Start > Ritul latin > Ne-ar deranja dacă azi n-am celebra nimic deosebit?

Ne-ar deranja dacă azi n-am celebra nimic deosebit?

25 May 2007
3,002 afișări

Autor: pr. Mihai Blaj
Copyright: Predici.cnet.ro
Coborârea Duhului Sfânt (Anul C)

Nu știu dacă venind azi la biserică v-ați gândit la acest aspect, dar atunci când sărbătorim Rusaliile și facem solemnă celebrare, avem de fapt doi sărbătoriți de seamă cărora avem onoarea să le spunem “La mulți ani”. Mai întâi, de Rusalii, este ziua Bisericii, a Bisericii universale, e aniversarul nașterii sale pentru că ea se năștea, adică vedea cu adevărat lumina zilei în momentul în care apostolii au ieșit plini de Duh Sfânt afară din Cenacol, asemenea copilului nou născut ce iese din sânul mamei sale. Și pentru că Biserica suntem noi, creștinii, se cuvine azi să ne urăm unii altora un sincer și din inimă “La mulți ani”! Dar astăzi mai sărbătorim pe cineva. O persoană cu totul specială care, pe cât de mult e de prezentă în viața noastră, pe atât de mult o uităm în timpul anului. Azi îl sărbătorim pe Duhul Sfânt. Și tocmai despre el vreau să vă vorbesc și să mă întreb împreună cu dumneavoastră: cine este Cel pe care Biserica îl sărbătorește astăzi cu atâta solemnitate?

Karl Rahner punea undeva următoarea întrebare: dacă în Dumnezeu nu ar fi trei persoane, ci numai una singură, ar arăta altfel viața noastră? Sau, parafrazând, dacă într-o zi Sfântul Părinte ar da un document în care ar spune: “Dragi credincioși, ne cerem iertare, dar s-a făcut o greșeală. În Dumnezeu sunt doar două persoane: Tatăl care ne-a creat și Fiul care ne-a răscumpărat. Duhul Sfânt nu există”, ne-ar deranja cu ceva? S-ar schimba cu ceva lumea noastră, viața noastră, rugăciunea noastră? Personal nu cred că s-ar schimba prea multe. De ce? Pentru că, deși mărturisim un Dumnezeu Treime, ne-am obișnuit să ni-l închipuim pe Dumnezeu ca pe o forță impersonală, ambiguă, neclară, fără chip și fără nume. Or, primul răspuns la întrebarea “Cine e Duhul Sfânt?” este următorul: Duhul Sfânt este o persoană. Este Cineva. Cineva care, deși e Dumnezeu ca și Tatăl și Fiul, are propria personalitate. De aceea, vă invit astăzi să-l cunoaștem puțin mai bine plecând chiar de la ceea ce face el concret în viața noastră. Și o să mă folosesc în acest sens de cele două simboluri care i se atribuie în prima lectură de astăzi: vântul și focul.

Duhul Sfânt e ca un vânt. Nu este vântul. E ca un vânt. Ca un vânt puternic. Ca o furtună. Ce face vântul? Tulbură. Ridică praful. Face valuri. Atunci când în Biserică se depune praful, Duhul Sfânt are grijă să-l spulbere. Așa iau naștere conciliile, așa apar controversele, așa se mai clarifică lucrurile și așa creștem în credință. Sau când omul dă să se domesticească, să se așeze, să se obișnuiască, Duhul e acela care îl tulbură, care îl face să se neliniștească, să-și pună întrebări. Priviți, de exemplu, ce se întâmplă sub ochii noștri. Trăim într-un timp plin cu oameni prăfuiți, plictisiți și sătui de orice. Și în această copleșitoare indiferență, se mai scrie câte un Cod al lui Da Vinci, se mai găsește câte o Evanghelie a lui Iuda, mai apare câte un schelet de-al lui Isus care mai tulbură apele. Suntem obișnuiți să credem că astfel de lucruri ar fi opera iscusită a Dușmanului. Și probabil că așa și este. Dar putem vedea cu ochii noștri cu Duhul se folosește de ele pentru a mai spulbera praful de pe credința multora și de a-i face să-și mai pună întrebări și, în felul acesta, să se apropie mai tare de Dumnezeu.

