Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XI-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Exod 19,2-6
Romani 5,6-11
Matei 9,36-38; 10,1-8

Matei 9,36-38; 10,1-8

În acel timp, văzând mulțimile, lui Isus i s-a făcut milă de ele, pentru că erau istovite și abătute ca niște oi fără păstor. Atunci le-a zis ucenicilor săi: “Secerișul este într-adevăr mare, dar lucrătorii sunt puțini. Rugați, așadar, pe stăpânul secerișului să trimită lucrători în secerișul său”. Apoi, chemându-i la el pe cei doisprezece ucenici, le-a dat putere asupra duhurilor necurate, ca să le scoată și să vindece orice boală și orice neputință. Iată numele celor doisprezece apostoli: cel dintâi, Simon, numit Petru, și Andrei, fratele său; Iacob, fiul lui Zebedeu, și Ioan, fratele său; Filip și Bartolomeu; Toma și Matei, vameșul; Iacob, fiul lui Alfeu, și Tadeu; Simon Cananeul și Iuda Iscarioteanul, cel care l-a trădat. Pe acești doisprezece, Isus i-a trimis în misiune, dându-le următoarele îndrumări: “Nu mergeți la păgâni și nu intrați în nici o cetate a samaritenilor. Și le-a spus: “Mergeți mai degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel. Mergând, propovăduiți zicând: «Împărăția cerurilor este aproape». Vindecați pe cei neputincioși, înviați pe cei morți, curățiți pe cei leproși, scoateți diavolii; în dar ați primit, în dar să dați”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu
Diverși alți autori
pr. Paul Butnaru

 

* * *

 

Popor preoțesc

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

În predica din duminica trecută am insistat asupra sfintei Euharistii ca Mister al credinței, cu intenția de a vă determina să vă împărtășiți cât mai des. În predica de azi voi căuta să pun în evidență ceva nou, dar care ne va face să înțelegem și mai bine cele spuse acum o săptămână în urmă.

Isus, marele și unicul preot al Noii Alianțe, se jertfește pe sine însuși în chip neînsângerat pe altar, după cum citim în Scrisoarea către Evrei. Și, după cum spune sfântul Ciril din Alexandria, el este preotul propriei sale jertfe, devenind hrana noastră spirituală. Pentru a ni se oferi ca hrană, după cum s-a oferit Tatălui ca victimă, se folosește de oameni din popor, pe care îi rânduiește special pentru această misiune (cf. Evr 5,1). Isus se jertfește, iar preoții îi devin colaboratori, distribuitori ai operei sale. Ceea ce oferă miniștrii lui Cristos cel mai mult poporului credincios este sfânta Împărtășanie. Aceasta, fiind opera sacerdotală a lui Cristos, distribuită de miniștrii lui, are menirea să facă din toți cei botezați un neam preoțesc. După cum Isus i-a invitat pe ucenicii săi, înainte de a-i înzestra cu Preoția sacramentală de la Cina cea de Taină, prin cuvintele: Rugați pe Domnul secerișului să trimită lucrători în holdele sale, tot așa preotul invită la sfânta Liturghie, ca un alt Cristos, pe toți cei prezenți: Rugați-vă, fraților, ca jertfa mea și a voastră să fie plăcută lui Dumnezeu Tatăl atotputernicul (LR). Răspunsul poporului prezent culminează prin primirea sfintei Împărtășanii, prin oferirea trupului și sângelui lui Cristos Tatălui ceresc ca jertfă de laudă, de mulțumire, de cerere și ispășire, ca jertfă desăvârșită.

Acest popor, care oferă jertfa oferită de marele preot, de Isus Cristos, devine pentru lume, așa cum citim în Scrisoarea către Diogenet, “sufletul lumii“, desăvârșindu-și acțiunea sacerdotală și misionară prin a fi aluat, sare, lumină.

Dacă Dumnezeu a spus poporului israelit la poalele muntelui Sinai: Voi veți fi pentru mine o împărăție de preoți și o națiune sfântă, numai pentru că ei au fost martorii minunilor sale din Egipt (lectura I-a), cu atât mai mult credem că Isus, desăvârșind Legea și profeții, a putut spune: Ați auzit că s-a spus celor de demult: “Voi veți fi o împărăție de preoți, o națiune sfântă”, iar eu vă spun: Prin Botez deja sunteți o împărăție de preoți și un neam sfânt, fiindcă vestiți învierea mea și a voastră. Deci avem dreptul de a forma un popor sacerdotal și sfânt, fiindcă, așa cum spune sfântul Paul (lectura a II-a), am fost și suntem martorii unor minuni și mai mari, fără precedent, anume: Pe când eram păcătoși, Cristos a murit pentru noi, iar acum avem viața sa în noi, o viață sacerdotală, o viață de reconciliere, purtătoare de mântuire prin alungarea demonilor, prin vindecarea bolnavilor, prin învierea morților, de a face toate din iubire, pe gratis.

Numărul ateilor ar scădea, cei mai mulți bolnavi s-ar vindeca, numărul înviaților ar crește, dacă am avea credință mai mare în puterea noastră preoțească, măcar cât un grăunte de muștar. Patru inși au dus la Isus un paralitic, pe care l-au coborât înaintea lui prin acoperișul casei. Isus a privit la efortul provenit din credința lor, nu la boala și păcatele paraliticului, și l-a vindecat, iertându-i și păcatele (cf. Lc 5,18-25).

Să-l primim pe Isus euharisticul cu mai multă credință, spre a ne îndeplini misiunea preoțească prin alungarea diavolilor, vindecarea bolnavilor, învierea morților etc. și vom avea mai mult succes.

Recunoaște-ți, creștinule, demnitatea ta! striga un sfânt părinte al Bisericii, privind la măreția Botezului care ne face fii adoptivi ai lui Dumnezeu cu dreptul de a moșteni împărăția cerului. Aș striga și eu: Recunoaște-ți, poporule preoțesc, demnitatea ta! dacă aș considera acest lucru ca pe o demnitate, dar nu este așa, ci: a fi popor sacerdotal prin Botez este o datorie, o obligație izvorâtă din această taină care ne-a fost dată din iubire; ea ne obligă la recunoștință, la iubire, la caritate față de întreaga lume; ne obligă la o viață sfântă, fiindcă numai așa Preoția devine credibilă.

Sfântul Petru ne spune mai concret ceea ce trebuie să facem: să proclamăm faptele celui care ne-a scos din întuneric și ne-a condus la strălucirea slavei sale (1Pt 2,9), să devenim misionari, să-i ajutăm pe misionari, să trăim învățătura lui Isus, să avem în noi viața sa dumnezeiască.

Când apostolii și-au început activitatea lor misionară, au oferit cuvântul lui Isus, cuvântul mântuirii, mai întâi conaționalilor, dar fiindcă ei l-au refuzat, l-au oferit păgânilor, au chemat la mântuire toate neamurile pământului (cf. Fap 13,46-49). Se pare că pe zi ce trece și aceste neamuri ale pământului refuză cuvântul Domnului și credința scade în așa măsură încât întrebarea lui Isus: Când va veni Fiul Omului, va mai găsi oare credință pe pământ (Lc 18,8), începe să fie tot mai actuală, secularizarea fiind în floare. Oare gestul sfântului Anton de Padova de la Rimini nu a fost profetic? Predicând oamenilor, aceștia nu au voit să-l asculte, dar predicând peștilor, aceștia s-au minunat. Tot sfântul Anton, pe cei necredincioși, pe eretici și pe toți cei care refuzau să creadă în prezența lui Isus din sfânta Euharistie, îi dojenea, zicându-le: Învățați voi, oamenilor de la niște ființe mute cum să-l cinstiți pe bunul Dumnezeu. Va veni ziua în care cuvântul adevărului va fi adresat întregului univers și acesta îl va primi, se va schimba, se va reînnoi, după cum a prezis Isaia (cf. 66,22), după cum spune și sfântul Petru că este dorința cosmosului (2Pt 3,13), după cum a văzut sfântul Ioan ca profet (cf. Ap 21,1), strigându-l cel de pe tron: Iată le fac pe toate noi (cf. Ap 21,5).

Fiecare dintre noi, de la cel mai mic și până la cel mai mare, toți trebuie să ne revizuim comportamentul și să intrăm în concordanță cu învățătura dumnezeiască pentru a ne îndeplini cu demnitate, credință și eficacitate menirea de neam preoțesc. În acest popor sacerdotal, în Biserica lui Isus Cristos, fiecare creștin este important și nimănui nu-i este permis să fie pesimist ca poetul care zice:

Din codru rupi o rămurea,

Ce-i pasă codrului de ea?

Ce-i pasă unei lumi întregi

De moartea mea? (George Coșbuc, Moartea lui Fulger).

Dacă te simți mic, uitat, disprețuit, bolnav, bătrân etc. dacă descurajarea te apasă și-ți șoptește: Ce-i pasă unei lumi întregi de existența sau neexistența ta? nu uita: de rugăciunea ta, de lacrimile tale depinde mântuirea multora; de suferința ta, de sărăcia ta, de izolarea ta, de uitarea ta, de nepăsarea sau de disprețul celor din jur, de boala ta etc. depind minunile lumii: alungarea demonilor, vindecarea bolnavilor, învierea morților, fiindcă ești încadrat într-un neam ales, într-o preoție regească, într-un popor sfânt, în poporul pe care Dumnezeu și l-a cucerit prin jertfa Fiului său (cf. 1Pt 2,9), ești mădular viu în trupul mistic al lui Cristos.

Prin predica de azi am intenționat să mă achit, într-o oarecare măsură, de datoria impusă de porunca lui Isus: Învățați (Mt 28,19) și de îndemnul păstorului Bisericii, papa Paul al VI-lea, care spune: Doctrina despre preoția comună să fie mereu explicată și întipărită adânc în memoria credincioșilor, căci ea este minunat de aptă pentru a alimenta evlavia euharistică, înalță demnitatea tuturor credincioșilor și stimulează sufletul ca să atingă culmea sfințeniei (Mysterium Fidei 14). Cu atât mai mult insistă Conciliul Vatican II: Acelora pe care îi leagă intim de viața și de misiunea sa, Isus le împărtășește și din funcția sa preoțească, pentru ca ei să poată aduce cult spiritual spre gloria lui Dumnezeu și mântuirea oamenilor. Prin urmare, laicii, fiind dăruiți lui Cristos și unși cu Duhul Sfânt, sunt chemați și înzestrați în mod minunat, pentru ca roadele Duhului să crească în ei tot mai bogate. Într-adevăr, toate lucrările, rugăciunile și inițiativele lor apostolice, viața conjugală și de familie, munca zilnică, destinderea trupului și a sufletului, dacă sunt trăite în Duhul Sfânt, ba chiar și încercările vieții, dacă sunt suportate cu răbdare, devin jertfe spirituale plăcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos (cf. 1Pt 2,5), care, în celebrarea Euharistiei, sunt oferite Tatălui cu adâncă evlavie, împreună cu ofranda trupului Domnului. Astfel, și laicii, acționând peste tot cu sfințenie ca adoratori, îi consacră lui Dumnezeu lumea însăși (LG 34).

