Start > Ritul latin > Duminica a XI-a C

Duminica a XI-a C

22 June 2007
1,414 afișări

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XI-a de peste an (Anul C)

E surprinzător și frumos că Evanghelia de azi ne duce la școala de credință a unei femei păcătoase; ar părea persoana cea mai puțin autorizată să ne învețe ceva pe noi cei credincioși, pe noi care practicăm credința de ani de zile. Dar Evanghelia e făcută tocmai așa: să ne surprindă în mod continuu.

Fragmentul evanghelic ce tocmai a fost proclamat ne prezintă o femeie păcătoasă, probabil o prostituată, căreia Isus îi spune: “Credința ta te-a salvat, mergi în pace.” Eliberarea care o reînnoiește pe această femeie îi dă speranța și posibilitatea de a merge în viață spre un viitor frumos. Așa este Cuvântul lui Dumnezeu: e un Cuvânt viu care cheamă, care invită, care și dojenește, care corijează, dar mai ales care mântuiește. Cuvântul lui Dumnezeu, orice ar spune sau ar săvârși, prezintă această perspectivă: mântuirea omului. Ultimul cuvânt este iertarea: “Nu vreau moartea păcătosului, ci să se întoarcă, să se convertească.” Și prin Cuvântul său, “Fiul Omului are pe pământ puterea de a ierta păcatele” (Lc 5,24).

Cei care ședeau la masă au început să spună între ei: “Cine este acest om, că iartă și păcatele?” Această nedumerire a lor face și mai puternică mirarea noastră. Cu adevărat există un om care prin Cuvântul său e capabil să elibereze puterea de iubire care există în inima noastră. În inima fiecărui om există capacitatea de a iubi, există vocația la iubire, dar de multe ori această capacitate, această vocație, este blocată. E nevoie de un cuvânt de iertare care să manifeste puterea lui Dumnezeu și care, în puterea lui Dumnezeu, să ne dea capacitatea și puterea de a ieși din răul nostru, din narcisismul și frica noastră.

Cuvântul lui Isus este tocmai acesta, cum a fost promis de profetul Mihea: “Tu vei arunca în fundul mării toate păcatele noastre”, (Mh. 7,19b), sau, cum spune Dumnezeu prin profetul Ozea: “Nu mă voi lăsa cuprins de focul mâniei mele, nu-l voi distruge pe Efraim, pentru că sunt Dumnezeu și nu om; eu sunt Sfântul în mijlocul tău și nu voi veni să te nimicesc.” Altfel spus: eu te iert pentru că sunt Dumnezeu și-mi arăt divinitatea tocmai prin aceasta: în capacitatea de eliberare a binelui care se află în inima ta; de eliberare a dorinței și a puterii de iubire pe care o porți ca vocație și speranță.

În concepția biblică păcatul nu este atât o greșeală întâmplătoare, dar este o putere, o forță, care face sclav omul și care zădărnicește impulsurile de bine pe care le purtăm în inimă. Uneori aceste impulsuri vin la suprafață, simțim dorința de a face binele, voința de a face ca raporturile dintre persoane să fie mai amicale. Avem acest instinct, însă suntem condiționați, blocați, umiliți și întristați de păcatele noastre; acestea ne biciuiesc și ne împiedică de a ne ridica sus capul. Iertarea lui Dumnezeu este tocmai aceasta: “Credința ta te-a mântuit, mergi în pace!”; apoi ridică sus capul și mergi. Evanghelia ne invită să ne punem în locul acestei femei păcătoase.

Personajele principale ale acestui fragment sunt două: farizeul și ea, femeia păcătoasă. Să le analizăm pe rând.

Femeia păcătoasă.

Dacă ne întrebăm: cine dintre aceștia doi este mai credincios? Răspunsul este evident: cu siguranță farizeul, care s-a angajat toată viața sa pentru păstrarea legii. Totuși, după cum spuneam, nouă ne este dată ca model femeia păcătoasă, nu el. Evanghelia pe care am ascultat-o este un exemplu al acelor răsturnări surprinzătoare care au loc în Evanghelie. Oare aceasta înseamnă că Evanghelia dă dreptate femeii păcătoase? NU. Înseamnă că Evanghelia minimalizează păcatul ei? NU. Din contra: Evanghelia își găsește semnificația numai dacă păcatul femeii este considerat în toată răutatea sa.

Să vedem comportamentul acestei femei. Spune Luca:

“Aflând că Isus stă la masă în casa farizeului, a venit cu un vas de alabastru plin cu ulei parfumat. Plângând, stătea în spate, la picioarele lui. A început să-i ude picioarele cu lacrimi, le ștergea cu părul capului ei, îi săruta picioarele și le uda cu părul capului ei”.

Aceste gesturi au costat-o mult, pentru că oamenii nu numai că o cunoșteau, dar o judecau, o luau în râs; dar pare că femeia nu vede nimic din toate acestea; pare că vede doar condiția ei de păcătoasă și pe Isus și milostivirea sa. Și plânge. Este gestul care exprimă cunoașterea pe care o are despre sine. Sunt lacrimi, este durere de căință.