Ce mai face vântul? E acela care ajută la polenizare. Ajută ca plantele să se înmulțească. Cine altul împrăștie Cuvântul lui Dumnezeu în lume dacă nu Duhul? El e Acela care îi duce pe misionar la capătul lumii, care deschide sufletele oamenilor să primească Cuvântul. Sau cine duce predica păstorilor în inimile credincioșilor? Iscusința ori talentul lor oratoric? Niciodată. Duhul e acela care suflă și poartă cuvintele noastre acolo unde trebuie. Îmi povestea un părinte în vârstă că într-o duminică nu prea avusese timp să se pregătească la predică și, considera el, nici nu prea a avut inspirație în momentul în care a făcut-o. Mai mult, din punctul său de vedere, făcuse atunci una dintre cele mai proaste predici de când era preot. Marți îi vine un bărbat la spovadă care mărturisește că nu se mai spovedise de 23 de ani. “Dar, întrebă părintele, ce v-a determinat să vă spovediți tocmai acum?” Bărbatul răspunse: “Predica dumneavoastră de duminică!” Așadar, dacă simțiți că ați prins rădăcini, că nu vă mai puteți mișca în lumea minunată a credinței, că vă domesticiți, că vi s-a împietrit inima, implorați Duhul să sufle, să vă tulbure, să vă agite, să vă dea valuri, căci el este “Domnul și de Viață dătătorul”.

Și o a doua imagine. Duhul Sfânt e ca un foc. Nu este focul. Este ca un foc. Ce face focul? Arde. Purifică. Curăță. Vindecă. Când Biserica dă să se îmburghezească, să uite de umilință, și vrea glorie ori bogăție, are grijă Duhul Sfânt să o purifice, să o ardă. Când omul o duce prea bine și de prea mult bine uită că mai există un Dumnezeu, are grijă Duhul să-l curețe, să-l ardă. De ce credeți că viața noastră e presărată cu atâtea momente de încercare și suferință? Iarăși, avem tendința să credem că sunt opera Dușmanului și să le privim ca pe un blestem. Am convingerea însă că de multe ori suferința nu e un blestem, ci dar al Duhului care nu vrea să-i prezinte Tatălui niște copii răsfățați și mofturoși, ci maturi, purificați și trecuți prin foc. Care sunt cele mai frumoase roade ale Duhului dacă nu sfinții, care toți au cunoscut suferința, iar mulți dintre ei chiar martiriul?

Ce mai face focul? Topește. Încălzește. Topește ceea ce e înghețat și face cald ceea ce e rece. Cine înmoaie inima unui păcătos, dacă nu Duhul Sfânt? Cine înduplecă un împietrit, dacă nu Duhul Sfânt? Și poate că asta e una dintre cele mai mari minuni ale sale. Să vezi cum un om cu o inimă tare ca piatra, devine cald ca o pâine aburindă. Să vezi cum, la căldura sa, înjurătura se transformă în rugăciune, blestemul în binecuvântare, mândria în umilință.

Aș mai putea vorbi în felul acesta încă multe predici despre Duhul Sfânt, așa de mare e domeniul său de activitate. Dar oricât aș vorbi despre el, nu se poate să-mi scot din minte ceea ce am spus la început: dacă Duhul Sfânt n-ar exista, noi n-am fi deranjați mai deloc. De ce? Îndrăznesc să spun că se întâmplă astfel întrucât noi, azi, nu prea mai avem nevoie de el. Sau cel puțin așa dăm impresia. Înainte de a se înălța la Tatăl, Isus a spus: “După ce voi pleca, vi-l voi trimite pe Duhul Sfânt”. Duhul Sfânt e cadoul făcut de Cristos oamenilor. E darul învierii. Mare decepție pentru ascultătorii săi! De ce credeți că evreii nu s-au înghesuit să creadă în Cristos? Pentru că ei nu așteptau așa ceva de la Mesia. Ei așteptau să le dea putere. Să le dea glorie. Să le distrugă toți dușmanii, să vină cu armată mare și să le răzbune toată umilința acumulată de secole. Asta așteptau evreii de la Mesia. Iar Mesia vine și le spune că li-l va da pe… Duhul Sfânt! Dar ce nevoie au ei de Duhul Sfânt? De ce nu se înghesuie creștinii în jurul Duhului Sfânt? La sfântul Anton se roagă săptămânal, dar la Duhul Sfânt cine știe de câte ori pe an. Păi ce nevoie au ei de el? Duhul Sfânt e putere de evanghelizare. El îi însuflețește pe apostoli să meargă la capătul lumii să predice Evanghelia. Dar ce nevoie avem noi de această putere? Ea e pentru doi, trei nebuni din dieceză care merg prin Africa să predice. Duhul Sfânt e putere de mărturie. Ea te ajută să-ți păstrezi credința atunci când cei din jur te arată cu degetul. Te ajută să dai mărturie despre Cristos acolo unde ești. Dar ce, când ieșim pe ușa bisericii mai există Cristos? Când e vorba de viața noastră de fiecare zi, trăită știm prea bine unde și cum, mai există Cristos? Și exemplele ar putea continua. Dacă e să fim sinceri, noi nu prea avem nevoie de Duhul Sfânt? Noi vrem cu totul altceva de la Dumnezeu. Ce ne dorim noi cel mai tare în viață? Să-l cunoaștem pe Dumnezeu Tatăl? Să devenim sfinți? Să avem viața harului în noi? Nu! Noi vrem bani să ne putem plăti facturile, vrem case decente, vrem sănătate, vrem serviciu bun, vrem carieră. Vă spun din experiență că novenele care se plătesc la un birou parohial sună în proporție de 80% astfel: “Mă rog pentru spor la bani, pentru spor în casă, pentru găsirea unui loc de muncă, pentru ajutor la proces, etc”. Adică altfel spus: “Doamne, mie îmi plâng copiii că vor calculator, fratele mă dă în judecată, vecinul face casă mai mare decât mine și tu, Doamne, îmi spui că mi-l dai pe Duhul Sfânt?!? Nu vezi cât ești de ridicol? Nu vezi că noi avem nevoie de cu totul altceva?”

