Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a X-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Osea 6,3-6
Romani 4,18-25
Matei 9,9-13

Matei 9,9-13

În acel timp, Isus a văzut un om, cu numele de Matei, șezând la biroul lui de vameș și i-a zis: “Urmează-mă!” Matei s-a ridicat și l-a urmat. În timp ce stătea la masă în casa acestuia, au venit o mulțime de vameși și păcătoși și au luat loc alături de el și de ucenicii lui. Văzând aceasta, fariseii au spus ucenicilor: “Pentru ce mănâncă Învățătorul vostru cu vameșii și păcătoșii?” Isus auzindu-i, le-a zis: “Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci cei bolnavi. Învățați ce vrea să spună Scriptura prin aceste cuvinte: «Milă vreau, nu jertfă». Căci n-am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu

 

* * *

 

Spirit și materie

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Isus s-a născut la Betleem. Localitatea este un semn profetic pentru Isus, fiindcă el se oferă tuturor oamenilor ca hrană sub chipul pâinii, pentru ca toți să ajungă la același fel de a gândi și de a acționa, să-și însușească aceleași sentimente care au fost și în Cristos (Rom 15,5). Cei care mănâncă pâini diferite, vor gândi diferit despre adevăratele valori și vor ajunge în conflict unii cu alții. Săracul va jindui după pâinea bogatului; bogatul își va apăra cu forța pâinea albă, fără a ține cont de munca săracului. Ura va înflori, răzbunarea va degenera în crimă și moartea își va pune amprenta tot mai mult asupra speciei umane.

Isus s-a așezat la masă cu păcătoșii, arătând că le înțelege felul lor de a fi, de a gândi, de a acționa, că vrea să-i ajute pe toți, bogați și săraci, să se ridice din starea lor de inferioritate, oferindu-le pâinea coborâtă din cer (In 6,51), cuvântul său, trupul său, viața sa, care este izvorul fericirii, armoniei în toate situațiile sociale.

Ce a întrezărit vameșul Levi când Isus l-a chemat ca să-l urmeze? Ce a întrezărit Isus în Levi, când acesta l-a invitat la ospăț împreună cu alți vameși și păcătoși? Cu ce dispoziție sufletească s-a despărțit Levi de bunurile sale materiale, de casnicii săi, de colegii săi vameși etc.? Nu-l mulțumeau bunurile pe care le avea? Se pare că nu. Conștiința îi spunea, și el i-a dat ascultare, că omul este mai presus de materie; și Isus îi oferă un ideal nou, măreț, vrednic de luat în seamă. Să lași toate și să-l urmezi pe un sărac însoțit de alți săraci, a fost necesar, nu atât un act eroic de voință, cât mai ales un har special din partea lui Dumnezeu.

Fariseii nu știau că omul este mai presus de materie prin sufletul pe care îl are?

Știau, dar căutau să compenseze lipsurile spiritului cu jertfele materiale, căutau să-l îmbuneze pe cel ce este spirit în esență cu lucruri materiale brute: viței, miei, țapi etc.; voiau să-l mulțumească pe Dumnezeu cu ceea ce nu se putea mulțumi nici sufletul lor. Bunurile materiale au fost create pentru oameni, spre folosul lor material. Isus ne învață că relațiile noastre cu alți oameni trebuie să se bazeze pe legea sa cea nouă, a iubirii, care singură poate sătura, fiindcă numai ea poate face pe cineva milostiv, caritabil față de alții (cf. Mt 5,45). A-i jertfi, a-i oferi lui Dumnezeu ceea ce el a creat pentru oameni, apare ca un nonsens. Bunurile materiale le putem oferi celor materiali – Dați cezarului cele ce sunt ale cezarului – dar spiritualitatea prin esență, iubirea trebuie oferită în primul rând celui spiritual prin esență – Dați lui Dumnezeu ceea ce este a lui Dumnezeu (Mt 22,21) -, fiindcă jertfa adusă din interes personal, fără iubire față de Dumnezeu, este o insultă adusă spiritului.

Levi a lăsat toate bunurile sale materiale altora pentru a câștiga iubirea divină și fericirea spiritului.

Abraham a crezut și a devenit drept. Noi, urmând chemarea lui Isus de a participa la masa trupului său, trăim credința care ne face drepți și vrednici de învierea spirituală din această lume și de învierea escatologică; când vom mânca la masa Mielului ospățul de nuntă (cf. Ap 19,9).

Să credem! Sensul credinței face parte din firea omului. Credința teologală, dar pus în suflet la Botez, își află mediul propice dezvoltării sale în simțul religios natural al omului și îl face tot mai spiritual, îl înalță peste lumea materială. Credința îl face pe om mai om. Omul fără credință rămâne handicapat din punct de vedere spiritual.

Sfânta Împărtășanie, primită cât mai des, menține în om spiritul de credință, îl face viu și rodnic în fapte bune. Îndemnul profetic: Grăbiți-vă să-l cunoașteți pe Domnul! este echivalent cu îndemnul Bisericii: Luați și mâncați trupul Domnului, beți sângele lui, fiindcă așa cum Ploaia de toamnă și de primăvară dau rodnicie pământului, tot așa creștinul devine capabil de roade spirituale vrednice de Dumnezeu.

Suntem materie, suntem țărână în mare măsură. Din pământ suntem făcuți și din pământ trăim, pământ și praf iar ne-om face, spune un vers dintr-o cântare funebră. În acest pământ din care suntem făcuți, din care trăim și în care ne vom întoarce, Dumnezeu a voit să pună o viață nouă prin sămânța cea bună care este cuvântul său (cf. Mc 4,14 ș.u.). Ca să încolțească și să rodească, trebuie să arăm bine pământul din noi, ca să mențină cât mai mult apa de toamnă și de primăvară. Duhul Sfânt este asemănat cu această apă roditoare. Plugul, menit să tragă în noi brazde adânci, este crucea de fiecare zi, suferințele, încercările, pedepsele datorate păcatelor etc. Uneori acest plug care ne brăzdează spatele, ni se pare, ca și psalmistului (Ps 129,3), că ne vine din partea dușmanilor, dar Isus ne arată că este paharul pe care ni-l dă Tatăl pentru a-l bea împreună cu el. Cel înțelept își bate copilul când îl trimite cu urciorul la apă, ca să nu-l spargă. Dumnezeu trimite multe necazuri asupra celor drepți, nu numai ca să-i ferească de păcat și să-i întărească în virtute, ci și pentru a da faptelor lor putere de mântuire din izvorul harului. Așa și pământul, tot trebuie arat, nu numai cel bătătorit, pietros sau plin de rădăcinile bălăriilor, ci și cel curat, ca să păstreze apa. Tot omul trebuie să sufere într-un fel sau altul pentru progresul său spiritual. Dumnezeu luminează ca soarele peste holdele întinse ale întregului pământ.

Ca să înțelegem acest plan divin, trebuie să ne împărtășim des, să mâncăm trupul peste care Dumnezeu a tras brazdele cele mai adânci, ajungând până în măduva oaselor, până în adâncul inimii, ba chiar al sufletului, încât de pe cruce Isus a strigat cu disperare: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit? (Mt 27,46).

Euharistia este Misterul credinței (LR).

Fides est sperandarum substantia rerum, argumentum non apparentium, adică: Credința este o încredere neclintită în lucrurile nădăjduite, o puternică încredințare în cele nu se văd (Evr 11,2), sau: Credința este dovada văzută (prin fapte) a celor nevăzute, deoarece: Credința, fără fapte, este moartă, spune sfântul Iacob (Iac 2,17). Faptele credinței se arată, în primul rând, prin primirea Misterului credinței, adică a sfintei Împărtășanii.

Ajunge la cunoașterea lui Dumnezeu acela care trăiește viața lui Dumnezeu. Dumnezeu ne dă viața sa cea nouă în Euharistie fiindcă îi este milă de sufletul nostru flămând după viața spiritului și după fericirea veșnică.

Suntem fiii lui Abraham prin credință (Gal 3,7) când credem că Euharistia ne aduce învierea din morți (cf. In 6,54).

Euharistia este obiectul credinței noastre care ne apără de sincretismul religios modern (combinație incoerentă de culte păgâne și secte creștine) care poate duce pe mulți în rătăcire, la gândul că toate religiile sunt bune, sau că nici una nu este bună.

Euharistia este un dar. Nu o primim pentru meritele noastre, ci pentru a o merita. Greșesc mult acei care n-o primesc pe motivul că nu sunt vrednici. Toți suntem nevrednici de acest dar, dar suntem vrednici de mila lui Dumnezeu și Euharistia este tocmai mila lui Dumnezeu materializată pentru a ne da viața nouă prin care să devenim euharistie, comuniune cu alții, pentru a ne face asemenea îngerilor lui din ceruri care îi aduc lui Dumnezeu închinare, mulțumire și laudă veșnică în spirit și adevăr.

