Start > Ritul latin > A înlăturat cu adevărat tulburarea?

A înlăturat cu adevărat tulburarea?

16 May 2007
1,319 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Înălțarea Domnului (Anul C)

Despărțirea

Luca este unicul care are curajul de a folosi verbul care indică fără echivoc despărțirea: “s-a despărțit de ei…” Ziua descrisă de pagina din evanghelie se deschide cu constatarea unei absențe (chiar dacă numai de trupul Învățătorului). Apoi Isus a fost găsit, fie de comunitate, fie de doi ucenici care au părăsit dezolați Ierusalimul. Și acum, la sfârșitul acestei zile, caracterizată ca un mare drum, Isus se desparte de ai săi.

Totuși această separare nu provoacă, cum ar fi natural, un sens de spaimă, și nici de tristețe. Ucenicii se întorc din Betania, unde s-a săvârșit despărțirea, plini de bucurie. “…S-au întors la Ierusalim cu mare bucurie”. Luca nu explică motivul acelei bucurii surprinzătoare, ne lasă cel puțin perplecși. Desigur că a avut loc ceva misterios, despre care este imposibil să vorbească. Apostolii au descoperit, sau cel puțin au intuit, o realitate care imprima pașilor lor un mers diferit de cel obișnuit al celui care se întoarce de la o despărțire definitivă. Noi nu știm. Au înțeles, totuși, că Isus s-a “despărțit” de ei, dar rămâne “prezent”.

Binecuvântarea

Un alt lucru deosebit care este subliniat: ultimul gest al lui Isus este un gest de binecuvântare: “În timp ce-i binecuvânta, s-a despărțit de ei și s-a înălțat spre cer”. Unii comentatori pun în paralelă fraza “a înălțat mâinile și i-a binecuvântat”, cu imaginile lui Aron (Lv 9,22) și ale lui Simon (Sir. 50, 22-23), ambii mari preoți, care binecuvântează poporul la sfârșitul unei jertfe. În al doilea caz, se referă și la poporul care se prosternează cu fața la pământ pentru a primi binecuvântarea, un detaliu care coincide cu cel prezentat de evanghelie (“… după ce l-au adorat”).

Deci Isus ar apare aici în haine sacerdotale care dă binecuvântarea ca o pecete a Jertfei sale, adică a Pătimirii. Totuși, trebuie notat că, dacă se acceptă scrisoarea către Evrei, în Noul Testament nu se vorbește niciodată de Cristos în termeni expliciți sacerdotali. De altă parte, gestul binecuvântării asupra pâinii aparține unui rit familiar mai mult decât cultului de la templu. În sfârșit – cum notează exegetul Roger Varro – Pătimirea este cuprinsă cu toată evidența în contextul Paștelui, care “printre toate riturile Vechiului Testament apare mai puțin sacerdotal”. Toate acestea presupun că gestul de binecuvântare a lui Isus, pus ca o concluzie la o scenă de adio, se referă la o comunitate însărcinată să continue opera Păstorului.

Binecuvântarea, deci, dobândește “o valoare pastorală și eclezială. Este Învățătorul ucenicilor, Domnul Apostolilor, Capul comunității care acționează aici. Binecuvântarea sa va fi, pentru Biserică, care trebuie să realizeze vizibil pe pământ forma nouă a prezenței sale, ca izvor al tuturor darurilor necesare vieții și pentru dezvoltarea sa” (R. Varro).

Templul: refugiu sau iradiere?

Un ultim lucru deosebit de paradoxal. Grupul ucenicilor, în loc să pornească imediat în lume, merge să se roage în templul din Ierusalim. “Stăteau mereu în templu lăudând pe Dumnezeu”. Astfel evanghelia lui Luca, care se deschide cu scena lui Zaharia care săvârșește jertfa de tămâie în templu, se încheie cu lauda din templu din partea apostolilor lui Isus. Templul domină totul. Desigur, apare strană această imagine a Bisericii misionare care este cultivată într-o atitudine statică: “Stăteau totdeauna în templu”. Avem deci o repliere în cult? O ocupare a spațiului sacru (echivalent cu sacristia în care mulți și astăzi pretind că se învecinează cu preoții) ca sector exclusiv de competență a Bisericii?

