Start > Ritul latin > Înălțarea Domnului (pentru copii)

Înălțarea Domnului (pentru copii)

9 April 2010
1,474 afișări

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia
Înălțarea Domnului (Anul C)

1. Introducere

a) Un preot s-a dus să viziteze acasă un pacient. A observat un scaun liber alături de patul bolnavului și l-a întrebat ce făcea acolo. Bolnavul i-a răspuns: “Îmi imaginez că pe acel scaun stă Isus și, înainte să ajungi tu, vorbeam cu el…
Ani întregi rugăciunea mi s-a părut extrem de grea, până când mi-a explicat un prieten că rugăciunea constă în a vorbi cu Isus. Așa că acum îmi imaginez că Isus stă pe un scaun alături de mine și îi vorbesc și ascult ce îmi răspunde. De atunci nu am mai avut dificultăți în rugăciune”.
După câteva zile, fiica bolnavului s-a dus la parohie să-l informeze pe preot că tatăl ei a murit. A spus: “L-am lăsat singur numai câteva ore. Când m-am întors în cameră, l-am găsit mort, cu capul aplecat pe un scaun care era lângă pat” (A. DE MELLO, Sadhana un cammino verso Dio, E.P.).

b) “Poporul meu este greu de convertit: chemat să privească în sus, nimeni nu știe să ridice privirea” (Os 11,6).

2. Tema

“Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii. Aleluia!”

3. Mesajul zilei

Înălțare: Isus urcă la cer. Prin ce cuvinte este descrisă în Crez înălțarea?
- “A înviat a treia zi, după Scripturi, și s-a suit la cer, șade de-a dreapta Tatălui și iarăși va veni cu mărire să judece
- pe cei vii și pe cei morți, a cărui împărăție nu va avea sfârșit”.
- Cu înălțarea, Isus participă pe deplin la fericirea cerului. Astfel, face posibilă prezența sa pretutindeni, și ca om, alături de fiecare dintre noi.
Și ce face pentru fiecare dintre noi?
- Ne mântuiește, adică ne eliberează din sclavia păcatului, a răului și din moarte, ne învață și ne ajută să trăim ca fii ai lui Dumnezeu, după exemplul și cu harul meritat de el. De aceea, ne dăruiește și ne ajută să cultivăm în noi o bucățică din cer:
- – în mintea noastră: căutând lucrurile de sus, unde trebuie să fie îndreptată speranța noastră;
- – în inima noastră: iubind așa cum a iubit el;
- – în mâinile noastre: lucrând și în vederea vieții veșnice și rămânând solidari cu frații în dificultăți;
- – în durerea noastră: transformând-o în încercare a iubirii.
Nu mai suntem singuri.
- Înainte de învierea sa, ca orice om, Isus era într-un singur loc, în Palestina.
- Acum este aproape de fiecare dintre noi, întotdeauna: în somn, la studiu, în rugăciune, la joacă, până la moarte și dincolo de ea.
Se împlinește salutul preotului: “Domnul să fie cu voi”. Însă trebuie ca noi:
- să recunoaștem prezența sa;
- să știm să intrăm în dialog cu el;
- să nu-i facem neplăceri prin comportamentul nostru;
- să primim prietenia sa, învățăturile sale și harul său.
Nu putem să trăim ca și cum Isus nu ar fi întotdeauna și pretutindeni cu noi: trebuie să dăm mărturie despre prezența lui. De exemplu:
- prin credința în Euharistie (cf. exemplul 1);
- prin ajutorul dat misionarilor (cf. exemplul 2);
- prin iubire față de aproapele (cf. exemplul 3).
Isus care urcă în cer “ne ridică” și pe noi.
- Dacă plângi, Isus înviat te ridică ștergând orice lacrimă.
- Dacă ești trist pentru că ți-a scăpat ceva rău, Isus înviat te ridică eliberându-te din sclavia păcatului, acordându-ți iertarea.
- Dacă ți-e foame de bine, Isus înviat te ridică cu pâinea vieții.
- Dacă ești disprețuit la școală sau la joacă, Isus înviat te ridică rămânând cu tine, alături de tine.
- Dacă vrei să-i fii prieten, Isus înviat te ajută să trăiești ca fiu al lui Dumnezeu.
- Dacă vrei să devii cu adevărat mare, Isus înviat te ridică, făcându-te să-ți păstrezi demnitatea de fiu al lui Dumnezeu.
- Dacă te temi de durere, Isus înviat de ridică, prin ușurarea ei.
- Dacă te temi de moarte, Isus înviat te ridică spunându-ți: Talitha qum! asigurându-te de viața veșnică.
- Dacă vrei o afecțiune mare, Isus înviat te ridică în marea sa familie a iubirii.
Cuvintele magice care te ridică sunt: “Te iubesc!” Isus vrea să rămână alături de tine toată viața și să-ți spună aceasta mereu.

