Start > Ritul latin > Euharistia, amintirea și hrana celor vii

Euharistia, amintirea și hrana celor vii

7 June 2007
1,518 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro
Preasfântul Trup și Sânge (Anul C)

Astăzi, Sfânta noastră Biserică își sărbătorește misterul ei cel mai important și cel mai scump: Euharistia. Este ca o mare familie reunită în jurul mesei; noi ne aflăm în această biserică, la fel ca unul dintre acele grupuri de câte cincizeci de persoane din pustiu, care ședeau pe pajiște așteptând să mănânce pâinea înmulțită de Isus. Pâinea pe care El ne-o va da este Trupul Său, pentru viața noastră și a lumii.

Atunci când familia ebraică se reunea pentru Cina pascală, era prescris în Biblie ca fiul cel mai mic al casei, înainte de începere, să adreseze tatălui de familie această întrebare: “Ce înseamnă acest obicei?” Aceasta a fost și întrebarea pe care unul dintre ucenici (probabil Ioan, care era cel mai tânăr dintre apostoli) i-a adresat-o lui Isus în acea seară, când s-au așezat la masă pentru a sărbători cel din urmă Paște din viața Sa. Iar Isus a răspuns cu Cuvintele din cartea Exodului, începând cu jertfirea mielului pascal, și cum că cele întâmplate atunci nu erau decât un simbol și o profeție despre dânsul, “Mielul lui Dumnezeu”, care trebuia să fie jertfit pentru a lua asupra Sa păcatele lumii cu scopul de a fi nutremânt și băutură pentru prietenii Săi.

Și noi, cei adunați aici pentru Cina Domnului, să ne punem acea întrebare: “Ce înseamnă acest obicei?” Nu pentru că nu am ști ce avem de făcut, ci pentru a-i cere Domnului să ne explice încă o dată, prin glasul Bisericii, misterul Său, pentru a-l înțelege mai bine. La această întrebare, Domnul ne răspunde mai întâi de toate cu cuvintele lui Paul, din lectura a doua, când ne spune: “Ori de câte ori mâncați din această pâine și beți din paharul acesta, moartea Domnului o vestiți până va veni El”.

Aceasta nu este decât explicarea de către Paul a Cuvântului Domnului din clipa înființării Euharistiei: “Faceți aceasta în amintirea Mea”. Iată deci cuvântul cheie pentru a înțelege Euharistia: ea este o amintire. Dar ce fel de amintire? Desigur că amintirea morții Domnului, însă nu numai aceasta. Isus a spus: “În amintirea Mea”. Euharistia îl amintește așadar pe El, întregul său mister: prefigurarea sa în Vechiul Testament, ca și actualizarea sa în Noul Testament.

Euharistia este amintirea Domnului și a mântuirii adusă de El, care culminează în moartea și în învierea Sa. Ea este aducerea aminte a poporului lui Dumnezeu. Fiecare popor, care își are o istorie, are și o amintire, care poate fi o zi de sărbătoare, un moment, un parc sau altceva în care este condensată întreaga sa istorie, de care este legată amintirea unei biruințe sau a biruitorului. Am rămas plăcut impresionat văzând ce reprezintă pentru poporul indian, la New Delhi, monumentul ridicat în amintirea lui Gandhi! Este atât de impunător acest monument, ca și cum sufletul colectiv al țării ar fi închis aici. Primul monument pe care străinul este invitat a-l vedea este tocmai acesta.

