Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XII-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Ieremia 20,10-13
Romani 5,12-15
Matei 10,26-33

Matei 10,26-33

În acel timp, Isus a spus ucenicilor săi: “Nu vă temeți de oameni, căci nimic nu este acoperit care să nu fie scos la iveală și nimic ascuns care să nu fie făcut cunoscut. Ceea ce vă spun la întuneric, vestiți la lumină și ceea ce vă spun la ureche, predicați de pe acoperișuri. Să nu vă temeți de cei care ucid trupul, dar nu pot ucide sufletul. Temeți-vă mai curând de acela care poate să piardă și sufletul și trupul în Gheenă. Nu se vând oare două vrăbii pe un ban? Și totuși nici una dintre ele nu cade la pământ fără voia Tatălui vostru. Cât despre voi, până și firele de păr de pe cap vă sunt numărate. Deci nu vă temeți: voi valorați mai mult decât toate vrăbiile din lume. Dacă cineva dă mărturie despre mine înaintea oamenilor, și eu voi da mărturie despre el înaintea Tatălui meu care este în ceruri; și pe cel care mă va renega înaintea oamenilor, îl voi renega și eu înaintea Tatălui meu care este în ceruri”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu

 

* * *

 

Încredere în Dumnezeu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

O boală deosebit de gravă a secolului nostru este teama. Frica de război, de cutremure, inundații, invazii ale extratereștrilor, căderi de meteoriți și comete, accidente nucleare și de circulație, de boala cancerului, sidei etc. stresează tot mai mult viața omului de azi. Nesiguranța domnește pe pământ.

Biserica, pe baza cuvântului divin, vrea să ne dea încredere în iubirea lui Dumnezeu Tatăl. Nu numai pentru faptul că ne-a creat și omul este coroana operei sale, dar mai ales gloria lui Dumnezeu cere ca binele să biruie asupra răului. Omul se poate hrăni cu cuvântul Celui Atotputernic, se poate înarma cu puterea lui Cristos care a pus păcatul și moartea în slujba binelui și a vieții. Încrederea i-o poate da însăși experiența istorică a poporului ales și mai ales a Bisericii care are certitudinea că porțile iadului nu o vor birui (Mt 16,18).

Totuși, asemenea lui Ieremia profetul, toți avem de suferit pentru credința noastră în Dumnezeu. Ieremia și-a găsit izvorul încrederii în atotputernicia divină, de sub influența căreia nimeni nu poate scăpa și în iubirea lui care nu părăsește niciodată pe cel care suferă pentru o cauză sfântă.

Se pune problema: de ce suferă mai mult cel nevinovat, asemenea lui Ieremia și le merge bine celor răi?

Duhul Sfânt luminează pe toți cei care au credință, asigurându-i că suferința este un mister al mântuirii în care s-a învăluit viața lui Isus de pe pământ, exprimată prin acel: Trebuia să pătimească (Lc 24,26) și este o condiție a firii noastre umane, materiale, limitate, slabe etc. Isus ne face să înțelegem din pătimirile sale că fără suferința celor nevinovați nu se poate obține nici un progres spiritual, deoarece: dacă se repară numai ceea ce se strică, se stă pe loc sau chiar se dă înapoi, fiindcă ceea ce este reparat nu este la fel de bun precum este ceva nou. Suferințele celor nevinovați, în frunte cu agonia și toate pătimirile lui Isus de la naștere și până la moartea pe cruce, obțin progresul spiritual al omenirii. Numai suferințele Fiului Omului nevinovat au putut obține ca omul, deteriorat prin păcat, să devină nu numai un reparat, ci o făptură nouă (Ez 18,31; Rom 6,4) prin harul lui Dumnezeu care i-a copleșit pe toți (lectura a II-a).

Teamă multă, iubire puțină. Aceasta este caracteristica timpului nostru. Din acest motiv a spus-o clar apostolul Ioan: În iubire nu este teamă (1In 4,18), dar unde este teamă, nu este iubire. Și, din lipsă de iubire, când omul greșește, de frică se ascunde, asemenea lui Adam din paradisul pământesc, când, de fapt, tocmai atunci ar trebui să se apropie de Dumnezeu ca să obțină eliberarea prin iubirea lui părintească, să-și redobândească nevinovăția și în nevinovăție să sufere pentru progresul spiritual, și chiar material, asemenea lui Iob. Mai mult decât pe Iob, noi îl avem pe Isus Cristos cel nevinovat care, împovărându-se cu toate păcatele lumii, nu s-a temut să se prezinte în fața Tatălui ceresc și să spună: Tată, iartă-i că nu știu ce fac! (Lc 23,34). Atunci, pentru ce să ne fie nouă teamă, dacă Isus a luat asupra sa păcatele noastre? Teama noastră provine din lipsa noastră de iubire față de cei care ne fac bine.

Bolnavul, fie că s-a molipsit de lepră din vina lui sau involuntar, pentru medic tot bolnav este. Isus, împovărat de păcatele lumii, apare în fața Tatălui ca un bolnav molipsit voluntar. Vina este a noastră; a lui este iubirea, dar tratamentul, la care trebuie supus omul cu vina, și Isus cu povara vinei, este același. Cu încrederea cu care Isus s-a prezentat în fața Tatălui pentru a-l vindeca, pentru a-l elibera, trebuie să ne prezentăm și noi în numele lui care ne-a luat povara. Numai așa vom deveni sănătoși, făcând chiar din frică un motiv de iubire.

Atât de mare a fost încrederea lui Isus în Tatăl pe tot parcursul vieții sale pământești încât s-a întipărit și în memoria dușmanilor săi care îl priveau cu un fel de gelozie și invidie. Văzându-l răstignit și în chinuri, îi ziceau în batjocură: Să se dea jos de pe cruce și vom crede în el. A avut încredere în Dumnezeu! Să-l scape acum, dacă-l iubește! (Lc 27,42-43). Ei îl credeau căzut, distrus, ca și pe Ieremia, dar pentru încrederea sa, Isus obține eliberarea pe care dușmanii nici nu o puteau bănui, nu numai eliberarea de frica morții (Fap 2,24), nu numai de sub povara păcatelor, de frica iadului, ci chiar de moartea însăși și de întunericul pământului prin învierea din moarte și prin șederea de-a dreapta Tatălui în ceruri.

Încrederea noastră în Dumnezeu se arată prin trăirea evangheliei și prin păzirea poruncilor lui.

Necredincioșii ne cred nebuni, bigoți, retrograzi etc. ori de câte ori ne văd la biserică rugându-ne, sau refuzând de a lua parte la distracțiile păcătoase, la acțiunile mafiote, ne cred fricoși, triști, îngroziți de iad etc. și de multe ori ne tratează ca pe niște înstrăinați de realitățile vieții.

Răspunsul nostru să fie cel dat de Sofocle (497-405 Î.C.) fiilor săi. Bătrânul poet al Greciei de odinioară se gândea mereu la o operă măreață pe care voia s-o scrie. Uneori vorbea singur, își declama versurile, uita de treburile gospodărești și chiar de mâncare. Fiii l-au dat în judecată pe motiv că și-a pierdut mințile și nu mai este capabil să-și administreze casa, vrând împărțirea averilor. La tribunal, acuzele erau aduse cu multă înfocare pe baza unor dovezi incontestabile. Judecătorii ascultau uimiți și contrariați. Spectatorii așteptau sentința înfrigurați de gândul că marele lor poet ar fi posibil să fie condamnat ca nebun. Numai Sofocle stătea liniștit și asculta acuzele fără să reproșeze ceva. Când i s-a dat dreptul la cuvânt, cu tact, cu gesturi măsurate și-a scos o carte de sub mantia pe care o avea pe spate și a început să citească ultima sa lucrare, o adevărată capodoperă literară. Judecătorii, spectatorii și chiar acuzatorii au rămas uimiți de frumusețea versurilor sale care curg lin, răpesc, înalță, te fac să râzi sau să plângi, care strecoară în suflet un balsam parcă venit din altă lume. Când a terminat, s-a dezlănțuit un entuziasm delirant. De la judecător și până la cel din urmă auditor, toți au cerut încununarea lui Sofocle cu o cunună de lauri și să fie distins cu cele mai înalte însemne ale patriei. Fiii au fugit rușinați. Acum s-a dovedit cine este tatăl și cine sunt fiii, cine este geniu și cine sunt nebunii. Sofocle este cunoscut prin geniala sa definiție dată omului: Multe sunt minunile lumii, dar cea mai mare dintre toate este omul (Antigona).

