Start > Ritul latin > Duminica a V-a din Timpul Pascal

Duminica a V-a din Timpul Pascal

3 May 2007
807 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a V-a după Paște (Anul C)

- comentariu exegetico spiritual la lecturi -

Lectura I (Fap 14,21b-27)

Prima călătorie misionară a lui Paul și Barnaba se apropie de final. Parcurgând în sens invers orașele evanghelizate, ei îi “întăresc” pe ucenici (c. 22): este, acesta, un final tipic limbajului misionar folosit in primul secol al erei creștine. Indică bine consolidarea în credință și în modul creștin de a fi a acelora care au primit de puțin kerygma (anunțul) și pot fi cu ușurință dezorientați de către experiența persecuțiilor care însoțește aproape pretutindeni evanghelia și predicarea ei, deci pe vestitorii ei. Noii ucenici sunt deci îndrumați să persevereze în credință, îmbrățișând suferința ca participare la pasiunea lui Cristos. Întrucât comunitățile recent evanghelizate trebuie să învețe să-și trăiască singure credința, apostolii instituie în fiecare comunitate o primă formă de organizare eclezială prin alegerea și instituirea prezbiterilor.

Este un moment de fundamentală importanță în viața comunității: de aceea acest moment trebuie însoțit de rugăciune, post, de încredințarea în mâinile Domnului (v. 23) – exact cum însuși călătoria lui Paul și Barnaba fusese pregătită de către Biserica din Antiohia Siriei (v. 26) unde acum se întorc. Misiunea apostolică împreună cu responsabilitatea eclezială, sunt misiuni pe care însuși Domnul le încredințează unora (13,2 și urm.), dar de care fiecare comunitate trebuie să se simtă responsabilă susținându-i pe “cei aleși” prin rugăciune și jertfă. De aceea, apostolii, imediat ce ajung la destinație, îi adună pe frați spre a-i face părtași de ceea ce Domnul ha făcut prin ei, deschizând și păgânilor poarta credinței. A Lui este misiunea, a Lui este harul, a Lui este rodul. Lui apostolii îi datorează toată lauda și mărirea (v. 27).

Lectura a II-a (Ap 21,1-5a)

După ce a contemplat înfrângerea definitivă a forțelor răului și judecata lui Dumnezeu (19,11-20,15), Ioan este făcut vrednic să cunoască consecința luminoasă a acestei lupți: realitatea care apare în fața ochilor săi este caracterizată de o noutate radicală, substanțială și universală: întregul cosmos este implicat într-o astfel de transformare. Universul marcat de răutate – des simbolizat în Biblie de mare – este înlocuit de o realitate în mod calitativ diferită (v. 1). Dacă deja profeții au anunțat venirea “cerurilor noi și a pământului nou” (cf. Is 65,17) și au prezentat Ierusalimul ca și “mireasa lui Dumnezeu” (Is 62), orizontul lor rămâne totuși în limitele timpului iar referința imediată era restaurarea materială a orașului prin intervenția recreatoare a lui Dumnezeu. Acum Ioan vede coborând din cerul cel nou pe pământul cel nou acest oraș-mireasă, simbolul locuinței lui Dumnezeu cu oamenii.

Această temă “Dumnezeu care locuiește cu oamenii” este o temă care parcurge “în mod ascuns” întreaga istorie sfântă și, într-un anumit sens, indică semnificația ultimă a acestei istorii. De la intimitatea între Dumnezeu și om în Eden, la Cortul Întâlnirii-Prezenței (shekinah) care a însoțit poporul lui Israel în pelerinajul către Țara Făgăduită, la Templul din Ierusalim, până la Întrupare, Dumnezeu s-a revelat mereu mai profund ca fiind Emanuel, “Dumnezeu cu noi”. După moartea-învierea lui Cristos, un nou-ultim pas se săvârșește în revelație: omul-este-cu-Dumnezeu. După ce a fost distrus în totalitate răul (cap. 20), un nou popor aparține pe deplin Domnului care de acum este veșnic “cu ei” (v. 3). Citatele profetice vin una dupa alta pentru a descrie această splendidă realitate (Ez 37,27; Is 25,8; 35,10; 65,19) de comuniune, de consolare, de viață, de sărbătoare: ceva ce omul încă nu a cunoscut – pentru că Dumnezeu este Cel care face mereu noi toate lucrurile – și care totuși, încă de pe acum poate să preguste, deoarece “dacă cineva este în Cristos, este o creatură nouă: cele vechi au trecut, iată, au luat naștere altele noi” (2Cor 5,17; Is 43,19).

Evanghelia (In 13,31-33a.34-35)

Cu acest text începe “discursul de adio” a lui Isus făcut ucenicilor. Poarta Cenacolului se deschide și Iuda iese pentru a duce la îndeplinire trădarea Învățătorului. Evanghelia notează scurt: “Era noapte”. Noaptea păcatului, noaptea principelui acestei lumi. Și Isus știe că în câteva ore El va fi acolo, singur, în grădina din Ghetsemani, învăluit de aceleași umbre care vor încerca să-l înghită și împotriva cărora va trebui să lupte până la sânge. Știe toate aceste lucruri, și totuși ucenicilor le vorbește despre “glorificare Fiului Omului”. “Slava lui Dumnezeu” nu este facilul succes mondan, cât mai ales victoria binelui care pentru a lua naștere trebuie să treacă prin marea suferință. Crucea este astfel simbolul sânului matern care aduce adevărata viață.

Isus nu poate acum să “explice” ucenicilor săi semnificația morții sale: singur o abordează și o oferă. În cuvintele sale se simte cum vibrează grija pentru ucenici care, și ei, peste puțin timp vor rămâne singuri aproape striviți de forța dubiului și a scandalului. Ei nu-l pot urma, deocamdată. Pentru a face acest lucru au nevoie – acum mai mult decât oricând – de a fi păstrați în numele său. Iată deci că le lasă testamentul “poruncii celei noi” a iubirii reciproce. Pentru a o trăi, ei vor fi mereu în comuniune cu el și nimic nu va putea să-i smulgă din mâna sa. Ba mai mult, vor putea să o pună în practică pentru că El a fost cel dintâi care a pus-o în practică. “Nici un ucenic nu este ai mare față ed maestrul său”, dar orice ucenic este chemat să se conformeze maestrului său și să-l preamărească cu viața sa. “Porunca cea nouă” nu este un jug apăsător, ci comuniunea personală cu Dumnezeu însuși, care vrea să rămână prezent în mijlocul al lor săi ca iubire, caritate.

Ritul latin