Start > Ritul latin > Puține bătăi

Puține bătăi

10 August 2007
1,906 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIX-a de peste an (Anul C)

Un muncitor necalificat merge la un interviu pentru un loc de muncă și cere un salariu mai mare decât cel cerut de muncitorii calificați. Când este întrebat de ce cere atât de mult pentru munca lui necalificată, el explică că deoarece este nou în meserie va consacra mai mult efort și timp decât muncitorii calificați pentru a face același lucru. Așadar, ar trebuie să fie plătit mai bine. Cu siguranță acesta este un mod neobișnuit de a raționa. Booker T. Washington a exprimat acest lucru când a spus: “Am învățat că succesul trebuie să fie măsurat nu atât după poziția în care cineva a ajuns în viață, cât după obstacolele pe care le-a avut de depășit încercând să reușească”. Acest mod rar de a gândi este reflectat în Evanghelia de astăzi.

Evanghelia de astăzi are ca temă a rămâne credincioși așteptând reîntoarcerea Domnului. Isus folosește două parabole pentru a o ilustra. Mai întâi este parabola servitorilor care veghează, prin care Isus îi încurajează pe discipolii Săi să fie vigilenți și gata de acțiune așteptând venirea Învățătorului. Faptul că va veni este sigur, dar când va veni nimeni nu știe. Domnul vine pe neașteptate în viețile noastre în fiecare zi prin evenimentele și oamenii pe care îi întâlnim. Dar venirea finală, neașteptată, a Domnului în viețile noastre este momentul morții. Trebuie să fim atenți să îl recunoaștem pe Domnul și să ne pregătim să îl întâlnim în ocaziile mici neașteptate ale vieții de zi cu zi. Acesta este cel mai bun mod de a ne pregăti pentru întâlnirea finală cu Domnul în ora morții.

În a doua parabolă, a servitorului fidel, Isus reia lecția din prima parabolă. El înfățișează două atitudini diferite ale discipolilor în absența Învățătorului. Discipolul înțelept rămâne fidel la datorie chiar și în absența stăpânului. Discipolul nechibzuit adoptă un stil de viață delăsător și ia legea în propriile mâini. Ziua pentru a da socoteală vine cu reîntoarcerea stăpânului. Slujitorul credincios primește o promovare, cel necredincios este pedepsit aspru și i se face parte printre cei necredincioși.

Isus continuă și aruncă mai multă lumină asupra ideii de răsplată și pedeapsă. “Acel slujitor care cunoaște voința stăpânului său, dar nu a pregătit și nu a făcut după voința lui, va primi multe lovituri; cel care nu a cunoscut, dar a făcut lucruri care merită lovituri, va primi puține” (Luca 12,47-48a). Ne sunt cunoscute cele două grupuri în care vor fi separați discipolii în ziua judecății: oile de-a dreapta și caprele de-a stânga, cei binecuvântați și cei blestemați, cei credincioși și cei necredincioși. Dar ce este cu această învățătură pe care Isus o dă aici în plus referitor la cei care vor primi “puține” lovituri? Cu siguranță nu este vorba despre sfinții din cer, deoarece ei nu primesc deloc lovituri. Și nici despre blestemații din iad, pentru că ei vor primi multe lovituri.

Pasaje ca acesta ne conduc la concluzia că pe lângă rai și iad, există o stare intermediară de pedeapsă care curăță. Învățătura catolică o numește purgator, o stare de pedeapsă temporară, curățitoare, pentru credincioșii care mor cu păcate veniale. Ei nu pot fi primiți direct în rai pentru că poartă vina în suflet, și totuși nu pot fi trimiși în pedeapsa veșnică a iadului pentru că păcatele lor nu sunt de moarte (1Ioan 5,16-17). Mulți creștini protestanți se opun doctrinei purgatoriului. Unul dintre motive este acela că Biblia Reformei nu include unele cărți din Biblia catolică, precum 2Macabei, care sprijină clar această doctrină. Însă doctrina purgatoriului are sens în special în lumina pasajelor biblice, precum cel de astăzi, care oferă o a treia alternativă la fericirea pură și la condamnarea pură.

Doctrina purgatoriului satisface atât milostivirea lui Dumnezeu cât și dreptatea Lui. Este o veste bună pentru fratele sau sora care nu par să adere pe deplin la idealurile creștine pe care le urmăm noi toți. Este o mare sursă de speranță pentru noi să știm că și dacă murim în această stare imperfectă, putem primi “puține bătăi”, dar putem încă să fim admiși în fericirea veșnică a raiului.

Ritul latin