Start > Ritul latin > Eu vă las pacea, vă dau pacea mea

Eu vă las pacea, vă dau pacea mea

9 April 2010
990 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VI-a după Paște (Anul C)

La începutul sfintei Liturghii de azi ne-am rugat lui Dumnezeu să ne dea harul de a celebra cu însuflețire aceste zile de bucurie în care cinstim învierea Domnului, pentru ca misterul pascal pe care îl contemplăm să se manifeste necontenit în faptele noastre zilnice (LR). Întrebarea este: cum se poate manifesta contemplarea misterului pascal în faptele noastre de fiecare zi?
Misterul pascal s-a înfăptuit prin iubirea lui Cristos care a distrus păcatele noastre în trupul său, jertfindu-se ca să avem pace cu Dumnezeu, cu noi, cu întreaga omenire. Contemplându-i iubirea care i-a adus ca răsplată învierea, îl urmărim cu ochii credinței în felul său de a acționa față de sine, față de Dumnezeu, față de ucenici și față de dușmani. Numai contemplându-i iubirea vom gusta pacea lăsată și dată care stă la temelia învierii și fericirii noastre.
În primul rând Isus înviat este consecvent în sine față de voința Tatălui care îi dă tot echilibrul spiritual, recunoscând că este mai mare decât Fiul omului, punând astfel la rădăcina tuturor relațiilor umane cu Dumnezeu virtutea umilinței. Față de ucenici adoptă o atitudine nouă: îi numește frați (cf. In 20,17) și copilași (id. 21,5), deși cu câteva zile mai înainte îl părăsiseră. Față de dușmani își vădește iubirea prin renunțare la orice polemică și reproș, trimițându-le pe frații săi să le vestească cuvântul său și să se jertfească pentru convertirea lor. Misterul pascal al lui Cristos este mister de comuniune (RdC 70). Planul lui Dumnezeu constă în stabilirea păcii universale prin Cristos: de a-i aduce pe toți oamenii la un dialog și la o comuniune cu sine, de a realiza între ei, care mai înainte erau dezbinați de păcat, o comuniune fraternă, făcându-i membre ale Trupului Mistic. După dialog, comuniune și pace, oamenii timpului nostru simt o foame profundă (cf. MAC pag. 444). În primul rând dialogul iubirii în Cristos trebuie să aibă loc în sânul familiei, între soți, deoarece taina lor este mare (cf. Ef 5,32) datorită Duhului Sfânt care îi face să cunoască adevărul iubirii și păcii prin împărtășirea valorilor spirituale și fizice dintre ei.
Dacă Isus insistă asupra faptului că acela îl iubește care îi păzește poruncile (cf. In 14,15; 15,10), aceasta o face pentru că aceste porunci au fost scrise cu degetul lui Dumnezeu (Ex 31,18), iar acest deget al lui Dumnezeu nu-i altul decât Duhul Sfânt, pe drept numit degetul dreptei părintești, despre care Isus spune că el cu “degetul lui Dumnezeu scoate pe diavoli” (Lc 11,20; Mt 12,28). Aceste porunci au devenit prin Duhul Sfânt legea cea nouă, pe care apostolul Paul o numește “lege duhovnicească, care nu cu cerneală este scrisă, ci cu Duhul Dumnezeului Celui Viu, și nu pe table de piatră, ci pe tablele de carne ale inimii” (2Cor 3,3). Acela se bucură de pacea lui Isus, care îi păzește poruncile scrise de Duhul Sfânt pe tablele de carne ale inimii.
Evanghelia de azi (In 14,23-29) ne cheamă să-i contemplăm dărnicia divină. Dumnezeu când dă, dă dumnezeiește. Tatăl ni l-a dat pe Fiul. Ce ne putea da mai mult? Am putea spune: pe sine. De fapt ni l-a dat pe Fiul tocmai pentru a ni se da pe sine, fiindcă la el ne conduce Fiul, ca să ne dea împărăția lui Dumnezeu, care nu-i alta decât Dumnezeu însuși. Fiul a venit să ne dea pacea sa. Dar ce este această pace? Botezul cu Duhul Sfânt (In 1,33), așa cum o recunoaște sfântul apostol Paul: “Legea Duhului vieții în Isus Cristos m-a eliberat de legea păcatului și a morții” (Rom 8,2). Oare nu la această pace s-a referit Isus înviat când a apărut ucenicilor și le-a spus: “Pace vouă! Primiți pe Duhul Sfânt. Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate” (In 20,23)? Isus a spus-o clar că pacea sa nu este la fel cu pacea din această lume, despre care spune că “N-am venit să aduc pace, ci sabie” (Mt 10,34). Sabia este Duhul Sfânt, spune sfântul Ambrozie, fiindcă pătrunde cugetul ascuns și scoate păcatul, ucide pe Anticrist cu Duhul gurii Domnului nostru Isus Cristos, Duhul este înțeles drept sabie a Cuvântului (Ef 6,17) și Cuvântul este sabie a Duhului Sfânt; căci scris este: “Luând pavăza credinței, prin care veți putea stinge toate săgețile arzătoare ale celui viclean, luați astfel și coiful mântuirii și sabia Duhului, care este Cuvântul lui Dumnezeu” (Ef 6,16-17). De vreme ce Duhul Sfânt este sabia Cuvântului și Cuvântul este sabia Duhului Sfânt, neapărat există o unitate de putere, conclude sfântul Ambrozie (Sfântul Ambrozie despre Duhul Sfânt, Ed. Anastasia, pag. 171). Această unitate de putere ne asigură pacea divină în totalitatea ei veșnică.
