Start > Ritul latin > Duhul Sfânt pe care îl va trimite Tatăl

Duhul Sfânt pe care îl va trimite Tatăl

3 May 2007
1,144 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a după Paște (Anul C)

În ultimele duminici, Liturghia ne-a prezentat fragmente din cuvântarea de rămas bun a lui Isus, în care am observat intercalându-se cele patru prezențe: Isus, Tatăl, Duhul Sfânt și ucenicii. Astăzi ne vom îndrepta atenția asupra uneia din aceste prezențe, și anume aceea a Duhului Sfânt. Ne invită la aceasta însuși Isus Cristos prin acele cuvinte: “Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl în numele meu, vă v-a învăța toate și vă va aminti toate câte vi le-am spus Eu”. Mai avem și un alt motiv pentru care facem aceasta: nu putem limita reflecțiile noastre asupra Duhului Sfânt doar la o singură duminică din an. Chiar și Rusaliile au trebuință de un “Advent”, adică de un timp de așteptare și de pregătire, pentru a ne face vrednici să-L primim, atunci când va veni acest mare dar al lui Dumnezeu.

În această lumină, Rusaliile apar ca o continuare a Paștelui: Isus dispare din fața alor săi după trup, dar pentru a rămânea pururea cu ei sufletește. “Vă este de folos să mă duc, căci dacă nu mă duc Eu, Mângâietorul nu va veni la voi”. “Dacă M-ați iubi v-ați bucura că mă duc la Tatăl… “. Această a doua prezență este mai bună decât prima, pentru că este universală (nu se mai limitează în spațiu și timp numai la Palestina), pentru că este interioară și eficace.

În cuvântarea lui Isus, Duhul Sfânt apare intermediarul constant, care pe de o parte îl leagă pe Isus de Tatăl, și pe de alta pe Isus de ucenici: “Eu îl voi ruga pe Tatăl, și vă va da un alt mângâietor…” “Mângâietorul pe care vi-l voi trimite de la Tatăl…” (Ioan 15, 26). “El va lua dintru ale mele și vă va vesti vouă” (Ioan 16, 14). Duhul Sfânt este contemplat acum în Sfânta Treime, ca unul care purcede de la Tatăl și de la Fiul, și care formează extraordinara comuniune între Tatăl și Fiul. Acum, în viața creștinului, în care-și va afla locuința, devenind lumină, mângâiere și maestru interior; acum în viața Bisericii în care va fi mărturie vie a lui Isus, îndrumător lăuntric în deplina descoperire a adevărului și tăria de a se împotrivi lumii celei rele, convingând-o de păcat.

Cu cea dintâi lectură: “Căci s-a părut nimerit Duhului Sfânt și nouă… “, liturghia pare a ne atrage atenția tocmai asupra acestei sfere, asupra acestui cadru, referitor la Duhul Sfânt și la Biserică: Duhul Sfânt călăuzește Biserica în cele mai mari decizii ale ei și o ajută ca să rămână unită (este vorba de Conciliul din Ierusalim, în care s-a stabilit ordinea unei conviețuiri pașnice în Biserică). Așa că astăzi nu doresc să reflectez atât asupra Duhului Sfânt într-un cadru particular, cât mai mult a vedea ceea ce este Duhul Sfânt: în Sfânta Treme, în noi înșine și în Biserică. Pentru a descoperi aspectele cele mai importante pentru noi ale Duhului Sfânt, ne vom lăsa călăuziți de către un maestru neîntrecut în această materie, de Sfântul Augustin (cfr. De Trinitate). Cu o deosebită insistență, trei lucruri îi sunt atribuite Duhului Sfânt în Noul Testament: a) Duhul Sfânt este un dar; b) Duhul Sfânt este o comuniune; c) Duhul Sfânt este bucuria și pacea.

