Start > Ritul latin > Vocație și vocații

Vocație și vocații

29 June 2007
1,268 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIII-a de peste an (Anul C)

Pericopa evanghelică de astăzi începe cu o adnotare importantă, spre a înțelege întreaga Evanghelie a lui Luca: “Când s-au împlinit zilele înălțării sale, s-a îndreptat cu hotărâre spre Ierusalim”. Luca a orânduit în mare parte spusele și faptele lui Isus pe care le cunoștea în decursul acestei călătorii din Galileea în Ierusalim. Aici nu este vorba numai de o simplă deplasare geografică, ci de ceva mai mult: este urcarea lui Isus spre ținta Sa. Paștele este realizarea exodului Său, mult mai așteptat și anunțat în episodul tansfigurării. Este important să ținem cont de această particularitate atunci când vom citi Evangheliile din duminicile următoare, unde vom afla cuvinte spuse de Isus, care mergea în întâmpinarea morții Sale.

La începutul Evangheliei de azi avem un episod neplăcut legat de acea călătorie a lui Isus: refuzul samaritenilor de a-L primi, tocmai pentru că se ducea la Ierusalim. Evanghelia nu privilegiază nici o categorie de oameni, chiar nici pe cea a neprivilegiaților. Samaritenii, care altădată erau propuși ca pildă de urmat (samariteanul milos), aici apar și ei supuși prejudecăților și greșelii. Însă cea mai mare greutate a pericopei se află desigur în cea de-a doua parte, în acea serie de trei chemări a lui Isus, care încep totdeauna cu verbul “a urma”, într-o poziție reliefată: “Te voi urma… Urmează-Mă… Te voi urma… ” Ultima dintre aceste chemări își află confruntarea în chemarea lui Elisei de către Ilie. Din această confruntare se poate observa afinitatea ce există în felul de a lucra a lui Isus și acela al profeților, dar și superioritatea Sa asupra acestora: când nu mai este un om cel ce cheamă, ci însuși Dumnezeu în persoană. Această chemare nu poate fi amânată, nici cel chemat nu se mai poate întoarce ca să-și salute rudele sau să-și îngroape pe propriul său tată. Chemarea lui Isus este mai autoritară și mai urgentă decât chemarea lui Ilie, tocmai pentru că El este mai mare decât Ilie.

Isus nu numai că cere lucruri nemaiauzite, ci ceea ce uimește și mai mult este faptul că El obține ceea ce cere. Spune lui Petru, lui Iacob și lui Ioan: “Veniți după Mine!”, și ei își părăsesc mrejele, chiar și pe tatăl lor, și îl urmează. Îi spune lui Francisc din Assisi: “Mergi, vinde tot ce ai și vino după mine! “, iar Francisc îl părăsește pe Pietro Bernardone, tatăl său, și îl urmează pe Isus în sărăcie. Chiar și astăzi, într-o lume ce pare absurdă din mai multe puncte de vedere, Isus continuă a-și face auzit glasul Său: “Veniți și urmați-Mă!”, și tineri de ambele sexe îl urmează pe Isus cu toată dragostea, părăsind familiile, carieră, chiar și visurile tinereții, spre a-i deveni ucenici și ucenice. Așa cum ne-am obișnuit, și de data aceasta vom ataca tema centrală a Cuvântului Domnului din această duminică, și mi se pare că nu ar mai exista nici un fel de dubii în această privință: ea este chemarea, vocația. Chiar și lectura a doua de astăzi cuprinde această afirmație capitală: “Fraților, voi ați fost chemați la libertate.”

Când se vorbește printre noi despre vocație, imediat încercăm un echivoc de împrăștiere a minții. Prea multă vreme acest cuvânt a fost folosit spre a indica o vocație deosebită, cum ar fi: starea religioasă sau sacerdotală, care pe majoritatea creștinilor nu-i mai interesează astăzi ca o problemă directă, ci mai mult ca pe ceva indirect, ca un ajutor ce trebuie acordat pentru menținerea seminarului. Conciliul Vatican II a făcut lumină și în acest sector (textul “Lumen Gentium” 2) ; există o vocație fundamentală care este a tuturora și pentru toți (chiar și pentru credincioșii necreștini); orice altă vocație particulară, din aceasta încolțește și pe aceasta se altoiește. Trebuie redescoperit ce înseamnă faptul că, în Noul Testament, credincioșii în Cristos sunt indicați cu numele de “chemați” (vocați) și că întreaga comunitate a credincioșilor a primit numele de “ecclesia”, adică prin chemare. În privința aceasta avem un îndreptar de neînlocuit: Scrisoarea lui Pavel către Efeseni. În două tablouri succesive el descrie mai întâi vocația și apoi vocațiile, adică mai întâi chemarea comună a tuturor: “Este un singur Trup, un singur Duh, după cum și voi ați fost chemați la o singură nădejde a chemării voastre.” Apoi avem chemarea proprie a fiecăruia: “El i-a pus pe unii apostoli, pe alții proroci; pe alții evangheliști, pe alții păstori și învățători.”

