Start > Ritul latin > Isus istoric

Isus istoric

22 June 2007
1,119 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XII-a de peste an (Anul C)

Am avut deja ocazia de a medita încă de două ori această pericopă evanghelică în textele lui Matei și ale lui Marcu. Astăzi vom încerca să o citim într-o cheie deosebită, care este cea mai potrivită pentru text: Ce gândeau despre Isus contemporanii săi? Aceasta este problema cea mai controversată a zilelor noastre: “Isus istoric”. Este adevărat că noi nu-L cunoaștem pe Isus după trup (cfr. 2Corinteni 5,16); îl cunoaștem pe Cristos pe care-L întâlnim în credința Bisericii, pe Cristos cel înviat și spiritual. Dar cu toate acestea nu ne putem lipsi de acest Isus istoric. Isus trebuie să ne fie scump: mai întâi pentru că El este Isus, pe care îl simțim cel mai apropiat de actuala noastră situație de luptă și de suferință; iar în al doilea rând, pentru că El este temelia, fundația, care susține totul.

Credința noastră nu se bazează pe basme ori pe povești, ci pe temelia solidă a istoriei, pentru că însăși Învierea presupune întruparea. Să ne dăm deci toată silința și să căutăm această față omenească a Mântuitorului nostru. Ce mijloace avem noi astăzi la dispoziție spre a dovedi că Isus s-a născut la Betleem, că a trăit la Nazaret și că a murit la Ierusalim în anul 30 a erei care îi poartă numele? Răspunsul cel mai just la această întrebare este: Avem Evangheliile. Nu ne povestesc oare acestea ce a spus și ce a făcut Isus înainte de a muri? Evangheliile nu sunt povestiri istorice, în sensul cum înțelegem noi astăzi istoria, adică nu sunt o istorie cronologică a faptelor, ci sunt opere religioase.

Spiritul și intenția cu care au fost scrise Evangheliile sunt exprimate perfect în această afirmație cu care se încheie Evanghelia lui Ioan: “Lucrurile acestea au fost scrise pentru ca voi să credeți că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu, și crezând să aveți viață în numele Lui”. “Prin urmare Evangheliile sunt scrise în credință, pentru credință, și își au cadrul lor vital în comunitatea creștină, de aceea ele nu se prezintă numai prin simple fapte cu privire la Isus, ci și ca o interpretare pe care o dau Bisericii, pentru ca Duhul Sfânt să o călăuzească în tot adevărul. Evangheliștii, în repetate rânduri, se preocupă să ne spună că în clipa în care Isus a spus sau a făcut cutare sau cutare lucru ei nu înțelegeau, dar că au înțeles mai târziu, când El a înviat din morți (cfr. Ioan 2,17.22; 12,16). Prin urmare, Evangheliile reflectă un stadiu mai evoluat al înțelegerii pe care martorii oculari au avut-o despre faptele și spusele anterioare.

De aici putem deduce că Evangheliile nu ne slujesc la a-L cunoaște pe Isus istoric (pe Isus care predică) ci ni-L fac cunoscut numai pe Cristos al credinței, pe Cristos care este predicat. Ne ajută să ne ridicăm până la sărbătoarea Paștelui, dar nu și mai departe… Cu ani în urmă, nu prea îndepărtați de noi, efectiv se ajunsese la o asemenea exagerare. Acum însă suntem mai puțin pesimiști. Exegeții, de toate culorile și curentele, au căzut de acord că nu este imposibil în a descoperi în Evanghelii un fond de fapte și de spuse, de care să fim absolut siguri că aparțin lui Isus însuși, din timpul vieții sale pământești. Și pe acest fond – dar numai pe acesta – trebuie să ne bazăm pentru a reconstrui ceea ce a spus Isus despre El însuși, și ce gândea și ce anume spunea lumea despre El.

