Start > Ritul latin > Chiar și lumea aceasta este a lui Cristos

Chiar și lumea aceasta este a lui Cristos

16 May 2007
1,744 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro
Înălțarea Domnului (Anul C)

Sărbătoarea Înălțării Domnului, pe care o celebrăm astăzi, este pătrunsă de un mare și solemn sens de bucurie: “Tresaltă de bucurie sfântă Biserica Ta, Doamne, prin misterul pe care-l sărbătorim astăzi cu această Liturghie de laudă” (Rugăciunea). Liturghia de astăzi nu este o Liturghie tristă, de rămas bun al lui Isus, care părăsește pământul și se reîntoarce în liniștea paradisului, ci o Liturghie de laudă și de preamărire. Descoperirea misterului acestei laude și a acestei bucurii înseamnă celebrarea adevăratului mister al zilei.

Rugăciunea liturgică amintită exprimă acest mister: “În Cristos ridicat la cer, natura noastră omenească a fost înălțată alături de Dumnezeu, iar noi, mădularele Trupului său, trăim în nădejdea de a ajunge acolo unde este Capul nostru în slava cerească”. Sfântul Paul scrie: “El ne-a înviat împreună, și ne-a pus să ședem împreună în locurile cerești, în Cristos Isus”. Deci, pentru moment, este numai o candidatură pe care am depus-o, pe cât de puternică pe atât de sigură, un fel de ancoră aruncată din mare pe țărm. Aceasta trebuie transpusă în realitate atunci când El va veni, pentru fiecare om și pentru lumea întreagă. De aceea, și în această sărbătoare Liturghia ne vorbește despre nădejde. Vom aminti acele cuvinte din scrisoarea către Evrei: “Avem astfel de Arhiereu care a șezut de-a dreapta tronului slavei în ceruri… Drept aceea, fraților, având îndrăzneală, să intrăm în Sfânta Sfintelor, prin sângele lui Isus, pe calea cea nouă și vie pe care pentru noi a înnoit-o, prin catapeteasmă, adică prin trupul Său”. Înălțarea la cer a Domnului amintește oarecum deschiderea acestei căi noi și vii pentru a ajunge la Dumnezeu, care este Cristos jertfit și înviat.

În alte vremuri, aceste reflecții erau suficiente pentru a trezi entuziasmul credincioșilor: siguranța și nădejdea toate erau îndreptate spre cer, adică spre un viitor care se află acolo sus, dincolo de această lume și la sfârșitul ei. Astăzi noi simțim că toate acestea, cu tot esențialul pe care-l spunem, nu spun totul. Înălțarea ascunde un alt mister.

Sfântul Paul, spre deosebire de povestirile sinopticilor, nu spune, pur și simplu, că “Isus s-a înălțat de la pământ”, că “s-a desprins de ei”, ci spune că “s-a ridicat deasupra” a tot ceea ce există, în sensul că a fost făcut capul tuturor și că toate au fost “supuse sub picioarele sale” (lectura a II-a): “Cristos s-a suit mai presus de toate cerurile ca să umple toate lucrurile”. Același lucru îl aflăm și în scrisoarea lui Petru: “Isus s-a urcat la cer și șade la dreapta lui Dumnezeu, și și-a supus îngerii și puterile…”.

Prin urmare, Sărbătoarea Înălțării Domnului este o sărbătoare de Întronare și îl amintește pe Cristos Înviat, pe care Tatăl l-a pus stăpânitor al lumii. De aici și introducerea psalmului 46 în Liturghia de astăzi, care este tocmai un psalm de intronizare:

“Dumnezeu se suie în mijlocul strigătelor de biruință.

Domnul înaintează în sunetul trâmbiței.

Cântați lui Dumnezeu cântați!

Cântați Împăratului nostru, cântați!

Căci Dumnezeu este împărat peste tot pământul.

Dumnezeu șade pe scaunul lui de domnie cel sfânt”.

În Isus Cristos, Dumnezeu a început să își exercite într-un mod nou și direct suveranitatea sa asupra lumii și asupra popoarelor. De aici înainte, lumea ne apare ca o “Nouă Cămașă a lui Isus necusută”, apare ca “Tronul Slavei sale”, mai mult decât scăunașul picioarelor sale. Desigur, aici nu este vorba despre o lume pusă sub stăpânirea celui rău, adică despre lume înțeleasă în sens moral, ci numai despre ceea este pozitiv în lume, întrucât este creată de Dumnezeu.