Noi trebuie să dovedim prin fapte înțelepciunea încrederii noastre în Dumnezeu. Ceea ce vă spun la întuneric, vestiți la lumină și ceea ce vă spun la ureche predicați de pe acoperișuri. Isus ne șoptește la inimă, în conștiință, ceea ce trebuie să trăim.

Nu vă fie teamă să-i dați inima lui Dumnezeu!

Nu vă fie teamă să-i dați timpul lui Dumnezeu. Vă va da în schimb veșnicia.

Nu vă fie teamă să-i dați viața voastră lui Dumnezeu. Vă va da în schimb viața divină.

Înțelept este acela care i se dăruiește total celui care l-a creat, l-a răscumpărat și l-a chemat să împărtășească împreună cu el iubirea, veșnicia și viața adevărată. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

În evanghelie, în Sfintele Scripturi, am auzit întotdeauna îndemnuri la convertire, la fapte bune, la iubire, la credință. Am auzit deseori chemarea la urmare, la ucenicie. Iată că astăzi evanghelia ne spune ce înseamnă să fim creștini: oameni curajoși, credincioși și coerenți în viața lor.

După ce în duminicile trecute am primit invitația de a ne construi viața pe temeliile solide ale credinței, de a ne transforma ascultând chemarea lui Dumnezeu și de a forma împreună cu cei aleși o nouă comunitate, iată că astăzi suntem trimiși în misiune pentru a predica cu viața noastră ceea ce am primit prin cuvânt. Și dând această dovadă de curaj suntem asigurați de asistența lui Dumnezeu: “Nu vă temeți!”

Isus Cristos ne arată adevărata și unica posibilitate de împlinire a omului: încrederea în pronia divină, încrederea în Tatăl prin Cristos. Căci el este noul spațiu în care îl adorăm pe Tatăl: venit în lume pentru a face voia Tatălui, pentru a duce la împlinire Revelația. Prin Cristos, între Dumnezeu și oameni se încheie o nouă alianță: dacă prin Adam am devenit sclavi ai păcatului, prin Cristos devenim liberi, devenim oameni noi. Nu mai suntem aceiași cu toate că avem același trup de carne, nu mai suntem aceiași deși avem aceleași posibilități de împlinire umană, deoarece, odată scufundați în apa botezului, suntem ridicați pe crucea lui Cristos, devenim cristofori – purtători de Cristos, frați și fii ai Noii Alianțe.

Cristos trăiește “nebunia crucii”; urcă pe parcursul întregii sale vieți pământești drumul care-l duce pe cruce, răscumpărându prin acest gest faptele și, mai presus de ele, ideile noastre. Acesta este actul curățirii noastre. Crucea noastră începe odată cu botezul în care murim pentru a învia la o nouă condiție a firii: carnea și spiritul nostru – răscumpărate pe drumul anevoios de la Adam la Cristos, un drum al recunoașterii neputinței noastre de a ajunge la Tatăl prin puterile proprii – sunt transformate, purificate. Însă, cu toate acestea, noi continuăm să trăim pe acest pământ, înconjurați de o lume a posibilităților și a alegerilor. Credința, adeziunea noastră la Cristos, nu ne apără de tentațiile lumii, astfel că, deși reorientați existențial, noi continuăm să parcurgem drumul de la întuneric la lumină. Aceasta este “nebunia” noastră: credința în Cristos care ne conduce pe drumul martiriului vieții. De aceea Cristos insistă spunându-ne să nu ne temem!

În primele veacuri creștinii au trăit experiența martiriului: ei își dădeau viața drept mărturie a credinței în Cristos înaintea păgânilor. Ne sunt cunoscute exemplele celor din vechime și nu de puține ori se afirmă că Biserica, după crucea lui Cristos, s-a născut din sângele martirilor. Astăzi nu mai trăim aceeași experiență: doar în cazurile excepționale consecința credinței este martiriul sângeros. Astăzi martiriul este unul spiritual, este unul al alegerii și al dăruirii de sine. În lumea impregnată de materialism și aflată într-o goană furibundă după câștigul imediat, o lume care îl uită pe Dumnezeu, creștinii trăiesc experiența profetului Ieremia. Acesta, după cum am auzit în prima lectură din această duminică, este disprețuit de ceilalți, aruncat la marginea societății; chiar prietenii îi doresc moartea. De ce? Pentru că exemplul său producea adevărate cutremure în conștiința conaționalilor săi, pentru că apelul său la întoarcere, la convertire, dezvăluia iminența pedepsei lui Dumnezeu pentru poporul ales: exilul. Dumnezeu îl trimite de la început pentru a-și ridica glasul împotriva acelora care încalcă Alianța: “Iată eu te trimit ca să smulgi și să tai, să dărâmi și să nimicești, să zidești și să sădești”. Noi, asemenea lui Ieremia, trebuie să fim conștienți de contextul în care credința ne amplasează: inevitabil cel care crede și își trăiește credința este în opoziție cu cel necredincios. Credința ne oferă însă stabilitate și orientare, o altă viziune asupra lumii. Cel care crede poate spune: “Domnul este cu mine ca un luptător puternic!” Creștinul nu-și trăiește viața de unul singur, nici moartea nu-l atinge în singurătatea disperării, ci pășește pe calea martiriului vieții în veșnicie ca un om viu, alături de Cristos.

Viața noastră este datorată lui Cristos. Sfântul Paul prezintă calea de la Adam la moarte și calea de la Cristos la viață. După cum moartea a intrat în lume printr-un om, tot la fel viața ne-a fost dată printr-un om. Noi străbatem această cale de la Adam la Cristos, de la moarte la viață; de fapt aceasta este alegerea fundamentală a vieții noastre, o alegere în care nu există compromisuri. În aceasta constă chinul și martiriul nostru: suntem solidari cu Cristos în mântuire, în viața divină, dar până la alegerea lui Cristos suntem solidari cu Adam în păcat și moarte. Nu suntem cu adevărat ai lui Cristos până nu-l purificăm pe Adam-ul din noi.

Exigențele vieții omului transformat în Cristos răzbat din cuvintele evangheliei de astăzi: cel care crede în Cristos, în primul rând trebuie să-și mărturisească credința fără teamă de oameni, care pot afecta trupul, însă nu sufletul. Această recomandare de a nu se teme le este făcută ucenicilor care după ce nu-l vor mai avea pe Isus în mijlocul lor este posibil să se înfricoșeze de răutatea lumii. Însă oamenii nu le pot face nimic, deoarece ei nu pot distruge sufletul. În lupta cu forțele lumii ucenicii nu sunt singuri, căci Cristos rămâne cu ei.

