Start > Ritul latin > Așteptarea pașilor

Așteptarea pașilor

9 April 2010
1,153 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Învierea Domnului (Anul C)

“Atunci Petru a început să vorbească și a zis: Într-adevăr, văd că Dumnezeu nu este părtinitor” (Fapte. 10, 34; 37-43)
“Fraților, dacă ați înviat cu Cristos, gândiți-vă la lucrurile de sus nu la cele de jos…” (Col. 3, 1-4)
“… pentru ce îl căutați printre morți pe Acela care este viu? Nu este aici, a înviat!” (Lc. 24, 1-12)

Iubite cititor, frate în credință, îngăduie-mi ca astăzi, în loc a comenta obișnuitele lecturi liturgice ale Cuvântului, unde printre altele există posibilitatea alegerii textelor, să-ți spun cu mâna pe inimă ceea ce aștept de la tine, înainte de a-mi exprima dorințele. Să știi că astăzi nu voi primi auguriile tale; pretind ceva mai mult de la tine. Mie îmi doresc ceva, pe care tu poți și pe care trebuie să mi-l acorzi. Într-un sens oarecare eu îmi doresc singur aceste augurii, pe care tu trebuie să le realizezi, fiindcă ești implicat în ele din tălpi și până-n creștet. Nu ai nici un drept să te sustragi de la această angajare. Deocamdată nu te poți eschiva de la aceasta, numai cu urarea obișnuită de “Sărbători fericite!”.

Urarea “Buona Pasqua” trebuie să mi-o pregătești tu. Nu are nici un rost să spui că predica mea nu e în sens unic. Ceea ce cer de la tine, la rândul tău, ai tot dreptul să ceri și tu de la mine. Din clipa în care ți-ai formulat anumite cerințe, îți pun în mâini, îți prezint titlurile mele de credit în confruntările mele, lista a tot ceea ce ți se cuvine. Eu îmi doresc prin tine o întreită reaflare: – a Cuvântului; – a gândului; – a hotărârii. Și acum, dacă ai “puțintică răbdare” de a mă asculta, te voi lămuri mai bine.

“Atunci Petru a început să vorbească și a zis…” Mi se pare un lucru folositor a preciza cine, unde și ce vorbește. Vorbește un om cu autoritate, cu toate că nu este un erou. Petru este un pocăit, un “revenit”, dintr-o aventură nu prea îmbucurătoare. Și-a tăgăduit și și-a părăsit Învățătorul. Constrâns de către o cumătră obraznică, de trei ori s-a lepădat de Învățătorul lui. Iar acum, dacă își află curajul de a-l predica pe Isus din Nazaret, spunând cu toată sinceritatea că “a mâncat și a băut” împreună cu El după învierea Lui din morți, asta o face numai pentru că și-a plâns greșeala cu lacrimi care i-au obținut iertarea.

Nu. Nu am pretenția ca tu, creștinule, să te socotești mai bun decât alții, mai virtuos, mai puțin păcătos. Mă vei convinge de îndreptarea și de sinceritatea ta numai atunci când îmi vei vorbi în tonul păcătosului iertat, a osânditului la ocnă, care a obținut o grațiere neașteptată. Îți ascult cuvântul, nu pentru că ai fi mai învățat, mai sfânt, ci pentru că ai primit să fii curățit, spălat și refăcut. Pentru că recunoști că ai fost un păcătos, un cerșetor, de care s-a milostivit Domnul. Spune-mi, dacă ai șezut la masă cu El, asta a fost nu pentru că aveai mai mult drept decât alții, ci pentru că aveai mai mare trebuință. Nu-mi sunt de nici un folos cuvintele unuia care nu a fost încercat în viață, ci de folos îmi sunt cuvintele aceluia care a fost iubit, cu toată necredincioșia lui.

Apoi, Petru își ține predica în casa lui Corneliu, printre păgâni. Te rog, frate al meu în credință, omul Bisericii, încearcă cel puțin astăzi să treci peste anumite bariere asigurătoare, dincolo, printre care te afli bine “între ai noștri”. Încetează de a-i mai convinge pe cei care sunt deja de acord cu tine, de a-i învăța pe cei care știu, ci mergi și-i caută pe cei pierduți, pe cei care nu știu nimic. Te rog să nu mă inviți a veni la tine, în cenacolul tău, pentru a sărbători Paștile. Te rog să mergi cu mine în biserică și să ne amestecăm printre credincioșii de rând, să ne unim glasurile spre a cânta împreună, cu toate că suntem afoni. Apoi, să mergem în căutarea oițelor cele pierdute…