Cât de minunat ne învață Biserica să ne cunoaștem viața cea nouă și s-o trăim spre slava lui Dumnezeu, fiind unși cu Duhul său, înzestrați cu daruri deosebite, ca roadele Duhului să fie cât mai bogate, ca rugăciunile, viața de familie, munca, odihna, distracțiile permise, încercările, toate să fie oferite Tatălui împreună cu jertfa lui Isus din Euharistie pentru mântuirea lumii întregi. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XI-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Omul, ajuns pe piscul gândirii, a recunoscut din vremuri străvechi caracterul de dar al existenței sale. Din această recunoaștere a izvorât credința lui, simțământul de recunoștință față de Dumnezeu, dătătorul existenței. Ca urmare, omul a ridicat mai întâi altare, apoi temple strălucitoare, semne vizibile ale credinței sale în Dumnezeu, care locuiește într-o lumină inaccesibilă. Din roadele pământului și din animale i-a oferit jertfe. Prin acest gest, omul a dovedit totala sa dezlipire de aceste bunuri și cu aceasta a exprimat că rămâne veșnic îndatorat lui Dumnezeu.

Liturgia cuvântului din duminica de astăzi ne amintește că realitatea noastră omenească este foarte veche. Suntem inserați într-un plan de mântuire pe care Dumnezeu îl realizează în istorie. Există o alianță a lui Dumnezeu cu noi, oamenii, care a început cu patriarhul Abraham, “părintele nostru în credință”. Această alianță și-a dobândit o nouă consistență cu Moise, eliberatorul și legislatorul poporului ales și și-a avut desfășurarea definitivă în Cristos, Cuvântul Întrupat.

În prima lectură, autorul cărții Exodului ne prezintă situația poporului lui Israel după eliberarea din sclavia Egiptului, datorată acțiunii atotputernice a lui Dumnezeu. Israeliții se află acum la poalele muntelui Sinai și acolo Dumnezeu stabilește o alianță cu ei. Această alianță va face din viața lui Israel un dialog cu Dumnezeu în care poporul răspunde unei inițiative gratuite venite din partea Creatorului. A asculta vocea lui Dumnezeu înseamnă, deci, a-l urma realizându-i voința. Supunerea față de legea legământului este mult mai mult decât un izvor de merite, este o aducere de mulțumire și o recunoaștere a ceea ce Dumnezeu a făcut mai întâi. Astfel, experiența exodului din Egipt este prezentată de Dumnezeu ca o mare alegere. El s-a aplecat ca vulturul, pentru a purta poporul pe aripile sale, spre libertate. Este gata să facă din el “poporul său”, un popor privilegiat, un popor de regi și de preoți.

În acest climat al alianței vechi, încheiate de Dumnezeu cu Israelul, ne este prezentat Isus în textul evanghelic. Intervenția Domnului în cadrul istoriei noastre, în descrierea evanghelistului Matei, trece prin trei momente principale care se completează reciproc.

În primul moment, Isus constată starea în care se află omenirea. El simte milă față de aceasta și, drept urmare, trece imediat la acțiune: alegerea și organizarea ucenicilor, care constituie al doilea moment principal al evangheliei. Erau deja mulți ucenici, dar dintre ei alege doar doisprezece. Unii sunt de profesie pescari, alții sunt angajați în câmp spiritual, ca ucenici ai lui Ioan Botezătorul, Matei fusese vameș, iar Simon făcea parte din partidul zeloților, care lupta împotriva ocupației romane din Palestina. La prima vedere pare “o ceată cam pestriță”. Însă prin această alegere, Isus vrea să ne arate că în Împărăția pe care a venit să o anunțe au loc toți oamenii; vrea să ne arate că Dumnezeu nu privește la trecut ci la dispozițiile actuale ale inimii. Toate aceste lucruri sunt însă rânduite pentru viitor, când cei doisprezece vor fi trimiși la acele mulțimi “istovite și părăsite” (Mt 9,36) care îi inspiră milă lui Isus.

Cel de-al treilea moment cuprinde poate cel mai important episod al evangheliei: Isus îi trimite pe apostoli în misiune. În Isus, dorința de misiune se naște la vederea mulțimilor “ca niște oi fără păstor” (Mt 9,36). Această expresie profetică descrie condiția poporului lui Dumnezeu dezbinat din cauza păcatului, și de aceea fără unitate și fără un conducător. Cristos vrea să fie vestit pretutindeni pentru că vrea să-i unească și să-i scape pe oameni de singurătate și dezbinare. Iar pentru a indica viitorul împărăției mesianice el recurge la o altă imagine proprie profeților: imaginea secerișului, astfel încât această împărăție nu mai este timpul așteptării și al pregătirii ci un timp al secerișului și al realizării. Sfântul evanghelist Matei ne prezintă un discurs lung, foarte interesant, în care Isus le arată ucenicilor cum va trebui să se desfășoare apostolatul lor. Le arată ucenicilor care sunt destinatarii acestei misiuni, le indică mesajul pe care trebuie să-l transmită, le dă puterea de a vindeca și, ca o concluzie, le indică modalitatea fundamentală a acțiunii lor: “în dar ați primit, în dar să dați” (Mt 10,8). Sfântul Ilariu din Poitiers, comentând acest episod al evangheliei, spune: “Puterea virtuților Domnului este transmisă integral apostolilor. Cei care au fost creați în Adam după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, primesc în mod perfect imaginea și asemănarea lui Cristos”.

Dumnezeu, în marea sa iubire, alege pe unii oameni, îi socotește privilegiați și încheie cu ei o alianță care să dăinuie veșnic. În mod obișnuit suntem ostili ideii privilegiului care duce la discriminare. Dar noi, comunitatea creștină, nu suntem oare adesea o castă închisă de privilegiați ai mântuirii, care s-a aliat cu Dumnezeu împotriva altor popoare pentru a-și apăra propriile privilegii? “În dar ați primit, în dar să dați” (Mt 10,8). Acesta este răspunsul ferm pe care ni-l dă Isus astăzi. În dar să dăm tot ceea ce am primit, în dar să dăm tot ceea ce suntem, căci nimic nu este pentru noi ca un privilegiu; totul trebuie să se reverse de la Dumnezeu spre noi și de la noi spre frații noștri. Acesta este dintotdeauna sensul slujirii creștine, apostolice și preoțești.

Credința creștină ne învață că viața ne-a fost dată de Creator nu ca o pedeapsă, ci spre fericirea noastră. Însă întrucât pe chipul naturii nu ni s-a arătat clar bunătatea lui Dumnezeu, pentru aceasta Dumnezeu a inventat un mod inimaginabil de a-și dovedi iubirea: ni l-a trimis pe Fiul său care s-a întrupat pentru a lua asupra sa vina noastră.

“Cristos a murit pentru noi, pe când noi eram încă păcătoși” (Rom 5,6). Scriind aceste cuvinte, sfântul Paul se referă la situația în care se aflau, el și locuitorii Romei, înainte să cunoască credința creștină. Însă dincolo de acest lucru, raționamentul pe care îl propune Apostolul presupune realitatea păcatului. Omul care păcătuiește îl exclude pe Dumnezeu din propria viață, și în felul acesta toată existența sa se plasează în noaptea întunecată a impietății, acolo unde Dumnezeu lipsește.

“Însă Dumnezeu și-a arătat iubirea sa față de noi” (Rom 5,8) și ne-a ajutat să ieșim din condiția noastră de păcătoși, întorcându-se spre noi și primindu-ne din nou în intimitatea prezenței sale. Dumnezeu ne arată că pasul decisiv al convertirii nu poate fi făcut prin forțele proprii ale omului ci numai cu ajutorul harului său. Isus Cristos, făcut om asemenea nouă afară de păcat a murit datorită mizeriei umane pe care și-a asumat-o și care a produs în el inevitabila scurgere a insuccesului existențial, și anume, moartea. Cristos nu s-a întrupat vrând să facă un simplu gest romantic de solidaritate. Dar pentru a dovedi dragostea lui Dumnezeu față de oameni, el însuși a pășit ca jertfă de ispășire pe altarul Calvarului. Pentru aceasta este Mielul lui Dumnezeu care ia asupra sa păcatele omenirii. În focul jertfei acceptate din iubire, păcatele noastre sunt nimicite și noi înșine ne aprindem de adevăratul foc al iubirii lui Dumnezeu.

O mică istorioară ne povestește că într-o școală se făceau pregătiri intense în vederea unei sărbători care îi avea ca protagoniști pe bunicii copiilor. Se învățau cântece, se pregăteau daruri, mesaje de felicitare și altele. La un moment dat, una din fetițele care participau la aceste pregătiri, ai cărei bunici trecuseră demult la cele veșnice, s-a retras într-un colț și a început să plângă. Văzând-o, mama ei s-a dus la ea imediat, a strâns-o la pieptul său și i-a spus: “Draga mea, strângându-te la pieptul meu îți pot comunica toată iubirea și căldura pe care am primit-o de la părinții mei – bunicii tăi! Ceea ce ei cu atâta afecțiune și grijă mi-au transmis, eu ți-am dăruit: ți-am dăruit viața, ți-am dat o educație, o credință”.

Așa cum a procedat această mamă, la fel procedează și sfânta Biserică. Fiecărui creștin îi este dăruit harul Cuvântului, al Sacramentelor și al carității de către apostolii acestui timp. Ei ne transmit, într-o îmbrățișare universală, ceea ce au primit de la Domnul Cristos. Ei ne fac cunoscut că moartea lui Isus pe cruce este în relație cu păcatele noastre, iar învierea sa înseamnă reabilitarea și îndreptățirea noastră, prin care Dumnezeu îndreaptă în mod eficace existența umană către viața de dincolo de moarte.

De aceea credința, care este o recunoaștere a propriei slăbiciuni și, implicit, o acceptare a mântuirii oferite de puterea lui Dumnezeu, își găsește împlinirea în marele eveniment al Învierii lui Isus Cristos, arvuna și garanția învierii noastre.

