Start > Ritul latin > Duminica a IV-a din timpul de peste an

Duminica a IV-a din timpul de peste an

26 January 2007
1,428 afișări

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a de peste an (Anul C)

Într-un text autobiografic (Ier 1,4-19: lectura I), profetul Ieremia amintește de momentul în care, într-o experiență profundă de întâlnire cu Dumnezeu, a perceput chemarea sa: “Înainte de a te forma în sânul mamei te cunoșteam…“. Înainte ca Ieremia să vină în lume și să fie recunoscut de un tată, Dumnezeu “îl cunoștea” (cf. Is 49,1 și Ps 139,13). Mai mult, încă înainte ca să înceapă să trăiască în sânul matern, Dumnezeu “îl cunoaște” și știe deja ce misiune să-i încredințeze. Încă înainte ca părinții să fi hotărât nașterea copilului lor, Dumnezeu este prezent. Ieremia descoperă cu stupoare imensă cu câtă iubire a fost voit și ce plan a gândit din totdeauna Dumnezeu pentru el. “Te-am pus ca profet al națiunilor“: purtătorul de cuvânt al lui Dumnezeu nu numai la poporul său, dar și la păgâni. Această misiune de profet “incomod” îi va aduce rezistențe și persecuții, care vor avea un efect devastator asupra sufletului său blând și fragil. Însă Dumnezeu, chiar dacă nu-l va scuti de suferință, îl asigură că va fi alături de el și îl va face “ca o fortăreață” în fața forței tuturor adversarilor. Ieremia este figură a lui Cristos, dar într-un anumit sens și figură a creștinilor, chemați să vestească evanghelia cu cuvântul și cu viața într-un ambient adesea refractar și ostil. Martori curajoși și fideli care – chiar dacă nu de puține ori sunt singuri și în minoritate – știu să conteste răul și să reafirme astăzi valori la care nu se poate renunța, cum ar fi de exemplu dreptul la viață, sacralitatea căsătoriei, valoarea de a fi părinți, dreptatea, fraternitatea, etc. “Te-am pus profet“. Acest cuvânt – care va fi reluat de Isus cu mandatul: “Îmi veți fi martori” (Fap 1,8) – Domnul îl repetă fiecărui botezat. Biserica ne cheamă pe toți să fim “martori ai lui Isus înviat, speranța lumii” în orice ambient al vieții personale și sociale.

Duminica trecută, Isus aplica persoanei sale și misiunii sale cunoscutul text din Isaia (62,1-2) conform căruia viitorul Mântuitor, trimis de Dumnezeu, va duce săracilor vestea cea bună. Declarația solemnă a lui Isus este reluată la începutul textului evanghelic din această duminică: “Aceste cuvinte ale Scripturii pe care le-ați auzit cu urechile voastre, astăzi s-au împlinit“. Reacția auditorului este mai întâi favorabilă. Uimirea adunării se referă la “cuvintele de har“: un mesaj care provine de la “har“, adică de la bunăvoința divină, și care are ca și conținut bunăvoința, iubirea lui Dumnezeu față de oameni. Uimirea poate să conducă la credința în Isus, dar poate să degenereze și în refuz. De altfel, locuitorii din Nazaret sunt uimiți că aceste “cuvinte de har” ies din gura unui consătean, a unuia dintre ei, al cărui tată îl cunosc. Cum poate Dumnezeu să se manifeste într-un om care are origini așa de umile? Este “scandalul” Întrupării. Este așa de greu de a da crezare unui viitor nou, diferit. Isus demască atitudinea lor interioară: “mântuirea”, pe care o vestea Isaia, ei o reduc la minuni de vindecare în favoarea lor exclusivă. “Doctore, vindecă-te pe tine însuți“: adică înființează o “clinică” aici la Nazaret și fă interesele localității tale. Ar vrea să-l acapareze pe Isus pentru ei pentru motive locale. Răspunsul său îi privește pe concetățenii săi, dar și întregul Israel: “Nici un profet nu este bine primit în patria sa“. Cu această afirmație el schițează destinul său de profet neascultat și refuzat de ai săi. Este vestirea “împietririi” poporului său față de evanghelie.