Tot evanghelia zilei ne asigură că acei credincioși care îl iubesc pe Cristos sunt iubiți de Tatăl, fiindcă iubirea lor față de Isus este aceeași iubire pe care Tatăl o are față de Fiul. Or, această iubire se revarsă în inimile credincioșilor prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat (Rom 5,5). Numai pornind de la această iubire turnată în suflet de Duhul Sfânt se poate ajunge la cunoașterea a tot adevărul, care nu-i altul decât Dumnezeu-Treime din suflet.
Lectura I (Fap 15,1-2.22-29) ne prezintă câțiva purtători ai păcii lui Isus în lume. Comportamentul lor este impregnat de darurile Duhului Sfânt: Am hotărât, Duhul Sfânt și noi, de a nu vă impune nici o altă obligație afară de cele necesare.
Câtă pace ar fi în familii și în lume dacă înaintea oricărei decizii importante pe primul loc s-ar afla Duhul Sfânt și apoi noi! Numai că noi, prea adeseori, datorită egoismului, uităm total de Duhul Sfânt. Atunci, nu este de mirare că în lume sunt atâtea certuri, procese, crime, revolte și războaie!
Comunicatul oficial al Bisericii dat sub inspirația Duhului Sfânt conține o mare laudă adusă lui Paul și Barnaba. Nu se spune că sunt iubiții noștri frați și nici nu se folosește altă frază de genul acesta, ci sunt prezentați ca: oameni care și-au pus viața lor în slujba numelui Domnului nostru Isus Cristos, adică s-au lăsat total călăuziți de Duhul lui Cristos. Fraza nu face nici o referire la pericolele și necazurile pe care ei le-au suportat pentru evanghelie, ci definește viața misionarilor ca pe o consacrare totală pentru cauza evangheliei (2Cor 8,5) în perfectă sintonie cu jertfa de sine pe care Isus însuși o aduce pentru oameni (cf. Mc 10,45; In 10,17-18. CBL pag. 1519) până azi pe sfântul altar.
Lectura a II-a (Ap 21,10-14.22-23) ne prezintă beneficiul purtătorilor păcii lui Cristos: Ierusalimul ceresc.
Intrarea în Ierusalimul ceresc se face prin propriul suflet care păstrează cuvântul lui Isus, adică pe Duhul Sfânt ca sabie care pătrunde inimile și în cele mai ascunse gânduri (1Cron 28,9), pătrunde toate cu înțelepciunea sa (Inț 7,24) înlăturând păcatul și ignoranța, spre a păstra cuvântul lui Isus propovăduit de cei doisprezece apostoli referitor la cele “trei porți”: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt care declară: Vom veni la el și vom locui la el; iar slava lui Dumnezeu, adică Duhul Sfânt, îl va lumina; candela, care este Mielul, îi va da spiritul jertfei pascale aducătoare de pace, adică “uleiul” care se consumă pe sine pentru a-i întări și lumina pe alții.
Îmbrăcămintea Ierusalimului ceresc este măreția lui Dumnezeu: o lumină mai minunată decât cea a soarelui de deasupra norilor, asemănătoare cu strălucirea pe care o reflectă cea mai prețioasă piatră de jasp străveziu. Apostolul Ioan încercă să descrie în culori vii ceea ce apostolul Paul spune că “ochiul omului nu a văzut, urechea n-a auzit și la inima omului nu s-a suit ceea ce Dumnezeu pregătește aleșilor săi” (1Cor 2,9).
În Noul Ierusalim nu va mai fi timpul. Timpul este o povară când este război, când suferința stoarce lacrimi, când oamenii se urăsc, când nenorocirile se țin lanț, când ispitele ne copleșesc, când pacea dorită întârzie… În necazuri, timpul pare veșnicie insuportabilă. În preajma Domnului și a Mielului fericirea este atât de mare că se pierde orice noțiune de timp.
Pentru pacea Bisericii cerești, care devine vizibilă numai pentru ochii credinței pe acest pământ, Dumnezeu a rânduit îngeri, nu de pază, fiindcă nimeni nu o poate amenința, ci să strălucească la intrare pentru a călăuzi sufletele aleșilor spre locul fericirii depline. Sunt îngerii noștri păzitori ai păcii sufletului în care locuiește Preasfânta Treime.
Să primim pacea lui Cristos!
Să oferim lumii, celor care ne înconjoară, pacea lui Cristos, așa cum ne îndeamnă antifona de la începutul acestei sfinte Liturghii: “Vestiți cu glas de bucurie, ca să se audă; vestiți până la marginile pământului: Domnul a eliberat pe poporul său” (Is 48,20). Aleluia. Amin.

Ritul latin