Sărbătoarea Rusaliilor încheie timpul pascal, completează sărbătoarea Paștelui și abia cu ea înțelegem cu adevărat semnificația Învierii. Cristos nu a murit și înviat ca noi să avem ce mânca și să nu cerem de la Dumnezeu să ne dea salam de Sibiu pentru că el nu e producător de alimente. Cristos nu a murit ca eu să-mi pot face casă mare și să nu-i cerem să ne ajute să ne punem termopane pentru că el nu e trust de construcții. Cristos nu a murit ca noi să avem mai mulți bani și să nu așteptăm ca el să ne rezolve problemele financiare pentru că el nu e operator la bancă. Cristos a murit și a înviat pentru altceva. Darul său e altul. Darul lui Cristos înviat pentru noi oamenii e o putere interioară, nu o putere exterioară. E o putere care schimbă în primul rând lumea noastră interioară, spirituală, și nu atât pe cea materială din jurul nostru. Sau concret spus, Duhul Sfânt nu e o putere care ne ajută să câștigăm un proces, dar e o putere care ne ajută să iertăm, să luăm o decizie dreaptă, să privim lucrurile limpede. Nu e o putere care să ne facă bogați, sănătoși, celebri, dar e o putere care ne susține din interior și care, indiferent dacă avem vilă sau bordei, dacă suntem directori sau șomeri, dacă putem alerga ori mergem în cârje, ne ajută să nu ne clătinăm și să învingem în viață.

Și aș vrea să vă spun în acest sens o povestioară. Se spune că odată, o familie europeană săracă, doi părinți și un copil, au vândut tot ce-au avut, s-au suit într-un vapor și au pornit spre America, gândind că acolo le va fi mai bine. Fiind săraci, nu-și permiteau să mănânce la restaurantul vaporului, dar aduseseră cu ei o bună rezervă de pâine și brânză. Acestea constituiau și prânzul și cina lor. Cu timpul însă, pâinea devenea tare, iar pâinea mucegăită. Pe la sfârșitul călătoriei, văzând părinții că fiul lor devine din ce în ce mai trist, își scot din buzunar ultimii bani și-l trimit să ia o masă la restaurant împreună cu ceilalți copii bogați. Fiul se duce, dar după ce mănâncă, se întoarce înapoi plângând. Părinții rămân descumpăniți. “Fiule, dar ți-am dat ultimii noștri bani, ai mâncat la restaurant, ai fost alături de ceilalți copii! De ce ești trist?” “Plâng, răspunse copilul, căci am aflat că era inclusă în prețul biletului o masă zilnică la restaurant, iar noi, pentru că nu am întrebat pe nimeni, am mâncat tot timpul pâine și brânză ca sărmanii”.

Noi creștinii suntem în Biserică, care adesea e comparată cu o barcă care ne duce acasă. În Biserică, Duhul Sfânt și darurile sale sunt incluse în preț. Sunt pe gratis. Le poate avea oricine. De ce nu le folosim? De ce permitem să trecem prin viață reci, plictisiți, indiferenți, împietriți și nu cerem de la Duhul Sfânt minunatele sale daruri care ne fac vii? Lăsați-l pe Duhul Sfânt să sufle, să ardă, să încălzească. Pentru că fără Duhul Sfânt în noi suntem nimeni și nimic.

Vino la noi, oaspete care aduci bucurie în suflet.

În osteneală tu ești odihnă; în arșiță tu ești răcoare, iar în lacrimi ne ești mângâiere.

Înmoaie inimile împietrite, încălzește-le pe cele reci și întoarce-le pe cele rătăcite.

Vino, Duhule Sfinte! Amin.

Ritul latin