Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a X-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
1Regi 17,17-24
Galateni 1,11-19
Luca 7,11-17

Luca 7,11-17

Îndată după aceea s-a dus într-o cetate numită Nain. Mergeau împreună cu el discipolii și o mare mulțime. Când s-a apropiat de poarta cetății, iată că era dus la mormânt un mort, singurul fiu al mamei sale, și aceasta era văduvă; și multă lume din cetate era cu ea. Când a văzut-o, Domnului i s-a făcut milă de ea și i-a zis: “Nu plânge!” Apropiindu-se, a atins sicriul, iar cei care-l duceau s-au oprit. Și a spus: “Tinere, îți zic, scoală-te!” Mortul s-a ridicat și a început să vorbească, iar el l-a dat mamei sale. Pe toți i-a cuprins teama și-l preamăreau pe Dumnezeu, zicând: “Un mare profet s-a ridicat printre noi” și “Dumnezeu a vizitat poporul său”. Vestea aceasta despre el s-a răspândit în toată Iudeea și în toată regiunea dimprejur.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Alessandro Pronzato
pr. Eduard-Mihai Coșa
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Claudiu Dumea

 

* * *

 

Mama minunată și minunea mamelor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Lecturile de la Liturgia cuvântului de azi ne prezintă două minuni: învierea fiului văduvei din Sarepta Sidonului de către profetul Ilie și învierea fiului văduvei din Naim de către Isus, precum și o superminune, convertirea spectaculoasă a lui Saul de pe drumul Damascului, realizată de Isus înviat și înălțat la dreapta Tatălui. Minuni și superminuni care devin semne ale iubirii divine față de noi.

Unii cred că religia nu se poate ține pe picioare fără ajutorul minunilor; de aceea, ca și Goethe (poet german 1749-1832), susțin că minunea este copilul cel mai iubit al credinței.

Noi cunoaștem importanța minunilor din valoarea pe care o arată Sfintele Scripturi. Aici minunea are caracterul unui semn; nu caracter de unicitate și de extraordinar; nu are importanță că nu se repetă și este peste puterile noastre și ale naturii de a le înfăptui, ci importanța stă în aceea că îl îndreaptă pe om spre Dumnezeu, spre ținta fixată de el. Minunea are aceeași semnificație ca a unui simplu eveniment din istorie, ca a unui simplu fapt natural precum cerul roșu (cf. Mt 16,2) sau apariția curcubeului după potop (Gen 9,16), care se repetă vara după ploaie și au menirea de a descifra în ele chemarea Creatorului, fiind semnele vremii (Gen 16,3). Minunea este o chemare de a vedea mai mult decât arată realitatea ei. Ce a văzut văduva din Sarepta Sidonului în minunea învierii fiului ei? Ea însăși o spune: Acum știu că ești omul lui Dumnezeu și că adevăratul cuvânt al lui Dumnezeu este pe buzele tale. Ce a văzut mulțimea din Naim în minunea învierii fiului sărmanei văduve care plângea nemângâiată? O spun toți cei prezenți: Un mare profet s-a ridicat între noi și Dumnezeu a vizitat pe poporul său. Ce a văzut Biserica primară în superminunea de pe drumul Damascului? Milostivirea divină față de păgâni: ca să le deschizi ochii și să se întoarcă de la întuneric la lumină și de sub stăpânirea Satanei la Dumnezeu, ca să primească iertarea păcatelor și să aibă parte cu cei sfinți, prin credința în mine (Fap 26,17-18).

Minunea este un semn și nu o forță care robește, care constrânge, care ar limita libertatea omului, ci din contra, din moment ce provoacă uimire sau teamă, entuziasm sau aversiune, dă omului posibilitatea unor reflecții profunde care dinamizează istoria mântuirii, o dirijează spre înțelegerea mesajului lui Cristos.

Unii vor minuni care să-i constrângă pentru a se convinge și pentru a crede, pentru a se converti etc. Dar Dumnezeu, care a dat omului libertatea ca un dar suprem al demnității sale, nu vrea constrângere, ci să-l determine pe om să gândească, să reflecteze, să cumpănească, să dezvolte și să cucerească adevăr după adevăr până la adevărul total.

Isus nu a dat minunii o importanță mai mare decât cuvântului său; el a refuzat de mai multe ori să facă minuni, precum celor care îi cereau un semn din cer (Mt 12,38-39), lui Irod (Lc 23,8-9), celor care îi cereau să se coboare de pe cruce pentru a vedea și a crede (Mc 15,32) etc. Se pare că pentru Isus minunea este un fel de dezordine în ordinea divină, un joc copilăresc (tatăl merge în mâini și cu capul în jos, ca un scamator pentru a-și uimi copilașul care abia încearcă să se ridice pe propriile piciorușe, dându-i curaj). Pentru Isus, convertirea, întoarcerea omului de la păcat la virtute, de la sclavia Satanei la libertatea fiilor lui Dumnezeu, constituie minunea minunilor care are menirea să aducă o bucurie atât de mare încât să depășească granițele lumii pământene și să cuprindă chiar cerul (cf. Lc 15,7). Dacă explozia mântuirii a început cu minunile lui Isus (la Cana Galileii, unde au crezut ucenicii în el) și a continuat cu cele săvârșite de apostolii și sfinții primelor veacuri creștine, istoria mântuirii tinde acum spre aceste minuni simple și tainice, dar atât de edificatoare și aducătoare de fericire, care se numesc convertiri. Ceea ce Biserica ne îndeamnă să cerem în rugăciune pentru noi și pentru alții sunt învierile spirituale; ca Dumnezeu să binevoiască a ne da din viața sa, ca el să ne redea viața, spre a trăi cu adevărat viața lui Dumnezeu (L. Evely).

O idee nouă care contribuie la edificarea trupului mistic al lui Cristos, la edificarea Bisericii, poate fi mai mare ca învierea din morți. Este știut că chiar din punct de vedere științific o simplă scânteie de gândire umană întrece în măreție întreg Universul. Când în anul 1323 papa Ioan al XXII-lea l-a înscris în catalogul sfinților pe Toma de Aquino, s-au găsit unii care să-i reproșeze că acesta nu trebuia sanctificat, deoarece nu a făcut nici o minune în viață și nici după moarte, la care papa a răspuns: Câte propoziții teologice a scris, tot atâtea minuni a făcut.

Lecturile de azi, mai ales prima și a treia, ne cheamă să medităm asupra rolului pe care îl au mamele în săvârșirea minunilor.

Din Sfânta Scriptură aflăm că mamele sunt chemate să sufere: În durere vei naște (Gen 3,16). Sentința divină nu constituie un blestem, așa cum am fi înclinați să credem la prima vedere, ci un indiciu că suferința își capătă sens prin maternitate. Dacă vrem să-l găsim și să-l înțelegem pe Dumnezeu, trebuie să revenim la mama care ne-a născut și să ne străduim să-i înțelegem iubirea care acceptă suferința. Atât pentru profetul Ilie cât și pentru Isus, lacrimile mamei au fost acelea care le-au stors minunea. Mama creștină înseamnă mucenică, pentru că viața ei este o jertfă neîntreruptă; mama creștină înseamnă înălțare spre Dumnezeu pe aripile rugăciunii (Colombo). Întoarcerea spre mama creștină înseamnă o întoarcere spre înviere. Ilie învie tânărul din Sarepta și-l încredințează mamei sale; Isus învie tânărul din Naim și-l încredințează mamei sale. Așa cum am mai spus-o altă dată, mama are știința vieții ca dar din partea Duhului Sfânt. Învierea este desăvârșirea acestei științe. Menirea mamelor este de a păstra ceea ce Duhul Sfânt le-a dat și ceea ce Isus a desăvârșit prin învierea sa, de a păstra ființa căreia Dumnezeu îi dă viață, de a păstra semnul care ne duce la Cristos, la credință, la înviere. Saul din Tars s-a convertit, a devenit superminunea care se cheamă sfântul Paul apostolul neamurilor, vasul ales de Dumnezeu și predestinat Bisericii. Un rol deosebit în această minune l-a avut și mama sa, din moment ce el însuși recunoaște că Dumnezeu l-a ales din sânul mamei spre a fi apostol (Gal 1,15); înseamnă că a fost o mamă credincioasă, care s-a rugat și a plâns pentru viitorul iubirii sânului ei.

