Start > Ritul latin > Măștile siguranței

Măștile siguranței

15 June 2007
1,047 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XI-a de peste an (Anul C)

O siguranță “nesigură”

Paul se simțea sigur pentru că era protejat de Lege, agățat de trecut, incapabil de a vedea și de a înțelege noul. Și această siguranță a sa îl aprindea de zel fanatic, îl făcea persecutor feroce, inchizitor implacabil împotriva purtătorilor noutății, care, după optica sa îngustă, mergea împotriva “tradițiilor părinților”. Ne-a amintit-o el însuși în duminica trecută. Acum siguranța sa arogantă a fost desființată și s-a terminat în mijlocul prafului de pe drumul Damascului. Paul a fost constrâns să privească înainte. Și a găsit propria siguranță nu în atașamentul încăpățânat față de faptele Legii, în performanțele campionului intransigenței, ci în legătura – dinamică – cu Cristos Înviat.

Chiar dacă înainte se agita mult, în realitate mișcarea sa este înăuntrul unei închisori, a unei cuști. Paul a acceptat să moară, îngropând fără regrete mesajul său de moarte. Numai acum poate spune că trăiește. Pentru că a consimțit că un Altul a ocupat izvorul ființei sale. “Nu mai sunt eu care trăiesc, ci Cristos trăiește în mine”. După ce a permis ca acest Altul să răstignească siguranța sa, Paul poate cu adevărat să se miște spre viață, spre lume, devenind purtător, nu de anunțuri de moarte, ci de speranță. Și toate acestea în raport cu acel Altul care “l-a iubit și s-a dat pe sine pentru el”. Numai făcându-se martor convins și bucuros al harului, adică al acelui Da spus de Dumnezeu oamenilor, Paul poate demonstra că Cristos “nu a murit în zadar”.

Cristos nu iubește monumentele

Siguranța are o față puțin liniștită. Este chipul lui Paul prigonitorul. Încordat, întunecat, încruntat, amenințător. Este fața fariseului care l-a invitat pe Isus în casă și care scutură capul la apariția, neprogramată, a acelei “femei păcătoase”. Siguranța are un aspect posomorât. Ia o atitudine bănuitoare. Are un aer trist. Ochii săi cercetători caută ceva să dezaprobe, pe cineva să-l disprețuiască. Chiar când surâde, fariseul – sigur de sine și de propriile virtuți – surâde împotriva cuiva.

Siguranța fariseului este aceea a presupunerii. El se crede în mod necesar de partea adevărului. El se așează de drept în categoria virtuoșilor. Și, din acea poziție de privilegiat, privirea sa față de alții este o privire de suspiciune, sau, cel mult de bunăvoință. Totuși poziția sa, chiar dacă în exterior poate apărea solidă, este mai degrabă fragilă, aproape inconsistentă. Spoiala exterioară, într-adevăr, joacă un rol relevant în acea mască de fidelitate și exemplaritate. Respectul formal, gesturile ireproșabile, limbajul controlat, gândirea riguros îndreptată în oficialitate, observarea normelor disciplinare prea ostentativă pentru a fi sinceră și convinsă, ochii opaci, atitudini scontate, respectul scrupulos al formelor, constituie acoperământul unui gol real și al unei substanțe larg deficitare. Uneori, de-a dreptul, omagiul dat virtuții ascunde un calcul viclean. Și apărarea ostentativă a adevărului constituie o formă de tutelă a intereselor nemărturisite.

Isus nu se lasă impresionat de aceste monumente sacre. Cuvântul său sfărâmă spoiala, rade mortarul, deschide largi crăpături în tencuială, sfâșie fără milă mucavaua. Nu este lac care să reziste.Nu este aparență care să țină.

“Exemplul bun” oferit de o “femeie păcătoasă”

- Simone, am ceva să-ți spun… Nu începe să discute cu el. Îi povestește o mică parabolă. Îl obligă să se pronunțe. Îl constrânge, mai ales, să se confrunte cu exemplul oferit de acea “femeie păcătoasă”. Și monumentul de respectabilitate se năruiește mizerabil. Comparația cu gesturile (aproape o liturgie a iubirii) săvârșite de femeia “păcătoasă” reiese nefavorabilă pentru el. “Tu nu mi-ai…”: o acuză repetată de trei ori. Trei colosale neîndepliniri. Și totul sintetizat în unicul cap de acuzare: puțină iubire. Monumentul este perfect: dar rece, distant, îngrămădit. Amenințător.

Isus nu se găsește în apele sale în acea casă onorabilă. Din fericire a intrat, cine știe cum, femeia puțin recomandabilă, capabilă însă de gesturi autentice, spontane, ne cuprinse în ceremonialul rigid. Lacrimi, parfum, săruturi, și o folosire mai degrabă neobișnuită a părului. Totul pentru a exprima căința, afectul, credința. Primirea din partea fariseului s-a limitat la spațiul exterior. Femeia păcătoasă nu a ezitat să ofere lui Isus zidurile unei inimi care, în ciuda mizeriilor, a păstrat intactă capacitatea de a se abandona fără rezerve unei iubiri mai mari. Și Isus, cu o extremă delicatețe, a măturat murdăria (sau “multele păcate” ale ei) și a redat un sens, o libertate acelei ființe zbuciumate (“Mergi în pace”).

