Start > Ritul latin > Haruri și sacramente, Rusaliile care continuă

Haruri și sacramente, Rusaliile care continuă

25 May 2007
1,656 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro
Coborârea Duhului Sfânt (Anul C)

An de an, Sărbătoarea Coborârii Duhului Sfânt oferă Bisericii ocazia de a reintra, pentru a spune așa, în sine însăși și de a se observa însuflețită și condusă de Duhul Sfânt. O prezență puternică dar discretă și tăcută, care ușor se poate observa. Ioan Botezătorul a început să predice contemporanilor săi spunându-le: “În mijlocul vostru se află unul pe care voi nu-L cunoașteți”. Necunoscutul de atunci era Isus, însă acum poate că ar trebui să repetăm același lucru despre Duhul Sfânt: “În mijlocul nostru și chiar în noi, se află unul pe care noi nu-l cunoaștem”.

În ultimele zile ale vieții sale, Isus făgăduiește ucenicilor că le va lăsa Duhul său ca pe o adevărată moștenire a sa, ca o continuare a însăși prezenței sale: “Și Eu voi ruga pe Tatăl și El vă va da un alt Mângâietor care să rămână cu voi în veac, și anume pe Duhul Adevărului”. În pericopa evanghelică pe care am citit-o, am retrăit momentul în care această făgăduință devine realitate. În Cenacol, Isus înviat intră, salută ucenicii, suflă asupra lor și spune: “Primiți pe Duhul Sfânt”. Rusaliile descrise de Luca în prima lectură reprezintă evenimentul care face vâlvă și publică acest dar făcut de Isus Bisericii.

Prin urmare, mai întâi de toate Duhul Sfânt este prezența spirituală a lui Isus cel înviat în Biserică, prezență care continuă, în mod diferit, prezența sa istorică de pe vremuri; prezență care, cu toate că este misterioasă, totuși, este o persoană: cea de-a treia persoană a Sfintei Treimi. “Fără de Duhul Sfânt, Dumnezeu este departe, Cristos rămâne undeva în trecut, Evanghelia este literă moartă, Biserica o simplă organizație, autoritatea o dominare, misiunea o propagandă, cultul o evocare, și toată activitatea creștină o morală sclavagistă. Însă în El cosmosul se înnobilează, Cristos înviat este de față, Evanghelia este putere dătătoare de viață, Biserica este comuniunea trinitară, autoritatea este slujirea liberatoare, Misiunea este Rusaliile, liturghia este amintirea și anticiparea, activitatea omenească este îndumnezeită” (Ignatios di Laodiceia).

Acesta este Duhul Sfânt în Biserică. Însă noi nu ne mulțumim cu a ști că Duhul Sfânt este prezent în Biserică așa, generic, ci vrem să știm în ce fel este El prezent în fiecare dintre noi, și cum putem veni în contact cu El. Răspunsul îl avem deja în a doua lectură de azi, extrasă din Scrisoarea Sf. Pavel și se rezumă la două mari cuvinte: haruri și sacramente: “Multe și felurite sunt darurile însă unul este Duhul”. Despre har apostolul spune că este o manifestare particulară a Duhului Sfânt pentru folosul comun; acesta este darul propriu. Alături de acest dar particular care este harul, se află darul comun al tuturor, adică sacramentul: “În realitate noi toți am fost botezați într-un singur Duh… și cu toții ne-am astâmpărat setea din același Duh”. Aici se face aluzie la două mari sacramente: al Botezului (“botezați”) și al Euharistiei (“adăpați”), iar la acestea se mai adaugă în pericopa evanghelică sacramentul Pocăinței: “Primiți pe Duhul Sfânt… cărora le veți ierta păcatele…”.

Ce raport există între sacrament și har? Mai întâi este Duhul care suflă unde vrea, cum vrea și cât vrea: este manifestarea liberă a Duhului Sfânt care se dăruiește prin gesturi înființate de Cristos și încredințate meditației și jurisdicției Bisericii. Însă este vorba totdeauna de același Duh care lucrează atât în har cât și în sacrament, pentru utilitatea întregului organism. Ne-am putea închipui aceasta cam în felul următor: să asemănăm totul cu un mare lac de acumulare care se alimentează din râul și pârâurile care se scurg din munți pentru a forma acest mare lac, cu scopul de a iriga suprafețe întinse de teren și a pune în mișcare hidrocentralele. Harurile sunt date oamenilor pentru îmbogățirea și sfințirea Bisericii; sacramentele sunt daruri date Bisericii pentru îmbogățirea și sfințirea oamenilor. Între aceste două există o armonie și o reciprocitate perfectă; a o rupe, într-un fel sau altul, înseamnă sărăcirea Bisericii și compromiterea admirabilului ei echilibru; înseamnă a cădea ori în sacramentalism ori într-un searbăd spiritualism. Un text al Conciliului Vatican II spune: “Duhul Sfânt nu numai prin sacramente și slujiri sfințește poporul lui Dumnezeu, îl călăuzește și îl îmbogățește cu virtuți, ci împărțind fiecăruia daruri proprii după plac și la alegere”, împărțește și printre credincioși, din orice categorie, haruri speciale care-i capacitează a-și asuma diferite opere și oficii utile reînnoirii și celei mai mari expansiuni a Bisericii, după acele cuvinte: “Fiecăruia i se dă arătarea Duhului spre folosul altora”. “Aceste haruri extraordinare, sau chiar mai simple și mai comune, după cum sunt mai ales indicate și folositoare, trebuiesc primite cu recunoștință și cu mângâiere. ” Prin urmare, este ceva providențial ca în această zi să cuprindem într-o privire aceste două fețe ale Rusaliilor care continuă: Sacramentele și Harurile.

