Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Sfinții Trei Ierarhi: Vasile, Grigorie și Ioan
Evanghelia: Luca 19,1-10; Matei 5,14-19
Apostolul: 1Timotei 4,9-15; Evrei 13,7-16

Autori

pr. Gheorghe Neamțiu
pr. Mihai Tegzeș
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic

 

* * *

 

Voi sunteți lumina lumii

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața Creștină

“Voi sunteți lumina lumii (…) Așa să lumineze lumina voastră
înaintea oamenilor încât, văzând faptele voastre cele bune,
să-L preamărească pe Tatăl vostru Cel din ceruri.”
(Matei V, 14 și 16)

Această poruncă o adresează Isus Cristos, în predica de pe Munte, nu numai Apostolilor și ucenicilor care Îl ascultau atunci, ci și tuturor acelora care, prin Botez, aveau să fie, peste veacuri, urmașii și imitatorii Săi, alți Cristoși, purtători ai prezenței Sale printre oameni, adică nouă tuturor creștinilor. Deoarece nu numai în Apostoli, ci în toți creștinii, deci și în noi, trebuie să se oglindească chipul viu al lui Cristos, prin întreaga noastră conduită care să lumineze în jurul nostru, aprinzând alte și alte lumini în semenii noștri.

Dintre toți creștinii, aceia care L-au urmat mai fidel pe Cristos, trăind din plin solia Evangheliei, sunt sfinții. Totuși, deoarece singur Cristos este plenitudinea desăvârșirii, sfințenia absolută, sfinții oglindesc în viața lor, în mod eroic, doar unele din multiplele aspecte ale desăvârșirii evanghelice, fiecare sfânt după firea și înclinațiile lui, deoarece – și e de reținut acest lucru – sfințenia nu distruge firea omului, ci o presupune și o înnobilează, o desăvârșește. Așa, bunăoară, unii dintre sfinți au realizat în ființa lor aspectul speculativ, doctrinal al Evangheliei, alții au oglindit, cu precădere, aspectul ei practic; unii au fost suflete contemplative, dedicați rugăciunii, trăirii interioare; alții, oameni dăruiți îndeosebi activității de evanghelizare, misionari, organizatori, conducători de suflete. Cu toții însă se întâlnesc în două puncte comune: 1. Credința și viața lor, toți le-au socotit ca formând o unitate vie, neîmpărțită, luminând în același timp ca două raze ale aceleiași lumini; 2. Această desăvârșită contopire între credință și trăirea ei în fiecare clipă, ei au socotit-o un lucru extraordinar de important și absolut (I. Miclea, op. cit., p.102), de care atârnă, ca de un centru de gravitate, și Cerul, și pământul.

Prin flacăra vie a credinței lor, sfinții nu au relativizat ceea ce este absolut și dumnezeiesc, ci au înălțat și îndumnezeit ceea ce era omenesc în ei, străduindu-se să facă același lucru și în semenii lor.

Figurile celor trei mari sfinți, ierarhi și mari dascăli ai lumii: Vasile cel Mare, Grigorie din Nazianz – supranumit Teologul – și Ioan Gură de Aur, pe care îi prăznuim astăzi, ne îmbie fericitul prilej de a verifica aceste afirmații.

1. Sfinții aceștia și-au trăit credința. Toți trei, în tinerețe, au urmat cele mai înalte școli de pe atunci: din Constantinopol, Cezareea și Atena. Au studiat retorica și filosofia, precum și întreg clasicismul greco-roman, pregătindu-se pentru cariera de avocat. Neîntrecuți de nici unul dintre colegii și contemporanii lor, ei au devenit fala școlii și maeștrilor ei.

Dar, după cum lumina are afinitate pentru lumină, tot astfel știința neînfumurată despre lume duce la știința despre Creatorul ei, așa încât setea de adevăr îi mână pe cei trei studenți la lumina doctrinei creștine. Cu temeinica lor pregătire filosofică, impregnată de modestia ce îi caracteriza, ei se adâncesc în studiul Evangheliei, din care scot cu nesaț nesecate comori de valori spirituale și morale, care au pus în uimire o lume întreagă. Au proiectat noi lumini în misterele Sfintei treimi, Întrupării și Euharistiei, arătând că acestea, cu toate că mintea nu le poate pătrunde esența, trebuie primite pentru autoritatea lui Dumnezeu care ni le-a descoperit și care, fiind atotștiutor, nu Se poate înșela, și, fiind preasfânt, nu ne poate înșela nici pe noi.

