Start > Ritul latin > În timp ce-i binecuvânta, Isus a fost înălțat la cer

În timp ce-i binecuvânta, Isus a fost înălțat la cer

9 April 2010
1,217 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Înălțarea Domnului (Anul C)

Sfânta Biserică ne îndeamnă azi să ne bucurăm de înălțarea Domnului la cer, unde șade de-a dreapta Tatălui. Motivele bucuriei cauzate de acest eveniment unic ni le dă sfântul Leon cel Mare, care spune: Înălțarea lui Cristos înseamnă și înălțarea noastră; acolo unde a ajuns mai înainte de noi slava capului, constituie o chemare în speranță și pentru trup: pentru aceasta, pe bună dreptate, trebuie să tresăltăm de fericire și să ne bucurăm aducându-i mulțumire. Azi, nu numai că am primit confirmarea că vom moșteni paradisul, dar chiar am pătruns cu Cristos în înălțimile cerului (cf. MAC pag. 456).
Cred că ne vom bucura și mai mult, dacă vom înțelege actul înălțării Domnului în sine. Așa cum apare din evanghelia zilei (Lc 24,46-53), înălțarea lui Isus la cer este un act liturgic prin excelență, adică are o valoare mântuitoare deosebită. În timp ce-i binecuvânta, s-a despărțit de ucenicii săi și a fost ridicat la cer. Gestul lui Isus de la Cina cea de Taină, când “a luat pâinea și a binecuvântat-o” (Lc 22,19), a constituit actul de consacrare euharistică. Acum binecuvântează pe cei pe care i-a hrănit cu propriul trup și sânge, înălțându-se la cer. Înălțarea arată începutul misiunii veșnice a lui Isus ca mijlocitor la Tatăl (Rom 8,34; Evr 7,25). Tatăl nu-i poate refuza nimic pentru acei pe care i-a binecuvântat. Binecuvântarea înălțării constituie o consacrare definitivă în har pentru apostoli, constituie un dar special făcut Bisericii “zidită pe temelii trainice: cei doisprezece apostoli ai Mielului” (Ap 21,14). Din acest motiv este indestructibilă (cf. Mt 16,18); este păstrată în mod infailibil în adevăr: Cristos o cârmuiește prin Petru și ceilalți apostoli, prezenți în urmașii lor, papa și colegiul episcopilor (CBC pag. 199). Simțind bogăția consacrării și responsabilitatea ce le revine din actul înălțării Domnului, ucenicii se întorc la Ierusalim plini de bucurie și se adună în sala Cinei celei de Taină, se roagă împreună cu Maria, Mama lui Isus și așteaptă pe cel făgăduit spre a pecetlui opera lui Cristos din lume.
De acest dar izvorât din binecuvântarea lui Isus trebuie să profităm și noi pentru mântuire. Așa cum apostolul Paul implora de la Dumnezeu harul descoperirii, adică a cunoașterii destinului veșnic, pentru credincioșii săi din Efes (Lec. a II-a: Ef 1,17-23), cred că este de datoria fiecărui apostol în parte să implore pentru credincioșii săi același har al cunoașterii misterului înălțării lui Isus care le asigură moștenirea veșnică. Această cunoaștere profundă nu-i posibilă decât dacă se pornește de la ceea ce a pornit Isus când a venit în lume și a ajuns să cunoască el însuși moștenirea pe care i-a pregătit-o Tatăl: Biserica. Or, Cristos a pornit de la iubire spre a-și cunoaște moștenirea. Iubirea l-a făcut să accepte Întruparea, condiția sclavului, crucea și moartea crudă în rând cu răufăcătorii, să se consacre consacrării lumii. Primind această consacrare a lui Isus prin Biserica sa, datoria noastră creștină actuală, fiindcă suntem deja în procesul înălțării cu Cristos, în Cristos și prin Cristos la Tatăl, este aceea de a binecuvânta pe fiecare om în parte și pe toți împreună, adică de a-i consacra prin Duhul Sfânt, prin iubire, ca să devină plini de plinătatea lui Cristos, o hostie vie. Împărtășirea noastră cu Cristos se realizează prin pâinea și vinul consacrate: pâinea făcută din multe boabe de grâu și vinul din multe bobițe de struguri. Toți cei care se împărtășesc cu trupul și sângele lui Cristos formează Trupul Mistic al lui Cristos. Acest Trup Mistic constituie hostia vie, Biserica lui Cristos, cu care vrea să se împărtășească Tatăl veșnic.
Ca această Hostie vie să fie plăcută Tatălui, Isus hotărăște să o boteze, nu cu apă ca Ioan Botezătorul, ci cu Duhul Sfânt și cu foc (cf. Lc 3,16; Fap 1,5). Pentru a-i dobândi Bisericii sale pe Duhul Sfânt în care este viața adevărată cu puterea învierii pentru cei muritori și focul iubirii care duce la cunoașterea lui Dumnezeu Tatăl, Isus a trebuit să înfăptuiască ritul sacru al înălțării, ca binecuvântarea sa să consacre pe ucenicii săi, și prin ei întreaga Biserică, pentru Adevăr: “Eu am ieșit de la Tatăl și am venit în lume. Acum las lumea și mă duc la Tatăl” (In 16,28) și apoi s-a rugat: “Consfințește-i prin adevăr. Pentru ei mă consfințesc pe mine însumi, ca și ei să fie consfințiți prin adevăr [...] Mă rog și pentru cei care prin cuvântul lor vor crede în mine” (In 17,19-20).
Misiunea pe care Isus o încredințează ucenicilor săi și pentru reușita căreia s-a rugat și continuă să se roage la dreapta Tatălui, prezintă două aspecte. Pe de o parte, este “mărturia vieții și victoriei lui Isus” (24,46-48), mărturia faptelor și cuvintelor, a iubirii pe care el a predicat-o, a vieții de slujire până la moarte și apoi, în al doilea rând, a fi ucenicul lui Isus înseamnă a predica ideea convertirii și iertării păcatelor, menite să ducă la dubla reconciliere: cu Dumnezeu și cu oamenii. În felul acesta înălțarea confirmă adevărul profund al Paștelui: viața este nemuritoare și Isus, care a umblat pe acest pământ cu noi, a devenit ținta dezvoltării istoriei. Din acest motiv adevărul său nu-i un moment care aparține trecutului, ci cuprinde viața fiecăruia dintre noi (cf. CBL pag. 1293).
De mai multe ori am amintit în predicile anterioare de obiceiul semit care, în loc de mulțumire, binecuvântează pe binefăcător.
Binecuvântarea acordată ucenicilor de Isus în momentul înălțării poartă amprenta mulțumirii? Desigur. În primul rând Isus este mulțumit în sine pentru opera înfăptuită pe pământ. Asemenea lui Dumnezeu Tatăl din a șaptea zi a creației, când din înălțimea cerului a privit la opera mâinilor sale, a cunoscut că toate sunt foarte bune și a binecuvântat acea zi (cf. Gen 1,31; 2,3), tot așa procedează și Fiul lui Dumnezeu la realizarea mântuirii lumii care garantează apariția unui cer nou și a unui pământ nou (cf. 2Pt 3,13). În al doilea rând Isus mulțumește ucenicilor care au răspuns chemării și l-au urmat pe calea vieții și au împărtășit împreună atâtea necazuri!
Mulțumirea pe care Isus le-o aduce constituie un îndemn de a-i urma exemplul. Îngerii le spun: Bărbați galileeni, de ce stați privind spre cer? Întoarceți-vă și binecuvântați pământul, binecuvântați soarele, luna și stelele, binecuvântați animalele, florile și păsările, binecuvântați pe toți oamenii și pe fiecare în parte, binecuvântați chiar și pe dușmanii voștri și la venirea lui Isus îl veți vedea pe norii cerului venind cu mărire și slavă și veți sta de-a dreapta lui și apoi cu el de-a dreapta Tatălui!
Cât de bine a înțeles, de exemplu, sfântul Francisc de Assisi, acest îndemn ceresc. In minunatul Imn al făpturilor spune:
Preaînalte, bune Doamne, ție-ți dau fără-ncetare
orice laudă și slavă, orice binecuvântare.
Ție singur se cuvine toată cinstea îngerească!
Omul însă nu e vrednic sfântul nume să rostească.
Să te laude, Stăpâne, strălucitul frate, soare,
ce dă zilelor lumină, florilor le dă culoare.
Să te laude, Stăpâne, sora lună și voi stele,
ce sunteți podoaba nopții, credincioase santinele.
Să te laude, Stăpâne, vântul, scumpul nostru frate,
ce când vrea întreg pământul într-o clipă îl străbate.
Să te laude, Stăpâne, sora apă cristalină,
ce-i curată și plăcută, pe-nsetați ea îi alină.
Să te laude, Stăpâne, focul, frate fără vină!
Când e frig, ne dă căldură, când e noapte dă lumină.
Să te laude, Stăpâne, și pământul, mama noastră,
ce produce trandafirul, viorica cea albastră!