Duhul Sfânt și Sacramentele

În două sensuri intervine Duhul Sfânt în Sacramente: El pregătește sacramentul și îl face activ; intervine în pregătirea sacramentului ca și în primirea lui. Teologia Bisericii a deosebit totdeauna două efecte distincte a sacramentelor: un efect cauzat de el însuși, independent de intenția omului, prin simpla putere a instituirii lui Cristos (ex opere operato), și un alt efect care depinde exclusiv numai de dispozițiile interioare ale aceluia care administrează sau primește sacramentul (ex opere operantis). Ambele efecte, în mod distinct, izvorăsc din acțiunea Duhului Sfânt: cel dintâi apare totdeauna prin el însuși, automat; al doilea apare din acțiunea Duhului Sfânt, într-o misterioasă legătură cu libertatea omului. Așadar, Duhul Sfânt este acela care asigură echilibrul eficace al sacramentelor; împiedică să se pună totul pe seama la “ex opere operato” (așa ca în trecut), reducând sacramentele la niște simple gesturi magice; dar împiedică și să se insista doar pe “ex opere operantis”, adică pe dispozițiile personale ale celui ce primește, cu riscul de a reduce sacramentele la simple semne ale acțiunii omului, fie acestea chiar semnele lucrării și puterii lui Dumnezeu.

Duhul Sfânt este chiar și forma ascunsă, sufletul sacramentelor; ritul și cuvântul sacramentelor (cărora teologii le spun materie și formă) sunt numai o parte a sacramentului, sunt ceea ce se vede și se simte; în spatele acestora există o formă ascunsă care însuflețește totul, prezentându-se evenimentul harului, și acesta este Duhul Sfânt. În sacramente Duhul Sfânt lucrează și actualizează misterul pascal al lui Isus în calitate de stăpân înviat. De unde are apa toată acea putere, care, în vreme ce atinge trupul, curăță sufletul? se întrebau Sfinții Părinți ai Bisericii; și răspundeau tot ei: “Această tărie vine de la Duhul Sfânt”. Aceeași întrebare o putem pune și cu privire la Euharistie: De unde are pâinea toată acea forță, prin care în vreme ce este mâncată de către trup, nutrește sufletul?

Răspunsul nu poate fi decât același: “De la Duhul Sfânt”. Duhul Sfânt este acela care consacră pâinea și vinul, după cum tot El a intervenit și în întruparea Cuvântului în Maria Fecioară. În canonul liturghiei noi spunem aceste cuvinte: “Duhul Sfânt să sfințească aceste daruri pentru ca ele să devină Trupul și Sângele lui Isus Cristos”. El apare într-adevăr, ca “Domnul Dătător de viață”; așa cum spunem noi în Crez: de fapt, El însuflețește speciile pâinii și ale vinului, făcând din ele Trupul și Sângele lui Isus.

Prin urmare, Duhul Sfânt este acela care realizează sacramental, însă tot El este acela care permite primirea sacramentelor, în strictul sens al cuvântului, dispunându-i pe credincioși ca ei să se apropie cu sufletul de ele, nu numai cu trupul. În legătură cu Euharistia, Isus spunea: “Duhul este acela care dă viață, carnea nu folosește la nimic”. “Carnea” este ritul sacramental, până la liturghie, dacă este trăită fără credință și fără participarea interioară, adică fără lumina Duhului Sfânt.

Încrederea principală în primirea sacramentelor nu trebuie încredințată pregătirii noastre (cu toate că aceasta este indispensabilă), nici în concentrarea noastră (ce ar putea fi), nici în avântul nostru, nici în a ne agita ca Marta, pentru a fi puse toate la locul lor și bine aranjate, ci încrederea trebuie să o punem întreagă, completă numai în “Dătătorul”, în donatorul: “Cum se uită ochii robilor la mâna stăpânilor lor… , așa se uită ochii noștri la Domnul Dumnezeul nostru, până va avea milă de noi”.