Nu. Lauda perpetuă a lui Dumnezeu este în legătură cu misiunea, care din ea își ia pornirea și dobândește forța. Trebuie să invocăm și binecuvântarea, care este o comunicare de viață. Fără binecuvântare nu este viață, nu este rodnicie. Și apoi binecuvântarea stă la baza transmiterii mesajului care trebuie să realizeze o comuniune între toate popoarele. Semnificativ, în această privință, este imnul pus la începutul scrisorii către Efeseni: “Binecuvântat să fie Dumnezeu… care ne-a binecuvântat cu toată binecuvântarea sa” (1,3). Binecuvântarea se răspândește, prin contaminare (de care sunt “purtători” apostolii), de la Israel la toate popoarele pământului. Templul, astfel, nu este un refugiu, ci un centru de iradiere.

Pentru ce el nu apare absent

Câteva note care pot să ne ajute să trăim consecințele acestei solemnități.

1 – “…După ce le-a poruncit apostolilor pe care i-a ales prin Duhul Sfânt, el s-a înălțat la cer” relatează Faptele Apostolilor (prima lectură) Și aici este mortificată curiozitatea noastră. Nu cunoaștem conținutul acelor “porunci”. Este permis să presupunem, totuși, că nu priveau numai cercul apostolilor. Fiecare dintre noi este interesat, chemat în cauză. Și atunci nu ar trebui să fie dificil să-i ghicim substanța: este vorba, în fond, de implicarea noastră pentru că el nu apare absent. Isus poate “să se despartă” numai după ce s-a încredințat că fiecare a înțeles propria datorie. Care nu constă, bine înțeles, în a-l substitui, ci de a produce semne evidente și citibile de toți despre prezența sa. Apostolii (și noi) “instruiți”, nu știu o lecție, dar sunt conștienți că trebuie să manifeste, sau cel puțin să lase să fie întrevăzută o prezență. Desigur. Marele risc al Înălțării este acela că noi înșine apărem “absenți”.

2 – “Stăteau cu ochii ațintiți spre cer…” (Fapte). “Stăteau mereu în templu…” (evanghelia). Dacă aceasta ar fi fost cu adevărat atitudinea definitivă, nu am fi aici să celebrăm sărbătoarea Înălțării. Și istoria lui Isus ar fi o poveste frumoasă (“a fost odată”), cu un epilog mai mult sau mai puțin fericit, conform punctelor de vedere. O poveste care ar fi fost folosită pentru a adormi copiii. Desigur. Sunt și adulți care ar pretinde că dorm asigurați de această poveste de acum încheiată, care ar avea avantajul de a nu prezenta cotituri neliniștitoare, lovituri de teatru neprevăzute. Sunt și astăzi oameni care s-ar simți mai liniștiți dacă Biserica lui Dumnezeu s-ar specializa în contemplarea norilor, cultivarea florilor, și dacă s-ar ocupa de problemele sufletești în spațiul protejat al templului.

Dar cineva a fost însărcinat să îndrepte în altă parte privirea apostolilor. Suflul Duhului Sfânt, apoi, a deschis porțile și a aruncat afară pe “cei care adorau”. Toată vina (sau meritul) acelei binecuvântări. Care nu încheia un eveniment. Dar oferea începutul unei aventuri cu rezultate imprevizibile. Isus, în chip misterios, s-a sustras privirilor. Pare că a îndepărtat tulburarea. Însă, grație unui frecventator obișnuit al templului, continuă, din fericire, să mențină tulburarea…

3 – Poate ucenicii, în momentul Înălțării, și-au dat seama că, deși întrupându-se, deși venind să stabilească cortul său în mijlocul oamenilor, Isus nu a părăsit “sânul Tatălui” (Io 1, 18). Tot astfel, deși s-a întors la cer, nu a părăsit pe prietenii săi. Dimpotrivă, aveau impresia că-l primesc ca și cum ar fi fost prima oară. Isus se despărțea de ei, dar nu-i părăsea.

Ritul latin