În zilele noastre, de câte ori nu trăim aceeași frică sau, mai mult, rușinea de a spune că suntem creștini? De aceea această evanghelie este actuală. Îndemnul la curaj ne este adresat și nouă. În primul rând trebuie să avem curajul de a proclama Evanghelia; credința trebuie să ne dea puterea de a vesti la lumină ceea ce ne-a fost vestit la întuneric, și de pe acoperișuri ceea ce ne-a fost vestit la ureche. Adevărul trebuie vestit peste tot și pentru toți: adevărul nu trebuie ascuns. Regula lui Isus este cu totul alta față de regulile lumii de astăzi. Cristos îndeamnă: “Spuneți la lumină, predicați de pe acoperișuri”, pe când astăzi mentalitatea este cu totul alta: “Adevărul este un lucru prețios, să-l folosim cu zgârcenie!” (M. Twain). Astfel se face clar separarea între cei care sunt ai lui Cristos și cei care nu sunt ai lui. Curajul și mărturia le avem doar împreună cu Cristos.

Trecând prin fața unui magazin, un om citește cu surprindere următorul anunț: “Aici puteți cumpăra adevărul!” Intrând în magazin pentru a cumpăra acest produs neobișnuit este întrebat de vânzătoare pe care dintre adevăruri îl dorește, pe cel parțial sau pe cel total. Cum era și normal, în fața unei asemenea oportunități, el alege adevărul total.

“Are un preț foarte mare” – îi spune vânzătoarea. “Dacă dumneavoastră alegeți acest lucru va trebui să plătiți pierzându-vă odihna pentru tot restul vieții!”

Creștinul adevărat este un mărturisitor prin cuvânt și faptă al lui Cristos. Creștinul adevărat își pierde odihna, nu poate să tacă, nu poate și nu are dreptul să se retragă din fața lumii, nu are dreptul să-și plece fruntea în pământ și să parcurgă o viață întreagă în tăcere și în uitare. Orice credincios trebuie să predice adevărul deoarece inima sa se mistuie în focul credinței. Mai mult ca oricând, intrarea creștinilor în anonimat nu trebuie permisă. Nu vă temeți! Fiecare acolo unde este trebuie să arate lumii că există Dumnezeu. Sfântul Efrem Sirul scrie: “Adu-ți aminte întotdeauna de Dumnezeu și mintea ta va fi umplută de cer!” Ce lucru minunat să porți veșnicia în minte și în inimă încă de pe acest pământ și totuși să trăiești în cer! Și cine sunt aceia care au această șansă dacă nu noi, creștinii!

Acesta este marele dar al lui Cristos: Tatăl. A ne descoperi Tatăl înseamnă a ne cunoaște originea, înseamnă a avea trecut, prezent și viitor, a avea Tată înseamnă a avea protecție, apărare. Iată de ce nu trebuie să ne temem: pentru că Tatăl este cu noi. Mărturisirea credinței noastre ne poate aduce suferințe morale sau fizice. Există oameni care ne pot ataca în mod fizic, dar ei nu ne pot afecta viața spirituală. Pe plan fizic creștinul poate pieri însă pe plan spiritual, atâta timp cat este al lui Cristos, niciodată.

Alegerea lui Cristos este la rândul ei clară; el este cel care se declară de partea noastră în fața lui Dumnezeu atunci când noi ne declarăm de partea lui în fața oamenilor. Invers, cei care-l neagă în fața oamenilor sunt negați și de Cristos în fața lui Dumnezeu, fiind astfel sortiți “gheenei”. Trebuie să avem curajul de a proclama adevărul Evangheliei, de a înfrunta răul și de a-l mărturisi pe Domnul chiar atunci când acest lucru ar atrage persecuțiile asupra noastră. Nu suntem singuri și dacă acum ne simțim marginalizați, catalogați drept retrograzi, acest lucru nu înseamnă că l-am pierdut pe Dumnezeu – axa existenței noastre, ci, dimpotrivă, că el este cu noi. El este singurul care rămâne cu adevărat prieten, respectându-ne libertatea și în același timp prezent în viața noastră, ajutându-ne, oferindu-ne iertarea. El este cel care într-un mod invizibil, prin harurile ,sale ne conduce pe căile acestei lumi, fiind lumina care ne luminează calea; doar împreună cu el putem parcurge drumul de la întuneric la lumină. Dacă acum simțim teama de a spune adevărul, teama de a-l recunoaște pe Cristos, atunci să ne întrebăm cu toată seriozitatea de partea cui suntem, căci dacă suntem ai lui Cristos atunci teama nu mai are nici un temei!

Leonard-Gabriel Ciobanu

 

* * *

 

Duminica a XII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Experiența învață că dificultatea, de oricare gen ar fi ea, reprezintă o componentă cotidiană a vieții. Și aceasta fie pentru că existența este dură per se, fie din cauza ambientului în care se desfășoară, fie din cauza reacțiilor diverse ale oamenilor.

Între dificultăți teama rămâne, independent de voința noastră o însoțitoare nedorită a vieții omenești. Ea paralizează, te împiedică să fii tu însuți, să te exprimi liber… Fiecare dintre noi a experimentat aceste sentimente. În zadar se dezvoltă științele, se fac descoperiri, deoarece frica nu poate fi îndepărtată din viață. Frica de suferință și moarte, de singurătate și eșec, teama de angajare, de asumare a responsabilităților, sunt realități pe care le observăm zilnic.

În fragmentul evanghelic din Sfântul Matei, Isus vorbește apostolilor despre teamă și le spune “Nu vă temeți!“. Acest pasaj al curajului formează țesutul care leagă diferitele învățături ale lui Isus, prin care-i pregătește pe apostoli pentru misiunea lor de după înviere. Discipolii își vor asuma unele temeri: față de adversari, de a vorbi deschis, teama de a fi abandonați și părăsiți de Dumnezeu… Dar cunoașterea lui Dumnezeu, a lui Isus, îi eliberează automat de teamă. Există o teamă adevărată și una nesănătoasă. Numai o imagine falsă despre Dumnezeu e înfricoșătoare.

Nu vă temeți” insista Cristos, dar nu vă rețineți. Singura motivație este prezența sa și exemplul său: “Ucenicul nu este mai presus de maestrul său” (v. 24). Ceea ce Isus a trebuit să descopere în formă ascunsă apostolii și urmașii lui vor trebui să vestească la lumină și de pe acoperișuri. Predica Evangheliei va trezi desigur reacții contrare și chiar violente, Isus le-a întâmpinat în viața Sa și i-a prevenit și pe apostoli în această privință. El a înfruntat numeroase dificultăți din partea oamenilor, dar a rămas senin și liber în fața răutății lor. El a învins moartea, și prin ea toate dificultățile, în ciuda neliniștii care a însoțit-o.

Isus îi încurajează pe apostoli și pe noi: “Nu vă temeți de cei care ucid trupul, dar sufletul nu-l pot ucide. Mai curând temeți-vă de cei care pot pierde și sufletul și trupul în gheenă“. Puterea persecutorilor e legată de viața pământească, de trup; ei nu au nici o putere asupra sufletului “partea cea mai nobilă a omului“, cum îl numește Sf. Ioan Crizostom. Apostolul trebuie să-l urmeze pe Cristos, așa cum a făcut-o el ascultând de Tatăl. Viața creștinului, a celui care îl urmează pe Cristos, dând mărturie despre el, aparține lui Dumnezeu, este în mâinile lui Dumnezeu. Omul, creatura lui Dumnezeu este iubit de Tatăl și nimeni nu poate pune la îndoială acest fapt. “Cine ne va putea separa de dragostea lui Cristos?” (Rm 8,35) se întreabă apostolul neamurilor. Și întrebarea o putem pune și noi.

Tentațiile, temerile există la apostoli, în Biserică, în noi. Dar toți în încercare și în persecuții să-și amintească în primul rând că Dumnezeu e Tatăl milostiv, prompt a veni în ajutor în orice moment. Cuvintele lui Isus “Nu vă temeți“… “Eu sunt cu voi“, sunt suficiente pentru a ne putea păstra încrederea în orice încercare. “Pentru ce sunteți fricoși oameni cu puțină credință?” se adresează Isus apostolilor atunci când potolește furtuna de pe mare. Charles de Foucauld afirmă că “cea mai frumoasă mărturie pe care o putem da despre Dumnezeu este de a nu avea niciodată teamă de nimic”.

