Start > Ritul latin > Dumnezeu îl va preamări (pe Fiul omului) în sine însuși

Dumnezeu îl va preamări (pe Fiul omului) în sine însuși

9 April 2010
1,012 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a V-a după Paște (Anul C)

Preamărirea Fiului omului în divinitate cred că este minunea pe care numai Dumnezeu o poate contempla și de care numai el singur se poate bucura în mod infinit. De fapt Dumnezeu Tatăl a proclamat-o clar: “Acesta este Fiul meu iubit în care îmi aflu toată bucuria” (Mt 3,17; 17,5).
Datorită faptului că Tatăl în iubirea sa față de opera mâinilor sale, față de om, a voit să-l facă părtaș pe acesta de bucuria sa, l-a
preamărit pe Fiul său în fața întregii omeniri. Mireasa lui Cristos, sfânta Biserică ne îndeamnă și pe noi la începutul acestei liturghii: Cântați Domnului cântare nouă, căci a făcut lucruri minunate; în ochii neamurilor și-a descoperit dreptatea (Antif. int. Ps 97,1-2).
Cum l-a preamărit descoperindu-și dreptatea și cum îl va mai preamări?
În primul rând l-a preamărit prin Duhul Sfânt, arătând că viața nu-i sortită morții pentru cei desăvârșiți. Mărturie ne stă Scriptura inspirată de Duhul Sfânt încă de pe primele pagini. Dacă Adam a păcătuit și a murit, al șaptelea urmaș al său, Enoch, care a umblat pe căile Domnului, a trăit 365 de ani, n-a murit, ci “Dumnezeu l-a luat la sine” (Gen 5,22-24). Șapte exprimă perfecțiunea și 365 arată căile Domnului (în 365 de zile pământul face un ocol total în jurul soarelui și dă perioada unui an; în 365 de ani Enoch a umblat pe căile Domnului și a ajuns la Dumnezeul luminilor).
Deseori găsim în Scriptură timpul, locul, legea și neamul ca noțiuni programate prin cifre care să exprime perfecțiunea necesară întâlnirii cu Dumnezeu.
Isus nu mai propune timpul ca perioadă pentru atingerea perfecțiunii, nici Ierusalimul – Cetatea Sfântă – cu templul (cf. In 4,21-23), deși cetatea Ierusalimului este intim unită cu istoria legăturilor dintre Dumnezeu și oameni, ca un loc al dreptății, fiindcă așa cum Babel (Poarta zeilor) a rupt legăturile cu Dumnezeu, era necesar ca o altă cetate să le refacă; nici legea denaturată de fariseism, ci iubirea, porunca nouă care salvează viața (In 13,31-33a. 34-35).
Prima lectură (Fap 14,20b-26) pune în evidență dinamica acestei iubiri care deschide păgânilor poarta credinței. Duhul Sfânt îl determină pe Petru să admită în sânul Bisericii pe primul păgân (Corneliu, cf. Fap 10-11). Același Duh îi împinge pe apostolii Paul și Barnaba să înființeze noi comunități creștine și să le întărească pe cele existente. Duhul îi împinge cu așa putere că autorul cărții – Faptele apostolilor – sfântul Luca, prinde ca din zbor doar numele localităților: Listra, Iconiu, Antiohia, Pisidia, Pamfilia, Perge, Atalia etc., dar nu mai relatează nici predicile, nici minunile și nici numărul celor care intrau prin poarta credinței.
Dacă timpul, locul și legea au fost depășite, încetul cu încetul este înlăturată din fața credinței și cea mai mare piedică și mai grea decât credința în zei: naționalismul iudaic, grec, roman etc., care erau total înrădăcinate într-un raționalism religios egoist, meschin și absurd și dus până la fanatism.
Cristos este preamărit de Tatăl prin Duhul iubirii sale și dovedește lumii întregi că nu națiunile întăresc credința, ci credința prin universalitatea ei întărește părțile omenirii compusă din națiuni. Dacă în Eden heruvimii cu sabie de foc apărau poarta spre pomul vieții (Gen 4,24), acum, prin preamărirea lui Isus, Paul și Barnaba rânduiesc pe bătrânii Bisericii ca paznici ai porții credinței, prin care au acces liber la pomul vieții, la Cristos, toți acei care vor mărturisi că el este Domnul (Rom 10,9).