Un ministrant l-a însoțit pe preotul care ducea sfântul Viatic unui bolnav, pictor de meserie. Cum era obiceiul pe atunci, au mers în procesiune, cu lumânări, clopoței și cu cădelnița plină de parfumul tămâiei. A văzut cum bolnavul a primit sfânta Ostie cu toată evlavia și, după ce s-a recules un timp, a privit cădelnița, a luat din ea un cărbune stins și, din câteva linii făcute pe peretele alb, a desenat chipul minunat al lui Isus Cristos. Copilul a rămas uimit și a exclamat: Și eu aș dori să pot desena atât de frumos chipul Domnului. Bolnavul a lăsat să-i cadă cărbunele din mână și i-a spus încet: Pentru a-l arăta altora pe Domnul în frumusețea lui, trebuie mai întâi să-l ai în inimă. Înțelegând lecția, copilul a căutat să se împărătească tot mai des și a devenit renumitul pictor spaniol Murillo (1617-1682).

Datoria noastră este, nu să-l pictăm pe perete, pe pânză, pe sticlă sau pe hârtie, ci să-l facem viu în toată ființa noastră. Amin.

 

* * *

 

Duminica a X-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

“Am venit să chem pe cei păcătoși, nu pe cei drepți”. (Mt 9,13c)

În viața fiecăruia dintre noi au loc uneori diverse evenimente. Pe lângă unele trecem fără să le dăm nici o importanță, altele ne afectează doar temporar, însă unele ne invită să ne schimbăm cursul vieții. Din această ultimă categorie face parte și întâlnirea noastră cu Evanghelia, cu Cristos.

O astfel de schimbare ne este relatată astăzi de liturgia cuvântului. Evanghelistul Matei și-a rezervat în evanghelia sa un colțișor numai pentru sine, pentru a ne prezenta prima sa întâlnire cu Domnul. Este o relatare sinceră, umilă și în același timp utilă pentru noi, pentru că reiese ușor din această relatare că întâlnirea păcătosului disponibil cu milostivirea lui Dumnezeu transformă.

Dar să vedem cine este Matei. El este un vameș, adică perceptor de impozite în contul romanilor, urât de popor de două ori: ca hoț de profesie și totodată ca trădător, considerat păcătos public. Era ultima persoană la care s-ar fi putut gândi cineva că ar putea fi potrivită pentru o vocație religioasă. Dar iată că Isus îl cheamă. Relatarea este foarte simplă. Isus îi spune: “Urmează-mă”. Iar el “se ridică și-l urmă” (Mt 9,9b). Promptitudinea răspunsului lui Matei surprinde.

Cum e posibil? Cu siguranță că Matei era pregătit. Cu siguranță avea un sentiment de neplăcere pentru existența sa. Probabil dorea să-și schimbe viața, dar nu găsea modul și momentul potrivit. Poate își dorea chiar să fie lângă Isus, să-i audă mai de-aproape cuvintele; poate își dorea chiar această chemare pe care cu siguranță nu îndrăznea să o spere. Isus însă, care nu judecă după gândirea noastră, a văzut toate aceste frământări și disponibilități din interiorul lui Matei și l-a chemat. A văzut dincolo de masca pe care Matei o purta pentru cei din jur și l-a chemat. Matei îl invită pe Isus în casa sa. Era bogat, ca cei de condiția lui. El îl invită pe Isus la el, probabil, pentru ca și prietenii lui să-l poată cunoaște mai bine și astfel să-și schimbe și ei viața.

Totuși, cum e posibil ca Isus să cheme un asemenea om? – se întreabă fariseii (fariseii, după cum bine știm, sunt persoane care respectă riguros, fățarnic și adesea ipocrit, legea; o respectă doar în exterior). Ei se considerau model de religiozitate și de fidelitate față de legea lui Dumnezeu. Fariseii, care profesau public angajarea lor în păzirea fidelă a legii lui Dumnezeu, considerau o datorie faptul de a nu se amesteca cu păcătoșii (adică cu cei care nu păzeau legea), ca semn concret al faptului că ei sunt deosebiți de aceștia, precum și ca semn al detestării conduitei lor. A sta împreună cu ei, mai ales la masă, ar fi însemnat contaminarea, oarecum pierderea propriei curății înaintea lui Dumnezeu, compromiterea demnității proprii și a onoarei de persoane bune. Așadar erau foarte contrariați de comportamentul lui Isus care stătea la masă cu astfel de oameni. Astfel, scandalizați de atitudinea lui Isus, îi întreabă pe ucenici: “De ce mănâncă Învățătorul vostru cu vameșii și cu păcătoșii?” La această întrebare Isus le răspunde: “Nu cei sănătoși au nevoie de medic” (Mt 9,12). Am putea parafraza: nu cei drepți au nevoie de convertire; dar cine se poate considera drept?

În opera lui Pascal putem citi această maximă: “Sunt două tipuri de oameni: cei drepți care se cred păcătoși și cei păcătoși care se cred drepți”. Este o frază înțeleaptă care trebuie să ne pună pe gânduri. Acum este momentul să facem un examen de conștiință și să ne întrebăm: “Ce fel de om mă consider eu? Ce fel de om sunt eu?” Și să nu ne temem să ne umilim și să recunoaștem că suntem păcătoși. Să nu uităm că Isus alege păcătoșii. El alege păcătoșii pentru că aceștia, recunoscându-și vina, pot primi iertarea; dar cel care nu se crede vinovat, nu se căiește, consideră că nu are păcat, nu are pentru ce să fie iertat; fără căință nu poate exista iertare.

Fariseii, în schimb, se cred fără păcat, se cred drepți. Isus are tot dreptul să-i considere ipocriți căci “dacă spunem că suntem fără păcat, ne înșelăm” (1In 1,8).

Însă alegerea lui Isus pentru cei păcătoși nu este alegerea pentru și de partea păcatului, ci dimpotrivă, pentru a-i elibera pe cei păcătoși de păcate. Isus răstoarnă perspectiva în modul de a vedea lucrurile. El nu se preocupă de compromiterea integrității sau a reputației sale stând împreună cu păcătoșii, ci este preocupat de faptul de a ieși în întâmpinarea acestor persoane, pentru a le ajuta să iasă din păcat – adevărata boală a condiției umane – și să regăsească imaginea corectă a lui Dumnezeu și încrederea în milostivirea sa.

Comportamentul lui Isus față de Matei și față de cei păcătoși evidențiază un aspect important al lui Dumnezeu: paternitatea sa care poartă amprenta milostivirii. Comportamentul lui Isus pe de o parte și criticile fariseilor pe de altă parte, sunt indicatorul unui mod diferit de a gândi la Dumnezeu și la raportul trăit cu el. Celor care-i critică conduita Isus le răspunde: “Mergeți și învățați ce înseamnă: «milă vreau și nu jertfă»” (Mt 9,13b). Aceste cuvinte luate din profetul Osea – după cum citim și în prima lectură – sunt citate de Isus de două ori (Mt 9,13 și 12,7) și în ambele cazuri ca răspuns polemic adresat celor care-i reproșau lui sau ucenicilor că nu observă anumite reguli și prescrieri de natură religioasă. Textul original din Osea este de fapt puțin diferit: “Iubire vreau și nu jertfă” (Os 6,6a). Este unul din multele pasaje din profeți în care poporul lui Israel este atenționat asupra adevăratului cult adus lui Dumnezeu, care să nu se limiteze la rituri și practici exterioare, dar care să constea înainte de toate din iubire sinceră, fidelitate și ascultare față de poruncile sale, din dreptate, solidaritate, respect și iubire față de aproapele. În aceasta constă adevărata religiozitate, acesta este modul corect de a-l cinsti pe Dumnezeu; aceasta este ceea ce interesează într-adevăr pe Dumnezeu, ceea ce el așteaptă de la noi: adevărata religiozitate.

“Milă vreau și nu jertfă” (Mt 9,13b). Cuvinte senzaționale; ele concretizează două concepții de viață, în contrast între ele. Pe de o parte o religiozitate de fațadă, de suprafață, fariseică, practicată de unii pe vremea profetului Osea, ca și de farisei pe timpul lui Isus, care credeau că-și pot reglementa conturile cu Dumnezeu prin rituri, doar prin cultul exterior. Pe de altă parte, profetul Osea, pentru poporul israelit și mai apoi Isus, pentru noi toți, au recondus dialogul nostru cu Dumnezeu la nivelul spiritului. Ceea ce ne mântuiește este recunoașterea păcatului nostru și încrederea în milostivirea Domnului. De aceea, la începutul Sfintei Liturghii cerem iertare, de asemenea la spovadă cerem iertare pentru greșelile, pentru păcatele noastre.

Pe același ton, psalmul de azi, psalmul 49, nu condamnă sacrificiile sau cultul în general. El denunță formalismul care se mulțumește să împlinească rituri. Omul nu-l poate cumpăra pe Dumnezeu; se poate însă apropia de Dumnezeu prin rugăciune și aducere de mulțumire; aceasta a fost atitudinea statornică a lui Isus în fața Tatălui său. Omul cu adevărat religios își cunoaște limitele, așteaptă totul de la Dumnezeu și știe că îi datorează totul.

Să-l luăm de model pe Abraham, părintele nostru în credință. El “nu s-a îndoit cu neîncredere de făgăduința lui Dumnezeu, ci, prin credință, s-a întărit și i-a dat mărire lui Dumnezeu, convins pe deplin că el poate înfăptui ceea ce a făgăduit. Pentru aceea i s-a socotit ca dreptate” (Rom 4,20-22), citim astăzi în lectura a doua, luată din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Romani.

