Start > Ritul latin > Duminica a II-a de peste an

Duminica a II-a de peste an

13 January 2007
747 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul C)

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Is 62,1-5)

Suntem pe timpul edictului lui Cirus, împăratul care permite evreilor să se întoarcă în patria natală și să reconstruiască cetatea Ierusalimului (538 a.C). Textul prezintă viziunea profetului cât privește cetatea sfântă, învăluită de iubirea lui Dumnezeu, însă descrisă prin intermediul unei terminologii tipice ambientului nupțial. E o veste de mângâiere și de speranță: Dumnezeu este fidel, iartă și îl reprimește pe poporul său, chiar dacă e păcătos și departe de pactul alianței.

Întâlnirea Domnului cu Ierusalimul este “dreptate”, adică semnul acțiunii mântuitoare a lui Dumnezeu; e “slavă”, semn al prezenței sale iubitoare în mijlocul poporului său; e “mântuire”, întrucât și-a amintit de “restul” lui Israel și a manifestat fidelitatea iubirii sale (cf. Os 2,15-25).

Textul din Isaia considerat are anumite sintonii cu evanghelia (In 2,1-12). Mai întâi, motivul alianței descrise prin intermediul imaginii nupțiale: “vei fi o cunună strălucitoare în mâna Domnului, o diademă regală în mâna Dumnezeu tău” (v. 3). Apoi motivul slavei, al faimei: “popoarele vor vedea dreptatea ta și toți regii mărirea ta” (v. 2). Aceste două motive, prezente de altfel și în textul evanghelic, sunt aplicate de către liturgie lui Cristos.

Lectura a II-a (1Cor 12,4-11)

Biserica din Corint era o comunitate vie, carismatică, însă risca două pericole: primul, acela al iluziei că prezența Duhului era suficientă să garanteze fidelitatea față de tradiție, corectitudinea morală și unitatea comunitară; celălalt, acela de a supraevalua pe nedrept unele carisme (cum era carisma glosolaliei, aceea a “vorbirii diferitelor limbi”) în dauna altor carisme (cum sunt carismele de slujire). Paul, intervenind în această situație, face comunității din Corint o afirmație fundamentală, valabilă oricărei comunități creștine: toate carismele vin de la Duhul Sfânt, care, bogat fiind în astfel de “inițiative”, poate să se manifesteze nu doar într-un mod (carismă), ci așa cum vrea el (cf. In 3).

După aceasta, Paul face o a doua afirmație fundamentală: multitudinea carismelor, pentru ca să fie semnul Duhului, trebuie să realizeze condiția: “edificarea comunității” – trebuie să urmărească binele întregii comunități, deci a fiecărui membru în parte. În spatele varietății carismelor fiecăruia este carisma iubirii, carismă dăruită tuturor și fiecăruia în parte. Numai îndeplinită această condiție se poate vorbi de prezența Duhului în comunitatea creștină. Dragostea este capacitatea creștinilor de a colabora unii cu alții; este iubire față de Cristos, mai întâi de toate (chiar și înainte de iubirea față de aproapele); este “ușă” deschizătoare spre acorduri dinamice, de convertire, nu de atitudini statice, de blazare, de descurajare sau resemnare. “Caritas Christi urget nos” (cf. 2Cor 5,14), iubirea lui Cristos ne “constrânge” la acțiune.

Evanghelia (In 2,1-12)

Gestul făcut de Isus la Cana este un gest de manifestare mesianică, o epifanie prin care Isus însuși se manifestă, diferit de Botezul în Iordan, unde Tatăl descoperă misterul profund al lui Cristos. Episodul de la Cana are o mare importanță în evanghelia după Ioan întrucât este primul și modelul tuturor semnelor, cel care înglobează sensul diferitelor gesturi ale lui Isus. Dublul sens al semnului este indicat în finalul narațiunii: manifestă slava lui Cristos și conduce la credință (v. 11).

În această manifestare a lui Isus la Cana, unele detalii (cum sunt abundența vinului, calitatea sa specială, faptul că înlocuiește apa pregătită pentru spălările rituale) sunt semne mesianice care îl arată pe Isus ca și Mesia, cel care inaugurează Noua Alianță și (deci) Noua Lege. Până și contextul unei nunți (cu tot fastul unei astfel de ocazii) unde se realizează minunea, îl pune în evidență pe Isus ca fiind Mirele mesianic care celebrează nunta mesianică cu mireasa sa, Biserica, simbolizată de Maria, femeia adevăratei credințe.

Această nuntă mesianică “privește”, tinde spre “ceasul” crucii și al învierii: numai din această prospectivă se poate înțelege identitatea slavei, a măririi care se manifestă la Cana. Pentru Ioan, pe cruce se manifestă mărirea lui Isus, care nu este altceva decât strălucirea și puterea iubirii lui Dumnezeu care se dăruiește în totalitate (fără rezerve) oamenilor. Pe această bază, pentru ucenic, a se abandona lui Isus înseamnă a se abandona logicii iubirii trăite până la consecințele cele mai radicale, după exemplul Mariei care acceptă aparentul refuz (și aparentul reproș) pentru a se lăsa condusă spre țeluri superioare imposibil de imaginat sau de calculat oamenilor.

Ritul latin