Esențialmente sacramentele sunt gesturile lui Dumnezeu; El este protagonistul, și de îndată ce voim a-l înlocui noi, se încețoșează și scad. Nici preotul, nici Episcopul, care administrează sacramentele nu sunt adevărații protagoniști: dacă Petru botează, apoi Cristos este cel ce botează; dacă Pavel celebrează Sfânta Liturghie, Cristos este cel ce o celebrează. În înțelesul strict al cuvântului noi nu suntem decât spectatori, adică cei care stau, privesc, aud, bat din palme și se entuziasmează în fața Marelui Biruitor, care este Isus. Prin botez, lupta nu se dă între noi și satana, ci între Cristos și satana: “Nu veți avea de luptat în lupta aceasta; așezați-vă, stați acolo, și veți vedea izbăvirea pe care v-o va da Domnul” (II Cronici 20, 17).

S-ar putea ca o comunitate creștină să-și trăiască din plin sacramentele cu această lumină și cu această forță, însă pentru o atare realizare este necesară redescoperirea și valorificarea celuilalt “canal” al Duhului Sfânt, adică “harurile”. Harurile sunt nedespărțite de sacramente; există o atracție puternică, un fel de magnet între haruri și sacramente, deoarece ambele provin de la același Duh Sfânt, și, împreună tind la construirea aceluiași trup al lui Cristos care este Biserica. Sacramentele potențializează și alimentează harurile, iar harurile reînsuflețesc sacramentele. Pentru a le primi cum se cuvine, sacramentele trebuiesc primite carismatic, primite ca niște daruri ale lui Cristos Înviat și într-un climat de laudă, de bucurie și de fervoare, care le ferește de obișnuință, de exterioritate și de ariditate.

În pericopa de astăzi, sfântul Pavel ne-a vorbit despre o mare diversitate de haruri, și în aceeași scrisoare către Corinteni își rezervă trei capitole întregi acestui argument. În comunitatea creștină primitivă exista o adevărată înflorire de haruri: harurile credinței și ale rugăciunii, harurile apostolatului și ale doctrinei, harurile profeției și ale slujirii în comunitate. Pentru a spune așa, harurile erau sistemul nervos al trupului Bisericii, acelea care-i asigurau dinamismul și sensibilitatea față de Duhul Sfânt și ajutau diversificării mădularelor. Pentru apostol, toate acestea însemna bogăție: “Căci în El ați fost îmbogățiți în toate privințele, cu orice vorbire și cu orice cunoștință”.

Chiar și în zilele noastre – așa cum ne îndeamnă Conciliul Vatican II – noi trebuie să primim cu recunoștință și cu dragoste harurile. Dar, cu toată rezerva, trebuie s-o spunem și pe asta: Harurile ne îngrozesc din două privințe și anume:

a) Pentru că ele fac vizibilă și activă prezența Duhului lui Dumnezeu, și în fața acestei prezențe omul este cuprins de frică, pentru că îi atrage atenția unul mai puternic și mai sfânt decât el.

b) Pentru că orice recipient uman, are un canal conductor inadecvat aceste energii divine, care o frânează și o deformează. În fața realelor dezordini (așa cum se întâmpla la Corint) veșnică este de actualitate primejdia de a “stinge Duhul”. Însă aceasta este tocmai o încercare, o ispită. De fapt, cine ne autorizează pe noi a ne scandaliza și a pretinde ca darurile Duhului Sfânt să fie lipsite de acele slăbiciuni omenești și obscurități pe care le întâlnim în tot restul vieții Bisericii, nefiind exclus chiar exercițiul autorității? Oare autoritatea în Biserică și-a păstrat starea ei curată de la început și în perfecta formă evanghelică și nu mai degrabă în limitele slăbiciunii omenești? S-ar putea ca din această cauză să fie eliminată autoritatea din Biserică?

După Conciliul Vatican II, suntem martorii unui semn grandios în toată comunitatea Bisericii Catolice: “reapariția harurilor”. Aici nu este vorba numai de așa zisa “Mișcare Carismatică”, deoarece toate mișcările unei reînnoiri care apar ici și colo în Biserică, chiar și în alte confesiuni creștine, posedă această surprinzătoare notă comună. Prin acestea poporul creștin recâștigă spontaneitatea, creativitatea și forța lui de mărturie, care este semnul tipic al acțiunii Duhului lui Dumnezeu: “Voi veți primi o putere, când se va coborî Duhul Sfânt peste voi, și îmi veți fi martori în Ierusalim și în toată Iudeea, în Samaria și până la marginile pământului”.

Aceasta este cea mai frumoasă nădejde pentru viitorul Bisericii, și mai ales pentru că, spre deosebire de alte mișcări asemănătoare din trecut, cea actuală nu s-a ridicat împotriva Bisericii, ci cu cea mai mare dragoste pentru Biserică și pentru ierarhia ei. Acum ne încredințăm forței Euharistiei pentru a trăi tot ceea ce am învățat. Sub privirile noastre se petrece o mare minune: Duhul Sfânt însuflețește speciile pâinii și ale vinului, personificând prezența Trupului și Sângelui lui Cristos. Acesta este imperativul momentului de față, în care noi suntem întăriți cu putere de sus.

Ritul latin