Start > Ritul latin > Duminica Rusaliilor (Anul C)

Duminica Rusaliilor (Anul C)

25 May 2007
1,029 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro
Coborârea Duhului Sfânt (Anul C)

- comentariu exegetico spiritual la lecturi -

Lectura I (Fap 2,1-11)

În seara Rusaliilor – chiar dacă evenimentul narat se întâmplă în jurul orei 9 dimineața (sărbătoarea începuse în seara precedentă) – se concretizează promisiunea lui Isus (1,1-5) într-un context care amintește marile teofanii ale Vechiului Testament, în special aceea din Ex 19 – preludiul darului Legii, ceea ce – de altfel – evreii celebrau în ziua de Rusalii (v. 1 și urm.). Duhul Sfânt este prezentat ca plinătate – este împlinirea promisiunii: ca “vânt puternic” care umple toată casa și pe cei prezenți; ca și foc “teofanic” ia forma de limbi de foc care se lăsa asupra fiecăruia transmițându-le puterea de a avea un Cuvânt Înfocat, în multe limbi (v. 3 și urm.)

Evenimentul se întâmplă într-un loc delimitat (v. 1) și angajează un număr restrâns de persoane; însă din acest moment, de la aceste persoane, începe o lucrare de evanghelizare care atinge marginile pământului (“din toate națiunile de sub cer”). Darul Cuvântului – prima carismă dată de Duhul Sfânt – are ca și scop preamărirea Tatălui și vestea că toți, prin mărturia ucenicilor, pot să se deschidă și să primească credința și, astfel, să-l preamărească pe Dumnezeu (v. 11b). Două caracteristici subliniază această nouă capacitate de a comunica transmisă de Duhul Sfânt: 1) era comprehensibilă tuturor, “reparând” imposibilitatea de a comunica provocata de evenimentul de la Babel (Gen 11,1-9); 2) pare că se poate crea o legătură cu acel “cuvânt extatic” al profeților cei mai vechi (cf. 1Sam 10,5-7) – în orice caz este interpretat ca un “cuvânt profetic” de către Petru atunci când explică iudeilor “de orice proveniență” cele întâmplate (v. 17 și urm.)

Duhul Sfânt vine și transformă inima ucenicilor făcându-i capabili de a intui, a urma și a mărturisi “căile Domnului” pentru a putea conduce toate neamurile la deplina comuniune cu El, în unitatea credinței în Isus Cristos, cel Răstignit-și-Înviat (v.22 și 38; cf. Ef 4,13).

Lectura a II-a (Rom 8,8-17)

Scriind Romanilor, Paul evidențiază drama condiției umane supuse sclaviei păcatului (cf. 7,14b-25). Și indică această fragilitate prin termenul biblic “carne”. Aceia care se lasă dominați de acest principiu nu pot fi plăcuți Domnului, pentru că “intenția cărnii lor este dușmănia cu Dumnezeu” (v. 7). Atunci cum se poate fugi de mânia lui Dumnezeu? Un alt principiu locuiește și acționează în cei botezați: Duhul Sfânt. Botezul provoacă moartea față de păcat (6,3-6). Datoria creștinului este aceea de a lăsa să lucreze în el în fiecare zi acest dinamism: moartea față de păcat și viața în Duhul Sfânt – dinamism intrinsec botezului, spre a deveni mereu mai viu conform vieții înseși a lui Dumnezeu (v. 10-12)

Este Duhul Sfânt cel care-l face pe om fiu adoptiv al lui Dumnezeu introducându-l în unica filiațiune a lui Cristos. Această realitate, însă, nu se împlinește într-un singur moment: este o sămânță care se dezvoltă zi de zi în funcție de docilitatea față de “călăuză”. În centrul Scrisorii apare pentru prima oară minunata definiție a creștinului: creștinul este “cel călăuzit de Duhul Sfânt”, deci este fiu al lui Dumnezeu (v. 14). Duhul întărește din interior această nouă adopție, dăruind libertatea de a ne ruga lui Dumnezeu cu aceeași încredere a lui Isus, cu aceeași confidență filială (v. 15) care deschide orizontul infinit al noi condiții: dacă suntem fii, suntem și moștenitori ai împărăției lui Dumnezeu împreună cu Cristos, întâiul-născut între mulți frați (v. 29).

Însă acest lucru înseamnă și a accepta de a împărtăși cu Isus “ceasul suferinței”, a patimii, pentru a trece cu el de la moarte la viață și a fi instrumente de mântuire pentru cât mai mulți (v. 7; cf. 1Pt 4,14).

Evanghelia (14,15-16.23b-26)

În acest text evanghelic, luat din discursul pe care Isus în îndreaptă ucenicilor săi în cenacol înaintea patimii sale, Duhul Sfânt este prezentat ca “un alt Apărător” – adică un Martor favorabil – care, după Isus și rugăciunea sa, va fi trimis de către Tatăl ucenicilor pentru a rămâne mereu cu ei (v. 16). Duhul este deci o realitate personală – nu o energie cosmică impersonală – și divină, care intră în comuniune cu omul și-l umple cu iubire. Și aici e nevoie de o precizare: nu este vorba de o iubire generică, ci de Iubirea lui Isus, acea iubire care se concretizează în observarea poruncilor sale, a învățăturilor sale, în credința profundă că Isus ne-a vorbit conform cu voința lui Dumnezeu, Tatăl său și – prin El – Tatăl Nostru (v. 15.23)

Păstrarea în inimă și punerea în practică a acestui Cuvânt produce dilatarea interiorității celui care se face ucenic, făcându-l capabil de a primi prezența lui Dumnezeu, care răsplătește infinit umila iubire a omului, punând în inima aceluiași om cortul său (cf. imaginea biblică a shekinah-ului, adică a prezenței glorioase a lui Dumnezeu în mijlocul poporului său) spre a locui în ea împreună cu Isus (v. 23). Aceasta este promisiunea comuniunii pe care Isus o face tuturor: “Dacă cineva mă iubește, va păzi cuvântul meu … vom locui la el“. După plecarea sa nu va lăsa să lipsească ucenicilor săi învățătura aducătoare de “viață veșnică” (6,68), deoarece Duhul Sfânt va veni în numele său pentru a desăvârși revelația făcând-o comprehensibilă și amintind-o, adică dăruind lumină în mod constant vieții de fiecare zi – nu rareori plină de umbre – cu razele veșniciei (v. 25-27).

Ritul latin