Start > Ritul latin > Norocul de a ține în mână cartea care pierde

Norocul de a ține în mână cartea care pierde

3 May 2007
1,064 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a V-a după Paște (Anul C)

Dar există cu adevărat acea cetate?

În fața descrierii acelei cetăți, apare dorința de a cere îndată cetățenia. Ce noroc: să poți trăi într-un loc unde toate lucrurile miros a proaspăt pentru că au fost făcute “noi”, moartea a fost izgonită, lacrimile au fost șterse definitiv din ochi, nimeni nu mai trebuie să se plângă, au dispărut lucrurile urâte, neplăcerile și nenorocirile, forțele răului aruncate afară, puterile ostile neutralizate, și toți se pot bucura de prezența constantă și benefică a lui Dumnezeu.

Dar nu este cazul să ne facem prea multe iluzii. Cetatea descrisă în a doua lectură este Ierusalimul ceresc. “Cerul nou” și “pământul nou” sunt obiectul speranței noastre, punctul final de sosire al unui drum aspru. Acum cerul care este deasupra noastră este încă străbătut de nori întunecoși, amenințători, și pământul pe care pășesc picioarele noastre este populat de prezențe nu totdeauna încurajatoare. Spectacolul la care suntem constrânși să asistăm este făcut din “lucrurile de mai înainte”. Adică este o replică descurajatoare de gesturi triste, mizerii asortate, prefăcătorii dezgustătoare, stupidități cumplite. Și sângele și lacrimi curg în torente. Și tragedia se amestecă cu farsa. Și chiar atunci când se anunță noutăți senzaționale, se observă foarte repede că sunt scoase din vechime, auzite din nou, repertoriu insuportabil.

Important este de a nu ceda

Este semnificativ că fragmentul luminos din Apocalips, de la liturgia de astăzi, este așezat în mijloc, între două pagini care stabilesc un motiv de contrast strident. Ca o flacără cuprinsă între două pietre. Pe de o parte (textul din Fapte), de fapt, ne amintim de “multele încercări” la care suntem supuși. De cealaltă parte găsim un trădător care se rotește noaptea. Cerurile noi și pământul nou par deci de neatins, așezate într-o altă dimensiune. Aici trebuie să ne mulțumim să înghițim amărăciunile și să umblăm învăluiți de ceață.

Chiar așa? Acele două pietre supărătoare reprezintă numai un element de contrast sau ne lasă să întrevedem o mică trecere care ne permite să intuim, fie chiar într-un fel nesigur și provizoriu, cu contradicțiile inevitabile, realitatea definitivă? Să examinăm lucrurile de aproape. Paul și Barnaba parcurg cetățile din podișul Anatoliei pentru a însufleți și îndemna pe credincioși. Semn evident că credința era pusă la încercare. Credința, atunci ca și astăzi, este supusă în mod necesar la zguduituri tari. Până când nu este încercare, opoziție, se poate… crede că crezi.

Apostolii îndeamnă să “rămână tari în credință”. Nu este vorba de a lua atitudinea de eroi și a sfida totul și pe toți. Pur și simplu, este problema de a nu ceda, de a nu slăbi credința. Dacă credința este legătura cu Cineva, atunci ” rămâne tare” când nu lasă credința în momentul în care se înfurie furtuna. Desigur, Paul și Barnaba întăresc, șterg lacrimi. Dar nu pot garanta că nu se vor revărsa altele. Nu asigură că, de aici înainte, calea va fi eliberată de dificultăți, de pe cer vor fi măturați norii cei mai neliniștitori, și la orizontul credincioșilor va apare “frumosul stabil”. Dimpotrivă, accentuează că “este necesar să suporte multe încercări”.

Trecerea obligatorie spre “un cer nou și un pământ nou” este aceasta, nu alta: strâmtorată, nesigură, sfâșietoare, expusă la rafalele geroase ale vânturilor furioase. Chiar și păgânii cărora, de puțin timp, Dumnezeu “le-a deschis poarta credinței” (și este marea și mângâietoarea știre comunicată de Paul primelor comunități), trebuie și ei să traverseze acea “trecere” foarte dificilă. Adică, sosirea presupune un drum incomod parcurs sub semnul perseverenței și fidelității. Isus a promis clar: “Voi sunteți cei care ați rămas statornici cu mine în încercări; și eu pregătesc pentru voi o împărăție, așa cum Tatăl a pregătit pentru mine, ca să puteți mânca și bea la masa mea în împărăția mea…” (Lc 22, 28-30).