Isus din Nazaret este un om care vorbește cu autoritate. Evangheliile ne atestă cu siguranță că ceea ce îi uimea mai mult pe cei ce îl ascultau pe Isus era autoritatea Sa: “Oamenii erau uimiți de învățătura Lui: căci El învăța ca unul care are putere, nu cum îi învățau cărturarii” (Marcu 1, 22). Este greu pentru noi să înțelegem toată pregnanța acelui cuvânt care s-ar putea exprima în acești termeni: Isus dădea impresia că vorbește la propriu, și nu că ar fi comentat pur și simplu Scriptura, sau că ar fi repetat doctrina maeștrilor, așa cum făceau cărturarii în vremea aceea. Fără a o spune, El se plasa chiar și deasupra Bibliei. De fapt, atunci când se ivea ocazia, nu ezita a o schimba sau a o perfecționa: “Ați auzit că s-a spus celor de demult …; însă Eu vă spun…” – discursuri întregi ale lui Isus sunt construite pe această schemă (cfr. Matei 5,21-48).

Profeții își începeau cuvântările lor spunând: “Eu vă spun, vă spun vouă”. Isus întărește această revendicare a autorității Sale, spunând deseori chiar de la început: “Amin…”, ceea ce înseamnă: “Adevăr, adevăr” sau “pe cuvântul Meu vă spun toate acestea…” (cfr. Marcu 10,15). Între El și Dumnezeu nu există nici un intermediar, nici un mijlocitor, nici măcar Moise, și toate confruntările sunt rezolvate în favoarea Sa, cu cea mai mare certitudine: El este mai mare decât Avram, decât Solomon sau Iona (Matei 10,42). Isus nu este catalogabil sau definibil cu o singură etichetă, fie aceasta chiar și cea mai prestigioasă, cunoscută până atunci. În mod oficial, El trece în ochii lumii drept un maestru ambulant. I se spune Rabbi, și la ocazii potrivite, chiar El însuși se numește astfel, însă lasă să se înțeleagă că această titulatură are pentru El o altă semnificație. El nu este unul dintre atâția învățători, El este “Învățătorul” (cfr. Matei 23,10).

La fel se poate spune și despre “Profetul”. Unii oameni, așa cum am auzit în Evanghelia de astăzi, credeau că el este unul dintre profeți: “Profetul Isus din Nazaret” (Matei 21,11); “Unul din profeți” (Marcu 8,28). Însă această etichetă părea de dimensiuni prea mici, și s-a observat că felul Lui de a vorbi era cu totul altfel decât al profeților. Chiar și titlul prestigios de “Mesia”, Cristos, era – cel puțin în maniera în care îl înțelegeau contemporanii săi – insuficient, și pentru a i se aplica, trebuia corijat complet. Așadar, aici avem de-a face cu o originalitate absolută față de orice schemă sau categorie cunoscută.

Este de înțeles că impresia și scandalul trebuie să fi fost enorme! Ar fi ca și cum într-o oarecare duminică, unul dintre noi, preoții, vorbind poporului în Biserică, și-ar pune în cap că el este chemat să schimbe Biblia, și ar spune: “Spus-a El, Isus Cristos…, însă eu vă spun…!” La o asemenea afirmație, cu siguranță se va afla cineva care să-și pună problema: “Dar cine-o mai fi oare și acesta?!” Aprofundând acest aspect al personalității lui Isus, observăm că mai ales modul în care vorbea inspira autoritatea, acesta fiind cea mai fascinantă trăsătură a Lui. Multe particularități care se citesc în Evanghelii lasă să se înțeleagă că întâlnirea cu El era întotdeauna un eveniment care marca un semn; nimeni nu era în pierdere. Atunci când Isus vorbește, întotdeauna se întâmplă ceva: diavolii fug, schilozii se scoală și umblă, inimile se deschid (sau de la caz la caz se închid).

