Start > Ritul latin > Ce te faci când nu mai ai vin?

Ce te faci când nu mai ai vin?

13 January 2007
1,290 afișări

Autor: pr. Lucian Păuleț
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul C)

Ca întotdeauna, evanghelia lui Ioan oferă un simbolism profund: transformarea apei în vin e un semn al mesianității lui Isus, vinul fiind un simbol al bucuriei adusă de venirea lui Mesia (vezi cuvântul “vin” în Vocabulaire de theologie biblique al lui Leon-Dufour). Dar aș dori să reflectăm nu asupra simbolismului profund , ci asupra unei propoziții mult mai prozaice pe care o întâlnim la începutul evangheliei și pe care o înțelegem mult mai ușor.

În plin ospăț de nuntă, mama lui Isus vine la el și îi spune: “Nu mai au vin”. Bucuria, sărbătoarea, festivitatea dispar. Nu mai au vin. Luna de miere s-a terminat. La fel este, poate, și în viața noastră. Școala la care mergem este o școala foarte bună, dar se apropie examenele și avem atât de mult de învățat. Serviciul nostru este bun, însă entuziasmul de la început a scăzut și acum suntem plictisiți și obosiți. Prietenia este adevărată dar micile neînțelegeri fac să nu mai fie așa cum era acum 15 ani. Căsătoria este bună (sau a fost bună), dar ceva s-a întâmplat în timp și nu mai este ca la început. Vinul bucuriei s-a terminat.

Credința ne ajuta când lucrurile mergeau bine, dar când soțul meu a murit ori copilul mi s-a îmbolnăvit, lucrurile au devenit greu de suportat; și iarăși am rămas fără vin. Era ușor să vorbesc despre speranță cuiva disperat, dar când doctorii mi-au spus că am o boală incurabilă, vinul s-a terminat. Iubirea e minunată când este împărtășită și crește, dar când te întrebi dacă mai există, vinul s-a terminat.

Astfel, toți putem să ne regăsim în evanghelia de astăzi. Priviți la viețile dumneavoastră sau la viețile celor din jurul dumneavoastră, priviți la pierderile pe care le-ați suferit: unele nu puteau fi evitate, altele da. Și te privești în oglindă și te auzi spunând: “nu mai am vin”.

În astfel de momente vine evanghelia de astăzi și spune: Isus vrea să intre în viața ta cu puterea lui de a transforma. Nu va face din viața noastră un paradis, un loc în care toți se bucură și au parte numai de trandafiri, dar Isus are puterea de scoate vin din apa plată pe care eram mulțumiți să o bem până acum. El vine cu vestea cea bună că deși suferim și trecem printr-un dezastru, din acesta noi putem crește și ne putem împlini. El vine și ne spune că așa cum tot vinul bun are nevoie de timp pentru a fierbe și a se limpezi ca apoi să ajungă vin de colecție, la fel și noi avem nevoie de răbdare iar lucrurile bune au nevoie de timp pentru a ajunge la maturitate în viața noastră. În acest sens, evanghelia ne cere să credem că Isus va veni și va transforma viețile noastre.

Un alt lucru important în evanghelie este faptul că deși Isus a făcut minunea transformând apa în vin, totuși el a avut nevoie de slujitorii care au umplut vasele cu apă. Isus vine și transformă pierderile, plictiseala, durerea, trădările pe care le-am suferit, dar el ne cere ca și noi să îl ajutăm la înfăptuirea minunii. Pe Isus îl întâlnim în locurile cele mai obișnuite, în lucrurile mici care devin sacramente ale prezenței sale—numai că noi nu observăm această prezență a sa. Pe Dumnezeu îl întâlnim în corvoada de fiecare zi, căci fiecare zi este ziua Lui și fiecare oră este ora harului Lui, cum spune Rahner (Spiritual Writings, Maryknoll, New York, 47-48).

