Start > Ritul latin > Duminica a VI-a din Timpul de peste an

Duminica a VI-a din Timpul de peste an

7 February 2007
868 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a de peste an (Anul C)

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi –

Lectura I (Ier 17,5-8)

Profetul Ieremia ne oferă în textul din această duminică un dicton sapiențial într-un context profetic. Contrapunând extremele – în stilul tipic culturii semitice -, mai întâi partea negativă (v. 5-6) și apoi cea pozitivă (v. 7-8), profetul indică în mod clar unde “găsește” omul izvorul blestemului care are ca și final moartea, și, pe de altă parte, unde dobândește binecuvântarea care aduce cu sine viața. Nelegiuitul nu este caracterizat ca și cel care înfăptuiește răul, ci ca și acela care se încrede în sine și în lucrurile umane (vezi “trup”) găsindu-și în ele siguranța personală (cf. Ps 145,3 și urm.). Nelegiuitul este acela care se îndepărtează mai întâi de toate în interiorul său de Domnul: din această atitudine a inimii izvorăsc toate nelegiuirile (cf. Mt 15,18-19).

Lucrul în care omul își pune încrederea este ca un teren din care un copac își are hrana și își găsește stabilitatea. De aceea, cel nelegiuit este asemenea unui ciulin plantat într-un loc pustiu și neprimitor (v. 6); nu va putea aduce rod și nici nu va putea avea viață lungă.

Dar și omul drept este caracterizat plecând de la dimensiunea interioară a personalității sale: el se încrede în Domnul, fapt pentru care este asemenea unui copac plantat în preajma apei (cf. Ps 1): nu are de ce să se teamă de capriciile anotimpurilor; nu se va usca niciodată și va fi mereu rodnic (v. 7-8) deoarece își pune încrederea în Domnul și în el își găsește apărarea.

Lectura a II-a (1Cor 15,12.16-20)

Dacă învierea lui Cristos este fundamentul credinței noastre, pe de altă parte aceeași înviere este și baza speranței noastre: pentru acest adevăr, Paul este dispus să-și joace propria credibilitate și o face “cu cărțile pe masă”. Există o relație strânsă între învierea lui Cristos din morți și învierea noastră.

Este ceea ce a “intuit” când era în drum spre Damasc; este ceea ce l-a susținut mereu în apostolat: Paul l-a întâlnit pe Cel Viu care a învins moartea! Apostolul nu are nici un dubiu în ceea ce privește faptul că din acea victorie izvorăște pentru orice creștin darul speranței, dincolo de orice posibilitate omenească. Și este vorba de o speranță nu doar pământească, ci mai ales ultra-pământească: din acest motiv noi creștinii nu suntem “de plâns”, ci, din contră, avem cum să încurajăm și pe ceilalți. Isus cel Înviat este “primiția celor care au murit” (v. 20), este “cel dintâi născut între mulți frați” (Rom 8,29); după el și prin puterea lui, evenimentul plin de bucurie al învierii este și va fi experiența tuturor celor care prin credință îl acceptă pe Isus ca Mântuitor.

Speranța creștină se exprimă și în acești termeni: moartea a fost biruită; viața cea nouă în Cristos este deja inaugurată; în Isus vom trăi mereu plinătatea vieții în totalitatea ființei noastre omenești: trup, inimă și suflet. Nu este vorba deci de o speranță bazată pe criterii/calcule omenești, ci de o speranță-cadou, garanție a unui dar viitor care va depăși orice intuiție omenească (“suntem fii ai lui Dumnezeu, dar ceea ce vom fi nu ni s-a arătat încă“: 1In 3,2).

Evanghelia (Lc 6,17.20-26)

Cu acest text începe – și se continuă până la cap. 8,3 – așa-numita “Mică inserție” a lui Luca față de Marcu (de unde Luca se inspiră). Spre deosebire de Matei, Luca reduce fericirile de la 8 la 4; dar la cele 4 fericiri, Luca adaugă 4 amenințări. După părerea exegeților, Luca ne-ar oferi o ediție a cuvintelor lui Isus mai apropiată de realitatea istorică – ceea ce are o importanță deosebită. Totuși, este bine să amintim că “intermedierea” diferiților evangheliști în a reda învățăturile lui Isus nu trădează adevărul mesajului; din contră, ei îl focalizează și îl recitesc în funcție de binele comunităților cărora se adresează.

Fie cele 8 fericiri ale lui Matei, fie cele 4 ale lui Luca pot fi reduse la una singură: fericirea – adică norocul și fericirea – celui care ascultă Cuvântul lui Dumnezeu în predica lui Isus și încearcă să-și vadă în acest cuvânt propria viață. Adevăratul ucenic al lui Isus este în același timp sărac, blând, milostiv, făcător de pace, curat la inimă … Din contră, cel care nu acceptă noutatea evangheliei merită numai amenințări care, pe buzele lui Isus, corespund la tot atâtea profeții de tristețe și nefericire. Varianta lucană a fericirilor-amenințări se caracterizează prin contrapunerea între “deja” și “încă-nu”, între prezentul istoric și viitorul escatologic. Sigur, comunitatea căreia îi scrie Luca avea nevoie să fie provocată să-și amintească necesitatea nu doar de a “traduce” în cotidian credința, mai exact în gesturi de caritate evanghelică, ci și de a menține vie speranța prin adeziunea deplină la învățătura – chiar radicală – a fericirilor evanghelice.

Ritul latin