Start > Ritul latin > Emanciparea femeii

Emanciparea femeii

15 June 2007
987 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XI-a de peste an (Anul C)

În Cuvântul Domnului de la această Liturghie, se prezintă prin fața noastră mai multe personaje:

- În prima lectură, profetul Natan, care după ce i-a povestit lui David faimoasa lui parabolă (bogatul îmbuibat și nemilos care ucide singura oiță a săracului), provoacă în inima regelui revelația surprinzătoare a păcatului său, atunci când profetul îi spune răspicat: “Tu ești omul acela!”; apoi însuși David, care exclamă pocăit: “Am păcătuit împotriva Domnului!”

- În psalmul responsorial ascultăm glasul unui om care povestește prea dulcea lui experiență a iertării lui Dumnezeu: “Fericit este omul, căruia i s-au iertat păcatele”.

- În Evanghelie, personajele sunt mai multe: Isus, Simon, păcătoasa, comesenii care murmură pe șoptite, și în cele din urmă, femeile care îl urmează pe Isus.

Însă dintre toate aceste personaje din Evanghelia de astăzi – după Isus – protagonistul este tocmai acela care nu pronunță nici un cuvânt: păcătoasa! Ea intră în scenă plângând (poate că după ce ascultase o predică a lui Isus, care o mișcase până la lacrimi și o convertise), merge direct la El, îi spală picioarele cu lacrimi, și apoi, rușinată oarecum că le-a spălat, i le usucă cu părul capului ei. Poate că tocmai gestul de a-și despleti părul în public (gest socotit nepotrivit și prea îndrăzneț pentru o femeie), i-a surprins pe cei de față, făcându-l pe Simon să intervină. Din clipa aceasta, atenția se îndreaptă asupra dialogului dintre Simon și Isus, iar femeia rămâne oarecum mai la o parte, privindu-l pe Isus confuză și recunoscătoare.

În dialogul dintre Isus și Simon, se află și parabola celor doi datornici: “Un cămătar avea doi datornici: unul îi datora cinci mii de lei, iar celălalt, doar cincizeci de lei. Fiindcă nu aveau cu ce plăti, i-a iertat pe amândoi. Spune-mi, care din ei îl va iubi mai mult?” Acest dialog pare a conține o contradicție: în prima parte (v. 42), dragostea este prezentată ca o urmare a iertării (celui căruia i se iartă mai mult, iubește mai mult); însă în a doua parte (v. 47), iertarea pare a fi urmarea dragostei (“Păcatele ei, care sunt multe, sunt iertate, căci a iubit mult!”). Uneori se încearcă o armonizare a acestor două versete, prin inversarea lor. Însă poate că ar fi mai bine să vedem și aici un caz din acea circularitate ce se observă adesea în Evanghelie.

În lucrurile lui Dumnezeu, cauza și efectul nu sunt atât de strict repartizate, ci se împletesc, se întrepătrund: iertarea lui Dumnezeu creează dragostea recunoscătoare a omului, și dragostea omului transformată într-o umilă mărturisire a păcatului, perfecționează iertarea. Mai la urmă contradicția ia proporții, pentru că totul pare a depinde numai de credință: “Credința ta te-a mântuit!” Ar fi însă o neghiobie a ne pierde în precizări exegetice în fața unui text din care se desprinde o forță atât de uimitoare a Evangheliei. Ne aflăm în fața unei note acute din acel “laitmotiv” care străbate întreaga propovăduire a lui Isus: Evanghelia este pentru săraci; bolnavii sunt cei ce au trebuință de doctor; vameșii și prostituatele vor intra în împărăția cerurilor mult mai ușor decât preadrepții și nepăcătoșii farisei.

Pericopa de astăzi pare a introduce o noutate în această temă comună: printre cei săraci, printre cei disprețuiți și părăsiți, pentru care a venit Isus, se află și femeia. Nu numai cutare ori cutare femeie, nu numai prostituatele, ci femeia în general, femeia luată ca o condiție umană, ca o condiție socială, și putem spune, fără exagerare, condiția feminină. Luca a prins această semnificație, pe care a evidențiat-o, punând alături episodul din casa fariseului Simon și acela al femeilor pe care Isus le eliberase de infirmități, și care acum îl urmau și îi slujeau cu bucurie. “Și mai erau și niște femei care fuseseră tămăduite de duhuri rele și boli… și multe, care îl slujeau și îl ajutau cu ce aveau”.

