Start > Ritul latin > O declarație de semnat cu o cruce

O declarație de semnat cu o cruce

20 June 2007
1,261 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XII-a de peste an (Anul C)

A dispărut drumul!

Trebuie să ne pronunțăm. Și aceasta se întâmplă în contextul rugăciunii. “Într-o zi, în timp ce Isus se afla într-un loc izolat și ucenicii erau cu el, le-a pus această întrebare…” Suntem obișnuiți să punem noi întrebările. Credem că, în rugăciune, ne găsim în fața unui Dumnezeu “obligat” să răspundă la întrebările noastre. Nu suntem atinși de suspiciunea că am inversat cu dezinvoltură rolurile.

Totuși, de această dată, întrebările le pune El. Și sunt întrebări decisive, obligatorii, care nu se pot evita: – …Dar voi cine spuneți că sunt eu? Nu ce spune lumea despre mine, ce susțin teologii, ce este scris în cărți. Pe El îl interesează răspunsul nostru: “Dar voi…” Petru este gata să facă declarația sa strălucitoare. Poate prea repede. Nu bănuiește că a “se pronunța” înseamnă a se compromite, a se lăsa implicat în aventura sa. A se pronunța înseamnă a fi dispus să mergi pe aceeași cale, sau de a urma un itinerar nu prea atrăgător: “Fiul omului trebuie să sufere mult, să fie respins de bătrâni, de marii preoți și de cărturari, să fie dat la moarte și să învie a treia zi…”

Cu rugăciunea, adesea, noi nu ne implicăm, cultivăm iluzia că am lichidat o socoteală. Putem să ne întoarcem la ocupațiile noastre obișnuite, să parcurgem din nou calea care ne este familiară. În schimb a ne ruga înseamnă a nu ne mai întoarce. De a nu mai găsi calea. Prin rugăciune, dispare calea noastră. Unicul drum de parcurs, de acum, este al Său. Acela pe care El ne-o descrie lăsându-ne înfricoșați, aproape necredincioși. Ne-am fi așteptat că pronunțându-ne în favoarea lui “Cristos Fiul lui Dumnezeu” să ni se deschidă înainte orizonturi de glorie. Dimpotrivă nu ne este permis să cultivăm vise de mărire umană. Nici o perspectivă de carieră, de posturi importante, de aprobare din partea celor puternici și înțelepți. A fi promovați în urmarea sa implică descalificarea în ochii oamenilor importanți. Nu devii important. Dimpotrivă, atragi asupra ta suspiciuni, dispreț, derâderi, compătimire, dacă nu chiar persecuții.

Dacă răspunzi corect la acea întrebare (“cine sunt eu pentru tine?”), atunci nu trebuie să te mai interesezi de opinia oamenilor, nu trebuie să ții cont de considerația altora. Așa. Acest Dumnezeu care nu ne oferă perspective strălucitoare. Care așteptă ca să ne pronunțăm în favoarea sa pentru a ne “face să ieșim” spre o aventură puțin asigurătoare, de-a dreptul falimentară. În timp ce noi preferăm să ne punem la adăpost de vorbe, să ne camuflăm, să ne justificăm, să ne garantăm spații de liniște.

O cruce de purtat

În loc să culegem onoruri și triumfuri, culegem o cruce: “Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine însuși, să ia crucea sa în fiecare zi și să mă urmeze…” Nu ne este permis, mai întâi, să-l urmăm. Și, după, poate să vină și crucea (mai bună ar fi cea ornamentală). Dacă nu ai crucea pe umeri (o cruce adevărată, nu ornamentală), nu faci nici un pas după El. Nu este vorba de o cruce specială. Nu este o cruce pe care putem s-o programăm noi. Crucea este deja aici: supărări, necazuri, probleme, suferințe, dificultăți, neînțelegeri, obligații grele ale vieții zilnice.

Totuși nu este suficient să purtăm crucea. Nu este suficient să spunem: “Și eu am crucea mea de purtat”. Trebuie s-o purtăm după logica lui Cristos, în perspectiva Împărăției. Nu după logica afacerilor, a prestigiului, a promovărilor ierarhice. Nu este o cruce creștină aceea care conduce la dominarea altora, a asupri, a se impune. Crucea lui Cristos înseamnă sacrificiu din iubire. Disponibilitate de a pierde propria viață. Solidaritate cu cei săraci. Angajare pentru dreptate. Luptă pentru abolirea diviziunilor dintre oameni – de cultură, rasă, condiție socială – chiar și cele aprobate de lege (“nu mai este Iudeu, nici Grec, nu mai este sclav nici liber, nu mai este bărbat nici femeie…” cum ne amintește Paul în a doua lectură).