4. Exemple

a) “Suntem doi!”

Porto Fuori, aproape de Ravenna, era o zonă foarte săracă în momentul în care a ajuns pr. Fuschini pentru prima dată, în 1945, încurajat de arhiepiscopul Antonio Lega, care i-a spus:
- Te trimit paroh la Porto Fuori; nu este nimic de stricat.
Parohia era în ruină și nimeni nu mergea la biserică. În casa parohială a găsit o cameră mizerabilă care, totuși, arăta mai bine decât celelalte. A pus în ea un altar și un tabernacol. La terminarea acestei acțiuni, a spus:
- Isuse, suntem deja doi. Vom reuși!

b) “Geografia Bisericii”.

Un episcop, mergând să viziteze familiile sărace și bolnavii în perioada Primului Război Mondial, a găsit într-o mansardă o femeie în vârstă care trăia singură. Ținea atârnată de perete o hartă geografică cu diferite stegulețe fixate ici și acolo. La întrebarea sa, dacă o interesa mult războiul și pozițiile armatelor, bătrânica a răspuns: “Nu este harta războiului, iar săgețile nu indică mișcările armatelor! Aceasta este harta misiunilor. Primesc câteva reviste misionare și, când citesc că misionarii au ajuns într-un loc nou și au deschis o nouă casă misionară, înaintez steagurile și îi ofer Domnului sărăcia și suferințele mele pentru ei și pentru acei oameni mai săraci și nefericiți decât mine. Sunt atât de bucuroasă când văd născându-se biserici noi” (CORRA-ZANELLA, La casa sulla roccia, L.D.C.).

c) “Cum a dat mărturie despre Isus o fată japoneză”

Este o istorioară pe care nu pot să o uit, chiar dacă au trecut câțiva ani de când am auzit-o de la Matsui Toru. Este vorba despre o tânără creștină pe nume Kitahara Reiko, fiica unui profesor universitar.
La sfârșitul celui de Al Doilea Război Mondial, într-un colț popular din centrul orașului Tokyo, care a fost ras până la pământ de bombardamente, au apărut niște barăci numite “orașul furnicilor”, locuit de adunătorii de zdrențe. Reiko a hotărât într-o zi să meargă și să trăiască acolo. A adunat copiii din acel loc, care erau prea săraci să meargă la școală, și a devenit învățătoarea lor. Sărind deseori peste orele de somn, a avut grijă și de bătrânii și de bolnavii care locuiau singuri. Lucra trup și suflet. În fiecare dimineață, cu un zâmbet, saluta sute și sute de vânzători de zdrențe care treceau pe străzi spre lucru, trăgând cărucioare de lemn.
În fiecare seară, chiar până târziu, aștepta întoarcerea lor, mereu surâzătoare. Numai vederea zâmbetului ei, inocent și amabil, i-a făcut pe acești oameni nenorociți, care locuiau în barăcile orașului distrus de haosul războiului, să uite de oboseala și nefericirea lor. Așa se face că Reiko a fost numită “sfânta orașului furnicilor” și a fost iubită și respectată de toți.
Sub perna tinerei a fost găsit un caiet. Era agenda ei, pe care Reiko o deschidea din când în când în timpul bolii. Când a fost deschis, s-a găsit notată numai această frază: “Nu uiți cumva din întâmplare chiar acum să zâmbești?” Astfel, cu zâmbetul ei, Reiko le-a descoperit celor săraci prezența iubitoare a lui Isus (SHUNDO AOYAMA, La voce del fiume, E.P.).

d) Sugestie practică.

Scoateți în evidență:
- invitația: ” Sus inimile / Le avem la Domnul”;
- sau doxologia rugăciunii euharistice: “Prin Cristos, cu Cristos și în Cristos”.

Ritul latin