Start > Ritul latin > Și erau scandalizați de El

Și erau scandalizați de El

11 December 2006
1,590 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIV-a de peste an (Anul B)

Când Isus era deja popular și faimos datorită minunilor și învățăturii Sale, s-a întors într-o zi în locul Său de origine, Nazaretul, și ca de obicei, a început să învețe în sinagogă. Totuși, de această dată nu a existat entuziasm, nu s-a strigat Osana! În loc să asculte ceea ce spune el și să îl aprecieze în consecință, oamenii au început să emită judecăți negative. “Ce este această înțelepciune care i s-a dat și aceste fapte minunate care se fac prin mâinile lui? Nu este oare acesta lemnarul, fiul Mariei…?” “Și erau scandalizați de el”, adică aveau dificultăți în a-l crede, deoarece îl cunoșteau bine.

Isus a comentat cu amărăciune: “Un profet nu este disprețuit decât în patria lui, printre rudele sale și în casa lui”. Aceste cuvinte au devenit proverbiale în forma abreviată: Nemo propheta in patria, nimeni nu este profet în țara sa. Pasajul evanghelic ne dă și un avertisment implicit, pe care îl putem rezuma astfel: fiți atenți să nu comiteți aceeași greșeală ca oamenii din Nazaret! Într-un anumit sens, Isus se întoarce în patria Sa de fiecare dată când Evanghelia Sa este proclamată în țările care au fost, la un moment dat, leagănul creștinismului. Europa în general este pentru creștinism ceea ce Nazaretul a fost pentru Isus: locul unde a crescut. Creștinismul s-a născut în Asia, dar a crescut în Europa, așa cum Isus s-a născut în Betleem, dar a crescut Nazaret. Astăzi europenii riscă să facă același lucru ca nazarinenii: să nu îl recunoască pe Isus. Carta Constituțională a noii Europe unite nu este singurul loc din care El este “alungat” în prezent.

Episodul evanghelic ne învață ceva important. Isus ne lasă liberi; el propune darurile Sale, nu le impune. În acea zi, în fața respingerii consătenilor săi, Isus nu a formulat amenințări și invective. Pur și simplu a plecat în alte părți. O dată nu a fost primit într-un anumit sat. Discipolii indignați au sugerat să ceară să se coboare foc din cer ca să îi mistuie, dar Isus i-a dojenit și a plecat de acolo (Luca 9,54). Tot astfel acționează și astăzi. El are mai mult respect pentru libertatea noastră decât avem noi înșine pentru libertatea celorlalți. Aceasta creează o mare responsabilitate. Sf. Augustin spunea: “Mi-e teamă de Isus care trece ” (Timeo Jesum transeuntem). El ar putea, într-adevăr, să treacă fără ca eu să îi dau seama de acest lucru, fără ca ființa mea să fie gata să îl primească.

Trecerea Sa este întotdeauna o trecere de har. Marcu spune pe scurt că, ajungând sâmbăta în Nazaret, Isus “a început să învețe în sinagogă”. Evanghelia lui Luca, însă, precizează și ce a învățat și spus El în acea sâmbătă. Luca spune că El a venit “să duc săracilor vestea cea bună; … să proclam celor închiși eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de îndurare al Domnului” (Luca 4,18-19). Ceea ce Isus a proclamat în sinagoga din Nazaret a fost, așadar, primul jubileu creștin din istorie, primul mare “an de îndurare”, pentru care fiecare jubileu și fiecare “an sfânt” este o comemorare.

Ritul latin