Înaintea lui Dumnezeu nu suntem drepți, la adăpost, prin faptul că păzim anumite reguli, norme, obiceiuri. Isus ne arată modul corect de a-l gândi pe Dumnezeu și deci de a ne comporta ca persoane religioase și evlavioase. Ceea ce contează nu este observarea formală a prescrierilor și practicilor așa numite religioase. Ceea ce contează este a învăța de la Dumnezeu însuși marea normă a milostivirii. Suntem plăcuți lui Dumnezeu atunci când căutăm să fim milostivi față de toți, așa cum este Dumnezeu însuși: el “care face să răsară soarele și peste cei răi și peste cei buni și dă ploaie și peste cei drepți și peste cei nedrepți” (Mt 4,45). Nu trebuie să ne fie teamă că ne spurcăm prin contactul cu cineva. Condiția este ca raportul nostru cu aceste persoane să fie totdeauna călăuzit de respect și iubire, nu de interes, iar inima noastră să fie departe de ipocrizie.

Așadar, să ne ferim de păcat, să încercăm să-l evităm. Acest lucru cere efort din partea noastră. Și reușim să-l evităm convertindu-ne inima. În Bula de declarare a marelui jubileu al anului 2000, Incarnationis mysterium, Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea ne aduce aminte că prin convertire și pocăință putem găsi ceea ce nu putem dobândi doar prin puterile proprii, și anume: prietenia lui Dumnezeu, harul său, viața supranaturală, singura în care pot fi satisfăcute cele mai profunde aspirații omenești. Pe de altă parte, Sfântul Părinte ne conștientizează că păcatul nostru nu ne dăunează numai nouă, dar că el “a împiedicat acțiunea Duhului în inima multor persoane și le-a îndepărtat de la o întâlnire autentică cu Cristos” (Incarnationis mysterium 11). De aceea îndeamnă insistent ca Biserica, adică noi toți care o formăm, “întărită de sfințenia pe care o primește de la Cristos, să îngenuncheze înaintea lui Dumnezeu și să implore iertare pentru păcatele prezente și viitoare ale fiilor săi” (Incarnationis mysterium 11). Toți am păcătuit și nimeni nu se poate numi drept înaintea lui Dumnezeu (cf. 1Rg 8,46). Sfântul Părinte ne recomandă să repetăm fără încetare “am păcătuit” (Ier 3,25), dar să ne menținem siguranța că “acolo unde păcatul a sporit, și mai mult a întrecut harul” (Rom 5,20).

În timpul unei cruciade, creștinii au reușit să-i învingă pe turci și să-i alunge din Țara Sfântă. Dar după această victorie, creștinii s-au dedat la tot felul de acte de huzur și dezmăț, uitând de acela ce i-a ajutat. Turcii, reorganizați, au revenit la luptă și au învins la rândul lor armatele creștine. Pe un drum pe care se retrăgeau armatele creștine, un bătrân turc întâlni un tânăr cavaler care plângea. La întrebarea “De ce plângi?” adresată de bătrân tânărului, acesta răspunde:

“Pentru că Dumnezeu ne-a părăsit și vă ajută pe voi, turcii”.

Bătrânul insistă:

“Spune-mi, cine este mai vinovat: sluga care își jignește stăpânul sau copilul care își bate joc de tatăl său?”

“Copilul” – răspunde cavalerul.

“Ei bine, concluzionează bătrânul, noi turcii, servitori fiind, l-am supărat pe stăpânul nostru, dar voi, creștinii, v-ați bătut joc de tatăl vostru”.

Să nu uităm de datoria noastră de a fi sfinți. Păcatul nostru este neascultare față de Tatăl nostru și prin păcate îl îndepărtăm de la noi, nemaifiind astfel sprijiniți de harul său care ne poate salva de la moarte. Să învățăm din acest exemplu că botezați fiind, am devenit copiii lui Dumnezeu. Așadar, păcatul nostru este mai grav și-l supără mai mult pe Dumnezeu, Tatăl nostru, decât păcatele necreștinilor.

Convertiți, și astfel iertați, putem descoperi caritatea care ne va face să uităm problemele noastre și să devenim solidari cu aproapele, să-i vedem situația și să-l ajutăm în modul în care putem.

Nouă ne revine așadar alegerea între comportamentul lui Matei și cel al fariseilor. Spunea sfântul paroh de Ars: “Nu toți sfinții au început-o bine, dar toți au terminat-o bine”. Să ne ajute Dumnezeu ca acest dicton să fie valabil și pentru noi. Nu are importanță cum am început, ce am făcut până acum, important este ceea ce intenționăm să facem de acum înainte. Să ne recunoaștem vinovăția, păcatele noastre în fața lui Dumnezeu și să le mărturisim la spovadă, pentru a primi garanția că am fost iertați și mântuiți. Părintele milostiv nu ține cont de păcatele de care ne-am căit cu adevărat (cf. Is 38,17). Să recapete așadar curaj credința, să crească speranța și să devină tot mai activă dragostea.

Să-l rugăm în mod deosebit astăzi pe Tatăl nostru astfel: Doamne, mă iei de acolo de unde mă aflu pe cale pentru a face din mine o ființă după inima ta. Mă chemi să te urmez însuflețit de dorința sfințeniei. Dincolo de slăbiciunea și imperfecțiunile mele, fii tu puterea și încrederea mea! Amin.

Gabriel Bucur

 

* * *

 

Duminica a X-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Cu siguranță, fiecare dintre noi cunoaște că în Sfânta Scriptură sunt descrise mai multe momente în care Isus ia contact în mod direct cu cei suferinzi, cei săraci, cei marginalizați și disprețuiți. Aceștia aparțineau unei clase sociale inferioare și erau considerați de mentalitatea iudaică a timpului ca fiind uitați și pedepsiți de Dumnezeu, datorită nelegiuirilor sau a păcatelor pe care le-ar fi săvârșit mai înainte de a ajunge în aceste condiții, își suportau acum consecințele vieții; erau considerați ca vrednici de dispreț la fel ca și orice alt păcătos public. Însă, atitudinea lui Isus nu numai că era diferită de cea a evreilor, dar era chiar contrară cu a lor: dacă iudeul se îndepărta de cel considerat păcătos și lua o atitudine potrivnică față de el, dimpotrivă, Isus se apropia și-și manifesta față de el, fie prin cuvinte, fie prin fapte, o deplină deschidere și iubire; în orice situație el avea un cuvânt de încurajare, de consolare sau de iertare pentru acești oameni, arătându-și în felul său afecțiunea, bunătatea și îndurarea sa.

Liturgia cuvântului din această duminică ne pune în față spre a medita un caz concret din viața lui Isus, în care el își exprimă atât prin cuvinte cât și prin fapte, iubirea și îndurarea față de cei mai înjosiți oameni. În același timp ne demonstrează cum Cristos nu ține cont de mentalitatea iudaică, depășind orice logică contemporană și acționând în virtutea iubirii divine, care este fără limite și pe care și-o manifestă față de toți oamenii, indiferent de condiția lor socială, economică sau culturală, fie că este sărac ori bogat, fie că este evreu ori păgân, drept ori păcătos. Iubirea divină îi cuprinde pe toți, toți pot fi părtași de îndurarea lui Dumnezeu, deoarece mântuirea este pentru toți.

Alegerea lui Matei pe care el însuși o relatează în Evanghelia sa apare ca un gest de îndurare, de iubire și de încredere al Domnului față de el, care este un vameș. Este cunoscut faptul că pe timpul lui Cristos, vameșii reprezentau o categorie socială dintre cele mai disprețuite în lumea iudaică. Erau considerați ca făcând parte dintre cei mai mari păcătoși publici și erau situați pe aceeași treaptă cu prostituatele și adulterii. Funcția lor implica o colaborare cu puterea romană, care era păgână, iar pentru iudei oricine venea în contact cu un păgân sau cu o persoană sau lucru necurat, devenea el însuși necurat și era tratat ca un păcătos.