Eduard Soare

 

* * *

 

Duminica a XI-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Un mesaj profund parcurge liturgia cuvântului din această duminică, care nu este altul decât prezentarea semnificației alianței divine, a alegerii, a chemării și trimiterii apostolilor în misiune.

La baza Alianței cu Israel, Dumnezeu a pus această clauză: “de veți asculta glasul meu…dintre toate neamurile îmi veți fi popor ales… îmi veți fi împărăție regească și neam sfânt” (Ex 19,5). Dumnezeu îi încredința lui Israel o misiune sacerdotală un rol de mijlocire, stabilind că credința și mântuirea vor fi date prin el. O întrebare se ridică în fața noastră: poporul israelit a fost într-adevăr sacerdotal, o națiune sfântă, pentru ca credința și mântuirea să vină prin el? Cum se explică acest lucru când pe buzele profeților, se află declarații în sens opus? Poporul israelit nu a fost un popor sacerdotal, o națiune sfântă, datorită infidelităților sale. Și astfel misiunea lui trece la noul popor al lui Dumnezeu: Biserica. Fiecare creștin este investit cu această misiune pentru că botezul îl determină nu numai să trăiască în mod fidel și personal credința și harul primit, dar și să le iradieze în jurul său, făcându-le să pătrundă în lume.

Prima lectură evocă sosirea evreilor la poalele muntelui Sinai. La Rafidim, datorită rugăciunii lui Moise, evreii tocmai i-au învins pe amaleciți. Domnul îi apare lui Moise, îi amintește de eliberarea din Egipt, apoi îl anunță că a ales poporul israelit pentru a fi domeniul său privilegiat, împărăție de preoți, plini de onoare, slujind lui Dumnezeu printre celelalte popoare.

Lectura a doua afirmă că mântuirea noastră depinde de credința noastră în dragostea lui Dumnezeu, dragoste care s-a manifestat în Isus Cristos și care a fost răspândită în inimile noastre prin Duhul Sfânt. Paul insistă asupra gratuității dragostei lui Dumnezeu când încă eram neputincioși. Cristos a murit pentru noi, când noi eram încă păcătoși; acum însă suntem împăcați, reconciliați “…nu prin meritele noastre am fost socotiți neprihăniți mai mult decât ceilalți oameni…, ci numai din dragostea pe care a avut-o pentru noi…Dumnezeu ne-a iubit pe când mai eram încă păcătoși”.

Evanghelia prezintă neamurile fără păstor, care sunt excluse de la mântuire, adică cei marginalizați, străinii, bolnavii, păcătoșii publici. Isus dă de înțeles că pentru aceștia a fost trimis, pentru aceștia instruiește pe cei 12 și-i trimite în lume să predice vestea cea bună. Oamenii – spune Isus, sunt ca oile fără păstor. Oare numai pe vremurile lui Isus erau așa sau și astăzi sunt la fel? Ori omul de azi care urcă tot mai sus pe calea științei și a tehnicii mai are nevoie de păstori, de conducători? Nu este oare umilitor a asemăna societatea umană cu o turmă care nu știe încotro merge și ce țeluri să urmeze? Oare omul devenit matur are într-adevăr nevoie de conducători? La aceste întrebări, cunoașterea firii omenești în consens cu Revelația, răspund: da, are nevoie! Cine cunoaște structura societății umane, acela nu se îndoiește că ea are nevoie de conducători aleși fie din misiune divină, fie din misiune omenească.

Sensul literar al expresiei: “oile pierdute ale casei lui Israel”, confirmat prin misiunea celor 72 de ucenici din Lc 10,1 ne duce cu gândul la faptul că discipolii nu au decât o misiune provizorie din Iudeea în Galileea. Dar această expresie are un sens mult mai profund și universal: această casă este construită din cei sărmani chemați să formeze Biserica. De remarcat faptul că sfaturile date apostolilor sunt precedate de o rugăciune, și în acest caz Dumnezeu rămâne stăpânul secerișului.

Ca oile fără păstor este strigătul Inimii lui Isus, strigăt care evocă argumentul folosit de Moise (Cf. Num 27,15-21) pentru a obține de la Dumnezeu un succesor. Dumnezeu nu suportă ca aleșii săi să fie abandonați sau maltratați. Noi suntem departe de Dumnezeul filosofilor, de un Dumnezeu abstract, nesimțitor. Dumnezeu pe care noi îl celebrăm este un Dumnezeu al grijii, al preocupării față de oameni, un Dumnezeu care vede.

Tatăl care vede, Isus care vede și se roagă, intervin. Dumnezeul lui Israel a purtat pe “aripile vulturului” poporul său departe de cel rău. Isus a început să anunțe venirea Împărăției, organizează în mod durabil evanghelizarea, El nu vrea ca turma să rămână fără păstor. Și invitația la rugăciune pe care Isus ne-o adresează este în mod sigur o reluare a rugăciunii pe care El însuși, în tăcere o adresează Tatălui “trimite lucrători în acest mare seceriș”. Se știe impresia pe care o face o turmă părăsită asupra unui păstor adevărat: oile sunt flămânde, împrăștiate, devin neprietenoase, sălbatice. Isus păstorul prin excelență nu suportă aceasta și încă mai mult își dă viața pentru oile sale.

În Ez 34 reproșuri sunt adresate nu numai păstorilor dar și “oilor” care se corup una pe alta. Noi suntem un popor de păcătoși. Oamenii, au ei puterea de a se recunoaște printre aceste oi pierdute? Formăm noi oare o comunitate creștină încadrată în privilegiile mântuirii? Este foarte adevărat că unii nu slujesc numai propriilor interese materiale, tehnice sau politice. Dar lumea în care noi trăim poate deveni cauză de angoasă și decepție, dacă vom sluji mai mult interesele oamenilor, interesele materiale și nu interesele spirituale, interesele lui Dumnezeu.

Avem nevoie de Cristos, de Cuvântul său, pentru a ne ghida și orienta; de sacrificiul său pentru a ne deschide porțile vieții și a intra în Împărăția sa.

Cu siguranță că n-am iubit pe un om care sub pretextul de a ne salva, ne-ar adânci în păcatul nostru, în sentimentul că umanitatea este incapabilă de a se mântui prin Cristos. Cristos nu ne umilește, nu ne reduce la un rol pasiv; pentru el noi nu suntem decât o turmă pe care mâna lui o călăuzește.

Cei 12 apostoli sunt concomitent primii ajutători ai Mântuitorului și nucleul unei noi umanități, care prin puterea încredințată de Cristos, vor fi capabili să alunge spiritele rele și să lupte cu infirmitățile noastre. Isus alege oameni din turma sa, oameni păcătoși ca și alții. Deci prin oameni Isus adună și menține turma pe drumul cel bun. Sfaturile date de Isus apostolilor nu dispensează pe creștinul de azi: rugați-vă! dați gratuit! vestiți Împărăția lui Dumnezeu!

Cuvântul “apostol” înseamnă trimis. Preotul deci este un om chemat și trimis care trebuie să înfăptuiască intenția celui care l-a trimis. Noi trebuie să-l predicăm pe Cristos, trebuie să-i conducem la oameni la viața cristică. Principala lor menire este de a ne face pe noi oameni mai buni; “fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru desăvârșit este”.

Să ne întoarcem și să privim la Cristos: “…văzând mulțimile, l-a cuprins mila”. Mila nu este un sentiment lipsit de fundament, nu este un sentiment lipsit de importanță, nu este numai un sentiment patern care cade asupra acelui de care se are milă; dar este mult mai mult: mila înseamnă a suferi cu aproapele, a împărți condiția de viață cu el. Cristos ca om s-a așezat în rândul celor umiliți, al săracilor, între oamenii acelei mulțimi obosite și abătute, își dă viața pentru mulțime, pentru oameni. Cristos într-adevăr suferă în locul lor.

Colaboratorii lui Cristos care vin astăzi în ajutorul poporului lui Dumnezeu, care asemenea israeliților merg prin deșert spre Patrie trebuie să aibă mereu prezente: marile opere ale lui Dumnezeu, iubirea lui Dumnezeu în Cristos precum și necesitatea de a asculta glasul lui Dumnezeu și de a păzi alianța încheiată cu el.

Pentru noi creștinii, a aparține lui Cristos nu înseamnă a intra într-o situație comodă, ci de a ne asuma o serie de responsabilități: creștinul mesagerul Evangheliei trebuie să muncească personal în raport cu lumea în care trăiește și niciodată să nu înceteze să facă referință la Cristos și să se înrădăcineze prin puterile lui.

Pentru noi a participa la Sfânta Euharistie nu înseamnă numai a deveni plăcuți lui Dumnezeu și a dobândi pacea conștiinței, dar înseamnă a ne uni la oferirea lui Cristos și a ne pune cu hotărâre de partea lui Dumnezeu, lucrând pentru împărăția sa.

Robert Matei

 

* * *

 

Duminica a XI-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Sunt anumite momente în viață când simțim în interiorul nostru o adevărată bucurie de a trăi. Dar sunt și multe altele în care ne dăm seama de greutatea și truda de a trăi în toată amploarea ei…

De obicei ne gândim că este vorba despre problema banilor: cel care are bani se poate bucura de viață; celui care nu are, sau are prea puțini bani, îi vine foarte greu să meargă înainte; având la dispoziție bani, într-un mod sau altul, se rezolvă toate problemele; fără bani duci o viață mâhnită și îndurerată…

Aceasta-i adevărat, dar numai până la un anumit punct. Am cunoscut persoane sărace și simple care erau totdeauna mulțumite, totdeauna bine dispuse; și am întâlnit lume bogată și instruită cu un aer totdeauna obosit, îngrijorat, neliniștit și nemulțumit.

Atunci poate că este vorba mai ales să te bucuri de o sănătate bună: “Sănătate să fie…”.

Și este la fel de adevărat. Dar tot numai până la un anumit punct. Uneori ne putem simți triști “cu moralul la pământ”, mâhniți, chiar dacă din punct de vedere fizic suntem bine și sănătoși. În schimb pot să mărturisesc că am întâlnit persoane cu mari handicapuri și bolnave conștiente că sunt aproape de moarte, care m-au impresionat cu seninătatea lor.

Nu este vorba numai de bani sau sănătate. Și nici nu este vorba numai de o chestiune de stres, de epuizare nervoasă sau probleme psihologice. Mult mai profund, dincolo de toate posibilitățile diferite de situații persoanele sau sociale, este problema condiției umane, oricare ar fi condiția economică, socială sau sanitară a fiecăruia.

Tocmai în viața umană ca atare se întâlnesc aspecte de incertitudine și contradicție, o dimensiune de gol și rătăcire, care stă la rădăcina anumitor sentimente indefinibile de neliniște, oboseală, plictiseală și neliniște pe care le trăim.

