, ca un răspuns plin de bucurie, legea morală. Iar jugul lui Isus este ușor și pentru că El este un maestru care nu-și abandonează niciodată ucenicii, dar le stă mereu alături cu puterea iubirii sale milostive.