Start > Ritul latin > Duminica a XII-a de peste an (C)

Duminica a XII-a de peste an (C)

22 June 2007
761 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro
Duminica a XII-a de peste an (Anul C)

Lectura I (Zah 12,10-11)

Această profeție – care face parte din cartea profetului Zaharia – este o veste de reconciliere și pace, proclamată într-un context de război și rivalitate. Orașul Ierusalim este ținta jignirilor lui Iuda și a popoarelor vecine, și este chiar Dumnezeu însuși cel care îl apără: «Voi face din Ierusalim un potir care îi va îmbăta pe dușmani în mod fatal…o voi face piatră grea; toți cei care o vor ridica vor fi vătămați, voi lovi cu teroare toți caii și cavalerii…îi voi orbi…în acea zi Domnul va fi scut locuitorilor din Ierusalim…voi căuta să nimicesc toate neamurile care vor veni împotriva Ierusalimului…» (cfr. Zah 12,2-9). Pe acest fundal apocaliptic se înalță în mod neprevăzut o profeție de mântuire, care – ce paradox! – va începe de la teritoriul inamic, de la Iuda: «Domnul va salva în primul rând corturile lui Iuda» (v. 6). Se întâmplă ceva nou, până atunci necunoscut: o revărsare a Duhului, «duh de umilință, care îndeamnă la iertare». Toți se adresează unui personaj misterios, «un străpuns» (textul se exprimă la prima persoană «Își vor îndrepta privirea spre mine, care m-au străpuns»). Zarva conflictului se preschimbă într-o plângere națională, «o durere, un plânset ca pentru întâiul născut». Este amintit plângere lui Adad – Rimmon în câmpia Meghiddo, probabil cu o aluzie la moartea regelui Iosia în lupta de la Meghiddo. Cu evanghelistul Ioan (cfr. In 19,34) privirea noastră se îndreaptă spre cel răstignit. În Isus mort pe cruce se revelează identitatea “celui străpuns” indicat de profet, în coasta sa deschisă izvor de Duh revărsat asupra tuturor oamenilor, despre care vorbesc și profețiile lui Ezechiel (cfr. Ez. 37,1-14) și ale lui Ioel (cfr. Il 3), în final în credincioșii care privesc la cel Răstignit, noul popor al lui Dumnezeu reunit în biserică, la picioarele crucii.

Lectura a II-a (Gal 3,26-29)

«Uită-te spre cer și numără stelele, dacă poți să le numeri: așa va fi seminția ta. Abraham l-a crezut pe Domnul și Domnul i-a socotit lucrul acesta ca dreptate» (Gen 15,5). Trebuie să privim la Noul Testament pentru a înțelege despre care seminție se vorbește în textul din cartea Genezei: «Ori, promisiunile i-au fost făcute lui Abraham și moștenitorului său. Nu se zice “moștenitorilor” ca și cum ar fi fost mai mulți, ci ca pentru unul singur: și moștenitorului său. Acesta este Cristos» (Gal 3,16). Promisiunea este aceasta: «Dar când a venit împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, născut din femeie, născut sub Lege, ca să-i răscumpere pe cei care sunt sub Lege ca să primim înfierea. Și pentru că sunteți fii, Dumnezeu l-a trimis pe Duhul Fiului său în inimile noastre, care strigă: Abba, Tată!» (4,4). Mai mult, «căci toți sunteți fii ai lui Dumnezeu prin credința în Cristos Isus» (3,26).

Această renaștere se realizează prin botez, care ne identifică cu Cristos: «Cristos trăiește în mine!», spune Paul (Gal 2,20). Prin botezul său Cristos redă conviețuirii umane o origine care depășește, ci mai mult, care vine înaintea naționalității, a poziției sociale, a diferenței sexuale. Diversitățile nu sunt anulate, dimpotrivă rămân, incluse și transformate în unica realitate care este Cristos (Col 2,17): «Așa cum trupul este unul și are multe mădulare, iar toate mădularele trupului, deși sunt multe, formează un singur trup, tot la fel și Cristos. Căci noi toți am fost botezați într-un singur Duh spre a forma un singur trup» ( 1Cor 12,12).

Există un drum de adevăr de sine însăși și de unificare pe care fiecare om este chemat să-l parcurgă în Cristos. Este depășirea propriei individualități ca obiect absolut de bine, depășirea conflictului care inevitabil, pentru omul rănit în capacitatea de a înțelege și de a iubi, se produce în confruntarea dintre diferențe. Această victorie poate avea loc doar atunci când fiecare va ști să adore și să respecte în celălalt, ca în sine însuși, acel mister care locuiește în om: «Cristos în noi» (Col 1, 27), care ne determină să spunem: «Cristos e totul în toți» (Col 3, 11) și …«noi, în Cristos, suntem Unul! » (Gal 3,28).

Evanghelia (Lc 9,18-24)

În acest fragment din Evanghelia lui Luca așezat între începutul activității misionare a celor doisprezece și formarea bisericii, se pot distinge trei părți: mărturisirea de credință a lui Petru (v. 18-20); prima anunțare a pasiunii lui Cristos (v. 21); cele cinci sfaturi ale lui Cristos cât privește condițiile pentru a-l urma (v. 23 – 27). La centru este persoana lui Cristos, ambientul geografic este acela de singurătate, clima este aceea de rugăciune. Dar în centrul a tuturor acestor lucruri există o întrebare, pe care el însuși o pune tuturor acelora care îl înconjoară, și care se remarcă prin adresarea directă și impetuozitate: «Cine sunt eu pentru tine?» Trei sunt răspunsurile care, respectiv, exprimă așteptările oamenilor, ale lui Petru și ale lui Isus. Completând mărturisirea de credință a lui Petru, care îl mărturisește ca “Mesia”, “Unsul lui Dumnezeu”, Cristos se identifică cu figura misterioasă a “Fiului omului”, acela care își realizează în viața sa pământească, vocația “Servitorului lui Yhwh”: «Disprețuit și părăsit de oameni, om al durerii și obișnuit cu suferința…El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre…Va vedea rodul muncii sufletului Lui și se va înviora. Prin cunoștința Lui, Robul meu cel neprihănit va pune pe mulți oameni într-o stare după voia lui Dumnezeu» (Is 53). Este Mesia cel care suferă, Cristos cel răstignit, acel fiu al omului contemplat de profetul Daniel (7,13), celebrat în Apocalipsă (1,7), care «va veni în gloria sa și toți îl vor vedea» (Mt 24,30; 26,59). Este omul care ia asupra sa tot răul, suferința, moartea care amenință lumea. De fapt, Isus Cristos se dăruiește omului, se expune neînțelegerii și disprețului, într-o dăruire totală de sine și se lasă ucis.

Ritul latin