Start > Ritul latin > A-ți da seama de ceea ce este aproape

A-ți da seama de ceea ce este aproape

11 July 2007
1,541 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XV-a de peste an (Anul C)

Prea simplu…

Totul este acolo la îndemâna ochilor, mâinilor, a inimii. Ajunge să vedem, să ne plecăm, să ascultăm. “Acest cuvânt este foarte aproape de tine, este în gura ta și în inima ta…” (prima lectură). Nouă, însă, nu ne plac prea mult lucrurile de aproape. Ne interesează cele îndepărtate, posibil de neatins. Și trăim în așteptarea marilor călătorii, expediții spațiale. “Cine se va sui pentru noi în cer, pentru a ne aduce (această poruncă) pentru a ne-o face auzită ca s-o putem împlini?… Cine va traversa pentru noi marea pentru a ne-o aduce, pentru a ne-o face să auzim și ca s-o putem împlini?…”

Și cel puțin noi nu ezităm să traversăm mările pentru a colecționa experiențe și emoții exotice, să explorăm cerurile pentru a proba un oarecare fior mistic posibil numai în anumite atmosfere rarefiate. Răsfoim cărți obscure, frecventăm formule misterioase, înfruntăm un limbaj cifrat. Și aici, aproape, este o carte care ne așteaptă de mult timp să fie deschisă. Dar are vina de a nu fi o noutate, de a nu apare printre cărțile clasice ale best-sellerului. Biblia? Evangheliile? Dar noi vrem ceva mai puțin ordinar, mai puțin auzit, ceva “diferit”.

Dacă mă prezint în fața prietenelor mele și spun că am citit scrisoarea către Tesaloniceni, îmi aruncă priviri de compătimire. Nu interesează pe nimeni. Lucrurile simple nu ne plac. Dacă o problemă apare de rezolvat ușor, mirosim de departe cursa, și ne gândim s-o răsucim, recurgând, dacă este cazul, la colaborarea nu totdeauna dezinteresată a unui psiholog, psihanalist, sociolog. Trebuie luată o decizie, mai degrabă clară, evidentă, necesară? Un moment, dacă nu sunt complicații, nu are măcar gust. Și atunci avem nevoie de cineva care să ne ajute să nu decidem, care să ne asigure că “chestiunea este complexă și trebuie înfruntată sub diverse unghiuri…”

Recrutăm zeci de consilieri, fără a lua în seamă distanțele și nici cheltuielile. Și ar fi suficient să ne închidem pentru o oră în propria cameră, să facem puțină liniște, să consultăm acel expert neascultat care este conștiința. Dar pe aceea, din păcate, o avem în casă (chiar dacă nu mai este în uz, dezactivată), gratuită (chiar dacă nu este comodă, plictisitoare), disponibilă (chiar dacă nu este mereu dispusă să ne dea dreptate), afabilă (chiar dacă nu ne însoțește de-a lungul dorințelor noastre). Nici o satisfacție. Ne trebuie ceva din depărtare, care face senzație, impresii, să ne uluiască.

“Acest cuvânt este foarte aproape de tine…” Dar nouă ne plac cuvintele care vin de departe. Cuvinte străine, chir obscure. Poate pentru că, din cauza parcursului lung, au secat încărcătura lor, și reușesc numai să atingă pielea noastră. Vin sleite, stinse. Inofensive. Decorative. Chiar ceea ce ne trebuie. Care suntem curioși de toate noutățile, numai să nu schimbăm nimic. Care vrem să ascultăm, interpelăm, adunăm păreri, să auzim voci “calificate”, numai să nu ne lăsăm puși cu adevărat în discuție.

Curiozitatea evită riscul explorării în profunzime. Categoria interesantului înlocuiește pe cea a datoriei. “Cel îndepărtat” devine un fel de alibi, care permite să nu ne dăm seama, și mai ales de a nu ne lăsa implicați, ocupați de ceea ce ne stă alături.

Când “știința” devine o “faptă”

Vine momentul în care trebuie să inventăm anticul, să începem să citim cărțile pe care le cunoaștem din memorie, să învățăm rugăciunile pe care le recităm în toate zilele, să înțelegem lucrurile pe care le învățăm și explicăm altora, să explorăm camera noastră, să descoperim persoana care trăiește alături de noi de atâția ani, să găsim ceea ce mânuim zilnic, să dorim ceea ce posedăm… Vine mai ales momentul în care “știința” trebuie să devină “faptă”.

Dar doctorul în lege dorea cu adevărat să știe? El dorea să discute, să examineze o chestiune, să deschidă o dezbatere, să angajeze o disertație, să poarte – cum se zice astăzi – un discurs, să rezolve un caz, să precizeze, să prezinte că… Lui îi convenea o știință care să nu-l compromită prea mult. Lui Isus, în schimb nu-i plăcea deloc acest tip de discurs neangajant. Să-mi fie permisă impertinența. Dar am impresia că Isus nu poate suferi un astfel de individ: insistent, arogant, bănuitor, pretențios, chițibușar, care știe totul, răspunde drept, dar se arată îndărătnic să facă dovada faptelor.