Duhul Sfânt este un dar! Este suficient chiar și numai a rosti acest cuvânt, pentru ca prin Biblie să apară atâtea puncte luminoase care se recheamă reciproc, spre a forma o unică rază de lumină. Isus îi spune samaritencei: “Dacă ai fi cunoscut tu darul lui Dumnezeu și cine este cel ce-ți zice: Dă-mi să beau, tu singură ai fi cerut să bei și El ți-ar fi dat apă vie!” Cum vom putea noi afla că acel “dar al lui Dumnezeu” îl indică tocmai pe Duhul Sfânt? Citeam puțin mai înainte în aceeași Evanghelie a lui Ioan următoarele cuvinte: “Dacă însetează cineva să vină la mine și să bea… Spunea cuvintele acestea despre Duh, pe care aveau să-l primească cei ce vor crede în El”. Darul este apa vie și apa vie este Duhul Sfânt.

Apostolul Paul, la rândul său, spune că Isus, urcându-se la cer, le-a împărțit daruri oamenilor; însă ce le-a dat Cristos oamenilor după înălțarea sa la cer, dacă nu pe Duhul Sfânt care s-a coborât asupra apostolilor în ziua Rusaliilor? Duhul Sfânt este marele, unicul și imensul dar al lui Dumnezeu, care căzând asupra Bisericii se răsfrânge în atâtea daruri deosebite, care sunt harurile, ca lumina care-și asumă diferite culori, câte sunt și corpurile asupra cărora se răsfrânge. Unicul dar se împarte în mai multe daruri spre a se recompune în unitatea Bisericii, prin care ne sunt date toate darurile. La fel ca și în Euharistie: pâinea care conține Trupul lui Cristos, se frânge pentru a fi împărțită, însă apoi se reunește pentru a forma din nou o singură pâine mai mare, care este Biserica.

Duhul Sfânt este numit în scriptură “Darul lui Dumnezeu”, însă i se mai spune și “comuniune”. Mai întâi comuniunea Tatălui cu Fiul. În Sfânta Treime, numai Duhul Sfânt are un nume comun cu toate cele Trei persoane divine, pentru că în Dumnezeu totul este Duh și totul este “sfânt”, în vreme ce nu totul se poate numi Tatăl și Fiul. El este Duhul și al Tatălui și al Fiului. Prin urmare Duhul Sfânt este comuniunea Tatălui și a Fiului între Ei, originea oricărei comuniuni și a toată comunitatea. Și tocmai din acest motiv trinitar, El este și comuniunea dintre Dumnezeu și noi. “Tatăl și Fiul au voit să existe o legătură între noi, și cu Ei, prin tot ceea ce este comun, în sensul că au voit a ne uni în unitate, prin același dar pe care ei îl au în comun” (Sf. Augustin). Comuniunea personală cu Dumnezeu și cea eclezială dintre noi își au originea în unicul izvor care este Duhul Sfânt, în comuniunea trinitară. Expresia: “În unire cu Duhul Sfânt”, pe care o ascultăm la Liturghie, exprimă sub formă de rugăciune această viziune și înseamnă: în unitatea în care se află însuși Duhul Sfânt.

În al treilea rând, Duhul Sfânt este bucurie și veselie. Și aceasta ne-o dovedește Scriptura: “Ucenicii erau plini de bucurie și de Duh Sfânt”. “Împărăția lui Dumnezeu nu este mâncare și băutură, ci neprihănire pace și bucurie în Duhul Sfânt”. Mângâierea, care este o modalitate a bucuriei (bucuria în tristețe), aici aparține Duhului Sfânt. Mângâietorul: chiar și această prerogativă izvorăște din viața intimă a Sfintei Treimi. Extraordinara unitate a Tatălui cu Fiul nu se poate concepe fără neprihănire, fără dragoste și fără bucurie. Această bucurie și această fericire în Sfânta Treime este Duhul Sfânt (Sf. Augustin). “Duhul Sfânt este acel fluviu al lui Dumnezeu care se revarsă de sus, din Sfânta Treime, și care prin rodnicia lui înveselește cetatea lui Dumnezeu”, adică Biserica (Sf. Ambrozie).