Momentul judecății finale va marca acordarea premiului suprem celor fideli lui Dumnezeu, celor care au dat mărturie de credință și de viață despre Cristos. Dar pentru a ajunge aici, fiecare mlădiță a trupului lui Cristos, Biserica trebuie să-l mărturisească pe Cristos și în momentele de încercare. Să-l urmeze pe Cristos până la jertfa vieții dacă e necesar. De altfel sensul profund al Evangheliei lui Cristos este acesta: Martiriul face parte din misiunea de evanghelizare încredințată; de Cristos apostolilor.. În acest sens au interpretat și Sfinții părinți pericopa evanghelică de astăzi. Sf. Leon cel Mare spune că: “Prin persecuții Biserica nu se micșorează, ci crește deoarece semințele cad în pământ și se înmulțesc“.

De la începutul Bisericii, comunitățile primare au înțeles că urmarea lui Cristos nu se poate face decât cu prețul suferințelor și a martiriului. În “Dialogul cu Trifon” Sf. Iustin spune: “În timp ce suntem loviți de sabie, răstigniți, dați la fiare, aruncați în foc și supuși la tot felul de chinuri, noi mărturisim și nu renegăm adevărata credință. Și cu cât sporesc chinurile, cu atât mai mult crește numărul credincioșilor și preoților pentru numele lui Isus“.

Dificultățile primite și depășite cu credință, din iubire pentru Cristos, constituie o viață nouă, un alt mod de a-l trăi pe Cristos răstignit și înviat. Însăși Biserica e născută din inima sfâșiată a celui răstignit: pe Golgota Isus a devenit “Martorul” Tatălui, Martiriul adevărului pe care l-a predicat și l-a învățat în toată viața Sa.

De altfel Biserica a suferit mereu prin creștinii fideli. Nu e departe timpul când și noi am avut numeroase jertfe aduse pentru Cristos și Biserica sa. În mijlocul greutăților și al temerilor care ne înconjoară, cuvintele lui Isus și exemplul atâtor sfinți martiri, al celor care au suferit pentru credință, ne sunt ca hrană pentru reîmprospătarea curajului, a vitalității credinței noastre.

Și profetul Ieremia din prima lectură este confruntat cu ostilitatea și persecuția lumii, care pune la grea încercare credința în misiunea primită și fidelitatea sa față de Dumnezeu. Cine vrea să urmeze coerent chemarea lui Dumnezeu, să rămână fidel Cuvântului lui Dumnezeu care i-a fost încredințat pentru a-l vesti, experimentează imediat realitatea, dificultățile care există.

Pericolul fricii, nesiguranța, dubiul, sunt stări prin care trece profetul, sunt reacții instinctive care riscă să distrugă acele certitudini construite cu atâta migală și oboseală de om. În special frica e una din condiționările importante din cauza căreia se cedează foarte ușor și se taie aripile celor mai grandioase idealuri.

Profetul Ieremia are valoare de simbol pentru orice creștin. Și el a experimentat aceste limite ale persoanei umane. El e chemat de Dumnezeu la misiunea profetică și toată existența sa va fi plină de încercări și tulburare.

Momentele cele mai dure ale încercării sale coincid cu momentele de credință pură care ies în evidență în situațiile dificile. Cine rămâne fidel are siguranța că Dumnezeu este alături de el ca o putere irezistibilă care-i asigură o victorie totală.

Răspunsul la existența fricii, neliniștii, îl găsim implicit dat de Sf. Paul în lectura a doua de azi, în scrisoarea adresată Romanilor. Noi suntem în centrul acestei scrisori. Prima parte a pericopei preia ceea ce Sf. Paul a dezvoltat în capitolele anterioare: toți au păcătuit în Adam, iar rezultatul păcatului este moartea, suferința, teama... Adam este evocat pentru a ne face să înțelegem că autorul planului de mântuire este Dumnezeu. Opera pozitivă a lui Dumnezeu e în opoziție cu cea negativă a lui Adam și a tuturor oamenilor care au păcătuit după el. Tocmai pentru a evidenția mai bine rolul decisiv al Fiului întrupat în istoria mântuirii, Paul expune antiteza Adam – Isus Cristos.

În fiecare om, datorită păcatului originar, există înclinația spre rău, moștenită de la Adam, însă îl avem și pe Cristos care ne-a adus mântuirea. E adevărat că avem înclinația spre rău dar harul lui Dumnezeu depășește toată răutatea lumii; dragostea lui Cristos e mai puternică decât toate păcatele noastre. Dacă Adam e părintele omenirii păcătoase, Cristos e părintele celor care se ridică din păcat.

A crede în Providență înseamnă să adoptăm atitudinea copilului care se încrede total în tatăl său și desigur în Dumnezeu.

Iubirea lui Dumnezeu e garanția sigură a noastră; viața noastră se scaldă în inima lui Dumnezeu pentru că suntem în comuniune cu el. Noi nu avem dfe ce să ne temem pentru problemele cotidiene, căci Dumnezeu e atotputernic și nu uită niciodată pe cei care îi sunt fideli. În orice dificultate El ne spune: “Nu vă temeți… (Eu am biruit lumea) Eu sunt cu voi“.

Alois Balint

 

* * *

 

Duminica a XII-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

În Evanghelia pe care am ascultat-o am întâlnit un fel de refren care se repetă cu insistență: “Nu vă temeți… Nu vă fie teamă… Așadar nu vă fie frică…”.

Consider că fiecare este conștient că cele spuse în Evanghelie ne privesc absolut pe toți. Ca totdeauna, atunci când citim în Evanghelie: “În acel timp Isus spunea ucenici-lor săi”, trebuie să ne gândim: astăzi Isus ne spune nouă creștinilor…

Despre ce este vorba? De cine sau de ce nu trebuie să ne fie frică?

Realitatea este că Isus de abia spusese ucenicilor: “Feriți-vă de oameni, pentru că vă vor da pe mâna sinedriilor și vă vor biciui în sinagogile lor… Va da frate pe frate la moarte… Toți veți fi urâți din pricina numelui meu…” (Mt 10,17-22).

Desigur că cele spuse nu erau prea entuziasmante! Omenește vorbind, în fața unei perspective de acest fel, este și normal să trăiești un oarecare disconfort… Disconfort pe care l-am numi și “frică”, pentru că nimănui nu-i place să fie rău judecat, urât, maltratat și așa mai departe. Cu atât mai mult să fie și ucis!

Cu toate acestea, și tocmai în referire la aceste eventualități, Isus le spune ucenicilor săi: “Nu vă temeți de oameni… Nu vă temeți de cei care ucid trupul, dar nu pot ucide sufletul”.

Isus nu a spus niciodată: “Nu vă temeți: realitatea de a fi creștini este simplă și ușoară! Veți vedea că totul va fi bine… Vă veți bucura de stima și aprobarea tuturor… Toți vă vor asculta și vă vor urma…”. Isus nu a lăsat niciodată loc pentru iluzii acelora care sunt tot atât de ușor înclinați entuziasmelor, pe cât sunt de fricoși și fragili în fața dificultăților. În schimb el a spus explicit și totdeauna că acela care va căuta să trăiască într-adevăr așa cum învață el, va avea parte de neînțelegeri și persecuții.

Cristos ne invită să nu ne fie teamă, tocmai pentru că știe că ne trebuie curaj ca să avem încredere în cuvântul său și să-i urmăm învățăturile, în lumea în care trăim. Ne invită să nu ne fie teamă, pentru că știe că ne trebuie curaj ca să credem cu sinceritate în mesajul credinței creștine: astăzi și totdeauna. Ne invită să nu ne fie teamă, pentru că știe că în zilele noastre este mult mai ușor să fii creștin cu numele decât să fii de fapt și în realitate.