În felul acesta, din maeștri ai științei profane, ei devin maeștri ai științei teologice, pe care o ridică pe culmi neatinse până la ei; prin scrierile lor documentate combat ereziile din acel timp: arianismul și macedonianismul care zguduiau lumea creștină.

Această credință însă, ei, nu numai au vestit-o și au apărat-o cu fidelitate de atacurile ereticilor, ci au și trăit-o cu o fidelitate neclintită, contopind-o cu viața lor și realizând, fiecare, tipul de sfințenie potrivit firii sale. Astfel, Sfântul Ioan Gură de Aur (344-407), numit “doctor euharisticus”, este tipul sfântului gânditor-combatant (I. Miclea, op. cit., p. 104), care, cu inteligența sa neobișnuită, cucerit de sublimitatea adevărurilor credinței, după ce le scrutează adâncurile, le apără cu graiul său de aur și în scris, cu atâta fermitate și curaj, încât nu ezită să înfrunte exilul și moartea; aceasta din cauză că a cutezat să înfiereze imoralitatea împăraților Bizanțului: Arcadiu și Eudoxia. A făcut-o pentru că Sfântul Ioan nu concepea să fie sfânt numai prin puritatea credinței sale interioare, ci și prin toate consecințele ei practice, în viața de fiecare zi. Pentru el o convingere care nu înfăptuiește binele, adevărul și frumosul, e deșartă. Adevărul trebuie să rodească fapte adevărate și oameni adevărați, adică sfinți.

Un cu totul alt tip de sfințenie îl reprezintă Sfântul Grigorie din Nazianz sau Teologul (328-389). El nu este înzestrat cu simțul vieții practice. Fire contemplativă, el reprezintă “tipul mistic al sfântului” (Ibid., p.106). Absorbit cu totul de marile adevăruri, pentru el lumea lui Dumnezeu este totul. De aceea, când i se îmbie scaunul episcopal din Sosima, râvnit atât de mult de alții, el îl refuză, nesimțindu-se chemat pentru misiunea de organizator și conducător de suflete; iar la scaunul din Constantinopol, în care a fost întronat de însuși împăratul Teodosie (380), a renunțat înainte de a împlini un an de păstorire, lăsându-l altora, mai destoinici a cârmui sufletele, el urmându-și chemarea de a dezvălui în scris, pentru sine și pentru alții, taina cunoașterii lui Dumnezeu, în scopul unirii tot mai intime cu El. Pentru acest motiv, se mai numește și Teologul, sau Cuvântătorul lui Dumnezeu.

Sfântul Vasile cel Mare (329-379), prietenul și colegul de școală al Sfântului Grigorie – împreună cu care a compus primele reguli de viață călugărească -, este personalitatea care îmbină în sine, în mod armonios, aspectul contemplativ și cel practic al sfințeniei. El este “tipul sfântului organizator” (I. Miclea, op. cit., p.106) și conducător de suflete. Tatăl său, avocat, voia să-i dea și lui aceeași carieră. Sfântul însă, convins că fără ordine, mai întâi interioară și apoi exterioară, nu există desăvârșire, se retrage în pustiul Iris, unde, cum am spus, elaborează, pentru prima oară, în Răsărit, Regulile călugărești care îi poartă numele, instituind astfel Ordinul bazilitan din care, în Biserica noastră, au făcut parte luceferii Școlii Ardelene și alți oameni de seamă ai Neamului.

Ajuns arhiereu, Sfântul Vasile, armonizează perfect în viața sa, știința virtuții cu virtutea științei, rugăciunea cu activitatea de păstor de suflete și organizator. Deși lumea, stăpânită de Cel rău, îi va face mereu opoziție, credința sa era că el nu trebuie să iasă din ea lăsând-o pradă Celui rău, ci să lupte din răsputeri ca s-o schimbe, s-o re-creeze după vederile lui Dumnezeu, în care scop e necesar ca virtutea să strălucească, mai întâi, în propria sa viață. Iată de ce, Sfântul se ocupă mai întâi de sine, sfințindu-se printr-o viață de asceză aspră, de renunțare, de jertfire de sine, cum au făcut-o și ceilalți doi, confirmându-și cuvântul prin pilda propriei vieți, convins că nu poate aprinde sufletele de iubirea lui Cristos fără ca aceasta să ardă, mai întâi, în el însuși.

