Start > Ritul latin > Cristos, Răscumpărătorul omului

Cristos, Răscumpărătorul omului

7 June 2007
1,599 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a X-a de peste an (Anul C)

Episodul istorisit în Evanghelia de astăzi – Învierea fiului văduvei din Nain – se află numai în Evanghelia lui Luca, și face parte din tradițiile particulare pe care acest evanghelist le-a scos pe cont propriu din acea cercetare sârguincioasă despre care vorbește la începutul Evangheliei sale. De fapt, aici nu vom putea distinge unde sfârșește faptul istoric și unde începe interpretarea eclesială și teologică a faptului. Este evident că în această povestire avem un plan catehetic, care reflectă folosirea episodului de către comunitatea primară. Punerea în paralel cu învierea fiului văduvei din Sarepta, pe care am auzit-o în prima lectură, trădează intenția de a-L indica pe Isus ca “Marele Profet”. Ușurința cu care Isus face minunea (Ilie a trebuit să se întindă de trei ori peste copil, Isus spune pur și simplu “Scoală-te!”), arată că El este mai mare decât Ilie. Ilie cheamă Numele Domnului, Isus însuși este Domnul – Luca pentru prima dată îi dă aici acest titlu lui Isus.

Cine citește Evanghelia de astăzi nu se poate mulțumi numai cu citirea istorică sau literală, nici cu cea eclesială, ci trebuie să ajungă la citirea spirituală. Lectura spirituală, care deseori coincide cu cea istorică, nu este un mod de manipulare a faptului și de a-l face să spună ceea ce în realitate nu spune, ci tocmai contrariul: ea slujește la a descoperi exact ceea ce conține faptul, dar care nu poate fi văzut cu ochiul liber; înseamnă a pătrunde dincolo de aparențe, în acel fond al lucrurilor care nu se revelează decât întru Duhul Sfânt.

Lectura spirituală a pericopei noastre începe de la această simplă constatare: Isus în Evanghelii, ne vorbește când prin cuvinte, când cu gesturi. Minunile pe care le săvârșește – ca și cea de astăzi – sunt ca tot atâtea cuvinte în acțiune, cuvinte mute, dar care fac să li se audă glasul până la marginile pământului, și care pot fi citite chiar și de analfabeți. Ce ne spune nouă, în credința noastră, acel gest al lui Isus, căruia i se face milă, se apropie de sicriu și spune mortului să se scoale, iar mortul ascultă cu cea mai mare grabă?

Este clar că aici este vorba despre simbolul unei realități mai mari, pe care o aflăm în toată scriptura și care poate fi exprimată în felul acesta: Fiul lui Dumnezeu, prin întrupare, s-a apropiat de omenirea moartă din cauza păcatului, și a înviat-o. Isus nu numai că a săvârșit câteva învieri din morți (Lazăr, tânărul din Nain, fiica lui Iair), ci El însuși este Învierea: “Eu sunt învierea și viața. Cine crede în mine nu va muri în veci”. Iată, așadar, mesajul spiritual din această duminică, pe care trebuie să-l deslușim și să-l aprofundăm.

Pentru a-l înțelege, trebuie să plecăm de la un punct ceva mai îndepărtat: la început Dumnezeu l-a creat pe om “după chipul și asemănarea Sa”: să fie inteligent, liber și investit cu suveranitate asupra lucrurilor, cu acea suveranitate care izvorăște din însăși suveranitatea lui Dumnezeu. Tocmai aceasta era ceea ce a voit Dumnezeu, adică o creatură creată pentru viață și pentru slavă. Peste această față glorioasă a omului a trecut cataclismul păcatului, care a devastat totul, iar omul a rămas asemenea unei grădini asupra căreia s-a abătut furtuna și grindina, din care n-a mai rămas aproape nimic sănătos!

Cu toate acestea, Dumnezeu, în mila Sa, nu l-a lăsat pe om în puterea morții, ci i-a venit în întâmpinare (canonul IV) și a trimis pe Fiul Său Unul-Născut. Aceasta este cea mai înaltă culme a istoriei: în Isus, Dumnezeu se face om între oameni, se pune în situația umană, și pentru a spune așa, se coboară până la nivelul răufăcătorilor; este purtat în trupul unei ființe omenești: se naște, plânge, se dezvoltă… Prima lectură de astăzi ne pune în față un simbol pentru a ne reprezenta acest mister: Ilie, care se întinde asupra copilului mort, punându-și gura pe gura copilului, mâinile sale pe mâinile acestuia. Tocmai aceasta a făcut Cuvântul cu umanitatea întreagă, prin întruparea Sa.