Credința scade. Convertirile mari se pare că sunt tot mai rare. Multe țări duc mare lipsă de apostoli. Tineretul dezorientat, mai ales din cauza drogurilor, se lasă tot mai mult pradă viciilor. Mai mult ca oricând se pune întrebarea: Oare când va veni Fiul Omului, va mai găsi credință pe pământ? (Lc 18,8). Și dacă nu va găsi, o mare parte din vină o vor avea mamele care nu au plâns, nu s-au rugat, n-au prețuit darul științei vieții, nu l-au împărtășit etc.

Isus a întemeiat o societate nouă care se cheamă trupul său mistic și este cunoscut drept sfânta Biserică. Menirea ei este de a fi cu adevărat mamă: de a suferi chinurile nașterii fiilor ei la credință, de a se jertfi, de a plânge, de a se ruga pentru fiecare persoană umană. Pe noi, care suntem în sânul acestei sfinte Biserici, Dumnezeu ne cheamă la convertire și apostolat, să fim semne ale îndurării divine în lume. Să plângă pentru tine, se adresează sfântul Ambrozie celui păcătos, sfânta maică Biserică, ea care intervine pentru fiecare dintre fiii săi, așa cum a intervenit mama văduvă pentru unicul său fiu. Și un popor numeros să ia parte la durerea bunei mame (cf. Evangheliei după sfântul Luca V,92). Sfântul Augustin, minunea lacrimilor mamei sale Monica, a spus: Aflăm din evanghelii că Isus a înviat trei morți în chip văzut, dar el a înviat mii de morți în chip nevăzut. Când a spus aceste cuvinte, desigur că s-a gândit mai întâi la sine însuși, înviat de lacrimile mamei sale.

Doamne Isuse, fă să fiu și eu un semn al îndurării tale, datorită lacrimilor preacuratei Fecioare Maria de sub crucea ta de pe Calvar. Amin.

 

* * *

 

Cristos, Răscumpărătorul omului

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro

Episodul istorisit în Evanghelia de astăzi – Învierea fiului văduvei din Nain – se află numai în Evanghelia lui Luca, și face parte din tradițiile particulare pe care acest evanghelist le-a scos pe cont propriu din acea cercetare sârguincioasă despre care vorbește la începutul Evangheliei sale. De fapt, aici nu vom putea distinge unde sfârșește faptul istoric și unde începe interpretarea eclesială și teologică a faptului. Este evident că în această povestire avem un plan catehetic, care reflectă folosirea episodului de către comunitatea primară. Punerea în paralel cu învierea fiului văduvei din Sarepta, pe care am auzit-o în prima lectură, trădează intenția de a-L indica pe Isus ca “Marele Profet”. Ușurința cu care Isus face minunea (Ilie a trebuit să se întindă de trei ori peste copil, Isus spune pur și simplu “Scoală-te!”), arată că El este mai mare decât Ilie. Ilie cheamă Numele Domnului, Isus însuși este Domnul – Luca pentru prima dată îi dă aici acest titlu lui Isus.

Cine citește Evanghelia de astăzi nu se poate mulțumi numai cu citirea istorică sau literală, nici cu cea eclesială, ci trebuie să ajungă la citirea spirituală. Lectura spirituală, care deseori coincide cu cea istorică, nu este un mod de manipulare a faptului și de a-l face să spună ceea ce în realitate nu spune, ci tocmai contrariul: ea slujește la a descoperi exact ceea ce conține faptul, dar care nu poate fi văzut cu ochiul liber; înseamnă a pătrunde dincolo de aparențe, în acel fond al lucrurilor care nu se revelează decât întru Duhul Sfânt.

Lectura spirituală a pericopei noastre începe de la această simplă constatare: Isus în Evanghelii, ne vorbește când prin cuvinte, când cu gesturi. Minunile pe care le săvârșește – ca și cea de astăzi – sunt ca tot atâtea cuvinte în acțiune, cuvinte mute, dar care fac să li se audă glasul până la marginile pământului, și care pot fi citite chiar și de analfabeți. Ce ne spune nouă, în credința noastră, acel gest al lui Isus, căruia i se face milă, se apropie de sicriu și spune mortului să se scoale, iar mortul ascultă cu cea mai mare grabă?

Este clar că aici este vorba despre simbolul unei realități mai mari, pe care o aflăm în toată scriptura și care poate fi exprimată în felul acesta: Fiul lui Dumnezeu, prin întrupare, s-a apropiat de omenirea moartă din cauza păcatului, și a înviat-o. Isus nu numai că a săvârșit câteva învieri din morți (Lazăr, tânărul din Nain, fiica lui Iair), ci El însuși este Învierea: “Eu sunt învierea și viața. Cine crede în mine nu va muri în veci”. Iată, așadar, mesajul spiritual din această duminică, pe care trebuie să-l deslușim și să-l aprofundăm.

Pentru a-l înțelege, trebuie să plecăm de la un punct ceva mai îndepărtat: la început Dumnezeu l-a creat pe om “după chipul și asemănarea Sa”: să fie inteligent, liber și investit cu suveranitate asupra lucrurilor, cu acea suveranitate care izvorăște din însăși suveranitatea lui Dumnezeu. Tocmai aceasta era ceea ce a voit Dumnezeu, adică o creatură creată pentru viață și pentru slavă. Peste această față glorioasă a omului a trecut cataclismul păcatului, care a devastat totul, iar omul a rămas asemenea unei grădini asupra căreia s-a abătut furtuna și grindina, din care n-a mai rămas aproape nimic sănătos!

Cu toate acestea, Dumnezeu, în mila Sa, nu l-a lăsat pe om în puterea morții, ci i-a venit în întâmpinare (canonul IV) și a trimis pe Fiul Său Unul-Născut. Aceasta este cea mai înaltă culme a istoriei: în Isus, Dumnezeu se face om între oameni, se pune în situația umană, și pentru a spune așa, se coboară până la nivelul răufăcătorilor; este purtat în trupul unei ființe omenești: se naște, plânge, se dezvoltă… Prima lectură de astăzi ne pune în față un simbol pentru a ne reprezenta acest mister: Ilie, care se întinde asupra copilului mort, punându-și gura pe gura copilului, mâinile sale pe mâinile acestuia. Tocmai aceasta a făcut Cuvântul cu umanitatea întreagă, prin întruparea Sa.

Însă acest lucru nu este suficient: Isus nu numai că s-a făcut om, ci a luat asupra Sa toate slăbiciunile noastre; a absorbit, să spunem așa, tot răul care se abătuse asupra omului, chiar și păcatul, care este cel mai îngrozitor lucru în fața lui Dumnezeu: “Pe cel ce n-a cunoscut nici un păcat, El L-a făcut păcat pentru noi, ca noi să fim neprihănirea lui Dumnezeu în El”. Despre acest om, care, chiar și în ținuta lui exterioară, era redus la însuși chipul pedepsei lui Dumnezeu, s-a spus: “Ecce homo!” Iată în ce hal a fost redus omul; iată în cele din urmă adevărul adevărat cu privire la om!

Dar iată a doua culme a istoriei: Isus învie din morți, și înviind, este ca și cum toată acea sarcină a păcatului a dispărut; rănile Sale ne-au vindecat. Omenirea a trecut ca printr-un mare botez și printr-o altă Mare Roșie. Înverșunații ei dușmani – păcatul, sclavia, moartea – au urmărit-o numai până aici, unde s-au și înecat: “A năpustit în mare, pe cal și pe călăreț… I-au acoperit valurile și s-au pogorât în fundul apelor ca o piatră”. Strigătul din Vinerea Mare: “Iată omul!”, răsună și în dimineața Paștelui, dar cu un alt înțeles, și care vrea să spună: “Iată omul cel nou!” Iată omul adevărat, liber însă ascultător, “Noul Adam”, și chiar mai mult decât noul Adam.