2. Dar acești trei mari sfinți Ierarhi și mari luminători ai lumii, doctori ai Bisericii, nu numai că și-au armonizat perfect credința cu trăirea de fiecare zi și clipă, ci această trăire a credinței ei au tratat-o cu cea mai mare seriozitate posibilă. După cum am spus, ei nu și-au relativizat credința, nu și-au modelat-o după vederi omenești, ci au divinizat omenescul din ei, cu cea mai mare severitate, nefăcând concesii nici pornirilor pătimașe din firea lor, nici momelilor lumii, precum nici amenințărilor capetelor încoronate, deoarece ei erau prea convinși că nu se poate “sluji la doi domni”.

Iată, bunăoară, dialogul dintre Sfântul Vasile, ca episcop al Cezareei, și prefectul arian Modestus.

– Dacă nu încetezi cu combaterea și afurisenia arianismului, conform legilor, vei fi despuiat de orice avere – îl amenință prefectul.

- De la cine nu are nimic, nu i se poate lua nimic – îi răspunde Sfântul.

- Atunci, vei pleca în exil.

- Eu nu cunosc exil, fiindcă pe pământul lui Dumnezeu sunt, pretutindeni, la mine acasă.

Văzând neclintirea calmă și senină a Sfântului, Modestus își pierde cumpătul și țipă: Te voi chinui !

- Nu mă poți chinui, fiindcă n-am nici trup.

Văzând că și suprema intimidare rămâne fără rezultat, prefectul își schimbă tactica:

- Încă până acum nici un episcop nu a vorbit cu mine cu atâta curaj.

– Probabil nici nu ai vorbit vreodată cu un episcop – îi replică fostul elev al școlii de retorică din Atena. (I. Miclea, op. cit., p. 108-109).

Sfântul Ioan Gură de Aur, de asemenea, nu glumește cu adevărul dumnezeiesc, socotindu-l un bun mai de preț decât propria sa viață. Pătruns de menirea de a apăra dreptul lui Dumnezeu pe pământ, înfruntă, de la înălțimea amvonului, pe împărații Arcadiu și Eudoxia care scandalizau poporul, cu viața lor desfrânată. Urmarea ? Sfântul a fost destituit. Dumnezeu însă l-a răzbunat, trimițând asupra regiunii un cutremur atât de cumplit, încât împărăteasa l-a rechemat. Atacat din nou de dușmani, la sfatul tuturor de a fi îngăduitor el răspunde: “De ce să mă tem? De moarte? Viața mea este Cristos, iar moartea este pentru mine un câștig. De exil? De despuiere? Gol am venit în lume și tot așa trebuie să plec. Și, dacă Cristos e cu mine, de cine să mă tem?” (I. Miclea, op. cit., p.110).

În sfârșit, este exilat în Cucusus, de unde a fost dus la Pytos și apoi îmbarcat pentru Comana (Pont) unde a și fost înmormântat, iar mai târziu a fost transportat la Constantinopol și apoi la Roma, în Biserica Sfântul Petru.

Deviza vieții sale era: “Eu sunt gata să-mi dau de mii de ori viața pentru voi, iar voi nu-mi rămâneți cu nimic îndatorați; eu nu-mi fac decât datoria.” (A. Bessieres, LOevangil du Chef, Paris, Spes, 1935, p.189, apud I. Miclea, op. cit., p.110).

Ce prăpastie între sfinți și omul de azi, în felul de a concepe și trăi credința. Credința omului de azi zace în unul din sertarele memoriei; ea nu mai este regula lui de viață, nu îi însuflețește gândurile și faptele de fiecare zi. Se întreabă el oare: Ce ar gândi Cristos în această problemă, ce ar spune și cum s-ar purta El în această situație, dacă ar fi în locul meu? Se străduiește el să-L oglindească pe Cristos în viața sa? Și urmarea tristă a acestui divorț între credință și trăirea ei practică este dureroasa realitate de sub ochii noștri. Căci ce vedem? Omul, în loc să-și modeleze viața după credință, își modelează credința după viață, în loc să divinizeze omenescul din el, umanizează divinul și, astfel, schimbându-și convingerile după faptele sale nelegiuite, după patimi, omul devine eretic nu numai în faptă, ci și în credință. Să ne ferim de o astfel de mentalitate, coruptă și atât de contagioasă, și să privim trăirea credinței cu seriozitatea sfinților. Numai credința curată, trăită fără compromis, ne va mântui, și va fi izvor de lumină și zidire pentru alții, preamărindu-se astfel Tatăl comun al tuturor, după porunca Mântuitorului: “Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât, văzând faptele cele bune, să-L preamărească pe Tatăl nostru Cel din ceruri.” Amin.

