Start > Ritul latin > Între boi și foc

Între boi și foc

29 June 2007
1,016 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIII-a de peste an (Anul C)

O procesiune frumoasă

Nimic de zis. Un om conduce perechi de boi, unul în urma celuilalt, fără întrerupere, are un oarecare efect. Astăzi ar ieși o fotografie neobișnuită, de o rară sugestie, vrednică să găsească un loc în revista cea mai rafinată. Din aceasta trebuie să deducem că Elisei este un țăran destul de bogat. Dar și că ogoarele sale sunt mai degrabă tari, dacă este necesară forța de lucru a douăzeci și patru de boi pentru a permite plugului să-și facă loc în acel teren. Poate Elisei, în timp ce avansa cu pas rar în procesiunea bovină, făcea calculele sale judiciose, programând recolte bogate, hotărând cumpărarea unei alte perechi, și apoi a încă alteia… Și, poate, cine știe, într-o zi și-ar putea permite să aibă argați care să umble ei pe acest teren aspru, în timp ce el ar dirija gospodăria fără a trebui să fie ars de soare sau înmuiat de ploaie.

În schimb în acea zi este abordat de Ilie, care îi aruncă pe umerii transpirați propria manta (semnul învestiturii profetice). Elisei înțelege imediat că, din cauza acestui gest, viața sa de acum înainte se va juca în altă parte, în alt mod, făcând alte calcule, mai mult ne mai făcând nici un calcul. Se simte “chemat” să interpreteze diferit propria existență, să imprime un alt pas pe propriul drum. Nu perimetrul bine fixat al ogorului, o brazdă aliniată și o altă brazdă, traseu repetat spre marginea extremă și apoi drumul întors spre capătul celălalt. Ci riscul, aventura, itinerariu imprevizibil, lipsă de siguranță, provizorat (aceeași nesiguranță care caracterizează viața nomadă a lui Isus, cum el însuși spune în fragmentul din evanghelia de astăzi).

Elisei pregătește un banchet somptuos, la care invită pe oamenii săi pentru a saluta plecarea neașteptată, părăsind proiectele de intensificare a gospodăririi familiare. Nu că ar fi decis să se mulțumească cu ceea ce are. Dimpotrivă, a stabilit să nu se mulțumească. Observă chemarea la altceva. Meseria este înlocuită cu chemarea. În locul intereselor și afacerilor, fascinația unei chemări. Se regăsește pe deplin liber, în momentul în care se pune în slujba lui Ilie profetul. Ajuns la capătul brazdei, nu se întoarce înapoi. Merge drept înainte, lăsându-se condus de vocea Domnului.

Cine are jugul pe umeri?

Dar să fixăm încă pentru o clipă imaginea lui Elisei în timp ce ară. El conduce boii, în aparență. În realitate, el este condus. Trebuie să adapteze pasul său cu al lor, să-și impună ritmul lor, să le suporte obiceiurile. Jugul, în fond, îl are el pe umeri. Sunt domenii, lucruri, posedarea bunurilor care domină viața, țin ca ostatic persoana, ocupă aproape tot spațiul inimii sale.

Să transferăm în ziua de astăzi acea imagine câmpenească. Elisei este cineva dintre noi, când suferim sclavia averii, a succesului, a carierei, a bunăstării economice, a comodității… Desigur, boii de acum sunt în afara peisajului nostru. Noi dominăm, mai degrabă, cei șaptezeci și mai mulți cai putere ai automobilului (și nici nu ne gândim vreodată să-l “sacrificăm”, așa cum Elisei a sacrificat o pereche de boi). Oricum, fie că este vorba de boi sau cai, adesea suntem târâți. De mode, de obiceiuri, de ideologii mai folosite, de modul de a gândi (sau de a nu gândi!) de un oarecare ambient, de conveniențe, de calcule oportuniste. Să ne obosim puțin, în ciuda marii viteze, fără avânt, fără fantezie, veghind la apărarea pozițiilor dobândite, preocupați de a ocroti – și spori – avutul adunat. Gesturi repetate, vorbe scontate, idei luate cu împrumut, formule uzate, gesturi obligate pentru a celebra ritualurile aparente. “hotărârea luată” care ne dispensează de plictiseala de a “lua hotărâri”, de fiecare dată, deschizând ochii, făcând să funcționeze creierul, dând glas rațiunilor inimii.