De fapt, aceasta nu este o simplă reînnoire a ceea ce a fost vechi, ci o reînnoire în mai bine (“o, felix culpa”). Acum, dacă un om este în Cristos, el este o creatură nouă. Să revenim la situația noastră: cum se face oare că după venirea lui Cristos, parcă nimic nu s-ar fi schimbat în lumea aceasta, ca și cum Cristos nu ar fi venit și nu ar fi înviat? Știm prea bine că Isus ne-a eliberat de păcatul original, însă nu și de unele urmări ale păcatului, cum ar fi concupiscența, dorința pătimașă, aviditatea, cu alte cuvinte nu ne-a eliberat de libertatea noastră. Izvorul otrăvit, care este inima egoistă a omului, continuă a mai revărsa încă tot ceea ce întinează și infectează întreaga omenire. Sclavia se perpetuează, umbra morții se reîntoarce pentru a acoperi lumea. Periodic, ne regăsim în Egipt, cu lanțuri la glezne, chiar după ce am traversat Marea Roșie.

Astăzi există câteva forme ale sclaviei, de mari dimensiuni, iar cea mai apropiată de noi este “consumul”. Trebuie să consumăm și iar să consumăm, pentru a produce iar și iar, pentru ca în felul acesta să se mențină lanțul intereselor și al profiturilor. Omul, fără să-și dea seama, se reduce la nivelul unei mașini: unul are o mașină de producție, altul una de consum, și tocmai în aceasta se află o mare nedreptate, pentru că pofta de câștig și bunăstarea unora provoacă și mențin mizeria a milioane și milioane de oameni. Aceasta este o sclavie mascată pe care mass-media o fac să treacă drept bunăstare, progres, viață adevărată și trăită din plin. Omul este manipulat și nu mai trăiește în el decât dimensiunea corporală și pământească, restul, adică dimensiunea spirituală a omului, s-a atrofiat și a pierit.

Noi nu spunem că nu trebuie să muncim, că nu trebuie să ne folosim toate talentele: pentru noi, pentru familie, pentru societate. Însă, așa cum toate lucrurile “își au vremea lor”, trebuie să existe o vreme “pentru toate”, chiar și pentru suflet, și o vreme pentru toți, deci și pentru cei care nu se pot gândi la suflet pentru că sunt hărțuiți de nevoile elementare. “Amintește-ți, creștinule, de demnitatea ta”. Aceste cuvinte ale Sfântului Leon cel Mare trebuie să circule în mijlocul poporului creștin, așa cum circulau cuvintele lui Moise printre evreii din Egipt, înflăcărându-i de nostalgia libertății pierdute. Trebuie recuperat sensul valorilor morale și redată întâietatea spiritualului asupra a tot ceea ce este material: să aibă întâietate adevărul, nu minciuna; dreptatea, nu nedreptatea… Iată sensul Euharistiei, al Împărtășaniei pe care o vom primi peste câteva minute: acel Isus, care a spus atunci tânărului mort: “Tinere, scoală-te”, acum ne repetă fiecăruia dintre noi aceleași cuvinte: “Îți spun ție: “Scoală-te!” Te-am eliberat pentru a fi liber; am murit pentru ca tu să trăiești. Acum vin la tine pentru a-ți reînnoi toate aceste daruri ale Mele: Cine mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu, are viață veșnică”.

 

* * *

 

S-a prăbușit ultima siguranță

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: Predici.cnet.ro
Copyright: Presa Bună

Cuvântul este adevărat când este eficace

Văduva din Sarepta (încă o străină!) recunoaște în fața lui Ilie: – Acum știu că tu ești omul lui Dumnezeu și că adevăratul cuvânt al Domnului este în gura ta. Dar o spune după ce profetul i-a “încredințat”, viu, fiul care încetase să mai respire (prima lectură).

La porțile din Naim (evanghelia), lumea, uimită, exclamă: – Un mare profet s-a ivit între noi și Dumnezeu a vizitat pe poporul său. Dar o spune după ce Cristos a redat unei sărmane văduve “fiul unic” care era condus la mormânt. Atât Isus cât și Ilie sunt acreditați ca profeți după ce cuvântul lor s-a revelat “cu putere”, capabil de a pune pe picioare un mort. Mai mult: cuvântul lor este recunoscut ca adevărat, pentru că a fost eficace, în stare de a produce, de a face să se întâmple ceva.

Îmi este de ajuns această simplă constatare pentru a avertiza îndată că roșeața mi se urcă la obraji. Desigur, și eu am participat la bucuria văduvei din Sarepta. Mă unesc cu corul plin de bucurie al celor prezenți la înmormântare, din părțile Naimului, constrânși să întrerupă pe neașteptate alaiul funebru și să înghită, în grabă, lacrimile… Totuși nu mă pot împiedica să nu mă rușinez. De multe ori m-am aflat în fața unei mame disperate, a părinților, soților, prietenilor cărora le-a fost răpită brutal persoana cea mai dragă. Și deși mi-a fost încredințat “adevăratul cuvânt al Domnului”, nu am știut să-l folosesc pentru a schimba acea situație de doliu. Nu am cerut niciodată minunea. Mi-a fost frică să cer minunea. Și atunci, în fața relatărilor ca cele conținute în lecturile de astăzi, ]mi dau seama că mai ales credința mea trebuie să fie înviată.

Lacrimile, pentru a mi se ierta cuvintele

Desigur, și eu am repetat aceeași frază a lui Cristos: – Nu plânge! Dar am pretins ca mama, prietenul, să nu plângă pentru că eu m-am pregătit să le țin o lecție, să le explic, să le demonstrez că… Cristos, în schimb, a impus femeii din Naim să nu plângă pentru că El este în stare să-i redea fiul. Poate, în anumite cazuri, este mai bună tăcerea. Sunt mai eficace lacrimile decât explicațiile, predicile și invitațiile la resemnare.

Îmi amintesc sicriul unui prieten, de treizeci și trei de ani, carbonizat de un fulger în curtea casei. Era un tânăr preot. Parohul a intonat “Dintru adâncuri” cu vocea întreruptă de plâns. Eu am încercat să răspund, dar lacrimile au astupat pronunțarea cuvintelor. Mă gândesc, cu modestie, că predica cea mai eficace pentru toți participanții a fost aceasta: doi preoți care nu se rușinau să plângă în hohote. Doi preoți care nu mai găseau cuvintele din “Dintru adâncuri”. Uneori este mai bine să pierzi cuvintele și să regăsești, în compensație, lacrimile ca sacrament al omeniei și al adorației misterului. Uneori este cazul, în loc de a spune “nu plânge”, de a cere puterea de a plânge împreună. Și pentru a fi iertat de cuvântul ineficace, lipsit de putere, devitalizat, golit de forța credinței.

Învieri posibile, ba chiar obligatorii

Totuși o oarecare înviere trebuie s-o încercăm. Înăuntrul nostru, înainte de toate. Putem avea, într-adevăr, o credință moartă. O speranță stinsă. O iubire îngropată sub lespedea groasă de gheață a egoismului, a indiferenței. Idealuri sugrumate de strânsoarea mortală a intereselor. Conștiința redusă la tăcere de timpul imemorabil, lipsită fie de primul fie de ultimul cuvânt. Sentimentele autentice umane congelate pentru ca să nu deranjeze afacerile. Poate să existe de-a dreptul un suflet mort înăuntrul nostru. Cele mai rele descompuneri, chiar dacă nu se manifestă în exterior, sunt cele ale spiritului.

Iată un tărâm în care ne putem exercita încercarea de… a restitui viața. Și apoi sunt atâția vii de înviat. Persoane care nu se mai așteaptă la nimic. Rău-iubiți, sau niciodată-iubiți. Indivizi paralizați de disperare sau de singurătate. Vieți “aparente”. Lume care a pierdut voința de a trăi, sau a pierdut sensul vieții. Mai pot exista cei care sunt obosiți de a mai trăi. Și de-a dreptul cei care trebuie să înceapă încă să trăiască într-adevăr. Isus nu a ezitat să propună unui om cu părul alb, Nicodim, care a ajuns la un loc important pe scara socială, să se decidă să se nască! Da, există cineva în jurul nostru care are nevoie de un cuvânt eficace, miraculos, pentru a se naște ca om. Iată, deci, un alt amplu evantai de posibilități pentru a mărturisi și a-l reprezenta pe Dumnezeu care iubește viața, vrea viața, redă viața, schimbă viața, face din noi oameni vii.