Sunt dintre aceia care afirmă că toate formele de religie s-au născut din teamă… Personal mi se pare că în realitate tocmai frica, teama, este obstacolul cel mai mare în calea credinței. Ne este frică să ne încredem prea mult în cuvintele Evangheliei; ne este teamă că nu “exploatăm” suficient ceea ce ne poate oferi viața; ne este frică să “nu găsim” nimic dincolo de moarte…

Dimpotrivă, invitația care ne parvine din învățătura lui Isus este tocmai aceea de a nu avea teamă: nici de viață, nici de moarte; nici de neînțelegere, nici de indiferență și nici de suferință; de nimeni și de nimic, oricum ar evolua lucrurile în existența noastră personală sau în istoria lumii.

Pentru că dacă este adevărat că ne trebuie curaj pentru a crede, este încă și mai adevărat că credința dă curajul de a trăi.

Îți trebuie un pic de curaj să te arunci în apă prima oară unde “nu mai atingi pământul”… Dar apoi îți dai seama că, învinsă fiind teama, apa te susține. Dacă găsim curajul de a ne dezlipi de lumea “siguranțelor” imediate, încrederea în Dumnezeu Tatăl și Prietenul nostru devine certitudinea noastră, chiar și atunci când trebuie să experimentăm “golul” multor deziluzii umane.

Să recitim Scrisoarea către romani, capitolul 8: “Noi știm că în toate Dumnezeu conlucrează spre binele celor ce-l iubesc… Cine ne va despărți de dragostea lui Cristos? Apăsarea sau strâmtorarea, sau prigoana, sau foamea, sau goliciunea sau primejdia, sau sabia?… Nici moartea, nici viața, nici prezentul și nici viitorul… nu ne va putea despărți vreodată de dragostea lui Dumnezeu…” (cf vv. 28-39).

 

* * *

 

Învățătorul și elevul

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

În sfânta Evanghelie de la liturgia cuvântului, Isus face câteva propuneri ucenicilor săi: să nu se teamă de oameni, să nu se teamă de ucigașii trupului, să se teamă de Dumnezeu, să se încreadă în Dumnezeu pentru valoarea cu care sunt investiți și să dea mărturie despre Cristos în fața lumii. Sigur, teama provine dintr-un rău previzibil care ne amenință. Isus nu ne spune nimic despre originea acestui rău, ci ne oferă mijloacele pentru a-l evita: teama de Dumnezeu, încrederea în Dumnezeu și mărturia dată despre Cristos. Dar inima omului dorește să cunoască originea “binelui și răului”, să guste din “pomul vieții” din mijlocul Paradisului pământesc, deoarece însuși Dumnezeu a pus în el frumusețea care place ochiului și gustul care place gurii (cf. Gen 2,8-9). Dar, se pare că omului nu-i ajunge creatura. Se povestește, de exemplu, despre tânărul Budha (inițiatorul religiei budiste din India) că a fost închis într-o grădină în care nu întâlnea nici un rău. A fost mulțumit? Sare zidul care o împrejmuia, vede o înmormântare și începe să se gândească la ideea morții. Aceasta îl poartă la concluzia că “binele și răul” luptă și în înăuntrul omului, nu numai în lumea dinafară. Această luptă internă și externă o întâlnim descrisă și în prima lectură. Se păstrează, totuși, credința de neînvins în victoria binelui. (cf. Tomás Spidlík, Calea spiritului, Ed. Ars Longa, Iași 1996, p. 51-52).

Victoria binelui este o problemă de credință, de aceea Isus nu dă o rezolvare rațională asupra răului care stă la temelia temerii, ci doar instrucțiuni de conduită morală. Astfel, ucenicul lui Isus nu trebuie să se mire când nu-i înțeles, obstrucționat sau chiar persecutat. Aceasta este soarta Învățătorului și elevul nu se poate aștepta la ceva mai bun, după cum spune și proverbul: “Ajunge ucenicului să fie ca maestrul său!”. Aspectul unic al acestui proverb este acela de a se referi la Isus și la ucenicii săi. Raportul învățător-elev este precizat și completat de “stăpân-sclav”. În raporturile cu ucenicii săi, Isus nu este numai “Învățătorul” – după felul de a fi al rabinilor – dar este și “Domnul”, adică “Stăpânul”. Această calitate stabilește o nouă relație, pe care o avem inclusă profesiunea de credință creștină pe primul loc: “Isus este Domnul” (Fap 10,36) și implică datoria din partea fiecărui om de a-i cunoaște și de a-i împlini voința. Ca să se realizeze victoria binelui, ucenicul trebuie să aibă parte de soarta Învățătorului. Viața lui Isus a fost o slujire continuă (cf. In 13,16). Prin urmare, proverbul menționat le arată ucenicilor responsabilitatea ce le revine față de aproapele: slujirea. Dar este mai probabil că proverbul se referă la neînțelegerile și persecuțiile la care ucenicii vor fi supuși. Insulta primită de “părintele familiei”, de a fi numit “Belzebub”, ne îndrumă spre sensul din urmă. Membrii familei sunt supuși condiției tatălui: ucenicii constituie familia lui Isus, ei îi aparțin.

O altă garanție asupra victoriei binelui, Isus le-o dă ucenicilor printr-un alt proverb: “Ceea ce este ascuns, va fi descoperit”. Evanghelia sa, la început trebuie să fie ca un lucru ascuns, datorită valorii sale. Împotriva unei comori se fac mereu planuri de răpire, ajungându-se chiar la crimă. Evanghelia este o comoară de ordin spiritual care poate bulversa pe mulți și poate trezi persecuții contra acelora care au acceptat-o. De aceea ea trebuie propusă mai întâi ca pe un lucru de nimic, ca pe o “sămânță de muștar” (cf. Mc 4,31), dar această situație nu trebuie să-i condiționeze pe ucenici, fiindcă nu va fi de durată. Vine ziua în care Evanghelia va fi adusă la cunoștința lumii întregi, va fi predicată de pe acoperișurile caselor.

Moartea trupească nu poate fi obstacol în calea victoriei binelui. Răul real, care i se poate întâmpla cuiva, este moartea sufletului. Suflet înseamnă viață. Prin urmare, oamenii nu pot să ia viața cuiva în adevăratul înțeles al cuvântului, fiindcă viața aparține numai lui Dumnezeu singur. El o dă celor care îl iubesc și se tem de el. Teama de Dumnezeu, pornită din iubire creștină, trebuie să întreacă teama de oameni, pornită din respect sau amenințare cu răul, fiindcă “Unde este teamă (de sclav) nu este iubire” (1In 4,18), dar “frica de Dumnezeu”, fiind un dar al Duhului Sfânt, are în sine forța de a învinge răul.

O altă garanție a victoriei binelui, Isus le-o oferă ucenicilor din comparația cu “păsările cerului”, de care Tatăl se îngrijește; dar omul, în care Creatorul a investit “chipul” său, are o valoare infinită și nu poate permite să se piardă.

Victoria binelui, fiind o problemă de credință, Isus o condiționează de un singur lucru: de mărturia dată de om în fața lumii despre Cristos, pe care Tatăl l-a pus “Domn”, stăpân chiar și asupra morții, considerată “răul suprem”.