El era în stare de a-l pune pe om imediat pe calea adevărului, în fața lui Dumnezeu și a Sa însăși, chiar și cu privire la gânduri (Matei 9,4). Mai recent, s-a încercat a se vedea secretul personalității lui Isus în libertatea Sa: Isus, omul liber, care ne molipsește cu libertatea Sa (P. van Buren). În toate acestea se află adevărul, chiar dacă este absolutizat un atare aspect, în dauna altora. În toate cuvintele Sale, Isus exprimă o suverană autenticitate și o libertate interioară. Chiar de la dușmanii Săi, care veniseră să-L iscodească, El a știut să smulgă această mărturie: “Învățătorule, știm că ești adevărat și că îi înveți pe oameni calea lui Dumnezeu, fără să-ți pese de nimeni, pentru că nu cauți la fața oamenilor” (Matei 22,16). Recunoașterea era sinceră, cu toate că intenția le era ipocrită.

Autoritatea lui Isus nu anula niciodată libertatea celui care stătea în fața Lui; dimpotrivă, Isus era foarte respectuos. Oamenii puteau să se împotrivească chemării Sale, așa cum a făcut-o tânărul bogat, și mai ales, într-un chip și mai grav, Iuda. În pericopa evanghelică pe care am ascultat-o, se menționează o particularitate care, probabil, i-a emoționat pe cei de față, și anume: modul său de a privi. Poate că este vorba de unul și același gest care a făcut-o pe femeia samariteancă să capituleze atunci când fusese vorba despre adevăratul loc de cult (Ioan 4,6). Altădată obținea același efect prin tăcere. Trebuie ca aceasta să fi fost o tăcere foarte deosebită de acele tăceri cunoscute de noi, dacă însăși Pilat s-a agitat în fața unui astfel de gest (cfr. Marcu 15,5), și dacă nici cei ce veniseră a acuza adulterul nu au putut-o suporta prea mult (cfr. Ioan 8,2).

În acea împrejurare, ceea ce i-a făcut pe acuzatori să dispară unul după altul a fost tăcerea lui Isus, nu semnele pe care El le-a făcut pe nisip. Prin urmare, Isus nu lăsa pe nimeni indiferent. În fața Lui toți erau constrânși să ia poziție. Cu toate acestea, nimic parapsihologic în toată forța Sa. Totul este clar și de o calitate excepțională din punct de vedere moral și religios. Cu El, problema centrală devine problema lui Dumnezeu. Ne aflăm în imposibilitatea de a trece în revistă toate manifestările acestei suveranități și libertăți a Persoanei și a Cuvântului lui Isus; în practică, fiecare rând din Evanghelii face să transpire aceasta. Nouă să ne ajungă, din aceste puține considerații, a ști să o recunoaștem; restul vom descoperi în lectura noastră personală a Evangheliei.

În ceea ce privește persoana lui Isus, oamenii nu se mulțumeau numai a releva autoritatea Sa, ci își mai puneau și întrebarea cu privire la originea acesteia: “De unde are El aceste lucruri? Ce fel de înțelepciune este aceasta care i-a fost dată? Și cum se fac astfel de minuni prin mâinile Lui?” se întrebau cei din Nazaret (Marcu 6,2). La Ierusalim, după alungarea negustorilor din templu, o delegație de preoți și de cărturari L-a supus la un fel de interogatoriu cheie: “Cu ce autoritate faci tu aceste lucruri? Și cine ți-a dat puterea aceasta ca să le faci?” (Marcu 11,28). Răspunsul la aceste întrebări este rezumat în Evanghelii: “Tatăl”.

Însă cel mai interesant răspuns nu se află în cazurile în care Isus vorbește despre Tatăl, ci numai atunci când El vorbește cu Tatăl, adică în rugăciunea Sa. Despre istoricitatea uneia sau alteia dintre expresii se poate discuta, însă nimeni dintre cei ce citesc cu atenție Evanghelia nu se poate sustrage impresiei că, chiar și în momente de mare zarvă, Isus susține ca un dialog neîntrerupt, ca și cum ar fi deschisă pentru totdeauna pentru El o ușă spre o altă lume. Când se înfiripează acest dialog, tot restul în jurul Lui trece pe un al doilea plan; se observă că Isus intră într-o altă dimensiune, unde este imposibil a-L urma. Atunci îi apar pe buze expresii care evidențiază profunda Sa solitudine printre oameni: “Foc am venit ca să aduc pe pământ, și vreau să fie aprins chiar acum!” Într-un asemenea moment de singurătate interioară l-au aflat ucenicii, de-abia terminându-și dialogul cu samariteanca, la Fântâna lui Iacob. Ucenicii îl îndemnară: “Învățătorule, ia și mănâncă. Iar El le-a zis: Eu am o mâncare pe care voi nu o cunoașteți… Mâncarea Mea este ca să fac voia celui ce M-a trimis și să împlinesc lucrarea Lui” (Ioan 4,31;34).