Lăsați în voia noastră, numai cu inteligența și stupiditatea noastră, cu tehnologiile și nedreptățile noastre, cu solidaritățile și violențele noastre, toți suntem “ca niște oi fără păstor” (așa cum o spune și Evanghelia). Într-adevăr așa se prezintă întreaga omenire de pe pământ.

Suntem risipiți și rătăciți în drumul existenței noastre și al istoriei lumii, pentru că ne lipsește un punct sigur de referire pentru a da un sens vieții și morții, bucuriei și durerii, binelui și răului.

Evanghelia ne spune că acest punct de referire este Isus Cristos.

Tocmai de aceea se numește “Evanghelie”: este o veste bună, veselă, o veste frumoasă pentru toată omenirea. Putem “înțelege ceva” din misterul vieții și al istoriei, dacă ascultăm cuvântul lui Cristos și credem în el, răstignit și înviat din morți.

Nu vom găsi niciodată orientarea corectă a existenței noastre, dacă-l excludem pe Dumnezeu din orizontul nostru. Numai căutând adevărul lui Dumnezeu, putem găsi adevărata “identitate” a omului, a noastră.

Isus Cristos este acela prin care Dumnezeu însuși ne-a venit în întâmpinare: cu el și în el “împărăția cerurilor”, realizarea planului lui Dumnezeu despre noi, a devenit “aproape”, a început “să se realizeze”. Pentru că numai prin raportul pozitiv cu Dumnezeu, noi ne putem “realiza” într-adevăr pe noi înșine; și numai Cristos, Fiul lui Dumnezeu făcut om, este adevăratul punct de întâlnire între Dumnezeu și om.

Isus a venit să-i cheme pe toți oamenii la această întâlnire prin anunțul “Evangheliei”. Dar nu a voit “să facă totul de unul singur”. A chemat doisprezece apostoli care să colaboreze cu el în misiunea sa. Mai întâi în cadrul restrâns al poporului său (“oițele pierdute ale casei lui Israel”); apoi, după înviere, în cadrul fără hotare și limite al “tuturor popoarelor” (cf Mt 28,19).

Acei “doisprezece apostoli” constituie începutul și simbolul misiunii permanente a Bisericii în istorie: comunicarea bucuriei de a trăi, în numele lui Cristos, celui care se simte “obosit și împovărat” (cf Mt 11,28-30).

 

* * *

 

Preoți păstori și preoție comună

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Două cuvine cheie unesc lecturile acestei duminici: păstori și preoție comună.

După cum este cunoscut, Evanghelia lui Matei se axează pe cinci mari discursuri ale lui Isus, care cuprind ceea ce Evanghelistul a apreciat mai mult în cuvântul lui Isus în calitate de Mesia. Fragmentul prezentat face parte din al II-lea discurs (cap. X) în care a adunat exigențele necesare pentru a fi cu adevărat ucenicul lui Isus. Ucenicia este determinată de vestirea “cuvântului” și de “vindecarea” a orice fel de infirmitate; cu alte cuvinte, ucenicii trebuie să prelungească în istorie opera lui Isus, pe care el a desfășurat-o cât a trăit pe pământ spre a forma un “nou popor al lui Dumnezeu”.

Poporul lui Dumnezeu, Israelul, și-a încheiat misiunea?

Israelul era considerat în mijlocul popoarelor păgâne, așa cum era considerat tribul lui Levi în mijlocul poporului ales: trib preoțesc. Toate triburile sunt ale lui Dumnezeu, dar numai cei din tribul preoțesc se puteau apropia de Iahve. Tot astfel, toate popoarele aparțin lui Dumnezeu, dar Isus vrea un nou popor ales, care, înzestrat cu puteri noi, să-l poată întâlni pe Dumnezeu în liturgie și în cuvânt, să poată sta înaintea lui ca reprezentant al întregii umanități și de a fi “semn” pentru popoare ca deplină voință a lui Dumnezeu.

Evanghelia ne prezintă începutul acestui “semn”, al noului “popor preoțesc“. Apostolii, aleși și chemați direct de Isus, sunt rânduiți ca temelie a acestui nou popor, care se adună în jurul noului Moise. Acest popor nou nu-i numai un semn și depozitar al noii alianțe dintre Dumnezeu și omenire, dar este un popor de misionari, de vestitori. Dinamismul misionar și slujirea activă în a vesti Împărăția sunt caracteristicile noului popor, caracteristica Întemeietorului.

În mod diferit față de rabinii timpului său, care se înconjurau de unii ucenici într-o școală sau la poarta cetății, Isus vrea să fie un “rabin” care cutreieră pământul din loc în loc și nu pune problema ca ascultătorii să vină la el, fiindcă el însuși le iese în întâmpinare și se apropie de condiția lor de viață. Cristos nu este, prin urmare, la fel ca preoții din acel timp, care primeau materialul pentru jertfe și plata din partea credincioșilor, fără a se ocupa de mântuirea lor. Nu este nici asemenea fariseilor, care se ocupau în chip preferențial de elite. Isus merge la “oile rătăcite” ale lui Israel.

Misiunea lui Isus devine misiunea ucenicilor, chiar dacă misiunea lor, pentru moment, privește numai oile rătăcite ale Israelului, excluzând, deocamdată, pe păgâni și samariteni, dar prin moartea și învierea sa, vestea cea bună trebuie să cuprindă întreaga lume. Sfântul evanghelist Matei folosește două asemănări care urmăresc să pună în evidență pe destinatarii misiunii ucenicilor. Prima este “icoana turmei fără păstor”. În Vechiul Testament icoana turmei a fost folosită adesea spre a desemna poporul lui Dumnezeu. Orice turmă are trebuință de un păstor. Aceasta va fi misiunea ucenicilor: de a fi păstorii poporului lui Dumnezeu, după cum a fost Moise și, când el a dispărut, i-a urmat altul ca Iosue. “Domnul… va pune în fruntea acestei comunități un om care să o preceadă la ieșire și la intrare, ca poporul lui Dumnezeu să nu fie fără păstor” (Num 27,16-17). Cuvintele lui Isus sunt ecoul proxim al celor citate din cartea Numerilor. Noul popor se naște numai datorită noului Păstor, noului Moise. Când noul Moise va dispărea, va fi necesar, exact așa cum s-a petrecut când a dispărut vechiul Moise, ca să se rânduiască păstori care să o conducă poporul care s-a născut grație vieții Bunului Păstor (cf. In 10).

A doua imagine este cea a secerișului. Rațiunea care a dus la folosirea acestei asemănări este necesitatea de a pune în evidență urgența misiunii: holdele sunt coapte, dacă secerătorii nu intervin la timp, roadele sunt compromise, se pot pierde.

De obicei, secerișul este icoana folosită pentru a descrie judecata din urmă. Dar, din moment ce judecata trebuie să fie un rezultat al trimiterii, al misiunii, adică un examen asupra credinței sau necredinței, munca secerătorilor apare ca urgentă ca să imprime holdelor această trăsătură a Revelației. Așa se explică de ce imaginea și-a schimbat, într-un fel, aspectul său. De fapt, în mod tradițional, secerătorii erau considerați îngerii (cf Mt 22,30). Acum, din contra, apar ucenicii, însărcinați special spre a provoca credința, spre a duce la bun sfârșit misiunea lui Isus însuși: predicarea credinței și oferirea credibilității prin vindecările realizate (v. 9). Ca urmare, contrar ambulanților vânzători de cuvinte și minuni – atât de răspândiți printre exorciștii și taumaturgii din acea vreme – care adunau mari averi cu arta lor – ucenicii lui Isus sunt caracterizați de generozitatea lor: au primit gratis și nu trebuie să-și folosească puterile spre a nedreptăți pe cei nevoiași.

Toți eram păcătoși, dar Isus a murit pentru păcatele noastre. Iubirea lui Isus nu se oprește aici: vom fi salvați de mânia viitoare – de moarte și judecată – prin mijlocirea lui, fiindcă ne-a dat “slava sa” (cf. In 17,24) adică pe Duhul Sfânt, prin care să-l preamărim în Dumnezeu, fiindcă am încetat de a fi “un oarecare” popor, suntem “copii ai lui Dumnezeu” (cf. Gal 3,26). Acest popor are drept cap pe Cristos; are drept condiție specifică demnitatea și libertatea fiilor lui Dumnezeu are în inimă bogăția cerească, pe Duhul Sfânt; are ca lege porunca cea nouă de a iubi în felul lui Cristos, așa cum ne-a iubit el; are ca țintă Împărăția lui Dumnezeu, de a o răspândi pe toată fața pământului; este instrument de mântuire pentru toți și se îndreaptă spre Cetatea viitoare; este sacrament vizibil al unității care duce la mântuire (cf. LG 9b).

Noul popor al lui Dumnezeu este înzestrat cu o preoție comună pe care n-a cunoscut-o poporul israelit. Avem, pe lângă textul paulin din lectura a doua, celebrul text al sfântului Petru: “Zidiți-vă voi înșivă ca pietre vii ale casei spirituale, să deveniți o preoție sfântă și să aduceți jertfe spirituale, plăcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos. Voi sunteți viță aleasă, preoție regească, națiune sfântă, popor care a devenit un bun al lui Dumnezeu, ca să vestiți faptele mari ale celui care v-a chemat din întuneric la minunata sa lumină” (1Pt 2,5.9). Textul Vechiului Testament (Lectura I) arată că Iahve este regele lui Israel. El și-a sfințit poporul și de aceea Israelul are datoria de a trăi în sfințenie și să răspândească sfințenia. Textul nu se rezumă la afirmația că acest popor va fi condus de preoți, deși acest lucru nu este exclus, dar că va fi “popor sacerdotal”, popor de preoți. Popoarele păgâne vor numi pe israeliți “preoți ai lui Iahve” și “slujitori ai Dumnezeului nostru”, ceea ce înseamnă că națiunea ebraică va mijloci pentru păgâni prin cult și rugăciune. Spre deosebire de acest text, cel citat din epistola sfântului Petru prezintă caracteristica unei omilii boteziale. Conciliul Vatican II ia de la această cateheză ideea renașterii prin intermediul botezului și-i adaugă nuanța de uncțiune prin opera Duhului Sfânt, conchizând că în acest fel credincioșii sunt consacrați pentru a deveni un “sanctuar” spiritual și o preoție sfântă. În acest templu, în care ei intră ca “pietre vii”, se apropie de Dumnezeu și primesc o misiune dublă: aceea de a oferi jertfe spirituale, adică faptele și toate actele meritorii ale creștinilor și de a vesti faptele minunate ale Aceluia care i-a chemat. “Ofertele spirituale” înseamnă, în limbaj liturgic, oferte făcute sub impulsul Duhului Sfânt. “Toate operele, rugăciunile și inițiativele apostolice, viața conjugală și familială, munca lor cotidiană, relaxările spirituale și trupești, dacă sunt săvârșite în Duhul Sfânt, și chiar neplăcerile vieții, dacă sunt suportate cu răbdare, devin sacrificii spirituale plăcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos; și aceste fapte, în celebrarea Euharistiei, sunt oferite cu pietate Tatălui împreună cu jertfa trupului Domnului. Astfel și laicii, acționează pretutindeni cu sfințenie ca adoratori, consacră lui Dumnezeu lumea însăși” (LG 34).