 

* * *

 

Noi: sare și lumină a lumii

Autor: pr. Mihai Tegzeș
Copyright: Predici.cnet.ro

Suntem la începutul Evangheliei după Matei: ucenicii nu au experiență, dar Isus îi responsabilizează, are încredere în ei. Le cere să se comporte bine. Singuri nu pot fi “sare”, numai dacă rămân uniți cu Cristos, la fel cum ciorchinele aduce roadă numai dacă rămâne unit cu viața de vie.

Sarea și lumina, două elemente fără de care viața nu ar avea gust. Omul trebuie să știe că trăind pe pământ, trebuie să privească cerul, adică să-și pregătească zi după zi, locul său din cer. De aceea nu trebuie să-și trăiască viața după criterii strict omenești ci, după logica lui Dumnezeu. Domnul ne cheamă să fim sarea pământului, să-i condimentăm prin mărturia vieții noastre pe cei care trăiesc în preajma noastră. Suntem invitați ca să lăsăm să strălucească lumina care a aprins viața noastră, care a permis ca noi să existăm.

Iubiților! Este imposibil să strălucim dacă nu suntem buni părinți, dacă nu avem pacea, liniștea și iubirea în inimile noastre, dar și blândețea și dorința de a-i ajuta pe cei dragi. De aceea noi putem să-L anunțăm pe Domnul numai dacă respectăm în viața noastră de zi cu zi, Poruncile Sale, numai dacă ne rugăm ca să primim de la El adevărata lumină. O lumânare nu știe că este aprinsă, dar totuși arde și răspândește în jurul ei lumina. Oare în zilele noastre mai are putere Evanghelia? Mai reușește să pătrundă în inimile și în mințile noastre: ținem seama în timpul săptămânii de ceea ce am ascultat la Biserică? Sau trăim un creștinism fără Cristos, fără să respectăm învățătura Lui?

Un om era de părerea: “Credința creștină este calea de a-L descoperi pe Dumnezeu!” Adevărat: dar noi suntem atât de împrejmuiți de ideile creștine încât suntem convinși că le trăim. Oare nu înțelegem că apostolii rămâneau cu “gura căscată” în fața învățăturii și a minunilor Domnului? Nu doar atât: ei se hotărau repede să-și schimbe viața. Oare nu suntem un fel de lumină ce luminează sub obroc (ascunsă), cât timp suntem atenți numai la comportamentul nostru de creștin, ca să fie corect din punct de vedere politic și să nu deranjeze pe nimeni?

Lumină și sare: adică noi suntem invitați să dăm o mărturie puternică cu viața noastră, despre credința în Isus, prin faptele noastre bune. Aici încep problemele! Creștinul nu trebuie să salveze lumea, lumea este deja mântuită. Ceea ce poate face, este să trăiască ca un om mântuit, să-i facă publicitate Împărăției cerurilor, să-și actualizeze mântuirea prin stilul său de viață, prin iubirea sa față de cei dragi și față de cei mai mici, care au nevoie de o vorbă bună. Să fie un om care știe să-și accepte slăbiciunile sale și de aceea poate să accepte și slăbiciunile celor de lângă el, și care nu-și pierde speranța, deoarece știe ceea ce Domnul a făcut pentru el. Să nu ne credem creștini perfecți: Domnul are nevoie de fii, nu de drepți care să-i dea lecții.