Masca de presupunere a fariseului, în schimb, este impenetrabilă. Nu s-a spus că, dedesubt, ar fi în mod necesar murdărie. Ceva mai rău: dedesubt este un personaj îngâmfat, plin de sine. Și, între acești pereți lustruiți dar de gheață, nu există nici o posibilitate de a aprinde un foc.

- Simone, am să-ți spun ceva… Totul este în ordine. Totul conform regulilor. Dar unde ai alungat inima?

- Simone, am să-ți pun o întrebare… Poate ți-e teamă că un pic de căldură ar înlătura fardul, că lacrimile ar lăsa urme neplăcute pe mască?

- Simone, am să-ți spun ceva… Să ai curajul unui moment de slăbiciune. Lasă să se strecoare un sentiment. Încearcă să recuperezi fața ta de om, după ce ai zgâriat acele cruste rezistente. Și fii atent că virtutea nu trebuie să miroase. De aceea ar fi bine să întrebi de unde a luat “acea femeie” parfumul său. Pentru că eu iubesc parfumul, nu monumentele. (Monumentele, vai, rămân unde sunt. Și au nevoie să fie păzite. Parfumul, în schimb, cere numai să fie eliberat, să se împrăștie…).

– Simone, am să-ți spun ceva… Pentru ce nu dai la o parte acea față serioasă, acel chip încruntat, și de ce nu regăsești bucuria de a fi adevărat?

Siguranța invulnerabilității

Deci. Este siguranța legalismului (împotriva căruia se ridică Paul). Este siguranța prezumției (la care Isus opune modestia femeii care “a iubit mult”). Și este siguranța invulnerabilității (care este frântă de profetul Natan). Da. David a săvârșit o serie de acțiuni infame. Dar se crede “invulnerabil”. Protejat de rol, apărat în spatele paravanului puterii. Mantia regală ascunde mizeria cea mai murdară. Și el se simte în siguranță. Curtenii de care este înconjurat au prevăzut să tragă o cortină de catifea. Astfel, din interiorul palatului nu transpiră nimic dintr-o situație obscură. Și din exterior nu trebuie să vină voci care critică sau dezaprobă. Nu se cere socoteală regelui. Mai ales când afacerile sale sunt împestrițate cu lucruri murdare.

Totul este sufocat în tăcere (chiar și sângele vărsat al sărmanului soț, trădat și “jucat” în acea manieră mârșavă, care cel puțin va fi prezentat ca un erou al patriei și foarte fidel(!) regelui adulter). Desigur atunci, probabil, se justifica spunând că “rufele murdare este mai bine să le speli în casă”. Baiul este că rufele murdare, când este în cauză un rege, nu se spală nici în casă nici afară. Pentru simplul fapt că apologeții amabili (și din belșug răsplătiți) sunt gata să demonstreze că rufele murdare nu sunt cu totul murdare, dar sunt în realitate veșminte splendide, și că petele cele mai rușinoase sunt, dimpotrivă, medalii glorioase. Noroc că Cuvântul lui Dumnezeu găsește mereu un profet curajos care, cel puțin prin intermediul unei istorioare aparent inofensive (Erau doi oameni în aceeași cetate, unul bogat și celălalt sărac…”), trece peste cortina de catifea, peste zidul tăcerii, și o aruncă cu violență ca o piatră în fața invulnerabilului.

- Tu ești acel om!… David este salvat în momentul în care s-au năruit apărările sale, și este constrâns să vadă putreziciunile pe care le adăpostește sub mantia regală. David este salvat în momentul în care simte dezgust de ceea ce a săvârșit sub acoperirea abuzivă a autorității. David este salvat în momentul în care nu mai cere sprijinul autorității, al tronului pe care stă, al prestigiului care îl apără, și se recunoaște, pur și simplu, păcătos.

- Am păcătuit împotriva Domnului! Sunt circumstanțe în care trebuie să acceptăm că Cuvântul sfărâmă în bucăți blindajul tăcerii complice, și denunță impetuos răul care este în noi, ascuns sub masca “numelui” sau a “locului” de apărat.

- Tu ești acel om!… E mai bine să fii “acel om” decât un personaj, o însărcinare, un rol, o treaptă ierarhică. E mai bun cuvântul aspru al lui Natan decât cuvintele adulatoare ale curtenilor. E mai bună atitudinea liberă, capul sus, față la față, ochii care se îndreaptă în ochii regelui, decât adularea lipicioasă a slujitorilor. Masca invulnerabilității lui David lasă locul unui chip de om. Sărman om, cum suntem toți, dar pentru totdeauna un om. Un om care regăsește o țâșnire de demnitate când, negând siguranța artificială a funcției, acceptă să recunoască partea de mizerie în ceea ce-l privește.

Ritul latin