Noul “popor sacerdotal”, Biserica, nu-i o entitate separată de lume, închisă în sine. Biserica și lumea se intersectează reciproc. Biserica există în lume și aici își desfășoară activitatea și lumea nu-și poate atinge deplina realizare dacă Biserica nu-i dă acel “ferment” evanghelic al Duhului Sfânt. “Creștinii – se spune în scrisoarea către Diognet – sunt sufletul lumii”. În prezent, misiunea Bisericii este aceea de a duce lumea la Dumnezeu, de a înlesni fiecărui om întâlnirea personală cu Persoanele divine. “Pentru aceasta – spune papa Paul al VI-lea – când Biserica își capătă conștiința de sine, devine misionară”.

Mai mult decât “o cetate întărită” pe munte, din care creștinii ar întreprinde din când în când câte o incursiune în lume spre a-și dovedi prezența activă, Biserica este ferment, aluatul care pătrunde lumea din interior; este sarea răspândită în toată frământătura, pe care o pătrunde cu forța sa și pregătește pentru a se întâlni cu Dumnezeu. Biserica, asistată de Duhul Sfânt și atenționată de Conciliul Vatican II chiar în conștiința sa, scrutează “semnele timpului” și se străduiește să le interpreteze în lumina Evangheliei, folosind orice clipă spre a nu zădărnici harul.

Nu numai Biserica este misionară în structura sa complexă, ci și fiecare creștin în parte, mântuit de Cristos (Lectura a II-a), este chemat să colaboreze în această viață pentru construirea Impărăției. El este “semnul” care trebuie să lumineze în ochii tuturor; este “trimisul” să vestească cuvântul și este “responsabil” față de cuvântul Domnului (cf. RdC 2). Trebuie să răspândească în jurul lui, în mediul în care trăiește, căldura și datoria pe care Cristos le-a adus în lume.

Se spune despre regele Alfons al Spaniei, al cărui fiu a căzut în mâinile arabilor care îi asediau capitala, că cerându-i să predea orașul în schimbul vieții fiului său, a răspuns: “Mai bine să moară fiul meu spânzurat, ca poporul să trăiască liber”.

Fiecare este chemat să se jertfească pentru libertatea fiilor lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Duminica a XI-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Fiii lui Israel plecând din Rafidim, au ajuns în pustiul Sinai și și-au stabilit tabăra acolo, chiar în fața muntelui. Moise a urcat la Dumnezeu. Domnul l-a chemat de pe înălțimea muntelui și i-a zis: “Spune casei lui Iacob și vestește fiilor lui Israel: « Voi înșivă ați văzut ce am făcut eu în Egipt, cum v-am purtat ca pe aripi de vultur, pentru a vă aduce până la mine. Acum, dacă ascultați glasul meu și păziți legământul meu, veți fi partea mea aleasă între toate popoarele… Veți fi pentru mine o împărăție de preoți și un popor sfânt »” (Ex 19,2-6)

Pentru ca să înțelegem valoarea acestui text trebuie să ne reamintim faptul că, deși Dumnezeu a intervenit în favoarea urmașilor patriarhilor stabiliți deja de mult timp în Egipt (v. cele zece plăgi), în ziua ieșirii lor din țara sclaviei lor, evreii (și împreună cu ei oameni din multe alte neamuri) au plecat în dezordinea cea mai mare. În plus, în drumul către muntele Sinai a fost întrerupt în permanență de vociferări, revolte și neîncredere în prezența salvatoare a lui Dumnezeu în mijlocul lor. Or, iată această “turmă” ajunsă, cum-necum, la poalele muntelui unde Domnul i se va revela și nu doar că îi va reaminti toate câte a făcut în favoarea lor, ci le propune, dacă vor asculta glasul lui și vor păzi legământul lui, să facă din ei parte aleasă între toate popoarele, împărăție de preoți, popor sfânt… Mulțimea acceptă acest Legământ (Ex 20) și va pleca de acolo bine organizat, ca un adevărat popor purtând în mod solemn într-un chivot prețios cele două table ale Legii. Această zi poate fi, așadar, considerată ca o adevărată ziua de naștere a Poporului ales pe care Dumnezeu și l-a constituit dintr-o mulțime de fugari neisprăviți. Cum să nu vedem în acest gest a lui Yahve manifestarea iubirii nețărmurite față de cei pe care i-a purtat ca pe aripi de vultur până la locul consacrării lor?

Văzând mulțimile, lui Isus i s-a făcut milă de ele, pentru că erau istovite și abătute ca niște oi fără păstor. Atunci le-a zis ucenicilor săi: “Secerișul este într-adevăr mare, dar lucrătorii sunt puțini. Rugați, așadar, pe Stăpânul secerișului să trimită lucrători în secerișul lui”. Apoi, chemându-i la el pe cei doisprezece ucenici, le-a dat putere asupra duhurilor necurate, ca să le scoată și să vindece orice boală și orice neputință… (Mt 9,36-10,8)

Și textul evanghelic al acestei duminici ne vorbește despre acele mulțimi care se apropie de Isus, iar lui i se face milă de ele deoarece erau istovite și abătute ca niște oi fără păstor. Apropierea mulțimilor de Isus (reamintindu-ne, oarecum, scena din prima lectură) semnifică aici căutarea acelui conducător care să facă din ei un popor, în timp ce secerișul nu se vrea altceva decât reunirea într-un popor ordonat aidoma spicelor de grâu în snopii care trebuie apoi duși în hambar. Isus se angajează să înfăptuiască această reunire a celor care îl caută prin instituirea grupului celor doisprezece ucenici cărora le-a dat puteri speciale de a vindeca în mulțimi orice boală și neputință. Interesant este că această vindecare are trăsăturile unui exorcism. Cu alte cuvinte aceste mulțimi sunt deja victime ale unor duhuri și boli de care trebuie să fie eliberați. Or, nu poți “intra într-un snop” atâta timp cât ești afectat de vreun “duh necurat” sau de vreo “boală”.

Ceea ce noi avem de făcut este să vedem ce “duhuri” sau “boli” ne istovesc astfel încât noi, deși trăim, în realitate să simțim că viața noastră este fără sens și, mai apoi, lăsându-ne “eliberați” (printr-o spovadă bună și printr-o dăruire totală în brațele Mântuitorului) să redescoperim gustul adevăratei vieți.

 

* * *

 

Acum, dacă vrei…

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Să ne oprim asupra situației

Vine momentul în care Israel se oprește la poalele muntelui. Și Dumnezeu îl interpelează prin intermediul lui Moise. Se oprește asupra situației. Îl ajută să descopere sensul evenimentelor pe care le-a trăit. “Voi înșivă ați văzut ceea ce i-am făcut Egiptului…” Toți trebuie să fie conștienți că aparțin unui popor “eliberat”, că nu mai sunt sclavii nici unei puteri. Dumnezeu prezintă propunerea sa: “Acum, dacă vreți să ascultați glasul meu și să păziți alianța mea, voi veți fi pentru mine proprietatea mea între toate popoarele… Voi veți fi pentru mine o împărăție de preoți și un popor sfânt”.

Dumnezeu nu impune nimic: “Dacă vreți să ascultați glasul meu…” Este totdeauna numai o invitație. Nici o constrângere. Nici o forțare. Dumnezeu pune de o parte pe Israel pentru proiectul său, pentru planul său. “…Dacă vreți”, putem să împlinim împreună lucruri mari. Lanțurile au fost sfărâmate de Dumnezeu. Acum, dacă poporul este de acord, ar putea rămâne liber ca să aparțină în totalitate Lui, descoperind propria vocație “sacerdotală” și de “națiune sfântă”.

Dumnezeu nu constituie o împărăție punând în frunte preoți. Vrea să formeze o împărăție “de preoți”.

Nu se mulțumește ca în poporul său să fie sfinți. Pretinde să aibă un popor “sfânt”. Deci, așa cum observă p. Ernesto Balducci, “prima caracteristică a acestui popor este să elimine din toate puterile ceea ce ar vrea să supună conștiința poporului și a fiecărui credincios”. De notat și că recompensa care este asigurată de exigențele legământului nu se referă la acele binecuvântări particulare și materiale (bogăția recoltelor, succesul, bunăstarea), ci alcătuiesc o unică binecuvântare care cuprinde pe toate celelalte: comuniunea cu Domnul și apartenența la El. “Veți fi pentru mine o proprietate (în ebraică segulla) dintre toate popoarele: al meu este într-adevăr tot pământul”.

Ești dispus să mai primești?

Vine momentul în care trebuie să te oprești și tu. Să te întrebi asupra sensului existenței tale. Să cauți să afli un fir călăuzitor. Să citești și să interpretezi evenimentele care te privesc pe tine înscriindu-le într-un plan unitar trasat “în altă parte”. “Voi înșivă ați văzut ceea ce v-am făcut…” Este ca și cum Dumnezeu ar spune: “Nu ți-ai dat seama încă de nimic? Nu ai bănuit nimic? Nu ți-ai dat seama că în spatele acestor evenimente decisive era mâna mea?”

Dumnezeu vrea să fii conștient că tot ce ai, tot ceea ce ești, îi datorezi Lui. Dacă ai depășit anumite etape, dacă ai ajuns până aici, este pentru că El te-a “înălțat pe aripile vulturului”. Orice izbândă a ta este har. Tot ce posezi ai primit. Și atunci vine momentul în care Dumnezeu îți prezintă conturile. Nu pentru a te face să plătești prețul, cu atât mai puțin pentru a te șantaja. Pur și simplu pentru a-l autoriza să continue. “Dacă vrei, dacă îmi permiți, Eu îți voi oferi și mai mult”. Dumnezeu vrea să verifice disponibilitatea ta de a primi. De a continua cu El. De a fi datornic.

