Start > Ritul latin > Prosperitate și succes asigurat?

Prosperitate și succes asigurat?

6 July 2007
1,202 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIV-a de peste an (Anul C)

Dumnezeu “mângâie” cu bogăția?

Prosperitate. Iată o temă interesantă. Un discurs care ne privește. În sfârșit în biserică răsună un cuvânt magic, capabil de a face să fie ciulite urechile celor mai distrați, de a accelera bătăile inimii celor mai dezamăgiți, de a suspecta o posibilă umflare a portofelului. În realitate, Al Treilea Isaia (prima lectură) promite locuitorilor Ierusalimului, după proba îngrijorătoare a exilului, mângâierile Domnului. Chiar și pe un plan material. Este o grandioasă invitație la bucurie, pentru că este asigurată bogăția, îndestularea. “Voi face să curgă spre ea, ca un fluviu, prosperitatea; ca un torent plin cu bogăția popoarelor…”

După o anumită mentalitate persistentă în tradiția Israelului, bunăstarea economică este semnul sigur al binecuvântării lui Jahweh. Dacă recolta este bună, afacerile merg bine, asta înseamnă că sunt binecuvântați de Domnul. În sfârșit, magazinele umplute cu haine constituie răsplata unei vieți pioase, exemplare, fidele. Dacă conștiința ta nu are nimic de reproșat, chiar și registrul contabilității financiare se închide în mod necesar în activ. Și invers. Dumnezeu “mângâie” cu bogăția.

Astăzi perspectiva, în multe cazuri, s-ar răsturna. Bunăstarea economică, prosperitatea, confortul, provoacă fenomene de sațietate, satisfacție, indiferență. Pentru cine se înșeală că poate face mai puțin pentru Dumnezeu. El nu ne poate da mai mult, din moment ce avem deja totul: prezența sa, exigențele sale. Vocea insistentă a acelui aliat (sau spion) care este conștiința, pot constitui o amenințare a… sustragerii. Nu se caută decât o digestie plăcută, fără remușcări și neliniști. Problema, astăzi, nu este desigur aceea de a avertiza – cum fac israeliții – prezența lui Dumnezeu în prosperitate, sau prin prosperitate, ci în ciuda prosperității. Este vorba de a săpa, în sațietate, o galerie de insatisfacție. A avertiza, în îmbelșugare, privarea de ceea ce este indispensabil pentru a trăi, și care nu este legat de ban, de plăcere, de comoditate, de îmbrăcăminte. De a intui că atunci când ai totul, riști să nu ai…nimic altceva. Devii sărăcit de esențial.

Avem nevoie ca Dumnezeu să ne mângâie, nu din motivul a ceea ce ne lipsește, ci din cauza a ceea ce avem din belșug, și ceea ce ne ocupă, ne apasă, sufocă, usucă rădăcinile vieții, astupă izvoarele bucuriei. Avem nevoie ca “mâna Domnului să se manifeste”, nu pentru a ne da ceva în plus, ci pentru a ne face să descoperim altceva. Dincolo de lucruri. Dincolo de “bunuri”… Avem nevoie ca Cuvântul său să provoace o tresărire în inimă, să-i accelereze bătăile, dar după ce ai tăiat legătura cu portofelul. “Copiii săi vor fi purtați în brațe, pe genunchi vor fi mângâiați”. Poate mângâierea Domnului, astăzi, deși nu o refuzăm, ar trebui să ne facă conștienți că stăm rău pentru că ne mulțumim să stăm bine…

Dumnezeu asigură succesul?

Și succesul face plăcere. Cei 72 de ucenici, expresia Bisericii în stare de misiune, au avut succes, și îl relatează “plini de bucurie” și nereușind să stăpânească entuziasmul: “Doamne, chiar și demonii se supuneau nouă în numele tău!” Totuși succesul nu constituie scopul misiunii lor, și nu reprezintă criteriul, măsura autenticității sale sau eficacitatea sa. Isus invită la bucurie, nu din motivul rezultatelor dobândite, ci pentru că “numele voastre sunt scrise în ceruri”. În cer nu sunt înregistrate numere, ci nume. Nu există o mapă a faptelor. Ci documentarea a ceea ce s-a investit cu inima, pasiunea, sacrificiul. Ceea ce este mângâietor nu sunt cifrele, ci persoanele, oboseala lor, munca lor obscură, dăruirea asiduă, răbdarea semănătorului.