Cu toate acestea Cristos se apropie de acest vameș păcătos și îi spune: Urmează-mă!, iar Matei fără ezitare se ridică și merge după Cristos. Știa prea bine că odată părăsit postul său nu mai putea fi recuperat. Deci renunțarea lui era totală. Cu siguranță Cristos nu-i promisese nici bani mulți nici o slujbă mai comodă, nici hrana cea de toate zilele, nici o viață mai ușoară și totuși îl urmează. Din aceste cuvinte pe care le adresează, Cristos își exprimă de fapt marea iubire și încredere pe care o are față de un păcătos public, în cazul nostru, față de Matei pe care îl cheamă la o mare demnitate, aceea de a fi ucenicul său. Acest comportament al lui Isus sfidează gândirea contemporanilor săi și scandalizează pe farisei care susțineau cu înverșunare observarea strictă a legii, încât atunci când îl văd șezând la masă cu vameșii și păcătoșii în casa lui Matei, îi întreabă indignați pe ucenicii săi: “Pentru ce Învățătorul vostru stă la masă împreună cu vameșii și păcătoșii?“. Însă nu ucenicii sunt cei care au răspuns la această întrebare; probabil că și ei au rămas nedumeriți și încurcați cu privire la comportamentul Învățătorului lor și nu știau ce să răspundă. Isus era abia la începutul vieții sale publice, iar ei nu-l cunoșteau destul de bine, nu erau convinși pe deplin de misiunea Lui; și nici nu aveau cum să înțeleagă totul. Nu erau capabili de a înțelege totul, decât după Înviere, și mai concret la Rusalii, când Duhul Sfânt avea să-i lumineze, descoperindu-le tot adevărul cu privire la persoana și opera lui Cristos. De aceea, la obiecția fariseilor este Isus cel care a răspuns, folosindu-se de un proverb cunoscut și înțeles chiar și de cei mai simpli oameni: “Nu cei sănătoși au nevoie de medic, dar cei bolnavi“. Acesta era modul lui Isus de a învăța poporul: uneori relata o parabolă simplă accesibilă tuturor. Alteori introducea în discursurile sale câte un proverb care făcea parte din literatura populară ebraică, iar de cele mai multe ori cita din Psalmi și Profeți. În general se folosea de imagini și simboluri cunoscute de toți evreii pentru că era mai practic și nimeni nu se putea scuza că nu înțelege decât dacă cineva avea o inimă împietrită și nu voia să renunțe la concepția sa greșită. Și continuă Isus: “Învățați ce vrea să spună. Scriptura prin aceste cuvinte: milă vreau nu jertfă. Căci eu am venit să chem pe cei păcătoși, nu pe cei drepți“. Aici Isus îl citează pe profetul Osea din care am ascultat prima lectură. El rostește, în răspunsul dat fariseilor, aceleași cuvinte pe care Dumnezeu le adresase odinioară în Vechiul Testament părinților lor prin profet: “Milă vreau nu jertfă“. Așadar, fariseii săvârșeau aceeași greșeală pe care o săvârșiseră și părinții lor în cultul pe care îl aduceau lui Dumnezeu: observau cu strictețe legea, dar rămâneau numai la aspectul exterior, îndeplineau totul cu cea mai mare regularitate, dar neglijau ceea ce era mai important în ochii lui Dumnezeu, și anume atitudinea interioară, cultul inimii. Dar aceeași greșeală e posibil să o comitem și unii dintre noi, ori de câte ori participăm la celebrările liturgice sau facem o faptă bună numai pentru că suntem constrânși de situație, sau numai ca să fim și noi în rând cu cei din jurul nostru, sau ori de câte ori nu ne îndeplinim datoriile stării noastre cu acea bucurie demnă de un creștin și cu inima deschisă și sinceră.

Adevărata mărturie pe care trebuie să o dea un creștin este izvorâtă din dorința inimii de a-l urma pe Cristos fără ezitare, asemenea lui Matei, renunțând la tot ceea ce nu este necesar pentru mântuirea noastră și a altora, angajându-se cu toată energia în a fi cât mai fidel misiunii sale și fără a regreta vreun moment, deoarece: “Cine pune mâna pe plug, și se uită înapoi nu este vrednic de mine“, spune Cristos; iar această dorință a adevăratului creștin de a-l urma pe Cristos este fundamentată pe o adevărată credință și încredere în Cel care cheamă și în misiunea care îi este încredințată. Chemarea este adresată tuturor oamenilor, fiecare își are vocația sa, dar nimeni nu poate îndeplini această vocație fără credință, iar cine nu-și îndeplinește vocația nu poate fi mântuit. Așadar, mântuirea omului depinde de credința și de felul cum răspunde la chemarea care îi este adresată.

Iar în lectura a doua din liturgia cuvântului de azi, Sfântul Paul ne dă un exemplu de credință statornică și încredere în Cuvântul lui Dumnezeu, în persoana Patriarhului Avram, supranumit și “Părintele celor ce cred“. El a crezut împotriva oricărei speranțe că Dumnezeu își va ține făgăduințele sale și el va deveni tată al unui număr mare de popoare. Chiar dacă îl va fi jertfit pe unicul său fiu Isac, după cum primise poruncă, el era pe deplin convins că Dumnezeu are puterea de a împlini ceea ce a promis și nu a avut nici un dubiu în credința sa, de aceea, spune Scriptura: “Pentru credința sa Dumnezeu l-a socotit drept“, adică vrednic de a primi răsplata cuvenită, de a fi mântuit. La fel și noi ne facem părtași de milostivirea Domnului dacă avem credință în mântuirea gratuită adusă de Cristos. Sf. Paul afirmă, insistând chiar deseori în scrisorile sale, că “mântuirea vine numai din credință“, din credința în Fiul lui Dumnezeu, în cuvintele și faptele sale, dar nu dintr-o credință teoretică sau abstractă, ci dintr-o credință activă, dintr-o credință concretizată în fapte. Tocmai la aceste fapte izvorâte din credință ne îndeamnă Cristos pe noi, ca să-i urmăm exemplul și să-l imităm, manifestându-ne și noi astfel bunătatea față de aproapele în orice situație grea s-ar afla. Viața comunității creștine primare ne poate fi un exemplu edificator în acest sens. Dacă răsfoim numai câteva pagini din Faptele Apostolilor, putem observa cum creștinii de atunci își arătau în multe moduri iubirea lor fraternă, semn că au înțeles bine mesajul transmis de Cristos, îndeplinind totul cu conștiinciozitate și responsabilitate creștinească. Trăindu-ne și noi astfel credința, putem fi siguri că suntem pe calea cea dreaptă și astfel îl preamărim pe Dumnezeu, conformându-ne totodată și cu îndemnul psalmistului de azi: “Preamăriți-l pe Domnul, mergând pe calea cea dreaptă“.

Omul, începând chiar din primele momente ale creației, s-a dovedit a fi slab în a îndeplini cu fidelitate cuvântul Creatorului său, deși permanent de-a lungul istoriei a avut posibilitatea de a reînnoi credința și încrederea în Dumnezeu. Totuși Dumnezeu mereu și-a dovedit fidelitatea, milostivirea și apropierea sa față de creatura lui, nu a uitat-o și nu a părăsit-o niciodată. În cele din urmă l-a oferit pentru noi ca hrană spirituală chiar pe unicul său Fiu, iar împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos de pe altarul de jertfă constituie sprijinul cel mare de care poate dispune cel care s-a decis să dea curs chemării adresate de Cristos. Primindu-l pe Cristos în noi ne transformăm în ceea ce primim, ne este comunicată din acea iubire universală și activă pe care o posedă Isus. Astfel modul lui de a acționa va deveni și modul nostru de a acționa, numai cu condiția să ne lăsăm pătrunși de toate harurile pe care vrea să ni le comunice. Iar pe buzele noastre să răsune permanent rugăciuni de laudă, de mulțumire ori de cerere așa cum ne-am rugat la începutul Liturghiei de azi: “Dumnezeule, izvorul oricărui bine, inspiră-ne propuneri drepte și sfinte și dă-ne ajutorul tău ca să le putem aduce la îndeplinire“.

Claudiu Iștoc

 

* * *

 

Duminica a X-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Matei, “vameșul”: adică perceptorul de impozite în contul romanilor, urât de două ori de popor ca hoț de profesie și trădător, considerat ca “păcătos public”… Era ultima persoană la care te-ai fi putut gândi să fie un om potrivit pentru o “vocație religioasă”.

În schimb Isus l-a chemat: “Urmează-mă”. Iar Matei “s-a ridicat și l-a urmat”. Și a devenit unul din “Cei Doisprezece”, unul dintre aceia cărui Isus îi va încredința misiunea de a predica evanghelia la toate popoarele.

Acest fapt trezește stupoare și curiozitate, începând chiar de la colegii lui Matei. Oare cum era posibil ca un “rabbi”, un maestru în cele religioase, să cheme pentru a-i deveni ucenic un tip ca Matei? Normal că “autoritățile religioase” ale timpului evitau orice contact cu oameni de acest fel…

Astfel că și alți prieteni ai lui Matei s-au îndreptat spre casa lui, unde se afla deja Isus, “și s-au așezat la masă cu Isus și cu ucenicii”. Și urmează un mare scandal pentru multe persoane care erau considerate (sau se considerau…) model de religiozitate și de fidelitate față de legea lui Dumnezeu: “De ce învățătorul vostru stă la masă împreună cu vameșii și păcătoșii?”.

Cei care profesau public angajarea lor în păzirea fidelă a legii lui Dumnezeu considerau o datorie faptul de a nu se amesteca cu “păcătoșii” (adică cu cei care nu păzeau legea), ca semn concret al faptului că ei sunt deosebiți de aceștia, precum și ca semn al detestării conduitei lor. A sta împreună cu ei, mai ales la masă, ar fi însemnat “contaminarea”, oarecumva pierderea propriei “curății” înaintea lui Dumnezeu, compromiterea demnității proprii și a onoarei de persoane bune…

“Nu cei sănătoți au nevoie de medic, dar cei bolnavi… Nu am venit să-i chem pe cei drepți, dar pe cei păcătoși”.