Învățătorul, atunci, apare nerăbdător să încheie dezbaterea teoretică și să deschidă capitolul acțiunii concrete. Nu-l interesează să-l supună la examenele teoriei. – Ce stă scris în Lege? Ce citești în ea? Ca și cum i-ar fi spus: – Grăbește-te, că nu aici este punctul central. Este sigur că acela va răspunde în linia celei mai perfecte ortodoxii, a celei mai ireproșabile tradiții.

Isus vede că este momentul să-l pună la examenele practicii: – Fă aceasta și vei trăi… Și, chiar după parabolă, acela deduce foarte bine și dă o interpretare corectă despre comportamentele altora. Isus, are în inimă să știe să interpreteze propriul rol activ: – Du-te și fă și tu la fel. De notat insistența pusă pe verbul “a face”. Știi totul. Dar, până când nu vei învăța să faci, știința ta nu valorează nimic, este inutilă, ca o monedă fără valoare. Cunoașterea, în termeni de viață creștină, nu este o știință, și nici o simplă vedere (și preotul și levitul au “văzut”), ci o faptă. Cunoașterea este inseparabilă de practică. Poți spune că știi numai lucrurile pe care le faci.

Eu cunosc o persoană când o iubesc, nu când știu totul despre ea. Eu cunosc pe altul, pe cel diferit (apropiat sau îndepărtat, nu are importanță), când îmi pun viața pentru el, mă compromit pentru el. Cristos este păstorul care cunoaște oile sale, pentru că își dă viața pentru ele. Știu cine este aproapele, când nu stau pe locul meu, mă apropii, înving distanțele, cobor de pe animalul științei mele, adică mi-l fac apropiat. Progresez în cunoașterea aproapelui în măsura în care mă ocup de el, mă las provocat de exigențele lui, implicat în situația lui, mă identific cu situația sa concretă.

Isus nu spune: “Ai răspuns bine, deci poți fi în siguranță, ești în deplina ortodoxie”. Ci. “Ai răspuns bine, fă aceasta și vei trăi”. Aș îndrăzni să traduc: “Ai răspuns bine… dacă faci aceasta” Acel “fă”, totuși, este un ordin peremptoriu. Încă odată porunca lui Dumnezeu este “aproape”, răsună aici, acum, pentru tine. Nu trebuie să cauți departe. Nici nu poți aștepta, Și pentru că este cineva, de-a lungul unui drum oarecare, care te așteaptă.

Ce lovitură pentru omul științei acel verb: a avea milă. Samariteanul este urcat pe catedră de Isus pentru a ne învăța lecția fundamentală. Samariteanul are dreptate, este convingător, pentru că “are milă”, adică, literalmente, simte un fior în măruntaiele sale, sau o durere în inimă (umilință, cum spun rușii). Mai importantă decât gândurile subtile, decât argumentațiile docte elaborate de creier, este tresărirea care se simte în măruntaie. Dreptatea este cea a inimii. Cel înțelept se salvează numai dacă riscă inima, dacă nu-i este teamă de a iubi, nu păstrează distanță, se coboară de la catedră, își murdărește mâinile, îngenunchează pentru a sluji, adică mai reușește să observe un fior în măruntaie.

Cu privire la “vizibilitate”

Isus este adevăratul samaritean. El s-a plecat spre om, vindecându-i rănile milenare, punându-l pe picioare, redându-i un chip de om. Și tocmai prin gestul samariteanului, devine “imaginea lui Dumnezeu invizibil” (a doua lectură). Preotul, levitul, nu vor putea să fie aceasta. Pentru că au pretenția de a prezenta imaginea lui Dumnezeu invizibil făcându-se la rândul lor “invizibili”, când ar fi vorba să se oprească, să modifice programul lor religios, să pună la inimă un om în carne (sfâșiată) și oase (frânte).

Este inutil de a flecări despre “vizibilitate”, dacă mai întâi nu se fac văzuți, prezenți la proba faptelor, ale gesturilor concrete. Posibil în afara fascicolului de lumină a reflectoarelor (vizibilitatea cea mai convingătoare este cea “invizibilă” pentru telecamere). Este inutil de a urma “acel” preot și “acel” levit. Nu au absolut nimic de spus (chiar dacă pretind că au un fel de adevăr exclusiv) în contul lui Dumnezeu. Este mult mai bine să ne îndreptăm către eretic, spre samaritean. Cunoașterea lui Dumnezeu, într-adevăr, trece în mod necesar prin cunoașterea omului. Aceea parcursă de ei nu este o trecere care duce direct la Dumnezeu. Acela este pur și simplu un drum care nu duce nicăieri.

Numai omenia, fiorul din măruntaie, durerea inimii, este o “sintomă” a divinului. Cineva ne avertizează despre rumoarea îngerilor. Ferice de el. Isus, mai realist, afirmă că este necesar de “a simți compasiune”, să observe ceva din partea inimii. Dumnezeu este aproape. Pentru a-l atinge… este suficient să ne oprim. Alături de aproapele.

Ritul latin