Isaia ne arată felul concret de-a fi lumină și sare: prin iubire, prin caritate, care se interesează și-i ajută pe cei mai săraci și mai suferinzi. Trebuie să propunem stiluri de viață care să contracareze sărăcia noastră sufletească, ce crește tot mai mult: profitul ca măsură a vieții, egoismul și edonismul (fac ce-mi place), ca soluții de viață. În acest sens, apostolul Pavel ne amintește că logica lui Dumnezeu este total diferită de logica lumii. Isus și-a dăruit viața. Prin jertfa Sa ne-a salvat. Deci ne salvăm pe noi și pe cei dragi ai noștri prin jertfa de iubire!!! Măsura rezultatului nostru stă în inima Domnului, nu în statisticile și în profitul nostru: chiar dacă în ochii lumii, această iubire gratuită a Domnului față de noi și a noastră față de alții, este inutilă sau o pierdere de vreme, noi, fiii luminii, ne încredem în Domnul și, ca și El vrem să iubim, cu o iubire mare, uneori cu o iubire care suferă, știind că falimentul aparent al lui Dumnezeu reprezintă, de fapt, mântuirea lumii.

Când Isus le spune ucenicilor Săi: “Sunteți sarea pământului!” le dă o responsabilitate față de întreg universul: face din ei oameni centrali și esențiali ai lumii. Sunt oameni chemați să dea sens și gust vieții lor și vieții credincioșilor. Dar există și riscul ca ucenicii să fie ignoranți și să nu-i ajute pe credincioși să își pună toată nădejdea în Domnul și, prin urmare, să fie “aruncați afară și călcați în picioare de oameni”.

Voi sunteți“, iată ce multă încredere își pune Domnul în noi. Iată ce mare responsabilitate au ucenicii față de cei la care au fost trimiși. Faptul de a fi ucenici este un dar de la Dumnezeu, un dar care îi cheamă să fie tot mai strâns uniți cu Cristos, “Lumina lumii”.

Lumina“, înseamnă faptele bune pe care ucenicii trebuie să le împlinească: dreptatea, mila, pacea, implicarea socială, prin care ei se arată ca adevărați fii ai lui Dumnezeu. Acest comportament al lor trebuie să-i conducă pe credincioși să-L recunoască pe Dumnezeu, ca fiind valoarea supremă și să nu-și pună speranța lor în lucrurile materiale trecătoare. Prin exemplul vieții trebuie să-i atragem și pe alții la Tatăl. Ceilalți trebuie să înțeleagă din vorbele și din faptele noastre că noi suntem ai lui Isus.

Isus spune despre Sine: “Eu sunt lumina lumii”, dar mai apoi spune: “voi sunteți lumina lumii”. Lumea cu întunericul ei – al fragilității oamenilor, al păcatului, al greutăților – are nevoie încontinuu de lumină. Lumina a venit în lume, dar oamenii nu au primit-o, însă lumina a biruit! Să nu uităm că avem un Dumnezeu mai inteligent decât noi! Și celor care au primit-o, le-a dat puterea să fie copiii Săi, fiii luminii; ei înșiși să fie “lumina lumii”. Iată cum misiunea lui Isus devine misiunea urmașilor Săi. Acest lucru este pentru noi un dar, o onoare, o responsabilitate. Cum să fim lumină? Mai întâi de toate trebuie să ne lăsăm luminați de Domnul, să cunoaștem și să credem Scripturile. Să învățăm de la persoanele pline de lumină, pe care Domnul ni le-a scos în cale: acele persoane care ne înțeleg și care știu să vorbească inimii noastre, care ne încurajează, care se roagă, care iubesc, care ne dau încredere și putere.

Și sfinții au primit lumina de la cei din jurul lor. Și ei au dat-o credincioșilor lor. Acest lucru înseamnă a fi sare și lumină a pământului, adică a avea înțelepciunea în a stabili, a determina valoarea lucrurilor, a promova valorile spirituale în conformitate cu demnitatea vieții umane, a respecta viața noastră și a celor de lângă noi, în conformitate cu credința noastră. Trebuie să fim lumină nu prin ideile și prin gândurile noastre ascunse, ci prin faptele noastre.

Iată ce ne spune profetul Isaia: “Împarte pâinea ta cu cel flămând, primește-i în casa ta pe cei mizerabili, fără casă, îmbracă-l pe cel gol. Lumina ta va răsări ca și cea a soarelui”. Dacă suntem sinceri cu noi trebuie să recunoaștem că suntem o lumină dar tare slabă, că de multe ori suntem întuneric (ură, certuri, neînțelegeri și dispreț pentru cei de lângă noi) la nivel individual, familial și social.

Toți suntem chemați să fim lumină: să facem ca opresiunea și nedreptatea să înceteze, printr-o muncă tot mai constantă în favoarea păcii și a demnității tuturor oamenilor; trebuie să muncim pentru a extirpa foamea, bolile, pentru ca frații noștri să nu mai fie subjugați de către cei care profită de pe urma muncii lor. Atunci lumina va străluci în întuneric.