Apoi Isus declară că misiunea sa nu se limitează numai la Israel, ci este universală. Profeții Ilie și Elizeu a făcut bine persoanelor care nu aparțineau poporului ales: văduva din Sarepta Sidonului (feniciană) și Naaman Sirianul. Tot așa și el, Isus, săvârșește minuni la Cafarnaum, unde locuiesc foarte mulți păgâni, arătând că mântuirea lui Dumnezeu este destinată tuturor popoarelor. Misiunea sa nu trebuie să privilegieze un anumit teritoriu, ci se adresează persoanelor. Nu este un drept pe care nazaritenii pot să-l invoce, ci este un dar al lui Dumnezeu. Tocmai pentru a evidenția această gratuitate, Dumnezeu a ales ca destinatari ai minunilor sale pe cei de departe și pe cei excluși: o văduvă săracă și străină și un sirian.

Nazaritenii înțeleg și vor să-l alunge pe Isus. Mai mult, chiar încearcă să-l ucidă. Scena vestește și prefigurează pătimirea sa, ca și refuzul necredincios și opoziția din partea lui Israel față de el și apoi față de Biserică. Drumul evanghelizării trece prin suferință, sau mai bine zis prin fidelitatea până la moarte a lui Isus și a trimișilor săi. “El, trecând prin mijlocul lor, a plecat de acolo” (literal: “pleca“). Expresia ne face să înțelegem că Isus a reușit “să o șteargă” și probabil face aluzie deja la victoria sa asupra morții. Verbul evocă și tema, îndrăgită de Luca, lui Isus care călătorește fără încetare pentru a duce pretutindeni evanghelia. Creștinii, angajați – asemenea lui Ieremia – în activitatea profetică a evanghelizării, nu pot să nu fac referință la această scenă. Nici nu pot să neglijeze faptul că Isus, începând ministeriul său public, apare ca un evanghelizator “perdant”, falimentar. Chiar el, care este evanghelizatorul prin excelență, începe cu un insucces însemnat. Și acest lucru face parte din planul lui Dumnezeu pentru el și pentru toți ceilalți misionari și trimiși.

Evanghelia se vestește din iubire și cu iubire. Numai iubirea este credibilă. Elogiul pe care sfântul Paul îl aduce iubirii (1Cor 12,31-13,13: lectura a II-a) este una din paginile cele mai sublime și înfocate din scrisorile sale și din întregul NT. “Râvniți la carisme mai mari! Eu vă voi arăta o cale mai bună decât toate“. Propriu zis: “o cale superlativă, superioară tuturor carismelor”. O cale care este unică. Singurul drum pe care toți creștinii trebuie să-l parcurgă: calea iubirii. În afara ei, chiar și carismele cele mai splendide și prestigioase nu au sens. “Dacă nu am dragoste, nu sunt nimic“. Dacă iubesc, sunt. Dacă nu iubesc, nu sunt.

Este important de notat că pentru apostol iubirea este o “cale“. Nu o țintă pe care cineva poate să-și facă iluzia că a atins-o și în care să se instaleze. Suntem mereu în mișcare. Nimeni nu este niciodată un “sosit”. Iubirea trebuie cucerită metru după metru cu tenacitate neobosită.

Apoi, Paul schițează fizionomia iubirii. Prezintă cincisprezece proprietăți, cincisprezece comportamente ale iubirii, care este ca personalizată. Probabil că Paul se gândește la persoana lui Isus. S-ar putea spune: Isus este “răbdător“, Isus este “binevoitor“, etc. Am putea spune că iubirea în acțiune are două fețe. Una este îndreptată spre cei care în orice mod provoacă suferință: este răbdarea. Cealaltă este îndreptată spre cei care suferă și sunt în nevoie: este bunăvoința, care înseamnă a voi și a face binele pentru aproapele, a-l sluji și a-i aduce bucurie. Aceste două orientări generale ale iubirii sunt explicate în verbele care urmează. Așa cum se poate observa, iubirea nu așteaptă să se manifeste în ocaziile mari, ci se exercită în viața de zi cu zi, în raporturile cele mai obișnuite. În scrisoarea, pe care un condamnat la moarte – în timpul celui de-al doilea război mondial – o scria soției sale în ajunul execuției, îi face această destăinuire: “Tu ești pentru mine capitolul 13 din prima Scrisoare către corinteni” (= textul despre iubire). Adică tu ești portretul iubirii, schițat de Paul, realizat perfect. Și soția cu siguranță putea să spună același lucru despre el.

Vrei să știi ce este iubirea? Privește familia aceea, privește comunitatea aceea. Ce provocare pentru fiecare dintre noi!

Pr. Mihai Patrașcu

Ritul latin