În lectura a doua (Rom 5,12-15), sfântul Paul încearcă să ajungă la originea fricii, temerii, care este cauza oricărui rău: păcatul. În teologia sfântului Paul “păcatul” nu-i întotdeauna nici pe primul loc ca un act pur moral, săvârșit liber și prin urmare total imputabil fiecărei persoane, ci este ca o situație externă voinței umane, este un fel de atmosferă contaminată. Nici când vorbește despre moarte nu se referă întotdeauna numai la sfârșitul biologic al omului, ci ea este considerată în mod esențial este semnalată în contextul de mister, ca un plan divin asupra existenței umane. Simplul fapt empiric de a muri nu are nimic comun cu păcatul; dar posibilitatea unui sens pozitiv al morții, care nu trebuie dus la un simplu insucces, depinde de darul lui Dumnezeu, pe care îl oferă omului prin Isus Cristos, pe care omul se angajează conștient și liber să-l mărturisească cu propria viață. Mesajul religios este foarte clar: în istoria omenirii există un climat contaminat din punct de vedere moral; ne naștem într-o lume îmbâcsită de păcat. Acest climat păcătos nu se datorează unor forțe superioare omului, fiindcă el nu-i altceva decât o adunătură de păcate individuale. Cristos a venit ca să înlăture acest strat de poluare morală a atmosferei spiritului uman (cf. Commento della Bibbia Liturgica, Ed. Paoline, Roma 1981, p. 1569 ș.u.). Omul este dator să se alăture lui Isus, fiindcă, spune Origene că, dacă ai păcătuit, “nu da vina pe diavol, nici pe trup, nici pe Venera, ci învinuiește-te pe tine însuți!”. Dacă în lume există răul, există păcate, responsabilitatea cade numai asupra omului. “Nimeni nu este vătămat, dacă nu se vatămă el însuși”, spune sfântul Ioan Gură-de-Aur. Această insistență asupra deplinei responsabilități umane pentru păcat este, în același timp, apărarea conceptului de libertate și a posibilității schimbării, convertirii: cine a ales în mod liber o cale greșită, este liber să se întoarcă de unde a plecat și astfel să asigure victoria binelui (cf. Tomás Spidlík, o.c., p. 53).

În concluzie, din acest episod se deduce clar că sfântul Paul vrea să ne convingă de biruința binelui, arătându-ne că o morală pur individualistă și personalistă este de neconceput în creștinism, ci trebuie să sosească timpul unei morale comunitare, la care fiecare trebuie să contribuie.

Spunem chiar de la începutul predicii că omul simte că răul provine nu numai din exterior, ci și din interiorul său. Profetul Ieremia – dacă citim un paragraf anterior din cartea sa – vom vedea cum se revoltă chiar împotriva lui Dumnezeu, din cauza răului care îi vine din pricina poruncii Domnului și, spune el: “… îmi pricinuiește în fiecare zi rușine și ocară. Și când mi-am pus în gând: Nu-l voi mai pomeni și nici nu voi mai propovădui în numele lui”, gândul acesta s-a prefăcut în inima mea în foc arzător, de nu eram în stare nici să-l mai înăbuș și nici să-l mai îndur” (Ier 20,8-9). Gândul rău se preface în inimă în “foc arzător”, despre care se spune că este dezastru interior. Prin păcat, afirmă Pseudo-Macarie, omul își pierde principiul său unificator și se umple de tendințe centrifuge, de gânduri rele, de patimi. Cetatea interioară a lui Dumnezeu devine câmp de șerpi și de fiare feroce. Dar ceea ce este mai trist în această stare e că omul pierde încrederea în sine însuși. Este logic: cine nu crede în Dumnezeu, nu crede nici în chipul său, care este omul. Păcătosul își pierde simțul de a fi capabil de a-și stăpâni singur propriile patimi (cf. Tomás Spidlík, o.c., p. 59). Cu toate că la acest zbucium intern se adaugă cel extern: Ieremia știa că este obiectul unui complot, că lumea șoșotea în jurul lui și-i puneau la cale moartea. Ieremia își aduce aminte de ziua chemării sale, de menirea sa profetică, și se îndreaptă cu încredere spre Domnul și aceasta îi dă siguranța înfrângerii dușmanilor săi, deoarece cauza sa este cauza lui Dumnezeu. În încheiere, Ieremia invită în mod liturgic, solemn, pe toți cei care vor să-l asculte și să-l laude pe Iahve, să-și amintească de acțiunea lui salvatoare, care deja se vădește realizată în chip profetic în el: Ieremia este dovada biruinței binelui, a faptului că Dumnezeu nu va părăsi nicicând pe cel care se încrede în el.

Aceasta este și datoria noastră: să învățăm a fi victorioși prin Acela care ne conduce la biruință asupra păcatului și a morții.

 

* * *

 

Duminica a XII-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Eu, Ieremia, am auzit amenințările poporului: “Învinuiți-l, strigă ei; haideți să-l învinuim pe acest om care vede teroare pretutindeni!”. Chiar prietenii mei pândesc să vadă dacă mă clatin și zic: “Poate că se va lăsa prins, vom pune mâna pe el și ne vom răzbuna pe el”. Dar Domnul este cu mine, ca un luptător puternic; de aceea prigonitorii mei se vor poticni și nu vor birui. Înfrângerea lor îi va acoperi de rușine; o veșnică rușine care nu se va uita!”. (Ier 20,10-13)

Profetul Ieremia reprezintă, în contextul lecturilor duminicii a XII-a de peste an, figura omului drept care, tocmai pentru dreptatea și pentru fidelitatea lui față de Dumnezeu, devine incomod pentru prietenii și contemporanii săi. Întrucât profetul denunță silniciile și nedreptățile lor, acești se aliază împotriva lui și se îndreaptă împotriva lui cu nenumărate persecuții, care mai de care mai elaborate și mai agresive. Ceea ce urmează în text este exprimarea convingerii profetului că nimic nu i se poate întâmpla atâta timp cât îl are aliat pe Dumnezeu. Ba mai mult, bazat pe aceeași încredere, profetul se bucură de mai înainte de dreptatea pe care Dumnezeu i-o va face răsplătindu-i astfel fidelitatea.

Isus a spus ucenicilor săi: “Nu vă temeți de oameni, căci nimic nu este acoperit care să nu fie scos la iveală și nimic ascuns care să nu fie făcut cunoscut. Ceea ce vă spun la întuneric, vestiți la lumină și ceea ce vă spun la ureche, predicați de pe acoperișuri. Să nu vă temeți de cei care ucid trupul, dar nu pot ucide sufletul. Temeți-vă mai curând de acela care poate să piardă și sufletul și trupul în Gheenă…”. (Mt 10,26-33)

Deoarece ucenicii, angajați, ca și Învățătorul lor, să vestească Evanghelia și să o trăiască cu fidelitate, riscă să devină victime ale persecuțiilor, Isus le sădește în suflete o convingere similară celei a profetului Ieremia: de persecutorii care le cauzează doar suferințe fizice nu trebuie să se teamă; de temut sunt persecutorii care le pot ucide și trupul și sufletul.

Întrucât acest discurs se adresează tuturor celor care se simt chemați de Isus Cristos, în ce măsură ne considerăm noi adevărați ucenici ai săi, adică creștini? Și apoi, care sunt temerile noastre și unde se situează ele? Ce loc îi facem noi lui Isus în viața noastră: cel al unui bibelou cu care ne-am obișnuit deja, pe care nu-l mai deranjăm de mult și de care nu ne mai lăsăm deranjați sau poate cel pe care l-am lăsat să ne cuprindă întreaga noastră existență?

 

* * *

 

Frici adevărate si frici greșite

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Statutul contradicției

În “confesiunile” sale îndurerate, Ieremia descrie situația conflictuală a profetului, care trăiește o dramă interioară de o intensitate sfâșietoare. Este un om umilit, persecutat, suspectat, spionat ca o pradă pe punctul de a cădea într-una din numeroasele capcane pe care dușmanii i le-au pregătit. Ca și cum n-ar fi fost de ajuns, el simte că îl apasă, în chip neliniștitor, tăcerea lui Dumnezeu. Singurătate și părăsire. În acest orizont închis de dezolare se deschide și o rază de lumină: “Domnul este alături de mine”. De aceea, profetul renunță să se mai apere, să se justifice. A “încredințat lui Dumnezeu cauza proprie”.