Moartea este a-normală

Încerc totuși să-mi imaginez fața locuitorilor din Naim, după destrămarea alaiului funebru. Au fost spectatorii unui eveniment ne mai auzit. Au constatat un fapt paradoxal, ne mai auzit: nu totdeauna este posibil să îngropi un mort, chiar dacă se merge la cimitir pentru aceasta, chiar dacă toate sunt aranjate pentru aceasta! În lume a intrat o forță nouă, care schimbă totul. O forță capabilă de a pune în discuție moartea. În această lume a năvălit “o altă lume”, și a avut loc sub ochii lor un lucru din această altă lume. S-a năruit siguranța cea mai “rațională”, siguranța cea mai indiscutabilă.

Omul rațional găsește în limită (adică în moarte) sprijinul său cel mai solid. Acum cineva a tăiat de la bază acel sprijin care părea de nezdruncinat. Din acest moment trebuie să ne așteptăm la orice. Imposibilul este înserat în registrul posibilităților. În fața dominației necontestate a morții, unica atitudine “rațională” nu mai este resemnarea. Din acest moment se poate cere (sau crede!) incredibilul.

“Un mare profet” a făcut să înțelegem că moartea este a-normală. Ne-a amintit că Dumnezeu l-a creat pe om pentru viață. Și că speranța, de acum, nu mai este constrânsă să stea în afara grilajelor cimitirului.

Un individ “funebru” devine purtătorul unui mesaj de viață

Chiar și Paul (a doua lectură) se prezintă, într-un oarecare sens, ca un înviat. Viața sa – chiar dacă el se agita atâta – era îmbălsămată în “tradițiile părinților”, întemnițată în paginile aride ale Legii. A fost o cotitură, pe care el o documentează în fragmentul sugestiv autobiografic de astăzi. Dumnezeu îl aștepta, pe drumul Damascului, de-a lungul unuia din itinerariile sale parcurse cu frenezie, pentru a-i încredința un mesaj total nou. Grație “revelației”, și nu datorită unei descoperiri ale sale, sau a unei însărcinări din partea oamenilor, Paul din fanatic devine apostol pasionat, purtător al unui cuvânt eficace, care schimbă totul. Nu are timp, și nu simte nevoia, de a consulta pe nimeni.

Pentru a face o înmormântare, trebuie autorizații. Dar pentru a purta lumii un mesaj de viață este suficientă demonstrarea de a fi fii ai Învierii. Paul devine cu adevărat liber și eliberator când încetează de a mai fi paznicul unui mausoleu, de a se prezenta ca un temut individ “funebru”, și acceptă să se nască un “Om nou” și de a pune pe picioare “creaturi noi”. Din întâmplare, învierea nu va fi ceva care poate și trebuie să se întâmple înaintea morții?

 

* * *

 

Duminica a X-a (C)

Autor: pr. Eduard-Mihai Coșa
Copyright: Predici.cnet.ro

Domnul este lumina și mântuirea mea: de cine mă voi teme? Domnul este apărătorul vieții mele: de cine mă voi înfricoșa? Prigonitorii și dușmanii mei se clatină și cad”( Ps 26,1-2).

Cuvintele antifonei de la intrare ne introduc în tematica duminicii de astăzi, a X-a de peste an. Dumnezeul nostru, Dumnezeul Revelației, este un Emanuel, un Dumnezeu cu noi, care este aproape de creatura sa, o urmărește cu iubirea sa și nu o abandonează în momentele de suferință.

În prima lectură asistăm la un episod din viața profetului Ilie care, fiind într-o țară păgână, este mișcat de durerea unei văduve din Sarepta Sidonului și, prin invocarea lui Dumnezeu, îi învie fiul rămas fără suflare, obținând și o mărturisire de credință din partea femeii: “Acum știu că ești omul lui Dumnezeu și că, într-adevăr, Cuvântul Domnului este pe buzele tale”.

Urmărind și Evanghelia zilei și intervenția miraculoasă a lui Isus în favoarea văduvei din Naim, îndurerată de pierderea unicului ei fiu, descoperim același adevăr fundamental, că Domnul este apărătorul vieții mele și atât de mult a iubit lumea încât ni l-a trimis pe fiul său…. Isus ne-a dovedit că este mai mult decât un profet, El este Fiul lui Dumnezeu care ne-a asigurat că va fi cu noi până la sfârșitul veacurilor.

Dar revenim la evenimentul prezentat de Evanghelie, nu însă înainte de a face o precizare. E bine să clarificăm faptul că acest miracol al lui Isus nu este o înviere propriu-zisă, ci o … reanimare, adică o reîntoarcere la viață pentru a muri din nou. Învierea, în schimb reprezintă o condiție de viață în care nu mai e posibilă moartea. Este starea de viață pe care a dobândit-o Isus Cristos prin Învierea sa minunată și care va fi și starea noastră la sfârșitul lumii, când se va termina așteptarea și se vor termina și încercările. Este importantă această precizare. Prin miracolul săvârșit de Isus, Mântuitorul vrea să descopere intenția lui Dumnezeu, adică faptul că El dorește să elimine moartea iar, prin Atotputernicia sa, va realiza aceasta.

Așadar, atenție, această reanimare a tânărului este doar un “semn” pentru a ne da speranță și pentru a garanta angajarea lui Dumnezeu în favoarea noastră. De bună seamă, marea preocupare a lui Dumnezeu în această fază a istoriei este aceea de a ne elibera de prima si adevărata moarte, adică păcatul.

Aceasta este moartea pe care Dumnezeu vrea s-o elimine înainte de toate, distrugând-o din rădăcină, din inima fiecăruia. Această moarte, adică păcatul, este adevăratul rău și marea tragedie a omului.

Să fim conștienți de aceasta! Să trăiești mulți sau puțini ani, nu are importanță în fața lui Dumnezeu: ceea ce valorează este să fii și să rămâi viu cu sufletul, luptând permanent împotriva păcatului. Iar noi constatăm că de fapt există atâtea persoane care par că sunt vii, dar în realitate sunt moarte: unii crapă de sănătate, par să fie în culmea carierii și a dominării, dar în inimă au deja putregaiul morții și într-o zi vor fi învinși definitiv de teribila moarte.

Din contră, există evident și atâtea persoane ruinate de boală, lovite de nenorociri, încercate de persecuții: toate acestea dacă au inimă bună și sunt unite cu Dumnezeu, au deja în suflet sămânța vieții care într-o zi va înflori minunat. Pentru acești creștini, viața creștină este însemnată de această siguranță și interpretează totul în lumina acestei certitudini. Sunt credincioșii care știu să valorifice ziua de astăzi, prezentul, în perspectiva veșniciei; sunt persoane care trăiesc cu certitudinea că Domnul este lumina și mântuirea mea, și că va veni ora lui Dumnezeu, timpul mântuirii.

Revenind la textul evangheliei, observăm modul în care Isus se apropie de durerea persoanelor care însoțesc cortegiul funebru, în special față de văduva îndurerată către care se îndreaptă cu milă și-i spune: “Femeie, nu plânge!”

Să ne oprim asupra acestui aspect particular: Isus este cuprins de milă. Această atitudine de milă, Dumnezeu o arată față de noi în atâtea situații de durere, chiar și în acele situații pe care El nu le rezolvă după cum am vrea noi și după cum ne-am aștepta.

Însă un lucru este sigur: durerea este o consecință a păcatului uman, iar Dumnezeu nu se bucură pentru durerea cuiva așa cum nu se bucură nici pentru păcat.

El are milă!: e o milă concretă, este o milă care vrea să modifice dureroasa situație creată de păcatul omului.

Femeie nu plânge! Această poruncă, Isus o repetă în fața tuturor situațiilor dureroase.

Nu plânge: dacă boala îți macină trupul, amintește-ți că nu sănătatea este primul și marele bine al vieții….

Nu plânge: dacă moartea surprinde pe cineva la o vârstă tânără, nu te revolta. Nu numărul anilor dă valoare vieții, dar este calitatea morală a vieții cea care dă valoare anilor.