În sfârșit, nu putem – și nu vrem – să ieșim din brazdă. Prea angajant, prea riscant. Excesiv de incomod de a interpreta viața în chip nou, creativ, neașteptat. În afara manuscrisului sugerat de pașii cadențați ai boilor din ultima versiune. Este greu să ne dăm seama că lumea începe dincolo de gardul viu. Că începi să trăiești când, după un pas, nu pui și pe celălalt din forța inerției, ci inventezi unul, nou, neașteptat, ne programat. Desigur, mantaua lui Ilie, sau misiunea profetică, oricare misiune, nu dă garanțiile oferite de șoldurile grase ale boilor. În compensație, când se trăiește pentru a fi și nu pentru a avea, când se abandonează brazda pentru a inventa propriul drum, când nu se merge în șir după pasul tuturor, dar se merge unde conduce inima ascultând de propriile exigențe la care nu poți renunța, când se face un gest de ruptură cu obiceiurile pentru a urma o chemare care vine de departe, atunci viața devine ceva original, inedit, creativ.

Sensul nu îl găsești în brazdă. Ci în trasarea unei cărări.

Semnificația ți-o oferă (sau, dacă preferi, te ajută s-o descoperi) Cineva care îți fixează întâlnirea dincolo de șanțul familiar, care delimitează stăpânirile tale, dincolo de boii (prezenți și viitori), dincolo de bunurile, dincolo de lucrurile, dincolo de cele știute. Trebuie să arzi jugul, cum a făcut Elisei. Trebuie să iei tot ceea ce te împiedică să vezi… un pic mai departe. Chiar și tu ești chemat. Chiar și tu ai o chemare. Ești chemat, într-adevăr, să răspunzi la invitația de libertate (a doua lectură de astăzi). Să cucerești o porție de viitor. Este inutil să te întrebi ce va face Elisei în urmarea lui Ilie. Știm ce făcea înainte. Acum unica certitudine este că lasă în spate (cu o sărbătoare!) perspectiva utilului, preocuparea de bună stare, pentru a face “în mod diferit”, pentru a fi “diferit”. Toți s-au simțit un pic mai liberi când Elisei nu mai vrea să știe de juguri. Numai un om “eliberat” poate vesti eliberarea.

“Cu hotărâre”

În evanghelie aș vrea să subliniez un adverb. Isus se îndreaptă “cu hotărâre” spre Ierusalim, unde se va săvârși destinul său. Și noi suntem implicați în acea “hotărâre”. Este vorba de lua o hotărâre, să nu tergiversăm la infinit, să facem o alegere precisă, să luăm cu luciditate și cu curaj o îndatorire cu ferma hotărâre de a o duce până la capăt, de a trăi consecințele, chiar și cele mai costisitoare. Noi, prea adesea, ne lăsăm paralizați de incertitudine, de teama de a ne compromite, de a risca, de frica de… a avea curaj. Suntem nehotărâți în toate.

În loc să fim mișcați de conștiință, suntem ciupiți de veleitarism. Îndeplinim numeroase, timide tentative în mii de direcții, fără însă a ajunge la capăt. Ne aruncăm, dar cu colac de salvare. Ne lăsăm seduși de mare, dar fără să înaintăm în larg, fără a ne desprinde prea mult de malul care ne dă siguranță. Pornim la aventură, garantându-ne însă, preventiv, o cale de întoarcere. Cunosc indivizi care trec de la o experiență la alta (fie în domeniul spiritual cât și în cel social), cuprinzând cele exotice, de avangardă, fără a duce la sfârșit vreo una, fără a-și lua o îndatorire concretă, precisă, totală.