Isus răstoarnă perspectiva în modul de a vedea lucrurile, referitor la cei care considerau că trebuie să râdă sau să disprețuiască comportamentul său. De fapt, El nu se preocupă de compromiterea integrității sau reputației sale stând împreună cu “păcătoșii”. În schimb este preocupat de faptul de a ieși în întâmpinarea acestor persoane, pentru a le ajuta să iasă din păcat – adevărata “boală” a condiției umane – regăsind imaginea corectă a lui Dumnezeu și încrederea în milostivirea sa.

Tocmai acesta este punctul decisiv. Comportamentul lui Isus, pe de o parte, și criticile farizeilor, pe de altă parte, sunt indicatorul unui mod diferit de a gândi la Dumnezeu și la raportul trăit cu el. Celor care-i critică conduita, Isus le răspunde: “Mergeți și învățați ce înseamnă: milă vreau și nu jertfă”.

Aceste cuvinte – luate din profetul Osea (cf prima lectură) – sunt citate de două ori de Isus în Evanghelia după Matei (în 9,13 și 12,7); și totdeauna ca răspuns polemic față de cei care-i reproșau lui sau ucenicilor lui că nu observă anumite reguli și prescrieri de practică religioasă.

La drept vorbind, textul original din Osea este un pic diferit: “Iubire vreau și nu jertfă”. Este unul din multele pasaje din profeți în care poporul lui Israel este atenționat asupra adevărului unui cult adus lui Dumnezeu, care să nu se limiteze la rituri și practici exterioare, dar care să constea înainte de toate din iubire sinceră, fidelitate, și ascultare față de poruncile sale; și deci din dreptate, solidaritate, respect și iubire față de aproapele.

În aceasta constă adevărata religiozitate, acesta este modul corect de a-l cinsti pe Dumnezeu, aceasta este ceea ce-l interesează într-adevăr pe Dumnezeu din partea noastră, ceea ce el așteaptă de la noi.

Modul de acțiune al lui Isus arată care este modul corect de a-l gândi pe Dumnezeu și deci de a ne comporta ca persoane “religioase și evlavioase”. Ceea ce contează nu este observarea formală a prescrierilor și practicilor așa numite “religioase”… Ceea ce contează este a învăța de la Dumnezeu însuși marea normă a milostivirii.

Înaintea lui Dumnezeu nu suntem “drepți”, “la adăpost”, prin faptul că păzim anumite reguli, norme obiceiuri. Și cu atât mai puțin prin faptul că “nu ne amestecăm” cu necredincioșii și păcătoșii.

Suntem într-adevăr plăcuți lui Dumnezeu atunci când căutăm să fim milostivi față de toți, așa cum este Dumnezeu însuși: el “care face să răsară soarele și peste cei răi și peste cei buni și dă ploaie și peste cei drepți și peste cei nedrepți” (Mt 5,45).

Integritatea noastră morală (să presupunem…) precum și religiozitatea noastră, nu ne dau niciodată dreptul de a judeca și cu atât mai puțin de a disprețui în inima noastră pe cineva. Nu trebuie să ne fie teamă că “ne spurcăm” prin contactul cu cineva, nici chiar cu acela (să presupunem) care ar fi vinovat de mari delicte. Dar cu condiția ca raportul nostru cu aceste persoane să fie totdeauna călăuzit de respect și iubire (nu de interes, de orice gen…), iar inima noastră să fie departe de orice ipocrizie.

 

* * *

 

“Vreau iubire”

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Predici.cnet.ro

Pe paginile sfintelor Evanghelii întâlnim o categorie de persoane față de care Isus are un fel de alergie, un fel de nepotrivire instinctivă de caracter: sunt acei oameni care se pretind a fi drepți. În fața lor Isus pare dezarmat și neputincios. Nu poate intra în dialog cu ei, fiindcă se simt stăpâni pe situație, n-au nevoie de mântuire și iertare, se simt siguri pe ei că n-au păcat și prin urmare și-au asigurat singuri mântuirea prin jertfe, datini strămoșești sau rugi făcute prin piețe sau pe la colțuri de stradă.

Dar cine poate fi drept și fără de păcat în fața lui Dumnezeu care găsește pete chiar și în îngeri (cf. Iob 4,18), dacă Dumnezeu nu-l îndreptățește prin iubirea sa plină de milostivire?

De ce se credeau fariseii oameni drepți și credeau că nu au trebuință de Cristos?

Pentru că împlineau legea lui Moise. Dar o împlineau numai în partea ei materială, externă, și nu în partea ei formală, în spiritul ei adevărat.

Legea, fiind dată de Dumnezeu pe muntele Sinai (cf. Ex 20,1 ș.u.), poartă în sine spiritul lui Dumnezeu, iubirea lui față de toți oamenii. Omul, primind Legea, trebuie să primească și iubirea care o dă. Împlinind numai partea materială a Legii, adică “litera” “care ucide, spiritul dă viață” (2Cor 3,6), fariseii se îndepărtau mai mult de spiritul ei și au ajuns până acolo că disprețuiau și excludeau din adunările lor o mare parte dintre chiar dintre concetățenii lor: pe cei săraci, pe cei orbi, pe cei șchiopi etc, așa cum o confirmă Cartea a II-a a lui Samuel (5,8): “Orbul și șchiopul să nu intre în casă!”, adică la adunare, după cum de altfel erau excluși publicanii și păcătoșii, pe care îi socoteau bătuți de Dumnezeu și vrednici de dispreț. Crezându-se drepți, fiindcă îi respingeau pe aceștia, se arătau scandalizați de atitudinea lui Isus și spuneau ucenicilor lui: “Pentru ce Învățătorul vostru mănâncă împreună cu publicanii și păcătoșii?”

Din răspunsul lui Isus că “Nu cei sănătoși au trebuință de medic, ci doar cei bolnavi… Milă vreau și nu jertfe”, se desprind două adevăruri fundamentale: 1) păcătosul este un bolnav vrednic de milă și 2) Dumnezeu vrea să vadă în om ceea ce el însuși a investit în om: caritatea, adică iubirea plină de milostivire sau “spiritul care dă viață”, esența Legii.

Nu există om sănătos. Din moment ce tot omul este sortit morții, înseamnă că fiecare om este păcătos, fiecare are trebuință de medic pentru a se vindeca de păcat și de moarte. Unul singur este Medicul care poate vindeca: Isus, Iubirea întrupată, “Mielul fără defecte și fără pată” (1Pt 1,19), “Marele Preot… sfânt și fără pată” (Evr 7,26), singurul “care s-a oferit pe sine însuși ca jertfă nepătată lui Dumnezeu” (id. 9,14).

Ca să ne vindecăm, trebuie să credem în iubirea milostivă a lui Dumnezeu.

Caritatea lui Dumnezeu care ne cheamă la mântuire prin credință este un dar, fiindcă pornește de la Dumnezeu singur.

În cea de-a doua lectură (Rom 4,18-25), sfântul apostol Paul ni-l prezintă pe patriarhul Avram, la care făceau apel deseori fariseii susținând că este “tatăl” lor. Isus le demonstrează că ei nu pot fi fiii lui Avram, fiindcă n-au spiritul lui Avram, nu au spiritul credinței; din contra, ei au spiritul satanei, fiindcă nu cred și credința lor se concretizează, nu numai în dispreț față de cei orbi și șchiopi, păcătoși și publicani, ci mai ales în crimă: “Voi căutați să mă ucideți pe mine, care v-am spus adevărul pe care l-am auzit de la Dumnezeu… Voi îl aveți de tată pe diavol și vreți să îndepliniți dorințele tatălui vostru. El dintru început a fost ucigaș” (cf. In 8,33-44). În cele din urmă îl vor ucide, dacă nu cu sabia, cu limba strigând: “Răstignește-l!” (cf. Fap 7,52; In 19,15). Au făcut această crimă decidă tocmai pentru că n-au avut credința lui Avram.

Credința este unită întotdeauna cu speranța. Despre Avram se spune că “a crezut contrar oricărei speranțe” (Rom 5,18.19), adică, deși era bătrân, ca de altfel și Sara, soția lui, și nu mai puteau avea nici o speranță de a avea vreun copil pe cale naturală. Dar Dumnezeu îi revelează că va avea, nu numai un fiu, ci un neam numeros ca stele de pe cer și nisipul de pe malul mării (cf. Gen 22,17). Avram a crezut împotriva oricărei speranțe omenești. Credința lui mare a născut o speranță mai mare decât oricare speranță umană și nu s-a înșelat.

Așa trebuie să fie, ba mai mult chiar, credința creștină: generatoare de speranță teologală, de încredere totală în Dumnezeu care ne-a creat și ne-a asigurat prin Cuvântul său întrupat de iertarea păcatelor, de viața veșnică, de vederea Tatălui în împărăția lui; ne-a asigurat că ne poate elibera din ghearele morții, fiindcă el singur l-a înviat pe Isus din morți și ne-a îndreptățit pe noi prin viața și moartea lui (v. 24-25;5,18). Această credință implică speranța în învierea noastră (cf. 8,22-25) și este motivată de iubirea lui Dumnezeu care este în noi: “Dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat în noi prin Duhul Sfânt, care ne-a fost dat” (Rom 5,5). Numai această caritate poate face minuni: dintr-un publican un apostol, dintr-un persecutor al Biserici un “vas ales” – dintr-un Saul un Paul – apostol al neamurilor.