Nu plânge: deoarece durerea limpezește privirea și te ajută să îl descoperi mai ușor pe Dumnezeu. Un bolnav, brazilian, membru al unui grup de colaboratori ai fericitei Tereza de Calcuta, scria (ceea ce mulți alții au spus-o cu alte cuvinte): în durere l-am întâlnit pe Dumnezeu și am găsit calea prin care să fac bine”. În durere!.

Evanghelia de astăzi ne prezintă minunea săvârșită de Isus: Tinere, îți poruncesc, ridică-te. Iar mortul s-a ridicat și a început să vorbească.

Cu siguranță, o mare minune, dar, adevărata minune este dorința lui Dumnezeu de a da o viață veșnică tuturor celor care o doresc și de a ne elibera de orice durere umană. Cine crede, se lasă călăuzit de Dumnezeu și va vedea împlinirea promisiunilor sale. Să primim Evanghelia de astăzi ca pe un dar ceresc care să ne facă să creștem în credință. Să credem cu tărie că El este lumina și mântuirea noastră… dătătorul și apărătorul vieții noastre. Amin

(după A. Comastri, Predicate la buona notizia, Elledici, 2000, pp. 147-150)

 

* * *

 

Duminica a X-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Părintele F. Puységur, un călugăr foarte cunoscut în Franța, după ce a primit sacramentul Ungerii bolnavilor, s-a ridicat în șezut pe pat și, arătându-le confraților un raft din biblioteca sa, a murmurat:

- Da… acolo… acolo în spate…

Unul dintre cei prezenți a mers tremurând să privească în colțul indicat și a scos din el… o sticlă prăfuită de Beaujolais. Toți s-au privit contrariați.

- Trebuie să sărbătorim! a explicat muribundul cu un fir de voce. Nu mori în fiecare zi!…

2. Tema

“Domnul este lumina și mântuirea mea: nu mă tem nici măcar de moarte!”

3. Mesajul zilei

Moartea este dureroasă, mai ales dacă apare subit și îi lovește pe cei tineri.

- În fața misterului morții nu știi ce să mai spui: unii se resemnează, alții cad în disperare, alții se abandonează în mâinile Tatălui.

Ce ne povestește Evanghelia pe care am citit-o? Ce face și ce spune Isus?

- Isus merge pe drumurile noastre… vede o înmormântare: mortul era tânăr, mama era văduvă, mulțimea era mare… văzând-o pe mamă, lui Isus i se face milă și spune: Nu plânge! Îl învie pe tânăr și îl încredințează mamei.

- Întâlnindu-l pe Isus, înmormântarea devine sărbătoare!

Dar permiteți-mi o altă întrebare:

- Unde a ajuns tânărul înviat? A murit a doua oară!

- Isus le asigură viața veșnică și învierea, chiar și a trupurilor, fără să mai moară, celor care acceptă prin propria comportare mântuirea sa.

La “Aleluia”, înainte de a proclama Evanghelia, este această veste a lui Isus: “Eu sunt învierea și viața, spune Domnul. Cel care crede în mine nu va muri în veci”.

- În Isus îl întâlnim pe Domnul care învinge chiar moartea, și o învinge pentru totdeauna, dăruindu-ne viața!

- Suntem nemuritori! Da, pentru că suntem, asemenea lui Isus, fii ai lui Dumnezeu, ai Dumnezeului celor vii, și nu al celor morți.

Să purtăm acest dialog cu Isus:

- Tu ne spui că ești învierea: demonstrează-ne! Am demonstrat-o înviindu-l pe tânărul văduvei din Naim și pe alții: îți amintești?

- Da, sigur, ai redat viața pământească unor persoane care apoi au murit din nou. Arată-ne că ești cu adevărat mai puternic decât moartea!

- A demonstrat-o Tatăl meu, înviindu-mă din morți. Astăzi sunt aici, viu, cu voi, pentru a vă aduce viața care va dura pentru totdeauna: “Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu va avea viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de pe urmă”.

- Ce spunem la sfârșitul Crezului? Aștept învierea morților și viața veacului ce va veni!

- Închei: Dumnezeu ne iubește așa cum suntem: suflet și trup, pentru totdeauna!

Exemplu clarificator asupra credinței în înviere avem în martiriul celor șapte frați Macabei (cf. 2Mac 7). Cf. și viziunea lui Ezechiel (Ez 37).

4. Exemple

a) O mamă își pierduse un fiu în război. A vrut cu orice preț să meargă să vadă unde era înmormântat. A ajuns la mormânt, a plâns și s-a rugat îndelung. Apoi, cu un gest de credință, a scos din geantă o pungă cu semințe de grâu. A scormonit pământul de pe mormânt și a semănat acele boabe de grâu. Apoi, i-a spus îngrijitorului:

- Aveți grijă de aceste semințe pe care le-am pus pe mormântul fiului meu. După ce vor crește, când vor deveni spice, aș vrea să se facă din ele ostii pentru sfânta Liturghie. Vreau ca fiul meu să fie unit cu cel care ne-a spus: “Eu sunt pâinea vieții. Cine mănâncă din această pâine va trăi în veci și eu îl voi învia în ziua de apoi”.

b) Frază de încheiere: “Chiar dacă aș merge prin valea întunecată a morții, nu mă tem de nici un rău, căci tu ești cu mine, Doamne”.

 

* * *

 

Lui nu-i plac înmormântările

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“Ilie a spus: “Uită-te fiul tău trăiește”.1Regi. 17, 17-24

“Dar când Dumnezeu m-a pus deoparte chiar din pântecele mamei mele și m-a chemat prin Harul Său, a găsit cu cale, să descopere în mine pe Fiul Său, ca să-l vestesc între neamuri.” Gal. 1, 11-19

“Apoi s-a apropiat și s-a atins de raclă; cei ce o duceau s-au oprit. El a zis: “Tânărule, scoală-te!”. Lc. 7, 11-17

În lecturile de astăzi, unicul lucru în comun este “restituirea”. Două văduve care plâng pierderea copiilor lor și care și-i văd readuși la viață: unul de către prorocul Ilie (prima lectură), și celălalt de către Isus Cristos (Evanghelia). În realitate, felurile restituirii diferă atât în substanță cât și în formă. Este suficient de a citi cu atenție cele descrise în prima carte a Regilor, ca și cele istorisite de către evanghelistul Luca (singurul dintre evangheliști care povestește acest episod), spre a ne da seama de aceste două deosebiri.

În primul caz, Ilie nu lucrează cu propria lui putere, ci ca un simplu mijlocitor pe lângă Dumnezeu. Însă Domnul Cristos lucrează cu propria Lui putere. El este Fiul care dă viață. Prima minune al cărui protagonist este prorocul găzduit în casa femeii din Sarepta, minunea este săvârșită printr-un ceremonial complex, oarecum chiar mecanic. Însă, acțiunea lui Cristos se înscrie în cadrul celei mai mari esențialități și simplități, cu toate că se desfășoară în fața unei mari mulțimi (în vreme ce Ilie se retrage în propria-i cameră de sus). Gesturile și cuvintele sale vădesc o autoritate și o liniște extraordinară.

În sfârșit, în povestirea lui Luca, există o particularitate, care nu poate fi trecută cu vederea: compătimirea lui Isus: “Domnul când a văzut-o, i s-a făcut milă de ea și i-a zis: “Nu plânge!”. (Lc. 7, 13) Cristos, nu socoate că moartea ar fi ceva normal. O vede în negativitatea ei, în unele ocazii chiar se întristează, așa ca în fața mormântului lui Lazăr. Prin urmare, pentru el moartea nu poate fi acceptabilă pentru că este în contradicție cu planul lui Dumnezeu și că a fost introdusă în lume de duhul cel rău așa cum amintește foarte bine cartea Înțelepciunii. (Înț. 2, 23-24) Prin atitudinea sa în fața durerii și a plânsului unei creaturi, Isus este manifestarea gingășiei materne a Tatălui. Aici, Cristos este numit “Domnul”. Însă El este un Domn care se înduioșează în fața durerii, și chiar plânge.