Spune Psalmul: “Sunt istovit de atâta geamăt, în fiecare noapte mă înec în plâns în patul meu și cu lacrimi scald așternutul meu”. (Ps 6,7). Iar un alt Psalm se spune: “Dumnezeu adună ca într-un urcior lacrimile omului. Aceste lacrimi le scrie, le numără în cartea sa” (Ps 56,9).

Lacrimile nu se uită, nu sunt în zadar, pentru că sunt un gest de iubire, expresia marii iubiri a acestei femei. Pentru aceasta, spune Evanghelia, femeia a fost iertată.

Trebuie să înțelegem bine. Când Isus spune: “Pentru aceasta îți spun: i-au fost iertate multele sale păcate, pentru că a iubit mult. În schimb, cui i se iartă puțin, puțin iubește”, semnificația precisă nu este: această femeie a iubit, deci merită să fie iertată; semnificația este mai degrabă: această femeie a iubit și cu iubirea sa a depășit orice egoism, frică și aplecare asupra sa. Acesta este semnul că a fost iertată. La această femeie a ajuns iertarea lui Dumnezeu. Nu vedeți cum este capabilă de iubire? Nu vedeți cu câtă dăruire lucrează? Nu ar fi putut fi așa, dacă iertarea lui Dumnezeu nu ar fi atins-o și nu ar fi făcut-o astfel. Era închisă în păcatul ei, acum este capabilă să se dăruiască cu mult curaj, fără frică.

Ne putem întreba: cum a putut această femeie să știe și să înțeleagă că Dumnezeu a iertat-o? Există un singur răspuns: această femeie a auzit de Isus, l-a văzut pe Isus, a auzit cuvintele sale de har, a văzut gesturile sale de mântuire, a auzit proclamându-se: “Un mare profet s-a ridicat printre noi și Dumnezeu a vizitat pe poporul său”. A reușit să vadă în Isus pe Dumnezeu care venea în întâmpinarea ei, în căutarea omului, așa cum păstorul merge în căutarea oii pierdute sau, cum tatăl fiului risipitor își îmbrățișează fiul care se întoarce. Păcătoasa a înțeles toate acestea. Nu a făcut speculații teologice, dar l-a văzut pe Isus, a văzut că Isus era acolo pentru ea, pentru a exprima grija lui Dumnezeu pentru păcătoasa de ea.

În acest sens suntem invitați să facem experiența sa. Noi, care de multe ori primim Cuvântul lui Dumnezeu, și în Cuvântul lui Dumnezeu există prezența lui Dumnezeu care ne caută. Noi, care de multe ori celebrăm Euharistia, și în Euharistie există iubirea lui Dumnezeu care ne caută. Avem atâtea semne ale grijii lui Dumnezeu față de noi, avem atâtea locuri unde putem experimenta iertarea sa. Trebuie să fim conștienți de nevoia lor și să ne rugăm împreună cu psalmistul: “Dintru adâncuri strig către tine, Doamne, Doamne, ascultă glasul meu… Dacă te-ai uita la fărădelegi, Doamne, cine ar mai putea să stea în fața ta? La tine însă este iertare…”

Aceasta este atitudinea femeii.

Farizeul.

El privește și judecă, judecă femeia: e o păcătoasă. Judecă pe Isus: nu e un profet. Se înțelege de ce judecă astfel. Pentru că vede doar aparențele, vede lucrurile la suprafață; dar ca toți oamenii, nu e capabil de a vedea în profunzime, adică inima persoanei. Știe să vadă condiția externă a omului, dar nu reușește să vadă ceea ce Dumnezeu lucrează în conștiință, în inima persoanei. De aceea el greșește în judecata sa.

Unul dintre motivele pentru care Evanghelia ne împiedică să criticăm este acesta: ceea ce noi reușim să vedem este doar aspectul extern al situațiilor și al persoanelor. Trebuie să facem, ca și farizeul, drumul nostru de convertire.

Isus ne ajută cu o parabolă scurtă, dar semnificativă, (pentru că Simon nu înțelege ceea ce este în inima persoanelor, în schimb, Isus înțelege bine ce este în inima lui Simon). “Simon, aș vrea să-ți spun ceva. El a răspuns: Spune, Învățătorule. Isus a reluat: Un creditor avea doi datornici: unul îi datora cinci sute de dinari, celălalt cincizeci. Cum nici unul nici celălalt nu avea cu ce să plătească, i-a iertat pe amândoi. Care dintre ei îl va iubi mai mult”?

Doi creditori, cinci sute și cincizeci de dinari. Cine stă mai bine? Nu există îndoială: cel care are o datorie mai mică. Acesta stă de zece ori mai bine decât celălalt. Dar se întâmplă ca amândoi să fie iertați. Cine dintre ei stă mai bine? Cel care avea o datorie mai mare. Vedeți cum se schimbă lucrurile. La început există o ierarhie, dar la sfârșit această ierarhie este răsturnată. De ce? Pentru că trecem de la un sistem de gândire la altul. La început sistemul de gândire e cel al posesiei: cel mai norocos e cel care posedă mai mult sau care are mai puține credite. La sfârșit trecem la sistemul de dar, nu de posesie. Atunci, în dar, cel mai norocos e cel care a primit mai mult. El devine cel mai recunoscător. Se înțelege ceea ce vrea să spună Isus: farizeul sau femeia stă mai bine? Fără îndoială: e mai bine farizeul. Dar ambii au fost iertați. Cine dintre ei iubește mai mult? Nu există îndoială: femeia. A primit iertarea cea mai mare, neașteptată, surprinzătoare.