În cele din urmă, Petru povestește niște fapte reale. Este o povestire cuvântarea lui, cu ilustrarea unei învățături. El nu învață ci vestește. Nu face morală, ci mărturisește credința. El folosește un limbaj clar, esențial și simplu: “Ei L-au omorât, atârnându-L pe cruce, dar Dumnezeu L-a înviat din morți”. Printre multele fraze șlefuite, cuvinte măsurate cu măsura prudenței omenești, cu adjective grele puse pe balanța oportunismului de subsol, cu mesaje măsluite în laboratoarele diplomației, eu simt trebuința de a asculta glasul cel aspru al profeției, strigătul de indignare, mai ales atunci când este vorba de a denunța faptul (care din păcate nu aparține trecutului), care atentează la viața lui Cristos, pentru că viața omului, a tuturor oamenilor este amenințată de prea multele preparative ale morții.

Cel puțin de Paști am pretenția de a auzi un cuvânt și o angajare precisă la pace. Cel puțin astăzi, cer ca acest cuvânt să răsune singur, fără acompaniamente, de la început și până la sfârșit. Frate, dacă ai înviat cu Cristos, caută numai cele de sus, nu pe acelea de pe pământ. Nu eu îți spun aceasta ci Sfântul Paul, acela care a uimit lumea cu știința și cu sfințenia vieții lui. Îți recomand de a nu întârzia a face aceasta! Deja se vorbește mult despre lucrurile cele de sus, dar cu toate acestea, oamenii au mai mult în vedere cele pământești decât cele cerești. Nu-ți este îngăduit a arunca în ochii oamenilor nevinovați praful cuvintelor tale “cerești”, spirituale, pentru ați împlânta nestingherit de nimeni, mâinile în afacerile veroase și lucrative pământești.

Cerul este o nemaipomenită posibilitate, pe care ți-o oferă Cristos cel înviat, dar trebuie să iei aminte că cerul nu-i o carapace, care să ascundă interesele tale cele mai meschine. – Spui religie dar gândul tău este la câștig. – Spui Biserică și nu te gândești decât la carieră. – Spui slujire și gândul îți este la privilegii. – Spui morală și gându-ți zboară la subterfugii, la experimente și la evadări lipsite de scrupule. Chiar dacă nu-ți place, însă un pic de rușine tot ar trebui să ai. Vorbește-mi despre învierea lui Cristos, numai după ce ți-ai curățit gândurile, cu mintea și cu ochii la lumina ce vine de sus. Înăbușă în fașă pofta de câștig, acordează-ți inima după registrul credinței, nu după cel al profitului.

N-am nici o pretenție ca tu să stai totdeauna cu ochii holbați spre cer, căci în cazul acesta ai putea fi victima unui accident rutier. Poți privi și pământul, dar fără să uiți de a mai privi spre cer sau în lături, fără ați lăsa inima sechestrată de interesele cele mai meschine. Mie să nu-mi vorbești totdeauna despre cer, deoarece ai putea să mă plictisești, ci numai așa din când în când. Mie îmi sunt suficiente doar câteva aluzii, bine puse la punct. Puține cuvinte, care să nu fie zădărnicite de foșnetul socotelilor care-ți frământă mintea.

În cele din urmă, tovarășe de suferință, vreau să te văd la lucru. Paștele este o cale, o călătorie și o nerăbdare de a propovădui. Evident, graba și neliniștea nu te vor ajuta la nimic. Am pretenția de a te vedea la locul potrivit. “Pentru ce-L căutați printre morți, pe Acela care este viu?” Nu te resemna cu păzirea mormintelor goale, cu arhivele prăfuite, cu hârțoage mucegăite. Rolul vostru nu este acela al santinelelor puse de pază la mormânt, ci al acelor femei care au asistat la moartea, la îngroparea lui Cristos, care au mers dis-de-dimineață la mormântul lui Isus, unde au fost aflate de lumina dimineții pascale; a femeilor, care au dat de știre apostolilor despre învierea Domnului și care au povestit apostolilor din cele ce ei mai uitaseră.

Frate dragă, te rog, nu mă obliga să-L caut pe Cristos acolo unde nu este. Nu mă îndemn să lupt în războiul care nu are nimic de-a face cu El și cu Mesajul Său. Nu-mi impune niște ritualuri lipsite de viață. În schimb, ai curaj, și-mi cere totul pentru a-L sărbători pe Mântuitorul morții, pe Domnul Cristos cel înviat din morți. Astăzi vreau să te aud vorbindu-mi despre viață, despre pace, despre iertare, care este mai creativă decât răzbunarea, despre dragoste, care exclude ura, despre micime, despre neputință, care este mai tare decât puterea, despre lumina, care alungă întunericul.

Ritul latin