Și în “discursul misionar”, care este relatat de Matei, Isus prezintă o condiție a apostolului care, sub multe aspecte, se aseamănă cu cea a lui Ieremia. Apostolul desfășoară misiunea proprie trăind contradicția ca un statut existențial. Este normal să se întâlnească cu opozițiile de-a dreptul furibunde, să fie contestat, amenințat, împiedicat. Este mereu cineva care ar vrea să-l reducă la tăcere, să-l nimicească. Dar el nu trebuie să ezite să vorbească cu sinceritate (“ceea ce auziți cu urechea să predicați de pe acoperișuri”). Apostolul trebuie să aibă curajul să mărturisească în favoarea lui Cristos fără a privi în față pe nimeni, fără a calcula riscurile (“cine mă recunoaște în fața oamenilor, și eu îl voi recunoaște în fața Tatălui meu care este în ceruri”).

În amândouă cazurile, este prezentată viața celui trimis ca o cale aspră, punctată de dificultăți de orice fel, presărată de pericole. Numai cine este însuflețit de o mare pasiune, și nu caută consensuri ușoare sau recompense personale, reușește s-o parcurgă până la capăt, în fidelitatea cea mai absolută, plătind orice preț și mai ales ținând cont numai de judecata lui Dumnezeu. Dumnezeu este aproape, susține pe trimisul său, cu condiția ca acesta să se încreadă în El. Puritatea scopurilor, transparența mijloacelor, absența intereselor personale, integritatea mesajului, renegarea orgoliului propriu, constituie o garanție susținerii din partea lui Dumnezeu. Când se rezistă la ispita de a apuca pe calea facilității, a succesului, a popularității, Domnul este de partea noastră.

Este frică și frică

“Nu vă temeți de oameni”, ne avertizează Cristos. Nu vă temeți de cei care vă vorbesc de rău, vă calomniază, seamănă dificultăți în serie pe drumul vostru, sunt în dezacord cu mesajul vostru, vă iau în derâdere, vă insultă, vă fac nebuni. “Nu vă fie teamă de cei care ucid trupul, dar nu au puterea să ucidă sufletul”. Nu vă fie teamă de cei care se îndârjesc împotriva voastră, contrazic inițiativele voastre, recurg și la amenințări pentru a vă constrânge să tăceți, ar vrea să vă facă să pierdeți curajul, sau de-a dreptul atentează la viața voastră. Nu de gloanțe trebuie să vă temeți. Este adevărat, Oscar Romero?

Temeți-vă, mai degrabă, de aceia care vă lingușesc, vă prind în mrejele compromisurilor, convențiilor, diplomațiilor subtile, jocurilor puterii, intereselor economice. Temeți-vă de cei care vă asigură protecții, sprijin, favoruri, privilegii, scutiri. Temeți-vă de cei care vă aplaudă, solicită vanitatea voastră, vă fac să vă simțiți importanți, vă declară solemn că sunt de acord cu voi. Temeți-vă de cei care vă asigură un loc de onoare pe scena lor, vă invită la recepțiile lor, vă fixează un rol în teatrul monden. Stați de o parte de consensurile facile, de adulații, de onoruri, de ritualurile de recunoaștere, de ceremoniile exterioare. Feriți-vă de reverențele pioase, de clipirile din ochi, de formulele ipocrite, de ofertele “dezinteresate”.

Refuzați tot ceea ce se plătește cu cedări ale conștiinței, cu punerea călușului în gură în privința Cuvântului, complicitatea cu nedreptatea. Temeți-vă de cei care pretind să înlocuiască vocația profetică cu abilitatea politică. Feriți-vă de cei care vor să vă transforme din oameni ai lui Dumnezeu în personaje decorative, în păzitori ai ordinii constituite în contul puterilor dominante, în birocrați zeloși. Respingeți hotărât atitudinile servile, ipocriziile, alianțele suspecte. Temeți-vă de cei care vă slăvesc cu intenția de a vă face unelte pentru planurile proprii. Temeți-vă de cei care ar vrea să vă propună o pistă preferențială pentru a ajunge mai rapid la destinație și să vă facă să evitați impactul aspru cu oamenii comuni. Să fiți în slujba tuturor, dar feriți-vă de a vă lăsa “folosiți” pentru operațiuni care nu au nimic cu Evanghelia. Evitați vizitarea celor “mari”, a înțelepților și celor puternici, care ar vrea să vă facă să vă simțiți “cineva”. Spuneți-le clar că preferați să rămâneți “nimeni”. Împrăștiați-vă între oameni, decât să vă lăsați încadrați în alaiurile triumfale sau să vă aranjați în palate.

În sfârșit: temeți-vă de “înlesniri”. Și nu vă temeți de a apuca pe o cale solitară, grea, riscantă. Aveți încredere în Mine. Și aveți încredere în condițiile puțin favorabile. Simțiți-vă în siguranță în nesiguranță. Cereți garanția de a nu fi protejați. Revendicați privilegiul de a fi lipsiți de apărare. Și când cineva vă cere o mână, spuneți că le aveți deja angajate pe amândouă în slujirea Evangheliei. Și dacă insistă să vă propună sprijin, răspundeți că sunteți deja sprijiniți de “altcineva”. Dacă aveți impresia că așa nu mai merge, și vă surprindeți că murmurați că “așa nu se poate merge înainte”, să știți că de-a lungul drumului Calvarului Cineva s-a aflat în aceleași condiții. Și deci vă îndeamnă să găsiți forța în cruce.

Păcatul, trotuarul harului

Spre a citi în profunzime, tema pe care abia am schițat-o, ea se leagă cu cea prezentată de Paul. Ba mai mult, regăsește aici unele motivări fundamentale, și deci dobândește o lumină cu totul deosebită. Putem să spunem: nu trebuie să ne temem, trebuie să înfruntăm cu curaj lupta, pentru că… este deja un Învingător. Totuși, a doua lectură propune unul din fragmentele cele mai grele și cele mai dezbătute din Scrisoarea către Romani. Și aș vrea chiar să văd un preot care riscă, astăzi, să facă un comentariu exhaustiv și inteligibil.

Din partea mea, încerc să simplific lucrurile, fixând unele puncte din discursul complex al lui Paul: – Păcatul “unui singur om” (Adam) a provocat o rană în trupul umanității, a deschis o breșă în lume, prin care s-a introdus și s-a extins răul, s-au propagat germenii morții, care au atacat țesutul întreg. – Darul “unui singur om” (Isus Cristos) deschide o altă breșă prin care se revarsă “din belșug asupra tuturor oamenilor” harul lui Dumnezeu. – Între cele două forțe care se înfruntă în lume nu există proporție.

Acțiunea “distructivă” a lui Adam nu este de loc comparabilă cu opera de mântuire realizată de Cristos. Adam și Cristos, deși sunt unici (“unul singur”), nu sunt două figuri simetrice. Nu este o împărăție a lui Adam și o împărăție a lui Cristos. Primul este numai o copie palidă (sau, dacă vrem, negativul) celui de-al doilea. Așa cum nu există o împărăție a răului care să poată conduce confruntarea cu împărăția binelui. Chiar dacă păcatul se răsfrânge și se repetă neîncetat în istorie, totuși harul posedă un dinamism infinit mai eficace. Păcatele, deși s-au acumulat de-a lungul secolelor și au creat ca un zid, o crustă cu o grosime excepțională, nu sunt în stare să reziste la izbitura harului care doboară totul și pe toți, și se revarsă în lume într-un chip și mai bogat.