Trebuie să facem fapte bune nu pentru plăcerea și satisfacția noastră, ci pentru că frații noștri au nevoie de ajutor. Trebuie să facem fapte bune pentru ca (văzând bunătatea noastră) alții să-L laude pe Tatăl nostru care este în ceruri (și nu să ne laude pe noi!). Aceste idei le știm pe de rost, dar problema este că foarte cu greu le trăim. Trebuie să ne facem un examen de conștiință, pentru a nu ne face de râs în fața judecății Domnului, sau suntem interesați doar de laudele și de părerile oamenilor? Nu oamenii ne mântuiesc, ci Domnul! Doamne, ajută-ne să nu fim poticnire pentru credința celor mai slabi decât noi! De câte ori nu se întâmplă în zilele noastre ca un om care merge des la biserică, sa fie cel dintâi care se ceartă la locul de muncă și în familie. Și atunci mă întreb: “Domnul ne-a poruncit să răspândim întunericul? Sau ne-a cerut să fim lumină?”

Iubiților! Noi, ca biserică, trebuie să fim “sarea pământului și lumina lumii”. Noi, creștinii, nu trebuie să trăim doar pentru noi, ci pentru a-i lumina pe cei necredincioși. Pe timpul lui Matei, creștinii erau alungați din Sinagogi. Mulți se întrebau ce trebuie să facă. Matei le răspunde folosindu-se de imagini simple, pe care toți le foloseau zi de zi: sarea și lumina.

Sarea, pentru acele timpuri, era simbolul solidarității, al iubirii și al păcii dintre oameni (Mc 9,50). Și în zilele noastre arabii spun: “Vă iubesc, cum iubesc sarea”. În Orient se freacă cu sare copilul nou născut, pentru a-i da vitalitate și vigoare (Ez 16,4) și pentru a îndepărta de la el spiritele rele. Apoi expresia “sarea inteligenței” înseamnă a fi persoane capabile să-i sfătuiască, să-i ajute, să-i mângâie și să-i orienteze pe alții (Col 4,6).

Sensurile luminii: este cea dintâi creație a Domnului: “Să fie lumină!”; Dumnezeu însuși este lumină; (1Gv 1,5); Cuvântul Său este lumină (Ps 109,105); Isus se auto – proclamă “lumina lumii”, ce a venit să lumineze pe tot omul din lume (Io 1,5; 8,12); lumina este izvor de viață.

Iubiți credincioși! Apostolul Ioan ne învață “Cine iubește pe fratele său stă în lumină” (1 Io 2,10). Nu putem fi fiii luminii, dacă nu-i iubim pe frații noștri. Isus ne cere să-i ajutăm pe săraci, pentru a fi lumina lumii! Într-o lume în care domină egoismul și indiferența, Isus ne cere să iubim, pentru a fi lumină. Doar experiența în iubirea reciprocă, atât nouă cât și celor din jurul nostru, ne umple viețile de sens, de bucurie și de lumină. Sarea nu costă mult, ca și cum ar vrea să ne spună că iubirea nu costă bani: nu există adevărată iubire dacă nu este gratuită. Iubirea nu este un interes economic.

“Nici o literă nu se va pierde din Lege”, clarifică Isus. Unii credeau că este de ajuns credința și că nu mai trebuie să respecte Legea lui Moise; alții credeau că trebuie să respecte doar niște reguli, Poruncile, fără să mai țină seama de credință. Isus clarifică: “N-am venit să desființez Legea, ci s-o împlinesc (s-o perfecționez)”. Nimeni nu poate să fie împotriva poruncilor, dar respectarea poruncilor fără credința în Dumnezeu, fără a ști că de la El ne vine toată puterea, viața și iubirea, și fără respectul față de aproapele, nu valorează nimic.

Ca să-L cunoască pe Dumnezeu, copii mei și cei din jur au nevoie să vadă că mă rog și că fac fapte bune. Acest lucru reiese și din următoarele exemple: dacă mă opresc să privesc un tablou într-un muzeu, acel tablou va stârni și interesul altora, oprindu-se să-l admire. Lumea nu se uită la mine, care privesc tabloul, dar văzându-mă, o să dorească și ea să-l vadă și, fără să-și dea seama că eu exist, o să admire tabloul! Dacă intru și mă așez într-un restaurant gol, restaurantul se va umple. Tot astfel, la Dumnezeu mă conduc cei care îl privesc, îl cunosc și care îmi vorbesc despre Fiul Său. Dacă eu mă voi ruga și mă voi umple de lumină îi voi atrage și pe alții pe calea către Dumnezeu.