Când apare viața

După săvârșirea minunii, oamenii vorbeau între ei: “Un mare proroc s-a întors între noi, și Dumnezeu a cercetat pe poporul Său”. (Lc. 7, 16) Semnul hotărâtor al vizitei lui Dumnezeu printre oameni este dat de faptul că omul înviat se prezintă ca purtător al vieții. Cuvântul viață, cu care ne întâlnim la tot pasul în Evanghelia lui Ioan, nu se referă numai la viața de dincolo, de după moarte. Ci este vorba de viața de aici de pe pământ întrucât viața cea veșnică începe chiar astăzi.

Nimeni dintre noi nu este în stare să învie un mort. Dar aceasta nu ne scutește de a fi purtătorii unui mesaj al vieții. Creștinul nu trebuie să grăbească îngroparea celor vii. Nu are dreptul de a se dedica practicilor morții. Noi ne aflăm în slujba vieții numai în măsura în care avem gustul vieții. În cazul acesta chiar și moartea cu toată tragismul ei, ne poate bucura. Atunci când medicul i-a spus lui Francisc din Assisi, că nu mai are de așteptat altceva decât moartea, sărăcuțul a spus: “Fii binevenită, soră moarte!”

Tot atunci i-a chemat pe doi frați pentru ca să intoneze “Cântarea fratelui Soare” și când au terminat de cântat au mai adăugat strofă care în traducerea lui Ion Acsan și publicată în “Deșteptarea” din 24 februarie 1990, sună așa:

“Fii lăudat, o, Doamne, prin cei care de dragul tău se-mpacă
și-ndură slăbiciunea și necazul.
Sunt fericiți cei ce le rabdă-n pace,
Căci ei vor fi de tine-ncoronați Stăpâne!
Fii lăudat, o, Doamne, și prin trupeasca moarte, sora noastră
De care nu-i om viu să scape!
Vai celor ce mor plini de păcate grele.
Ferice de cei ce-ascultă divinele-ți porunci
Căci nu le va aduce nici un rău a doua moarte.”

Când îl întâlnim pe cel viu

Așadar, Dumnezeul revelat de Cristos, este Dumnezeul iubitor al vieții. De aceea și Sfântul Paul în frumosul său text autobiografic din scrisoarea către galateni (prima lectură), preferă să vorbească mai mult despre revelație, decât despre convertire. Întâlnirea cu Cristos, revelator al adevăratei fețe a lui Dumnezeu, implică întreaga Sa existență și imprimă o orientare absolut nouă, o cotitură neașteptată. Râvna, pe care mai înainte o punea în susținerea și promovarea tradițiilor bătrânești, acum o pune la dispoziția Evangheliei lui Cristos, care nu a fost modelată după măsura omului și pe care el nu a primit-o și nici nu a învățat-o de la oameni.

Atunci când un om se întâlnește cu cel viu, nu se poate sustrage de la obligația de a se face crainicul “Vestei cele Bune” a vieții. În primul rând apostolul este o creatură, care-și trăiește viața din plin, nu este o mumie, un mâncător de colivă, un comentator de legi, nici numai un cititor de molifte ori un organizator de funeralii. Biserica, dacă vrea să primească lumina și revelația lui Dumnezeu trebuie să se ocupe în primul rând de a crea niște oameni vii, integri, nu numai niște paiațe de mers cu ele pe la iarmaroace cu scopul numai și numai de a face vizibilă și experimentabilă viața.

Însăși biserica, mai înainte de a fi “lumina lumii”, are obligația de a fi “vita”, nu instituție ori structură. Așadar, biserica, luată ca loc al vieții. Lumina adevărului emană numai din splendoarea vieții. Acolo unde viața este umilită, înjosită, acolo, zic, nu mai poate fi loc și pentru adevăr.

 

* * *

 

Isus, apropiindu-se, a atins sicriul

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Liturgia cuvântului de azi are menirea să înlăture o teamă, de aceea antifona de la început caută să dea motivul încrederii: “Domnul este lumina și mântuirea mea: de cine mă voi teme? Domnul este ocrotitorul vieții mele: de cine mă voi înfricoșa? Prigonitorii și dușmanii mei se clatină și cad” (Ps 26,1-2). Cel mai mare dușman al omului care îi trezește cea mai mare teamă este moartea.

Poporul ales aștepta cu nerăbdare sosirea lui Mesia spre a-l elibera, printre altele, de moarte, de frica morții. Orice pierdere de viață a deschis în toate timpurile o rană dureroasă în credința oamenilor prin îndoiala: nu cumva toate se termină cu moartea?

Pentru evanghelistul Luca învierea tânărului din Naim este semnul sosirii vremurilor mesianice.

Ioan Botezătorul a trimis la Isus pe câțiva dintre ucenicii săi ca să-l întrebe: “Tu ești cel care trebuie să vină?” (Lc 7,19). Isus le pregătise răspunsul încă înainte de a fi fost întrebat prin cele două minuni: vindecare slujitorului centurionului roman (cf. Lc 7,1-10 din dum. a IX-a) și învierea fiului văduvei din Naim (evanghelia de azi: Lc 7,11-17), care au trezit conștiința și convingerea că Dumnezeu a vizitat pe poporul său, că este în mijlocul său, că merge cu el și-i arată ținta: viața veșnică.

De timpurile mesianice era legată speranța că morții vor învia, după cum prezisese Isaia (51,1; 55,5-6; 26,19). Numai că învierea tânărului din Naim este doar un simplu semn care prevestește adevărata înviere. Aceasta este numai reanimarea trupului, pe când adevărata înviere este o însuflețire nouă, glorioasă, diferită de cea a întrupării, este asemenea cu aceea pe care o va realiza Cristos, adică este intrarea definitivă într-o nouă condiție de existență. Ca omul să poată ajunge la această nouă stare existențială este necesar ca Isus, nu numai să se atingă de sicriul mortului, rămânând vizavi de om, ci trebuie să intre în sufletul, în întreaga ființă a omului prin consimțământul liber și responsabil al acestuia (cf. MAC pag. 1073).

Omul trebuie să reziste ispitei de a face din Isus un premergător al învierii sale, așa cum Ilie și Ioan Botezătorul au fost premergătorii lui Isus. Cristos nu-i premergătorul învierii omului, el este deja în fiecare creștin prin Duhul său, prin care viitorul omului este deja prezent: am înviat cu Cristos la o viață nouă deoarece căutăm cele de sus (Col 3,1-17) prin Duhul Sfânt care l-a înviat (Rom 8,11). Nu am putea căuta nimic de sus, dacă Duhul nu ar fi și nu ar lucra la conformitatea omului cu Cristos; n-am fi aici, dacă Duhul lui Cristos nu ne-ar fi adus la izvorul vieții: să-i ascultăm cuvântul și să ne împărtășim cu Trupul său euharistic. Cristos înviat din noi este viitorul nostru prezent. Creștinul autentic poate gusta bucuria împărăției lui Dumnezeu din mijlocul nostru (Mt 12,28) ori de câte ori acționează în Duhul lui Cristos, adică din iubire față de cei care plâng de foame, de sete, din cauza sărăciei, persecuției, bolilor, morții etc.

Văduva din Sarepta Sidonului (Lec. I: 1Rg 17,17-24) știe că a primit în casa ei pe un om al lui Dumnezeu care suferă de foame și de sete; știe că o dată cu Ilie a intrat în casă Dumnezeu însuși. Faptul că i-a murit copilul îl consideră drept o pedeapsă din partea lui Dumnezeu pentru trecutul ei păcătos. Dar ceea ce nu știe ea este faptul că Dumnezeu nu este Dumnezeul celor morți, ci al celor vii, așa cum o afirmă Duhul Sfânt în cartea Înțelepciunii (1,13). Ilie îi descoperă acest adevăr invocându-l de trei ori pe Iahve, care se dovedește a fi cu adevărat Dumnezeul vieții, făcând să tresară de bucurie sărmana văduvă văzându-și fiul viu și să exclame: Acum știu că tu ești omul lui Dumnezeu și că adevăratul cuvânt al Domnului este pe buzele tale. O mărturisire de credință asemănătoare a făcut și Naaman sirianul când a fost vindecat de lepră (2Rg 5,15) și Isus a ținut să-i evidențieze pe amândoi chiar de la începutul activității sale publice ca pe adevărați reprezentanți ai popoarelor păgâne care, primind vestea cea bună, intră în sânul Bisericii sale (Lc 4,25-27; cf. CBL pag. 354).