Dresare pe aripile vulturului

Semnificativă este imaginea născocită pentru a indica grija lui Jahweh în privința “poporului său”: “V-am înălțat pe voi pe aripile vulturului și v-am făcut să veniți până la mine”. Vulturul, spre deosebire de alte păsări, nu apucă puii săi cu ghearele. El zboară mai sus decât celelalte păsări, și deci pericolul nu poate veni de sus. Îi poartă de aceea liniștit pe aripi. Imaginea devine și mai expresivă dacă o completăm cu un fragment din cântul lui Moise:

“El l-a găsit într-o țară pustie,
într-o câmpie cu urlete solitare.
L-a crescut, a avut grijă de el,
l-a păzit ca pe lumina ochilor.
Ca un vultur care veghează asupra cuibului său,
care zboară deasupra puilor săi,
el a desfăcut aripile și l-a luat,
l-a înălțat pe aripile sale.
Domnul îl călăuzește singur,
Nu era cu el nici un dumnezeu străin” (Dt. 32, 10-12).

Comentează J. Plastras: “Pasărea tânără, încă prea timidă și slabă pentru a zbura singură, va fi solicitată și îndemnată la zbor de părinte care zboară și planează deasupra cuibului. La umbra acelor aripi puternice, ridicat în aer de curentul produs de mișcarea lor, el se aventurează pentru prima oară în aer. Imaginea descrie destul de bine incapacitatea Israelului în momentul alegerii și delicatețea pedagogiei divine. Dumnezeul legământului înalță cu delicatețe pe oameni și îi atrage la sine cu magnetismul iubirii sale, preferând să obțină de la ei un răspuns liber în loc să impună cu forța supunerea”.

Pentru a sublinia atracția extraordinară exercitată de iubirea lui Dumnezeu, trebuie citat și un text din Ieremia: “Te-am iubit cu o iubire veșnică, pentru aceasta te-am atras cu bunătatea mea (hesed) (31,3). Chouraqui traduce: “… Eu te atrag cu mângâiere” (ceva ca: te atrag cu gingășie). Oricum, pedagogia divină este alcătuită din protecție, dar și de solicitare, aș îndrăzni să spun de provocare, în sensul de “a chema afară”. Vulturul nu poartă continuu puii săi pe aripi. Îi face să experimenteze amețeala înălțimilor, pentru ca să învețe să zboare.

Dumnezeu ne atrage spre sine, dar ne îmbrâncește și afară. Ne constrânge să riscăm. El nu vrea în nici un fel să se substituie nouă. Intimitatea cu El este în vederea unei asumări a responsabilității din partea noastră. Dumnezeu veghează asupra noastră… lansându-ne în aventura credinței. Dumnezeu nu ne face puerili, ci ne responsabilizează. Nu are nici o intenție de a ne ține sub tutelă. Vrea ca să devenim adulți și să ne comportăm ca atare. În mod paradoxal, nu putem face mai puțin decât să depindem de El pentru a deveni capabili de ne descurca singuri. El ne atrage… pentru a ne desprinde. Este prezent… lăsându-ne singuri. Ne poartă… părăsindu-ne. Ne protejează întărind aripile noastre (sau, mai bine, picioarele noastre). El ne susține… luându-ne toate proptelele. Avem nevoie de El pentru a descoperi autonomia noastră. Putem să spunem că ascultăm de El cu adevărat numai când devenim creaturi libere.

Mort pentru o cauză pierdută

“…În timp ce mai eram păcătoși, Cristos a murit pentru noi”. Să înlăturăm orice echivoc și iluzie. Nu sunt meritele noastre, virtuțile noastre, jertfele noastre care au dobândit iubirea lui Cristos. Totul a fost de mai înainte. El ne-a iubit “mai întâi” când încă mai eram păcătoși. Noi eram “încă” fixați pe terenul dușmăniei sau al indiferenței. Și El a trecut “deja” linia prieteniei. Noi nu eram “încă” convertiți. Și El ne considera “deja” sfinți.

Desigur, expresiile lui Paul, așa cum răsună în fragmentul din scrisoarea către Romani, apar “scandaloase”. Mărturisesc iubirea nebună a lui Dumnezeu, care pune cu gravitate în încurcătură toate cele mai prudente teologii, chiar și pe cele clasice. Cristos nu a murit din cauza păcatelor noastre, ci în ciuda păcatelor noastre. Jertfa sa, înainte de a fi ispășire, este o jertfă de oferire, spontană, gratuită, ne condiționată.

În mod paradoxal, urmând afirmațiile lui Paul, Cristos nu a murit pentru cauza binelui, ci pentru o cauză pierdută. Totuși, pe Golgota s-a sfârșit atât mânia lui Dumnezeu cât și dușmănia mea. “Noi suntem justificați de Dumnezeu: aceia cu ochii (orbiți) de care însuși Dumnezeu s-a justificat ca Dumnezeu, aceia pe care El i-a reclamat pentru dreptul său și împărăția sa, aceia pe care El i-a pus sub semnul iertării, la adăpostul judecății sale de iertare, aceia pe care el i-a așezat în aria, unde numai El poate să-i susțină” (K. Barth).

Concluzia, pentru noi, este de-a dreptul sublimă: dacă jertfa lui Cristos a fost, împotriva oricărei logici, eficace pentru noi păcătoșii, cu cât mai mult va fi pentru indivizii care nu mai sunt păcătoși. Iubirea lui Dumnezeu a reușit să spargă carapacea dușmăniei noastre. Ce nu va putea face pentru prietenia noastră? Dacă iubirea lui Dumnezeu a învins toate refuzurile noastre, ce nu va reuși să realizeze cu adeziunea și colaborarea noastră? Dacă “înainte” a fost ceva de negândit, “acum” nu va fi oare semnul unei surprize infinite?

Capabili de a număra până la unu

“Isus, văzând mulțimile, i s-a făcut milă…” Mă simt încurajat de această notare. Nu-mi este teamă de a “dispărea” în mulțime, de a fi înghițit de ea. Știu că Isus, chiar și când vede mulțimile, vede pe fiecare individ. Pe El nu-l interesează atât mulțimile, cât persoanele care le compun. Aceasta de aici, și cealaltă, și încă cealaltă. Fiecare cu chipul său, cu numele său propriu, cu istoria sa proprie. Aș îndrăzni să spun că Isus nu vede numai mulțimile, ci numai o persoană.

El, probabil, nu a mai socotit mulțimile. Și chiar dacă a făcut-o, este sigur că suma ar fi dat totdeauna cifra unu. Mulțimile, pentru El, nu au mai fost pur și simplu cadrul pentru a celebra triumful său (care triumf?). Ci ocazia pentru a lega un raport “unic” cu fiecare, pentru a transmite fiecăruia expresia interesului propriu, care derivă dintr-o cunoaștere personală. El, din mulțime, “trage afară” persoanele.

Compătimirea sa nu este una abstractă, un interes generic. Privirea sa se îndreaptă spre “unul”, iubirea sa cuprinde cu gingășie un singur individ. Deci și eu mă simt recunoscut și iubit și când stau în mijlocul mulțimii. Cu El nu este pericolul anonimatului, al impersonalității, al aplatizării, al nivelării birocratice. Eu exist înaintea Lui cu problemele mele, dificultățile mele, tulburările mele, exigențele mele specifice, cu așteptările mele. Și îndrăznesc să sper că și apostolii de astăzi, cărora continuă să le încredințeze “secerișul” său, nu se mulțumesc cu mulțimile, nu vorbesc în general “despre lume” sau “pentru lume”.

Un păstor nu se poate reduce la… a iubi pe toți. Nu se poate limita să se intereseze… de toți. Prea puțin. Și prea ușor. Un apostol mă convinge, nu când este înconjurat de o mulțime, ci atunci când este capabil de a se opri pentru o întâlnire personală, când ascultă și dedică timpul propriu unei persoane. Păstorul adevărat, căruia îi este încredințat poporul nou al lui Dumnezeu, eliberat de formele infinite ale sclaviei, trebuie să demonstreze că știe să numere… până la unu.

O turmă care își dă demisia

Dacă păstorul nu ajunge la persoană, mulțimile vor continua să rămână lipsite de păstor, așa cum i s-a întâmplat cu mulțimile față de care Isus a arătat milă și pentru a se ocupa de cei pe care “îi cheamă” cei Doisprezece, dându-le lor “puterea de a alunga duhurile necurate și de a vindeca tot felul de boli și infirmități”. Apostolii, deci, sunt oameni cu “putere”. Numai că aceea oferită lor de Isus este puterea de a “elibera”, de a vindeca. Când nu sunt capabili de aceasta, atunci se agață de puterea pur și simplu care, într-o perspectivă evanghelică, este mereu semn de lipsă de putere.

“…Obosite și leșinate ca oile fără păstor”. Totuși nu pare că ar fi lipsit păstorii, în acel timp. Atunci când păstorii nu sunt ceea ce ar trebui să fie; structurile sufocă viața; contează să fie înregistrate, și funcționarea și ordinea și conformismul au precădere asupra spontaneității și originalității; nu este posibil de a face să fie ascultat glasul propriu; ele sunt obiectul dispozițiilor și regulilor impuse de altul; sunt constrânse să se supună deciziilor venite din vârful piramidei; nu sunt educate în exercitarea libertății; le este teamă de conștiință și de creier; este premiat oportunismul mai mult decât sinceritatea și coerența; se interzice orice tentativă de a promova o mentalitate comunitară; opinia publică este ținută, da, la mare cinste, dar numai în documentele oficiale; nu este spațiu pentru o creativitate adevărată, atunci turma are impresia – și nu numai impresia – de a nu avea păstori, ci funcționari, și de a fi risipită, de a nu mai conta deloc.

În acest caz, avem o turmă “lipsită de interes”, dezamăgită, dimisionară. Pune stăpânire oboseala, simțul de înstrăinare, inerția, resemnarea. Docilitatea aparentă maschează oboseala interioară. Se caută liniștea, renunțând la speranță, renunțând la idealuri. “Este dificil de a trăi în fiecare zi stimulând deciziile noastre pe impulsul conștiinței” (E. Balducci). Atunci ne dăm seama de faptul că cineva se gândește în locul nostru, decide pentru noi, ne dispensează de riscul de a căuta. Cu alte cuvinte: se substituie calității noastre de oameni și de creștini. Turma cedează propria siguranță plătind prețul renunțării la responsabilitatea și demnitatea personală.

Apostolii, care au primit totul “gratuit”, sunt obligați să dea “gratuit”. Dezinteresul trebuie să fie scrisoarea lor de acreditare determinantă. Unicul interes permis pe care îl pot cultiva este pentru maturitatea și creșterea în libertate a persoanelor. “A secera”, apoi, nu înseamnă evident a culege succese, aplauze, onoruri, aprobări, privilegii și triumfuri. Ci de a semăna cu răbdare în brazdele deschise de compasiunea lui Cristos.