Nu vrem să spunem că e mai bine să fim păcătoși, ci trebuie să ne simțim iertați de Dumnezeu, deci nu pentru a ne face mari datorită lucrurilor pe care le avem, pentru capacitățile fizice sau morale, pentru virtuțile noastre. Acestea nu sunt un motiv pentru a ne simți mari. Înaintea lui Dumnezeu suntem oameni iertați, care am primit o mare iertare. În fața lui Dumnezeu suntem datori cu totul. Trebuie să învățăm să măsurăm iubirea lui Dumnezeu fără măsură, pentru că de aici izvorăște o recunoștință infinită care înseamnă bucurie și mulțumire, care eliberează capacitatea noastră de a iubi, care ne face capabili de a ne dărui, pentru că am primit atâtea.

Evanghelia de azi ne provoacă să ne întrebăm: cu cine dintre cele două personaje ne asemănăm, cu farizeul sau femeia păcătoasă? Care este atitudinea noastră față de cei marginalizați? Care ar fi atitudinea noastră dacă acum ar intra în Biserică un păcătos, o păcătoasă publică?

Isus ne învață azi că nu trebuie să ne credem mai sfinți decât ceilalți, nu trebuie să judecăm pe alții, dar trebuie să ne recunoaștem așa cum suntem și să credem în milostivirea și iertarea lui Dumnezeu.

Evanghelia ne mai învață cum trebuie să vedem noi păcatele noastre. Păcatele noastre sunt ocazii pentru revărsarea îndurării divine. Dumnezeu nu vrea păcatul, dar poate prețui urmările lui. După fiecare cădere să ne amintim că Dumnezeu ne așteaptă, că-i facem bucurie când ne întoarcem și-i cerem iertare, pentru că îi îngăduim să ne iubească iertându-ne.

Din păcate nu suntem conștienți de acest lucru. De obicei, când mergem la spovadă nu ne gândim la Dumnezeu, ci la propria noastră situație, adică mergem la spovadă pentru a ne purifica sufletul de păcatele care ne apasă și pentru a ne pune în ordine cu Dumnezeu. Spovada este ca o “aspirină” împotriva răului conștiinței, este ca o pilulă care trebuie să ne liniștească și să ne restituie confortul moral. Și atunci când primim iertarea, părăsim confesionalul, poate nu complet triști, dar nici bucuroși, pentru că noi continuăm să rămânem concentrați asupra răului de care tocmai ne-am descărcat și nu ne gândim la Dumnezeu.

Mulți își reproșează că după spovadă nu s-au îndreptat. Poate că și noi credem că spovada există pentru a deveni mai buni și, dacă nu ne îndreptăm, considerăm că nu mai are rost să ne spovedim. Totuși, când vrem atât de mult să fim buni, când ținem atât de mult la progres, rezultă că nu atât pe Dumnezeu îl vrem, nici îndurarea sa, ci mai degrabă propria noastră perfecțiune, și aceasta înseamnă că ne lipsește credința. Vrem să ne spovedim pentru ca, după Spovadă să ne simțim atât de buni încât să nu mai avem nevoie de Dumnezeu. Mergem la Spovadă să-i cerem iertare lui Dumnezeu pentru a nu mai avea niciodată nevoie de el. Prea puțin credem în această dorință a lui Dumnezeu de a ne ierta. Cu iertarea pe care Isus a dat-o femeii păcătoase, El a voit să ne descopere această milă a lui Dumnezeu. Această milă a predicat-o cu glas puternic pe Cruce, unde și-a deschis și în mod fizic inima, revărsându-și iubirea sa asupra tuturor oamenilor. Femeia păcătoasă a simțit această iubire și a înțeles că inima căită e plăcută în ochii lui Dumnezeu, pentru că îi dă lui Dumnezeu posibilitatea de a crea o inimă nouă.

Căința sinceră este canalul prin care primim milostivirea lui Dumnezeu. Nu există păcat care să nu poată fi iertat de Dumnezeu dacă noi ne căim. Dacă Dumnezeu ne-ar lovi fără milă, dacă ne-ar condamna, probabil ne-am apăra spunând: Doamne, tu m-ai creat atât de slab, atât de mizerabil. Dar El nu face acest lucru, El se îndură și iubește. De aceea noi nu avem scuză dacă nu ne întindem mâinile spre el, dacă nu apelăm la iubirea și milostivirea sa.

Femeia păcătoasă ne învață azi că atunci când avem nefericirea să cădem în păcat, să ne ridicăm și cu încredere să mergem în fața lui Dumnezeu și să-i cerem iertare, pentru că el este un Dumnezeu milostiv care vrea să ne acorde iertarea sa.

Ritul latin