Dar din noi, ce poate face iubirea lui Dumnezeu pe baza credinței noastre?

Dacă Dumnezeu ne-a iubit și ne-a mântuit de păcat și de moarte, oare nu are dreptul să ne ceară iubirea? “Iubire vreau și nu jertfă. Vreau cunoașterea lui Dumnezeu mai presus de orice jertfă de ardere de tot”. Cunoașterea lui Dumnezeu, în sens biblic, înseamnă trăirea cea mai intimă din care să se nască faptele cele bune fără număr și fără măsură.

Iată, pentru ce dorința apostolului Paul: “Pe Isus vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și împărtășirea pătimirilor lui, ca să-i devin asemănător în moarte, cu speranța că voi putea ajunge la învierea din morți” (Fap 3,10-11), trebuie să fie a mea și a noastră a tuturor.

Iubirea Tatălui l-a chemat pe Avram la credință; iubirea Fiului l-a chemat pe Levi la o credință și speranță mai mare decât cea a lui Avram; iubirea Sfântului Duh ne cheamă și pe noi la o credință și o speranță mai mare decât a lui Levi, dar mai ales ne cheamă la o iubire dinamică față de cei șchiopi, surzi, muți, săraci, văduve, orfani, față de toți cei marginalizați de societate și mai ales față de cei păcătoși…

Avram a ascultat de chemarea Tatălui și a devenit “tatăl celor credincioși” (cf. Rom 4,11); Levi a ascultat de chemarea Fiului și a deveni “sfântul apostol și evanghelist Matei”.

Noi ce putem deveni, dacă ascultăm de chemarea Duhului Sfânt? Fecioara Maria din Nazaret a devenit “mama lui Dumnezeu”, Elisabeta s-a umplut de Duhul Sfânt și pruncul din sânul ei s-a sfințit atât de mult încât, spune Isus, că altul nu s-a născut din femeie mai mare decât Ioan Botezătorul (cf. Lc 1,41; Mt 11,11-12); Isus însuși, zămislit prin puterea Duhului Sfânt (cf. Mt 1,18), a tresărit de bucurie în Duhul Sfânt când a constatat că se dă crezare misiunii apostolice, preamărindu-l pe Tatăl ca Domn al cerului și al pământului (cf. Lc 10,17-21); diaconului Ștefan, plin de credință și de Duhul Sfânt, i se deschide Cerul încă de pe acest pământ spre a vedea slava Impărăției (cf. Fap 6,5; 7,51 ș.u.). Toate aceste minuni din istoria mântuirii ne pot umple de fericire pentru că: ascultând de chemarea Duhului Sfânt, devenim “temple” vii ale Duhului Sfânt (cf. 1Cor 6,19), adică acel loc sacru în care ne întâlnim cu Dumnezeu în credință, speranță și iubire, ne întâlnim cu toți oamenii.

Un renumit cântăreț irlandez a dat un concert în capitala Statelor Unite, la Washington. Printre altele a interpretat și cântul euharistic “Panis angelicus” – “Pâine îngerească” – în chip minunat. A doua zi a primit o scrisoare cu următorul conținut: “Nu vă puteți închipui cât m-a emoționat cântecul dv. “Panis angelicus”. Când eram ucenic, deseori l-am cântat și eu la biserică. Dar, mai târziu, am uitat de Dumnezeu și de biserică… Cântecul dv. m-a întors la vârsta copilăriei, când, mergând la vecernie, eram atât de fericit cântându-l și eu… M-au podidit lacrimile: lacrimi de părere de rău, lacrimile dorinței după o viață nouă. Cântecul dv. m-a întors la Dumnezeu. Mi-am luat hotărârea de a fi un bun creștin”.

Iubirea cântă mereu. Să-i oferim lui Dumnezeu iubirea noastră de la această sfântă celebrare euharistică, primindu-l pe Isus în sfânta Împărtășanie, ca această “Pâine îngerească” să ne facă îngeri, spre a cânta mereu iubirea lui Dumnezeu. Amin.

 

* * *

 

Duminica a X-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Fiii lui Israel își ziceau între ei: “Să ne dăm silința să-l cunoaștem pe Domnul! Venirea lui este sigură ca zorile;… va veni ca o ploaie de primăvară care face să rodească”. “Ce-aș putea să fac eu pentru tine, Efraime?… Iubirea voastră este ca norul de dimineață, ca roua care dispare de îndată? De aceea v-am biciuit prin profeți, v-am nimicit prin cuvintele gurii mele și judecățile mele vor străluci ca lumina! Căci iubire vreau, nu jertfe, și a-l cunoaște pe Dumnezeu mai mult decât arderile de tot”. (Os 6,3-6)

Reproducând cuvintele fiilor lui Israel care își propun să facă un efort de a-l cunoaște pe Domnul, profetul Osea arată, în prima lectură a acestei duminici, că un enunț cât se poate de lăudabil este, în realitate, superficial dacă nu chiar ipocrit. Într-adevăr, însușirea unei adevărate cunoașteri a lui Dumnezeu ar trebuie să se traducă prin împlinirea poruncilor Lui, împlinire în care iubirea (față de Dumnezeu și față de aproapele) trebuie să fie expresia dominantă. Or, profetul, în numele lui Dumnezeu, denunță acea atitudine ipocrită în care împlinirea ritualistică a jertfelor ar fi, în ochii lor, suficientă pentru a atrage bunăvoința divină, bunăvoință care să le răsplătească “eforturile de a-L cunoaște” prin rodnicia holdelor, a turmelor și prin bunăstarea familiilor.

Ispita superficialității și chiar a ipocriziei religioase îi paște pe toți oamenii, inclusiv pe creștini. De aceea textul profetic de astăzi ne invită să aprofundăm în ce constă cunoașterea lui Dumnezeu. Această cunoaștere, mai înainte de a fi o temă de dezbatere teologică, trebuie să dea sens iubirii exprimate prin gesturile cele mai concrete.

Isus a văzut un om, cu numele de Matei, șezând la biroul lui de vameș și i-a zis: “Urmează-mă!”. Matei s-a ridicat și l-a urmat. În timp ce stătea la masă în casa acestuia, au venit o mulțime de vameși și păcătoși și au luat loc alături de el și de ucenicii lui. Văzând aceasta, fariseii au spus ucenicilor: “Pentru ce mănâncă Învățătorul vostru cu vameși și păcătoșii?” Isus, auzindu-i, le-a zis: “Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci cei bolnavi. Învățați ce vrea să spună scriptura prin aceste cuvinte: « Milă vreau, nu jertfă » Căci n-am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși”. (Mt 9,9-13)

Textul evanghelic al acestei duminici ne oferă două exemple în care cuvântul lui Dumnezeu adresat cândva poporului prin profetul Osea este pus în practică într-un mod diametral opus: 1. Chemarea vameșului, Matei, care echivalează, în textul, nostru nu doar cu alegerea unuia dintre apostoli, ci, mai mult, cu vindecarea unui bolnav (boala fiind starea de păcat în care se afla viitorul evanghelist prin modul în care își practicase profesia împreună cu colegii săi de breaslă); 2. Inițiativa fariseilor de a “salva” “sfințenia” lui Isus (și a ucenicilor Lui) prin îndepărtarea de “cei contaminați de păcat” cu care orice tip de comuniune trebuie exclusă. Prin remarca sa, care face aluzie la cuvântul profetului Osea, Isus confirmă faptul că gestul său trebuie înțeles ca împlinire concretă (termenul de milă îl cuprinde și-l concretizează pe cel de iubire) a voinței Tatălui. În plus, această împlinire a voinței este pentru El (ca pentru oricare dintre ucenicii săi) o adevărată vocație.

 

* * *

 

A învăța de la Dumnezeu (și atenți nu sunt cei care au greșit)

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Nu Îl găsești în cărți

“Să ne grăbim să-l cunoaștem pe Domnul…” Astfel începe liturgia de astăzi. Fraza lui Ozea ne mai poate oferi firul călăuzitor al întregii noastre reflexii. Astăzi posibilitățile de cunoaștere s-au înmulțit. Nu mai contează cărțile care vorbesc despre El. Cutia poștală este invadată de foi, ziare și jurnale de proveniență religioasă. Nu lipsesc rubricile religioase la radio și la televiziune. Dar putem să spunem că îl cunoaștem mai mult pe Domnul?

Să precizăm îndată că această cunoaștere despre care se vorbește nu este de tip intelectual. Și nu este o problemă numai de noțiuni și informații, formule și definiții. “Cunoașterea” în sens biblic implică un raport intim, profund cu o persoană. Spune o legătură afectivă în loc de idei. Nu atât o înțelegere cât o experiență directă. Comunicare mai mult decât cultură. Intimitate mai mult decât doctrină. Și acțiunea inimii mai mult decât a minții.

Nu atât cercetarea intelectuală cât dorința intensă, pasionată. Este nevoie de iubire și nu numai de înțelegere. O singură experiență mistică valorează mai mult de cât întreaga erudiție pusă la un loc. O rază a unui contemplativ deschide o fâșie asupra misterului lui Dumnezeu, în timp ce elucubrațiile intelectuale docte și subtile nu reușesc nici măcar să-i răzuiască crusta. Sfințenia unui individ este în stare să ne prezinte lui Dumnezeu într-un chip mai convingător decât toate demonstrațiile și tratatele teologice. Și apoi este calea simplității. Dar se întâmplă, de multe ori, să auzim o frază spusă cu o naturalețe extremă de o persoană care trăiește din credință, și avem impresia că acele cuvinte ne îmbogățesc mai mult decât tone de cărți.