Luca, “evanghelistul săracilor”, este și “evanghelistul femeilor”, în sensul că este mai atent decât ceilalți evangheliști a releva prezența lor în jurul lui Isus, și atenția lui Isus față de ele. Însăși comportarea sa în casa lui Simon exprimă recunoașterea bunătății anumitor valori și expresii ale personalității feminine, până atunci privite cu dispreț, ca manifestări ale slăbiciunii și nu ale dragostei. Răscumpărarea condiției feminine în Evanghelie începe cu proclamarea primatului dragostei asupra legii. Dacă Isus ar fi vorbit în societatea noastră, sunt sigur printre categoriile de săraci cărora le-ar fi luat apărarea ar fi inclus și bătrânii. În Evanghelie nu apare așa ceva, pentru că bătrânii, pe acele vremuri, erau adevărații stâlpi ai societății, ei erau cei ce contau mai întâi de toate. Prin urmare, nouă ni se atrage atenția și cu privire la bătrâni.

Astăzi, femeia nu se mai află în nedreapta condiție în care se afla în Palestina pe vremea lui Isus, dar cu toate acestea suntem încă departe de a fi ajuns la nivelul unei adevărate și creștinești emancipări a femeii. Să ne cercetăm astăzi asupra acestei teme, pentru că ea merită osteneala de a insista. Ce poate însemna viața și pilda lui Isus pentru o femeie creștină, care vrea să trăiască cu toată conștiinciozitatea acest grandios “Semn al Timpurilor”, care este emanciparea femeii?… Poate însemna multe lucruri.

Vom pleca de la atitudinea lui Isus. Isus nu era ceea ce am numi noi astăzi un “feminist”. El nu a făcut niciodată o analiză sau o critică explicită a instituțiilor și a raporturilor sociale între clase ori între sexe. El se simte chemat spre un alt scop; misiunea Sa se plasează pe un alt plan, unde deosebirea dintre bărbat și femeie, ca și aceea dintre sclav și liber, nu are nici o valoare. El se plasează pe planul originar al lui Dumnezeu, în care bărbatul și femeia se bucurau de aceeași trecere, erau chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Însă tocmai pentru că vede lucrurile de la nivelul său înalt, Isus posedă o anumită libertate față de deformațiile raporturilor omenești, încât însăși atitudinea Sa este plină de noutăți și de o putere eliberatoare.

Isus este liber în fața femeii, nu îl neliniștește prezența ei și nu îl tulbură părul ei despletit, așa ca pe Simon, ceea ce îi permite a îndepărta orice prejudecăți, după cum am văzut chiar în Evanghelia de astăzi. Isus exercită o fascinație excepțională asupra femeilor care îl întâlnesc chiar și ocazional, ca și acea femeie care, auzindu-L vorbind, exclamă: “Fericit este pântecele care te-a purtat și sânul pe care l-ai supt!” Isus știe să le evanghelizeze, fără a distruge avântul și căldura propriului lor suflet, ci depășind acestea. El știe să curețe și lacrimile, ba chiar și sărutul păcătoasei.

Însă cea mai mare inovare se află în învățătura lui Isus care constă în relativizarea sexului și a căsătoriei, prin poziția dialectică a celei de-a doua structuri a vieții: celibatul și fecioria pentru Împărăția lui Dumnezeu. O stare în care se realizează acea perfectă egalitate, și unde nu mai are sens deosebirea dintre sexe. Biserica primitivă a demonstrat, în acest punct, că a înțeles noutatea evanghelică, și a acordat o atenție deosebită fecioriei feminine. Printre cauzele principale ale reabilitării femeii în antichitatea creștină avem câteva figuri extraordinare de fecioare și martire: Agnesa, Perpetua, Cecilia, care ne dovedesc aceasta.

De altfel, învățătura lui Isus ne duce și mai profund. Isus vine să ne spună că între bărbat și femeie, sexul nu este raportul unic posibil, ci există un imens sector al vieții, evanghelizarea împărăției lui Dumnezeu, unde, deși rămânând ei înșiși, adică bărbat sau femeie, ei pot munci împreună. Acesta era un punct foarte important, fiindcă cea mai mare parte a subordonării femeii se năștea tocmai de aici: de la a fi privită în exclusivitate ca un sex diferit, și ca instrument necesar pentru descendență.