 

* * *

 

Să dăm pe măsură ce primim

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Există două mări în Țara Sfântă: Marea Galileei și Marea Moartă. Ambele mări (lacuri, de fapt) sunt alimentate de același râu, Iordanul. Unul este un lac cu apă dulce plin de pești și alte forme de viață marină, în timp ce celălalt are o apă sărată super-concentrată în care nu poate supraviețui nici un organism viu. Dacă ambele lacuri sunt alimentate același râu, cum se face că unul are apă dulce și este plin de viețuitoare, iar celălalt este mort? Răspunsul este acela că Marea Galileei are o scurgere pe unde iese apa din ea, în timp ce Marea Moartă nu are o astfel de scurgere. Cu alte cuvinte, Marea Galileei primește și dă apă continuu, în timp ce Marea Moartă doar primește și nu dă decât prin evaporare. Ca și în cazul celor două mări, a da și a primi ne ține vii, a primi fără a da ne face să stagnăm și să murim.

În Evanghelia de astăzi, Isus îi învață pe apostoli că El i-a trimis în misiune pentru ca ei să dea înapoi ceva din ceea ce au primit. Cuvintele lui sunt: “În dar ați primit, în dar să dați” (Matei 10,8). Generozitatea misionară, punerea propriei persoane, a timpului personal, a serviciilor și a resurselor în slujba împărăției lui Dumnezeu devine posibilă doar atunci când înțelegem că tot ce suntem și tot ce avem, inclusiv viața însăși, este un dar de la Dumnezeu. Așa cum spune Apostolul Paul: “Ce ai ce nu ai primit?” (1Corinteni 4,7).

A fi creștin înseamnă, de fapt, o viață în care în mod conștient primim și dăm înapoi lui Dumnezeu. Din păcate adesea acordăm mult mai multă atenție la a primi decât la a da. Ca și copii ai lui Dumnezeu primim harul credinței, primim cuvântul lui Dumnezeu, primim iertare, primim sacramentele, și primim o viață nouă în Duhul Sfânt. Dar completăm circuitul harului lui Dumnezeu doar atunci când mergem și împărtășim aceste binecuvântări cu aceia care nu se bucură încă de ele. Dacă nu facem acest lucru devenim ca Marea Moartă, stătătoare și moartă pentru că doar primește și nu dă înapoi.

Marcu are un verset interesant în relatarea lui despre chemarea Apostolilor, în care spune: ” A constituit doisprezece, pe care i-a numit și apostoli, ca să fie cu el, să-i trimită să predice” (Marcu 3,14). Mai clar decât Matei, Marcu arată aici că există două aspecte ale chemării lui Isus, adică (a) a fi cu El, a învăța de la El, a primi harul și binecuvântarea Sa, și (b) a fi trimis să proclami mesajul, să împărtășești cu ceilalți ceea ce ai învățat de la Isus, a merge și a fi la rândul tău un har și o binecuvântare pentru ceilalți. Misiunea, evanghelizarea, a merge spre ceilalți, mărturia, a împărtăși credința cu ceilalți, orice nume i-am da, este o parte esențială a ceea ce înseamnă a fi creștin, și nu o extra-activitate opțională pentru aceia care au chef să o facă.

Când ne confruntăm în acest fel cu responsabilitatea noastră creștină, mulți dintre noi încep să se întrebe de unde oare să ne luăm curajul și puterea de a ne împărtăși credința cu ceilalți. Tăria de care avem nevoie vine direct din cer. După cum citim în Evanghelia de astăzi, “Chemându-i pe cei doisprezece discipoli ai săi, le-a dat putere asupra duhurilor necurate, ca să le alunge și să vindece orice boală și orice neputință” (Matei 10,1). Isus nu ne trimite în lume cu mâna goală. El știe că în misiune trebuie să ne confruntăm cu conducători și autorități și cu forțele spirituale ale răului (Efeseni 6,12). Așadar ne dă dinainte putere și autoritate asupra oricărei provocări umane și spirituale pe care am putea-o întâlni în lucrarea de răspândire a împărăției de pace și iubire a lui Dumnezeu.

Așadar, ne putem întreba: de unde să începem? Isus i-a instruit pe apostoli să înceapă cu “oile pierdute ale casei lui Israel” (Matei 10,6), adică să înceapă pe un teritoriu familiar. Mai târziu îi va trimite să facă ucenici din toate națiunile (Matei 28,19), dar deocamdată trebuie să se limiteze la propriul lor popor. Misiunea, ca și caritatea, începe în casă. Trebuie să începem, așadar, de la membrii îndepărtați de credință și de la cei lipsiți de zel din familiile și din parohiile noastre. Trebuie să găsim o modalitate de a da înapoi credința pe care am primit-o. Este singurul mod prin care putem rămâne vii și activi în credință asemenea Mării Galileei – proaspătă și dătătoare de viață.

 

* * *

 

Duminica a XI-a (A)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

“Nu mergeți la păgâni și nu intrați în nici o cetate a samaritenilor. Mergeți mai degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel”.

Ni se pare ciudată această recomandare pe care Isus o dă ucenicilor săi mai înainte de a-i trimite în misiune. Ce înseamnă aceasta? De ce a recomandat acest lucru? A cedat El oare mentalității poporului său? Dacă ar fi fost așa, cum ar trebui să înțelegem porunca pe care o dă la sfârșitul Evangheliei apostolilor: “Mergeți în lumea întreagă, faceți ucenici din toate popoarele”?

Această recomandare e expresia strategiei lui Dio: pentru a face să ajungă mântuirea la toate popoarele, Domnul și-a ales un popor, poporul evreu, “fiul său primul născut”, (Ex 4,22), și l-a constituit ca semnul grijii și al atenției sale deosebite; l-a voit sfânt pentru a arăta tuturor popoarelor sfințenia sa; l-a făcut “lumină a popoarelor pentru a duce mântuirea sa până la marginile pământului” (Is 49,6).

“Dumnezeu nu a respins poporul său” (Rom 11,2), “darurile și chemarea lui Dumnezeu sunt irevocabile” (Rom 11,29). Isus e în acord cu pedagogia lui Dumnezeu: e atent mai întâi față de poporul lui Israel (Mt 15,24) pentru ca să poată împlini misiunea sa de mijlocitor al mântuirii.

Astăzi, depozitarul promisiunilor și al alianței lui Dumnezeu cu umanitatea este comunitatea creștină. Biserica, chemată să sfințească lumea, trebuie înainte de toate să se sfințească pe ea însăși; însărcinată să proclame libertatea, egalitatea, pacea, respectul persoanei, trebuie să trăiască în interiorul ei aceste valori; destinată să fie cetate așezată pe munte și lumină care luminează casa, are nevoie de a se lăsa luminată, mai întâi ea, de Cuvântul Domnului ei.

Prima lectură

După eliberarea din Egipt, israeliții au mers prin pustiu până au ajuns la Muntele Sinai. Acolo, Dumnezeu a încheiat cu ei o alianță.

A încheia o alianță e ca și cum s-ar semna un contract, este promisiunea de a rămâne fideli unei angajări asumate în mod liber în fața unor martori.

Lectura de azi ne redă cuvintele cu care Dumnezeu a propus israeliților să încheie alianța cu El. Pentru a-i convinge, mai întâi le-a amintit ceea ce a făcut în trecut pentru ei: i-a eliberat din sclavia Egiptului și, ca un vultur care, cu puternicile sale aripi își poartă puii, i-a condus printre munții deșertului.

După această autoprezentare, își exprimă propunerea sa, prezintă condițiile pactului, alianței, și promisiunile: dacă ați vrea să ascultați glasul meu, dacă veți păzi legământul meu, veți deveni poporul pe care eu îl voi proteja în orice situație, veți fi pentru mine o împărăție de preoți și o națiune sfântă.

Aceste ultime cuvinte ne interesează în mod deosebit pentru că sunt în legătură cu Evanghelia de azi.

Poporul lui Israel trebuia să fie “sfânt”, adică “separat” de celelalte popoare și rezervat Dumnezeului său.Aceasta nu înseamnă că trebuia să rămână izolat, dar că trebuia să fie diferit de păgâni prin viața sa religioasă și morală. Ar fi trebuit să fie și un popor de preoți pentru că fiecare, prin viața sa personală, ar fi trebuit să aducă cult lui Dumnezeu.

Ceea ce s-a întâmplat cu poporul lui Israel este imaginea a ceea ce trebuia să se întâmple cu noul popor al lui Dumnezeu, Biserica. Evanghelia de azi ne vorbește de începutul acestui nou popor prin chemarea și trimiterea celor doisprezece apostoli.

Evanghelia

Numărul preoților și surorilor este într-o constantă și dramatică scădere, defectele lor cresc, vârsta medie crește și ea și perspectivele unei schimbări de situații sunt practic nule.

Ce trebuie făcut?

Răspunsul se poate da ușor: ” Rugați-l pe Stăpânul secerișului să trimită lucrători în secerișul său”.

Fără îndoială trebuie să ne rugăm pentru vocațiile la preoție și la viața religioasă, dar, a restrânge aplicarea acestui fragment evanghelic la această categorie de creștini este complet greșit și chiar periculos: ne face să ne gândim la faptul că doar aceste persoane trebuie să se angajeze în serviciul comunității și presupune că poporul lui Dumnezeu ar fi “o turmă fără păstor” sau “un seceriș” care nu este strâns și se pierde astfel din lipsă de secerători.

Obiecția cea mai puternică împotriva acestei interpretări se naște din faptul că nu se întelege de ce Dumnezeu trebuie rugat să trimită păstori pentru turma sa și lucrători în ogorul său.

Dacă ar fi așa, s-ar comporta într-un mod supărător: noi ne zbatem cu toate puterile, dedicăm nopți și zile studiului Cuvântului lui Dumnezeu, vestirii Evangheliei, în timp ce El asistă nepăsător la destrămarea turmei și la ruinarea recoltei. Acest lucru ne-ar face să abandonăm totul și să ne gândim la altceva.

Cei 12 apostoli nu reprezintă preoții și surorile, ci tot poporul lui Dumnezeu; luând în considerare această pespectivă, interpretarea fragmentului se schimbă. Fiecare discipol are o misiune în câmpul său indiferent de condiția sa de viață (căsătorit sau nu, doctor sau ignorant, puternic sau slab) toți suntem chemați să ne angajăm în construirea Împărăției lui Dumnezeu.