Par că vor să colecționeze emoții, în loc să se împovăreze cu responsabilități. Caută gratificații în loc de datorii de împlinit cu fidelitate. Pierd vremea în van, evitând să se lase țintuiți într-un serviciu, fie modest, dar bine definit. Ar vrea să îmbrățișeze totul, fără a se dedica în întregime la nimic.

Cristos, în schimb, cere hotărâre. Iubește pe cel “decis” să rupă cu trecutul (lasă ca morții să îngroape pe morții lor”), cine este dispus să întreprindă o operă dar numai pentru a o duce la bun sfârșit, care vrea să parcurgă un drum dar exclusiv în lumina coerenței, fidelității, fără răzgândiri, întoarceri (“nimeni care a pus mâna pe plug și apoi se întoarce îndărăt, nu este apt pentru împărăția lui Dumnezeu”). Celui care vrea să-l urmeze, Cristos nu-i promite nici adăpost, nici cuib, dar un drum de libertate. Nu oferă garanții, bunuri, ci eliberare de preocupările prea înguste, limitate. Totul, însă, ca propunere, invitație. Fără să forțeze pe nimeni. Decizia nu poate niciodată să fie impunere.

Isus este exigent, nu intransingent. Nu au înțeles aceasta Iacob și Ioan, “fiii tunetului”, care cer să se poată ruga (!) pentru ca să coboare din cer un foc care să ardă fără scăpare pe locuitorii unui sat din Samaria, vinovați că nu au vrut să-l primească pe Învățătorul lor. “…Dar Isus s-a întors spre ei și i-a mustrat”. Nu este permis “să te rogi împotriva” cuiva.

Darul este oferit gratuit și este primit în libertate. Nu este nevoie de nici o pedeapsă. În privința pedepsei aceia au avut-o deja, lipsindu-se de darul de a primi invitația. Isus vrea să curețe “hotărârea” ucenicilor de orice crustă de fanatism, de intoleranță. Darul nu poate fi niciodată însoțit de amenințări. Unul este liber numai în măsura în care, fără a micșora propria “decizie”, reușește să respecte libertatea altuia. … Elisei a ars, înainte de plecare, jugul boilor. Iacob și Ioan – deși nu erau țărani, ci exercitau meseria de pescari – evident l-ar fi lăsat în urmă…

Cineva s-a precipitat să ia locul lui Elisei

“Dacă vă lăsați călăuziți de Duhul Sfânt, nu mai sunteți sub lege” avertizează Paul (a doua lectură). Elisei a devenit profet încetând de a mai conduce și lăsându-se condus de boi. În locul jugului, a ales drumurile imprevizibile, surprinzătoare ale Duhului. Cineva, însă, chiar și în Biserica de astăzi, pare că a înlocuit mantaua profeției cu jugul legalismului celui mai sufocant. Și, deși impune acest jug fraților care au fost “chemați la libertate”, nu ezită să calce porunca iubirii, în care legea găsește plinătatea sa, pentru a suspecta, denigra, a bombăni, a-și arăta dinții, de a mușca, devora pe oricine s-ar hazarda să revendice statutul de fiu al lui Dumnezeu “chemat la libertate”.

Cineva, evident, se gândește că este indispensabil de a reocupa locul lăsat liber de Elisei când a plecat de-a lungul drumurilor sugerate de Duhul Sfânt. Și continuă să viseze la perechile de boi rămase, la care el a renunțat. Se înșeală că progresează pentru că, ajuns la capătul brazdei, se reîntoarce parcurgând în sens contrar exact aceeași brazdă. Crede că este posibil “să urmezi” numai dând înapoi. Desigur, nu a uitat focul. Dar în interior a aruncat cu violență mantaua lui Ilie.

Ritul latin