La lumina experienței Bisericii în cei două mii de ani de viețuire, aceste vocații particulare au fost regrupate în trei categorii sau forme principale, și fiecare dintre ele prezintă o mare varietate de specificări și haruri: vocația laicală sau seculară, vocația sacerdotală și vocația stării religioase. Trebuie susținut cu tărie că ceea ce ne unește în Biserică, într-o unică vocație, este mult mai important decât ceea ce ne deosebește; că a fi ucenici ai lui Cristos, și a fi în sânul Bisericii, asta este mai întâi de toate decât a fi laici, clerici sau religioși. Din fericire, în Biserică asistăm la un grandios fenomen de reagregare, care nu este de nuanță politică, ci religioasă, și asta înseamnă redescoperirea de a fi cu toții frați în Cristos, chemați la una și aceeași nădejde. Multe forme externe sunt pe cale a se contopi, sau ar trebui să se contopească, să se egalizeze. Nu se poate ca cei căsătoriți și cei celibatari, clericii și laicii, surorile sau religioșii, să mai trăiască în Biserică compartimentați, și să formeze oarecum caste separate care să evite, ca și cum unii pentru alții ar fi o adevărată calamitate. Pentru formarea unui cor, diferitele glasuri trebuie să cânte în ansamblu, și oare nu tocmai pentru aceasta se spunea despre primii creștini că erau cu toții o inimă și un suflet?

Aceasta nu înseamnă a micșora importanța și frumusețea vocațiilor particulare, mai ales acelea care cer totala consacrare lui Dumnezeu, ci tocmai contrariul: o Biserică reînnoită, și, pentru a spune așa, reactivată în toate mădularele ei, va dori mai mult ca înainte să se trăiască din plin formele de viață complet consacrate împărăției lui Dumnezeu în contemplație, în ministerul sacerdotal, în cel al vestirii cuvântului, al mărturiei și al faptelor de caritate. Numai că aceste vocații speciale vor fi mai bine alimentate și sprijinite de vocația întregii Biserici. Mai mult chiar, nu numai că aceste vocații vor fi cerute, ci li se va netezi mai bine calea pentru a fi urmate.

În zilele noastre, câți creștini, profilați pe vocația lor în viața de familie, nu reacționează într-un mod curios și de neînțeles, ba chiar ofensator la adresa lui Dumnezeu, socotind ca o mare nenorocire, încât se rușinează chiar și de vecini, atunci când este vorba ca o fiică a lor să îmbrățișeze chemarea Domnului în viața de clauzură. Acei părinți care știu să considere viața lor ca o vocație, desigur că nu vor reacționa în felul acesta, ci se vor simți fericiți și recunoscători, ca de primirea unui mare dar, și în cazul acesta ar înceta una din principalele crize ale vocațiilor.

Să încercăm acum a lămuri în ce anume constă această vocație fundamentală, comună tuturor oamenilor. Vom spune mai întâi de toate că vocația este o stare sufletească, un mod de a concepe propria existență. Trăirea vieții creștinești, ca vocație, înseamnă a o trăi ca un răspuns la chemarea făcută de Dumnezeu în Cristos, și trăită clipă cu clipă, prin glasul conștiinței noastre; înseamnă a o trăi în ascultare, în veghere, dar și în libertate, deoarece credința – așa cum spune Sfântul Pavel – este totdeauna o chemare la libertate, la adevărata libertate, care este rodul Duhului, și care ne face capabili de a-i iubi pe alții și de a ne bucura. Înseamnă a trăi în statornicie și într-o rodnică lucrare.

Însă fiecare are obligația de a descoperi această dimensiune existențială a propriei sale vocații. Acum, nouă ni se impune de a descoperi chiar și conținutul vocației, adică la ce anume suntem chemați în concret. Aici, pericopa evanghelică, împreună cu acel imperativ pronunțat de Isus: “Urmează-Mă!”, ne pune în față conținutul de fond al vocației, adică chemarea noastră esențială la chemarea lui Cristos. Suntem chemați a sta alături de El, să împărțim totul cu Dânsul, atât încercările vieții cât și dragostea și bunăvoința Tatălui. Suntem chemați “a fi în Cristos Isus” (cf. I Cor. 1, 30), adică de a exista prin El și în El. Această chemare de a merge pe urmele lui Isus, după Rusalii, a devenit o chemare de a intra în comunitatea Bisericii, care este Trupul Său, locul de întâlnire cu El. “Toți oamenii sunt chemați a forma poporul lui Dumnezeu. “(LG 13) . Așadar, a face parte din comunitate Bisericii nu este un caz datorat unor împrejurări fortuite, întâmplătoare, ci este rodul chemării lui Dumnezeu, care ne-a consacrat prin botez.

