Start > Ritul latin > Obligația de a nădăjdui

Obligația de a nădăjdui

28 November 2009
1,130 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica I-a din Advent (Anul C)

În această primă duminică din Advent, care nu trebuie uitat că este și cea dintâi zi din calendarul bisericesc, viața creștinului este pusă sub semnul așteptării. Așteptarea unui dublu eveniment, a celei de-a doua venire a lui Cristos: în trup (Nașterea Domnului); în slavă (judecata de apoi). Ambele evenimente trebuiesc trăite într-o dimensiune a speranței. Și aș îndrăzni a spune speranței ca obligație. Aceasta ar putea apărea just prin întrupare: Peștera din Betleem, îngerii, păstorii, Pruncul înfășat în scutece păzit de Maria și de Iosif.

Însă speranța este legitimă și obligatorie chiar și pentru ziua în care vom vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului cu putere și cu slavă mare. Oricum această așteptare – speranță, sunt unite în una și aceeași persoană: Cristos. Ambele veniri: prima în neputință, a doua în slavă și cu putere, sunt în favoarea omului; pentru mântuirea lui, pentru că însuși Domnul vine în întâmpinarea omului.

În prima lectură, prorocul Ieremia care până acum fusese constrâns a nu-și destăinui sentimentele spre a vesti catastrofele ce vor veni, nenorocirile și moartea, acum vorbește despre zilele în care Dumnezeu își va realiza făgăduințele sale de bine, și va face să răsară lui David o odraslă neprihănită, care va înfăptui dreptatea și judecata în țară. (Prorocul vorbește despre Mesia care va veni.) Ierusalimul, care acum este devastat și părăsit atunci va fi numit: “Domnul – Neprihănirea – Noastră”. Prin urmare, iată în ce constă dreptatea lui Dumnezeu. În limbajul acesta, Dumnezeu, este Dumnezeul care-și menține făgăduințele făcute poporului său. El este un Dumnezeu care nu-și retrage cuvintele. În realitate, dreptatea este tot una cu milostivirea sa.

Trebuie să știm că Ieremia se adresează poporului care până atunci se hrănise numai cu iluzii, și, nevrând să știe nimic de primejdia care îl pândea, nu se mai încredea în sprijinul Domnului ci încheiase alianțe cu puternicii zilei. Omul lui Dumnezeu, după atâtea și atâtea deziluzii, cheamă și îndeamnă acum poporul de a-și pune toată nădejdea numai în Dumnezeu. Ori își pune toate speranțele numai în El, ori toate așteptările poporului sunt zadarnice, iluzorii și se va vedea amenințat din toate părțile.

Cu toate că pentru noi rămâne valabilă această înștiințare, aici este vorba despre curățirea speranțelor noastre. Nu trebuie să ne încredem în lucruri, în oameni, în calcule, în mici ori mari șarlatanii, în compromisuri, în prietenii ori valori inconsistente. Numai o speranță curățită de toți idolii și de produsele acestui pământ chiar dintre cele mai scânteietoare, poate fi o speranță creștină, adică bazată numai pe Cristos.

Atunci când conjugă verbul “a spera”, creștinul nu face aceasta cu tonul și cu mentalitatea celui care nădăjduiește, spre exemplu, în câștigarea “lozului celui mai mare”. Speranța creștinului nu e nici acea speranță vagă, modestă, ca atunci când după zile și nopți de ploaie neîntreruptă și mohorâtă cineva nădăjduiește în zile însorite. Speranța creștină este o speranță îndrăzneață, bine conturată, ce are ca obiect precis darul, care, în Cristos, ne vine de la Dumnezeul care-și ține făgăduințele date.

Evanghelia de astăzi luată din Evanghelia lui Luca, ne vorbește despre sfârșitul vremurilor și a istoriei. Chiar și aici evenimentele spectaculoase și îngrozitoare (“puterile cerului ne vor clătina”, etc), nu reprezintă decât începutul. Centrul atenției este îndreptat spre Fiul omului. Și tot spre El se îndreaptă și privirea noastră. “Când vor începe să se întâmple aceste lucruri, să vă uitați în sus și să vă ridicați capetele pentru că izbăvirea voastră se apropie”.

Creștinul deși catapultat într-un cadru apocaliptic, nu se pierde cu firea, din contra, este autorizat să-și înalțe capul. Pentru el, acesta nu e sfârșitul lumii ci eliberare. Evident, această atitudine de încredere care neutralizează teama, nu poate fi improvizată. Pentru ca ziua aceea să nu ne ia prin surprindere și să ne prindă într-un lanț, noi trebuie să trăim zi de zi, minut de minut, într-o așteptare veghetoare, lucidă, conștientă, având în vedere totdeauna ultimul obiectiv. Aici este vorba de a nu da posibilitate inimilor să ne îngreuneze prin distracții, beții și desfrânările vieții. Vrând nevrând, trebuie să fim înrolați complet în viața aceasta pământească, dar să nu pierdem niciodată din vedere sensul orientării finale.

Gândul la judecata de apoi nu trebuie să fie un obstacol în viața noastră, și nici să dăuneze bucuriei vieții noastre. Așteptarea veghetoare nu înseamnă neglijarea vieții de toate zilele, ci înseamnă, pur și simplu, o atenție mărită, pentru ca ziua aceea să nu ne găsească nepregătiți.

“Vegheați și vă rugați necontenit.” Practic, aceasta este aceeași recomandare, adresată de Isus ucenicilor săi în Grădina Măslinilor, pentru a-i feri să nu cadă în ispită (Lc. 22, 40-46). Viața poate deveni una din cele mai mari ispite, în sensul că omul poate rătăci de la calea care i-a fost arătată pentru a apărea în fața Fiului omului. Vegherea și rugăciunea reprezintă orientarea, pedagogia indispensabilei lucidități în fața nenumăratelor devieri de la calea cea dreaptă.

În lectura a doua, Sfântul Pavel adresându-se creștinilor comunității din Tesalonic: “Fraților, binevoiască Domnul ca să creșteți și să prisosiți în dragostea față de toți, pentru a fi și neclintite inimile voastre în sfințenie, în fața lui Dumnezeu, Tatăl nostru”. Prin urmare pentru creștin sfințenia consistă în actualizarea unui program de milostivire și de dragoste. Iubindu-l pe aproapele, noi nu numai că ne pregătim de a apărea în fața Fiului omului ci pentru a spune așa, reumplem cu prezența lui intervalul dintre cele două veniri a lui Cristos.

Creștinul, trăind dinamica dragostei, și-L face pe Domnul său chiar de pe acum vizibil și palpabil. Așadar, O speranță purificată; o speranță bine orientată; o speranță aducătoare de iubire. Așteptarea noastră nu poate fi o așteptare zadarnică. Din contra ea este o așteptare în care avem multe de făcut. Creștinul își are toată speranța lui, numai de la un Dumnezeu drept care-și menține făgăduințele date.

Ritul latin