Start > Ritul latin > Zâmbind printre lacrimi

Zâmbind printre lacrimi

7 February 2007
1,733 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a de peste an (Anul C)

Un preot și-a început predica la Evanghelia de astăzi cerând credincioșilor să ridice mâinile dacă le-ar place să fie săraci, înfometați, înlăcrimați, urâți de toți. Nici o mână sus. Apoi i-a rugat ca, dimpotrivă, să ridice mâinile cei care ar dori să fie bogați, bine hrăniți, mereu zâmbitori și vorbiți numai de bine în comunitate. Toate mâinile au fost sus. Dacă am repeta acest experiment în orice altă biserică, am obține probabil rezultate similare. Cu toate acestea, în Evanghelia lui Luca Isus declară că fericiți sunt cei săraci, înfometați, întristați și care sunt urâți de alții. Și pentru a fi sigur că afirmațiile îi sunt clar înțelese, continuă aruncând cuvintele grele asupra celor care sunt bogați, sătui, care râd și sunt lăudați. De ce oare? Vrea oare Luca să ne facă să înțelegem că sărăcia materială în sine este un semn al relației bune cu Dumnezeu, iar prosperitatea materială este o pedeapsă? Cu siguranță că nu!

Sărăcia în sine nu este o binecuvântare ci un rău, o lipsă. De fapt toate elementele enumerate în fericirile prezentate de Luca – sărăcia, foamea, plânsul, ura, excluderea, insulta, defăimarea – sunt toate rele. Sunt lucruri pe care nici un părinte bun nu le-ar dori pentru copilul lui. Nici Dumnezeu nu dorește aceste lucruri pentru noi, copiii Lui. Și atunci cum să înțelegem aceste fericiri? Cheia fericirilor să găsește într-o clauză importantă pe care el o adaugă după ultima fericire, iar această clauză este “din cauza Fiului Omului”. Ceea ce spune Luca este că cei care acceptă aceste condiții vitrege, ca preț pe care îl au de plătit pentru a-l urma pe Cristos, sunt cu adevărat binecuvântați. Câteva informații despre contextul social al Evangheliei lui Luca ne vor fi de ajutor.

Luca a scris Evanghelia sa într-o perioadă de teribile persecuții sociale și religioase îndreptate împotriva celor care credeau în Cristos. Erau atât de severe încât oricine practica creștinismul era conștient că riscă să fie dat afară din familie, respins de prieteni și exclus din sinagogă. Respectivul își pierdea dreptul de moștenire, inclusiv drepturile comerciale în comunitate. Chiar dacă era o persoană bogată, cu multe pământuri și ferme, în momentul declarării credinței în Cristos era automat deposedat și devenea sărac lipit pământului. Acum înțelegeți de ce unii mai deștepți mergeau înainte și își vindeau pământurile!

În pasajul dinaintea Evangheliei de astăzi, Luca descrie chemarea celor doisprezece apostoli (Luca 6,12-16). Dintr-un grup mare de persoane care veneau și plecau, căutând să se decidă dacă să îl urmeze sau nu, Isus cheamă explicit doisprezece bărbați ca asociați ai Săi. Acum să ne închipuim că ne numărăm printre primii creștini, din primul secol. Dată fiind situația descrisă mai sus, cum v-ați simți dacă Cristos v-ar chema să îl urmați? Ați ști că imediat ce ați răspunde cu “da” chemării Lui, v-ați pierde proprietățile și titlurile în comunitate, ați deveni automat membru al clubului săracilor, al celor urâți, al proscrișilor. Cu lacrimi în ochi v-ați codi dacă să acceptați sau nu numirea. Și atunci Isus, privind la lacrimile tale, îți spune: “Fericiți voi, cei săraci, căci a voastră este împărăția lui Dumnezeu. Fericiți voi, care acum sunteți flămânzi, căci vă veți sătura. Fericiți voi, care plângeți acum, căci veți râde. Fericiți veți fi când oamenii vă vor urî, când vă vor alunga, când vă vor insulta și vor șterge numele vostru ca infam din cauza Fiului Omului. Bucurați-vă în ziua aceea și tresăltați de bucurie, căci iată, răsplata voastră va fi mare în cer; pentru că așa au făcut și părinții lor profeților” (Luca 6,20-23). După un astfel de discurs, cel chemat de Cristos ar zâmbi printre lacrimi, pentru că înțelege că a făcut într-adevăr alegerea cea bună.

Seria de “vai vouă” se referă în schimb la cei care au răspuns cu “nu” invitației lui Isus (asemenea tânărului bogat) pentru că nu erau gata să renunțe la poziția din comunitate, la cercul de prieteni, ca să nu mai vorbim de bogățiile pe care le acumulaseră în viață. Au ajuns să acorde o mare importanță lucrurilor bune din această viață, o importanță atât de mare încât au devenit un fel de zei pentru ei. Din multe puncte de vedere sunt ca bărbații și femeile vremurilor noastre, marcate de materialism și consumerism. Isus le spune că au făcut alegerea greșită deoarece punerea prosperității lumești în fața lui Dumnezeu pavează drumul nu spre fericire, ci spre tragedia veșnică.

Ritul latin