Calea care duce la Pomul vieții este porunca cea nouă, așa cum o definește Isus însuși. Și este cu adevărat nouă fiindcă duce, nu la un timp nou, ci la veșnicie; nu la paradisul vechi, ci la Ierusalimul ceresc; nu la pomul cunoașterii binelui și răului, ci numai a Binelui desăvârșit pe care îl vom putea iubi așa cum el ne-a iubit; este nouă fiindcă are o forță nouă, nu a naturii, ci a supranaturii, pe Duhul Sfânt; este nouă fiindcă ne dă viața cea nouă de comuniune și intimitate cu cele trei persoane divine; este nouă fiindcă are menirea să-i facă frați pe toți oamenii din toate timpurile, din toate locurile, din toate națiunile, de toate categoriile sociale; este nouă fiindcă pornește de la a da chiar viața pentru a-i salva valoarea nemărginită; este nouă fiindcă descoperă viața intimă din Dumnezeu, dintre cele trei persoane – iubirea - care constituie tot fundamentul fericirii noastre veșnice (cf. 1Cor 13); este nouă fiindcă izvorăște din iubirea care ne-a iubit pe noi pe când eram încă păcătoși (cf. Rom 5,6), pe când eram încă dușmanii lui Dumnezeu și de aceea are tot dreptul să ne ceară ca în virtutea acestei iubiri să-i cuprindem și noi în iubirea noastră pe dușmanii noștri (cf. Mt 5,44).
“Afară de iubire, de această forță de origine creștină și pe care creștinul de azi trebuie s-o apere, ca să nu se lase amăgit de alte sugestii, nu rămâne decât spirala urii și a violenței, cu toată încărcătura lor de ruine și distrugeri” (MAC pag. 438).
Isus este preamărit de Dumnezeu Tatăl fiindcă, pășind primul pe această cale nouă, a reușit să pună iubirea în sufletele oamenilor care prin păcat deveniseră dușmanii lui Dumnezeu, reușind să-i facă printr-o jertfă nouă (cf. Evr 10,9) o nouă împărăție de preoți (cf. 1Pt 2,9), prin care toate să le facă noi.
În cea de-a doua lectură (Ap 21,1-5a), sfântul apostol Ioan jubilează de bucurie fiindcă nu mai este marea. Marea era, pentru cei din vechime, locul tuturor relelor, primejdiilor, monștrilor, locuința duhurilor infernale. Sfântul Ambrozie spune că în apă este chipul morții, iar în Duhul Sfânt, arvuna vieții. Vorbind despre Botez, sfântul arată cum Cristos a folosit tocmai apa, marea, ca să nimicească tot răul: tot păcatul moare prin apă, care închide trupul ca într-un mormânt, iar prin puterea Duhului suntem reînnoiți după moartea păcatului, renăscuți în numele lui Dumnezeu (Sfântul Ambrozie despre Duhul Sfânt, Ed. Anastasia, 1997, pag. 60).
Același sfânt Ambrozie arată că Dumnezeu este cel care a strălucit, tocmai ca să strălucească slava lui Dumnezeu pe fața lui Cristos. Despre cine se spune că strălucește ca lumina, dacă nu despre Duhul Sfânt?. Prin urmare Duhul Sfânt este slava lui Cristos, iar cel care a spus să strălucească lumina în întuneric și ea a strălucit în inimile noastre este Duhul Sfânt (id. o.c., pag. 188). Prin urmare, așa cum spune și apostolul Paul: “Dacă Duhul Sfânt care l-a înviat pe Cristos din morți locuiește în voi, cel care l-a înviat pe Cristos din morți va face vii și trupurile noastre muritoare prin Duhul său care locuiește în voi” (Rom 8,11).
Glorificarea trupului constituie biruința spiritului asupra materiei. Această victorie este esențial nouă, total diferită de felul în care Enoch a fost luat de Dumnezeu sau de felul în care prorocul Ilie a părăsit pământul în carul cu foc (cf. 2Rg 2,1).
Tatăl l-a glorificat pe Fiul omului cu dumnezeirea sa fiindcă acesta, Isus, a inventat cea mai eficientă metodă de spiritualizare a trupurilor credincioșilor care mărturisesc faptul că el este Domnul, prin sfânta Euharistie, la care, adunându-ne și noi acum spre a o celebra cu credință și iubire, ne asigurăm învierea și îndumnezeirea prin Cristos, ca să putem participa la ultima preamărire a Fiului omului, când mielul își va vădi fidelitatea față de Mireasa sa, Biserica, în fața Tatălui, pe care a smuls-o prin puterea Duhului Sfânt din brațele unui curtezan lumesc, Babilonul pământesc.
Atunci îngerii cerului ne vor invita și pe noi cu aceleași cuvinte ale Bisericii: Cântați Domnului cântare nouă fiindcă a făcut lucruri minunate; în ochii neamurilor și-a descoperit dreptatea! Până atunci însă datoria noastră este de a ne ruga cu credință, speranță și iubire: Dumnezeule, de la tine vine răscumpărarea și ni se dăruiește înfierea. Privește cu bunătate la fiii iubirii tale, pentru ca toți acei care cred în Cristos să primească libertatea adevărată și moștenirea veșnică (LR). Amin.

Ritul latin