Start > Ritul latin > Preasfântul Trup și Sânge al lui Cristos

Preasfântul Trup și Sânge al lui Cristos

1 June 2007
1,042 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Preasfântul Trup și Sânge (Anul C)

Celebrările din Săptămâna Sfântă au rezervat un loc important Cinei de Taine, acelei Cine pe care Isus a luat-o împreună cu ucenicii săi și în timpul căreia El a făcut câteva gesturi care aveau să rămână gravate în memoria lor (și în memoria Bisericii) pentru totdeauna: le-a spălat ucenicilor picioarele arătând astfel în ce consta mesianitatea și senioria sa – slujire și dăruire -, și a instituit sfânta Euharistie ca memorial al Morții și Învierii sale.

Sărbătoarea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos, revenind asupra temei Cinei euharistice, îi aprofundează semnificația și îi stabilește locul în viața noastră creștină.

Pentru a aprofunda misterul Euharistiei să remarcăm în textele propuse pentru această sărbătoare strânsa legătură dintre un eveniment și elementele care vor constitui baza unei cine:

Pe când Abraham se întorcea, după înfrângerea lui Kedarlaomer și a regilor uniți cu el,… Melchisedec, regele Salemului, a oferit pâine și vin; el era preot al Dumnezeului cel Preaînalt. El l-a binecuvântat pe Abraham cu aceste cuvinte: “Binecuvântat să fie Abraham de Dumnezeul cel Preaînalt… care i-a dat pe dușmanii tăi în mâinile tale!”. Și Abraham i-a dat a zecea parte din tot ce luase. (Gn 14,18-20)

În acest text evenimentul evocat este victoria lui Abraham împotriva regilor coalizați împotriva cetății Sodomei, regi care l-au luat captiv pe Lot. Victoria lui Abraham a însemnat și eliberare lui Lot și a tuturor bunurilor sale. Pâine și vinul sunt acele elemente oferite de Melchisedec care, din acest moment, capătă o forță evocatoare a acestui eveniment victorios și eliberator din viața lui Abraham. Oferirea pâinii și a vinului începe astfel să asimileze și să evoce o victorie și o eliberare.

Isus vorbea mulțimii despre Împărăția lui Dumnezeu și-i vindeca pe toți cei care aveau nevoie de ajutorul lui. Cei doisprezece s-au apropiat de el și i-au spus: “Dă drumul mulțimii ca să meargă… să-și găsească ceva de mâncare, căci aici suntem într-un ținut pustiu”… Isus a luat cele cinci pâini și doi pești și ridicându-și ochii spre cer, le-a binecuvântat, le-a frânt și le-a dat ucenicilor să ca să le împartă mulțimii. Toți au mâncat pe săturate și, adunând firimiturile care au rămas, au umplut douăsprezece coșuri. (Lc 9,11-17)

În acest text evenimentul evocat este Predica despre Împărăția lui Dumnezeu și mulțimea vindecărilor săvârșite de Isus, ambele vindecătoare (și eliberatoare) atât ale sufletului cât ale trupului. Cele cinci pâini și cei doi pești binecuvântați și înmulțiți de Mântuitorul reprezintă acele elemente cu care Isus îi hrănește mulțimea venită la El. Asocierea,însă, dintre predica și vindecările săvârșite și înmulțirea pâinii și a peștilor face ca, de aici înainte, evocare acestei mese luate de mulțime în pustiu să reprezinte și suportul prin care se reiterează și se perpetuează vindecările săvârșite de Isus.

Domnul Isus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâinea și, mulțumind, a frânt-o și a spus: “Acesta este trupul meu dat pentru voi; faceți aceasta în amintirea mea”. După cină a făcut la fel cu potirul zicând: “Acest potir este noul legământ încheiat prin sângele meu; ori de câte ori veți bea din el, faceți aceasta în amintirea mea”. Astfel, ori de câte ori mâncați din această pâine și beți din acest potir, moartea Domnului o vestiți până la venirea lui. (1 Cor 11,23-26)

Sfântul Pavel (Paul) stabilește foarte clar, în ultimul verset, legătura dintre evenimentul morții și evocare (și perpetuarea) lui în cadrul Cinei euharistice.

Aceste conexiuni stabilite de textele sărbătorii din Joia Verde ne ajută să înțelegem că celebrarea Euharistiei nu ne pune în prezența doar a Trupului, a Sângelui, a dumnezeirii lui Cristos etc., ci a evenimentelor reale al căror suport memorial au devenit pâine și vinul oferite la altar. În plus, participând la celebrarea euharistică și împărtășindu-ne noi devenim “contemporani” cu aceste evenimente și ne facem părtași de roadele ei de vindecare, de eliberare, de mântuire.

Ritul latin