Start > Ritul latin > Sfinții Apostoli Petru și Paul

Sfinții Apostoli Petru și Paul

28 June 2007
3,092 afișări

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro
Sfinții Petru și Paul

Sărbătoarea Sfinților Apostoli Petru și Paul este una dintre cele mai vechi sărbători celebrate de creștini, existând în calendarul Bisericii chiar înainte de a fi stabilită, spre exemplu, sărbătoarea Crăciunului. Astfel, există dovezi că încă din secolul al III-lea creștinii se adunau la mormintele acestor doi mari apostoli pentru a-i cinsti. Invitația pe care o primim la această celebrare este aceea ca cinstirea acestor doi apostoli să nu fie doar o sărbătoare a lor, ci să fie și o sărbătoare a Bisericii care astăzi trebuie să-și amintească și să-i mulțumească lui Dumnezeu pentru două dintre particularitățile sale: că, deși răspândită în lumea întreagă, este în mod fundamental una, și că deși este una, este catolică, adică universală (cf. Simbolul credinței).

Vă invit așadar să trăim această zi de sărbătoare a acestor doi sfinți ca pe o zi de sărbătoare a Bisericii, adică a noastră, a creștinilor de astăzi, pentru că acești doi apostoli nu sunt doar sărbătoriții acestei zile, dar sunt totodată sunt și darul făcut de Dumnezeu Bisericii, un dar pe care el însuși l-a ales, l-a pregătit cu grijă și ni l-a oferit. Privind din nou acum la viața lor vom vedea într-adevăr nu doar lucrarea lor, ci într-o mai mare măsură lucrarea lui Dumnezeu în ei și, prin ei, în lume.

A) Simon, fiul lui Ioan, era un simplu pescar, adică un om cu o pregătire modestă, și foarte probabil preocupat mai mult de viața trupească decât de cea sufletească; ne oferă un indiciu în această privință faptul că, dintre toți, tocmai el este acela care îl întreabă pe Isus: Iată, noi am lăsat toate și te-am urmat, deci care va fi partea noastră? (Mt 19,27). Putem spune că era un om care nu avea nici o calitate care să prevestească faptul că va fi cel care odată va vorbi mulțimilor, în numele tuturor apostolilor, despre Cristos și învierea sa din morți. Era un om cu temperament coleric, vulcanic, care acționa de cele mai multe ori înainte de a chibzui cu grijă, astfel că nimic nu dădea semne la dânsul că va fi ales de Cristos pentru a conduce Biserica întreagă pe apele învolburate ale lumii, judecând ceea ce trebuie făcut în situațiile dificile. Era un om instabil în deciziile sale, incapabil să respecte chiar și cuvântul rostit în fața celorlalți apostoli: deși își bate pieptul asigurându-l pe Isus de fidelitate până la moarte (Doamne, sunt gata să merg cu tine și la închisoare și la moarteLc 22,33), câteva ore mai târziu îl reneagă în fața unei simple servitoare. Ei bine, cine ar fi crezut că tocmai el va fi stabilit de Cristos drept piatră neclintită pentru zidirea Bisericii sale (cf. Mt 16,18)? Pe acest Simon, fiul lui Ioan, Cristos îl caută, îl găsește, îl cheamă și îl alege. Cristos îi cunoaște slăbiciunile, îi anticipă chiar și trădarea (Lc 22,34), dar nu pune preț pe acestea, ci pe harul pe care avea să i-l ofere și pe inima acestui om, o inimă ce va primi acest har și se va lăsa transformat de el.

Evanghelia de astăzi ne dovedește tocmai alegerea gratuită a lui Petru pentru misiunea ce-i este încredințată: la întrebarea lui Isus (Cine spun oamenii că este Fiul Omului?) Simon răspunde într-un mod neașteptat (Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu), iar cuvintele rostite nu sunt rodul cugetării sale, ci sunt glasul harului, am putea spune chiar vocea Tatălui ceresc, după cum confirmă Isus însuși, prin cuvintele sale (Fericit ești Simon, fiul lui Iona, căci nu carnea și sângele ți-au revelat acestea, ci Tatăl meu care este în ceruriMt 16,17), declarându-l totodată fericit pentru această revelație ce i-a fost făcută și, totodată, vede în aceasta un semn al alegerii lui Simon din partea Tatălui ceresc. Drept urmare îi încredințează în mod public o misiune unică în Biserica sa: temelie a Bisericii și judecător al poporului său, având puterea de a lega și a dezlega. Această misiune va fi confirmată și după înviere, la Marea Tiberiadei, când după întreita mărturisire a iubirii Isus îi încredințează întreaga sa turmă, constituindu-l astfel drept păstor al întregii Biserici.