Da, să ne grăbim să-l cunoaștem pe Domnul. Și să ne mișcăm cu toată persoana. Nu numai cu mintea. Să nu ne încredințăm exclusiv sentimentului. Mai ales, să ne lăsăm instruiți de experți adevărați, care nu sunt în mod necesar teologi. Învățătorii cei mai acreditați, pe acest tărâm, nu sunt cei care au pretenția de a îndoctrina, să-ți explice totul, ci cei care te lasă să intuiești ceva, îți pun înăuntrul tău o nostalgie. Sunt cei care deschid volume și cei care permit să întrevezi ceva printr-o licărire secretă a propriei persoane.

O facultate teologică în fiecare familie

Chiar și familia trebuie să fie locul de “cunoaștere a lui Dumnezeu”. O mică dar importantă “facultate teologică” poate fi implantată în orice casă. Nu este necesar să se ceară autorizații, nici să se obțină recunoașterea titlurilor, din moment ce nici unul nu are nevoie să primească diplome. Este suficient de a căuta împreună să devenim creștini. Să învățăm și să repetăm, împreună, lecția unicului Învățător.

Materiile fundamentale trebuie să fie trei: iubirea reciprocă; rugăciunea comună; lectura asiduă a Scripturii. Niciuna din aceste materii nu este considerată facultativă. Nici nu poate fi una fără cealaltă. O comunitate familiară crește în cunoașterea lui Dumnezeu în măsura în care este o angajare de daruri reciproce, se descoperă bucuria de a “ne regăsi” în momentul rugăciunii, și se confruntă cu Cuvântul lui Dumnezeu. Natural acest tip de cunoaștere nu ne apropie numai de Dumnezeu, dar determină o mai mare “apropiere”, o comuniune mereu mai profundă a persoanelor între ele.

Dumnezeu este dezamăgit de iubirea noastră

Acuza pe care Ozea o îndreaptă către cunoașterea-iubirea noastră este aceea a inconsistenței. “Iubirea voastră este ca un nor de dimineață, ca roua care dispare în zori”. O iubire inconsistentă, deci, provizorie, epidermică, sentimentală, care se hrănește cu emoții. Dumnezeu nu poate să fie satisfăcut. Pretinde cu totul altceva ca răspuns la iubirea sa fidelă.

Iubirea trebuie să fie ceva serios.

Iubirea este extrem de exigentă. Iubirea implică durata. Opusă norului trecător care își face apariția la orizont, pentru ca apoi să dispară de îndată, ca roua care se evaporă foarte repede, este ca acea ploaie binefăcătoare care alimentează izvoarele și fântânile, adapă pământul asigurând recolte bogate. Dumnezeu este dezamăgit pentru că iubirea poporului său nu are profunzime. Este un popor superficial și nestatornic. Gol și ușor. Veleitar mai mult decât hotărât să se convertească. Ambiguu.

Dumnezeu pretinde o religiozitate mai interioară. Ba mai mult, afirmă primatul acestei religiozități decât toată aparatura impunătoare cultuală și sacrificială. “Iubire vreau și nu jertfă, cunoașterea lui Dumnezeu mai mult decât arderile de tot”. S-ar putea traduce, literal: “Lui îi place fidelitatea, nu jertfele” “Ozea condamnă desigur jertfa fără suflet, fără iubire și cunoaștere a lui Dumnezeu, o liturgie fără nici o influență asupra vieții zilnice și a raporturilor sociale” (C. Hauert). Nu este condamnată jertfa sau cultul ca atare. Ci se afirmă superioritatea dispozițiilor inimii asupra practicilor exterioare.

Dumnezeu vrea altceva

Fariseii, ei, erau siguri că îl cunosc pe Dumnezeu. Dar nu-și mai puneau problema dacă Dumnezeu pe care îl adorau, pe care îl impuneau și altora și pe care îl ascultau era cel adevărat sau cel greșit. Nu se întrebau dacă ceea ce prezentau este “voința lui Dumnezeu” sau nu mai degrabă expresia frustrațiilor, fricile, meschinăriile, incapacitățile lor de a iubi. Nu aveau nici cel mai mic dubiu în privința a ceea ce ofereau lui Dumnezeu (și era mult, mai ales dintr-un punct de vedere cantitativ). Hotărâseră că Lui îi place chiar aceasta.

Știu totul, și nu au învățat nimic. Iată pentru ce Isus îi atinge fără milă: “Mergeți și învățați…” (apoi, ne vom vedea și vom putea discuta). Și le aruncă în față în mod provocator fraza lui Ozea: “Milă vreau și nu jertfă”. “Cunoașterea” fariseilor prezintă două lacune importante, două puncte slabe: – Continuă, cutezători, să înmulțească și să arate faptele lor. Și nu intuiesc că iubirea cere, nu atât lucrurile exterioare, ci dăruirea de sine; nu atât efortul, ci abandonarea; nu atât datoria, ci spontaneitatea darului și naturalețea comportamentelor. Nu-și dau seama că Dumnezeu vrea… altceva. – Nu înțeleg că iubirea se manifestă permițând altuia să fie el însuși. Și ei pretind, de-a dreptul, ca Dumnezeu să fie cum vor ei. Îl închid în schemele meschine proprii, în sistemele teologice rigide, în categoriile lor morale înguste, în codicele lor prăfuite.

Isus care stă la masă cu păcătoșii îi scandalizează, pentru că întrerupe clar concepția lor despre un Dumnezeu căruia îi place numai compania cu cei buni, evlavioși, virtuoși. Ei au stabilit cum trebuie să fie Dumnezeu: după propria lor imagine și asemănare. I-au impus gusturile proprii, repulsiile proprii, discriminările proprii, sectarismul propriu, sentimentele proprii. Au fixat societățile pe care ar trebui să le frecventeze și au indicat ceea ce ar trebui evitat în mod absolut. Nu reușesc să accepte un Dumnezeu care caută pe cei pierduți. Ei ar vrea să-i impună lui Isus să-i vindece… pe cei sănătoși. Ah, dacă ar fi acceptat să ia loc în acea “societate rea” și ar fi revendicat întâietatea, datorită gravității bolii lor (pentru că sunt campionii unei religii fără milă).

Este o rugăciune a p. Davide Maria Turaldo care mi se pare că rezumă minunat tot ceea ce am încercat să spun. Iat-o:

“Problema nu ești tu, Doamne: dacă tu exiști sau nu exiști, adevărata problemă este pe care Dumnezeu să-l adorăm: dacă tu ești un Dumnezeu adevărat sau un Dumnezeu greșit, pentru că omul plătește îndată: Cristos, Fiul tău, a fost ucis în numele lui Dumnezeu, Și este numele cel mai însângerat de pe pământ, Pentru că acum este un nume care nu mai spune nimic: O Dumnezeule adevărat, Dumnezeul lui Cristos, fă ca să te cunoaștem și să te mărturisim cu viața.

A lăsat liber locul și cineva s-a aruncat să-i ia locul…

“Isus, trecând, a văzut un om, numit Matei, șezând la biroul de impozite, și i-a spus: “Urmează-mă”. Și el s-a ridicat și l-a urmat…” Matei, ce ai făcut de ai lăsat acel loc liber… Atâția s-au grăbit să-l ia în stăpânire. Și, deoarece nu puteau toți să-l ocupe deodată, au creat altele. Tu, când ai răspuns la glasul lui Cristos care “trecea”, ai încetat să mai fii un funcționar, un sedentar. Ai devenit călător ca și El. Alții, în schimb, pare că au descoperit vocația birocratică a sedentarismului, și-au însușit o mentalitate funcționărească. Confundând acea chemare – “Urmează-mă” – au interpretat : “Așează-te.”

Tu, când ai “cunoscut iubirea”, ai încetat imediat să faci socotelile, ai închis definitiv registrele. Din păcate alții s-au specializat în a face socoteli, în a aduna impozitele, în a impune taxe religioase grele, în a încasa taxe de tot felul în numele lui Dumnezeu (și de atâtea ori chiar acele tributuri grele pe care Dumnezeu nu le vrea. “Milă vreau și nu jertfă…”). Matei, de ce nu ai ars acele registre blestemate?

Cineva le-a recuperat, refăcut, le-a adus la zi, substituind intitularea către Cezar sau Irod cu cea a lui Dumnezeu. Și pe acele registre continuă să alinieze cifre, să facă statistici, să scrie reguli minuțioase, să redacteze declarații, să elaboreze documente destinate să umple alte registre cu comentarii docte și pedante. Matei, tu ai devenit evanghelist, cel care anunță “vestea cea bună”. Alții au luat locul tău de vameș și au devenit “contabilii lui Dumnezeu”, “notarii Împărăției”.