În asemenea momente apare aceeași realitate și același gând: “Tatăl”. “Eu nu sunt singur, pentru că Tatăl este cu Mine” (Ioan 16,32). Nopți întregi se întreținea cu Tatăl, izolându-se câteodată chiar și de apostoli, retrăgându-se pe un munte (cfr. Matei 14,23). Modul de a se ruga al lui Isus trebuie să fi fost de neimitat, dacă și ucenicii, văzându-L rugându-se, au observat că nu știu să se roage, și i-au cerut: “Doamne, învață-ne să ne rugăm!” (Luca 11,1). Într-o zi, acest dialog cu Tatăl, pe care Isus îl întreținea întru sine, izbucnește în afară, ca o undă de lumină și de bucurie, în aceste cuvinte: “Te laud, Tată, Doamne al cerului și al pământului, pentru că ai ascuns aceste lucruri de cei înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit pruncilor. Da, Tată, Te laud pentru că așa ai găsit Tu cu cale” (Matei 11,25-26).

Isus vorbește despre un secret oarecare dintre El și Tatăl, și sunt lucruri care numai acum se aud și se văd pentru prima dată, lucruri care înveselesc ochii celor care au avut fericirea să le vadă. Nu se spune precis care este “acel lucru”, nou și nemaiauzit, poate că nici nu putea fi spus în acel moment din cauză că nu era nimeni pregătit a înțelege așa ceva. Iată pentru ce Isus urmează o altă cale. În prezența lor, El începe să vorbească cu Tatăl; din felul cum vorbește ei își pot da seama de raportul unic și nemaiîntâlnit, ca o profundă intimitate ce există între ei doi. De fapt, Isus se adresează lui Dumnezeu numindu-l “Abba”, ceea ce în limbajul nostru ar însemna: “Tată, scumpul meu Tată”. Când ucenicii, după sărbătoarea Paștelui, își aduseră aminte de acele cuvinte, de-abia atunci au înțeles ei că Isus era Fiul lui Dumnezeu.

Ne propusesem la început să vedem care anume au fost răspunsurile date la întrebarea: “Cine este Isus?” Cu alte cuvinte, ce părere aveau contemporanii Săi despre El, și ce gândea El însuși despre Sine. Acum, aceste răspunsuri ar trebui să ne fie clare: Isus, în timpul vieții Sale pământești, apare ca un om cu o autoritate extraordinară; un om care întreține un raport de intimitate cu Dumnezeu, fapt pe care oamenii nici nu și-l puteau închipui; un om care face minuni și se simte chemat de Dumnezeu la o misiune ce îi privește pe toți oamenii, la cel mai înalt nivel: acela din fața lui Dumnezeu.

Am folosit până acum expresia: “un om”, însă Isus era mai mult decât un om: El era Fiul lui Dumnezeu. Noi avem acum marea posibilitate de a trece de la întrebare la răspuns, de la cercetare la posesiune, de la amintiri la prezență. Acel Isus, a cărui față omenească am reconstruit-o cu ajutorul istoriei, acum se face tovarășul nostru în credință și în hrana euharistică. Să ne pregătim a-l primi cu dorința arzătoare, așa cum am exprimat-o în psalmul responsorial: “Sete îmi este de Tine, Doamne…” Îmi este sete de această comunitate creștină.

Ritul latin