Acum devine clar motivul pentru care este necesară rugăciunea: nu este vorba de a-l convinge pe Dumnezeu, ci de a transforma inima omului. Lui i se cere să-și dezlipească inima și mintea de criteriile și judecățile acestei lumi; el trebuie să asimileze gândurile lui Dumnezeu și să primească viața nouă propusă de Cristos.

Cum se poate obține această convertire, această transformare radicală? Numai dialogul cu Dumnezeu și meditarea Cuvântului său pot împlini acest scop. Aceasta este rugăciunea recomandată de Isus.

Să ne întoarcem acum la chemarea și trimiterea celor doisprezece.

Este o diferență notabilă între comportamentul lui Isus si cel al rabinilor din timpul său. Aceștia din urmă se înconjurau de ucenici pentru a-i face să devină la rândul lor viitori rabini onorabili, serviți și plătiți. Însă, Isus îi cheamă pe apostoli pentru slujire.

Simte compasiune pentru poporul său, căci nu vede pe nimeni care să se îngrijească de el: nici capii politici, nici autoritățile religioase. Toți sunt motivați de căutarea propriilor interese, avantaje, de perspectiva unei cariere. Se ghidează după privilegii, vor să-și îmbunătățească propria viață și subjugă poporul căruia îi este foame, un popor bonav, oprimat, supus abuzurilor.

Isus este sensibil la nevoile și la durerea omului. Verbul “i s-a făcut milă” apare de 12 ori în Evanghelii și este folosit mereu pentru a exprima mila lui Dumnezeu sau a lui Cristos față de om. În acest fragment arată sentimentele lui Isus: el nu rămâne nepăsător, nu privește cu dezinteres și indiferentă la situația în care se află poporul său, dar este mișcat, încearcă o emoție profundă.

Această compasiune îl determină să intervină. Formează un nou popor: îi cheamă pe cei 12 -număr ce se referă la cele 12 triburi ale lui Israel.

Isus le dă acestor discipoli misiunea de a continua lucrarea sa, îndemnându-i înainte de toate să se roage, pentru că numai prin rugăciune pot dobândi sentimentele lui Dumnezeu; apoi, le conferă autoritatea de a alunga duhurile rele și de a vindeca bolnavi.

Nu trebuie să ne imaginăm însă că toți creștinii (preoții, în special) au primit vreo putere miraculoasă de a vindeca. Duhurile rele și bolnavii sunt simboluri a tot ceea ce se opune vieții fizice, psihice, spirituale a omului, sunt expresiile acelor forme ale morții cu care ne confruntăm în fiecare moment.

Autoritatea pe care Isus o conferă nu este asupra persoanelor, ci asupra răului, este forța minunată a Cuvântului său care este capabil să distrugă răul și să creeze o lume nouă.

În ultimele versete, este reamintită misiunea la care sunt chemați apostolii: “Mergând, predicați zicând: Împărăția cerurilor este aproape. Vindecați pe cei neputincioși, înviați pe cei morți, curățiți pe cei leproși, scoateți diavolii”.

Este vorba despre ce a făcut însuși Cristos. Deci, creștinii sunt chemați să-și folosească toate energiile pentru a “reproduce”, pentru a face prezent în lume pe Învățătorul lor. El este primul lucrător trimis în vie, apostolii sunt colaboratorii săi așa cum a înțeles bine și Sf. Paul.

Îndemnul cu care se încheie fragmentul: “În dar ați primit, în dar să dați”, este cererea de distanțare completă față de orice formă de interes egoist în dezvoltarea activității apostolice.

Ucenicul lui Isus nu lucrează pentru avantaje personale: pentru a fi cunoscut, stimat, apreciat sau pentru a se îmbogăți. Oferă în mod gratuit disponibilitatea sa asemenea Învățătorului. Unica sa răsplată va fi bucuria de a sluji, de a iubi pe frații săi cu generozitatea pe care a văzut-o la Isus.

E adevărat că, așa cum spunea un anonim, cuvântul “gratis” e atât de străin modului nostru de a trăi încât a fost necesar să-l împrumutăm dintr-o limbă moartă, latina.

Gestul liber și gratuit, darul în sensul genuin al cuvântului, făcut fără a aștepta ceva în schimb, actul creativ al iubirii care nu cere recompensă: toate acestea sunt tot mai rare.

E greu să acceptăm cuvintele lui Isus din Evanghelie: “În dar ați primit, în dar să dați”.

Un psihanalist american spunea: “Privind viața de fiecare zi găsim concepte precum: câștig, salariu, economie, evaluare, schimb, a poseda, a vinde”… Care sunt consecințele acestei mentalități? Se pierde gustul iubirii, care e prin natura sa gratuită.

Autorul romanului Contele de Montecristo spunea: “În afaceri nu sunt prieteni, ci numai tovarăși”. (Alexandru Dumas) Care apoi devin suspicioși, neîncrezători: “Aceasta e regula afacerilor – scria un autor american – Faceți altora pentru că ei sigur vă vor face vouă”.

Se răstoarnă scara valorilor; și astfel se strică relațiile cu ceilalți. Chiar și în familie; cu rudele, cu prietenii… se uită că “fericirea nu constă în a fi iubiți: aceasta este doar o satisfacție a vanității îmbinată cu dezgustul. Fericirea constă în a iubi” (Thomas Mann). Dacă cumva am pierdut-o, să redescoperim virtutea gratuității!

Să ne amintim și de celălalt cuvânt al lui Isus: “Mai multă bucurie este în a da decât în a primi”. Papa Ioan al XXIII spunea: “Aceasta este sărbătoarea mea: a dărui”.

Adevărata măreție a unei persoane nu constă în puterea sa, și nici în inteligența sa, dar în dăruirea de sine altora. Să reținem că ne construim viața cu ceea ce dăruim.

Prelucrare realizată de pr. Nicu Farcaș după Fernando Armellini

 

* * *

 

Duminica a XI-a de peste an (A)

Autor: pr. Paul Butnaru
Copyright: Predici.cnet.ro

Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci cei bolnavi… căci n-am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși. Sunt cuvintele pe care le-am ascultat duminica trecută și care nu ar trebui să înceteze niciodată a răsuna în mintea și în inima noastră. Sunt cuvinte care ne descoperă pe de o parte adevăratul chip al lui Dumnezeu care nu este un judecător crud ci un tată milostiv; sunt cuvinte care explică prezența lui Isus printre oameni și ne fac cunoscut adevărata semnificație a cuvintelor si faptelor sale: toate descoperindu-ne milostivirea lui Dumnezeu.

Aceste cuvinte și mesajul lor rămân și în această duminică în atenția noastră, invitați fiind să le descoperim mai bine înțelesul: lectura a doua de astăzi ne poartă, am putea spune, înaintea lor pentru a le descoperi fundamentul; Evanghelia însă ne conduce după ele pentru a le recunoaște rodul, concretețea.

Cristos a murit pentru cei nelegiuți iar Dumnezeu își arată iubirea față de noi în faptul că, pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi. Așadar, izvorul milostivirii divine este tocmai această gratuitate a iubirii lui Dumnezeu, o iubire care pentru a se manifesta, nu află nicio motivație în noi, în meritul nostru, ci doar în inima lui Dumnezeu.

Mult mai profundă însă îmi pare Evanghelia care pune parcă împreună milostivirea lui Dumnezeu și prezența lui Isus în mijlocul poporului său, o unire care face să răsară un mare dar. Iată cât de explicită este Evanghelia: Isus , prezența milostivă a lui Dumnezeu printre oameni, văzând mulțimile istovite și abătute, simte compasiune, iar răspunsul pe care-l dă care este? Cheamă și-i trimite pe ucenici ca și păstori ai poporului său. Ce anume se poate observa cu destulă ușurință în gestul său? Că păstorii sunt tocmai rodul milostivirii și compasiunii lui Dumnezeu față de poporul său. Aș spune că tocmai acest adevăr suntem invitați să-l recunoaștem și să-l avem prezent astăzi: adevărata identitate a păstorilor și adevărata lor misiune, identitate și misiune într-adevăr deosebite și divine întrucât iau naștere tocmai din milostivirea lui Dumnezeu.

Înainte de orice posibilă reacție sau obiecție, recunosc eu însumi: este o invitație dificilă! Pentru că dificil este uneori să recunoaștem această amprentă divină în păstorii pe care îi avem înaintea ochilor. Vedem mai degrabă limitele lor și le cunoaștem mai ales lipsurile; de aceea nu mereu reușim să privim dincolo de acestea. Însă, cu toate acestea, trebuie să privim dincolo, întrucât ceea ce stă drept fundament al identității și misiunii lor este mult mai sigur și mult mai trainic decât orice lipsă pe care ar avea-o: este voința și iubirea lui Dumnezeu care depășește mereu orice slăbiciune umană și lucrează chiar și slujindu-se de ea. De aceea nu este nicidecum justificat să găsim în fața semnelor slăbiciunii naturii umane o scuză pentru a întoarce spatele lui Dumnezeu. Ceea ce trebuie făcut este să plecăm genunchiul și să împreunăm mâinile pentru sprijinul păstorilor, așa cum Isus însuși ne invită în Evanghelia de astăzi: rugați pe stăpânul secerișului să trimită lucrători în secerișul său și, aș adăuga, rugați-l și ca să susțină lucrătorii deja trimiși în secerișul său.

Preaiubiților, vă asigur că într-adevăr păstorii au nevoie de sprijinul vostru, întrucât nu sunt puține dificultățile pe care le întâlnesc, întrucât nu este mică ispita deznădejdii ce le dă târcoale, întrucât nu este lipsită de importanță lupta pe care trebuie să o poarte în fiecare zi în lumea de astăzi. Nu spun că trebuie negat vreo ceva ce privește viața lor chiar dacă nu este lăudabil, însă trebuie să ne rugăm de două ori înainte să vorbim o dată, orice păstor trebuie păstrat în inimă înainte de a fi îndepărtat din fața ochilor.

Încheind, în litera și în spiritul aceleași Evanghelii de astăzi, vă repropun invitația de a susține păstorii în misiunea lor care este acum într-adevăr cea mai urgentă: de a merge mai degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel. Voi înșivă, în familiile voastre, la locul de muncă, în viața de fiecare zi, vedeți cât de multe sunt oile pierdute ale Bisericii. Vă dați bine seama voi înșivă cât de urgentă este această misiune a păstorilor. Uniți-vă lor dând o convingătoare mărturie, arătând tuturor că poporului lui Dumnezeu, neamul său sfânt, de care vorbește prima lectură, încă există, suntem noi, Biserica. Faceți-o prezentă în lume pentru ca lumea să recunoască și să se apropie de Dumnezeu.