Tu ai ascultat de Cristos, și deci la chemarea drumului. Mulți dintre noi, în schimb, ne-am aranjat și nimeni nu mai reușește să ne scoată de la masă, din scaun, să-ne smulgă din mână cărțile de contabilitate, codicele, paginile pătate de cerneală și… microfoanele. Acum pentru că este și computerul, suntem mereu ocupați să apăsăm pe tastă mai mult decât să batem drumurile.

Dacă Isus, astăzi, “ar trece” prin locurile noastre, în loc de a ne ridica și căuta să mergem după el, lăsând cu ușurință în urmă volumele și foile volante, l-am invita să… se așeze. La masa noastră, este mereu un loc și pentru El, admițând că este dispus să “raționeze”, să discute, să comenteze, să interpreteze, să declare și să se intereseze de contabilitate cu noi. Matei, te rog, fă-ne să înțelegem că există incompatibilitate între “a urma” și “a rămâne așezați” la locul nostru, între evanghelie și masa de scris. Fă-ne să înțelegem că între Cristos care “trece” și noi este mereu la mijloc un scaun și o masă.

A spera împotriva…

A iubi, deci, înseamnă “a cunoaște”, a fi fascinat de o persoană, a nu mai sta în propriul loc, a se așterne la drum, a nu calcula, a închide registrele. Dar cunoașterea-iubirea prinde puteri și din credință și speranță. Credință și speranță împreună: nu se pot separa virtuțile teologale. Credința-speranța întărește iubirea, și iubirea face să crească credința-speranța.

Ceea ce ne amintește Paul în a doua lectură, referindu-se la aventura lui Abraham. Subliniem acele verbe caracteristice: “nu șovăiesc”. Credința-speranța rămâne intactă când totul se năruie, când totul dispare. Abraham face să înflorească speranța din trupul său stins și din sânul veștejit al soției sale. Speranța găsește, pentru a spune așa, fundamentele în dărâmături.

“Nu a ezitat”. Este vorba de a continua drumul când țelul pare de acum de neatins, când totul devine mai dificil, sau de-a dreptul imposibil, când previziunile apar nefavorabile. “S-a întărit în credință”. Credința nu se hrănește din siguranțe, și nici din probe și demonstrații logice, nici cu atât mai puțin din semne minunate. Aceea a lui Abraham “se întărește” din nesiguranță, din elementele contrare, din întârzieri, din contradicții. Abraham nu pretinde garanții suplimentare. Îi ajunge promisiunea lui Dumnezeu. Mereu și numai aceea. Fără adăugiri. Fără alte proptele.

Mai ales, și este proba cea mai arzătoare, “A sperat împotriva oricărei speranțe”. Abraham speră într-adevăr numai când scade speranța “sa” sau când se sting speranțele “sale”. Speranța, de fapt, nu merge pe linia speranțelor noastre. Speranțele noastre se bazează pe calculul posibilităților și probabilităților, sau se încred într-un noroc neașteptat. Așa cum afirma Paul în mod paradoxal: “Învingând speranța cu speranța” Adică, învingând speranța posibilului cu speranța imposibilului. Speranța adevărată este mereu întreruptă de rațiunea umană, bazată pe calcule prudente, chinuită de realitățile cele mai brutale.

Noi am prefera “Să sperăm conform oricărei speranțe (ale noastre)” În schimb este vorba de a spera împotriva… (oricărei speranțe). Noi am vrea o speranță “încurajată”. Dar cel credincios are curajul de a spera atunci când circumstanțele uneltesc să-l facă să renunțe, și persoanele raționale (și pioase) ar vrea să-l transforme într-un resemnat.

Desigur, este interesant să gândim că totul a început de la bătrânețea a doi indivizi: Abraham și Sara. Totul pornește de la impotență. Și mai paradoxal, în Noul Testament, viața se naște și celebrează propriul triumf într-un mormânt.

De la marginile posibilităților umane și cele ale imposibilului de acum s-a aruncat o punte. Dar numai credința-speranța este în stare s-o vadă. Când omul încetează să se bazeze pe istoria pe care el poate s-o construiască, atunci se manifestă puterea Învierii.

 

* * *

 

Sfinți și păcătoși

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Reuben era un încrezut profesor de la școala de duminică. Într-o zi îi învăța pe copii despre importanța la a trăi o viață creștină fără pată, dându-se pe el ca exemplu. Spre sfârșitul orei, i-a întrebat: “De ce mă numesc oamenii creștin?” După un moment de pauză, unul dintre copii a răspuns: “Poate pentru că nu vă cunosc”. Unii dintre noi suntem ca Reuben. Oamenii ne numesc creștini pur și simplu pentru că nu ne cunosc destul de bine. Mai rău, uneori nici noi nu ne cunoaștem pe noi înșine suficient de bine, și este nevoie de o ispită sau de o criză gravă pentru a ne descoperi așa cum suntem.

În Evanghelia de astăzi citim despre oameni ca Reuben, care credeau că fac tot ce trebuie pentru a fi drepți înaintea lui Dumnezeu. Aceștia erau fariseii. Erau oameni care s-au angajat la respectarea sută la sută a întregii Legi. Pentru a fi siguri că nu încalcă Legea, ei au făcut alte legi care să protejeze cerințele Legii. De exemplu, Legea cerea să dea fiecare zeciuială din venitul său. Pentru a se asigura că nu greșesc în această privință, fariseii treceau dincolo de cerințele Legii și dădeau zeciuială din tot ceea ce aveau, chiar și din legumele care creșteau în grădinile lor. Astfel deveneau foarte scrupuloși în respectarea detaliilor fine ale Legii. Iar oamenii îi priveau și îi lăudau ca pe persoane cu credință eroică.

În respectarea Legii, fariseii nu făceau nici un compromis atât în ceea ce îi privește pe ei înșiși cât și pe ceilalți. Se gândeau că dacă ei puteau face acele lucruri, și toți ceilalți puteau. Prin urmare, au devenit excesivi și iraționali în cerințele pe care le impuneau celorlalți oameni. Fariseii îi împărțeau pe toți în două tabere: sfinți și păcătoși. Cei care, datorită slujbei lor, nu puteau respecta toate cele 613 cerințe ale Legii, erau etichetați ca păcătoși. Între aceștia se numărau păstorii, măcelarii, tăbăcarii și vameșii. Acești oameni erau considerați a fi într-o stare continuă de necurăție, vameșii pentru că lucrau cu banii păgâni ai romanilor. Erau considerați departe de Dumnezeu. Și nu puteau sta alături de ceilalți în Templu fără a trece mai întâi printr-un elaborat ritual de purificare. Fariseii justificau marginalizarea religioasă a acestor oameni apelând la dreptatea lui Dumnezeu. Dumnezeu este sfânt și oamenii păcătoși nu au ce căuta cu Dumnezeu. Insistând pe dreptatea lui Dumnezeu, însă, ei uitau o calitate la fel de importantă a Lui, și anume milostivirea. Ceilalți îi considerau oameni eroici ai lui Dumnezeu deoarece vedeau doar exteriorul. A fost nevoie ca însuși Fiul lui Dumnezeu, Isus Cristos, să vadă dincolo de fațadă și să demaște lipsa lor de evlavie.

Când Isus a dorit să alcătuiască un grup de discipoli care să învețe principiile Lui religioase și să le răspândească în lume, i-a evitat complet pe farisei. Ei erau rigizi în modul lor de a fi și de a gândi. Nu mai puteau învăța ceva nou. Nu se mai puteau schimba. “Păcătoșii” erau mult mai potriviți. Ei se recunoșteau a fi păcătoși, puteau învăța și se puteau schimba. Astfel Isus îl invită pe Matei vameșul, păcătosul public, să i se alăture. Când prietenii lui Matei, vameșii, au auzit că există un om al lui Dumnezeu, Isus, care îi acceptă așa cum sunt, s-au adunat în jurul Lui pentru a sărbători vestea cea bună.

Nimeni nu i-a invitat pe farisei, dar pentru că ei se dădeau drept agenți ai punerii în aplicare a Legii lui Dumnezeu, trebuiau să apară și să strice petrecerea. I-au întrebat pe discipolii lui Isus: “De ce mănâncă învățătorul vostru împreună cu vameșii și păcătoșii?” (Matei 9,11). Isus a intervenit și le-a răspuns, mai întâi printr-un proverb popular: “Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci bolnavii” (versetul 12), apoi cu cuvintele Scripturii: “Mergeți și învățați ce înseamnă: ‘Îndurare vreau și nu jertfă’” (versetul 13a), și în final cu propriile Lui cuvinte: “Nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși” (versetul 13b).

Evanghelia de astăzi le dă mult de gândit tuturor celor care îl caută pe Dumnezeu. Evlavia înseamnă mai mult decât a respecta legi. Dacă ar fi însemnat doar acest lucru, fariseii ar fi fost sfinți. Evlavia ține mai mult de capacitatea noastră de a recunoaște că suntem cu toții păcătoși. Acest lucru ne va face mai dispuși să învățăm și să ne schimbăm modul de a fi, mai dispuși să îi acceptăm pe ceilalți așa cum sunt. Vom încheia cu o rugăciune a lui Peter Marshall: “Doamne, când greșim, fă-ne dispuși să ne schimbăm. Și când suntem buni, fă să nu fim încrezuți”.