Isus și lumea

Trebuie să aprofundăm acest raport, pentru care semn și expresie este Sărbătoarea Înălțării Domnului. Sfântul Leon cel Mare spune că “tot ceea ce era de văzut în Mântuitorul nostru, prin Înălțarea sa la cer a trecut în sacramentalii și în Magister, a căror autoritate a înlocuit observarea și ascultarea directă de El”. Chiar și după Înălțarea Sa la cer, Isus rămâne printre noi, în Biserică. Însă aceasta nu este întreaga sa prezență; există și o altă prezență, poate mai ascunsă, dar mai vastă, ce acoperă întreaga lume. Întregul pământ a devenit “Lumea Domnului nostru Isus Cristos. Împărăția lumii a trecut în mâinile Domnului nostru și ale Cristosului său”.

Și aceasta “pentru că Dumnezeu l-a înălțat nespus de mult, și i-a dat numele care este mai presus decât orice nume, pentru ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul, al celor din ceruri, de pe pământ și de sub pământ”. Nu am sfârși niciodată să explicăm tot ceea ce este implicat în această afirmație de credință. În această lumină nu ne mai apare temerar faptul că cineva a putut spune: “Viața este un paradis, și cu toții suntem într-un paradis, însă nu vrem să-l recunoaștem, căci dacă am voi să-l recunoaștem, chiar mâine s-ar instaura paradisul în toată lumea” (Dostoievski). Pentru că paradisul, cerul, este acolo unde se află Cristos, și într-un fel sau altul, Cristos se află în toată lumea.

Această prezență a Sa are un punct de maximă concentrare, care este omul: fiecare om, nu numai fratele de credință și membru al aceleași Biserici. Dacă în această ordine de idei ar exista ceva care să-l situeze pe un om deasupra altuia, aceasta nu ar putea fi decât gradul de sărăcie, de suferință și de umilire, deoarece, cu acestea, identificarea cu Cristos este totală. “Cele ce ați făcut unuia dintre aceștia, Mie mi le-ați făcut”. Aceasta este foarte adevărat, dar pentru ce nu luăm noi aminte oare, măcar o singură dată, că nu numai omul, ci întreaga lume este a lui Cristos, cu toate că întregul univers este al omului? De ce nu ne gândim noi oare că nu este permis a polua apa, aerul, a reteza orice arbore sau plantă, a ucide în dreapta și în stânga orice animal, pentru că acestea fac parte din împărăția lui Cristos și au o frumusețe și un scop propriu, care nu pot fi sacrificate după capriciile și instinctele rele ale omului!

Cât de sensibil era la toate acestea Sfântul Francisc din Assisi! El nu se limita la a respecta creaturile, ci chiar le iubea pentru că în toate vedea o reflectare a slavei lui Dumnezeu, care, în Cristos, a reacoperit și a reînnoit fața pământului; toate îi vorbeau despre Isus Cristos. Într-o veche scriere creștină (Evanghelia apocrifă a lui Toma), citim aceste cuvinte ca spuse de Isus: “Dacă spargi lemnul, Eu acolo sunt, dacă rostogolești piatra, vei da de Mine, pentru că Eu și acolo sunt!”

Chiar de la începuturile Bisericii, circula printre creștini întrebarea: “Cum va fi venirea Fiului omului, și care-i vor fi semnele premergătoare?” Astăzi, se pare a se întrevedea un nou răspuns la acea întrebare, care să-l integreze pe cel vechi: “Venirea Fiului omului nu se va adeveri numai în cer, ci în același timp și pe pământ; Domnul va veni atunci când această prezență a lui, de care este plină lumea, se va arăta în toată slava sa, atunci când ochii oamenilor nu vor mai fi împăienjeniți, spre a-l putea vedea; când se va sfârși așteptarea creației, și va sosi și pentru ea ziua și ceasul nașterii. Numai atunci El își va putea face intrarea în Noul Ierusalim, urmat de toți sfinții săi, și va putea încredința lumea în mâinile Tatălui, pentru ca Dumnezeu să fie de acum totul în toți”.

Euharistia pe care o celebrăm anticipă acel moment: la ofertoriu, prin elementele pâinii și vinului, lumea materială se îndreaptă spre Isus Cristos, și, în Împărtășanie, prin noi, Isus Cristos merge spre lume. El, să spunem așa, o ia în stăpânire, o sfințește și o cuprinde, asemenea focului din clăile cu fân… “Oricine are nădejdea aceasta în el, se curățește după cum El este curat”.

Ritul latin