Pagina evangheliei, totuși, schițează un cadru al misiunii care nu imită desigur modurile de tip eficient, propagandistic, managerial, care predomină astăzi. Misiunea se naște din rugăciune. “rugați-vă, deci, Stăpânului holdei…” Dacă izvorul misiunii este rugăciunea, ea nu se mai poate confunda nici cu o meserie, nici cu o întreprindere. Este posibilă datorită sărăciei. Lipsa mijloacelor umane – sau, totuși, dispune de mijloace umane modeste – nu constituie un impediment, ci o posibilitate. “Să nu luați pungă, nici sac de merinde…” Într-o lume unde cine nu are nu contează, ucenicul nu se bazează pe avere. Și vrea să conteze, să aibă autoritate, să fie credibil, tocmai pentru că nu are.

Ucenicii nu sunt înțelepți, nu se socotesc importanți. Cei 72 nu au ieșit din academii. Nu dispuneau de un limbaj de intelectuali. Nu manevrau idei și argumentații docte, nu manevrau cu dezinvoltură cuvintele. Vestirea lor era bazată pe un cuvânt esențial: “Pace”. Și mesajul suna cam așa: “Împărăția lui Dumnezeu este aproape de voi”. Nu erau primiți nici de deținătorii puterii, nici de deținătorii înțelepciunii, cu acompaniament de fanfară și discursuri solemne. Ei preferau să se îndrepte spre bolnavi (pentru a-i vindeca, nu pentru a ține predici!), spre marginalizați, către oamenii obișnuiți, pentru că nici ei nu aparțineau la categoria persoanelor cu vază ci la oamenii obișnuiți. Misiunea nu constă în a purta o înțelepciune, o doctrină. Acești “pelerini” intră în casă și nu spun: “Acum vă învățăm aceste adevăruri”, ci vestesc: “Pace acestei case” (fără a exclude, natural, că în acea vestire este și un conținut de adevăr la care trebuie aderat).

Misionarii, adică întreaga comunitate a credincioșilor, în afară de faptul că nu sunt deținătorii unei înțelepciuni, nu dispun de nici o putere. În afara celei de a vindeca, elibera de a reda pe om condiției sale de om și plinătății de a fi, “exorcizându-l” (Isus, de fapt, confirmă căderea Satanei, apusul puterii sale, sfârșitul ocupării sale abuzive asupra omului). Misiunea nu este cucerire, ci invitație, propunere, apel. Un alt aspect caracteristic al misiunii este slăbiciunea. “Vă trimit ca miei în mijlocul lupilor”. Isus nu spune să rivalizeze cu lupii arătând dinții, bătând pumnii, urlând mai tare, nici cu atât mai puțin punându-se pe același plan de rapacitate sau agresivitate. Ci prezentându-se dezarmați, ca mieii. Nu ajunge nici să stea de partea mieilor, a victimelor. Trebuie să fiei miei, victime. Ca Isus însuși.

Este mereu o oarecare nostalgie după circumciziune

Paul (a doua lectură) nu apare desigur ca un îndrăgostit de succes. Dacă prezintă semne, acestea sunt stigmatele lui Cristos pe care le poartă în trupul său. Dacă se laudă cu ceva, nu sunt triumfurile apostolice dobândite, ci cu Crucea lui Cristos. Crucea garantează rodnicia misiunii. Crucea provoacă nașterea de “creaturi noi”. Paul duce înainte cuvântul crucii ca unic discurs serios. Și nu vrea să audă discuții inutile și neghioabe asupra altor puncte, absolut marginale, ca tăierea împrejur, care nu au nimic de a face cu crucea lui Cristos.

Și crucea s-a imprimat în trupul său. Pentru care poate tăia scurt toate discursurile nefolositoare și pretențioase: “De acum înainte nimeni să nu mă supere”. Necazul este că, pentru un oarecare, crucea lui Cristos pare să nu fie suficientă. Și găsește mereu echivalentul circumciziunii să-l prezinte ca punct central, sau totuși esențial, al mesajului. Paul urează “pace și milostivire” asupra aceluia care devine creatură nouă, fără a da la o parte crucea lui Cristos, nu asupra acelora care mai sunt prinși în nodul circumciziunii și al practicilor înrudite. Când cineva este țintuit pe cruce, apare dezlegat, liber de toate celelalte legături.

Ritul latin