Misiunea încredințată lui Petru este nu doar unică, dar și foarte mare. Tocmai de aceea și Cristos are o grijă aparte față de Petru, după cum ne-o dovedesc cuvintele sale: Simon, Simon, Satana a pretins să vă cearnă ca pe grâu, eu însă m-am rugat pentru tine ca să nu piară credința ta; iar tu, când te vei fi întors, întărește-i pe frații tăi (Lc 22,31-32). Așadar, deși Satana vrea să-i împrăștie pe toți, Isus se roagă pentru Petru, căci el este acela care trebuie să-i țină adunați și statornici în credință pe toți ceilalți. Acest adevăr dovedește clar misiunea lui Petru în Biserică, drept semn și garanție a unității tuturor creștinilor. Nu fără temei mulți Sfinți Părinți repetau: UBI PETRUS, IBI ECCLESIA, ceea ce înseamnă că păstrarea comuniunii cu Petru este garanția comuniunii cu Biserica. Succesorul lui Petru este papa, iar misiunea papei este aceeași ca și cea a lui Petru. Prin urmare putem fi siguri că harurile oferite de Cristos sunt “aceleași”, adică cele necesare împlinirii acestei misiuni în momentul istoric în care fiecare papă slujește Biserica ca păstor suprem al ei. Este ușor să înțelegem astfel că nu trebuie să privim atât la om, ci la Cristos, care-l susține mereu pe succesorul lui Petru. Iar noi trebuie să-l însoțim neîncetat la rândul nostru prin rugăciune, așa cum au știut să facă creștinii încă de la începuturile Bisericii (cf. L1), pentru ca el să fie mereu luminat și întărit de Dumnezeu.

B) Saul era un evreu bine instruit (pregătit la școala lui Gamaliel) și dăruit cu totul păstrării purității credinței străbunilor, un om care apăra adevărul cu orice preț (așa cum ne-o dovedesc persecuțiile pornite împotriva creștinilor). Așa cum nimeni nu credea că Petru va deveni cel dintâi dintre apostoli și capul vizibil al Bisericii, la fel nimeni nu credea că este posibil ca Saul, prigonitorul cel mai aprig de atunci creștinilor, să devină apostolul lui Cristos. Privind la Saul nu trebuie să vedem doar calitățile lui, care pentru el ar fi rămas o risipă în afara slujirii lui Cristos, ci să vedem mai ales lucrarea harului lui Dumnezeu în el.

Am putea spune că spre deosebire de pregătirea lui Petru pentru misiunea încredințată, lucrarea harului în Saul a fost mai ușoară. De fapt a fost necesar un singur lucru: să i se arate care este adevărul, lucru înfăptuit pe drumul către Damasc. Odată ce i-a fost descoperit adevărul, fiind un om “consacrat” slujirii adevărului, toată ființa lui s-a dăruit răspândirii acestui adevăr la toți oamenii, toată viața sa a devenit o jertfă oferită slujirii acestui adevăr care a înțeles că este o persoană, Isus Cristos (cf. lectura a doua).

Așa cum Petru este darul Bisericii pentru a-i asigura unitatea, la fel Paul este darul oferit Bisericii pentru răspândirea sa, pentru ca ea să fie într-adevăr catolică (universală); iar misiunea lor continuă și acum în Biserică. Datoria pe care o avem noi toți este aceea de a rămâne ancorați de stânca lui Petru și de a răspândi credința, de a-l mărturisi pe Cristos – Adevărul, cu elanul lui Paul.

Să privim cu mândrie la acești doi apostoli și să preamărim harul oferit de Dumnezeu lor, har care i-a transformat în daruri pentru noi și pentru lumea întreagă. Privind la ei și fiind siguri de ajutorul lor trebuie ca noi înșine să nu ne descurajăm datorită limitelor noastre și să colaborăm cu harul lui Dumnezeu pentru a deveni, la rândul nostru, un dar pentru toți oamenii. Sfântul Ciprian spunea: Cine îl are pe Dumnezeu ca și Tată, nu poate avea ca și mamă decât Biserica (Unitatea Bisericii catolice, 7). Să luăm aminte la acest adevăr și să întărim adeziunea noastră față de Cristos și Biserica sa prin fidelitate față de Sfântul Părinte Papa și episcopi și prin mărturia unei vieți cu adevărat creștine. Este adevărat că a împlini acestea presupune a face sacrificii, de aceea vă invit să cerem de la acești doi martiri pe care îi cinstim astăzi harul de a ne păstra și mărturisi credința cu prețul oricărei jertfe.

pr. Paul Butnaru

Ritul latin