Start > Ritul bizantin > Duminica orbului din Ierihon

Duminica orbului din Ierihon

28 November 2009
2,495 afișări

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas
Duminica a XIV-a după Înălțarea Sfintei Cruci (a XXXI-a după Rusalii)

Oamenii nevăzători aparțin categoriei persoanelor celor mai nefericite de pe pământ. Toată viața umblă în întuneric, nu pot să vadă lumina și frumusețea naturii, fața tatălui și a mamei lor, precum și pe cea a altor persoane dragi, iar fără a fi ajutați, le este foarte greu să se deplaseze dintr-un loc într-altul.

Nu este nimic ciudat în faptul că orbul din Ierihon L-a rugat pe Isus Hristos, ba chiar L-a implorat cu insistență strigând: «Isuse, Fiul lui David, îndură-te de mine». La întrebarea lui Isus: «Ce vrei să-ți fac?», orbul a răspuns: «Doamne, să văd». Isus Hristos, caritabilul făcător de minuni, doctorul sufletelor și al corpurilor noastre, deseori s-a îndurat și i-a vindecat pe nevăzători. Toți cei patru evangheliști ne relatează cum Isus a dăruit vederea celor nevăzători.

Să ne oprim asupra acestei minuni. Isus Hristos mergea împreună cu discipolii Săi către Ierusalim la Sărbătoarea Paștilor și se afla deja aproape de Ierihon. Mai avea de străbătut încă 15 mile din drumul său. În apropierea drumului Ierihonului ședea un cerșetor orb, care aștepta ajutor de la oameni. Evanghelistul Marcu, a consemnat numele acestui orb, precum și numele tatălui său. «Bartimeu, fiul lui Timeu, ședea jos pe marginea drumului». – spune evanghelistul (Marcu 10, 46).

Rabinii, învățătorii legii, mergând pe drum cu discipolii lor, le explicau Sfânta Scriptură și vorbeau despre Împărăția lui Dumnezeu. Binențeles că și Isus Hristos pe drumul către Ierusalim, le vorbea într-un mod aparte apostolilor Săi și tuturor celor ce-L urmau și care-I ascultau cu atenție cuvintele. Aceasta până în momentul în care pe neașteptate, orbul a întrerupt vorbirea lui Isus Hristos, strigând cu putere: “Învățătorule, îndură-te de mine.” Evanghelistul spune că oamenii l-au certat, ca să tacă, dar el striga și mai tare: “Fiule al lui David, îndură-te de mine”. Dumnezeiescul Mântuitor s-a îndurat de sărmanul om, deschizându-i în mod miraculos ochii, iar el a văzut pentru prima oară lumea. Ce moment minunat și tulburător să percepi pentru prima oară lumina, dacă nu ai văzut-o niciodată! Ce fior să experimentezi dulceața vieții în Dumnezeu dacă ai cunoscut numai lumea profană ! Să surprindem anumite aspecte:

Orbul Bartimeu, auzind că Isus Hristos trece pe drum, s-a folosit de această ocazie, s-a apropiat de Hristos și L-a rugat să-l ajute, să-l vindece. Aceasta era singura ocazie din viață pentru a căpăta vederea, deoarece Isus Hristos mergea spre Ierusalim la Sărbătoarea Paștilor și la moarte sigură. În Ierusalim, El avea să fie răstignit pe cruce, apoi așezat în mormânt, iar a treia zi să învieze, pentru ca după patruzeci de zile să se înalțe la Cer. Dacă orbul Bartimeu, nu s-ar fi apropiat de Hristos în acea zi și nu L-ar fi rugat să-l ajute, el ar fi rămas orb până la moarte. Aceasta este o învățătură pentru noi! Noi avem datoria de a folosi fiecare dar de la Dumnezeu. Dumnezeu ne oferă diferite haruri în fiecare zi, pentru a ne putea sfinți sufletele și a dobândi viața veșnică. Pentru fiecare dintre noi, într-o bună zi, poate chiar atunci când ne așteptăm mai puțin, timpul oferit de Dumnezeu se termină. Ocazia risipită niciodată nu se mai întoarce.