Aici nu am fost chemați spre a sta pasivi, ca niște statui, ci pentru a realiza vocația noastră personală și comunitară. Fiecare dintre noi, prin simplul fapt că trăiește în lume, este chemat să-și realizeze viața sa de bărbat și de femeie. Mintea noastră este plină de dorințe, de planuri și de așteptări: comunitatea creștină este locul ideal unde această potențialitate trebuie să se dezvolte cât mai bine, încât – așa cum spune Sfântul Pavel – “să ajungem cu toții la unirea credinței și a cunoștinței Fiului lui Dumnezeu… la înălțimea staturii lui Cristos”. Acest proces de maturizare personală se deschide prin dragostea față de alții, spre construirea comunității în diferitele ei ramuri: familia, societatea, Biserica. În lectura a doua, apostolul ne prezintă o Regulă de Aur pentru realizarea acestei armonii între dezvoltarea individuală în libertate și cea comunitară în dragoste: “Fraților, voi ați fost chemați la libertate. Să nu faceți din această libertate o pricină ca să trăiți după firea pământească, ci slujiți-vă unii altora cu dragoste. ”

În realitate, noi suntem chemați la sfințenie; creștinii sunt sfinți prin vocație (Rom. 1, 7). Din această cauză, Sfântul Petru scrie: “Așa cum cel ce v-a chemat este sfânt, fiți și voi sfinți în toată purtarea voastră. ” Și aici Conciliul Vatican II a terminat cu o anumită mentalitate, care considera sfințenia demnă numai pentru cei puțini și privilegiați, și a vorbit cu mare insistență despre o chemare universală la sfințenie. (LG 39-40). Roadele acestei redescoperiri se manifestă deja în mijlocul poporului creștin; se simte o nouă trebuință de răspândire a sfințeniei, și, îndrăznesc a spune, chiar o familiaritate necunoscută până atunci, cu ideea de a se sfinți. De fapt, s-a înțeles că sfințenia nu se identifică cu anumite fenomene extraordinare, și pe lângă aceasta, că multe din acestea considerate în trecut extraordinare, astăzi sunt acordate de Dumnezeu cu mână largă fiecărui creștin care își deschide inima către acțiunea Duhului Său, așa cum se practica în Biserica primitivă.

Multe sunt mijloacele obiective de care dispune Biserica pentru realizarea unei astfel de vocații și a unei vieți sfinte: sacramentele, Cuvântul lui Dumnezeu, pildele sfinților, îndrumarea magisterului. Însă toate aceste mijloace obiective, spre a fi eficace și operante, necesită și acel mijloc subiectiv prin excelență, care este propria conștiință. Aici continuă Dumnezeu a-l chema pe om spre a-l face să înțeleagă ce anume vrea de la el; aici devin actuale, pentru mine, chemările pe care Isus le adresează în Evanghelie ucenicilor săi; prin chemările sale repetate, Dumnezeu mă stimulează spre a-mi realiza chemarea, prin hotărâri precise în situații precise. Conștiința este repertoriul lui Dumnezeu și trebuie să redescoperim acest lucru în noi spre a ne obișnui a dialoga cu conștiința noastră, fiindcă tocmai aici își are locuința adevărul; aici răspunde Dumnezeu celui care cere cu sinceritate și cu insistență: Doamne, ce vrei să fac?

Există o expresie foarte scurtă, de care se folosește Biblia, spre a exprima răspunsul omului la chemarea lui Dumnezeu: a fost pronunțată de Avraam atunci când l-a chemat Dumnezeu ca să-și părăsească țara; a pronunțat-o Samuel când l-a chemat Dumnezeu la vocația profetică; a pronunțat-o Maria atunci când Tatăl ceresc a chemat-o să fie Maica Mântuitorului. Această expresie sau exclamație este: “Iată-mă! M-ai chemat. Iată-mă!” Prin Evanghelia de astăzi, chiar și nouă ne-a fost reînnoită chemarea “Urmează-Mă!” Isus este cel care ne cheamă; nu trebuie să disprețuim chemarea Sa, pentru că îngrozitor lucru este ca El să ne cheme, și totuși să-și urmeze calea, singur, fără noi, și asta pentru că nu am avut curajul de a-i răspunde la chemare; printr-un singur cuvânt: “Iată-mă!” Îngrozitor lucru este, pentru că această chemare a lui Isus nu este o chemare oarecare, ci este chemarea la mântuire, la viață, la realizarea sensului vieții, ceea ce însemnă a ne lipsi de fericire. “Timeo tesum transeuntem!”

Numai cu puterile noastre noi nu vom putea răspunde chemării lui Isus; sun-tem sleiți de puteri; la cea dintâi cădere ne descurajăm. De aceea trebuie să ne rugăm adesea cu aceste cuvinte: “Trage-mă după Tine (Doamne) și haide să alergăm! “ (Cântarea Cânt. 1, 4). Tu însuți, Isuse, ai spus că nimeni nu poate să Te urmeze dacă nu este atras de Tatăl cu lanțurile dragostei, așa cum a făgăduit El; să ne atragă cu mirosul cel de bună miresmă care se degajă din Numele Său cel Sfânt, care se numește Duhul Adevărului. Să ne atragi Tu însuți, Doamne Isuse, cu suavitatea Euharistiei, și atunci când vei veni în inimile noastre, să ne faci să auzim acele cuvinte ale Tale pline de încurajare pe care le-am ascultat astăzi în Evanghelie: “Eu sunt lumina lumii, cel ce Mă urmează va avea lumina vieții.”

Ritul latin