 

* * *

 

Sfinții trei Ierarhi

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

În decursul vieții, omul, vrând nevrând, este angrenat în diferite lucrări. Aceasta este viața, iar ea implică anumite eforturi, pe care ființa umană urmează să le facă, tocmai pentru a urma cursul firesc al existenței sale în lume. Biserica sărbătorește astăzi trei mari Ierarhi, care aparent nu au fost deosebiți față de noi și constituie modele de urmat pentru toți cei ce vor să-L urmeze pe Hristos. Din punctul de vedere spiritual, au avut și ei suflet, la fel precum și noi. Au demonstrat lumii întregi că vorbele rostite de Mântuitorul nostru Isus Hristos: «Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, ca văzând faptele voastre cele bune, să mărească pe Tatăl vostru Cel din ceruri» (Matei 5, 16), sunt realizabile pentru orice creștin, mai mult, conduc la ceea ce fiecare om este dator să dobândească pe acest pământ pentru mântuirea sa sigură – sfințenia.

Sfântul Vasile cel Mare, sărbătorit și pe data de 1 ianuarie, s-a născut în anul 330 în Cezareea Capadociei, într-o familie nobilă, care a oferit Bisericii lui Hristos servitori devotați și cărturari renumiți, câțiva dintre ei fiind trecuți și în rândul sfinților. Bunicul său a mărturisit credința cu prețul vieții, în timpul persecuțiilor împăratului roman Dioclețian. Primii învățători ai lui Vasile au fost tatăl său, Vasile, orator renumit și Sfânta Macrina, bunica sa. A studiat în Cezareea și în Constantinopol, apoi la Atena, printre colegii săi numărându-se și Sfântul Grigore din Nazianz, un alt sfânt, pe care-l sărbătorim astăzi, de care-l va lega o strânsă prietenie. După ce în anul 355 și-a încheiat studiile, Sfântul Vasile s-a reîntors în Cezareea, unde pentru scurt timp a predat retorica. Urmând îndemnurile surorii sale Macrina, s-a dedicat servirii lui Hristos. S-a botezat, a împărțit o parte din avere celor săraci, iar în anul 358, s-a retras pe o proprietate, nu departe de satul Annesi din Pont, ca să ducă o viață de pustnic. În mănăstirea din Pont a redactat “Regulile vieții monahale (Mici și Mari) și o “Filocalie” care avea extrase din textele lui Origene (Părinte al Bisericii grecești). Aceasta din urmă a fost întocmită împreună cu Grigore din Nazianz, care venise și el în acea perioadă în Pont. În anul 364 este chemat de către episcopul Eusebiu în Cezareea, unde este hirotonit preot. El îi va fi de mare ajutor episcopului în luptele purtate împotriva ereticilor arieni. În timpul foametei din anul 368, Sfântul Vasile a organizat o adevărată operă de asistență socială, împărțind celor aflați în nevoi din averea care-i mai rămăsese de la părinți. A fost ales episcop al Cezareei în anul 370 și exarh al Pontului deși s-a izbit de opoziția arienilor care dezbinau Biserica lui Hristos. Sfântul Vasile a fost întemeietorul unor așezăminte de ocrotire și îngrijire a celor nevoiași: azile, spitale, cantine pentru cei săraci, case pentru reeducarea celor decăzuți moral, reunite sub denumirea de «Vasiliada». Și în domeniul teologiei a făcut eforturi însemnate pentru combaterea ereziilor care amenințau unitatea Bisericii. A contribuit la structurarea slujbelor bisericești, rânduind liturghia care-i poartă numele și care se celebrează până în zilele noastre. Spirit profund, cu o mare cultură filosofică și literară, fin cunoscător al adevărurilor teologice, el este unul dintre marii părinți capadocieni ai secolului de aur al Patristicii.

