Start > Ritul bizantin > Nașterea Sf. Ioan Botezătorul

Nașterea Sf. Ioan Botezătorul

22 June 2007
2,742 afișări

Autor: Diverși alți autori
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul

Între sărbătorile Bisericii, există trei în cinstea unor sfinți ai lui Dumnezeu care prin semnificația lor se disting între celelalte dedicate sfinților și se numără printre marile sărbători ale Bisericii lui Cristos. Aceste sărbători celebrează planul lui Dumnezeu de mântuire a omenirii, și sunt: Nașterea Sf. Ioan Botezătorul, Tăierea capului lui, și sărbătoarea Sfinților Apostoli Petru și Pavel.

Apariția Arhanghelului Gabriel preotului Zaharia în Templu, cu vestea că li se va naște, lui și soției lui, Elisabeta, un fiu care va pregăti calea Domnului, Mântuitorul lumii, și împlinirea de mai apoi a acestei promisiuni, sunt primele evenimente relatate de evangheliști.

Cu vestirea îngerului către Zaharia în Templu începe Evanghelia Noului Testament. Vestea pe care același Arhanghel Gabriel i-a dat-o șase luni mai târziu în Nazaret Fecioarei Maria privind nașterea din ea a Fiului lui Dumnezeu, care urma să se întrupeze, este o continuare a revelației planului etern privind mântuirea rasei umane. La trei luni după Bunavestire, Înaintemergătorul s-a născut “într-un oraș al lui Iuda”, și șase luni după el Cristos Însuși s-a născut în Betleem.

Aceste evenimente sunt strâns legate între ele. Vestirea Arhanghelului Gabriel în Templu, dată mai apoi tuturor celor care se aflau în jurul lui Zaharia, în imnul pe care acesta l-a cântat după nașterea lui Ioan, și redobândirea de către Zaharia a darului vorbirii (Luca 1,67-79), premerg imnul îngeresc “Slavă în cer lui Dumnezeu” cântat în Betleem de către îngeri când le-au vestit păstorilor Nașterea lui Cristos. Nașterea lui Ioan Botezătorul este prima bucurie trimisă de Dumnezeu rasei umane, începutul eliberării de sub puterea răului, a păcatului și a morții veșnice.

Este adevărat că înainte de Ioan Botezătorul s-a născut Preasfânta Fecioară Maria, și îngerii au vestit nașterea ei părinților ei. Totuși, atunci doar Ioachim și Ana au cunoscut slava care se pregătea pentru Fecioara care s-a născut, și nici ei înșiși nu erau pe deplin conștienți de ceea ce li s-a vestit. Așadar, doar ei s-au bucurat la nașterea fiicei lor, în timp ce restul lumii a înțeles doar mai târziu bucuria care i-a fost adusă prin această naștere.

De aceea, sărbătorile Nașterii Preasfintei Fecioare Maria și a Intrării ei în Templu au fost stabilite de Biserică și au început să fie celebrate solemn mai târziu decât celelalte mari sărbători, în timp ce Nașterea Înaintemergătorului este una dintre cele mai străvechi și mai venerate sărbători creștine. S-au păstrat predici la această sărbătoare încă din primele secole.

Din ziua Nașterii lui Ioan Botezătorul, începe pregătirea omenirii pentru întâlnirea cu Fiul lui Dumnezeu pe pământ. “Binecuvântat este Domnul Dumnezeul lui Israel, că a cercetat și a făcut răscumpărare poporului Său… Iar tu, pruncule, prooroc al Celui Preaînalt te vei chema, că vei merge înaintea feței Domnului, ca să gătești căile Lui” (Luca 1,68.76). Aceste cuvinte inspirate de Dumnezeu preotului Zaharia, după ce acesta și-a redobândit darul vorbirii, au fost făcute cunoscute în întreaga Iudee, provocând tulburare între cei care trăiau acolo, care s-au întrebat unii pe alții cu uimire: “Ce va fi, oare, acest copil?” (Luca 1,66).

Involuntar s-a născut gândul: Nu este el Însuși Mesia? Iudeea în special se afla într-o stare de tensiune în așteptarea Mântuitorului. Astfel, copilul Ioan a pregătit calea Domnului prin însăși nașterea sa; și chiar pe când se afla încă în pântecele mamei lui, prin faptul că a tresăltat (Luca 1,41) a vestit apropiata naștere a Pruncului Isus, ca și când ar fi strigat: “Cristos se naște, slăviți-l”.

Născându-se cu o jumătate de an înainte de Cristos, prin timpul exact al nașterii sale Ioan Botezătorul a conturat misiunea sa de a pregăti calea Domnului. S-a născut în acel moment al anului (24 iunie) în care ziua începe să scadă după solstițiul de vară, în timp ce Nașterea lui Cristos (25 decembrie) are loc când ziua începe să crească după solstițiul de iarnă. Acest fapt este o întruchipare a cuvintelor rostite mai târziu de Înaintemergător, după începerea predicării lui Cristos: “Acela trebuie să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3,30). Ioan Botezătorul a fost asemenea luceafărului de dimineață care vestește înălțarea soarelui la răsărit.

Așa cum evenimentul Nașterii lui Ioan Botezătorul a premers Nașterea Domnului nostru Isus Cristos, și sărbătoarea Nașterii Înaintemergătorului premerge Sărbătoarea Nașterii lui Cristos. “Proorocule și Înaintemergătorule al venirii lui Cristos, după vrednicie a te lăuda nu ne pricepem, cei ce cu dragoste te cinstim; că nerodirea celeia ce te-a născut și amuțirea părintelui s-au dezlegat, întru preamărită și cinstită nașterea ta, și întruparea Fiului lui Dumnezeu lumii bine se vestește” (Troparul sărbătorii).

pr. John Maximovich

Ritul bizantin