Însă acest lucru nu este suficient: Isus nu numai că s-a făcut om, ci a luat asupra Sa toate slăbiciunile noastre; a absorbit, să spunem așa, tot răul care se abătuse asupra omului, chiar și păcatul, care este cel mai îngrozitor lucru în fața lui Dumnezeu: “Pe cel ce n-a cunoscut nici un păcat, El L-a făcut păcat pentru noi, ca noi să fim neprihănirea lui Dumnezeu în El”. Despre acest om, care, chiar și în ținuta lui exterioară, era redus la însuși chipul pedepsei lui Dumnezeu, s-a spus: “Ecce homo!” Iată în ce hal a fost redus omul; iată în cele din urmă adevărul adevărat cu privire la om!

Dar iată a doua culme a istoriei: Isus învie din morți, și înviind, este ca și cum toată acea sarcină a păcatului a dispărut; rănile Sale ne-au vindecat. Omenirea a trecut ca printr-un mare botez și printr-o altă Mare Roșie. Înverșunații ei dușmani – păcatul, sclavia, moartea – au urmărit-o numai până aici, unde s-au și înecat: “A năpustit în mare, pe cal și pe călăreț… I-au acoperit valurile și s-au pogorât în fundul apelor ca o piatră”. Strigătul din Vinerea Mare: “Iată omul!”, răsună și în dimineața Paștelui, dar cu un alt înțeles, și care vrea să spună: “Iată omul cel nou!” Iată omul adevărat, liber însă ascultător, “Noul Adam”, și chiar mai mult decât noul Adam.

De fapt, aceasta nu este o simplă reînnoire a ceea ce a fost vechi, ci o reînnoire în mai bine (“o, felix culpa”). Acum, dacă un om este în Cristos, el este o creatură nouă. Să revenim la situația noastră: cum se face oare că după venirea lui Cristos, parcă nimic nu s-ar fi schimbat în lumea aceasta, ca și cum Cristos nu ar fi venit și nu ar fi înviat? Știm prea bine că Isus ne-a eliberat de păcatul original, însă nu și de unele urmări ale păcatului, cum ar fi concupiscența, dorința pătimașă, aviditatea, cu alte cuvinte nu ne-a eliberat de libertatea noastră. Izvorul otrăvit, care este inima egoistă a omului, continuă a mai revărsa încă tot ceea ce întinează și infectează întreaga omenire. Sclavia se perpetuează, umbra morții se reîntoarce pentru a acoperi lumea. Periodic, ne regăsim în Egipt, cu lanțuri la glezne, chiar după ce am traversat Marea Roșie.

Astăzi există câteva forme ale sclaviei, de mari dimensiuni, iar cea mai apropiată de noi este “consumul”. Trebuie să consumăm și iar să consumăm, pentru a produce iar și iar, pentru ca în felul acesta să se mențină lanțul intereselor și al profiturilor. Omul, fără să-și dea seama, se reduce la nivelul unei mașini: unul are o mașină de producție, altul una de consum, și tocmai în aceasta se află o mare nedreptate, pentru că pofta de câștig și bunăstarea unora provoacă și mențin mizeria a milioane și milioane de oameni. Aceasta este o sclavie mascată pe care mass-media o fac să treacă drept bunăstare, progres, viață adevărată și trăită din plin. Omul este manipulat și nu mai trăiește în el decât dimensiunea corporală și pământească, restul, adică dimensiunea spirituală a omului, s-a atrofiat și a pierit.

Noi nu spunem că nu trebuie să muncim, că nu trebuie să ne folosim toate talentele: pentru noi, pentru familie, pentru societate. Însă, așa cum toate lucrurile “își au vremea lor”, trebuie să existe o vreme “pentru toate”, chiar și pentru suflet, și o vreme pentru toți, deci și pentru cei care nu se pot gândi la suflet pentru că sunt hărțuiți de nevoile elementare. “Amintește-ți, creștinule, de demnitatea ta”. Aceste cuvinte ale Sfântului Leon cel Mare trebuie să circule în mijlocul poporului creștin, așa cum circulau cuvintele lui Moise printre evreii din Egipt, înflăcărându-i de nostalgia libertății pierdute. Trebuie recuperat sensul valorilor morale și redată întâietatea spiritualului asupra a tot ceea ce este material: să aibă întâietate adevărul, nu minciuna; dreptatea, nu nedreptatea… Iată sensul Euharistiei, al Împărtășaniei pe care o vom primi peste câteva minute: acel Isus, care a spus atunci tânărului mort: “Tinere, scoală-te”, acum ne repetă fiecăruia dintre noi aceleași cuvinte: “Îți spun ție: “Scoală-te!” Te-am eliberat pentru a fi liber; am murit pentru ca tu să trăiești. Acum vin la tine pentru a-ți reînnoi toate aceste daruri ale Mele: Cine mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu, are viață veșnică”.

Ritul latin