Cel care binecuvântează cu iubire, cu mulțumire, asemenea lui Isus, se face părtaș de preoția sa veșnică, consacră întreaga creație pentru adevăr, pentru apariția unui cer nou și a unui pământ nou în care toți să fie plini de binecuvântarea Domnului.
Înțelegem bucuria apostolilor care se întorceau spre Cenacol? Ea s-a născut din binecuvântarea lui Isus. Mulțumirea pe care Isus le-a adus-o, le-a dat speranța că în curând vor primi plinătatea iubirii, pe Duhul Sfânt, prin care vor cunoaște deplin misterul lui Isus, misterul fericirii de a fi veșnic lângă Tatăl, fiindcă “suferințele timpului de față nu pot fi comparate cu slava viitoare care va trebui să se arate în noi” (Rom 8,18).
Numai binecuvântând vom fi binecuvântații Părintelui veșnic și vom moșteni împărăția pregătită celor aleși încă de la întemeierea lumii (cf. Mt 25,34).
Înălțând inimile și cugetele noastre spre cer, să ne rugăm cu întreaga Biserică pentru a primi această binecuvântare: Dumnezeule atotputernic, fă-ne să tresăltăm de bucurie sfântă și să ne desfătăm în aducere de mulțumire pentru că înălțarea lui Cristos, Fiul tău, înseamnă și ridicarea noastră; întărește-ne în speranța că și noi, Trupul său Mistic, vom ajunge, precum suntem chemați, la slava în care a intrat el, mergând înaintea noastră (LR). Amin.

Ritul latin