Ce necaz. Abili cum suntem de a ne juca cu cuvintele, să scoatem definițiile noastre, ne gândim – ca Petru – să închidem discursul cu o formulă strălucitoare, ireproșabilă în ortodoxia sa. În schimb discursul nu este închis de tot cu declarația verbală. Discursul serios începe imediat după. Declarația, dacă este din convingere, te face să te trezești cu un obiect nu prea plăcut pe spate. Și este un fel de pașaport care îți dă acces la un drum nu prea seducător. În sfârșit: dacă te pronunți pentru El, te condamni – liber, din iubire – să te ții după el spre un supliciu rezervat criminalilor, subversivilor. Crucea, pentru cel credincios, devine punctul critic, punctul fără întoarcere. Măsura fidelității (fidelitate față de Dumnezeu și față de omenirea iubită de el). Unica perspectivă validă de judecare și de critică a puterilor lumești. Nu este vorba, bine înțeles, nici de carceră, nici cu atât mai puțin de a iubi crucea. Cât mai ales de a iubi prin intermediul crucii.

“În fiecare zi”

Isus nu spune să cerem, sau să încercăm, sau să alegem, ci să “luăm” propria cruce în fiecare zi. A accepta crucea nu înseamnă a accepta ca realitatea să fie aceea care este, a stabili starea lucrurilor existente, a se conforma cu o natură neschimbătoare în legile și condițiile sale. Crucea nu este principiu de resemnare, ci de critică, de protest, și deci de schimbare. Schimbare înainte de toate în interiorul nostru (“renunțare la sine însuși” într-adevăr, înseamnă, în fond, de a nu ne mai recunoaște în acel individ care era înainte, de a nu mai avea nimic de a face cu egoismul, de a nu mai accepta obiceiurile, deformările, ciudățeniile, incoerențele precedente…)

Și apoi, schimbarea în afara noastră, în societate, în lume, în ambientul nostru. Crucea devine instrument de transformare, element de echilibru, amenințare a ordinii (sau dezordinii) stabilite. Crucea este utopia unei lumi noi. Mai drepte, mai fraterne, mai umane, mai puțin divizate. Vis de armonie și de împăcare. Sfidare, lipsită de arme, a puterilor dominante. Dar toate acestea fără a uita realismul acelei expresii: “În fiecare zi”. Credința în Cristos se traduce în moneda curentă în viața de toate zilele, în mărunțișurile angajării zilnice. Nu contează grandioasele proiecte globale, declarațiile solemne de solidaritate cu ultimii și cei exploatați și cei discriminați, certificatele de demnitate atribuite celor care sunt victime ale diferitelor rasisme, dacă nu se traduc în gesturi mici, în mici exemple practice.

Pot suna suspecte, și chiar un pic false și ridicole, propunerile, formulate în contextul calm al adunărilor liturgice, de a “da viața pentru frați”, dacă apoi ieșind în stradă (iată strada crucii zilnice!), pierdem toate ocaziile pentru a face credibilă acea ofertă, de a da trup în infinitele provocări ale realității care ne înconjoară. Cristos nu-ți cere să semnezi proclamații, manifeste care “înseamnă o dată istorică” sau “o dată decisivă”. Îți cere să semnezi cu o cruce. Și a semna cu o cruce înseamnă a te implica și să nu lipsești de la întâlnirile de “fiecare zi”, de a găsi în toate ocaziile din zilele de lucru, de a-ți asuma propriile responsabilități în situațiile modeste zilnice. Cotiturile care schimbă ceva în istoria omenirii sunt acelea care se găsesc de-a lungul drumului mai degrabă aspru, pentru nimic solemn, care conduce la un loc unde se înfige crucea Unuia care a fost trimis la moarte, ca răzvrătit, în compania rău făcătorilor.

Se recomandă o semnătură lizibilă

“…Vor privi la Acela pe care l-au străpuns” (prima lectură). “Mângâierile” (pentru a rămâne încă la expresia lui Zaharia) vin de la acel om care a semnat cu crucea iubirea sa pentru toți. Crucea: iată documentul clar lizibil, credibil, și capabil de a schimba totul. Și cuiele sunt mai convingătoare decât toate punctele de exclamare, decât citatele docte, și decât virgulele înțelepte. Da, trebuie să privim la “Cel pe care l-au străpuns” pentru a înțelege ce înseamnă “a se pronunța” în favoarea cuiva. Te declari. Și te regăsești “bătut în cuiele” responsabilităților de “fiecare zi”.

În josul paginii la anumite acte de birou, se recomandă: “Semnătura lizibilă”. Cristos cere de la cei care îl urmează ca declarațiile lor (în favoarea sa, și în favoarea altora), și mai ales actele, să fie semnate cu unica semnătură lizibilă și validă: crucea.

Ritul latin