Gestul, prin care Ilie îl învie pe fiul văduvei din Sarepta pare destul de curios: se așază peste copil cu întreaga sa ființă; dar el exprimă totala disponibilitate, dăruire de sine, ca mortul să prindă viață din viața proprie ca dintr-o jertfă și astfel să fie salvată onoarea lui Iahve de “izvor al vieții” împotriva cananeilor care îl cinsteau pe zeul Baal drept dumnezeul vieții.

Gestul lui Isus de la porțile localității Naim este pe cât de simplu pe atât de semnificativ. Mai întâi de toate atingerea sicriului a fost o invitație plină de iubire, de compătimire față de sărmana mamă, că el vrea să-i ofere o alinare. Gestul lui Isus a trezit în sufletul copleșit de durere o rază de speranță; iar când i-a zis: Nu plânge! i-a trezit credința că nu este singură în necaz, că mai există cineva care o poate ajuta și alina.

Ca să fie crezut ca Mesia, Isus trebuia să se arate mai mare decât Moise. Moise a lovit stânca de două ori cu toiagul și din piatră a ieșit apă (Num 20,11), de aceea Mântuitorul atinge sicriul și din el iese viața, fiul văduvei învie, iar mulțimea prezentă crede că Dumnezeu a vizitat pe poporul său, chiar dacă deocamdată îl numesc pe Isus drept profet mare, vor crede în el când le va spune că este mai mare decât Moise.

O femeie bolnavă de hemoragie își zicea în sine: “Dacă mă voi atinge chiar numai de poalele hainei lui, mă voi vindeca”. S-a atins și s-a vindecat. Isus a simțit puterea credinței ei care a pus în mișcare atotputernicia divină din sine și, nu că n-ar fi știut cine l-a atins, dar a întrebat: “Cine m-a atins?” (Mc 5,25-31), pentru ca cei din jur să-și dea seama de puterea credinței. Acum Isus în mod vădit atinge sicriul, cu gestul cel mai simplu și normal, ca al unui stăpân care se mulțumește să facă un simplu semn slujitorului pentru a-și exprima voința și acesta ascultă îndată. Gestul lui Isus proclamă sus și tare că “el este învierea și viața” (In 11,25).

Toma a voit să atingă rănile lui Isus, ca să se convingă de învierea lui.

Isus a atins sicriul ca să se facă părtaș de moartea noastră. Mângâierea nu-i cea adusă de cuvinte, ci aceea care constă în a lua asupra sa tot necazul morții noastre și a face din ea un mijloc de preamărire a lui Dumnezeu, înviind și arătând că însăși moartea lui Petru va fi o preamărire adusă Creatorului prin faptul că va accepta să se atingă de crucea lui Isus: acceptând moarte din iubire față de Isus, față de opera mântuirii lumii.

Cuvintele lui Isus “Tinere, îți spun: scoală-te!” nu-s altceva decât un îndemn dat celui înviat prin atingerea sicriului de a se ridica pentru a asculta cuvântul Domnului.

Și noi, înviați prin atingerea divină cu apa botezului, suntem chemați să ne ridicăm și să ascultăm vestea cea bună de atâtea ori. Exercițiul ridicării din sicriu trebuie să-l repetăm acum, ori de câte ori avem nefericirea de a cădea în păcatul de moarte!

Tânărul înviat este încredințat mamei sale, este încredințat iubirii care i-a dat viață și care plânge ori de câte ori viața se stinge și se bucură ori de câte ori viața învinge (când femeia naște, de bucurie că un om a apărut în lume), uită de durere (In 16,21).

Orice om în starea păcatului de moarte este mort sufletește. Trupul său, deși viu, este ca un sicriu. Când îl atinge Isus prin prezența sa euharistică, mortul învie și Isus îl încredințează Mamei sale, preacuratei Fecioare Maria, adică Bisericii, a cărei icoană este Mama sa, predestinată pentru viața veșnică.

În lectura a II-a (Gal 1,11-19) sfântul Paul arată gratuitatea apostolatului său: “I-a plăcut lui Dumnezeu să-mi descopere pe Fiul său, ca să-l vestesc păgânilor”.

Din moment ce și noi am fost chemați la viața harului tot printr-un dar gratuit al lui Dumnezeu, putem spune același lucru: i-a plăcut lui Dumnezeu să mi-l descopere pe Fiul său, ca să-l vestesc păgânilor. Dat fiind faptul că eu nu am alți păgâni mai mari în jurul meu decât patimile mele, trebuie să le recunosc și să le mărturisesc cu sinceritatea lui Paul: Am persecutat Biserica lui Isus, am făcut-o pe Mama să plângă. Acum este timpul să-i spun: Nu mai plânge! Am înviat prin Cristos! Amin.

 

* * *

 

Un profet mare s-a ridicat între noi; Dumnezeu a vizitat poporul său

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia

Scriitorul Antonio Fogazzaro, în cartea sa “Lumea cea mică a vremurilor străvechi” a scris pagini înduioșătoare despre o mamă, Luiza, care încerca în zadar să redea viața fetiței sale Ombretta care se înecase, căzând într-un lac. Disperată, ajunsă în pragul nebuniei, rostește împotriva lui Dumnezeu cuvinte de hulă pe care nu le-ar fi rostit într-un moment de luciditate. Preotului care încearcă să o consoleze, spunându-i că fetița ei era acum în paradis, îi spune: “Dar Dumnezeu nu a înțeles că paradisul meu e aici, că paradisul e fetița mea?” Sărmana femeie, cu inima profund rănită, nu mai vedea altceva decât durerea; ea își plângea propria durere, nu voia să mai știe de nimic altceva, nici măcar de Dumnezeu.

Ascultând astăzi în lecturile biblice istorisirea sfâșietoare a nenorocirii care le-a lovit pe cele două mame, amândouă văduve, amândouă pierzându-și unicul copil, am putea să rămânem și noi la pojghița, am zice sentimentală, a celor două relatări, adică la cumplita suferință a celor două mame, să ne imaginăm jalea, bocetele, strigătele disperate de durere, să ni le imaginăm cum își smulgeau părul din cap, cum aruncau cu țărână și colb în văzduh, așa cum se obișnuia și cum se mai obișnuiește și azi la semiți, la arabi, și să uităm miezul, conținutul spiritual, mesajul de mântuire pe care vor să ni-l transmită lecturile biblice ale Liturghiei.

Și profetul Ilie în prima lectură, și Isus în Evanghelie redă fiecare viu mamei un copil care murise. Dar este o mare deosebire în privința modului în care profetul Ilie și Isus îi redau vii pe acești copii mamelor lor. Ilie se întinde de trei ori peste copilul mort; Isus nu are nevoie de un asemenea ritual. El rostește un singur cuvânt: ridică-te! Iar copilul se ridică și coboară de pe năsălie. Profetul Ilie îl roagă pe Domnul să redea viața copilului mort. Isus nu se roagă Domnului, ci o poruncește direct, cu propria autoritate: ridică-te! Ceea ce înseamnă că el este mai mare decât Ilie, și e mai mult decât un profet. “Un mare profet s-a ridicat între noi și Dumnezeu l-a cercetat pe poporul său”, comentează mulțimea care a asistat la miracol. El este Domnul, stăpânul vieții și al morții, el este mai mult decât un profet. De subliniat faptul că evanghelistul, descriind învierea tânărului din Naim, îi aplică pentru prima dată lui Isus titlul de domn.