Chiar și lui Petru Cristos îi vestise: “Simone, Simone, iată satana a căutat să te cearnă ca pe grâu; dar…” După acel “dar” ne-am fi așteptat să spună: “eu am împiedicat ca voi să treceți prin acea sită riscantă, să evitați acea operație cu un sfârșit nesigur.” Dimpotrivă: “M-am rugat pentru tine pentru ca să nu scadă credința ta” (Lc 22,31). Credința care “nu scade” nu este deci o credință scutită de luptă din cauza constituției firave a persoanei, ci credința întărită de încercare. În sfârșit: “cerul nou” nu plouă peste noi pe neașteptate, nici “pământul nou” nu încolțește pe neașteptate sub picioarele noastre. Se apropie de noi pas cu pas, croindu-ne calea, cu greutate, între zidurile de întuneric care par că ne sufocă, și eliberând terenul de pietrele ascuțite.

A ales partea greșită

Evanghelia prezintă un alt paradox. Isus spune că a început “preamărirea” sa. Și afirmă aceasta în momentul în care un prieten a “ieșit afară” pentru a-l trăda. Gloria, deci, nu trece prin succes, triumf, stăpânirea și nimicirea dușmanilor. Cel care este “preamărit” apare, în ochii lumii, ca o înfrângere, un faliment, unul părăsit de toți. Isus nu spune: victoria este asigurată pentru că suntem o putere, pentru că putem să învingem pe oricine, din cauza numărului și a mijloacelor și a ajutoarelor de care dispunem. Isus prezintă o glorie învăluită de slăbiciune, expusă batjocurii oamenilor. Fiul omului “glorificat” a ales partea greșită. A mizat pe cartea care pierde: cea a iubirii. În timp ce dușmanii țin puternic în mână cărțile sigure ale forței, vicleniei, banului care roade fidelitatea, complicitatea secretă, alianțele care asigură succesul în acțiune.

Și, mai paradoxal, chiar în momentul în care acea carte se descoperă că pierde, o pune în mâinile ucenicilor. “Vă dau o poruncă nouă: ca să vă iubiți unii pe alții…”. Și nu este o carte care se poate juca în modul pe care îl preferăm noi, ci numai în modul în care a jucat-o El: “Așa cum eu v-am iubit pe voi, astfel să vă iubiți și voi unii pe alții”. Al doilea termen de echivalență nu mai este iubirea față de noi înșine (“iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți”), ci iubirea manifestată de Cristos (“iubiți-vă așa cum eu v-am iubit pe voi”). Această carte devine și semnul de recunoaștere al ucenicului. “Din aceasta vor ști toți că sunteți ucenicii mei, dacă vă veți iubi unii pe alții”.

Apartenența la Cristos nu este secretă. Trebuie să fie manifestată. Toți au dreptul s-o cunoască. Dar “semnul” este unul singur: iubirea. Deci numai iubirea descoperă credința noastră. O comunitate de credință devine în mod necesar o comunitate de iubire. Și credința nu se răspândește în alt mod decât prin iubire. Eu lupt pentru adevăr când reușesc să înving dușmanii cu armele carității. Eu apăr credința mea când nu cedez pe tărâmul carității. O credință “încercată” este o credință care aduce dovezi foarte clare pe tărâmul iubirii.

Cel credincios, deci, nu s-a apropiat încă de “cerurile noi” și de “pământul nou”. Dar trăiește deja, prin iubire, statutul acelei realități definitive, al acelei cetăți promise. Nebunie, naivitate, prostie, utopie? Definițiile și etichetele nu contează. Necazul (sau frumusețea) este că Învățătorul jocului, pentru a ne asigura victoria, ne-a lăsat în mână singura carte care pierde.

În acel timp Biserica…

O scurtă notă particulară despre împrejurările, despre alegerea bătrânilor, sau prezbiterilor, în comunități (prima lectură). Alegerea este precedată de post și rugăciune (“… după ce s-au rugat și postit”). Important este și gestul de la încheiere: “I-au încredințat Domnului, în care au crezut”. Se poate intui că examenul fundamental la care erau supuși candidații este cel al credinței (este vorba, de fapt, de Domnul “în care crezuseră”). Și pregătirea în această materie, atunci, nu se făcea cu ajutorul textelor (care încă nu existau).

Pe lângă aceasta încredințarea în mâinile Domnului indică clar că ghidul comunității rămâne Cristos. Presbiterii asigură o legătură cu unicul Păstor, de care ei mai întâi trebuie să asculte și căruia trebuie să-i dea cont, nu de “gestiunea”, ci de iubirea investită în grija comunității. Cei bătrâni, deci, sunt “de încredere” în măsura în care sunt încredințați Domnului. Erau timpuri în care se așezau la masă nu pentru a discuta, sau pentru a se pune de acord, ci pentru a posti. Și se rugau nu pentru a fi acceptată o hotărâre deja luată, ci înainte de a alege (în mod colegial). Erau și ar trebui să fie mereu timpurile Bisericii lui Cristos.

Ritul latin