Alături de Sfântul Vasile, este sărbătorit și Sfântul Grigore de Nazianz. S-a născut în Arianz, nu departe de Nazianz, în jurul anului 330, fiind fiul episcopului Grigore, numit cel bătrân. Mama lui, Nona, a avut o mare contribuție la educarea sa în spiritul creștinismului. A studiat în Cezareea Capadociei unde l-a întâlnit pe Sfântul Vasile cel Mare, de care l-a legat o profundă prietenie. Și-a perfectat pregătirea intelectuală la școlile din Cezareea Palestinei, Alexandria, iar apoi Atena. După aproape nouă ani de studiu în cetatea de aur a grecilor, în anul 360 s-a întors în Nazianz, unde a primit botezul creștin. În anul 361 este hirotonit preot. Deschide o capelă în casa unei rude din Constantinopol, care devine în scurt timp locul de întâlnire al intelectualității creștine din oraș, atrasă de personalitatea și predicile lui Grigore. În această capelă numită a Învierii, Grigorie rostește Cinci Cuvântări Teologice, care îl vor face celebru, prin care va aduce mari deservicii ereticilor arieni și schismei provocată de ei. Sfântul Grigorie este numit oficial episcop de Constantinopol în 27 noiembrie 380, la care însă va renunța datorită unor controverse cu reprezentanții bisericilor macedoniene și egiptene pe baza numirii sale. Se retrage în ultimii săi ani de viață la Azianzi, unde a scris numeroase poeme cu caracter creștin. Datorită clarelor sale formulări în privința adevărurilor de credință, i s-a acordat supranumele de Grigore Teologul.

Nu mai prejos de aceștia este Sfântul Ioan Gură de Aur, celebru orator și combatant al ereziilor timpului. Însuși numirea îi vine de la numeroasele sale omilii care cufundau creștinii în ambianța trăirii spirituale profunde, dezvăluindu-i cu mare claritate înțelegerea adevărurilor de credință. Nici el nu a fost lipsit de adeversari, uneltindu-se împotriva lui pentru a fi înlăturat din scaunul episcopal al Constantinopolului și apoi exilat.

Cei trei mari dascăli și ierarhi sunt astăzi patronii instituțiilor de învățământ teologic, fiind printre cei mai importanți teologi ai Bisericii Catolice și mari sfinți care au influențat lumea în care au trăit. Sfântul Vasile cel Mare este și întemeietorul vieții monastice comunitare, propunând o viață călugărească în care comunitatea joacă un rol important în desăvârșirea fiecărui monah.

Prin viața lor în slujba lui Hristos, au dovedit lumii întregi că orice creștin poate să-l servească în mod strălucit pe Hristos, punând mai presus de toate iubirea.

Și dacă viața lor a fost o lumină în Biserica lui Hristos, să ne folosim și noi de aceasta, având în vedere faptul că suntem fiii Bisericii Catolice și, călăuzindu-ne după Hristos Lumina lumii, să luminăm și noi în timpul istoric în care trăim, fără a privi la vicisitudinile acestuia, presărându-l cu opere de caritate și servire după cerința lui Dumnezeu și exemplul celor trei mari sfinți, pe care-i sărbătorim astăzi.

Rugăciune

O, Doamne, primind atâtea dovezi de iubire de la Tine, sufletul dorește, să-Ți fie recunoscător pentru acestea. În mod aparte îl mișcă aceea, că Tu, adevăratul Îndurător, nu-l părăsești niciodată, ci de fiecare dată Te afli lângă el, oferindu-i ființă și viață. Înțelepciunea îl convinge, că niciodată nu va afla un prieten mai bun…, că lumea este plină de falsitate și minciună, iar plăcerile, pe care le stârnește diavolul, reprezintă un izvor neîncetat al grijilor, pierderilor și oponențelor… Dar, din păcate, Domnul meu și Dumnezeul meu, domnind în lume deprinderea deșertăciunii și vederea oamenilor alergând după ea nimicește totul. Atât este de moartă credința în noi, încât mai degrabă credem în ceea ce vedem, decât în ceea ce ea ne învață. Mare pustietate suferă cei care trăiesc dăruiți cu totul lucrurilor văzute… O, Domnul meu, cât de necesar este aici ajutorul Tău, fără de care nimic nu putem face.

Prin marea Ta îndurare nu permite, ca sufletul nostru să cadă înșelăciunii diavolești, părăsind calea, pe care a pornit! Învață-l să discearnă adevărata lumină, să știe că în păzirea binelui, se află întreaga lui mântuire. (După Sfânta Tereza Pruncului Isus)