Isus le vorbește oamenilor în două feluri: prin cuvinte rostite cu gura, și prin cuvinte rostite cu fapta, prin gesturi, prin minuni, cum este cea din Evanghelia de astăzi. Minunile lui Isus sunt cuvinte în mișcare, cuvinte mute, care se fac totuși auzite până la marginile pământului, chiar și de cei care nu știu să citească și să scrie. Ce ne spune nouă, privit cu ochii credinței, gestul lui Isus care se apropie de năsălie și poruncește mortului să se scoale? Acest gest, această minune este simbolul, semnul unei realități mult mai mari pe care nu o putem vedea decât cu ochii credinței și care poate fi exprimată astfel: Fiul lui Dumnezeu, Isus Cristos, la Întrupare, s-a apropiat de omenirea care zăcea moartă pe năsălie din cauza păcatului, și a înviat-o. Isus nu numai că a înviat câțiva morți: pe fiul văduvei din Naim, pe fiica lui Iair, pe Lazăr, dar el însuși este învierea: “Eu sunt învierea și viața, ne spune în versetul dinainte de Evanghelia de azi. Cine crede în mine nu va muri în veci”. Iată, așadar, mesajul spiritual pe care trebuie să-l reținem din Evanghelia de azi și pe care vrem să-l aprofundăm. Locul și momentul ales de Isus ca să fie înviat acest mort nu au fost alese la întâmplare. Sătucul Naim e situat la poalele muntelui Tabor, muntele pe care, cu puțin înainte, dezvăluise anticipat celor trei apostoli strălucirea și gloria trupului său înviat: “Dumnezeu l-a vizitat pe poporul său”. În Cristos, Dumnezeu vizitează omenirea. Isus e purtătorul de viață. Viața, lucrul cel mai prețios pe care și-l poate imagina mintea omului. Acest cuvânt, viață, străbate de la un capăt la altul Evanghelia. Sfântul Ioan îl pomenește de peste 50 de ori.

Isus nu a iubit moartea, dimpotrivă, a urât-o, a respins-o. În fața mormântului lui Lazăr s-a cutremurat, s-a tulburat și a plâns. În fața propriei morți a simțit repulsie, dezgust. Când la Naim a întâlnit convoiul mortuar și pe mama mortului plângând, lui Isus i s-a făcut milă. Dacă s-ar traduce exact textul original ebraic s-ar spune: a simțit sfâșiindu-i-se măruntaiele.

Dumnezeu nu a vrut moartea. La început, Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa: după asemănarea sa, adică inteligent, cu voință liberă ca și Dumnezeu, rege al creației, poruncind cu autoritatea lui Dumnezeu; o făptură făcută pentru viață și măreție: “L-ai făcut cu puțin mai prejos decât pe îngeri; l-ai încoronat cu glorie și cinste”, cum cântă psalmistul (cf Ps 8,6).

Dar peste chipul glorios al omului a trecut cataclismul păcatului care a pustiit totul, ca o grădină peste care se abate o furtună, lăsând în urmă plante smulse din rădăcini: flori rupte și culcate la pământ, dezolare totală.

Dar Dumnezeu, în marea sa îndurare, nu l-a lăsat pe om în stăpânirea morții, ci i-a venit în întâmpinare. În Isus Cristos, Dumnezeu s-a făcut om între oameni, a îmbrăcat chipul robului. S-a întins, am putea zice, asupra întregii omeniri, ca și profetul Ilie din prima lectură: gură peste gură, ochi peste ochi, mâini peste mâini. Atingând cu gura sa gura omenirii, a luat asupra sa, a absorbit, ca să spunem așa, bolile, infirmitățile, nelegiuirile, păcatele omenirii și chiar moartea. Dar a înviat și, înviind, toate infirmitățile și bolile noastre sunt vindecate, păcatele sunt spălate, moartea moștenită de la primul om este învinsă. Omenirea a cunoscut un mare botez, traversând o altă Mare Roșie. Puternicii ei dușmani, păcatul, sclavia, moartea au urmărit-o până la această Mare Roșie, dar s-au înecat și au pierit în ea: “El l-a aruncat în apă pe cal și pe călăreț… i-au acoperit valurile și s-au coborât în fundul apelor ca o piatră” (Ex15, 1.5).

În dimineața Paștelui, împreună cu Cristos, iese afară din mormânt omul nou, omul adevărat, omul așa cum l-a gândit Dumnezeu dintru început. “Acum, dacă cineva este în Cristos, este o făptură nouă” (2Cor 5,17), scrie apostolul Pavel. Prin taina botezului noi suntem una cu Cristos. La Botez am devenit o făptură nouă, eliberată de sclavia păcatului, a satanei, a morții, și am înviat împreună cu Cristos la o viață nouă, viață pe care o purtăm deja în noi pe pământ și care se va arăta în toată strălucirea sa la învierea de apoi atunci când va avea loc schimbarea noastră la față.

O întrebare se naște firesc în mintea fiecăruia dintre noi: prin Botez, Cristos ne-a eliberat de sclavie, de păcat, de frică și de disperarea morții; dar nu ne-am întors noi oare înapoi în Egipt, cu lanțurile la picioare, după ce am traversat Marea Roșie a Botezului? “Nu mai plânge!” Aceste cuvinte de mângâiere și încurajare spuse în Evanghelia de azi văduvei din Naim, Isus ni le spune și nouă tuturor. Învierea fiului unic al acestei văduve ne arată că înmormântarea se poate transforma în sărbătoare, și jalea, doliul, în bucurie. Ne arată că moartea nu mai are nimic tragic în ea. Când medicul îi spune sfântului Francisc de Assisi să se pregătească de moarte căci nu mai este nici o speranță de vindecare, Francisc exclamă: “Fii binevenită, sora mea moarte!” Apoi îi cheamă pe doi dintre frați, care știau să cânte la chitară, ca să intoneze Cântarea Fratelui Soare, la care Francisc mai adaugă o strofă:

“Lăudat să fii, Doamne,
Pentru sora noastră, moartea trupească,
De care nici un om care trăiește nu poate să scape.
Vai celor care vor muri în păcate de moarte!
Fericiți vor fi cei pe care îi va găsi împlinind voința ta preasfântă,
Căci moartea cea de-a doua nu le va face nici un rău!”

Cântarea nu s-a întrerupt toată noaptea în palatul episcopal unde Francisc era găzduit. Unele persoane pioase erau scandalizate de atâta ușurătate la un călugăr ce se afla la un pas de moarte. Nici superiorul general al Ordinului, fratele Ilie, nu era foarte mulțumit de acea veselie care i se părea absolut deplasată. Mai degrabă, Francisc s-ar fi gândit la moarte. Francisc se mulțumește să-i spună: “Frate, lasă-mă să mă bucur în Domnul.”

Și, ca și cum asta nu ar fi fost de ajuns, când a fost dus într-un bordei la S. Maria degli Angeli, a continuat să scandalizeze persoanele de bine, cerând să vină de la Roma o fiică a sa spirituală, o văduvă bogată, Jacopa da Settesoli, permițându-i să intre la el, încălcând legea clauzurii. I-a cerut să-i aducă toate cele de trebuință pentru înmormântare și totodată să-i aducă și prăjiturile lui preferate făcute din făină, miere și migdale, din care mâncase odată la Roma, într-o perioadă când fusese bolnav. Evenimentul trebuia sărbătorit așa cum se cuvine.

Euharistia pe care o celebrăm acum e sărbătoarea vieții. Sărbătorim împreună cu Cristos biruința vieții asupra morții. Pâinea euharistică e garanția vieții veșnice, este medicamentul nemuririi. “Nu plânge!”, ne spune tuturor Isus. Nu plânge ca cei care n-au credință și speranță, atunci când moartea îți răpește pe cineva drag. O mamă își pierde un fiu în război. A vrut cu orice preț să meargă și să vadă unde era înmormântat. A ajuns la mormânt, a plâns și s-a rugat îndelung. Apoi, a făcut un gest de profundă credință. A scos din poșetă o pungă cu boabe de grâu. A scormonit cu degetele pământul de pe mormânt și a semănat acele boabe de grâu. I-a spus îngrijitorului cimitirului: “Ai grijă de aceste semințe pe care le-am pus pe mormântul fiului meu. După ce vor crește, când vor deveni spice, vreau să fac din ele ostii pentru Sfânta Liturghie. Vreau ca fiul meu să fie unit cu cel care a spus: «Eu sunt pâinea vieții. Cine mănâncă din această pâine va trăi în veci și eu îl voi învia în ziua de apoi»”.

Împărtășindu-ne cu cel care este învierea și viața, noi putem spune cu psalmistul: “Chiar dacă ar fi să umblu prin valea întunecată a morții, nu mă tem de nici un rău, căci tu ești cu mine”, Doamne.