Și poporul lui Dumnezeu își are memorialul, amintirea sa, însă aceasta este o amintire vie. Marea deosebire tocmai aici se află: o amintire vie și nu cenușa unui oarecare biruitor. Amintirea biblică este cu totul deosebită de cea omenească, ce face să trăiască realitatea numai în amintire. Amintirea biblică face să reînvie însăși realitatea: este amintire și prezență în același timp. Prin Euharistie, mântuirea și moartea lui Cristos nu reînvie numai în memoria noastră, ci este o prezență reală pe altar; este însăși prezența, oricât ar fi ea de misterioasă și ascunsă, cu care Isus a fost prezent pe Calvar; este prezența lui Isus cel înviat care spune: “Nu vă temeți! Atingeți-mă! Eu sunt!” Noi ne amintim de El, de moartea Sa, adică asistăm la moartea Sa și primim asupra noastră sângele Său curățitor. Noi ne aflăm în jurul altarului tot așa cum se aflau Maria și cu Ioan la picioarele crucii; dar mai există și trista posibilitate de a ne afla aici ca niște soldați, ca dușmani, sau ca niște simpli trecători, asemenea acelora ce se perindau pe lângă crucea lui Isus.

Iată cum ne ajută astăzi Paul, prin cuvintele sale, să răspundem la întrebarea: “Ce înseamnă obiceiul acesta?”. El ne-a făcut să înțelegem că Euharistia este în primul rând Amintirea și prezența Domnului printre noi; este cea mai puternică legătură a noastră cu El, care face din El un contemporan al nostru, și din noi tot atâția contemporani ai Săi, prezenți la moartea și învierea Sa. Evanghelia, prin episodul înmulțirii pâinilor, are și ea un răspuns la această întrebare: “Ce înseamnă obiceiul acesta?” Un răspuns pe care trebuie neapărat să-l primim, pentru a înțelege aspectul existențial al Euharistiei, ceea ce o apropie mai mult de viață noastră cotidiană. Acesta se află în unele adunări, care fac din episodul înmulțirii pâinilor un simbol și o profeție a Euharistiei. Isus, în pustiu, înmulțește pâinea și o împarte poporului prin apostoli, pentru ca aceia care au ascultat cuvântul Său să nu cadă pe cale; cu toții au mâncat și s-au săturat.

Pustiul este această viață pe care o traversăm, pentru a ajunge și noi în țara făgăduinței. Viața aceasta este un pustiu, din cauza singurătății pe care adesea o experimentăm, din cauza aridității și a lipsei de bucurie, din cauza asprimii și a nesiguranței cărărilor sale întortocheate… Cuvântul Domnului, pe care l-am ascultat, și care într-un fel sau altul ne-a luminat, nu este suficient, deoarece chiar și cu acesta vom cădea pe cale, ne vom descuraja, ne vom lăsa cuprinși de ispite, și poate și noi ne-am meșteri vițelul nostru de aur. Pe lângă lege, mai avem nevoie și de mana cerească. Iată, deci, pentru ce Euharistia este “hrana celor vii”, cum o numește Sfânta Biserică, adică hrana acelora care prin botez au fost eliberați de sclavia lumii, și acum se află pe cale spre patria făgăduită.

Profetul Ilie, fugind și voind să se ascundă de regina Isabela, a ajuns într-una din zile în pustie; obosit, extenuat cum era, a șezut sub un ienupăr și dorea să moară, zicând: “Destul! Acum, Doamne, ia-mi sufletul, căci nu sunt mai bun decât părinții mei”. S-a culcat și a adormit și iată un înger l-a atins și i-a zis: “Scoală-te și mănâncă pentru că drumul pe care-l ai de făcut este prea lung pentru tine”. El s-a sculat, a mâncat și a băut, și cu puterea pe care i-a dat-o mâncarea aceasta a mers patruzeci de zile și patruzeci de nopți până la muntele lui Dumnezeu, Horeb.

Și noi suntem prea adesea obosiți, cu o mare dorință de a ne opri și a spune: “Destul! Acum, Doamne, ia-mi sufletul…!” Astăzi, Sfânta Biserică, așa cum de altfel o face în tot cursul anului, ne repetă cuvintele pe care îngerul le-a spus lui Ilie: “Mănâncă și mergi înainte. Cine mănâncă această pâine are viața veșnică și Domnul îl va învia în ziua cea de apoi”.

Ritul latin