Ștefan Kowalski s-a născut în 1933 într-un mic sat din Polonia. Din cauza sărăciei, părinții lui s-au mutat în Franța. Rămânând orfan de tată, a intrat într-un seminar iar mai târziu superiorii l-au trimis în India. S-a stabilit în Calcuta într-o secțiune a orașului care nu e mai mare de 3 terenuri de fotbal dar unde trăiau îngrămădiți 70.000 de oameni. Printr-o ironie, acel sector e numit Orașul Bucuriei, acesta fiind și numele unei cărți impresionante scrise de el.

Ștefan s-a stabilit într-un bordei cu o singură cameră. Avea doar puțin mai mult spațiu decât locuitorii de rând ai acelui oraș. Spațiul lui de locuit era de 2 metri pătrați.

Majoritatea oamenilor lucrau de la 7 dimineața până la 10 seara pentru 2 rupii pe zi, o sumă prea mică pentru a le asigura o masă frugală pe zi. Unii se refugiaseră acolo pentru că recoltele lor fuseseră distruse, alții pentru că fuseseră alungați de către proprietarii caselor pentru că nu plătiseră chiria.

În acel bordei și-a început Ștefan viața printre necredincioși. Erau foarte puțini creștini. Cei mai mulți dintre ei erau budiști și musulmani care împărțeau mizeria Calcutei.

În fiecare dimineață, Ștefan se scula și aștepta la coadă la una din cele 10 fântâni din care oamenii scoteau apă ca să se spele. Își gatea mâncarea pe care deseori o împărțea cu cei care nu aveau deloc ce să mănânce.

În bordeiul lui de 2 metri pătrați, el avea o imagine a lui Isus de pe giulgiul din Torino și în fiecare zi petrecea și încă mai petrece și astăzi ore în rugăciune în fața acelei imagini-icoane. Rugăciunea și modul său de viață i-au convins pe vecinii ostili că el credea într-adevăr într-un Dumnezeu care iubea pe cei săraci și oprimați. Și în decursul anilor ei au învățat să aibă încredere în el și chiar i-au permis să le vorbească despre Dumnezeu, un lucru foarte dificil în acel climat ostil.

Dar mai mult decât orice, oamenii au înțeles că Ștefan trăia printre ei pentru că îi iubea. Nu exista nici un al motiv pământesc pentru care un om care ca el, cu situație materială suficientă pentru a trăi bine, un om alb, acceptat de autorități, ar fi putut să aleagă să trăiască în acea colibă, în sărăcie, mizerie și înghesuială, împreună cu 70.000 de oameni ca ei. Nu putea exista o altă motivație pământească decât că el îi iubea. Și de aici ei au făcut saltul important: dacă Ștefan Kowaski putea trăi printre ei și să îi iubească așa de mult, cu cât mai mult Dumnezeu îi iubea și locuia printre ei.

Acesta este un exemplu clasic în care oamenii al căror vin li se terminase în toate felurile posibile au descoperit prezența lui Isus care le-a transformat viața. Astfel, deși ei trăiesc în sărăcie totală și dorm pe străzi, Orașul Bucuriei are o noua semnificație pentru ei pentru că Isus Cristos este acolo, pentru că Ștefan Kowaski este acolo.

Cred că acest lucru încearcă și evanghelistul Ioan să ni-l spună azi. Pentru cei cărora li s-a terminat vinul, Isus poate transforma viața lor, dar el are nevoie de niște servitori ca să-l ajute să facă aceasta.

Gândiți-vă la cei care sunt singuri ori abandonați, care sunt săraci, bolnavi, disprețuiți, care mor de boli teribile, care trec prin durerile divorțului, care sunt tratați cu superioritate ori, mai rău, cu indiferență de către ceilalți. Vinul lor s-a terminat. Numai Ștefanii Kowaski ai acestei lumi mai pot face sa le curgă iar vinul.

Ritul latin