Recunoștința orbului nu întârzie să apară. Odată, Hristos a vindecat zece leproși, dar numai unul dintre ei s-a întors pentru a-I mulțumi pentru darul vindecării, ceilalți nouă, nici măcar nu I-au spus “mulțumesc” (vezi Luca 17, 16-18). Însă acest Bartimeu, văzând: «mergea după Isus, mărind pe Dumnezeu» (Luca 18, 43). Din recunoștință, pentru că Isus i-a oferit lui darul ochilor văzând lumina zilei, el L-a urmat pe Hristos și a preamărit pe Domnul Dumnezeu. A primit nu numai lumina vederii naturale ci a fost pătruns și de lumina Spiritului Sfânt, care i-a schimbat viața. Să nu uităm niciodată că numai lui Dumnezeu i se cuvine toată recunoștința pentru binefacerile temporare și cerești, pentru toate harurile primite de noi. Câți creștini greșesc atunci când se învrednicesc de diferite daruri sau privilegii din partea Domnului, cerute prin intermediul preoților sau a mijlocirii sfinților, uitând că lui Dumnezeu I se cuvine toată recunoștința – mulțumita, în timp ce preotului, sfântului doar respectul, la fel ca oricărei alte făpturi umane. Apostolul Pavel, spune: «Mulțumind totdeauna pentru toate întru numele Domnului nostru Isus Hristos, lui Dumnezeu Tatăl» (Efeseni 5, 20). Cine știe cum să mulțumească lui Dumnezeu, acela primește de la Dumnezeu tot ceea ce are nevoie.

Mai există încă un aspect, extrem de important. Isus Hristos este doctorul corpurilor și sufletelor noastre. El a vindecat pe pământ diferite neputințe și boli fizice, dar a vindecat și sufletele de rana păcatului. Hristos va vindeca neputințele oamenilor până la sfârșitul lumii, mai mult, El nu va înceta niciodată să vindece milioanele de oameni de orbirea sufletului lor.

Mântuitorul este «Lumina lumii» (Ioan 9, 5). La fiecare Liturghie înainte de citirea Evangheliei, preotul se roagă lui Dumnezeu cu cuvintele: “Strălucește în inimile noastre Stăpâne Iubitorule de oameni, lumina cea nestricăcioasă a cunoștinței dumnezeirii tale și deschide ochii minții noastre spre înțelegerea evanghelicelor tale propovăduiri…”

Ochii spiritului sunt ochii credinței. Cea mai mare nefericire a omului de pe pământ, o constituie absența credinței, căci omul lipsit de credință este orb, el nu vede niciodată mai departe de materie. Noi creștinii, putem să vedem splendida lume cerească. Prin intermediul ochilor credinței, putem să-L cunoaștem pe Dumnezeu în trei Persoane, putem cunoaște scopul vieții noastre, putem să-L vedem pe Hristos sub chipul pâinii și vinului și putem să pătrundem mai presus de rațiune toate misterele revelate de către Dumnezeiescul Mântuitor.

Cel care este fără de Dumnezeu, este asemănător cu un orb care sfârșește în întuneric. Se află lângă drum, dar nu vede nimic. Noi, cu ochii credinței putem vedea dincolo de mormânt, minunata și veșnica patrie a Împărăției Tatălui Ceresc, unde odată ne vom vedea cu toții și vom fi fericiți în Dumnezeu. Dreptul Iov din Sfânta Scriptură, în grelele sale suferințe s-a adresat prietenilor săi «Și afară din trupul meu, voi vedea pe Dumnezeu. Pe El îl voi vedea și ochii mei Îl vor privi…» (Iov. 19, 26-27).

În Roma păgână, executorul l-a amenințat pe un creștin spunându-i: “Sau te dezici de Hristos, sau îți aprindem ochii”. Creștinul a răspuns liniștit: “Tu poți să mă privezi de ochii corpului meu, dar nu vei putea niciodată să-mi iei ochii sufletului, ochii credinței mele”.

Să privim cu ochii sufletești, cu ochii credinței noastre. Căci «Aceasta este biruința, care a învins lumea: credința noastră» (1 Ioan 5, 4).

Rugăciune

O, Dumnezeule, Tu care oferi lumina ochilor noștri, în Tine se află sănătatea vieții, iar în lumina Ta, noi putem vedea lumina… O, Cuvinte, Tu ești izvorul ei, în același timp și lumina mai presus de lumină… Pentru cel însetat ești izvorul din care se poate bea, iar pentru cel orb ești lumina pe care o poate vedea. Fă, să se deschidă ochii mei pentru a vedea lumina, să se deschidă inima mea pentru a putea bea din izvorul luminii Tale divine. Beau ceea ce văd și ascult. Dumnezeul meu, Tu ești totul pentru mine, ești tot ceea ce iubesc… Dacă sunt înfometat, ești pentru mine hrană, dacă sunt însetat ești pentru mine apă de băut, dacă rămân în întuneric, ești pentru mine lumina care nu apune, dacă sunt gol, Tu ești pentru mine veșmântul nemuririi.

Doamne Isuse Hristoase, așează-Ți mâinile Tale pe ochii mei ca să încep a privi nu la acele lucruri care pot fi văzute, ci la cele care nu se văd. Deschide-mi ochii, pentru a nu fi atras de lucrurile prezente ci de cele viitoare; dă-mi o privire clară a inimii, care să-L poată vedea pe Dumnezeu în lumina Spiritului Sfânt. Amin.

Ritul bizantin