Fără a minimaliza stricăciunile provocate de păcatul lui Adam, Paul subliniază cu tărie puterea superioară a harului. Lumea nouă, inaugurată de Cristos, nu este o variantă – chiar ușor îmbunătățită – a lumii vechi, o simplă ajustare: îi este infinit superioară și îi prezintă lichidarea definitivă. Este ceva creator. Este lumea vieții, născută din puterea restaurării. Este, de acum, “o moarte care este moartea morții” (K. Barth). Sau, cum spune Luter, o moarte a devorat-o pe cealaltă”. Totul a fost radical răsturnat. Crucea lui Cristos rupe definitiv și… iremediabil echilibrul lumii.

Este decisivă, deci, afirmația: “Darul harului nu este precum căderea”. Sămânța binelui, nu numai contrastează cu cea a răului, ci o o întrece și se propagă – în extensie și profunditate – cu o acțiune irezistibilă. Lupta este “inegală”. Răul, în ciuda aparențelor și a triumfurilor răsunătoare, nu va mai reuși să țină pasul în fața binelui. Păcatul va fi mereu în întârziere față “de darul harului”. Păcatul – cum susține un comentator – “nu este altceva decât trotuarul dreptății lui Dumnezeu”. Sau, dacă preferăm: scăunașul, taburetul.

Nu se poate evita să facem referință la paradoxul crucii, care reprezintă un afront absolut, maxim al păcatului și super-maxim al iubirii. Comentează, în această privință, A. Maillot: “Pe Golgota s-au întâlnit și confruntat cea mai mare neascultare a omului (paroxismul lui Adam) și totalitatea Iubirii lui Dumnezeu. Păcatul omului care îl ucidea pe Fiul și harul lui Dumnezeu care oferea pe Fiul, au colaborat pe Golgota. Au plantat aceeași cruce. Aici s-au înodat pentru totdeauna, aici s-au împletit. Dar dacă unul a părăsit, altul s-a revărsat și l-a înăbușit pe primul, din moment ce derivă din el mântuirea universală și cosmică (8,22)”

O concluzie simplă pentru noi? Iat-o. O asigură acea expresie: mult mai mult. Iată: atunci când rămânem copleșiți, descurajați, în fața realității răului prezent în lume, să reflectăm, cum ne sugerează Paul, că este în acțiune o forță “mult mai mare…” Este prezentă și operantă ceva “mult mai” puternic. Însă, acest “mult mai mult” nu ne permite să stăm cu mâinile în sân. Nici descurajați, nici resemnați, nici inerți. Fiecare dintre noi trebuie să producă acea minusculă breșă prin care debordează în lume acel “mult mai mult” al binelui.

 

* * *

 

Să privim la Isus pentru a ne învinge frica

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

În urmă cu câțiva ani, un ministru creștin și un grup de studenți din Canada au mers în Kenya pentru un program de studiu de vară. Ei aveau un jeep care să le permită să se deplaseze pe terenul accidentat din țară. Într-una dintre călătoriile lor vehiculul s-a stricat și au trebuit să apeleze la serviciile mecanicului satului. Acesta a văzut care era problema, a mers în oraș și a cumpărat piesele de schimb, apoi s-a întors și a reparat mașina. Lucrul la mașină i-a luat trei zile întregi. Clericul, care a relatat el însuși această întâmplare, se temea că va avea foarte mult de plătit pentru serviciile mecanicului. Pentru a-l forța pe mecanic să se mulțumească cu mai puțin, a mers în toaleta publică, a scos o mare parte din banii pe care îi avea în portofel și i-a ascuns în șosete. Ideea era ca atunci când mecanicul îi va spune costul, el să își deschidă portofelul și să spună: “Uite, asta e tot ce am”. Așa că a ieșit de la toaletă și pe când se pregăteau să plece, i-a spus mecanicului: “Și acum, cât vă datorăm pentru munca dumneavoastră?” Mecanicul s-a uitat la el și i-a spus: “Sunteți un om al lui Dumnezeu. O fac pentru Dumnezeu. El îmi va plăti. Pentru dumneavoastră este pe gratis”. Clericul și-a încheiat relatarea cu observația că mecanicul, prin credința lui în Dumnezeu, a depășit teama de sărăcie și atașamentul față de bani, lucru pe care el însuși, în bogăția lui relativă, nu a reușit să îl facă.

Evanghelia de astăzi este o continuare a îndrumărilor pe care Isus le-a dat celor doisprezece apostoli când i-a trimis să proclame Vestea cea Bună a Împărăției lui Dumnezeu. Valorile Împărăției sunt diferite de valorile lumii, în așa măsură încât oamenii tind să respingă mesajul și să se întoarcă împotriva mesagerilor. Tradiția ne spune că aproape toți apostolii au murit de moarte violentă în martiriu. Unii dintre ei au sfârșit răstigniți pe cruce, ca și Petru și Andrei; decapitați, ca Iacob și Paul; jupuiți de vii, ca și Bartolomeu; alții au fost aruncați într-o căldare cu ulei încins, asemenea lui Ioan. Era natural, așadar, pentru apostoli, să se teamă atunci când Isus i-a trimis să evanghelizeze o lume ostilă. Dacă ar fi cedat în fața acestei frici, și-ar fi abandonat misiunea periculoasă pentru a-și salva pielea.

Așadar Isus îi instruiește în Evanghelia de astăzi cu privire la cum să depășească această teamă paralizantă. Cheia este să privească la Isus ca erou și model al lor. După cum a spus mai devreme în discursul Său, “nu este discipolul mai presus decât învățătorul, nici servitorul mai presus decât stăpânul său” (Matei 10,24). Evanghelia identifică două temeri pe care le avea apostolii: teama de acuzații false și de condamnare, și teama de vătămare trupească și de moarte. În fiecare dintre aceste cazuri Isus îi învață că modalitatea pentru ca să depășească teama este să se concentreze nu asupra la aici-și-acum, ci asupra venirii Împărăției lui Dumnezeu.

“Nu vă temeți de ei, căci nu este nimic ascuns care nu va fi descoperit și nimic secret care nu va fi cunoscut” (versetul 26). Autoritățile care l-au persecutat pe Isus și pe discipolii săi avea strategiile lor de mușamalizare a adevărului. Știau cum să modifice dovezile, să producă mărturii false și să îi condamne pe cei nevinovați. Mulți dintre apostoli, asemenea Învățătorului lor, Isus, au avut parte de acuzații false, au primit pe nedrept pedepse rușinoase și au fost condamnați la moarte. Pentru a depăși această teamă, trebuiau să privească la Isus, care a demonstrat prin învierea Sa din morți că în cele din urmă orice minciună va fi demascată, adevărul va ieși la lumină și se va face din nou dreptate.

“Nu vă temeți de cei care ucid trupul, dar nu pot ucide sufletul. Temeți-vă mai degrabă de cel care poate să piardă și trupul și sufletul în Gheenă” (versetul 28). Persecuția era o realitate zilnică pentru primii creștini ca și pentru Isus însuși. Ștefan a fost omorât cu pietre pe locul în care a încercat să vestească mesajul lui Isus. Nu este de mirare faptul că Isus le-a spus apostolilor că îi trimite “ca pe niște oi în mijlocul lupilor” (versetul 10). Lupii violenți pot să ucidă oile iubitoare de pace, dar nu pot le pot ucide sufletul. Și acest fapt este demonstrat de învierea lui Isus.

Privind la Isus vedem că încercările și suferințele acestei vieți, în special acelea cu care ne confruntăm când încercăm să trăim și să împărtășim credința noastră cu ceilalți, sunt trecătoare. Trebuie, așadar, să nu cedăm în fața fricii de a întâlni opoziție, știind că în final adevărul va triumfa asupra minciunii, dreptatea asupra nedreptății, și viața veșnică asupra morții, după cum vedem deja în viața, moartea și învierea Învățătorului nostru, Isus Cristos.