Aceasta din urmă, adică progenitura, era de mai multă vreme lucrul cel mai important și mai căutat, iar în caz de conflict, printre motivele fidelității, ale dragostei, prevala totdeauna acesta din urmă, de unde și instituirea divorțului și a legii leviratului, adică obligația unui frate de a se căsători cu cumnata lui rămasă văduvă și fără copii. Isus, prin faimoasele sale cuvinte despre indisolubilitatea căsătoriei, răstoarnă această logică, punând dragostea și fidelitatea chiar deasupra descendenței și a procreației: pentru nici un motiv nu trebuie părăsită propria soție.

Ce vom înțelege noi din această Evanghelie de astăzi? Mai întâi de toate, că acțiunea în favoarea unei libertăți a femeii – ținând seama de proporțiile cuvenite – este la fel de potrivită cu spiritul Evangheliei ca și acțiunea în favoarea altor categorii de oameni discriminați, cum ar fi săracii și bolnavii. Aceasta, bineînțeles, cu condiția ca o atare acțiune să se propună cu scopul unei autentice eliberări umane și creștine, și însăși femeia, ca orice creatură rațională, să accepte legea esențială a toată libertatea creată. Cu alte cuvinte, libertatea câștigată trebuie să fie o libertate în ascultarea lui Dumnezeu, și nu așa cum se întâmplă cu propaganda ce se face în favoarea avortului.

În al doilea rând, acțiunea în favoarea eliberării femeii este ipocrită și nulă dacă nu are curajul de a denunța una dintre manifestările cele mai bătătoare la ochi ale unei astfel de sclavii, numai pentru că aceasta măgulește chiar și femeia; vorbesc despre idolatria trupului femeii. Câtă tămâie nu se arde în onoarea acestui idol, și cât sânge nu s-a vărsat și se mai varsă încă pentru el! O bună parte din societatea noastră – lumea spectacolului și aproape întreaga lume a publicității – se conduce după valoarea instrumentală a corpului feminin. Cel care ar vizita pentru prima dată orașele noastre, venind din țări mai puțin dezvoltate, ar avea o impresie asemănătoare cu cea a călătorului străin care își pune piciorul pentru prima dată în Atena sau în Roma pe vremea păgânismului: idoli în toate părțile și pe toate zidurile, adevărate măști mincinoase, ca să nu le spun chiar nerușinate, sunt aruncate cu putere în ochii tuturor, chiar și ai acelora care nu ar dori să le vadă. Prin urmare, aici avem de-a face cu o formă de autentică violență.

În ce sens sunt toate acestea contrare eliberării femeii nu trebuie să mai spun; bărbatul este cel care a inventat un nou calapod, spre a se sluji de femeie, atât pentru plăcere cât și pentru profitul său. Fără să-și dea seama, femeia este redusă la o simplă corporalitate ori la sex, și nu mai apare ca o persoană dotată cu un destin propriu și cu autodeterminare, devenind un simplu obiect, înstrăinându-se cu totul. Dacă mai există vreo femeie care să se complacă în aceasta, atunci trebuie să spunem că acel blestem de demult, care se citește în Cartea Genezei, mai apasă și acum asupra ei: “… dorințele tale se vor ține de bărbatul tău, iar el va stăpâni peste tine”.

În numele libertății, trebuie atacată această sclavie. În numele libertății aduse de Cristos, trebuie demascată logica dominanței și a profitului, pentru ca nici o femeie credincioasă să nu-și mai expună cu atâta ușurință trupul ei privirilor atâtor ochi stricați și murdari, și nici un bărbat credincios să nu mai privească așa ceva. “Trupul nu este pentru necurăție ci pentru Domnul… Ați fost cumpărați cu preț scump. Slăviți-L pe Dumnezeu în trupurile voastre”.

Isus prin Evanghelie a răscumpărat demnitatea atâtor femei, dar fără a le admite slăbiciunile lor. Le-a primit, într-adevăr, și pe prostituate – așa este și cazul femeii din Evanghelie pe care a iertat-o spunându-i: “Mergi în pace și de acum să nu mai păcătuiești”. Euharistia este un avertisment viu și mijlocul cel mai eficace, pe care nu numai femeile creștine, ci chiar toți creștinii, fără deosebire, îl au la îndemână pentru actualizarea acestei emancipări: “Cine se unește cu Domnul, este un singur Duh cu El” (1Corinteni 6,17); “Nu mai este nici parte bărbătească, nici parte femeiască, fiindcă toți sunteți una în Cristos Isus!” (Galateni 3,28).

Ritul latin