Toate aceste trăsături ale Duhului Sfânt, cuprinse în Sfânta Scriptură, – darul, comuniunea, bucuria – țintesc spre o realitate care le conține, spre dragoste. Darul este semnul dragostei. Paul numește dragostea “darul cel mai înalt”, acela fără de care toate celelalte daruri, oricât de sublime ar fi ele, chiar și graiul îngerilor, la nimic nu ar folosi; chiar și Duhul Sfânt propriu zis nu este numit “dar” decât pe baza dragostei. Comuniunea este și ea efectul dragostei și nu ar avea nici o valoare dacă ar fi despărțită de ea, pentru că este împărtășirea și circulația dragostei dintre mai multe persoane dotate cu inteligență și libertate. La drept vorbind, de unde vine bucuria, dacă nu din a iubi și a fi iubiți? Dragostea este acel magnet care ne atrage spre un loc de odihnă al nostru, către răsplată și bucurie; fiecare om este atras numai de greutatea dorinței sale” (Sf. Augustin).

Dar dacă tot ce se spune despre Sfântul Duh în Scripturi are drept scop un singur lucru, adică dragostea, în cazul acesta acum este momentul ca noi să facem pasul decisiv și să ne deschidem ochii spre marea revelație: Duhul Sfânt este acel Dumnezeu despre care vorbește Noul Testament când spune: “Dumnezeu este dragoste”. Desigur, în Dumnezeu totul este dragoste, însă Duhul Sfânt este “dragoste” în sens propriu, personal, nu numai natural; despre El se spune cu siguranță același lucru ca și despre dragoste, că “purcede de la Dumnezeu”: “purcede”, nu e născută. Însă atunci ce este acea dragoste a lui Dumnezeu care prin botez s-a revărsat în inimile noastre prin Duhul Sfânt? Nu alt fel de dragoste, ci însuși Duhul Sfânt! Nu revarsă asupra noastră ceva străin de El, ci chiar pe El însuși; nu un lucru, un obiect, ci o persoană, pentru că El locuiește cu voi, va fi în voi. Aici nu poate fi vorba, cel puțin la început, despre dragostea noastră față de Dumnezeu, ci despre dragostea pe care o are Dumnezeu față de noi; nu de a iubi, ci mai degrabă de a fi iubiți.

Așadar, numai în Duhul Sfânt îl iubim noi pe Dumnezeu. El se face una cu noi în așa fel încât își însușește chiar și glasul nostru și strigă: “Abba”, Părinte! Acest strigăt ni se potrivește nouă, și nu Lui, căci nu este Fiul Tatălui, ci numai purcede de la Tatăl; fără El, strigă în pustiu cel ce strigă “Abba”, Părinte. Duhul Sfânt este locuința dragostei lui Dumnezeu și a aproapelui (una fără alta nu pot exista). Cele două mari porunci sunt reunite în El, care devin noua Lege, spirituală și interioară. Evreii comemorau la Rusalii conferirea Legii; în aceeași zi noi amintim Coborârea Duhului Sfânt. Cu aceasta se măsoară distanța dintre Vechiul și Noul Testament: acolo, legea scrisă pe table de piatră, care nu face altceva decât că relevă păcatul; aici, Legea scrisă în inimă, care îngăduie nu numai a vedea binele, ci chiar a-l face.

Acum, la sfârșitul acestei predici să ne întrebăm: Ce este pentru noi Duhul Sfânt pe care l-am descoperit astăzi? Este inima de carne dată omului răscumpărat de Cristos, pentru a fi în stare să-l iubească pe Dumnezeu și să fie iubit de Dumnezeu, și să-i iubească pe frați. Este într-adevăr pentru noi “Cel mai mare dar”, care cuprinde toată posibilitatea de comuniune și de bucurie. Ce tristețe și ce responsabilitate dacă după toate acestea nu vom ști să iubim, nu vom ști să trăim într-o comuniune civilizată, respectându-ne unii pe alții, dacă nu vom ști a fi veseli și a procura în felul acesta bucurie fraților noștri, care așteaptă de la noi așa ceva.

Ritul latin